صفحه 1:
صفحه 2:
معنای امامت و ولایت
امام به معنای پیشوا و رهبر از ريشه "ام"
.به معنای قصد کردن و توجه نمودن است
مردم با قصد و توجه خاص به سراغ امام
,می روند
اصطلاحا امام کسی است که در مقام
جانشین رسول خدا ص نسبت به همه
امور دینی و دنیوی جامعه اسلامی ریاست
.الهی فراگیر دارد
صفحه 3:
ویژگی های امام
امام همه منصب ها و شئون بيامبرى
.را به جز نبوت داراست
.از جانبندا نصبمیگردد -)
eldest la, عصم تلست.م
نسبتبه همه لمور دینیعلم لدنی0
.و گستردم دارد
صفحه 4:
ديدكاه اهل سنت
متكلمان اهل سنت امامت را منصبى عادى
و غير الهى مى دانند كه با انتخاب مردم به
ويزه مهاجر و انصار و يا علماى اهل حل
.و عقد به فردی واگذار می شود
پاره ای از متکلمان اهل سنت معتقدند امام
حتی می تواند با زور و غلبه سرپرستی
جامعه را بر عهده گیرد» اگرچه فاسق و
,شراب خوار باشد
صفحه 5:
ديدكاه شيعه
امامت از نظر شيعه ادامه
رسالت است و بيامبر بايد امام
.بعد از خود را تعيين نمايد
اين تعيين ونصب به تعيين
خداوند است. ala) هم عصمت
,دارد و هم علم خدادادی
صفحه 6:
تاریخچه اختلاف در امامت
بر اساس دیدگاه شیعه آغاز توجه به
پیامبر ص مسئله امامت پس از رحلت
نبوده است بلکه در زمان رسالت
ایشان نیز در مقاطع مختلف
عنیک ردندعوت)
جنكها-. ©
غدير -9
.مطرح بوده است
صفحه 7:
دستاوردهای بحث از امامت
»علمیلجتماعیو دینیلستو بحث
از آنروزآمد لستّب حثدر
بارهم شیوه حكومتاسلامويكى
از ب حثهایضروروروزگار
.ماست
صفحه 8:
از دیدگام شیعه یکیاز لبعاد لمامشه
تفسیر و تبیینلصولومعارفو بیان
لحكام و Ad laggy glo هایمختلفی
لستک» میانمسلمانانپ دید میلید و
از ببسیاریاز مشکلاتفردی لجتماعیو
.لقتصادوكر 55 گشاییمیک ند
صفحه 9:
دلایل نیاز به وجود امام معصوم ع
پیامبر(ص) در طول-
9 سالفبوتفرصت
نيافت تمام جزئیالحکام
الهورا بياننمايد ولينلمر
در طولزندگیلمامان
,معصوم. ع تحققیافت
صفحه 10:
پساز پٍیامبرصفرقه هایمختلفی-6
نظیر معتزله » خوارج» مرجئه
لشاعرم و شيعه به وجود لمدند كاه
هر يكادعاوحقانيتدلشته وعقايد خود
را به قرلنمستند مىكردند.طبعا از
ميانلينعقايد تنها يكىصحيح بود
كه مكتبائمه ع لينتفسير صحيح را
.ب4 جامعه كرده لند
صفحه 11:
پساز رحلت یامبرصبازار-9
جعلاحاديشداغ شد و لحاديشجعلى
فر او لنوو ار د معار فاسلامى
ديد
امامان معصوم ع احاديث حق را از
.باطل براى مردم باز ميشناساندند
صفحه 12:
شرلیط منطقه و جهاندر زمان6
رحلتپیامبرصو تهدید
لمپرلطورعروم و لیرلنو منافقان
لیجابمیک رد که جانشینانلیشان
دستاوردهایپٍ_یامبر ص را حفظ و
از جامعه نوپایلسامیحمایت
شمایند
صفحه 13:
دلایل قرآنی نصب امامان
آیه لنذار -)
وانثر عشیرتک الاقربین (شعرا 906 )
ليه ولايت©
انما وليكم الله و رسوله... (مائدمهه)
ليه تبليهب©
يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليك...
(مائدهم”©)
صفحه 14:
دلایل روائی نصب امامان
0 صه) Sas b+ حديشمنزلت(صحيح
اما ترضى ان تكون منى بمنزله هارون من
..موسی
حدیس فینه (ابزحبر منیدسولیالحرته صت9ه) -(80
...على ان مثل اهل بيتى فيكم مثل سفينه نوح
حدیشاماماندوازده گانه (سم بحدییصهم) -6
.همواره اسلام به 1 خلیفه عزیز خواهد بود
صفحه 15:
عصمت امامان
از ویژگی های امامان
عصمت يا مصونيت از خطا
و گناه ميباشد جراكه همه
منصب ها و شئون پیأمبری
.به جز نبوت را دارا هستند
صفحه 16:
دلایل نقلی عصمت
Af عهد (ب ترم96) -)
لا ینال عهدی الظالمین
آیه تطهیر (لحزلبوه) 6
انما يريدالله ليذهب عنكم الرجس اهل
البیت ones
حديثق قلين(صحيح مسلم ج7-©
ص ©©09)
صفحه 17:
محبت به اهل بيت ع
محبت به اهل بيت در قرآن و روايات مورد
.تاكيد قرار كرفته و از ضروريات دين است
قل لا اسئلكم عليه اجر الا الموده فى القربى
(شوری99)
از پیامبر روایت شده است که: هرکس اهل بيت
را دوست بدارد خدا را دوست داشته و هرکه
.آنها را دشمن بدارد خدا را دشمن داشته
بازتاب محبت اهل بيت پیروی عملی از آنان و
,طهارت ننس و به رنگ آنها در آمدن است
صفحه 18:
مهدویت
از دیدگاه شیعه امام دوازدهم
حضرت مهدی ع به اذن خدا در
پرده غیبت است و روزی که
جهان پر از ظلم و ستم شده باشد به
اذن خدا ظهور کرده و جهان را پر
. از عدل و داد خواهد کرد
صفحه 19:
راز غیبت
غیبت امام عصر یکی از رازهای الهی
است. غیبت های موقت رهبران الهی از
میان مردم در امت های گذشته نیز سابقه
داشته است.(موسی ع و یونس ع)
خداوند امام زمان ع را به عنوان آخرین
حجت معصوم ع برای تحقق عدل و
,توحید فراگیر در نظر گرفته است
صفحه 20:
نای انتظار
انتظار در لغت به معنای چشم به راه بودن و
اصطلاحا چشم به راه حضرت مهدی ع بودن
.است
.در انتظار نوعى عمل و كوشش وجود دارد
شخص منتظر مى كوشد تا زمينه و محيط را
.براى ظهور آماده سازد
از بيامبر روايت شده است كه برترين اعمال امت
.من انتظار فرج از ناحيه خداست
صفحه 21:
سیما
۱ يماى جامعه د
“ere بعس ور
بسط ١
بسط و کما
00 بلطم و معرفت0
تحققوحدتو مرت
تكامللخلاق 6
صفحه 22:
زوا بعیضو گسترش
ald) عمومی
تحققآزادیم»
گسترشصلح جهانی-6
تحققعدا اتف رلگیر-6
جهانی
صفحه 23:
,گسترشلمنیت»0)
وفور نعمتو بارورىو-00
بازدهومنايع
ارتقاىمسطح معيشتو -
ريشه 0
توسعه آبادلنی-0)
صفحه 24:
,تحققر ضایتمندیمردم-16)
ارتقایصنعتو فناوری6
صیاننو ساشتمحیط زیست.9)
,سقوط و لفولدولتهایی_اطلم۳)
