علوم انسانی و علوم اجتماعیالهیات، دین و معنویت

اندیشه اسلامی 2، فصل 2، بخش اول

صفحه 1:
فصل دوم اهداف ابعادو قلمرو دين

صفحه 2:
ضرورت وحی و پیامبری نبوت باور به این حقیقت است که خداوند متعال و حکیم و فیاض انسان هایی والا و شایسته را برای ‎Colas‏ و سعادت انسان ها بر انگيخته است تا برنامه های هدابت را دريافت نموده و به انسان ها ءبرسانند

صفحه 3:
محورهای نبوت وحی) پیام آور وحی 6

صفحه 4:
انواع نبوت لست ييامبر خاصمثلييامبراسلامء ص

صفحه 5:
ضرورت های نبوت .خا قهستىحكيم لست ) .هفاز خلقتبشر رسيدنبه كما (مطلوباست 6 زندگی‌انسان‌محدود به زندگی‌دنیوونیستو 0 اعمالو لفکارش‌در زندگی‌لبدیاو موثر لستو .نیازمند شاخت‌خود جهان‌و خدلست لینآگاهی‌شايسته از عهده عتلو حسو علوم .6 بشروو شهود خارج لستو تنها از عهدم .ييامبر ساخته لست

صفحه 6:
منابع شناخت آدمی ‎um‏ ‏عقله ‏شهود ‎٩.‏ ‏وحی 6

صفحه 7:
ضرورت وحی از آنجا که حس و عقل و شهود و دانش بشری محدودند و به تنهایی نمیئوانند راه سعادت همه جانبه را باز شناسند» نیازمند شناخت بی خطایی هستیم که ما را به نهایت کمال انسانی برساند و آن وحی است

صفحه 8:
تعالیم پیأمبرص قرآن هدف از فرستادن پیامبران الهی را آموزش تعالیمی می داند که هرگز انسان .توانایی شناخت آن ها را ندارد يعلمكم مالم تکونوا تعلمون (160 » 4-4)

صفحه 9:
ضرورت نبوت در بیان امام رضا(ع) چون قوای اندیشه بشری قادر به درک کامل سود و زیان خود نیست و خداوند برتر از آنهاست که مستقیما بر انسان تجلی نماید رسول خدا ص و با آنان سخن بگوید. ناگزیر بين او و مردم واسطه می شود تا امر و نهی آداب او را به آنان انتقال دهد و انان را به ,سود و زیان خود آگاه سازد (ب حارا-لثوار چ 06 ص0)

صفحه 10:
اهداف بعثت انبیاء یادآوریف طریا(ف ذکر لنما انتمذکر)- آزاد کردن‌لنسان‌ه از قید و بند های 0 نادرست یضم عنهم لصرهم والاغلال4 فیک ان ‎ree)‏ دعوتبه توحید 0۰ بريايوقسط و عدا لتدر جامعه بشری 6

صفحه 11:
آشنا کردن‌مردم با .6 تعالم اسهیو تزکیه و بشارتو لنذار .8 علاج لمرلض‌روحی, م» به ک ما وساندنف ضائل. 6

صفحه 12:
معنای وحی از نظر لغوی هر نوع ادراک و تفهیم .سرى و پنهانی را وحی می گویند از نظر اصطلاحی آگاهی ویژه ای است که خداوند آن را در اختیار پیامبران نهاده تا از آن طریق پیام ها و تعالیم .خود را به انسان ها برساند ماهیت و حقیقت وحی بر ما مجهول و از .مصادیق عالم غيب است

صفحه 13:
انواع وحی رویای‌صادقه (حضرتلبرلهیمع و فبح.1 لسماعیلع) pth eh hs pa es ‏لسلم)‎ وحی‌غیر مستقیم‌از ورلی‌حجاییه طریق. 3 صوت(احضر تموسیع ) وحی‌توسط فرشته وحی(پیامبر .4 لکرم)

صفحه 14:
تفسیر های ناروا از وحی پسیامبولنن لبغه لندق ول‌ما دیگولیال۰ 1 وحواز جنس‌ت-جربه هایعرفانی. 2

صفحه 15:
نای حزه از نظر لغوی, به معنی ناتوان کننده از ماده عجز و از نظراصطلاحی. عمل خارق العاده ای که پیامبران الهی برای اثبات ادعای نبوت خود انجام مى دهند به طوری که مردم را به آوردن مثل آن دعوت می کنند و .مردم از انجام آن عاجزند

صفحه 16:
عصمت پیامبران در لغت به معنای منع کردن و بازداشتن و نگهداری و مصونیت است و در اصطلاح مصونیتی خاص یا ملکه ای نفسانی است که پیامبران را از ارتکاب گناه و خطا و اشتباه باز می دارد و از شرایط .نيوت است

صفحه 17:
اقسام عصمت عصمهر مقام دييافت 1 .1 حفظ و لبلاغ وحی عصمز معصیسو كلام. 2 عصماز خطا و لشنبام در 3۰ لمور فردوو لجتماعی

صفحه 18:
عامل و منشاء عصمت ملنع از آنمی‌شود که به غیر از خدا توجه پسیامبیلن‌با اولیای‌خاصالهیاز نستلیج نیکوی 2 لطاعتخدا و پسیامد هاوتاگوار معصینو گناهلگاهی .ک‌املدایند ‎Linas‏ آزادیسعصوم منافاتفدارد. درستسثل3 فردوعاقلکه بسه سیم‌برقدسشمی‌زند با .سم ن _می‌خورد ‎

39,000 تومان