صفحه 1:
فصل دوم
اهداف
ابعادو
قلمرو دين
صفحه 2:
ضرورت وحی و پیامبری
نبوت باور به این حقیقت است که
خداوند متعال و حکیم و فیاض
انسان هایی والا و شایسته را برای
Colas و سعادت انسان ها بر
انگيخته است تا برنامه های هدابت
را دريافت نموده و به انسان ها
ءبرسانند
صفحه 3:
محورهای نبوت
وحی)
پیام آور وحی 6
صفحه 4:
انواع نبوت
لست
ييامبر خاصمثلييامبراسلامء ص
صفحه 5:
ضرورت های نبوت
.خا قهستىحكيم لست )
.هفاز خلقتبشر رسيدنبه كما (مطلوباست 6
زندگیانسانمحدود به زندگیدنیوونیستو 0
اعمالو لفکارشدر زندگیلبدیاو موثر لستو
.نیازمند شاختخود جهانو خدلست
لینآگاهیشايسته از عهده عتلو حسو علوم .6
بشروو شهود خارج لستو تنها از عهدم
.ييامبر ساخته لست
صفحه 6:
منابع شناخت آدمی
um
عقله
شهود ٩.
وحی 6
صفحه 7:
ضرورت وحی
از آنجا که حس و عقل و شهود و
دانش بشری محدودند و به تنهایی
نمیئوانند راه سعادت همه جانبه را
باز شناسند» نیازمند شناخت بی
خطایی هستیم که ما را به نهایت
کمال انسانی برساند و آن وحی است
صفحه 8:
تعالیم پیأمبرص
قرآن هدف از فرستادن پیامبران الهی را
آموزش تعالیمی می داند که هرگز انسان
.توانایی شناخت آن ها را ندارد
يعلمكم مالم تکونوا تعلمون
(160 » 4-4)
صفحه 9:
ضرورت نبوت در بیان امام رضا(ع)
چون قوای اندیشه بشری قادر به درک کامل
سود و زیان خود نیست و خداوند برتر از
آنهاست که مستقیما بر انسان تجلی نماید
رسول خدا ص و با آنان سخن بگوید. ناگزیر
بين او و مردم واسطه می شود تا امر و نهی
آداب او را به آنان انتقال دهد و انان را به
,سود و زیان خود آگاه سازد
(ب حارا-لثوار چ 06 ص0)
صفحه 10:
اهداف بعثت انبیاء
یادآوریف طریا(ف ذکر لنما انتمذکر)-
آزاد کردنلنسانه از قید و بند های 0
نادرست
یضم عنهم لصرهم والاغلال4 فیک ان
ree)
دعوتبه توحید 0۰
بريايوقسط و عدا لتدر جامعه بشری 6
صفحه 11:
آشنا کردنمردم با .6
تعالم اسهیو تزکیه و
بشارتو لنذار .8
علاج لمرلضروحی, م»
به ک ما وساندنف ضائل. 6
صفحه 12:
معنای وحی
از نظر لغوی هر نوع ادراک و تفهیم
.سرى و پنهانی را وحی می گویند
از نظر اصطلاحی آگاهی ویژه ای است
که خداوند آن را در اختیار پیامبران
نهاده تا از آن طریق پیام ها و تعالیم
.خود را به انسان ها برساند
ماهیت و حقیقت وحی بر ما مجهول و از
.مصادیق عالم غيب است
صفحه 13:
انواع وحی
رویایصادقه (حضرتلبرلهیمع و فبح.1
لسماعیلع)
pth eh hs pa es
لسلم)
وحیغیر مستقیماز ورلیحجاییه طریق. 3
صوت(احضر تموسیع )
وحیتوسط فرشته وحی(پیامبر .4
لکرم)
صفحه 14:
تفسیر های ناروا از وحی
پسیامبولنن لبغه لندق ولما دیگولیال۰ 1
وحواز جنست-جربه هایعرفانی. 2
صفحه 15:
نای حزه
از نظر لغوی, به معنی ناتوان کننده از
ماده عجز و از نظراصطلاحی. عمل
خارق العاده ای که پیامبران الهی
برای اثبات ادعای نبوت خود انجام
مى دهند به طوری که مردم را به
آوردن مثل آن دعوت می کنند و
.مردم از انجام آن عاجزند
صفحه 16:
عصمت پیامبران
در لغت به معنای منع کردن و
بازداشتن و نگهداری و مصونیت
است و در اصطلاح مصونیتی خاص
یا ملکه ای نفسانی است که
پیامبران را از ارتکاب گناه و خطا و
اشتباه باز می دارد و از شرایط
.نيوت است
صفحه 17:
اقسام عصمت
عصمهر مقام دييافت 1 .1
حفظ و لبلاغ وحی
عصمز معصیسو كلام. 2
عصماز خطا و لشنبام در 3۰
لمور فردوو لجتماعی
صفحه 18:
عامل و منشاء عصمت
ملنع از آنمیشود که به غیر از خدا توجه
پسیامبیلنبا اولیایخاصالهیاز نستلیج نیکوی 2
لطاعتخدا و پسیامد هاوتاگوار معصینو گناهلگاهی
.کاملدایند
Linas آزادیسعصوم منافاتفدارد. درستسثل3
فردوعاقلکه بسه سیمبرقدسشمیزند با
.سم ن _میخورد
