صفحه 1:
=
بسم الله الرحمن ن الرحیم
صفحه 2:
انديشه اسلامی 0
صفحه 3:
حبیب محمدنژاد
نیمسال اول
1390-1
صفحه 4:
بخش یکم: وحی, پیامبری و دین
كدو 9 وحی-1
قران-2
Sup 9 ele رلبطه
خاتمیت4
قلمرو دین-5
ی وا را ای تک و
بخش دوم: امامت و مهدویت
امامت 7
مهدویت8
بخش. سوم: مرجعیت و ولایت در عصر غیبت
والینف_قیه -9
صفحه 5:
نبوتو وحی-1
هدفاز خلقنچیس -1
2-آيا بشر بدون نياز به نبى می تواند
به هدف خلقت دست يابد؟
3- وحى جيست؟
صفحه 6:
بندگی:قل ان صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین
(انعام/162)
وما خلقْ الجن و الانس الا لیعبدون (ذاریات/56)
انا لله و انا اليه راجعون (بقره/156)
يا ايها الانسان. انى كادح الى ربك كدحا فملاقيه (انشقاق/6)
يقين: واعبد ربك حتى ياتيك اليقين(حجر/99)
آرامش:واذ قال ابراهيم رب ارنى كيف تحى الموتى قال اولم تومن
قال بلى و لكن ليطمئن قلبى ... (بقره/160)
حیات طیبه (سعادت دنیا و آخرت) :من عمل صالحا من ذكر او انثى و
هو موّمن فلنحیینه حیاتا طیبا و لنجزينهم اجرهم باحسن ما کانوا
یعملون (نحل/97)
صفحه 7:
محدودیت های عقل بشری
الف) کلی بودن و اجمالی بودن احکام عقلی
ب) ناتوانی عقل در شناخت آثار اخروی اعمال
انسان
ج) ی پدیری عفل در مر له بسشحیص و ما
منافع و علایق . هواهای نفسانی , دلدادگی های شخصی , پیشینه های
روج وعاطفی, احساسات و کنش و واکنش های درونی در
اندیشه
انسان اثر گذارند
صفحه 8:
راه های اثبات صدق ادعای پیامبران
۴ قرائن اطمینان بخش
مانند: عدم انحراف از مسیر حق و عدالت در سراسر
زندگی (قبل و بعد از ادعای نبوت)
© معجزه
معجزه تنها راه اثبات نبوت خاصه مى باشد
صفحه 9:
برشان اتبات رورت نیوت( با تاکید بر دف خلقت)
پیش فرضها: ۲
1- خداوند حکیم است و حکمت اقتضا می کند که آفرینش
اين
جهان هدفمند باشد.
2- هدف از آفرينش. اين جهان ايصال و رسيدن به كمال
است
3- منظور از كمال در جهان بينى اسلامى لقاء الله و تقرب
Gal
اوست (یعنی سعادت ابدی وخوشبختی در جهان آخرت).
صفحه 10:
شبهات منکران بعثت پیامبران
اگرآموزه های وحیانی و آنچه را که پیامبران به بشر
عرضه کرده اند
مطالعه کنیم از دو حال cus TE ؛ يا موافق مدرکات
و احکام lac ِ
است و عقل به تنهایی می تواند انها را درک و در باره
آنها حکم صادر
کند و یا مخالف ومتضاد با عقل می باشد که درصورت
اول بعثت انبيا
لغو و در صورت دوم غير قابل يذيرش و مردود خواهد
بود.
es Pe Le ee Or ee) ا سس شا
صفحه 11:
وحی در لغت , به معنای اشاره, اعلام در خفا و تفهیم و
القای سریع و پنهانی یک پیام و یا معنا می باشد و در
:اصطلاح وحی عبارت است از
القای پیام از سوی خداوند به انسان برگزیده
جهت ابلاغ به انسانها در راستای هدایت به
سمت سعادت
این پدیده که رابطه ای خارق العاده میان خداوند و برخی
انسان های برگزیده است کاملا ناشناخته بوده و غیر از
رابطه حسی, عقلی , تجربی , کشف و شهود و امتال آن
.می باشد
صفحه 12:
:در یک تقسیم می توان وحی را به چهار نوع تقسیم کرد
وحیخداوند بر لنبیاء ( وحیرسا یی | تشریعی) -1
وحیجداوند بر انسانغیر نی( هام )2-1
وحیخداوند بر غیر لنساناعم ازحیولناتو جمادات( هدلیت3
غریزی)
القاوييام سريع توسط دیگران( اشاره ينهانى) -4
و در یک تقسیم دیگر وحی رسالى را مى توان به سه نوع
eee
.وحی از ورای حجاب و وحی به وسیله ی فرشته تقسیم کرد
صفحه 13:
دینو علم -2
هچ پیامیری از وی خداونه میعوت نشده است که انسانها رازب
جيل ونادانت دعوت كيد
”كت اسقانى خسوصا فران انسانها رابت ل ل رك
i
ols: باس سوال چم انبات جفایی سعی دبای فر منک
کر باه
- وجود بسیار زیاد کلماتی مانند علم ,تدبر ,تفکر و تفقه در قرآن
نشان از اهمام دين اسلام بر این موضوع دارد.
- پیامبر اسلام (ص) مرکب علم و دانایی را در مسیر رسیدن به
قرب الهی رهوارتر از عبادت می داند.
صفحه 14:
رابطه و نسبت علم و دین
abl, و نسبت علم با دين در اين معنا خارج از
اين سه حالت نيست:
1- علم و دين دو نهاد متمايز از هم مى باشند
2- علم و دين دو نهاد متعارض با هم مى باشند
3- علم و دين دو نهاد مكمل هم مى باشند
صفحه 15:
- علم و دین دو نفاد متمایز از هم می باشند
در اين دیدگاه به تفاوت موضوع, زبان وغایت و روش در دو نهادعلم
ودین استدلال می شود و لذا معتقدند هیچ تعارضی بين اين دو
2979
ندارد , تعارض, حاصل وحدت موضوع و تفاوت در احکام می باشد.
در اعتقاد اینها متون مقدس هیچ مطلب معتبری راجع به مسائل علمی
به ما نمی گویند .
برای مثال آگزیستانسیالیستها معتغدند موضوع علم اشیای مادی و
تفش ۲
و کارکرد آنهاست و معرفت نسبت به آنها غیر شخصی است ولی
موضوع دین واقعیتهای شخصى و اخلاقی است و معرفت دینی هم
عمیقا شخصی و ذهنی است.
صفحه 16:
فیلسوفان تحلیل زبان معتقدند:غایت علم نوعا پیش
بینی و کنترل
است اما زبان دین برای مقاصدی نظیر نیایش و
کسب آرامش بکار
می رود . ۲
کارا ار که یکی ۱ ار کار رس مان
مسیحی است
معتقد بود که الهیات و علم با موضوع Sle از بن
متفاوتی سر و
کار دارند. موضوع الهیات تجلی خداوند در مسیح
است و موضوع
صفحه 17:
فرق بين روشهاى الهيات و علم ناشی از تفاوت بين موضوع
آنهاست .الهيات با خداوند متعال و مرموز سر و كار دارد و خداوند
آن
چنان بی شباهت به جهان یعنی عرصه ی تحقیق علم است که
روشهای
یکسانی را نمی توان در هر دو حوزه به کار برد.(ایان باریور/علم و
دیناص 199)
نکته:
به رغم نکات مثبتی که در اين دیدگاه وجود دارد , اشکال اساسی
آن ,
نادیده گرفتن بخشی از زبان دین است , که بیان حقایق طبیعی
است.
صفحه 18:
علم و دیندو نفاد مکملهم موباشند -2
در اين نكرش اعتقاد بر اين است که ممکن است بين علم و دين
موضوع واحدى
وجود داشته باشد مثلا هردو در موضوع واحدى مثل طبيعت
سخن بكويند ولى
هدف از طرح این ماحت در هر کدام فرن کند امل ع 2 عل
حوادث طبیعت
بپردازد و دین به معانی حوادث طبیعی.
نکته:
این مطلب بهره ای از حقیقت دارد و واقعا دین در نقل بسیاری
از حوادث
هدفش طرح معانی آن حوادث است و اکثرا همه ی حوادث
ل م
نشانه هايى از صفات الهى مى داند .
ولى وى رانباید فراموش كرد و أن اين كه دين بعضا
صفحه 19:
علم و دیندو نهاد متعایض با هم مرباشند -3
طبق این نظر حد اقل بین برخی از آموزه های اساسی
دين با داده هاى
علم تجربى تعارض وجود دارد .بيش فرض اصلى اين
دیدگاه آن است
که,هم متون وحیانی در باره طبیعت سخن گفته اند و
هم علم , مدعی ۲
حقیقت نمایی در این عرصه است ؛ لکن گفته های آن
دو در برخى
موارد متعارض است.
دليل اثبات تعارض مواردى از كتاب مقدس خصوصا
c رةه
صفحه 20:
و راه های برون رفت از تعارض متصور بین علم و دین
1- تفسیر و آموزه ow sh
2- فهم این واقعیت که ple هیچگاه انعکاس واقعیت
خارجی نمی باشد
بلکه علم دیدگاه بشر در خصوص واقعیت خارجی است
و خطا پذیر .
بط کی کرش به عم که ابر آنکار یلم ام
دارد یافته -
های علمی اختراع نظریه است نه اکتشاف نظر .
3 ا ا كد دي به دليل
صفحه 21:
قرن اعجاز و محونینتن از تحریف -3
معجزم چیست؟
معجزه پدیده ای خارق العاده و خارج از نظامات علت و
معلول شناخته شده مادی است که به منظور اثبات دعوی
نبوت , همراه با تحدی و با اذن خاص الهی صادر می شود.
ویبژگی های معجزه:
- قابل تعلیم و تعلم نیست
- مغلوب و تحت تأثیر نیروی قوی تر قرار نمى كيرد
- همراه با تحدی است
صفحه 22:
راه های شناخت قرآن -
مطالعه محتوایی در پرتو اصول پذیرفته شده علمی و عقلی
مطالعه تاریخی و سند شناختی قرآن
مطالعه آثار فردی, اجنماغی و علمی قرآن در زندگی بشر
مطالعه در باره فعالیت های انجام گرفته برای حفظ, قرائت.
نگهداری, تقدیس و...قرآن
مطالعه قرآن از نگاه صاحب نظران و قرآن شناسان
مطالعه قرآن از نگاه قرآن
مطالعه قرآن از نظر رعایت نکات ادبی (فصاحت و بلاغت)
مطالعه قرآن به لحاظ سازگاری و ناسازگاری آیات با یکدیگر
و مباحثی دیگر
صفحه 23:
الف) تحدی به متن قرآن(فصاحت و بلاغت)
ب ) تحدی به امی بودن پیامبر
ج ) تحدی به عدم اختلاف در آیات:
1- ویژگی sb انسان(تکامل تدریجی, خطاپذیری,
تفاوت استعدادها و محدودیت)
2- ویژگی های قرآن(جامعیت,نزول تدریجی و در
اوضاع و احوال مختلف)
صفحه 24:
دلایل خارق العاده بودن قرآن
1 اعحاز طریفی: پنامیر اسلام امی بوده است
(اعراف/158)
2 عجار لقطی : فساحت , بلافت , اسلوب بیانی حاص
آدوری از
یال ار اتسار ار ی وا ات
بی نظیر) صوت
و آهنگی که علاوه بر زیبایی احساس معنوی و حس
قاس آسان را
تیدا موی کند؛
3- اعجاز معنایی: مفاهیم قرآن برای رسیدن انسان به
سعادت دنیا و
صفحه 25:
قران از تحریف
تحریف از ریشه حرف به معنای لبه, کناره و مرز یک چیزگرفته شده است و در لغت به معنای
مایل کردن, منحرف ساختن و دگرگون نمودن آمده است و تحریف سخن به معتای ایجاد
دگرگونی
ol» است.مقصود از مصونیت قرآن از تحریف مصوتیت از تغییر لفظی است؛ یعنی مصونیت
3
تغییر در اعراب و کلمات و افزایش و کاستی در برخی آیات کلمات و حروف قرآن مجید که
Sol sinless pers
شواهد تاریخی مصونیت قران از تحریف
دلایل روایی مصونیت قران از تحریف
دلایل عقلی عدم تحریف
الف ) آیات تحدی
ب ) اوصاف قرآن
دلایل قرآنی عدم تحریف
صفحه 26:
ویزگیهای قرآن
1- کلمه به کلمه ی قرآن سخن خداوند است .
aun, 2 تمام علوم اسلامی در قرآن است ۰
3- تحریف در قرآن راه نیافته است .
4- قرآن معجزه ی جاوید است .
صفحه 27:
/ سر _
) جاود انگی اسلام ( خاتمیت ae
ما كان محمد ابا احد من رجالکم و
لکن ۲ و
رسول الله و خاتم النبیّین و کان الله
بکل
شیی علیما (احزاب /2۰)
صفحه 28:
انواع پیامبران
اولین انسانی که پا به عرصه وجود نهاده و در زمین
زندگی را آغاز
نموده ييامبرى از ب مبران خدا بوده است .انبيا الهی
جند دسته بوده اند:
-بيامبرانى كه رسالت آنها به مكان و زمان خاصى محدود مى
- بيامبرانى كه تبليغ و استقرار شريعت بيامبران بزركى مانند
نوح و موسى را
بر عهده داشتند .
یا تفع رای یک فوم با 6[
ae ۲1
صفحه 29:
دلبل تبات خاتييت
08
كر ام
2- آیه ی 158 سوره ی اعراف صراحت دارد که :محمد پدر هیچ یک ازمردان
شما مس ولی فرستاد, ی قاری خانم پیامبران اسب , خدا هموارن بر مرا
چیزی
دانا است .
3- احادیث پیامبر اکرم (ص) دراثبات خاتمیت خودش از جمله حدیث آن
حضرت
در ماجرای غزوه ی تبوک: ای علی تو برای من مانند هارون برای موسی هستی
با این تفاوت که بعد از من پیامبر دیگری نخواهد آمد.
4 آیاتی از قران که تمام انسانها را در تمام اعصارمخاطب حود می داند
دای کدردین اسلام ا شكل تامل وناك ین الم RES ee Gs ea
صفحه 30:
| بلوغ بشر و توانمندی آن در حفظ, اجرا و تطبیق قوانین
کلی الهی
" وجود قوانین الهی کلی, کامل, کافی و مصون از
" عدم وجوددلیل برای ادامه بعثت انبیا با وجود ولی زنده
در هر عصری
صفحه 31:
دلايل بعثت انبیا
1 از بیس بردن حریت هایی که در شرا سابی ایجاد
2- تشریع قوانین جدید
3- ترویج و تبیین شریعت الهی
4- تطبیق اصول کلی شریعت بر مصادیق جزئی آنها
صفحه 32:
حکمت ختم نبوت
الف) اسلام و مقتضیات زمان
تب و در
دین و نیازهای بشر
ب) ویژگی های سیستم قانون گذاری در اسلام و عناصر
پویایی آن
1- ورود عقل در حریم قانون گذاری
د رك الم
3- مبتنى بودن احكام اسلامى بر مصالح و مفاسد واقعى
4- توجه به احكام اولى و ثانوى
5- عدم توجه به شكل و صورت ظاهرى زندكى
6- قوانين كنترل كننده
isl oe beg
صفحه 33:
يكانكمرام اسلام -
ما اكنون با واقعيتى به نام تكثر اديان مواجهيم و اين
موضوع مساله ی _
ا این که
هر یک از ادیان
موجود خود را بر حق می داند و نیل , به سعادت را فقط
از رهگذر خود
ممکن می شمارد اين پرسش برمی آنکیر که ابا ما
انسانها درمواجهه
با يديده ى تكثراديان we توانیم به دلخواه
@yi _
SS wal oe SS
صفحه 34:
:ياسخ انسانها در مواجهه با تکثر ادیان -
bol 3% :( pluralism) v5 i6 -1 نشانگر وجود راههای
ae
سوی خداوند است و در واقع به جای یک راه مستقیم صراطهای
مستقیم وجود دارد
(دردیدگاه بعضی ازمعتقدین به تکثرگرایی این راه ها محدود در
ادیان آسمانی نیست)
2- حص ركرايى63:01115171511)) : براى هدايت انسان فقط يى
راه مستقيم
وجود دارد و هر راه دیگری , بیش و کم از حالت اعتدال و استوا
خارج است .
( حصرگرایی نگرش غالب در میان پیروان هر دینی است )
صفحه 35:
عوامل پیدایش و پذیرش بلورالیزم در ارویا
از دیدگاه فلیپ کوبین
1- خستگی از جنگهای مذهبی و سوق به سمت نوعی
تساهل و تسامج
5-2 گسترش مطالعات ادیان در جامعه ی مسیحی قرن
3- همزيستى ييروان اديان مختلف در كشورهاى غربى و
از بين رفتن
فاصله هاى ذهنى بين اديان
صفحه 36:
: مدعاى كتثرت گرایان
همه ی اديان آسمانى راه رستكارى اند. زيرا روح رستكارى انسان
( كوهر دين )
رهايى از خود محورى و سروسامان دادن به زندگی بر اساس
واقعیت مداری
است که همان محوریت خداوند می باشد و اين در تمام ادیان
اصیل وجود دارد؛
اگر چه اختلاف هایی در ادیان هست ولی چون گوهر دین در همه
آنها وجود دارد
هیچ تأثیری در سعادتمن دی بشر و حتی پیروان آن ادیان ندارد.
نقد یا اشکال :
ادیان اختلاف های فاحش مناسکی و حتی اعتقادی با هم دارند .
یکی تجسد را بر ۲
ساحت خداوند جایز و دیگری از آن منزه می داند , یکی معاد را
صفحه 37:
تحص رن
پاسخ كثرت كرايان (جان هيك )
آنجه به عنوان اعتقاد در اديان , ظاهرى حقيقت نما يافته است و
گاه شاهد اختلاف =
در آنها هستیم در حقیقت آیینه ی تمام نمای واقعیت نیستند ,
بلکه اینها محصول
پنداشت های ما است که گمان کرده ایم آن بیان ها حکایت از
واقعیت دارند .
آ نچه ما به آن اعتقاد داریم
لبته
حقیقت است
آفریده ی ذهن و خیال ما در توصیف
بهره ای از حقیقت دارد ولی تمام حقیقت نیست مانند همان
كه مولوى در
باره ى جند كوري كه مى خواستند فيلى را شناسايى كنند
plas ym5 كم
دستشان به عضوی از ز اعضای فیل بر می خورد و قضاوتی از
ا ۰
صفحه 38:
== _ —
نقد پاسخ جان هیک ( كثرت كرايان )
1- كفته ى ايشان بر خلاف فهم عرف مؤمنان است و همه ی
مومنان ادیان اصیل ۲
مد هبتر که آو ورن های اعتعاری آنها مضایی با واف است ۱
ole te 5 هنک برای مونان نسبت به شناخت حقیقعی چون
خداوند به ناب
We plea zeal ale ال ور سس رورس ss
تمثیل مناسب ,
مَتّل انسان های بینا وفیل در تاریکی است که شمع وحی می
تواند آنها را درشناخت
خداوند یاری دهد .
3- در حقیقت جان هیک راه معرفت انسان ها رانسبت به خداوند
مسدود می داند و
معتقد است بشر هیچگاه نخواهد توانست به خداوند شناخت
3
صفحه 39:
حصر كرابى
مدعا:اگر روح همه ی اديان همان بيروى از خداوند است
حق ندارد به بهانه ی اینکه در آیینی می باشد ( معتقد به
دين ييامبرى
الهی است) نسبت به پیامبر جدیدی که خداوند فرستاده تا
پیام جدید خود
وس 5 ابلاغ نماید بی تفاوت باشد و بی
اصولا رسالت یک فرایند تکاملی می باشد وخدا به
اقتضای رشدآگاهی
ای ار ار Tet
صفحه 40:
تعد 7-5 -
پذیرش حصرگرایی در دین موجب دست کشیدن از مدارا با سایر ادیان می باشد.
و
انحصار طلبى و تعصب , حاصل جنين اعتقادى است.
رس یک دین به عنوان تتهازراه ساب یبای وادار ررك 0 ان به
تسلیم
شدن در برابر این حقیقت نیست زیرا تسلیم شدن قهری سعادتی به ارمغان
نمی-
آورد باب تعببری دیگر با به امور های آخرین دینسمانی اند ببن تجاب بافتن
و حدق بودن تقاوت قال شد رين اسلام مسلعانان را به مزاراو رفتار متضفانه يأ
همه دعوت مى كند .
نكته1:
لیات ( سوره ى شور 42/5 نوب 107/6 وانشاءر98 ) حکم اسلام را نسیت به
انسان-
های متدین به دین های مختلف بیان می کند .( برای مطالعه ی بیشتر می توانید
به
تفسیر المیژان ذیل آیه ی 40 سوره ی توبه مراجعه کنید .
صفحه 41:
نکته 2
مدارا جزو فضایل اخلاقی در اسلام می باشد
ولی دارای حد و
مرزی است و نباید به حدی گسترده شود که
شامل اعتقادات
شده موجب تردید در حقایق هم بشود.
و لن ترضی عنک الیهودٌ و لاالنصاری حتی تتبع
agile قل S|
هدی الله هو الهدی و لان اتبعت آهوائهم بعد
ye Sl sul
lS Al 72 ۱11 اس | 1 ||
صفحه 42:
بخش سوم
امامت
گفتار اول: ولایت پیامبر اکرم (ص)
تاردوم: مرجعیت و خلافت از دیدگاه اهل
سنت
گفتارسوم: مرجعیت دینی امامان از دیدگاه
ae
گفتارچهارم: رهبری و ولایت امامان
تارپنجم: : ولایت معنوی امامان
ares نکاتی در باره ی نظریه ی امامت
شيعه
i
صفحه 43:
ولایت و نکاتی چند در آن
1- الف : بر مبنای جهان بینی توحیدی از آنجایی که خداوند مالک
تمام هستی است
سررشته و اختیار هستی نیز به دست او است .
ب: شخص موّمن همواره خداوند را ولی و اختیاردار خود می داند
ج: شخص مومن خداوند را بهترین مولا می داند و از هر مولای
دیگری بی نیاز
است .(کفی بالله ولیا)
د:کسی که ولایت خداوند را نپذیرفته است بی پناه خواهد ماند .
(والظالمون ما لهم
من ولی و لا تصیر) و ولایت شیطان که بدترین ولایت هاست را
خواهد ذیرفت.
صفحه 44:
2-الف: نشانه ی پذیرش ولایت خدا , در عرصه ی dot فردی تن
دادن به احکام
اوست و در عرصه ی اجتماع ,دل نبستن به غیر قانون الهی
است.
ب: پذیرش قانونی غیر از
للمريعى أو
و من لم يحكم بما انزل الا
قانون خداوند كفر ورزيدن به ربوبيت
له فاولئك هم الكافرون (مائده/44)
ج:عدم تبعيت از قانون الهى ظلم به خداوند محسوب مى شود
و من لم يحكم بما انزل الا
د: ظالم در حق يروردكار |
و من لم یحکم بما انزل الا
له فاولتک هم الظالمون (مائده/45)
از عدالت و تقوی خارج است
له فاولتک هم الفاسقون (مانده/47)
رد اعد ای که ولای و اك راتها ار آن دا مس
صفحه 45:
3- الف: اجراي قانون در مورد دیگران , نوعی دخالت در حيطه
ی اختیارات آنان
است . از اين رو به صرف این که قانون بر گرفته از دستورات
دینی است کافی
نیست تا هر کسی بتواند آن را در مورد دیگران به اجرا در آورد .
ب: فرد و یا دستگاهی واجد حق اجرای قانون خداوند برروی
زمین است که اجازه
یا مشروعیت داشته باشد.
ج: مجوز تصرف و ولایت جز از سوی خداوند صادر نمی شود.
د : برای نمونه در قرآن از جعل حکومت برای حضرت داود یاد
شده است و وی
از سوی خداوند اجازه می یابد که میان مردم حکم براند.
یا داود انا جعلناک خلیفه فی الارض فاحکم بین الناس بالحق
(ص/26)
نات
صفحه 46:
4- الف: انسان ها مجبور به پذیرش ولایت خداوند نیستند و حق
۳
آزادی انسان منافات ندارد.
ب: حاکم اصلی خداوند است ولی می تواند اين حاكميت و ولايت
را برای دیگری
اعار کند در ان حور ولایت آلهی اصلي و دانی است و
ولایت دیگران تبعی.
سوال:
خداوند به جه کسانی ولایت داده است 3
اطاعت از چه کسانی را
واجب کرده است؟
صفحه 47:
كفتار اول : ولایت پیامبر اکرم (ص)
الف - مناحب ييامبر( ص)
1- رسالت ( تلقى وابلاغ وحى )
2- مرجعیت دینی ( تبیین وتفسیر خطاناپذیر ازوحی,بیان فروعاتی
از دين كه
در قرآن نیامده است ,تطبیق مصادیق با کلیات و اسوه بودن )
( فص وان 9و 7 ونم /دونوا ح و 21 )
3- ولایت ( رهبری مردم ,قضاوت ,ریاست عام بر مردم ,نصب
حاکمان مناطق
تحت امر بصدور دستور العمل اجرایی .نصب قضات .اجرای حد ,
انعقاد قرارداد
و عهدنامه دریافت مالیات ,تشکیل و فرماندهی نیروی نظامی برای
دفاع و...
صفحه 48:
ب - دینی بودن ولایت پیامبر (ص)
آیا ولابت پیامبر اسلام یک ضرورت اجتماعی بود یا امری دینی؟
از آیات قرآن و دستوراتی که برای نبی اکرم وظیفه از سوی
خداوند مشخص می-
سازد فهمیده می شود که ولایت منصبی است که خداوند از
پیامبرش می خواسته
است :
یا ایها النبی جاهد الکفار و المنافقین(توبه/73)
حرض المژمنین علی القتال(انفال/65)
لتحکم بین الناس بما اراک الله(نساء/105)
(Moda) Illes aay Kelley
خذمن اموالهم صدفه (تی-/103)
صفحه 49:
- دیدگاه اصداب درباره ی جانشینی پیامبر(ص) "
پس ازرحلت آن حضرت
1 اکتریت اصحات
- نبوت. خاتمه یافته است وبعد از حضرت محمد (ص) پیامبری
مبعوث نخواهد شد.
- مرجعیت دینی وظیفه پیامبر خدا می باشد وازعهده ی انسان های
عادی خارج است.
- ریاست عامه تنها وظیفه ای است که پیامبراکرم باید بعد از خود
جانشین داشته باشد.
2- اقلیت اصحاب
- نبوت, خاتمه یافته است وبعد از حضرت محمد (ص) پیامبری
مبعوث نخواهد شد.
- مرجعیت دینی تنها وظیفه ای است که پیامبراکرم بعد ازخود
بایدجانشین داشته باشد.
صفحه 50:
گفتار دوم : مرجعیت دینی و خلافت (رباست عامه ) . از
ديدكاه اكثريت اصحاب ( اهل سنت )
1- جانشینی از مرجعیت دینی پیامبر اکرم (ص)
پیامبر اکرم در مرجعیت دینی خود نیازی به جانشین ندارد زیرا:
- آنجه نيار امت اسلام اسث در كناب و سنت آقده ارت و الا كلام
او درقران
صاذق نخواهد بود که الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی
- بعضی از وظایف جزئی دینی مانند تطبیق مصادیق با دستورات
قران را همه ی
اصحات زیاسیر اکرم (ص) که در لسان نبی به ستارگان آسمان ار آنها
یاد شده است
به عهده دارند و لذا جانشین خاص ندارد.
نکته:
1- صحابه به کسی گفته می شد که زمان پیامبر را درک کرده
باشد .تعداد صحابه
را تا 12000 نفر گفته اند.
رس یه تا تا اد a he أت ذا
صفحه 51:
با رهیری احساعی)
ا عا رو
رياس عامه رسول اكرم (ص)تنها وظيفه اى است كه بايد براى آن جانشين
داشته
ا ان ل 12 ال ا وید
1- قال رسول الله: انتم اعلم بشؤون دنياكم 7
2- عدم نصب جانشین از سوی خود پیامبر از روی اهمال نبوده بلکه آن را به
مباحب تظران واكدار تود ا نشت ( تفتازانى . شرح مقاصد اع 5) ص 263)
3- با توجه به تغيير شرايط و لزوم تغيير در شكل حكومت متناسب با
. بيامبر اكرم(ص) امر حكومت را به خود مردم واكذار فرمود aly
ا ا لین و ود تفای قوب
E>
حكومت , تهدیدات خارجی و وجود مدعیان دروغین نبوت , حساس بوده
0 انتخاب روش مرسوم نبوده است و نوع به حكومت رسيدن جهار
بعدار پیایر(ص) پیرصی این سین راااشکار بی کند
صفحه 52:
امام علی (ع) تحولات سالهای پیش از خلافت خود را مثبت
ارزیابی نمی کند و منشاً همه ی این نابسامانی ها را دوری
از مرکز حقیقی فضایل یعنی اهل بیت پیامبر (ص) می بیند.
و می فرماید : چگونه است که صحابه بودن فضیلت
شمرده
ا ۱
شمرده
نمی شود .
صفحه 53:
گفتار سوم : 0
دینی و امامت و رضبری اجتماعی از دیدگاه اقلیت اصحاب
(شبعه)
1- مرجعیت دینی امامان از دیدگاه شیعه
پیامبر اکرم (ص) در امر دین باید جانشین تعیین می کرد زیرا:
الف - نه قران ناقص نازل شده و نه بیامبر(ص) در بیان دین ؛
بیانی ناقص داشته
است ؛ ولی امکان ابلاغ معصومانه ی بیان پیامبر به شکلی
اطمینان آور در زمان
خود پیامبر وجود نداشته است .(مطهری, امامت و رهبری,. ص52)
ب - حفظ و صیانت دین از تغییر و تبدیل نیازمند فردی است که
نظارت و پاسداری
از شریعت را به عهده داشته باشد .(سید مرتضی,
الشافی,ج1.ص276)
صفحه 54:
5 el
- امامت و رضبری از دیدگاه اقلیت اصحاب ( شیعه
از دیدگاه تشیع امامان دارای منصب مرجعیت دینی اند و
آنان با دریافت های
خطاناپذیر و معصومانه ی مضامین دین , می توانند مردم را
به صراط حق
رهنمون باشند .( کسی که مرجع دینی است حق امامت
امت را دارد )زیرا:
1- از جهت علم و ایمان افضل از همه است . آیا خداوند با
بودن افضل با ان
كمالات . مفضول را با تمام نواقصى كه دارد به امامت
منصوب مى كند؟
2 - حديث ثقلين دلالت بر اين دارد كه اكمال دين تنها به
قران نبوده ودريرتو
صفحه 55:
گفتار پنجم :
ولایت معنوی امامان
- در دیدگاه تشبع, امامت درجه و مرتبه ی سومی دارد که اوج
مفهوم امامت است
که از آن به عنوان حجت زمان , خلافت كبراء انسان کامل و
ولايت معنوى ياد
مى شود. در بيان متصوفه نيز با همين تعريف تعبير قطب به كار
مى رود .
- در قرآن مقام حضرت ابراهيم و امامت ايشان با اين مفهوم
شيعى قابل تطبية
است
- اين مقام بر خلاف امامت ومرجعيت دينى نياز به نصب ازسوى
خداوند ندارد بلكه
منزلتى است كه شخص با دارا بودن شرايطى ازاين موقعيت
صفحه 56:
ویژگی هایی که برای خلافت کبری وجود دارد:
1- جهل به ساحت وجودی او راه نمی یابد .
2 هام های یی اور شاه مکی
3- از عصمت و طهارت روح و جسم برخوردارند.
4 حق تصرف و تسلط بر عالم را دارند.
5- در نتیجه ی قدرت روحی و معنوی بالا می توانند کرامات و
رت
انجام دهند.مانند :حرکت درخت ,اژدها شدن و يا به سخن در
آمدن عصا , law
بیمار , به طلا تبدیل شدن ماده ای دیگر و ...
6 ولایت باطنی بعنی بطور خاص هذایت مومنان را بر عهده
دارند, عقده های
از ل سا ای ی
صفحه 57:
كفتار ششم :
نكاتى در باره ى نظربه ى امامت شیعه
1- تمامى امامان با بيان ييامبر (ص) و يا بيان امام ييشين شناسايى
مى شوند .
2- علت دوازده عدد بودن امامان بر ما آشكار نمى باشد و با توجه به
مفهوم امامت
در تشيع فقط مى توان كفت در نزد خداوند براى حفظ دين جنين
تعدادى كافى بوده
است.
ل تاد بتتوار را الما
تربیت الهی
به مقام امامت ميرسند . سن اثرى در تعيين امام ندارد.
4- هر جند انحراف مسير تاريخ اسلام و عدم يذيرش همكانى ولايت
امامان معصوم
صفحه 58:
پاره ای از فواید حضور امامان در جامعه
1- انتقال معارف Sou و تفسیر معصومانه از کتاب و سنت در
ضمن احادیث و
ae زیادی که امروز در اختیار شیفتگان آن بزرگواران قرار
دارد.
2- تربیت علما و دانشمندان بسیاری که همه از سرچشمه
ای وتات الا
سيراب شده بودند.
ات الاععی بی نعیرازر السق رت 0
اسلامی و بیان
ماعط اررشمی ور فان کفتارها ناس ها وادعیه و مایا و
تربيت اخلاقى
مؤمنان و اعتلای معنوی آنها.
8 0 تک = i ar
صفحه 59:
گفتار هفتم :
اك
آنجه در اين مقال ضرورى به نظر مى رسد كه به آنها
يرداخته شود
عبارت است از:
مك200
2- آيا نظريه ى امام غايب بعد از غيبت امام دوازدهم
دارای پیشینه ای بیش از اين مى باشد؟
درل دایعا درس انس ۱
چنین اعتقادی به
وهم بیشتر شباهت ندارد؟
صفحه 60:
منظور شيعه از امام غايبكيستة -1
-امام يازدهم شيعه حضرت امام حسن عسكرى (ع) فرزند خود
مهدى(عج)را به
رؤيت اصحاب خاص خود رساند و اعلام فرمود: بعد از من او
امام خواهد بود
fom رو در عت ee eel
- ييام امام براى اصحاب ابتدا توسط نماينده ى امام يازدهم(ع)
عثمان بن سعيد
عمروى مى رسيد و سيس محمد بن عثمان بن سعيد . حسين بن
روح و على بن
محمد سمرى به ترتيب اين مسئوليت را به عهده داشتند.
- آخرین نایب از نواب خاص در انتهای حیات خود , نامه ای از
اوه رام ee
صفحه 61:
]- آيا نظريه ی امام غايب بعد از غيبت امام دوازدهم مطرم شد یا دارای 7"
ای بیش از اين می باشد؟
- مسئله ی امام غایب از زمان پیامبر اکرم(ص) مطرح بوده و منشاً
آن روایاتی است
که آن حضرت , بشارت تولد فرزندی را از سلاله ی خود داده بود
که از دیده ها
پنهان خواهد شد .
- هر یک از امامان نیز در گفتارهای جداگانه به وجود امام غایب
اما کر
- در شعر برخی از شعرا نیز به وقوع غیبت , اشارات روشنی
است.
- از همه جالب تر نگارش کتاب هایی است که پیش از وقوع غیبت
بطور خاص به
مسأّله ی غیبت امام بر داخته اند.
صفحه 62:
باهتندارد ؟
1- وجود احادیث بسیار زیاد از پیامبراکرم (ص) و ائمه ی
اطهار(ع) در خصوص
رد صاری زن رت (عم ارو لنی که ااز حالب کم الم مترلاه
خواهد شد .
2- سازگاری اعتقاد به امام غایب(عج) با مبانی اعتقادی شیعه .
3- امام غایب دربیش از شصت سال از طریق نایبانی که
جلالت شأن و منزلت
ایتماعی آبان بر ays lh ere oct Ae ye TE ار باس
دارد.
4- مردم مسائل و مشکلات خود را توسط نایبان بطور کتبی به
عرض امام (عج)
ال 0
صفحه 63:
مقهوم ولايتيك امام غایببر انسانچیست؟ -4
در عقيده ى تشيع امامت منصبى فراتر از خلافت ظاهرى است و
شامل خلافت
م ل (ع)امام
غايب به خورشيد
يشت ابر تشبيه شده است . امام غايب نيز همانند ساير امامان
خليفه ى خدا است
و وظايف خود را به عنوان واسطه ى فيض ميان خدا و جهان
هستی از یک سو
و خدا و انسان ها از سوی دیگر ادا می کند . در بین ساير امامان
نیز اکثرا به
دلیل موانع خارجی برحی از ابعاد امامت نحفی بیدا نمی کرد
واين دليل برنفی
صفحه 64:
كفت شنم : 5
مهدوبت
-بعد ازاعتقاد به خدا, نبوت ومعاد آنجه همه ى اديان بر آن اتفاق
نظر دارند اعتقاد
به ظهور مردى آسمانى است كه سعادت عمومى و صلح جهانى
و خیروبرکت را ِ
برای همگان به ارمغان خواهد آورد.
- قرآن و روایات معتبر اسلامی پر از بشارت فراگیری عدل و
حاکمیت دین خاتم
انبيا (ص) بر جهان مى باشد. 0
- كرجه در اصل اعتقاد به ظهور مهدى در آخرالزمان تفاوتى ميان
558 مختاه
اسلامی وجود ندارد ولی اختلاف عمده ی شیعیان با اهل سنت در
اين است كه
صفحه 65:
یت ۳ فصحل equ
مرجعیت و ولایت عالمان دين
گفتار اول : مرجعیت عالمان دینی درعصر غیبت
گفتاردوم : نگاه تاریخی به ولایت عالمان
گفتار سوم : ولایت عالمان دینی از منظر عقل و شرع
گفتار چهارم : ولایت فقیه
گفتار پنجم : ولایت و جمهوریت
صفحه 66:
گفتار اول :
مرجعیت عالمان دینی درعصر غیبت
© استناد تاريخ عالمان تشيارى ايها محص را قافان معضوم اه اثافته و
گفته های آن ۲
pastel day ae gay Gee eb oes
جبت و فلدرت
يه و تحلیل نیز داشتند و اماما دم را در ا
و تجزیه و نیز و امامان نیز مردم را در امر
فراگیری معارف
دینی به آنان حواله می دادند .
در دوران غیبت نیز همین وظیفه توسط علما دنبال شد ؛ بر اثر
تلاش اين بزركان
مجموعه هاى روايى در موضوع هاى مختلف شكل كرفت مثلا
اصول و فروع
کافی, eae الفقيه . تهذيب و استبصار در سال هاى ابتداى
از
صفحه 67:
تغیییر شرایط و مسئولیت علمای دینی در عصر غیبت
( سنت اجتهاد )
Joli و تدبر و تجزیه و تحلیل در منابع روایی از دوران شیخ
مفید آغاز گردید و
بعد ها در زمان شيخ طوسی موقعیت بسیار مطلوبی پیدا کرد.به
اين عمل اجتهاد
گفته می شود . مجتهد کسی است که توانایی استنباط
ای ار ار
احادیث و روایات معصومین دارد .از نظر شیعه اجتهاد ویژگی
های زیر را دارد:
1- غیر انحصاری است و هر کسی از هر طبقه ی اجتماعی
می تواند مجتهد شود.
2- باب آن باز می باشد و هر شخصی مادام که ضوابط حاکم
براستنباط را رعایت
6
صفحه 68:
خلتاردوم
نگاه تاریخی به ولایت عالمان
- در اندیشه ی سیاسی شیعه , حکومت از آن خدا است و بیامبر
(ص)و امامان (ع)
کسانی هستند که حق تصرف در حوزه ی عمومی دارند ومی توانند
برمردم فرمان
برانند ودر صورت فقدان امام معصوم این وظیفه بر عهده ی نماینده
ایشان است.
این انديشه (ولایت فقیه) ابتدائا در انتهای دوران غیبت صفرا توسط
حضرت مهدی
(عج) اعلام و سپس در آثار تقری تمام علمای شیعی مطرح و
زوایای
تبیین گردید.
- اين تفكر حتى در بين عرف شيعه و حتى حاكمان شيعى نيز رايج
صفحه 69:
گفتار سوم :
ولایت عالمان دینی از منظر عقل و شرع
الف - ولایت فقیه از نگاه عقل:
م نهاد ولایت یک نیاز فطری است.لابد للناس من امیر بر او
جر
2- اكر ولايت امرى فطرى و ضرورى است بايد ديد ولايت جه
شخصى مشروعيت
دارد.از قانون عقلى تناسب شغل و شاغل مى شود به دو شرط
عمومى و اختصاصى
رسيد كه مشروعيت ولايت شخص را ثابت مى كند. شرايط عمومى
مانند عقل وتدبير
lp las ای بای شاه را
3- اصل اولی عدم ولایت برانسانها است و درعین حال ولايت
ضرورتی اجتماعی
صفحه 70:
نگاه شرع
ب - ولایت فقیه از
فا سول انز الاوی ار ای ار ار
خلفاوک؟ قال الذین
یأتون من بعدی یروون عنی حدیثی و سنتی .(من لایحضره الفقیه
ج4.ص420)
- قال الصادق(ع): من کان منکم قد روی حدیثنا و نظر فی حلالنا و
حرامنا و عرف
احکامنا ...فانی قد جعلته حاکما.(وسائل الشیعه ,ج18 .98,0(
eeen sk ال (moje و[
Pals asleep
7 للك ل لك اال سم ناسا زاس
ج2.ص844)
ویر تن بر اسان ها ار
١ 4 هق
صفحه 71:
گفنار چهارم :
ولايت مطلقة فقیه
معناى ولايت مطلقه
همانطوری که قبلا نیز اشاره شد ولایت. مصادیق بسیار زیادی
دارد: رهبری مردم
,قضاوت ,ریاست عام بر مردم ینصب حاکمان مناطق تحت
امر ,صدور دستور
العمل اجرایی ,نصب قضات ,اجرای حد , انعقاد قرارداد و
عهدنامه دریافت مالیات
تشکیل و فرماندهی نیروی نظامی Sly دفاع و... اگر معتقد
باشیم که wally عالمان
دين درحوزه هاى خاصىء مانند قضاوت يا امثال آن است ويا
درمحدوده هايى است
كه ضرورت اقتضا مى كند در آن صورت قائل به نيابت
صفحه 72:
نکاتی در بارهٌ معناى وزابت مطلقة فقیه
1- ولایت فقیه یعنی ولایت فقه و شریعت لذا این ولایت در
محدودة قانون اسلام و
اهداف دين است ودر ari هیچگاه سر از استبداد در نخواهد
آورد.
2- ولایت فقیه در حقیقت استمرار ولایت معصومین (ع) است و
الجدار اخبارات
sly معصومين قائليم براى ولى فقيه نيز قائل مى باشيم.
تفاوت در ولایت, جه به
معنای تفاوت درکم و کیف یک حکم شرعی و چه در حیطه
ای تا
3- معصومین (ع)در اعمال ولایت محدودیت داشتند و بدون
مصالح کل جامعه در
Test, Bias ee as Ib. a oul
صفحه 73:
ولابت و جمهوریت
- جکومت اسلامی از یک طرف خواست و اراد خداوند است وازسوی دیگر , این
خود مردم هستند که به این جاکمیت و ولایت تن داده , أن را پذیرا می شوند ؛
كك
اينكه مى توانتد ابا كتند و به جنين حكومتى بر خود رضايت ندهند.
- شاخصة اصلى ومهم جمهوريت, احترام به رأى انسانها وجلوكيرى از دیکتاتوری
است ولزوما وهميشه انتخابات و دموكراسى به عدم ديكتاتورى نمى انجامد
7
که در نظام اسلامی, ولی فقیه با یک گناه مسلم از ولایت ساقط مى شود.
- دخالت رأی مردم درانتخاب رئیس جمهور,نمایندگان مجلس قانون گذاری
ومجلس
خبرگان قانون اساسی ورهبری و اعضای دولت درتظام جمهوری اسلامی نشان
ازجمهوریت و مردمی بودن این نظام در کنار اسلامی بودن دارد.