صفحه 1:
صفحه 2:
انواع جريانها
SE]
عوامل و آسیبها
صفحه 3:
حضرت علي (ع):
انما بدء وقوع ul اهواء تتبع 9 als! 2
gal OU ld a يتولى عليها رجال
رجالاً على غير دين الله فلو آن الباطل خلص
من مزاج الحق لم يخف على المرتادين» و لو
آن الحق, خلص من لبس الباطل انقطعت عند
السن المعاندين: و لكن يؤخذ من هذا ضغتُ و
الشیطان على aide) و ينجو الذين سبقت
من الله الحسنى. (نيجالبلاغه انيه
صفحه 4:
آنتتنایی با
_Christianity
صفحه 5:
<مسیحیت بو لسی!
صفحه 6:
بطرس.
<جانشین اصلی حضرت عیسی
<پایه گذار جامعه مسیحیان
<اعتقاد: برای ایمان به مسیح در ابتدا
میبایست بهودی بوده و شریعت بهود را
بجا آورد.
صفحه 7:
شائول)؟
با آنکه حضرت عیسی (ع) پطرس را به
جانشینی خود ب رگزید» ولی عملا پو لس
موقعیت و نفوذ بیشتری پیدا کرد.
<جریان مکاشفه پو لس
ف
صفحه 8:
پولس یک یهودی که در جوانی چند سال در بیتالمقدس به
تحصیل کتاب مقدس و فراگیری اعتقادات بهودی پرداخت
و فرهنگ یونانی را نیز در هر تارسوس فراگرفت و از این
دو فرهنگ در شکل دادن به عقاید خود استفاده زیادی کرد.
وی به عنوان یک یهودی فریسی بود و هرگز در زمره
پیروان حضرت عیسی(ع) نبود و هرگز او را ندید. وی در
ابتدا از مخالفان سرسخت آیین مسيح بود و در آزار و
تعقیب مسیحیان شرکت میجست. در یکی از
ماموریتهای خود که برای دستگیری و سرکوب گروهی از
مسیحیان به دمشق میرفت» مدعی شد که در میان راه
مسیح بر او ظاهر شد و ضمن منع او از سرکوب مسیحیان»
ge ee ay Saran! eles
صفحه 9:
توجه:
جالب توجّه اينكه علیرغم آنکه پولس اولا یک روز
حضرت عیسی را ندیده بود و ثانیً هگن از پیاهای مسیح
بهمهمند نشده بود و ثالثا حدود دو دهه بعد از جريان تصليب
و رستاخين عيسى ظهور كرد و رابعاً سالها یک بهودی ضد
مسيحيت و دشمن مسيحيان بودء چگونه میتواند مبلغ اصلی
مسیحیان باشد و باورهای وی برای دیگرران حجیت داشته
باشد؟ پولس» بعد از حضرت عیسی(ع 4 دومین مبلغ بر رق
مسیحیت به شمار میرود و مسیحیت ام,وزه یک مسیحیت
~~
بولسى به شمار مورود وبسيارى از آموزمهاى عهد جديد
صفحه 10:
و
ry ع و
مقابلة بطرس و پولس
< پولس هنگامی که وارد آیین مسیحیت شد با رسولان
مخالفت کرده و عمل به شریعت حضرت موسی(ع) را
لازم ندانسته است. سرانجام مقرر شد که رسولان
حضرت مسيح به تبليغ ميان بهودیان بپردازند. ولى
يولس رسول و مبلغ مسيح در ميان غيريهوديان
[ومیها, یونانیها و ...) باشد و نیز مقرر شد که
غیریهودیان برای ایمان به عیسي مسیح(ع) ملزم به
عمل به شریعت موسی(ع) نباشند
صفحه 11:
يدوعيذها
صفحه 12:
شریعت کر بزی
< اولین شخصی که صراحتاً به شريعت حملهور شد و آن را
منسوخ اعلام کرد پولس بود. پولس می CAF که مر گ
عيتسى به عصر شريعت ایام ها ات گرا گنه استا
تورات منسوخ است و پاک و ناباک » حرام و حلال و جود
ندارد.
< از نظر پولس» شریعت از ابتدای آفرینش نبوده» بلکه در
اثر هبوط آدم» شریعت نیز برای نجات انسان جعل شده
است که با آمدن مسیح و منحی انسانیت» شریعت نیز باید
ووداشته شود. -
12
صفحه 13:
لت
he » مردم پی ریخت ۰
۶ «تمامیت الوهیت در وی (مسیح)قرار دارد». (نامه پولس به
کولسیان /۹:۲) «در او همه چیز آفریده شد» آنجه در آسمان
و آنچه بر زمین است از چیزهای دیدنی و نادیدنی
Ro ا وو
شد واو قبل از همه است و در وى همه جيز قيام دارد»(نامه
پولس به کولسیانا: 1۶-۱۸
صفحه 14:
صفحه 15:
کتاب مقدس مسحیان
بهش اول:عهد عنیق (تورات و
كتابهاى انبياء)
بخش دوم: عهد جدید «سر
اربعه و نامههای پولس)
صفحه 16:
شده است؟
مسيحيان 2
001 5 مقدس
200
صفحه 17:
ديدكاه
ا 2
صفحه 18:
< کتاب مقدس تدوین!!! مسیحیان است نه
املاى الهي.
< مولغان بشری با الهام از روحالقدس کتاب
مقدس را نوشتهاند.
حضرت عیسی پیامبری نبوده است که انجیل
بر او نازل شده باشد. کتاب نداشتن حضرت
عیسی امری بدیهی برای مسیحیان است.
> اناجیل چهارگانه از میان صدهاا!! انجیل
تدوینشده توسط کلیسا گزینش شدهاند.
>
صفحه 19:
اناجیل اربعه
<اناحیل اربعه (مته مرئس, لوقا و بوحنا)
< متا: باجگیر بهودی که از حواریون شد؛
< مرقس: از حواریون نبود؛ شاگرد پطرس بود.
< لوقا: از حواریون نبود» بلکه شاگرد پولس بود؛
< بوحنا: نوجوانی بود که از حواریون شد.
شدیدا تحت تثیر پولس بود.
صفحه 20:
<برنابا از خواريون يود كه انجیل
وی مورد قبول مسیحیان نیست.
< در اين انجيل بشارت آمدن پیامبر اسلام به
صراحت ذکر شده است.
ing >
t نوجوانی بود که از حواریون شد. شدیدا
تحت تأثير بولس بود.
صفحه 21:
کلیساهای مسیحبت:
۱. کاتولیک: کلیسای اصلی
۳ پروتستان
صفحه 22:
قدیمیترین کلیسای مسیحیت
مرکز آن شهر رم ایتالیا
عوامل برتری آن بر دیگر کلیساها:
به دست پطرس حواری ساخته شد؛
۲ اسقف و پاپ جانشینان پطرس هستند؛
۳ _ اولین معلم آن پولس بوده است.
صفحه 23:
کلیسای ار ند
حدود ۱۰۰۰ سال پیش به وجود آمد.
زمینهاصلی اختلاف با کاتو لیک:
نزاع در مورد شمائل و تصاویر در کلیساءبه خاطر:
.١ وجود شمائل و تصاوير بر جنبة بشری مسیح تأکید میکرد؟
۴ رواج این بدعت که هر چه مادی باشد.شرّ است؛
۳ _ شمایل از ورود مسلمانان و بمودیان به مسیحیت جلو گیری میکرد.
همچنین معتقد بودند همه مراکز مسیحیت با هم برابرند و اسقف رم
برتری بر دیگر اسقفان جهان ندارد.
23
صفحه 24:
کلسای بر و تستان
نهضت اصلاح دینی(مارتین لوتر و (ol Ais عليه
فسادهاي کلیسا (قرن ۱۶
۱. فساد مالی: خرید و فروش گناه و مقفرت و نجات و مقامات کلیسایی
۲ گسترش فساد اخلاقی و جنسی در سران کلسا
۳. تفتیش عقائد و مجازات و سوزاندن مخالفان
۴ واسطهگری کلیسا بین انسان و خداوند و
بیتوجهی به افراد انسانی.
صفحه 25:
صفحه 26:
اولین منتقد کتاب مقدس دانشمند ؛ ي به نام
ابراهيم بن عزرا است که در قرن ۱۲م
نویسنده تورات فعلح ذ
توماس (pO جان لاک و نیوتن نیز از منتقدان قرن ی
کتاب مقدس هستند
صفحه 27:
oe ws
صفحه 28:
هذا عمد عفيق
در سفر بيدايش مىخوانيم كه در زمان نوح(ع) وقتى مردم
گناهان بسیاری انحام دادند و شرارت روی زمین بسیار شد»
خداوند در دل محزون شد و از آفرینش انسان پشیمان شد و
تصميم كرفت انسان را از صحنهی رو زگار حذف کند:
«خداوند دید که شرارت انسان در زمین بسیار است و هم تصور از
خيالهاى وى دائماً محض شرارت است. و خداوند پشیمان شد که انسان را
ساخته بود و در دل خود محنرون گشت و خداوند گفت: : انسان را که
plea aT از روی زمین محو سازم انسان و بهایم و حشرات وپرندگان هوا
را چون که تاسف شدم از ساختن ایشان»
صفحه 29:
خدای عهد عتبق
- خداوند تصمیم به کشتن موسی(ع) پیامبر بر گزیدهی
خويش را مى كيرد.
«و واقع شد در بین راه که خداوند در منزل بدو برخوده قصد قتل وی را
نمود. آنگاه صفوره سنكى تين كرفته غلفهی پسر خود را ختنه کرده و
ننرد پای وی انداخته, گفت: «تو مرا شوهر خون هستی» پس اووی را رها
د. آنگاه صفوره گفت: ((شوهر حون هستی» به سبب ختنه.
صفحه 30:
در
صفحه 31:
«(ودختر بزرگ به کوچک گفت:پدر ما پیر شده و مردی بر روی زمین نیست که بر
حسب عادت کل جهان په ما در آید. بیا تا پدر خود را شراب نوشانیم و با اوهمبسس
شويم تا لي ازبدر خود نگاه داریم. پس در همان شب پدر خود را شراب نوشانیدند و
دختر بر رگ آمده با پدر خویش همخواب شد و او از خوابیدن و برخاستن وی آگاه
نشد. و واقع شد که روز دیگر بزررگ به کوچک گفت: اینک دوش با پدرع همخواب
شدمامشب نی او را شراب بنوشانیم و توبیا و با وی همخواب شوتا نسلی از پدر خود
نگاه داریم . آن شب نیز يدر نود را شراب نوشانیدند ودخش کوچک همخواب وی
شد و او از خوابیدن و برخاستن وی آگاه نشد. پس هردو دخت لوط از پدر خود
حامله شدند و آن بنزرگ پسری زاییده و او را موآب نام نهاد واو تا امروز پدر موآبیان
است. و کوچک نیز پسری بزراد واو را بن عمینام نهاد . وی تا به حال پدر بنی عمون
استا.» سفر پیدایش1۹:۳۱- ۰۳۸
31
صفحه 32:
سلیمان هم بتپرست شد هم بتخانه ساخت
«و سیلمان پادشاه سوای دختر فررعون» زنان غرریب بسیاری را از موآییان و عمونیان و
ادومیان و صیدونیان و حتیان دوست میداشت. از امتهایی که خداوند دربارة ایشان بنی
اسرائيل را ضرموده بود كة شما به ايشان در نياييد و ايشان به شما در نيایینده مبادا دل شما را
به پیرروی خدایان خود مایل گرردانند و سلیمان با اينها به محبت مصلق شد و او را هنتصد زن
بانو و سیصد متعه بود و زنانش دل او را برگرانیدند. و در وقت پیری سلیمان واقع شد که
زنانش دل اورا به پیمروی خدایان عرریب مایل ساختندء ودل او مثل پدرش داود با بهوه خدایش
کامل نبود. پس سلیمان در عقب عشتوریته خدای صیدونیان» و در عقب ملکوم رجس عمونیان
رفت. و سلیمان در نظر خداوند شرارت ورزیده مثل پدر خود داوود خداوند را پیسوی
کامل نتموده. آنگاه سلیمان در کوهی که روبروی او رشلیم استه مکانی بلند به جهت کموش
که رجس موآبیان است و به جهت مولک رجس بنی عمون بت کرد. و همچنین به جهت همهی
زنان غرریب خود که ببرای خدایان خویش بخور میسوزانیدند و قرربانیها میگذرانیدنه عمل
نمود» اول پادشاهان» 1:۱۱- ۰۸
32
صفحه 33:
هارون(ع) برای بنی اسرائیل گوساله طلایی ساخت
«هارون بدیشان گفت: " گوشوارههای طلا را که در گوش زنان و يسران
و دختران شماسته بیررون کرده» رد من بیاورید. يس تمامى قوم
شوارههای
ae) ۳
ین را که در گوشهایشان بود بیررون کرد نردهارون آوردند. و آنها را
از دست ایشان گررفته» آذرا با قلم نقش کرده و از آن گوساله ريخته شده
ساخت» و ایشان گفتند: ای اسرائیل این خدایان تو می باشند» که تورا از
زمین مصس بیررون آوردند. و چون هارون این را بدیده مذبحی پیش آن بنا
كرد و هارون ندا در داد گفت: فردا عید بهوه می باشد. و بامدادان
برنفاسته» قرربانیهای سوختتی گذرانیدند و هدایای سلامتی آوردنده و قوم
14 ۰ تس © ها ی ma et 6a. 7۳۹ ane: ee
صفحه 34:
مسیح سازنده شراب ناب
«دو روز بعده مادر عیسی در یک جشن عرروسی در دهکده "قانا" در جلیل مهمان بود
عیسی و شاگردان او نیز به عروسی دعوت شده بودند. هنگام جشن؛ شراب تمام شد .
عیسی فرمود: " ای زن مرا با توچه کار استاساعت من هنوز فرسیده است. "با این
حال مادر عیسی به خدمتکاران گفت: "هر دستوری به شما می دهد اطاعت کنید. "در
آنجا شش خمره سنگی بود که فقط در مراسم مذهبی از ان استفاده ميشد و گنجایش
كدام حدود ٠٠١ ليتى بود. عیسی به خدمتکاران فرمود: "این خسرهها را پر از آب
کنید. "وقتی پر کردند فرمود: "حالا کمی از آن را ببردارید و ند گررداننده مجلس
ببررید! "وقتی گرداننده مجلس آن آب راکه شراب شده بود چشیده داماد را صدا زد
: "چه شراب خوبی امثل اینکه با دیگران خیلی ضرق دارید چون معمولا در جشنها
اول با شراب خوب از مهمانها پذیررایی می کنند و بعد که همه سرشان گر شده شراب
ارزان تر را می آورند. ولی شما شراب خوب را بررای آخر نگه داشته اید. او نمی
دانست که شراب از کجا امده است ول خدمتکاران می دانستند. این معجزه عیسی در
دهکده قانای جلیل اوین نشانه قدرت د گگون کننده او بود و شا گردان ایمان آوردند
که او واقعا همان مسیح است. باب دوع انجیل پوحنا
صفحه 35:
مهمنربر اموزهوها
صفحه 36:
آموزههای عقلستیز مسیحیت
*# آموزه گناه اولیه
*# آموزه فدا
*# آموزه تجشد
**آموزة obs
**الوهيت مسيح
صفحه 37:
الوهيث
صفحه 38:
: الوهید مسیح
مسیح در عین عال ی که صر در صر اسان است, صر
در صر فراست و يلى از اقانيم ثلاثة الهى مى باشرء
رر عين هال لباس جسم بوشير و به ميان) بشر آمر تا
Sit وى را مساوى و هعزات فرای متعال رائسته
lio PUI ge الوهی را برای وی نیز قایل هستنر
صفحه 39:
oo
نقدٍ الوهیت مسیح
هوا ادا هنا امو اعفاد .1
8 ۰ وه ecco
آموزترند) دند؟ 9
pat ape 7 1 عفر ره قاس
را در طی هزاران سال, یلی از انبیای فرا تثلیث را به مرر۴ فویش
آموزش نرار؟ مراقل آیا عیسی نمیبایست از قررت فور به عنوان
9 5 ص مقر رو ae 5
معلم اعظم استفاره میگرر و تثلیث را برای پیروانش روش
میسافت؟ آلر الوهیت مسيح «اعتقار اساسی» رین میبور, آيا ف راکه
صرها صفحه وشت مقرس را ارپا كررء نمیبایست بفشی / :
آموزش اين اعتقار افتساس
صفحه 40:
:نقد الوهيت مسيح
کتابمقدس خدا بسشاز .2
بنا بر آموزههای لتاب مقرس, عیسی(ع) فرا را «فرای واهر هقیقی»
فوانر. (یومً ۳۸۱۷) او هرگز به فرا به صورت الوهیتی متثل از چنر
«شفس اشاره گلرر
بنابر عیر عتیق فقط بهوه متعال است. در (پیرایش ۱:۸۷) او اظهار
«م ىكنر: «من هستم خراى قارر مطلق
صفحه 41:
aan ۱ مه
۵ 6<
كد هيهلختبليوننارد
Pan w fo 2 ee ۳
پسسر از فور هیچ نموقوائر لرر هل رآنهد ببينر لدبير»؟»
بعمل/رر. »(يوط ۸:۵ داز أسماننزو لكريم نه تا بيهارايف
فور عملكنم بلله به ارايد فرستليم فور (بوظ (HAS
۳ ۰ ۳ 78
«تعلیع مراز مننیستب لله از
فرستتره من» (یومنا ۱۲:۷) آیا فرستتره برتر از فرستاره ثیست؟
بسعيسىبيشهر ]مره بريشانفطا ريف
۰" تمامگرردور آسمانو بر پنمین-4
صفحه 42:
ده
5 { nen
Coed #لعد الوهيت
4 عسیسیچلنشهجدود دلشت
۲ م2 و 1 ۳
KA ol ولیاز آلروز و ساعفیر از پبرر هیچ لساطلاع
۳ . i Be se
فرشتلانرر آسمانو نه يسر هم (م رقس:۳۲) آلر عیسیبه
عنوانپسر جزییمسلویرر زانللیبور, در اینسوربلو نیز
«موایسز هر آنه پر به او واقبمور فبر موچواشت
>» ملاشفه عيسىمسي خكه فرا به او رار» ( مكاشفه اا)
ص
بامرارانهونبه شهر مرابعده ور لرسنه شر و رر»
ره or . نی اف vg: مره 2 le
لنلره راد یلورضلنبیر دیر, نزر آنآمر و بز برلآن هیچ نيافت
7 غتاز اینبه بعر میوه تابر بر Sota J
وک conto’ م
Te له در ساعهرضلنفیر فشلیر (متل
صفحه 43:
:نقد الوهيت مسيح
۵. حضرت عيسى (ع) ناتوانى خود را نشان مى دهد.
نزويلبه ساعضهم عيسىابر با لوسليهبه تواز بلئر صرا»
زج د كضعتايلىايلى لط سبقتنئ يعنى!-فى!فىمرا جرا ترلكررى (١-متل
(FEY
5 00 5 ‘ Zi
وهنلامى له به لوه بالا مى رفتء خسته شر وفرشتهاى آمر و وى را
3 9 مام ع 5
تقویت لرر وبرسب عارت بیرون شره به لوه زیتون رفت
Prey 7 a seg ge tl at 7
وشاگررانش از عقب او رفتنر. ۰. رعاکرره ولفت. ۰ . و فرشتهای ز
به مباهره افتارهء OY آسمان) بر او ظاهر شره, او را تقویت مینمور,
7 7 ان بر کنو Fe oh
به سعی بلیغ تر رعا لرر, پنانله عرق او مثل قطرات فون بور له
> الا
):۳۵-۳۹:۲۲ برزمین میریفت (لوقا:
lined سفر فسته شره th mae ye
صفحه 44:
aa
:نقد الوهبت مسیح
۶ آیا خدا میتوانست وسوسه شود؟
در متا ۴لفته میشو رکه ابلیس عیسی(ع) را (تجربه مینمایر)
شیطان پس از گله((همه مماکك بهان و بلال آنها را)) به
عيسى نشان رار ءكلفت:((اكر افتاره و مرا سجر هکنی همانا این
همه را به تو بفشم)). (متا۸:۴٩) شیطان سعی ه ىكرر
oof . ‘ 1
عیسی(ع )را وارار لنر له وقاراریش نسبت به فرا را زیر پا
و
«لزارر
صفحه 45:
a
os
:نقد الوهيت مسیح
/ا. حضرت عيسى از خدا اطاعت مى كند!!
او (عیس] را فرا بر وستاسقور ب الاب ریب ( اع ٩6
رسولان۳۱:۵) پولس)_فتفرا نیز او را بغايستمرافراز
نهور. »(فیلپیان۲:٩)
لتاب مقرس میگویر عیسی(ع) تا ابر «ر آسمان فار۴ فراست:
«بعر از آن انتهاء است وقت یکه [عیسی در آسمان] مکلوت را
به فرا و پرر سپارر ۰۰. لاه فور بسر مطيع فواهر شر او راکه
همه پیز را مطیع و یگررانیر ا Sb ر ركل باشر.»
(قرنتیان ها: ۲۴,۲۸)
صفحه 46:
وه
۳ we
حضرت عیسی جچه کسی را عبادت میکرد؟! A
روزی در مجمع دانشمندان مسلمان و مسیحی دانشمندی مسلمان گفت: مسیح(ع) همه
کارهایش نیکو بود به جز یک کار؟ اخلاقش! منشش! محبتش! همه خوب و خوب. اما فقط
در عبادت خدا کاهلی میکرد و زیاد اهل عبادت نبود! دانشمندان مسیحی سخت بر آشفتند
و عصبانی شدند که خیر مسیح در عبادت خداوند بهترین خلق بود و گفتند: در جای جای
:كتاب مقدس آمده است که
مسیح خالصبانه عبادت پررورد گارش را مینمود و ببرای خدا روزه میگررفت (( آنگاه عیسی به دست
ان بررده شد تا ابلیس او را تجربه نمایده و چون چهل شبانه روز روزه داشته آحضر
انجيل متاة:1 و :۲ و از خدا التماس میکرده چنانچه لوقا مینویسد با -)) . .
شدیدترین زاریها نماز میخواند تا جایی که عررقش همانند قطبرات خون بر روی زمین جاری
گشت (لوقا 6:۲۲) و .۰
هر یکی از کشیشان مسیحی نمونههایی از دعا و عبادت را تند و تند ذکر میکردند ناگهان
این همه عبادت و خضوع و game $1) همان دانشمند مسلمان یک سوال مطرح کرد
خشوع میکرده؛ این عبادتها را برای چه کسی انجام میداده ؟)) خدا؟ یا خودشک
مسیح خدا بوده آیا میشود گفت خدا خودش را عبادت
صفحه 47:
ود
نقد الوهيت
ee
٩ خدایی که میمیرد!
me ; 7 ۲
همه اثابیل اتفاق رارنر له عشرت عیسی(ع) بعر از واقعه صلیب بان سپرر و
ae ow . 0 Bad ۳
او را لفن لرره عنوط رارثر و رفن لررنر و بر سر این مسأله رر بين مسيميان
افتلافی نیست, اما سا یکه مطرح میشور این اس تکه آیا واژة مرک در
e ae wid. a 5 5 = 4 ۳
قاموس فراونری معنایی رارر؟ زیرا فنا و مرك از صفاتی است له رر فرا راه
OA co ‘
laa خرايى له بمیرر فرا يست
ل 7 a ae
لتاب مقرس مى لوير عيسى بس از هرك به هرت سه روز در قبر بور. تب مقرس
Sih ie Sos ۳ مر ۲ م7
میگویر عیسی قطعاً مرر و رر قبر ناهوشيار بور؛ ب هگسی عیسی را از هرگ رستافیز رار؟ آلر
او هقیقتا مرره بوره يس نمی توانسته است فورش را رستافيز رهر. بتابراین ((فرا)) بو رکه
((دردعاى موت را لسسته او [عیسی | را برفيزائيد)) (اعمال رسولان ۲۴۰۲). فرای گر
مطل قکه برتر است, فارم فور عیسی راکه در رتبه پایینتر است, از یر
صفحه 48:
a
اموزة
ونوأله و 1
صفحه 49:
2 oe
o م م۰
a
eo 5 1
فرا هع یلی است و هع سه !!!.
تثلیث امری قابل فهم نیست!
a 0
at caw! Sp jl, LG elt
تنها بایر به آن nl
صفحه 50:
تثليث جه جیزی است؟*
فرا هم يلى است و هم سه تا
تثلیث امری قابل فهعم نیست!
at 7 a 5
تثليث يك crawl Spy jl, له
تنها باير به آن ایمان آورر. ۱
صفحه 51:
oa
اتید بک راز اس
«بلید اعتراف کرد که تثلیث اقدس یکی از اسرار مهم الهی است.
ممکن است عدهای آن را یک معمای فکری و یا حتی ضد و نقیض
بدانند. این تعلیم با وجودی که اسرارآمیز به نظر میرسد» ولی
ساخته تفکر بشری نیست. بلکه مکاشفه الهی میباشد». (هنری
تیسن؛ الهیات مسیحی؛ ت ط.میکائیلیان؛ ن حیات ابدی. ص ۸۸)
« نظریه تثلیث یکی از رازهای مسیحی است یعنی بواسطه تنها
عقل انسان نمى توان أن را واقعی دانست یا حتی ممکن دانست.
البته اين بدان معنا نيست که انسانها با بکارگیری صرفاً عقل,
نتوانند بحث مفیدی كنند راجع به اينكه آيا اين نظريه به لحاظ
شكلى خود متناقض است يا نه».
of Philosophy- ا د
۳
صفحه 52:
تخلیت؟
e
ا-در ذات خدا سه شخص کاملا متمایز
وجود دارد.
۲-هر شخص گاملا خداست.
۳فقط یک خدای واحد حقیقی وجود
دارد.
۴-بین شخصیتهای تثلیث تساوی وجو و
Ss
دارد. 7
صفحه 53:
صفحه 54:
|-دو موجود غیر محدود!
مملن نیس تکه رر آنه وافر رو موبور غیر مفرور وبور راشته
باشر؛ چ را که ه رکراع راگه نامهرور بنامیع, به اين معنا اس تكله
همةٌ هستی از او پر است, پس دی بایی برای مومور تامفرور
دیلری نمیمانر.
۲-حلول خدای نامحدود در جسد محدود محال است.
شی کوپلتر نمیتوانر شیب بزركتر را در فور بای رهد؛ به
عنوان مثل, نمیتوان رو لیتر لب را در ظرف یک لیتری با
رار.لزا مملن نيست جسرى معرور بتوائر رومی غیر
يقررت غير مهرور را رر فور جاى رهر. ۱
صفحه 55:
۳- یک + یک + یک < یک!
مسيفيان م ىكويئ رله تثليث برابر است با «(+۱+۱-» و این به
وضوح تاقش زاتى رارر.
۴- مولود در عين حال مساوى
عقيردى تثليث مى فواهر به ما بقبولائ ركه برر بر بسر تقدم
ثرارد, در صورتی فور واژههای «پسر» و «مولور» عالی از تقر
زمانى بدر هستنر و ثشان میرهن رکه هبات پسم پایر آغازی
راشته باشر. VO
صفحه 56:
نقد عقا تنل 3
لما-الوهيت ذاتی و اکتسابی
ألر بر مبنا یکتاب مقرس معتقري مله بسر همه وپور و هستی
dish oly 1B NM, oh بایر بلوییم در عین مال, الوهیتی
دروثی و ژاتی «ارر؟ و dish پسر همه پیز خور را از پرر رارر,
ولی با این jl ost پر رکمتر نیست و در عین مال الوهیتی
درونی و زاتی دارر؟
صفحه 57:
نفی تثلیث در عهد عتبق کتاب مقدس
فرا در عهر we به ون وپوری واهر, ازلی و ابری
شناساثره شرهء wi له می لویر:
. او همپئین فالق مربر بوره و جهان آفریره و مورر تربیر و اهر
اوست, (slo; gl امیاست و بنابراین با اسان تفاوت
دارد: "زیرا من فرا هستع, نه انسان " فراوثر شبیه نرارد, زیرا
هر تصویری از ا وه رر زهن آرمی سافته شور, فور, بتی به
شمار م یآیر.
«من يهوه هستم و ریلری نیست و غیر از من فرائی نیست»
(اشعبا ۵:۴۵)
صفحه 58:
نفى تثليث در عهد جدید کتاب مقدس
سارا تنها یک فراست, یعنی پرر» (قرنیان۶:۸)
7 00 نه
«سیح په آنها بواب رار و لفت براستی میلویم له بسر
۲ ری ان SEA 5 cK patsy :
قررت بر PO اری را از پیش فور نرارر ملر اینله ببینر
۳2 ۳ من ۲ مر
له پرر ی را انباع راره است؛ چرا له هر وقت او لاری
را PI! میرهر همان ,| pug انباع میرهد» (یومنا:
۳۴(
۲ : 4 4
«به ررستی به شما میگوی م که پسر هی چکاری را از
elie ۰ 7 7
پیش فور نمی توانر HY