علوم انسانی و علوم اجتماعیالهیات، دین و معنویت

انواع جريان‌های انحرافی عوامل و آسيب‌ها

صفحه 1:

صفحه 2:
انواع جريانها ‎SE]‏ ‏عوامل و آسیب‌ها

صفحه 3:
حضرت علي (ع): انما بدء وقوع ‎ul‏ اهواء تتبع 9 ‎als!‏ 2 ‎gal OU ld a‏ يتولى عليها رجال رجالاً على غير دين الله فلو آن الباطل خلص من مزاج الحق لم يخف على المرتادين» و لو آن الحق, خلص من لبس الباطل انقطعت عند السن المعاندين: و لكن يؤخذ من هذا ضغتُ و الشیطان على ‎aide)‏ و ينجو الذين سبقت من الله الحسنى. (نيجالبلاغه انيه ‎

صفحه 4:
آنتتنایی با ‎_Christianity‏

صفحه 5:
<مسیحیت بو لسی!

صفحه 6:
بطرس. <جانشین اصلی حضرت عیسی <پایه گذار جامعه مسیحیان <اعتقاد: برای ایمان به مسیح در ابتدا می‌بایست بهودی بوده و شریعت بهود را بجا آورد.

صفحه 7:
شائول)؟ با آنکه حضرت عیسی (ع) پطرس را به جانشینی خود ب رگزید» ولی عملا پو لس موقعیت و نفوذ بیشتری پیدا کرد. <جریان مکاشفه پو لس ف

صفحه 8:
پولس یک یهودی که در جوانی چند سال در بیت‌المقدس به تحصیل کتاب مقدس و فراگیری اعتقادات بهودی پرداخت و فرهنگ یونانی را نیز در هر تارسوس فراگرفت و از این دو فرهنگ در شکل دادن به عقاید خود استفاده زیادی کرد. وی به عنوان یک یهودی فریسی بود و هرگز در زمره پیروان حضرت عیسی(ع) نبود و هرگز او را ندید. وی در ابتدا از مخالفان سرسخت آیین مسيح بود و در آزار و تعقیب مسیحیان شرکت می‌جست. در یکی از ماموریت‌های خود که برای دستگیری و سرکوب گروهی از مسیحیان به دمشق می‌رفت» مدعی شد که در میان راه مسیح بر او ظاهر شد و ضمن منع او از سرکوب مسیحیان» ‎ge ee ay Saran! eles‏

صفحه 9:
توجه: جالب توجّه اينكه علی‌رغم آنکه پولس اولا یک روز حضرت عیسی را ندیده بود و ثانیً هگن از پیا‌های مسیح بهمهمند نشده بود و ثالثا حدود دو دهه بعد از جريان تصليب و رستاخين عيسى ظهور كرد و رابعاً سالها یک بهودی ضد مسيحيت و دشمن مسيحيان بودء چگونه می‌تواند مبلغ اصلی مسیحیان باشد و باورهای وی بر‌ای دیگرران حجیت داشته باشد؟ پولس» بعد از حضرت عیسی(ع 4 دومین مبلغ بر رق مسیحیت به شمار می‌رود و مسیحیت ام,وزه یک مسیحیت ~~ بولسى به شمار مورود وبسيارى از آموزمهاى عهد جديد

صفحه 10:
و ‎ry‏ ع و مقابلة بطرس و پولس < پولس هنگامی که وارد آیین مسیحیت شد با رسولان مخالفت کرده و عمل به شریعت حضرت موسی(ع) را لازم ندانسته است. سرانجام مقرر شد که رسولان حضرت مسيح به تبليغ ميان بهودیان بپردازند. ولى يولس رسول و مبلغ مسيح در ميان غيريهوديان [ومی‌ها, یونانی‌ها و ...) باشد و نیز مقرر شد که غیریهودیان برای ایمان به عیسي مسیح(ع) ملزم به عمل به شریعت موسی(ع) نباشند

صفحه 11:
يدوعيذها

صفحه 12:
شریعت کر بزی < اولین شخصی که صراحتاً به شريعت حمله‌ور شد و آن را منسوخ اعلام کرد پولس بود. پولس می ‎CAF‏ که مر گ عيتسى به عصر شريعت ایام ها ات گرا گنه استا تورات منسوخ است و پاک و ناباک » حرام و حلال و جود ندارد. < از نظر پولس» شریعت از ابتدای آفرینش نبوده» بلکه در اثر هبوط آدم» شریعت نیز برای نجات انسان جعل شده است که با آمدن مسیح و منحی انسانیت» شریعت نیز باید ووداشته شود. - 12

صفحه 13:
لت ‎he »‏ مردم پی ریخت ۰ ‏۶ «تمامیت الوهیت در وی (مسیح)قرار دارد». (نامه پولس به کولسیان /۹:۲) «در او همه چیز آفریده شد» آنجه در آسمان و آنچه بر زمین است از چیزهای دیدنی و نادیدنی ‎Ro‏ ا وو شد واو قبل از همه است و در وى همه جيز قيام دارد»(نامه ‏پولس به کولسیانا: 1۶-۱۸ ‎ ‎

صفحه 14:

صفحه 15:
کتاب مقدس مسحیان بهش اول:عهد عنیق (تورات و كتابهاى انبياء) بخش دوم: عهد جدید «سر اربعه و نامه‌های پولس)

صفحه 16:
شده است؟ مسيحيان 2 001 5 مقدس 200

صفحه 17:
ديدكاه ا 2

صفحه 18:
< کتاب مقدس تدوین!!! مسیحیان است نه املاى الهي. < مولغان بشری با الهام از روح‌القدس کتاب مقدس را نوشته‌اند. حضرت عیسی پیامبری نبوده است که انجیل بر او نازل شده باشد. کتاب نداشتن حضرت عیسی امری بدیهی برای مسیحیان است. > اناجیل چهارگانه از میان صدهاا!! انجیل تدوین‌شده توسط کلیسا گزینش شده‌اند. >

صفحه 19:
اناجیل اربعه <اناحیل اربعه (مته مرئس, لوقا و بوحنا) < متا: باجگیر بهودی که از حواریون شد؛ < مرقس: از حواریون نبود؛ شاگرد پطرس بود. < لوقا: از حواریون نبود» بلکه شاگرد پولس بود؛ < بوحنا: نوجوانی بود که از حواریون شد. شدیدا تحت تثیر پولس بود.

صفحه 20:
<برنابا از خواريون يود كه انجیل وی مورد قبول مسیحیان نیست. < در اين انجيل بشارت آمدن پیامبر اسلام به صراحت ذکر شده است. ‎ing >‏ ‎t‏ نوجوانی بود که از حواریون شد. شدیدا تحت تأثير بولس بود.

صفحه 21:
کلیساهای مسیحبت: ۱. کاتولیک: کلیسای اصلی ۳ پروتستان

صفحه 22:
قدیمی‌ترین کلیسای مسیحیت مرکز آن شهر رم ایتالیا عوامل برتری آن بر دیگر کلیساها: به دست پطرس حواری ساخته شد؛ ۲ اسقف و پاپ جانشینان پطرس هستند؛ ۳ _ اولین معلم آن پولس بوده است.

صفحه 23:
کلیسای ار ند حدود ۱۰۰۰ سال پیش به وجود آمد. زمینه‌اصلی اختلاف با کاتو لیک: نزاع در مورد شمائل و تصاویر در کلیساءبه خاطر: ‎.١‏ وجود شمائل و تصاوير بر جنبة بشری مسیح تأکید می‌کرد؟ ۴ رواج این بدعت که هر چه مادی باشد.‌شرّ است؛ ۳ _ شمایل از ورود مسلمانان و بمودیان به مسیحیت جلو گیری می‌کرد. همچنین معتقد بودند همه مراکز مسیحیت با هم برابرند و اسقف رم برتری بر دیگر اسقفان جهان ندارد. 23

صفحه 24:
کلسای بر و تستان نهضت اصلاح دینی(مارتین لوتر و ‎(ol Ais‏ عليه فسادهاي کلیسا (قرن ۱۶ ۱. فساد مالی: خرید و فروش گناه و مقفرت و نجات و مقامات کلیسایی ۲ گسترش فساد اخلاقی و جنسی در سران کلسا ۳. تفتیش عقائد و مجازات و سوزاندن مخالفان ۴ واسطهگری کلیسا بین انسان و خداوند و بی‌توجهی به افراد انسانی.

صفحه 25:

صفحه 26:
اولین منتقد کتاب مقدس دانشمند ؛ ي به نام ابراهيم بن عزرا است که در قرن ۱۲م نویسنده تورات فعلح ذ توماس ‎(pO‏ جان لاک و نیوتن نیز از منتقدان قرن ی کتاب مقدس هستند

صفحه 27:
oe ws

صفحه 28:
هذا عمد عفيق در سفر بيدايش مىخوانيم كه در زمان نوح(ع) وقتى مردم گناهان بسیاری انحام دادند و شرارت روی زمین بسیار شد» خداوند در دل محزون شد و از آفرینش انسان پشیمان شد و تصميم كرفت انسان را از صحنه‌ی رو زگار حذف کند: «خداوند دید که شرارت انسان در زمین بسیار است و هم تصور از خيالهاى وى دائماً محض شرارت است. و خداوند پشیمان شد که انسان را ساخته بود و در دل خود محنرون گشت و خداوند گفت: : انسان را که ‎plea aT‏ از روی زمین محو سازم انسان و بهایم و حشرات وپرندگان هوا ‏را چون که تاسف شدم از ساختن ایشان» ‎ ‎

صفحه 29:
خدای عهد عتبق - خداوند تصمیم به کشتن موسی(ع) پیامبر بر گزیده‌ی خويش را مى كيرد. «و واقع شد در بین راه که خداوند در منزل بدو بر‌خوده قصد قتل وی را نمود. آنگاه صفوره سنكى تين كرفته غلفه‌ی پسر خود را ختنه کرده و ننرد پای وی انداخته, گفت: «تو مرا شوهر خون هستی» پس اووی را رها د. آنگاه صفوره گفت: ((شوهر حون هستی» به سبب ختنه.

صفحه 30:
در

صفحه 31:
«(ودختر بزرگ به کوچک گفت:پدر ما پیر شده و مردی بر روی زمین نیست که بر حسب عادت کل جهان په ما در آید. بیا تا پدر خود را شراب نوشانیم و با اوهمبسس شويم تا لي ازبدر خود نگاه داریم. پس در همان شب پدر خود را شراب نوشانیدند و دختر بر رگ آمده با پدر خویش همخواب شد و او از خوابیدن و بر‌خاستن وی آگاه نشد. و واقع شد که روز دیگر بزررگ به کوچک گفت: اینک دوش با پدرع همخواب شدمامشب نی او را شراب بنوشانیم و توبیا و با وی همخواب شوتا نسلی از پدر خود نگاه داریم . آن شب نیز يدر نود را شراب نوشانیدند ودخش کوچک همخواب وی شد و او از خوابیدن و بر‌خاستن وی آگاه نشد. پس هردو دخت لوط از پدر خود حامله شدند و آن بنزرگ پسری زاییده و او را موآب نام نهاد واو تا امروز پدر موآبیان است. و کوچک نیز پسری بزراد واو را بن عمی‌نام نهاد . وی تا به حال پدر بنی عمون استا.» سفر پیدایش1۹:۳۱- ۰۳۸ 31

صفحه 32:
سلیمان هم بت‌پرست شد هم بت‌خانه ساخت «و سیلمان پادشاه سوای دختر فررعون» زنان غرریب بسیاری را از موآییان و عمونیان و ادومیان و صیدونیان و حتیان دوست می‌داشت. از امتهایی که خداوند دربارة ایشان بنی اسرائيل را ضرموده بود كة شما به ايشان در نياييد و ايشان به شما در نيایینده مبادا دل شما را به پیرروی خدایان خود مایل گرردانند و سلیمان با اينها به محبت مصلق شد و او را هنتصد زن بانو و سیصد متعه بود و زنانش دل او را بر‌گرانیدند. و در وقت پیری سلیمان واقع شد که زنانش دل اورا به پیمروی خدایان عرریب مایل ساختندء ودل او مثل پدرش داود با بهوه خدایش کامل نبود. پس سلیمان در عقب عشتوریته خدای صیدونیان» و در عقب ملکوم رجس عمونیان رفت. و سلیمان در نظر خداوند شرارت ورزیده مثل پدر خود داوود خداوند را پیس‌وی کامل نتموده. آنگاه سلیمان در کوهی که روبروی او رشلیم استه مکانی بلند به جهت کموش که رجس موآبیان است و به جهت مولک رجس بنی عمون بت کرد. و همچنین به جهت همه‌ی زنان غرریب خود که ببرای خدایان خویش بخور می‌سوزانیدند و قرربانی‌ها می‌گذرانیدنه عمل نمود» اول پادشاهان» 1:۱۱- ۰۸ 32

صفحه 33:
هارون(ع) برای بنی اسرائیل گوساله طلایی ساخت «هارون بدیشان گفت: " گوشواره‌های طلا را که در گوش زنان و يسران و دختران شماسته بیررون کرده» رد من بیاورید. يس تمامى قوم شواره‌های ‎ae) ۳‏ ین را که در گوش‌هایشان بود بیررون کرد نردهارون آوردند. و آنها را از دست ایشان گررفته» آذرا با قلم نقش کرده و از آن گوساله ريخته شده ساخت» و ایشان گفتند: ای اسرائیل این خدایان تو می باشند» که تورا از زمین مصس بیررون آوردند. و چون هارون این را بدیده مذبحی پیش آن بنا كرد و هارون ندا در داد گفت: فردا عید بهوه می باشد. و بامدادان بر‌نفاسته» قرربانی‌های سوختتی گذرانیدند و هدایای سلامتی آوردنده و قوم 14 ۰ تس © ها ی ‎ma et 6a. 7۳۹ ane: ee‏

صفحه 34:
مسیح سازنده شراب ناب «دو روز بعده مادر عیسی در یک جشن عرروسی در دهکده "قانا" در جلیل مهمان بود عیسی و شاگردان او نیز به عروسی دعوت شده بودند. هنگام جشن؛ شراب تمام شد . عیسی فر‌مود: " ای زن مرا با توچه کار استاساعت من هنوز فرسیده است. "با این حال مادر عیسی به خدمتکاران گفت: "هر دستوری به شما می دهد اطاعت کنید. "در آنجا شش خمره سنگی بود که فقط در مراسم مذهبی از ان استفاده ميشد و گنجایش كدام حدود ‎٠٠١‏ ليتى بود. عیسی به خدمتکاران فر‌مود: "این خسره‌ها را پر از آب کنید. "وقتی پر کردند فرمود: "حالا کمی از آن را ببردارید و ند گررداننده مجلس ببررید! "وقتی گرداننده مجلس آن آب راکه شراب شده بود چشیده داماد را صدا زد : "چه شراب خوبی امثل اینکه با دیگران خیلی ضرق دارید چون معمولا در جشن‌ها اول با شراب خوب از مهمان‌ها پذیررایی می کنند و بعد که همه سر‌شان گر شده شراب ارزان تر را می آورند. ولی شما شراب خوب را بررای آخر نگه داشته اید. او نمی دانست که شراب از کجا امده است ول خدمتکاران می دانستند. این معجزه عیسی در دهکده قانای جلیل اوین نشانه قدرت د گ‌گون کننده او بود و شا گردان ایمان آوردند که او واقعا همان مسیح است. باب دوع انجیل پوحنا

صفحه 35:
مهمنربر اموزهوها

صفحه 36:
آموزه‌های عقل‌ستیز مسیحیت *# آموزه گناه اولیه *# آموزه فدا *# آموزه تجشد **آموزة ‎obs‏ ‏**الوهيت مسيح

صفحه 37:
الوهيث

صفحه 38:
: الوهید مسیح مسیح در عین عال ی که صر در صر اسان است, صر در صر فراست و يلى از اقانيم ثلاثة الهى مى باشرء رر عين هال لباس جسم بوشير و به ميان) بشر آمر تا ‎Sit‏ وى را مساوى و هع‌زات فرای متعال رائسته ‎lio PUI ge‏ الوهی را برای وی نیز قایل هستنر

صفحه 39:
oo نقدٍ الوهیت مسیح هوا ادا هنا امو اعفاد .1 8 ۰ ‏وه‎ ecco ‏آموزترند) دند؟‎ 9 ‎pat ape 7 1‏ عفر ره قاس را در طی هزاران سال, یلی از انبیای فرا تثلیث را به مرر۴ فویش آموزش نرار؟ مراقل آیا عیسی نمی‌بایست از قررت فور به عنوان ‏9 5 ص مقر رو ‎ae‏ 5 معلم اعظم استفاره می‌گرر و تثلیث را برای پیروانش روش ‏می‌سافت؟ آلر الوهیت مسيح «اعتقار اساسی» رین می‌بور, آيا ف راکه صرها صفحه وشت مقرس را ارپا كررء نمی‌بایست بفشی / : آموزش اين اعتقار افتساس ‎

صفحه 40:
:نقد الوهيت مسيح کتابمقدس خدا بسشاز .2 بنا بر آموزه‌های لتاب مقرس, عیسی(ع) فرا را «فرای واهر هقیقی» فوانر. (یومً ۳۸۱۷) او هرگز به فرا به صورت الوهیتی متثل از چنر «شفس اشاره گلرر بنابر عیر عتیق فقط بهوه متعال است. در (پیرایش ۱:۸۷) او اظهار «م ىكنر: «من هستم خراى قارر مطلق

صفحه 41:
‎aan‏ ۱ مه ۵ 6< كد هيهلختبليوننارد ‎Pan w fo 2 ee ۳‏ پسسر از فور هیچ نموقوائر لرر هل رآنهد ببينر لدبير»؟» بعمل/رر. »(يوط ۸:۵ داز أسماننزو لكريم نه تا بيهارايف فور عملكنم بلله به ارايد فرستليم فور (بوظ ‎(HAS‏ ‏۳ ۰ ۳ 78 «تعلیع مراز من‌نیستب لله از فرستتره من» (یومنا ۱۲:۷) آیا فرستتره برتر از فرستاره ثیست؟ بسعيسىبيشهر ]مره بريشانفطا ريف ۰" تمام‌گرردور آسمانو بر پنمین-4 ‎ ‎

صفحه 42:
ده 5 { nen Coed ‏#لعد الوهيت‎ 4 ‏عسیسی‌چلنش‌هجدود دلشت‎ ۲ ‏م2 و‎ 1 ۳ KA ol ‏ولی‌از آلروز و ساعفیر از پبرر هیچ لساطلاع‎ ۳ . i Be se ‏فرشتلانرر آسمانو نه يسر هم (م رقس:۳۲) آلر عیسیبه‎ ‏عنوانپ‌سر جزیی‌مسلویرر زانللی‌بور, در این‌سوربلو نیز‎ ‏«موایسز هر آنه پر به او واقبمور فبر موچواشت‎ >» ‏ملاشفه عيسىمسي خكه فرا به او رار» ( مكاشفه اا)‎ ‏ص‎ ‏بامرارانهونبه شهر مرابعده ور لرسنه شر و رر»‎ ‏ره‎ or . ‏نی اف‎ vg: ‏مره‎ 2 le ‏لنلره راد یلورضلنبیر دیر, نزر آن‌آمر و بز برلآن هیچ نيافت‎ 7 ‏غت‌از این‌به بعر میوه تابر بر‎ Sota J ‏وک‎ conto’ ‏م‎ ‎Te ‏له در ساعهرضلنفیر فشلیر (متل‎

صفحه 43:
:نقد الوهيت مسيح ۵. حضرت عيسى (ع) ناتوانى خود را نشان مى دهد. نزويلبه ساعضهم عيسىابر با لوسليهبه تواز بلئر صرا» زج د كضعتايلىايلى لط سبقتنئ يعنى!-فى!فىمرا جرا ترلكررى (١-متل‏ ‎(FEY‏ 5 00 5 ‘ Zi ‏وهنلامى له به لوه بالا مى رفتء خسته شر وفرشتهاى آمر و وى را‎ 3 9 ‏مام ع‎ 5 ‏تقویت لرر وبرسب عارت بیرون شره به لوه زیتون رفت‎ Prey 7 a seg ge tl at 7 ‏وشاگررانش از عقب او رفتنر. ۰. رعاکرره ولفت. ۰ . و فرشته‌ای ز‎ ‏به مباهره افتارهء‎ OY ‏آسمان) بر او ظاهر شره, او را تقویت می‌نمور,‎ 7 7 ‏ان بر کنو‎ Fe oh ‏به سعی بلیغ تر رعا لرر, پنانله عرق او مثل قطرات فون بور له‎ > ‏الا‎ ‎):۳۵-۳۹:۲۲ ‏برزمین می‌ریفت (لوقا:‎ lined ‏سفر فسته شره‎ th mae ye

صفحه 44:
aa :نقد الوهبت مسیح ۶ آیا خدا می‌توانست وسوسه شود؟ در متا ۴لفته می‌شو رکه ابلیس عیسی(ع) را (تجربه می‌نمایر) شیطان پس از گله((همه مماکك بهان و بلال آنها را)) به عيسى نشان رار ءكلفت:((اكر افتاره و مرا سجر هکنی همانا این همه را به تو بفشم)). (متا۸:۴٩)‏ شیطان سعی ه ىكرر ‎oof‏ . ‘ 1 عیسی(ع )را وارار لنر له وقاراریش نسبت به فرا را زیر پا و «لزارر

صفحه 45:
a os :نقد الوهيت مسیح /ا. حضرت عيسى از خدا اطاعت مى كند!! او (عیس] را فرا بر وستاسقور ب الاب ریب ( اع ‎٩6‏ رسولان۳۱:۵) پولس)_فت‌فرا نیز او را بغايستمرافراز نهور. »(فیلپیان۲:٩)‏ لتاب مقرس می‌گویر عیسی(ع) تا ابر «ر آسمان فار۴ فراست: «بعر از آن انتهاء است وقت یکه [عیسی در آسمان] مکلوت را به فرا و پرر سپارر ۰۰. لاه فور بسر مطيع فواهر شر او راکه همه پیز را مطیع و یگررانیر ا ‎Sb‏ ر ركل باشر.» (قرنتیان ها: ۲۴,۲۸)

صفحه 46:
وه ۳ we ‏حضرت عیسی جچه کسی را عبادت می‌کرد؟!‎ A ‏روزی در مجمع دانشمندان مسلمان و مسیحی دانشمندی مسلمان گفت: مسیح(ع) همه‎ ‏کارهایش نیکو بود به جز یک کار؟ اخلاقش! منشش! محبتش! همه خوب و خوب. اما فقط‎ ‏در عبادت خدا کاهلی می‌کرد و زیاد اهل عبادت نبود! دانشمندان مسیحی سخت بر آشفتند‎ ‏و عصبانی شدند که خیر مسیح در عبادت خداوند بهترین خلق بود و گفتند: در جای جای‎ ‏:كتاب مقدس آمده است که‎ ‏مسیح خالصبانه عبادت پررورد گارش را می‌نمود و ببرای خدا روزه می‌گررفت (( آنگاه عیسی به دست‎ ‏ان بررده شد تا ابلیس او را تجربه نمایده و چون چهل شبانه روز روزه داشته آحضر‎ ‏انجيل متاة:1 و :۲ و از خدا التماس می‌کرده چنانچه لوقا می‌نویسد با‎ -)) . . ‏شدیدترین زاریها نماز می‌خواند تا جایی که عررقش همانند قطبرات خون بر روی زمین جاری‎ ‏گشت (لوقا 6:۲۲) و‎ .۰ ‏هر یکی از کشیشان مسیحی نمونه‌هایی از دعا و عبادت را تند و تند ذکر می‌کردند ناگهان‎ ‏این همه عبادت و خضوع و‎ game $1) ‏همان دانشمند مسلمان یک سوال مطرح کرد‎ ‏خشوع می‌کرده؛ این عبادت‌ها را برای چه کسی انجام می‌داده ؟)) خدا؟ یا خودشک‎ ‏مسیح خدا بوده آیا می‌شود گفت خدا خودش را عبادت‎

صفحه 47:
ود نقد الوهيت ‎ee‏ ‎٩‏ خدایی که می‌میرد! ‎me ;‏ 7 ۲ همه اثابیل اتفاق رارنر له عشرت عیسی(ع) بعر از واقعه صلیب بان سپرر و ‎ae ow . 0 Bad‏ ۳ او را لفن لرره عنوط رارثر و رفن لررنر و بر سر این مسأله رر بين مسيميان افتلافی نیست, اما سا یکه مطرح می‌شور این اس تکه آیا واژة مرک در ‎e ae wid. a 5 5 = 4 ۳‏ قاموس فراونری معنایی رارر؟ زیرا فنا و مرك از صفاتی است له رر فرا راه ‎OA co‏ ‘ ‎laa‏ خرايى له بمیرر فرا يست ل 7 ‎a ae‏ لتاب مقرس مى لوير عيسى بس از هرك به هرت سه روز در قبر بور. تب مقرس ‎Sih ie Sos ۳‏ مر ۲ م7 می‌گویر عیسی قطعاً مرر و رر قبر ناهوشيار بور؛ ب هگسی عیسی را از هرگ رستافیز رار؟ آلر او هقیقتا مرره بوره يس نمی توانسته است فورش را رستافيز رهر. بتابراین ((فرا)) بو رکه ((دردعاى موت را لسسته او [عیسی | را برفيزائيد)) (اعمال رسولان ۲۴۰۲). فرای گر مطل قکه برتر است, فارم فور عیسی راکه در رتبه پایین‌تر است, از یر

صفحه 48:
a اموزة ونوأله و 1

صفحه 49:
2 oe o ‏م م۰‎ a eo 5 1 فرا هع یلی است و هع سه !!!. تثلیث امری قابل فهم نیست! a 0 at caw! Sp jl, LG elt تنها بایر به آن ‎nl‏

صفحه 50:
تثليث جه جیزی است؟* فرا هم يلى است و هم سه تا تثلیث امری قابل فهعم نیست! ‎at 7 a 5‏ تثليث يك ‎crawl Spy jl,‏ له تنها باير به آن ایمان آورر. ۱

صفحه 51:
oa اتید بک راز اس «بلید اعتراف کرد که تثلیث اقدس یکی از اسرار مهم الهی است. ممکن است عده‌ای آن را یک معمای فکری و یا حتی ضد و نقیض بدانند. این تعلیم با وجودی که اسرارآمیز به نظر می‌رسد» ولی ساخته تفکر بشری نیست. بلکه مکاشفه الهی می‌باشد». (هنری تیسن؛ الهیات مسیحی؛ ت ط.میکائیلیان؛ ن حیات ابدی. ص ۸۸) « نظریه تثلیث یکی از رازهای مسیحی است یعنی بواسطه تنها عقل انسان نمى توان أن را واقعی دانست یا حتی ممکن دانست. البته اين بدان معنا نيست که انسانها با بکارگیری صرفاً عقل, نتوانند بحث مفیدی كنند راجع به اينكه آيا اين نظريه به لحاظ شكلى خود متناقض است يا نه». ‎of Philosophy-‏ ا د ۳

صفحه 52:
تخلیت؟ e ‏ا-در ذات خدا سه شخص کاملا متمایز‎ ‏وجود دارد.‎ ۲-هر شخص گاملا خداست. ۳فقط یک خدای واحد حقیقی وجود دارد. ۴-بین شخصیت‌های تثلیث تساوی وجو و ‎Ss‏ ‏دارد. 7

صفحه 53:

صفحه 54:
|-دو موجود غیر محدود! مملن نیس تکه رر آنه وافر رو موبور غیر مفرور وبور راشته باشر؛ چ را که ه رکراع راگه نامهرور بنامیع, به اين معنا اس تكله همةٌ هستی از او پر است, پس دی بایی برای مومور تامفرور دیلری نمی‌مانر. ۲-حلول خدای نامحدود در جسد محدود محال است. شی کوپلتر نمی‌توانر شیب بزركتر را در فور بای رهد؛ به عنوان مثل, نمی‌توان رو لیتر لب را در ظرف یک لیتری با رار.لزا مملن نيست جسرى معرور بتوائر رومی غیر يقررت غير مهرور را رر فور جاى رهر. ۱

صفحه 55:
۳- یک + یک + یک < یک! مسيفيان م ىكويئ رله تثليث برابر است با «(+۱+۱-» و این به وضوح تاقش زاتى رارر. ۴- مولود در عين حال مساوى عقيردى تثليث مى فواهر به ما بقبولائ ركه برر بر بسر تقدم ثرارد, در صورتی فور واژه‌های «پسر» و «مولور» عالی از تقر زمانى بدر هستنر و ثشان می‌رهن رکه هبات پسم پایر آغازی راشته باشر. ‎VO‏

صفحه 56:
نقد عقا تنل 3 لما-الوهيت ذاتی و اکتسابی ألر بر مبنا یکتاب مقرس معتقري مله بسر همه وپور و هستی ‎dish oly 1B NM, oh‏ بایر بلوییم در عین مال, الوهیتی دروثی و ژاتی «ارر؟ و ‎dish‏ پسر همه پیز خور را از پرر رارر, ولی با این ‎jl ost‏ پر رکمتر نیست و در عین مال الوهیتی درونی و زاتی دارر؟

صفحه 57:
نفی تثلیث در عهد عتبق کتاب مقدس فرا در عهر ‎we‏ به ون وپوری واهر, ازلی و ابری شناساثره شرهء ‎wi‏ له می لویر: . او همپئین فالق مربر بوره و جهان آفریره و مورر تربیر و اهر اوست, ‎(slo; gl‏ امی‌است و بنابراین با اسان تفاوت دارد: "زیرا من فرا هستع, نه انسان " فراوثر شبیه نرارد, زیرا هر تصویری از ا وه رر زهن آرمی سافته شور, فور, بتی به شمار م یآیر. «من يهوه هستم و ریلری نیست و غیر از من فرائی نیست» (اشعبا ۵:۴۵)

صفحه 58:
نفى تثليث در عهد جدید کتاب مقدس سارا تنها یک فراست, یعنی پرر» (قرنیان۶:۸) 7 00 نه «سیح په آنها بواب رار و لفت براستی می‌لویم له بسر ۲ ری ان ‎SEA 5 cK patsy‏ : قررت بر ‎PO‏ اری را از پیش فور نرارر ملر اینله ببینر ۳2 ۳ من ۲ مر له پرر ی را انباع راره است؛ چرا له هر وقت او لاری را ‎PI!‏ می‌رهر همان ,| ‎pug‏ انباع می‌رهد» (یومنا: ۳۴( ۲ : 4 4 «به ررستی به شما می‌گوی م که پسر هی چکاری را از ‎elie ۰ 7‏ 7 پیش فور نمی توانر ‎HY‏

1 انواع جريان‌های انحرافی عوامل و آسيب‌ها 2 حضرت علی (ع): احکام تبتدع انما بَدء وقوع الفتن اهوا ٌء ُتتبع و ٌ ٌ رجال کتاب اهلل و يتولي عليها ُيخالَف فيها ُ رجاالً علي غير دين اهلل فلو ان الباطل خلص من مزاج الحق لم‌ ُيخف علي المرتادين ،و لو بس الباطل انقطعت عند ان الحق Bخلص من ل ُ ِ ضغث و ٌ السن المعاندين ،و لکن يؤخذ من هذا ضغث فيُم َزجان ،فهنالک يَستولي ٌ من هذا الشيطان علي اوليائه ،و يَنجو الذين سبقت لهم الحسني( .نهج‌البالغه/خ )50 من اهلل ُ 3 آشنايي با مسيحيت ‏Christianity 4 مسيحيت ‏مسيحيت عيسوي ‏مسيحيت پو ُلسي! 5 پطرس ُ جانشین اصلی حضرت عیسی پایه‌گذار جامعه مسیحیان اعتقاد :برای ایمان به مسیح در ابتدا می‌بایست یهودی بوده و شریعت یهود را بجا آورد. 6 پو ُلس (شائول)؟ با آنکه حضرت عیسی (ع) پطرس را به جانشینی خود برگزید ،ولی عم ً ال پو ُلس موقعیت و نفوذ بیشتری پیدا کرد. ‏جریان مکاشفه پو ُلس 7 پولس یک یهودی که در جوانی چند سال در بیت‌المقدس به تحصیل کتاب مقدس و فراگیری اعتقادات یهودی پرداخت و فرهنگ یونانی را نیز در شهر تارسوس فراگرفت و از این دو فرهنگ در شکل دادن به عقاید خود استفاده زیادی کرد. وی به عنوان یک یهودی فریسی بود و هرگز در زمره پیروان حضرت عیسی(ع) نبود و هرگز او را ندید .وی در ابتدا از مخالفان سرسخت آیین مسیح بود و در آزار و تعقیب مسیحیان شرکت می‌جست .در یکی از ماموریت‌های خود که برای دستگیری و سرکوب گروهی از مسیحیان به دمشق می‌رفت ،مدعی شد که در میان راه مسیح بر او ظاهر شد و ضمن منع او از سرکوب مسیحیان، وی را به آیین خود دعوت کرد و از او خواست که در نشر و تبلیغ پیامش بکوشد. 8 توجه: جالب توجًالوا سلوپ هکنآ مغر‌یلع ،هکنیا هّ یک روز حضرت عیسی را ندیده بود و ثانی ًا هرگز از پیام‌های مسیح بهره‌مند نشده بود و ثالث ًا حدود دو دهه بعد از جریان تصلیب و رستاخیز عیسی ظهور کرد و رابع ًا سالها یک یهودی ض ّد مسیحیت و دشمن مسیحیان بود ،چگونه می‌تواند مبلِّغ اصلی حجیت داشته مسیحیان باشد و باورهای وی برای دیگران ّ باشد؟ پولس ،بعد از حضرت عیسی(ع) ،دومین مبلِّغ بزرگ مسیحیت به شمار می‌رود و مسیحیت امروزه یک مسیحیت پولسی به شمار می‌رود و بسیاری از آموزه‌های عهد جدید فعلی متأثر از اعتقادات وی است. 9 پطرس و پو ُلس مقابلة ُ پولس هنگامی‌که وارد آیین مسیحیت شد با رسوالن مخالفت کرده و عمل به شریعت حضرت موسی(ع) را الزم ندانسته است .سرانجام مقرر شد که رسوالن حضرت مسیح به تبلیغ میان یهودیان بپردازند ،ولی پولس رسول و مبل ِّغ مسیح در میان غیریهودیان (رومی‌ها ،یونانی‌ها و ). . .باشد و نیز مقرر شد که غیریهودیان برای ایمان به عیسی مسیح(ع) ملزم به عمل به شریعت موسی(ع) نباشند 10 بدعت‌های پو ُلس 11 شریعت‌گریزی اولين شخصي كه صراحت ًا به شريعت حمله‌ور شد و آن را منسوخ اعالم كرد ،پولس بود .پولس مى گفت كه مرگ عيسى به عصر شريعت پايان داده است ،لذا كليه احكام تورات منسوخ است و پاك و ناپاك ،حرام و حالل وجود ندارد. از نظر پولس ،شريعت از ابتداي آفرينش نبوده ،بلكه در اثر هبوط آدم ،شريعت نيز براي نجات انسان جعل شده است ،كه با آمدن مسيح و منجي انسانيت ،شريعت نيز بايد برداشته شود. 12 الوهیت مسیح پولس نخستين كسى است كه پايه هاى الوهيت عيسى(ع) را در ميان مردم پى ريخت . « تماميت الوهيت در وي (مسيح)قرار دارد»( .نامه پولس به كو ُلسيان« )9:2/در او همه چيز آفريده شد ،آنچه در آسمان و آنچه بر زمين است ،از چيزهاي ديدني و ناديدني و تختها و سلطنتها و رياسات و قوات* همه بوسيله او و براي او آفريده شد* و او قبل از همه است و در وي همه چيز قيام دارد»(نامه پولس به كو ُلسيان)16-18 :1 13 14 کتاب مقدس مسیحیت کتاب مقدس مسيحيان بخش اول:عهد عتيق (تورات و کتاب‌هاي انبياء) بخش دوم :عهد جديد اربعه و نامه‌هاي پو ُلس) 15 (اناجيل 16 آیا کتاب مقدس تحریف شده است؟ اناجیل چهارگانه چگونه به وجود آمد؟ مسیحیان چه اعتقادی دربارة کتاب مقدس دارند؟ دیدگاه مسیحیان دربارة کتاب مقدس 17 کتاب مقدس تدوین!!! مسیحیان است ،نه امالی الهی. مؤلفان بشری با الهام از روح‌القدس کتاب مقدس را نوشته‌اند. حضرت عیسی پیامبری نبوده است که انجیل بر او نازل شده باشد .کتاب نداشتن حضرت عیسی امری بدیهی برای مسیحیان است. اناجیل چهارگانه از میان صدها!!! انجیل تدوین‌شده توسط کلیسا گزینش شده‌اند. 18 اناجیل اربعه ‏اناجيل اربعه (متا ،مر ُقس ،لوقا و يوح ّنا) متا :باجگير يهودي که از حواريون شد؛ َ مر ُقس :از حواريون نبود؛ شاگرد پطرس بود. لوقا :از حواريون نبود ،بلکه شاگرد پو ُلس بود؛ يوح ّنا :نوجواني بود که از حواريون شد. شدید ًا تحت تأثیر پولس بود. 19 انجیل برنابا ‏برنابا از حواریون بود که انجیل وی مورد قبول مسیحیان نیست. در این انجیل بشارت آمدن پیامبر اسالم به صراحت ذکر شده است. يوحن ًادیدش .دش نويراوح زا هک دوب يناوجون :اّ تحت تأثیر پولس بود. 20 کليساهاي مسيحيت: .1کاتوليک :کليساي اصلي .2ارتدوکس .3پروتستان 21 کليساي کاتولیک قدیمی‌ترین کلیسای مسیحیت مرکز آن شهر ُرم ایتالیا عوامل برتری آن بر دیگر کلیساها: .1به دست پطرس حواری ساخته شد؛ .2اسقف و پاپ جانشینان پطرس هستند؛ .3اولین معلم آن پو ُلس بوده است. 22 کليساي ارتدوکس حدود 1000سال پیش به وجود آمد. زمینة‌اصلی اختالف با کاتولیک: نزاع در مورد شمائل و تصاویر در کلیسا‌،به خاطر: .1وجود شمائل و تصاویر بر جنبة بشری مسیح تأکید می‌کرد؛ ‌شر است؛ .2رواج این بدعت که هر چه ّ مادی باشدّ ، .3 شمایل از ورود مسلمانان و یهودیان به مسیحیت جلوگیری می‌کرد. همچنین معتقد بودند همه مراکز مسیحیت با هم برابرند و اسقف ُرم برتری بر دیگر اسقفان جهان ندارد‌. 23 کليساي پروتستان ‏xمارتین لوتر و دیگران) عليه نهضت اصالح ديني ( xکليسا (قرن :)16 فسادهاي .1فساد مالي :خريد و فروش گناه و مغفرت و نجات و مقامات کلیسایی .2گسترش فساد اخالقي و جنسي در سران کلیسا .3تفتيش عقائد و مجازات و سوزاندن مخالفان .4واسطه‌گري کليسا بين انسان و خداوند و بی‌توجهی به افراد انسانی. 24 تاریخچه نقد کتاب مقدس 25 xدی به نام xدانشمند یهو اولین منتقد کتاب مقدس ابراهیم بن عزرا است که در قرن 12م تالش کرد تا )x ‏xسی(ع شواهدی ارائه کند که ثابت کند حضرت مو xنیست. نویسندة تورات فعلی باروخ اسپینوزا در قرن 17با تأیید ابراهیم راه او را ادامه داد. توماس هابز ،جان الک و نیوتن نیز از منتقدان قرن 17و 18 کتاب مقدس هستند. 26 خداشناسی کتاب مقدس 27 خدای عهد عتیق در سفر پیدایش می‌خوانیم که در زمان نوح(ع) وقتی مردم گناهان بسیاری انجام دادند و شرارت روی زمین بسیار شد، خداوند در دل محزون شد و از آفرینش انسان پشیمان شد و تصمیم گرفت انسان را از صحنه‌ی روزگار حذف کند: «خداوند دید که شرارت انسان در زمین بسیار است و هر تصور از خیال‌های وی دائم ًا محض Sشرارت است .و خداوند پشیمان شد که انسان را ساخته بود و در دل خود محزون گشت و خداوند گفت :انسان را که آفریده‌ام از روی زمین محو سازم ،انسان و بهایم و حشرات و پرندگان هوا را چون که متأسف شدم از ساختن ایشان» 28 خدای عهد عتیق خداوند تصمیم به کشتن موسی(ع) پیامبر برگزیده‌یخویش را می‌گیرد. «و واقع شد در بین راه که خداوند در منزل بدو برخوده ،قصد قتل وی را نمود .آنگاه صفوره سنگی تیز گرفته ،غلفه‌ی پسر خود را ختنه کرده و نزد پای وی‌ انداخته ،گفت« :تو مرا شوهر خون هستی» پس او وی را رها کرد .آنگاه صفوره گفت« :شوهر خون هستی» به سبب ختنه. 29 جلوة پیامبران در کتاب مقدس 30 فحشای دختران لوط با وی «و دختر بزرگ به کوچک گفت:پدر ما پیر شده و مردی بر روی زمین نیست که بر حسب عادت کل جهان به ما در آید .بیا تا پدر خود را شراب نوشانیم و با او همبستر شویم تا نسلی از پدر خود نگاه داریم .پس در همان شب پدر خود را شراب نوشانیدند و دختر بزرگ آمده با پدر خویش همخواب شد و او از خوابیدن و برخاستن وی آگاه نشد .و واقع شد که روز دیگر بزرگ به کوچک گفت :اینک دوش با پدرم همخواب شدم،امشب نیز او را شراب بنوشانیم و توبیا و با وی همخواب شوتا نسلی از پدر خود نگاه داریم .آن شب نیز پدر خود را شراب نوشانیدند و دختر کوچک همخواب وی شد و او از خوابیدن و برخاستن وی آگاه نشد .پس هردو دختر لوط از پدر خود حامله شدند و آن بزرگ پسری زاییده و او را موآب نام نهاد و او تا امروز پدر موآبیان است .و کوچک نیز پسری بزاد و او را بن عمی‌نام نهاد .وی تا به حال پدر بنی عمون است ».سفر پیدایش.38 -19:31، 31 سلیمان هم بت‌پرست شد هم بت‌خانه ساخت «و سیلمان پادشاه سوای دختر فرعون ،زنان غریب بسیاری را از موآبیان و عمونیان و ادومیان و صیدونیان و حِ تیان دوست می‌داشت .از امت‌هایی که خداوند دربارة ایشان بنی اسرائیل را فرموده بود که شما به ایشان در نیایید و ایشان به شما در نیاییند ،مبادا دل شما را به پیروی خدایان خود مایل گردانند و سلیمان با اینها به محبت Sمصلق شد و او را هفتصد زن بانو و سیصد متعه بود و زنانش دل او را برگرانیدند .و در وقت پیری سلیمان واقع شد که زنانش دل او را به پیروی خدایان عریب مایل ساختند ،ودل او مثل پدرش داود با یهوه ،خدایش کامل نبود .پس سلیمان در عقب عشتوریت ،خدای صیدونیان ،و در عقب ملکوم رجس عمونیان رفت .و سلیمان در نظر خداوند شرارت ورزیده ،مثل پدر خود داوود خداوند را پیروی کامل ننموده .آنگاه سلیمان در کوهی که روبروی اورشلیم است ،مکانی بلند به جهت کSموش که رجس موآبیان است و به جهت مولک رجس بنی عمون بنا کرد .و همچنین به جهت همه‌ی زنان غریب خود که برای خدایان خویش بخور می‌سوزانیدند و قربانی‌ها می‌گذرانیدند ،عمل نمود» اول پادشاهان.8 -1:11 ، 32 هارون(ع) براي بني اسرائيل گوساله طاليي ساخت «هارون بديشان گفت" :گوشواره‌هاي طال را كه در گوش زنان و پسران و دختران شماست ،بيرون كرده‌،نزد من بياوريد .پس تمامي قوم گوشواره‌هاي زر ّSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS ين را كه در گوش‌هايشان بود بيرون كرده‌،نزد‌هارون آوردند .و آنها را از دست ايشان گرفته ،آنرا با قلم نقش كرد ،و از آن گوساله ريخته شده ساخت ‌،و ايشان گفتند :اي اسرائيل اين خدايان تو مي باشند ،كه تو را از زمين مصر بيرون آوردند .و چون‌هارون اين را بديد ،مذبحي پيش آن بنا كرد و‌ هارون ندا در داده،گفت :فردا عيد يَ ُه َوه مي باشد .و بامدادان برخاسته ،قرباني‌هاي سوختني گذرانيدند و هداياي سالمتي آوردند ،و قوم 33 مسيح سازنده شراب ناب «دو روز بعد ،مادر عيسي در يك جشن عروسي در دهكده"قانا" در جليل مهمان بود. عيسي و شاگردان او نيز به عروسي دعوت شده بودند .هنگام جشن ،شراب تمام شد . عيسي فرمود ":اي زن مرا با تو چه كار است؟ساعت من هنوز نرسيده است" .با اين حال مادر عيسي به خدمتكاران گفت":هر دستوري به شما مي دهد اطاعت كنيد" .در آنجا شش خمره سنگي بود كه فقط در مراسم مذهبي از ان استفاده ميشد و گنجايش هر كدام حدود 100ليتر بود .عيسي به خدمتكاران فرمود":اين خمره‌ها را پر از آب كنيد" .وقتي پر كردند فرمود":حاال كمي از آن را برداريد و نزد گرداننده مجلس ببريد!"وقتي گرداننده مجلس آن آب راكه شراب شده بود چشيد ،داماد را صدا زد و گفت":چه شراب خوبي!مثل اينكه با ديگران خيلي فرق داريد چون معموال در جشن‌ها اول با شراب خوب از مهمان‌ها پذيرايي مي كنند و بعد كه همه سرشان گرم شد ،شراب ارزان تر را مي آورند .ولي شما شراب خوب را براي آخر نگه داشته ايد .او نمي دانست كه شراب از كجا امده است ولي خدمتكاران مي دانستند .اين معجزه عيسي در دهكده قاناي جليل اوين نشانه قدرت دگرگون كننده او بود و شاگردان ايمان آوردند كه او واقعا همان مسيح است .باب دوم انجيل يوحنا 34 تبیین و نقد مهمترین آموزه‌های مسیحیت 35 آموزه‌هاي عقل‌ستيز مسيحيت ‏آموزة گناه اوليه ‏آموزة فدا ‏ تجسد آموزة ّ ‏آموزة نجات ‏الوهیت مسیح ‏تثليث 36 الوهیت مسیح 37 :الوهيت مسيح مسیح در عین حالی که صد در صد انسان است ،صد در صد خداست و یکی از اقانیم ثالثۀ الهی می‌باشد، در عین حال لباس جسم پوشید و به میان بشر آمد تا آنجا که وی را مساوی و هم‌ذات خدای متعال دانسته .و تمام صفات الوهی را برای وی نیز قایل هستند 3 8 :نقد الوهيت مسيح چر7ا ا7نبیای 777خ7د7ا ا7ین ا7عتق7اد 1. را آ7مو7زشن7د7ادند7؟ 3 9 چرا در طی هزاران سال ،یکی از انبیای خدا تثلیث را به مردم خویش آموزش نداد؟ حداقل آیا عیسی نمی‌بایست از قدرت خود به عنوان معلم اعظم استفاده می‌کرد و تثلیث را برای پیروانش روشن می‌ساخت؟ اگر الوهیت مسیح «اعتقاد اساسی» دین می‌بود ،آیا خدا که صدها صفحه نوشتۀ مقدس را الهام کرد ،نمی‌بایست بخشی را برای آموزش این اعتقاد اختصاص می‌داد؟ :نقد الوهيت مسيح ‏xدا بxیشاز 2. ‏xقدس خ : کxتابم .یxکینxیست بنا بر آموزه‌های کتاب مقدس ،عیسی(ع) خدا را «خدای واحد حقیقی» خواند( .یوحنّا )3:17او هرگز به خدا به صورت الوهیتی متشکل از چند .شخص اشاره نکرد بنابر عهد عتیق فقط یهوه متعال است .در (پیدایش )1:17او اظهار »می‌کند« :من هستم خدای قادر مطلق 4 0 :نقد الوهيت مسيح ‌کxند3. ‏xعالممxی (ع) ا ‏xضرتعxیسی ح ‏xینxدارد ‏xتیار ‏xخ xهیچ ا کxه 41 ‌ت^^^^و^اند ک^^^رد م^گر آنچه^ ب^^^^^بین^د ک^^^ه^ پ^^^^در« پ^^^^سر از خ^و^د هیچ ن^^^می ب^^^^^عملآرد(» .ی^^^وحن^ّا^ « )18:5از آس^مانن^^زولک^^^رد^م ن^^^ه^ ت^^^^ا^ ب^^^^^ه^ اراد^ه^ خ^و^د ع^ملک^^^نم ،ب^^^^^لکه^ ب^^^^^ه^ اراد^ه^ ف^^^رس^ت^ا^د^ه^ خ^و^د» (ی^^^وحن^ّا^ )38:6 ن^^^یستب^^^^^لکه^ از «ت^^^^علیم م^ناز م^ن ، فرستنده من» (یوحنّا )16:7آیا فرستنده برتر از فرستاده نیست؟ گ^^^فت« پ^^^^سع^یسیپ^^^^یشم^نآمده^ ب^^^^دیشانخ^طابک^^^رد^ه^: ، ^ت( انجیل ‌ق^^در^تدر آس^مانو ب^^^^ر ز^م^ینب^^^^^ه^ م^نداد^ه^ ش^^^ده^ اس » ت^^^^مام^ی :نقد الوهيت مسيح ‏xت4. ‏xش ‏xشیمxحدود دا ‏xن .عxیسیدا 4 2 ک^^^سط^الع ن^^دارد ،ن^^^ه^« س^^^اعت^یر از پ^^^^در هیچ ا غ ول^یاز آنروز و ف^^^رش^تگاندر آس^مانو ن^^^ه^ پ^^^^سر هم» (م^رق^س )32:13اگر ع^یسیب^^^^^ه^ ذات^لهیب^^^^و^د ،در اینص^^^و^ر^تاو ن^^^یز ع^ن^و^انپ^^^^سر ،ج^زییم^سا^ویدر ا ‌داش^ت ‌ب^^^^ایستاز هر آنچه^ پ^^^^در ب^^^^^ه^ او واق^فب^^^^و^د خ^بر م^ی .م^ی م^کاش^فه^ ع^یسیم^سیح ک^^^ه^ خ^دا ب^^^^^ه^ او داد» ( م^کاش^فه^ «)1:1 ‌ک^^^رد ،گ^^^رس^نه^ ش^^^د و در« ب^^^^امدادانچ^ونب^^^^^ه^ ش^^^ه^ر م^راجعتم^ی ^ت آن هیچ ن^^^یاف ، ک^^^ن^ا^ر^ه^ راه^ ی^^کدر^ختانجیر د^ید ،ن^^زد آنآمد و ج^ز ب^^^^رگ ، گ^^^فت«از اینب^^^^^ه^ ب^^^^^ع^د م^یوه^ ت^^^^ا^ ابد ب^^^^ر ت^^^^و^ ن^^^شو^د!» پ^^^^سآنرا : س^^^اعتر^ختانجی^ر خ^شکید (م^ت^ا^ )19-18:21 د ک^^^ه^ در :نقد الوهيت مسيح .5حضرت عیسی(ع) ناتوانی خود را نشان می‌دهد. ص^^^لیبب^^^^^ه^ آواز ب^^^^^لن^د ص^^^دا« ن^^زد^یکب^^^^^ه^ س^^^اعتن^^^هم ،ع^یسی(ب^^^^ر ب^^^^ا^^الی ) ^ی (-1م^ت^ا^ س^^^بقتنی ی^^عنیا ^لهیا ^لهیم^را چ^را ت^^^^رکک^^^رد » : گ^^^فتایلیایلیل^^^ما^ زد^ه^ : )46:27 وهنگامی‌که به کوه باال می‌رفت ،خسته شد وفرشته‌ای آمد و وی را تقویت کرد "وبرحسب عادت بیرون شده به کوه زیتون رفت وشاگردانش از عقب او رفتند . . .دعا کرده وگفت . . .و فرشته‌ای ز آسمان بر او ظاهر شده ،او را تقویت می‌نمود ،پس به مجاهده افتاده، به سعی بلیغ‌تر دعا کرد ،چنانکه عرق او "مثل قطرات خون بود که برزمین می‌ریخت" (لوقا):45-39:22: پ^^^^سع^یسیاز س^^^فر خ^سته^ ش^^^ده^ همچن^انب^^^^ر س^^^ر چ^اه^ ن^^^شسته^ ب^^^^و^د"" . . . 4 3 :نقد الوهيت مسيح .6آیا خدا می‌توانست وسوسه شود؟ در متا1:4گفته می‌شود که ابلیس عیسی(ع) را (تجربه می‌نماید) شیطان پس از آنکه((همه ممالک جهان و جالل آنها را)) به عیسی نشان داد،گفت((:اگر افتاده و مرا سجده کنی همانا این همه را به تو بخشم))( .متا )9،8:4شیطان سعی می‌کرد عیسی(ع)را وادار کند که وفاداریش نسبت به خدا را زیر پا .گذارد 4 4 :نقد الوهيت مسيح .7حضرت عیسی از خدا اطاعت می‌کند!! 4 5 « او {ع^یسی} را خ^دا ب^^^^ر د^س^تراس^تخ^و^د ب^^^^ا^^الب^^^^رد^ه^» ( اعما^^ل گ^^^فت«خ^دا ن^^^ی^ز او را ب^^^^غ^ایتس^^^رافراز ر^سوال^ن )31:5پ^^^^ول^س : ن^^^مو^د(» .ف^^^یلپی^ان)9:2 کتاب مقدس می‌گوید عیسی(ع) تا ابد در آسمان خادم خداست: «بعد از آن انتهاء است وقتی که [عیسی در آسمان] ملکوت را به خدا و پدر سپارد . . .آنگاه خود پسر مطیع خواهد شد او را که همه چیز را مطیع وی گردانید تا آنکه خدا کل در کل باشد». (قرنتیان )24،28 :15 :نقد الوهيت مسيح .8حضرت عیسی چه کسی را عبادت می‌کرد؟! روزی در مجمع دانشمندان مسلمان و مسیحی دانشمندی مسلمان گفت :مسیح(ع) همه کارهایش نیکو بود به جز یک کار؟ اخالقش! منشش! محبتش! همه خوب و خوب ،اما فقط در عبادت خدا کاهلی می‌کرد و زیاد اهل عبادت نبود! دانشمندان مسیحی سخت بر آشفتند و عصبانی شدند که خیر مسیح در عبادت خداوند بهترین خلق بود و گفتند :در جای جای :کتاب مقدس آمده است که مسیح خالصانه عبادت پروردگارش را می‌نمود و برای خدا روزه می‌گرفت ((آنگاه عیسی به دست روح به بیابان برده شد تا ابلیس او را تجربه نماید ،و چون چهل شبانه روز روزه داشت ،آخر گرسنه شد -)) . . .انجیل متا 1:4و 2:و از خدا التماس می‌کرد ،چنانچه لوقا می‌نویسد با شدیدترین زاری‌ها نماز می‌خواند تا جایی که عرقش همانند قطرات خون بر روی زمین جاری ...گشت (لوقا )44:22و هر یکی از کشیشان مسیحی نمونه‌هایی از دعا و عبادت را تند و تند ذکر می‌کردند ناگهان همان دانشمند مسلمان یک سؤال مطرح کرد ((اگر مسیح این همه عبادت و خضوع و خشوع می‌کرده ،این عبادت‌ها را برای چه کسی انجام می‌داده ؟)) خدا؟ یا خودش؟ و اگر مسیح خدا بوده آیا می‌شود گفت خدا خودش را عبادت می‌کرده؟ 4 6 :نقد الوهيت مسيح .9خدایی که می‌میرد! همه اناجیل اتفاق دارند که حضرت عیسی(ع^) بعد از واقعه صلیب جان سپرد و او را کفن کرده حنوط دادند و دفن کردند و بر سر این مسأله در بین مسیحیان اختالفی نیست ،اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا واژۀ مرگ در قاموس خداوندی معنایی دارد؟ زیرا فنا و مرگ از صفاتی است که در خدا راه .ندارد .خدایی که بمیرد خدا نیست کتاب مقدس می‌گوید عیسی پس از مرگ به مدت سه روز در قبر بود .کتاب مقدس می‌گوید عیسی قطعا ً مرد و در قبر ناهوشیار بود؛ چه کسی عیسی را از مرگ رستاخیز داد؟ اگر او حقیقتا ً مرده بود ،پس نمی‌توانسته است خودش را رستاخیز دهد .بنابراین ((خدا)) بود که ((دردهای موت را گسسته او [عیسی] را برخیزانید)) (اعمال رسوالن .)24:2خدای قادر .مطلق که برتر است ،خادم خود عیسی را که در رتبه پایین‌تر است ،از مرگ رستاخیز داد 4 7 آموزة تثلیث 4 8 :تثليث خدا هم یکی است و هم سه تا!!!. تثلیث امری قابل فهم نیست! تثلی^ث ی^ک راز بزرگ اس^ت که تنها باید به آن ایمان آورد. 4 9 تثليث چه چيزی است؟ خدا هم یکی است و هم سه تا!!!. تثلیث امری قابل فهم نیست! تثلی^ث ی^ک راز بزرگ اس^ت که تنها باید به آن ایمان آورد. 5 0 !تثليث يک راز است «بايBد اعتراف كرد كه تثليBث اقدس يكي از اسBرار مهBم الهBي است. ممكن است عده‌اي آBن را يك معماي فكري و يا حتBي ضBد و نقيض بدانند .ايBن تعليBم بBا وجودي كه اسBرارآميز بBه نظBر مي‌رسBد ،ولي سBاخته تفكر بشري نيسBت ،بلكه مكاشفBه الهBي مي‌باشد»( .هنري تيسن؛ الهيات مسيحي؛ ت ط.ميكائيليان ،ن حيات ابدي ،ص)88 « نظريBه تثليBث يكي از رازهاي مسBيحي اسBت ،يعنBي بواسBطه تنها عقBل انسBان نمي‌توان آBن را واقعBي دانسBت يBا حتBي ممكن دانست. البتBه ايBن بدان معنBا نيسBت كه انسBانها بBا بكارگيري صBرفاً عقل، نتواننBد بحBث مفيدي كننBد راجBع بBه اينكه آيBا ايBن نظريBه به لحاظ شكلي خود متناقض است يا نه». ‏Philosophy- 51 ‏of ‏Encyclopedia )Routledge)TRINITY تثليث؟ -1در ذات خدا س ه شخ ص کامال متمایز وجود دارد. -2هر شخص کامال خداست. -3فق ط ی ک خدای واح د حقیقی وجود دارد. -4بین شخصیت‌های تثلیث تساوی وجود دارد. 5 2 53 نقد عقلی تثليث -1دو موجود غیر محدود! ممک^ن نیس^ت ک^ه در آ ِن^ واح^د دو موجود غی^ر محدود وجود داشته باشد؛ چرا ک^ه هر کدام را ک^ه نامحدود بنامیم ،ب^ه این معن^ا است که هم^ة هس^تی از او پُ^ر اس^ت ،پ^س دیگ^ر جایی برای موجود نامحدود دیگری نمی‌ماند. -2حلول خدای نامحدود در جسد محدود محال است. شی^ء کوچکت^ر نمی‌توان^د شی^ء بزرگت^ر را در خود جای ده^د؛ به عنوان مثال ،نمی‌توان دو لیت^ر آ^ب را در ظرف ی^ک لیتری جا داد.لذا ممک^ن نیس^ت جس^دی محدود بتوان^د روح^ی غی^ر محدود یا قدرت غیر محدود را در خود جای دهد. 5 4 نقد عقلی تثليث -3یک +یک +یک = یک! مس^یحیان می‌گوین^د ک^ه تثلی^ث برابر اس^ت ب^ا « »1=1+1+1و ای^ن به وضوح تناقض ذاتی دارد. -4مولود در عین حال مساوی عقیده‌ی تثلی^ث می‌خواه^د ب^ه م^ا بقبوالن^د ک^ه پدر بر پسر تقدم ندارد ،در ص^ورتی خود واژه‌های «پس^ر» و «مولود» حاکی از تقدم زمان^ی پدر هس^تند و نشان می‌دهن^د ک^ه حیات پس^ر باید آغازی داشته باشد. 5 5 نقد عقلی تثليث -5الوهیت ذاتی و اکتسابی اگ^ر بر مبنای کتاب مقدس معتقدی^م ک^ه پس^ر هم^ه وجود و هستی خود را از پدر دارد ،چگون^ه بای^د بگویی^م در عی^ن حال ،الوهیتی درون^ی و ذات^ی دارد؟ و چگون^ه پس^ر هم^ه چیز خود را از پدر دارد، ول^ی ب^ا ای^ن وجود ،از پدر کمت^ر نیس^ت و در عی^ن حال الوهیتی درونی و ذاتی دارد؟ 5 6 نفی تثليث در عهد عتيق کتاب مقدس خدا در عه^د قدی^م ب^ه مثاب^ة وجودی واح^د ،ازلی و ابدی شناسانده شده ،آنجا که می‌گوید: ...او همچنی^ن خال^ق مدبر بوده و جهان آفریده و مورد تدبی^ر و امر اوس^ت ،او زنده‌ای نامی‌اس^ت و بنابرای^ن ب^ا انسان تفاوت دارد" :زیرا م^ن خدا هس^تم ،ن^ه انس^ان" خداون^د شبیه ندارد ،زیرا ه^ر تص^ویری از او ک^ه در ذه^ن آدم^ی ‌س^اخته شود ،خود ،بت^ی به شمار می‌آید. «م^ن یهوه هس^تم و دیگری نیس^ت و غی^ر از م^ن خدائ^ی نیست» (اشعیا )5:45 5 7 نفی تثليث در عهد جديد کتاب مقدس «مارا تنها یک خداست ،یعنی پدر» (قرنیان)6:8 «مس^یح ب^ه آنه^ا جواب داد و گف^ت براس^تی می‌گوی^م ک^ه پسر قدرت بر انجام کاری را از پی^ش خود ندارد مگ^ر اینک^ه ببیند ک^ه پدر آ^ن را انجام داده اس^ت؛ چرا ک^ه ه^ر وقت او کاری را انجام می‌ده^د همان را پس^ر انجام می‌ده^د» (یوحنّا: )12:24 «ب^ه درس^تی ب^ه شم^ا می‌گوی^م ک^ه پس^ر هیچ کاری را از پیش خود نمی‌تواند بکند» 5 8

51,000 تومان