ensan_maad_va_roze_ghiyamat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “انسان، معاد و روز قیامت”

انسان، معاد و روز قیامت

اسلاید 1: 1انسان، معاد و روز قیامت

اسلاید 2: 2مقدمه: تعريف و اهميت معادتعريفمعاد از نظر لغوي به معناي بازگشتن است و از ريشة (عود) مي باشد. در اصطلاح به معناي دوباره زنده شدن پس از مرگ است. معاد به معناي زندگي مجدد انسان و ساير موجودات است. خداوند قادر است از زنده، مرده و از مرده، زنده خلق نمايد.

اسلاید 3: 3نظر قرآن در مورد معاد و قیامتدر قرآن دربارة جهان پس از مرگ بيش از 1400 آيه وجود دارد. كه خود نشانگر اهميت معاد است. خداوند در سوره مؤمنون مي فرمايد:((آيا گمان كرديد شما را بيهوده آفريديم، و به سوي ما بازگردانده نمي شويد؟!))

اسلاید 4: 4مرگ

اسلاید 5: 5ماهيت مرگمرگ دريچه اي به زندگي نو است. مرگ مرحلة ديگري از زندگي و سرآغاز حيات جديد انسان است. پيامبر مي فرمايند:((مرگ نخستين منزل از منازل آخرت و آخرين منزل از منازل دنياست.))

اسلاید 6: 6ماهيت مرگ1- معناي لغوي مرگ مرگ درزبان فارسي مترادف با واژة موت در زبان عربي است. موت به معناي از دست رفتن قدرت و توان چيزي است. گاه مرگ را براي بدن بكار مي برند و گاه براي روح.مراد اين است كه روح، ابزار جسماني خود را از دست داده و در واقع نيستي در كار نيست و انتقال از مرحله اي به مرحلة ديگر از زندگي است.

اسلاید 7: 7ماهيت مرگ2- آيا مرگ عدمي است؟ امام علي (ع) مي فرمايند:((اي انسانها! ما وشما براي بقا آفريده شده ايم، نه براي فنا وهنگام مرگ از سرايي به سراي ديگر منتقل مي شويم.))امام حسين (ع) مي فرمايند:((جوانمردان صبر كنيد! مرگ پلي است كه شما را از سختيها و دشواريها به باغهاي گسترده و نعمتهاي پيوسته منتقل مي كند. كدام يك از شما انتقال از زندان، به قصر را ناخوش مي دارد؟))

اسلاید 8: 8ماهيت مرگ3- مرگ؛ سنت حتمي و همگاني از نظر قرآن و احاديث مرگ انسان و جهان، سنتي حتمي است و گريزي از آن نيست.قرآن در سور ال عمران و نساء آيه هاي 185 و 78 مي فرمايد:(( هر انساني، طعم مرگ را مي چشد.))((هر جا باشيد، مرگ شما را در مي يابد، هر چند در برجهاي محكم باشيد.))

اسلاید 9: 9ماهيت مرگ4- وحشت از مرگ اميرالمؤمنين علي (ع) فرمودند:((از آن كساني مباش كه مرگ را به دليل فزوني گناهان دوست نمي دارد.))((به خدا سوگند، فرزند ابوطالب به مرگ مأنوس تر است از كودك شيرخوار به پستان مادر.))

اسلاید 10: 10جهان بعد از مرگ

اسلاید 11: 11الف)قبر و عالم برزخاگر لحظه مرگ را نخستين منزل انسان پس از دنيا بدانيم، بايد نزول در قبر را منزل دوم بشماريم.البته معناي ظاهري قبر، همان گودالي است که جسد انسان در آن دفن مي شود، و يک معناي واقعي که همان برزخ است . قرآن در اين باره مي فرمايد:((و پيشاپيش آنان برزخي است تا روزي که برانگيخته خواهند شد.))

اسلاید 12: 12الف)قبر و عالم برزخبرزخ چيزي است که ميان دو شي ء حايل شود و از اين رو به جهاني که ميان دنيا و آخرت است، برزخ گويند.امام صادق (ع) منظور از برزخ را چنين فرمودند:((مقصود از برزخ قبر انسان است از لحظه مرگ تا روز قيامت.))

اسلاید 13: 13ب) تصوير رستاخيز1- وضع زمين و درياها و کوههادر روز قيامت، لرزشي سخت زمين را فرا مي گيرد. آنچه بر زمين پديدار گشته، فرو مي پاشد. کوهها از جا کنده مي شوند و به صورت غير متعادل در مي آيند. درياها از هم شکافته مي شود و جوشان و برافروخته مي شوند.

اسلاید 14: 14ب) تصوير رستاخيز2- وضع آسمان و ستارگانوضع آسمان دگرگون مي شود و ستارگان از جاي برکنده مي شوند. آسمان دچار نوعي تموج و حرکت پاره پاره و شکافته مي شود.نور خورشيد و ماه به تاريکي م يگرايد. نظم آنها به هم مي خورد و به سوي زمين پرتاب مي گردند.

اسلاید 15: 15ب) تصوير رستاخيز3- نفخ صوريکي نفخ مرگ است که پيش از قيامت عمومي رخ مي دهد و ديگري نفخ حيات است که قيامت برپا مي شود و صحنه جهان با نور خدا روشن مي شود و همه انسانها و حيوانات در يک لحظه زنده مي شوند.

اسلاید 16: 16ب) تصوير رستاخيز3- نفخ صورقرآن درباره نفخ صور مي فرمايد:((و در صور دميده مي شود، پس همه کساني که در اسمانها و زمين هستند، مگر آنان که خدا بخواهد. سپس بار ديگر در صور دميده مي شود، ناگهان همگي به پا مي خيزند و در انتظار حساب و جزا مي مانند.))

اسلاید 17: 17ج) اوصاف قيامتقرآن، نامها و اوصاف مختلفي براي قيامت بر شمرده است:1- واقع شدني و ترديد ناپذير2- نزديک3- حق4- خبر بزرگ5- فراخواني همراه رهبر6- فرياد

اسلاید 18: 18ج) اوصاف قيامتقرآن، نامها و اوصاف مختلفي براي قيامت بر شمرده است:7- فرار از بستگان، قطع پيوندها و جدايي8- پيرکننده9- آشکار شدن رازها10- سود ندادن مال و فرزند11- پذيرفته نشدن عذرها12- حسرت

اسلاید 19: 19د) حسابرسي اخروييکي از نامهاي قرآني روز قيامت روز حساب است روزي که خداوند به حساب اعمال بندگان مي رسد. در واقع مزرعه آخرتاست و هر چه کشت کنيم همانقدر برداشت مي کنيم.هدف از حسابرسي بندگان اين است که عدل و حکمت خدا متجلي شود.

اسلاید 20: 20د) حسابرسي اخروي1- حسابرسقران کريم در سوره غاشيه مي فرمايد:((در حقيقت، بازگشت آنان به سوي ماست، آنگاه حساب آنها بر عهده ماست.))قرآن کريم در سوره نساء مي فرمايد:((خداوند براي حسابرسي کافي است.))

اسلاید 21: 21د) حسابرسي اخروي1- حسابرسیقران کريم در سوره اسراء مي فرمايد:((عمل هر انساني را ملازم او ساختيم«نامه اعمالش را بر گردنش آويخته ايم» و روز قيامت آن را به صورت کتابي بيرون مي آوريم که آن را در برابر خود گشوده مي بيند. به او. مي گوييم کتاب را به خوان! کافي است امروزه، خود حسابگر خويش باشي.))

اسلاید 22: 22د) حسابرسي اخروي2- بازخواستقران کريم در سوره نحل مي فرمايد:((قطعاً شما از آنچه انجام مي دهيد باز خواست مي شويد.))اميرالمومنان مي فرمايند:((در نعمتهاي حلال دنيوي حساب است و در حرامشان عقاب.))

اسلاید 23: 23د) حسابرسي اخروي3- اتمام حجتحسابرسي خدا به گونه اي است که حجت بر بندگان تمام مي شود و هيچ انساني نمي تواند براي گناه خود عذر بياورد.امام صادق (ع) مي فرمايند:((همچنين کسي که به سبب گرفتاريهاي زندگي و مصيبت هاي فراوان، دچار لغزش شده است، به بيچارگي و بدبختي خود عذر مي آورد ولي به او پاسخ مي دهند: ايوب را گرفتاريهاي بيشتري بود، ولي به گناه آلوده نگشت.))

اسلاید 24: 24ه) ميزاندر قيامت اعمال خوب و بد انسانها را وزن مي کنند و کساني که اعمال نيک آنها سنگين تر است، رستگارند.خدا در قرآن مي فرمايد:((ما ترازوي عدل را در قيامت برپا مي کنيم، پس به هيچکس کمترين ستمي نمي شود و اگر به سنگيني يک دانه خردل باشد، ما آن را حاضر مي کنيم، و کافي است که ما حساب کننده باشيم.))

اسلاید 25: 25د) حسابرسي اخروي1- معناي ميزانمعيار اعمال انسان حق است. بدين سان اعمال هر کس بر اعمال پيامبران و اوصيا عرضه و ملاک و معيار و ميزان هر امتي عمل پيامبر و وصي پيامبر هر امت است.امام صادق (ع) مي فرمايند:((ميزان، همانا پيامبران و اوصياي آنانند...))

اسلاید 26: 26د) حسابرسي اخروي2- ميزان اهل ايمانميزان براي اهل ايمان است. براي مشرکان و گنهکاراني که بر اثر برخي گناهان همه کارهاي خوب را تباه کرده اند و براي آنان که هيچ شباهتي به پيامبران ندارند، ميزاني نخواهد بود.

اسلاید 27: 27و) گواهان روز رستاخيز1- خدانخستين شاهد اعمال انسان خداست.2- پيامبران الهي:روز قيامت فردي از هر امت بر اعمال مردم خويش گواهي مي دهد اين فرد پيامبر است.3- فرشتگان:يکي از فرشتگان گناهکار را به دادگاه مي آورد و ديگري گواه بر اعمال اوست.

اسلاید 28: 28و) گواهان روز رستاخيز4- زمين:پيامبر در اين باره مي فرمايند:((روز قيامت، زمين بر هر عملي که از مرد و زني بر ان سرزده است، گواهي مي دهد و مي گويد: او فلان عمل را در فلان روز انجام داده است.))5- زمان:زمان حوادث را ضبط مي کند و به فرمان خدا در روز قيامت باز مي گويد.امام سجاد (ع) مي فرمايد:((امروز روز نويي است که در قيامت بر اعمال ما گواه است.))

اسلاید 29: 29و) گواهان روز رستاخيز6- قرآن: قرآن در روز قيامت به صورت انساني مجسم مي شود و با دستور خدا باز مي گويد7- نامه اعمال :قرآن مي فرمايد: ((فرستادگان ما به آنچه نيرنگ مي کنيد، مي نويسند.))همه اعمال انسان به در نامه اعمال ثبت مي شود و در قيامت اين نامه در گردن آدمي آويخته مي شود.

اسلاید 30: 30و) گواهان روز رستاخيز8- اعضاي بدن:قرآن در اين باره مي فرمايد:((در آن روز زبانها و دستها و پاهايشان به اعمالي که مرتکب مي شدند، گواهي مي دهند.))9)پوست بدن :يکي از گواهان روز قيامت پوست بدن است که در هر کاري نقش داردحتي عام تر از اعضاي بدن است. هر عمل زشتي که گنهکاران در دنيا انجام مي دهند در پوست بدن ثبت مي شود و در قيامت به فرمان خدا، همه را باز مي گويد.

اسلاید 31: 31ز) تجسم اعمالتجسم اعمال بدين معنا است که اعمال نيک و بد انسان صورتي دنيوي دارند که ما آن را مشاهده مي کنيم و نيز صورتي اخروي که هم اکنون در دل و نهاد عمل نهفته است.قرآن دراين باره مي فرمايد:((روزي که هر کسي آنچه کار نيک به جا آورده، نزد خود حاضر مي يابد و هر کار بدي که انجام داده است، حاضر و آماده مي يابد و آرزو مي کند ميان او و عمل ناروا فاصله مکاني يا زماني بسياري پديد آيد.))

اسلاید 32: 32ز) تجسم اعمالرسول گرامي فرمودند:((از ستمگري بپرهيزيد، که ستم در روز قيامت به صورت تاريکي ها به صورت تاريکي ها نمايان مي شود.))قرآن مي فرمايد:((هر کس هموزن ذره اي کار نيکي انجام دهد، آن را مي بيند و هر کس هموزن ذره اي کار بدي انجام دهد آن را مي بيند.)

اسلاید 33: 33بهشت و جهنم

اسلاید 34: 34بهشت، جايي است كه خداوند براي نيكوكاران آماده ساخته است همه نعمتها در آن يافت مي شود.جهنم، جايي است كه در آن، گناهكاران و ظالمان به انواع عقوبت گرفتار مي شوند.

اسلاید 35: 35الف) آفرينش كنوني بهشت و جهنمقرآن در سوره نجم مي فرمايد:((و قطعاً پيامبر بار ديگر او را نيز مشاهده كرد نزد سدره المنتهي كه جنت المأوي نزد آن است.))مقصود از جنت المأوي همان بهشت موعود است.

اسلاید 36: 36الف) آفرينش كنوني بهشت و جهنمقرآن در سوره آل عمران مي فرمايد:((و برا ي نيل به آمرزش از پروردگار خود و بهشتي كه پهنايش آسمانها و زمين است و براي پرهيزگاران آماده شده است، بشتابيد.))- ((و از آتشي كه براي كافران است، بترسيد))

اسلاید 37: 37ب) راه رسيدن به بهشت1- ايمان و عمل صالحايمان و اعمال صالحي انسان را به بهشت راه مي نمايد.قرآن در سوره بقره مي فرمايد:((و كساني كه ايمان آورده و كارهاي شايسته كرده اند، آنان اهل بهشتند و در ان جاودان خواهند ماند.))

اسلاید 38: 38ب) راه رسيدن به بهشت2- پيروي از خدا و رسولقرآن در سوره نساء مي فرمايد:((و هر كس از خدا و پيامبر او اطاعت كند وي را به باغهايي در آورد... و هركس از خدا و پيامبر او نافرماني كند و از حدود مقرر او تجاوز نمايد، وي را در آتشي كه در آورد كه همواره در آن خواهد بود و براي او عذابي خفت آور است.))

اسلاید 39: 39ب) راه رسيدن به بهشت3- راستگوييقرآن اوصاف مشتركي براي راستگويان و پرهيزكاران و نيكوكاران برشمرده است:ايمان به خدا، فرشتگان، كتابهاي آسماني و پيامبران الهي و نيز انفاق به خويشان، يتيمان، بينوايان، در راه ماندگان و مستمندان آبرومند، برپا داشتن نماز، پرداخت زكات، وفاي به عهد، بردباري در سختي و دشواريقرآن در سوره بقره مي فرمايد:((و اينها كساني هستند كه راست مي گفتند و اينها پرهيزكارانند.))

اسلاید 40: 40ب) راه رسيدن به بهشت4- نيكوكاريخداوند نيكوكاران را به بهشت مي برد؛ اما نيكي عملي است كه رضايت خداوند را فراهم مي آورد.قرآن در سوره انفطار مي فرمايد:((قطعاً نيكان به بهشت اندرند. و بي شك، بدكاران در دوزخند.))

اسلاید 41: 41ب) راه رسيدن به بهشت5- صبرخداوند آنان را كه در راه خدا صبر پيشه مي كنند مي ستايدقرآن در سوره رعد مي فرمايد:((سلام بر شما به دليل صبر و استقامتتان! چه نيكوست سرانجام آن سراي جاويد.))

اسلاید 42: 42ب) راه رسيدن به بهشت6- مواظبت از نمازآنان كه نماز را ترك نمي كنند و بر هر فريضة ديگر به آن ارجحيت دهند و به روح حقيقت آن پي برده اند.قرآن در سوره معارج مي فرمايد:((آنان كه بر نماز مواظبت دارند آنان در باغ هاي بهشتي گرامي داشته مي شوند.))

اسلاید 43: 43ب) راه رسيدن به بهشت7- انفاق در راه خدامهمترين انفاق در راه خدا، انفاق علم و دانش و احكام و معارف دين است.قرآن مي فرمايد:((همانا در توانگري و تنگدستي، انفاق مي كنند...آنها پاداششان آمرزش پروردگار و بهشت هايي است كه از زير درختانش، نهرها جاري است، جاودانه در آن مي مانند، چه نيكوست پاداش اهل عمل.))

اسلاید 44: 44ب) راه رسيدن به بهشت8- شهادت در راه خداشهيد نزد پروردگار مقام والايي دارد. در بهشت هيچ پاداشي همانند مقام عنديت يا قرب ارزشمند نيست.قرآن در سوره آل عمران مي فرمايد:((هرگز گمان مبر كساني كه در راه خدا كشته شدند، مردگانند؛ بلكه زنده اند و نزد پروردگارشان روزي داده مي شوند.))

اسلاید 45: 45

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید