عالی با تنوعی زیبا

محمد

12 صفحه
587 بازدید
14 تیر 1401

صفحه 1:

صفحه 2:
0 موضوع ارائه:مناى نهم (اند نشه ورزی) لأ تهيه كنندكان:على شرف يورءعرفان عامرى»سليمان مطهرى:محمدمهربان لا خدمت استاد محترم:آقای حسین پور صباغ 1 بهار 4600

صفحه 3:
أل فکر,تلاش و پویشی است که به هنگام مواجه ی انسان با معماها در وی جریان می گیرد.خواه این معماها سراب باشد !11 و سری را گرم کنند و خواه گرهی در کار باشد و گشودن آنها در عمل سودمند افتد و يا فراتر ازین دو پرده ای بر راز و حقیقتی باشند. | نداشتن تفکر معین علت مورد نکوهش قرار گرفتن قومی است(اولم یتفکروافی انفسکم) لا وبال قکر ودستمایه مذمت متفکو(انه فکر و قدر فقتل کیت قدر...) a 7 ۰ 7.۳

صفحه 4:
a » IL MILA A Fu ‎fol op!‏ اظر به ویژگی اندیشه ورزی در انسان است. ‏آنچه مطلوب است تفکر هدایت شده است و این معنا همسنک تعقل ‏ست.هر تعقلی تفکر است اما هر تفکری تعقل نیست ‏مفهوم اصل تعقل چنین است(که باید پویش فکری انسان را از لفزش ‏گاه ها مصون داشت و آنرا مساعدت نمود تا به حقیقت هستی ‏هدایت یابد) ‏دید قرآن چنین است که عقل جز بر بستر علم نمی روید(ومایمتلبا ‏الاالعالمون) ‎ere‏ تبتين. همواز مى فود( كااكتتيوي للد اك ارس او ‎hn‏ ‎. ay » ‎

صفحه 5:

صفحه 6:
اش ۲ 7 ۰ ۰ ۳ . ل داوری قرآن چنین است که شکوفایی اندیشه وراهیابی آن به مقصود از طريق مواجهه ی حسی و نظری با جهان »همراه با کنترل اهوای نفسانی میسر می شود و هرگونه مطلق گرایی آفت تعقل است. عقل آدمی خود میزان است و صحیح را از غلط وخیر را از شر تمییز می دهد کوشش ها در تربیت عقلانی باید مصروف آن شود که عوامل منحرف سازنده این میزان تحت کنترل آید تا حاصل آن یعنی هدایت به بار آید. روش تعقل نه دادنی است و نه گرفتنی یعنی(نه این فرض صحیح است که کسی به عقل روش دهدو نه اینکه روش آنرا از آن سلب ‎AS‏ yr 4

صفحه 7:
۷/۰ سالگ ./ 0 عقل نهادی اعم از عقل نظری (تمییز دهنده درست از نادرست)و عقل ۴ عملی(الهام گر فجور و تقوااست لذاعلومی که حاصل می شود علوم راست است و فرد با برخورداری از آنها در بهره وری های آتی عقل تواناتر خواهد بود و صحیح وسقيم امور را با تز بينى بيشترى تميز خواهد داد و اگر عقل نهادی به انحراف کشیده شود از به کلف آوردن ۱ علوم محروم و قدرت تمیز آن کاهش خواهد یافت عقل نهادی راه و روش خود را با خود دارد و روش های تربیت عقلانی نمی تواند ناظر با آن باشد .سر ور . 0

صفحه 8:
لا كشش و كششمش هاى نفسانى توازن عقل نهادی را از آن سلب میکنند و عقل را هم در حيطه انديشه و نظر و هم در حيطه عمل و كردار به خطا می کشاندچنانکه جشم عقل كور مى شود و انديشه حق سست وانديشه باطل استوار مى شود لأ در عرصه عمل نيز عقل به جايى ميرسد كه عمل زشت وخطا را خوب و عمل خوب را زشت وخطا میبیند(...زین له سوءعمله فررآه حسنا) مهار طغیان های درونی و نفسانی چون شرطی برای عقل ورزی در بخشی از روش های تربیت عقلائی در اسلام نگریسته شده(من لم بهذب نفسه لم پنتفع بالعقل) . ‏جر‎ oS

صفحه 9:
-جدا کردن حساب اندیشه و اندیشنده(انظرالی ما قال ولاتنظرالی من قال) -به کار گرفتن انديشه حق گاهی برای مقصود باطل( کلم حق برادبهاالباطل) -پیروی هواس ها و برآوردن هر میلی که در درون بروید عقل را در بند می کند( کم من عقل ‎Gal gee‏ عجب آفت عقل است زیرا ارزیابی آدمی را نسبت به خود و دیگران از واقع منحرف میسازد...ماتم عقل امری حتی...یستقل کثیرالخیرمن عنده و يستكثر قليل الخیر من غیره ای...) | -خشم و غضب بی مورد(الکاظمین الفیظ و العافین عن الناس) -عناد و انکارباعث بی حاصلی عقل(فما اغنی عنهم سمعهم ولاابصارهم ولا افئدتهم من شیء اذ کانوا بجحدون ‎OLE‏ الله...) 4 حر

صفحه 10:
حکمت .علمی است که می توان با آن هم درحیطه اندیشه و هم در حیطه عمل به واقع وحق نايل شد.عقل نهادی که با علم می بالد قرار دادن انسان در مسیری که درآن به علمی راست بین(حکمت) دست یابد به منزله شیوه ای برای ترییت عقلانی اوست قرآن شروع اين مسیر را مواجهی حسی با جهان می داند(سوره نحل آیه ۷۸)نمونه بارز این مساله در داستان دو فرزند حضرت آدم مطرح شده است مواجهه ی حسی با هستی آغاز است وباید از آن پیش تر رفت محسوسات اندیشید وآنچه ازين انديشه ها استوار و متین است(حکمت) بر گزید و با آن ملازم شد تا عقل بشکفد قرآن همواره پس ازدعوت حسی.انديشه را دامن میزند»سستی انديشه های باطل در باب جهان را آشکارمی کند وبر اندیشه های حق.استدلال می کند و بدین طریق حکمت می آموزد هر یک از استوانه های اساسی انديشه اسلامی یعنی توحید » نبوت ومعاد با طی چنین مسیری عرضه شده است

صفحه 11:
شیک شزا ‎(a phan‏ و هيج بسئنظموونقصانيدر لفرينث رخداعوحمان SF ee Sa ‏هيكر نظر كنا جشمخسته لترا در حا لوكه‎ ملکل۳(به ستوم آمده از ن_گریستنپ ارگیری = 1 - ايت _ 45 مد ۶ ~ لقدلنزلا الیکم کتاباافیه ‎sss‏ ‎ea‏ سا لو ردنا ستخذ لها لا تخفناه م رانا لنک تا ‎iat‏ ی

صفحه 12:

39,000 تومان