صفحه 1:

صفحه 2:
ناك يك املك إن جا عل الا ‎Siu AG IO Saget‏ ‎KANG aE AEA Gr cles‏ | ‎AS Tobe ASG‏ ; بح لام ]لام 3 ‎eb NG oS NCE Sy Si piss‏ ‎Ossian‏

صفحه 3:
اسان خلیقه خدا در زین است ربب با اخلاقیات و عمکرد هاي صحیح خود این واقعیت را به اثبات برساند و الا از خیوان پست بر در ۲

صفحه 4:
جلسه دوم فصل اول راجع به معناشناسی و جایگاه اخلاق کاربردی سوالات اين فصل : 1- اخلاق چیست؟ يا واژه «اخلاق» به چه چيزي اطلاق می شود؟

صفحه 5:
جواب: ۱ -اخلاق مساوی با رفتار و عملکرد انسان نیست.زیرا رفتار بر آمده از اخلاق است. ۲- اخلاق همان فطرت و سرشت انسان نیست . زیرا فطرت قابل تغییر نیست. ۳- اخلاق عبارت از مجموعه صفات مختلف انسان نیست , زیرا بعضی از صفات زود گذر و بی ثمرند. بلکه اخلاق صفات و ویژگی هایی است که بر اثر تکرار در وجود انسان نهادینه شده و جزءعادات قرار گرفته به طوری که اتوماتیک وار موجب رفتار برآمده ازآن صفات می شود. ابن مسکویه اینطور تعریف می کند: mas «اخلاق حالتي نفساني است که بدون نیازبه تنکروتامل ۳ آدمی رابه سمت انجام کارحر کت میدهد.» ‎J‏ \\\

صفحه 6:
۲-تعریف علم اخلاق چیست؟ علمی است که خوب و بدها را معرفی و راهکارهای ایجاد صفات خوب و دفع صفات بد را آموزش میدهد. با کمک این علم می توان سلامت نفس و روح را تامین و با ايجاد اخلاق خوب شخصیت آینده ی خود را ساخت. » ‏رائشّلاه باي كارقائه آرم سازى باشر.‎ ١ ۳-فرق بین علم اخلاق با خود اعلای چیست؟ ‎eet‏ ‏اصل است؟

صفحه 7:
الف)علم اخلاق تئوری است ولی خود ب)علم اخلاق در حافظه و کتاب است اما خود اخلاق در نفس و ذا انسان ج)علم اخلاق مقدمه اخلاق است و هدف اصلی و مهمتر خود اخلاق است د)فراگیری علم اخلاق آسانتر از ایجاد خود اخلاق است. به طوری که مرحوم امام فرموده اندز عالم شرن جه آسانءآرم| ‎Te‏ 4 البته کلمه محال مبالفه است و می خواهد سختی عملی کردن به اخلاقیات را ‎١‏ ‏پرساند و الا بشر می تواند با عبادت خداء به جایگاه انبیا نزدیک شود. می توان موسی کلیم الله شد

صفحه 8:
۴-انواع پژوهش های اخلاقی کدامند؟ > توصیفی پژوهش ها و مطالعات اخلاقی ‎TS‏ —_ هنجاری يا دستوری تحلیلی یا فرا اخلاق ۵-اخلاق توصیفی چیست؟ «اخلاق توصیفی بیشتر جنبه ی جامعه شناسی يا تاریخی دارد وبه بیان اخلاق فرد با جامعه می پردازد و گاهی تاثیرات غیر مستقیمی در اخلاق مخاطب دارد.»

صفحه 9:
دراااخا ق]هج رجا موصوعبحقء آرفتا رال نط10011007000101] 1111 1110م 010101011000111 1111111110 كوبند1] ۷- اخلاق تحلیلی پا فرا اخلاق جيست؟ در اخلاق تحلیلی یا فرا اخلاق موضوع بحث خود «خوب»ودبد»و واژه ها و گزاره های اخلاقی است و بیشتر به مقایسه مکتب ها و گزاره های اخلاقی می پردازد. [اخلاق!اکاربردياچیست؟

صفحه 10:
اخلاق کاربردی عبارت است از به کار گیری تتّوری ارزش گذاری رفتار های خوب و بد انسان. احلاق کازیردی در واقع زیر محموعهالای ری اد ور آن رفتار انسان هاست. در غرب تعریف اخلاق کاربردی را چنین آورده اند: بررسی هنجار های یک حرفه و فن و جمع آوری تئوری های اخلاق آن حرفه برای آسان شدن به کار گیری را .اخلاق کا بردی می نامند. مهم ترین و لازم ترین علم برای انسان چه علمی است؟ که انسان را به اوج سعادت و کمال انسانی برساند و او را از هر مفسده باهی دور کندو آن علم اخلاق است که هدف بعثت پیامبران همین اخلاق ان سازی بوده . اکرم می فرمایند: «بعئت لاتمم مکارم الاخلاق» . اندن انسان ها به مکارم اخلاقی (وصفات انسانی)مبعوث شده ا 0

صفحه 11:
امام کاظم(ع) نیز می فر مایند * «الزم العلم لك ما دلك علي صلاح قلبك و اظهر لک فارش ييامبر اكرم (ص)به انتخاب رشته : العلم علمان بعلم الاديان و عل الابدان اديان رشته هايى است كه با روح و نفس انسان سر وكار داردند و علم ابدان ته هايى است كه با سلامت جسم و بدن انسان سر و كا دارند اين دو علم براى اين باشدكه علم اديان مربوط به روح انسان است و روح مهمتر از است و حفظ سلامت جسم هم براى تكامل روح است.

صفحه 12:
۲ب عضل زا نار( وا مب رل ,قلاخ قولدانشند را ۲ اج معه1چقد 11111111[ ابا همیا[آدهد؟ اگر به گذشتگان خودمان باز گردیم می بینیم کتاب ها و آثار بسیار ارزشمندی داریم و لی جامعه ما از این آثار بی خبر است و این کتاب ها کمتر از کتابخانه ها خارج میشوند. ماگاهی برای موضوعاتی کم ارزش رشته های دانشگاهی بلکه دانشکده و 0 دانشگاه داریم اما برای موضوع مهمی مثل اخلاق. در مدارس و دانشگاه از این آثار عبارتند از : - رسایل اخوان الصفا ۳- السعاده والاسعاد ۳- تهذیب الاخلاق ه- احياءعلوم دين ۶ المحجه البضاء ۸- جامع السعادات ‎-٩‏ معراج السعاده ‎(JS‏ وده ها اثر دیگر ‎

صفحه 13:
۱-تاریخچه اخلاق كاربردى جيست و جرا به ان کاربردی می گویند؟ در اسلام از قدیم در کتاب های اخلاقی گاهی قسمتی از کتاب را به اخلاة حرفه پا موضوع خاصی اختصاص داده اند و گاهی تالیفات مخصوص در موضوع خاصی منتشر نموده اند. مانند : کتاب های آداب المتعلمین. منیه المرید.آ داب المناظره,آداب التخاطب ,آداب البحث والمناظره . ‎BUSI‏ ‏معاشرت ‎GUSH‏ سیاست .آداب السفر.آداب الضیافه و امثال اين ها . ما در غرب در همین دو دهه ی اخیر به اخلاق کاربردی توجه شده و آن | رشته ای نو و جدید معرفی می کنندو مجلاتی مانند : مجله اخلاق ورزی . اخلاق تجارت . اخلاق زیست . اخلاق پزشکی . اخلاق محیط ت . اخلاق دینی . اخلاق و حیوانات و امثال این ها را منتشر کنند.چون این نوع اخلاق به کاربردی کردن توصیه های اخلاقی کمک راخلاق کاربردی می گویند .

انسان خليفه خدا در زمين است و بايد با اخالقيات و عمكرد هاي صحيح خود اين واقعيت را به اثبات برساند و اال از خيوان پست تر خواهد بود. جلسه دوم فصل اول راجع به معناشناسي و جايگاه اخالق كاربردي سواالت اين فصل : -1اخالق چيست؟ يا واژه «اخالق» به چه چيزي اطالق مي شود؟ جواب: -1اخالق مساوي با رفتار و عملكرد انسان نيست،زيرا رفتار برآمده از اخالق است. -2اخالق همان فطرت و سرشت انسان نيست ،زيرا فطرت قابل تغيير نيست. -3اخالق عبارت از مجموعه صفات مختلف انسان نيست ،زيرا بعضي از صفات زودگذر و بي ثمرند. بلكه اخالق صفات و ويژگي هايي است كه بر اثر تكرار در وجود انسان نهادينه شده و جزءعادات قرار گرفته به طوري كه اتوماتيك وار موجب رفتار برآمده ازآن صفات مي شود. ابن مسكويه اينطور تعريف مي كند: «اخالق حالتي نفساني است كه بدون نيازبه تفكروتامل آدمي رابه سمت انجام كارحركت ميدهد». -2تعريف علم اخالق چيست؟ علمي است كه خوب و بدها را معرفي و راهكارهاي ايجاد صفات خوب و دفع صفات بد را آموزش ميدهد. با كمك اين علم مي توان سالمت نفس و روح را تامين و با ايجاد اخالق خوب شخصيت آينده ي خود را ساخت. امام خميني «ره» ‹‹ دانشگاه بايد كارخانه آدم سازي باشد›› . - 3فرق بين علم اخالق با خود اخالق چيست؟كدام مهمتر و اصل است؟ الف)علم اخالق تئوري است ولي خود اخالق عملي ب)علم اخالق در حافظه و كتاب است اما خود اخالق در نفس و ذات انسان ج)علم اخالق مقدمه اخالق است و هدف اصلي و مهمتر خود اخالق است د)فراگيري علم اخالق آسانتر از ايجاد خود اخالق است. به طوري كه مرحوم امام فرموده اند: يكي از عرفا گفته اند: عالم شدن چه آسان،آدم شدن چه مشكل عالم شدن چه مشكل ،آدم شدن محال است البته كلمه محال مبالغه است و مي خواهد سختي عملي كردن به اخالقيات را برساند و اال بشر مي تواند با عبادت خدا ،به جايگاه انبيا نزديك شود. از عبادت ني توان اهلل شد مي توان موسي كليم اهلل شد -4انواع پژوهش هاي اخالقي كدامند؟ پژوهش ها و مطالعات اخالقي توصيفي هنجاري يا دستوري تحليلي يا فرا اخالق -5اخالق توصيفي چيست؟ «اخالق توصيفي بيشتر جنبه ي جامعه شناسي يا تاريخي دارد وبه بيان اخالق فرد يا جامعه مي پردازد و گاهي تاثيرات غير مستقيمي در اخالق مخاطب دارد». -6در اخالق هنجاري يا فلسفه اخالق چه نوع بحث هايي مطرح مي شود؟ دراخالقهنجاريموضوعبحث،رفتارانسانهاس تباتوجهبهاينكهانساندررف تارخودمختاراست،بحثازرفتاردرستودليل درستبودنآنويانادرستبودنودليلآنرا اخالقهنجاريميگويند -7اخالق تحليلي يا فرا اخالق چيست؟ در اخالق تحليلي يا فرا اخالق موضوع بحث خود «خوب»و«بد»و واژه ها و گزاره هاي اخالقي است و بيشتر به مقايسه مكتب ها و گزاره هاي اخالقي مي پردازد. ‏اخالقكاربرديچيست؟ اخالق كاربردي عبارت است از به كارگيري تئوري هاي اخالقي و ارزش گذاري رفتار هاي خوب و بد انسان. اخالق كاربردي در واقع زير مجموعه اخالق حنجاري است و موضوع آن رفتار انسان هاست. در غرب تعريف اخالق كاربردي را چنين آورده اند: بررسي هنجار هاي يك حرفه و فن و جمع آوري تئوري هاي اخالق آن حرفه براي آسان شدن به كار گيري را ،اخالق كا بردي مي نامند. مثل اخالق پزشكي ،اخالق سياست و..... -9مهم ترين و الزم ترين علم براي انسان چه علمي است؟ علمي كه انسان را به اوج سعادت وكمال انساني برساند و او را از هر مفسده و تباهي دور كندو آن علم اخالق است كه هدف بعثت پيامبران همين اخالق و انسان سازي بوده . پيامبر اكرم مي فرمايند« :بعثت التمم مكارم االخالق» من براي رساندن انسان ها به مكارم اخالقي (وصفات انساني)مبعوث شده ام. امام كاظم(ع) نيز مي فر مايند: «الزم العلم لك ما دلك علي صالح قلبك و اظهر للك فساده» الزم ترين دانش براي تو دانشي است كه تو را به صالح قلبت راهنمايي كند وفساد آن را برايت روشن كند(.ومنظور از قلب همان نفس انساني و شخصيت اوست) سفارش پيامبر اكرم (ص)به انتخاب رشته : العلم علمان ،علم االديان و علم االبدان علم اديان رشته هايي است كه با روح و نفس انسان سر وكار داردند و علم ابدان رشته هايي است كه با سالمت جسم و بدن انسان سر و كا دارند اين دو علم مربوط به انسانند و چون انسان موجود برتر در ميان موجودات است اين دو علم مهمترو الزمتر براي انسانند. نكته:در اين روايت پيامبر اكرم (ص) علم اديان را مقدم بر علم ابدان آورده اند ،شايد براي اين باشدكه علم اديان مربوط به روح انسان است و روح مهمتر از جسم است و حفظ سالمت جسم هم براي تكامل روح است. نتيجه :پس علم اخالق كه به تربيت نفس انساني مي پردازد مهمترين و الزمترين علم براي انسان است. بعضيازآثاروميراثاخالقيدانشمندان ‏مسلمانرانامببريدجامعهماچقدربهاين بحثاهميتميدهد؟ اگر به گذشتگان خودمان بازگرديم مي بينيم كتاب ها و آثار بسيار ارزشمندي داريم و لي جامعه ما از اين آثار بي خبر است و اين كتاب ها كمتر از كتابخانه ها خارج ميشوند. ماگاهي براي موضوعاتي كم ارزش رشته هاي دانشگاهي بلكه دانشكده و دانشگاه داريم اما براي موضوع مهمي مثل اخالق ،در مدارس و دانشگاه ها جز همين 2واحد ،خبري نيست. بعضي از اين آثار عبارتند از : -1رسايل اخوان الصفا -2السعاده واالسعاد -3تهذيب االخالق -6المحجه البضاء -5احياءعلوم دين -4اخالق ناصري -9معراج السعاده -8جامع السعادات -7المراقبات -10اصول كافي وده ها اثر ديگر -11تاريخچه اخالق كاربردي چيست و چرا به آن اخالق كاربردي مي گويند؟ در اسالم از قديم در كتاب هاي اخالقي گاهي قسمتي از كتاب را به اخالق حرفه يا موضوع خاصي اختصاص داده اند و گاهي تاليفات مخصوص در موضوع خاصي منتشر نموده اند .مانند :كتاب هاي آداب المتعلمين، منيه المريد،آداب المناظره،آداب التخاطب ،آداب البحث والمناظره ، اخالق معاشرت ،اخالق سياست ،آداب السفر،آداب الضيافه و امثال اين ها . اما در غرب در همين دو دهه ي اخير به اخالق كاربردي توجه شده و آن را رشته اي نو و جديد معرفي مي كنندو مجالتي مانند :مجله اخالق كشاورزي ،اخالق تجارت ،اخالق زيست ،اخالق پزشكي ،اخالق محيط زيست ،اخالق ديني ،اخالق و حيوانات و امثال اين ها را منتشر مي كنند.چون اين نوع اخالق به كاربردي كردن توصيه هاي اخالقي كمك ميكند به آن اخالق كاربردي مي گويند .

51,000 تومان