صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحيم
انكيزش در محيط كار
د
0
صفحه 2:
مقدمه
ثروت و سرمایه اصیل هرکشوری نیروی انسانی متخصص آن کشور است
نه منابع طبیعی و فیزیکی .
و نیروی انسانی متخصص برای کار و ابتکار به انگیزه نياز دارد .
انگیزش. به ((کار و ابتکار ))شرف می بخشد وبه زندگی سازمانی
هدف .
صفحه 3:
انگیزه
"انگیزه ها چراهای رفتار هستند. آنها موجب آغاز و ادلمه فعالیت می
شوند و جهت کلی رفتار هر فرد را معین می سازد.
*انگیزه ها رابه عنوان نیازهاء تمایلات یا محرکات درونی فرد تعریف
ues
؟انگیزه هلیی که به سوی هدف ها معطوف می شوند ممکن ات
آگاهانه پا ناخودآگاه باشند.
*انگیزش افراد به نیروی انگیزاننده آنان بستگی دارد.
صفحه 4:
انگیزش . فرآیندی است که با کمبود ( فیزیولوژیکی یا روانی) و نیاز
شروع شده و به رفتارفرد نیرو می بخشد يا آن را فعال می کند .
اهداف سس سائق ها سس نبازها
(کاهش نیاز ها) (محرومیت جهت دار) (محرومیت)
صفحه 5:
انگیزش مرکب از تعامل و وابستگی عوامل زیر است
نيازها : كمبودى كه هنكام عدم تعادل فیزیولوژیکی احساس می شود.
سق فا انش ها یا انگیزه ها جهت تخفیف نیازها بد۰ ۱ ۰ ۱۳
جهت دار می باشند .
شوق ها" هرفها يا مشوق ها تخفيف دهنذه نياز و كاهشن ۱۳۲۰
باشند .
صفحه 6:
نمودار رابطه بون انگیزه 6 رفتار 9 هدف
قعيت داخلى نياز
ae 00 2 5
هدف ها پا مشوق ها < (انگیزه)
x
انگیزه ها باعث هدایت رفتار و هدف ها موجب ارضاء انگیزه ها می شوند
صفحه 7:
شدت انگیزه
"هر انسانی صدها نیاز دارد و همه لین نیازها در شکل دادن
رفتارش رقابت می کنند.
*چه عاملی موجب می شود که شخص از میان همه لین نیازها:
یکی را از طریق فعالیت ارضا کند؟
صفحه 8:
نیازی که شدید است موجب فعالیت می گردد.
وقتی نیاز شدید قدری ارضا شد از شدت ن کاسته می شود و اين
نیاز در چنین IE طبعاً محرک رفتار فرد نخواهد بود تا برای
ارضای آن هدفهایی را جستجو کند.
به طور کلی هرگاه نیازی ارضا شود یا فرد در راه ارضا نبا مانعی
روبرو گردد. از شدتش کاسته می شود و در نتيجه نیاز شدید
دیگری جانشین آن می گردد. (تشنگی. گرسنگی. خواب..)
صفحه 9:
افزایش شدت انگیزه
*اگر شدت یک نیاز به حدی افزلیش یلبد که به صورت شدیدترین
نیاز درآید می تواند رفتار را تغیبر دهد.
*شدت برخی از نیازها معمولاً به شکل الگوی تناوبی ( سیکل
سینوسی) بروز می کند ( گرسنگی. تشنگی و .۲
*فاصله ميان دو اوج شدت نياز به محيط بستكى دارد ( اكر محيط
محرک باشد)
صفحه 10:
انواع نیازها
برای طبقه بندی نیازها راههای مختلفی وجود دارد. یک راه
ساده آن طبقه بندی آنها به دو دسته زیر است :
۱- نیازهای اساسی و زیستی ( نیازهای اولیه)
۲- نیازهای اجتماعی و روانی ( نیازهای ثانویه)
صفحه 11:
نیازهای اولیه ( زیستی)
“لين نیازها شامل غذاء آب. خواب. هوا و درجه حرارت مناسب و ..
salen cea
”لين نيازها از فیزیولویی اساسی حیات نشات گرفته و برای حفظ و
بقای موجودات زنده مهم می باشند.
"این نیازها همچنین تحت تأثیر سنت های اجتماعی هستند
صفحه 12:
به طور کلی نیازهای غریزی دارای سه ویژگی
هستند :
-١ آموزش يذير نيستند.
۲- عمومیت دارند.
۳- یکسان عمل می کنند.
صفحه 13:
نیازهای ثانویه
*نیازهای ثانوی از نیازهای اولیه مکتوم ترند زیرا بیش از آنکه نیازهای
جسمی را نشان دهند بیانگر نیازهای روحی و فکری هستند.
gpl pte نیازها به مرور که انسان رشد و نمو می کند ایجاد می گردد.
*رقلیت. احترامبه خود. وظیفه شناسی. بخشندگی و... نمونه های نیازهای
روحی يا نیازهای انوی هستند.
“اين نيازها تلاش های مدیران را برای ایجاد انگیزش مشکل می سازند.
صفحه 14:
تقريباً هر عملى را كه مدیریت انجام می دهد بر نیازهای ثانوی تأثیر می
گذارد. بنابرلین برنامه ریزی مدیریت بلید تاثیر هر اقدام و پیشنهادی
را بر نیازهای انوی کارکنان در نظر گیرد.
صفحه 15:
تفاوت در نیازها
*نیازهای ثانوی در بين افراد خیلی متفاوت تر از نیازهای اولیه است.
این نیازها حتی به صورت متضاد در دو شخص وجود دارند.
"*اگر رفتار شخص در آن واحد نتيجه یک انگیزه تنها بود. تحلیل رفتار
انسانی بسیار آسان می شد. اما اين وضع بندرت پیش می آید.
* دا کردن محرک افراد بسیار دشوار است.
صفحه 16:
ویژگی های نیازهای ثانویه
از آنجا که نیازهای انوی بسیار مکتوم هستند. کارکنان ناراضی اغلب
عدم رضلیت خود را ناشی از چیزی بیان می دارند که تشخیص آن
آسان تر است مانند کمی دستمزد ولی بیشتر مشاجرات دستمزد
پراستی پر سر دستمزد نیست.
صفحه 17:
ویژگی های نیازهای ثانوی عبارتند از :
۱- به شدت به تجربیات شخصی وابسته هستند.
۲- از نظر نوع و شدت در بین مردم متفاوتند.
۳- در هر شخص تغییر پذیرند.
۶- بطور دسته جمعی عمل می کنند نه به تنهایی
۵- اغلب از شناخت آگاهانه مخفی هستند.
1- برخلاف نیازهای فیزیکی, به صورت مکتوم هستند.
۷- بر رفتار اثر می گذارند.
صفحه 18:
عملکرد مطلوب و نتایج عالی
نیرو . شور و تصمیم به كسب موفقيت
همکاری و مشارکت در حل مسائل
علاقمندی به پذیرش مسئولیت
علاقمندی به تغییر و تحول
علاقمندی به فعالیت های گروهی
صفحه 19:
عدم احساس رضایت از شغل و حرفه
عدم حضور به موقع در محل کار و غیبت بیش از حد
اغراق در بیان مسائل و مشکلات
فقدان روحیه همکاری و مشارکت
مقاومت در برابر تغییرات
صفحه 20:
تئوریهای محتوایی
اين تثوریها تلاش می کنند که عواملی که در انسان ایجاد انگیزش می
کنند را تعیین و چگونگی تقدم و تأخر آنها را مشخص نمایند .
تئوریهای ف رآیندی _
لين تئوريها بیشتر بر جریان و فرآیند انگیزش افراد تأکید نموده و به
چگونگی و نحوه انگیزش افراد از نظر ادراکی می پردازند و به
عواملی که موجب انگیزش می شوند اشاره ای ندارد.
صفحه 21:
نظر یه هاي gaa بي
نظریه 26,۷ مک گریگور
نظریه سلسله مراتب نیازهای مازلو
نظریه بهداشت-انگیزش هرزبرگ
نظریه نیازهای زیستی,تعلق ورشد کلیتون آلدفر
تلوری جورج هومانز
تلوری رشدنیافتگی-رشدیافتگی آرگریس
صفحه 22:
نظربه ۷۷ ,6(مك گریگور
افرادمعمولي ذاتا از
کار متنفر هستند
سه
بايد آنها را مجبور به انجام
کارکردکنترل وتهدید نمود
افراد ترجیح مي دهند ازسوي
مقام رسمي هدایت وکنترل شوند
صفحه 23:
سلسله مراتب نیازها
*داشتن شناخت درباره نیازهایی که معمولاً برای افراد مهمترین
محسوب می گردد برای مدیران حائز اهمیت بسیار است.
“جارجوب قلبل توجهى كه به شرح نیازهای معین کمک می کند
توسط ابراهام مازلو ارائه شده است.
صفحه 24:
به اعتقاد مازلو نیازهای آدمی از یک سلسله مراتب برخوردارند.
خودشکوفانی
صفحه 25:
تئوری دو عاملی هرزبرگ
هرزبرگ با اشاره به دو نیاز اساسی بشری :
۱- نیاز به دوری از درد و بقاء
۲- نیاز به رشد و بهبود و یادگیری
عوامل بهداشتی و برانگیزاننده را مطرح نمود
صفحه 26:
جدول عوامل بهداشتی و برانگیزاننده
عوامل بهداشتی عوامل برانگیزاننده
سیاست و مدیریت شرکت پیشرفت
سرپرستی فنی م
روابط بین افراد ترقی
حقوق و دستمزد نفس أكار
امنیت شغلی امكان رشد
vat SG مريت
شرایط كار
منافع حاشیه ای
مقام
صفحه 27:
عوامل بهداشتی
عواملی که نبود آنها در سازمان ها باعث نارضایتی کارکنان می شود
ولی وجودشان, محرک و برانگیزاننده نیست و فقط به حفظ وضع
موجود کمک می کند
صفحه 28:
عوامل بر انگیزاننده
عواملی که وجود آنها در سازمان le باعث انگیزش و تحریک کارکنان
به کار بیشتر می شود ولی عدم وجودشان . نارضایتی زیادی را در بين
کار کنان ایجاد نمی کند
صفحه 29:
مشاغل انگیزشی از نظر هرزبرگ
بر طبق نظریه هرز برگ. فقط مشاغلی که جنبه رقابتی داشته و در آنها
فرصت پیشرفت. شناخت. مسئولیت و رشد وجود دارد موجب انگیزش
کار کنان می شود
صفحه 30:
کاربرد تئوری دو عاملی در سازمان ها
ply الگوی هرزبرگ برای سازمان ها این است :
شغل کارکنان را دگرگون سازید تا انگیزش آنان افزایش یابد.
هرزبرگ لین چنین طراحی مجددی را غنی سازی شغل نامیده است و آن
بارت است از :
تلاش مدیریت در طراحی شغل ها. وظایف و کارکردها به نحوی که فرصت
لازم برای پیشرفت. شناختگی در پیشرفت. چللش و رشد فردی کارکنان
میسر شود.
صفحه 31:
بظر یه نبازهای زیستی.تعلق ورشر
cu (ERG) 3.01 ogals
نيازهاي نيازهاي تيازهاي
زيستي تعلق =
تفاوت: ظریه مازلر و0020):
.١ به بيشنهاد مازلوء اول باید نیازهای سطح پایین ارضا شوند تا نیازهای سطح
بالاتر فعال شونداما به نظرآلدفر افراد ممکن است همزمان چندین نیاز را
تجربه کنند.
۲. مازلو اعلام می کند که یک نیاز برآورد شده دیگر برانگیزاننده نمی باشد اما
آلدفر محرومیت مداوم در نیازهای سطح بالاترکارمندان را به باز
نیازهای سطح پایین تر رهنمون می کند .
صفحه 32:
صفحه 33:
تلوری جورج هومانز
سیستم اجتماعي جورج هومانز,
احساسات وگرايشهاي مثبت کنشهاي متقابل افراد 6۵-0
صفحه 34:
تور pf Tahal Sit
جدول پیوستار رشد نيافتگي-رشد يافتگي
رشد نيافتگي (عدم بلوغ) هب رشد يافتگي (بلوغ)
منفعل ۰ > افميل
©. اتكاء —— سقلا
2. به جند طريق رفتارمي كنند ل به جندين طريق رفتارمي كند
PF علایق سطحي ل-- علايق قوي تروعميق تر
9. جشم انداز زماني محدود ل جثم نداز زماني وسيع
.. وضيعت زيردست وتابع ل وضعي برابر يا برتر
2 نآگاه ازخود ل آاهي وکنترل برخود
صفحه 35:
نظر به های فرابندی
تلوری مبتلی پرنیازهای سه AE
نظریه تعیین هدف
تلوری تقویت رفتار
نظریه برابری
نظریه انتظار
صفحه 36:
موری مبتنی برنازهای سه كان
عامل انكيزش از نظر مک کللند
عامل
انكيزشي
تیا به کسیب نياز به كسب نیاز به ايجاد
موفقیت قدرت واعمال آن دوستي
صفحه 37:
نظریه هدفگذاری:
توسط ادوین لاک مطرح شد.
افراد هدفمند بهتر از افراد فاقد هدف کار میکنند.
افراد دارای هدف چالشی بهتر از افراد با هدف ساده
ر میکنند.
انتخاب اهداف مشخص. مشکل و چالش برانگیز به
همراه فیدبک سبب افزایش عملکرد می شود. و نهایتا
رضایت شغلی را به دنبال دارد.
صفحه 38:
عوامل موّثر هدفگذاری چالشی:
دقت در هدفگذاری
پذیرش هدف
امید فرد به کامیابی در تحقق اهداف
صفحه 39:
عوامل تعدیل کننده بین اهداف وعملکرد
۱-توان فرد
۲- تعهد فرد نسبت به هدف
۳- با زخور
عوامل میانجی که بر سرعت دستیابی به اهداف موثرند
۱- هدایت و متمرکز ساختن توجه فرد
۲- تلاش
۳- پایداری
صفحه 40:
زنوری آقویت رفتار
* تلوری تقویت رفتار چیست
اگر رفتار فرد تقویت شود آنها در راه تامين هدف تلاشهای بیشتر
بعمل می اورند. ۰
صفحه 41:
زظر به درابری
مه مرجمی که آفراد همواره خود را با آن مقایسه می کنند
١ ديكران
۲ سیستم
۳ خود
بر طبق مدل پورتر-لاور پاداش های متساوی درونداد عمده در رضایت
»کارمند می باشد
صفحه 42:
کارمندان انصاف را چگونه قضاوت مي کنند؟
کارمندان برابري یا انصاف نتایج خود را توسط فرایند مقایسه اجتماعي ارزيابي مي نمایند.
:روش مقايسه
a
(كارمند) 2 (ديكران مورد مقايس)
تبادلي مساوي و منصفانه با كارفرماوجود دارد 3
es ei. دروندادها دروندادها
oe ms و (کارمند) (دیگران مورد مقایسه)
نتایج ws
کارمند احساس کند كه نسبت نتایج به درون (کارمند) . ي . (دیگران مورد مقایسه)
دادها کمتر است دروندادها دروندادها
(کارمند) (دیگران مورد مقایسه)
نتایج ws
کارمند احساس کند که نسبت نتایج به درون (کارمند) (دیگران مورد مقایسه)
دادها بیشتر لست. دروندادها دروندادها
(کارمند) (دیگران مورد مقایسه)
صفحه 43:
واکنش های احتمالی فرد در قبال احساس برابری و يا
نابرابری
۱ انگیزش برای
برابری حفظ وضع موجود
انگیزش برای کاهش ابرابری
۱- تغییر دادهها
۲-تغییر ستادهها
۳- تغییر ادراک از خودش
نابرابر >- تغییر ادراک از دیگران
۵- تغییر موضوع مقایسهها
7- ترک شغل یا سازمان
*
1
زب
صفحه 44:
روشهاي اصلاح برابري
BY اصلاح دروندادها
BY اصلاح نتایج
۳ تحریف دروندادها ونتایج به طورشناختی
۶ تغییر در دروندادها ونتایج فرد مورد مقایسه
0
1
فرد مورد مقایسه را تغییر دهد
تری 9
اما انتقادعمده ای که به نظریه برایری وارد شده در مورد ناتوانی
پیشگویی درباره اینکه کارمندان چه روش يا روشهایی را برای اصلاح
بکار خواهد برد می باشد.
صفحه 45:
نظريه انتظار ويكتور وروم
اعتبار اولین نسخه کامل نظریه انتظار و کاربرد لن در محيط آموزشى را
به ویکتور روم نسبت می دهند.
[ ۱. اهمیت
شامل سه متغیر Vy رابط ge عملکرد وپاداش
J ۳ رابط بین تلاش وعملکرد
الگوی ساده انتظار
تلاش فرد.. عملکرد فرد. سس هدفهاي فرد.
انتظار پاداش ارزش
صفحه 46:
مدل اولیه انتظار
صفحه 47:
: در نظریه انتظار انگیزش تابعی است از ۳ عامل
Motivation = F(E*I*V)
ation = Function of (Expectation* Instrument *
صفحه 48:
ادراك نقش
له جسطرز تلقي ها و خصوصيات
ص
صفحه 49:
مدل پور تر و لاولر
لین مدل بیان می کند که کوشش ( نبرو یا انگیزش ) مستقیماً به عملکرد
هدلیت نمی شود بلکه قابلیت های فردی و ادراک نقش . واسطه اینها
wel
صفحه 50:
تر و لاولر
مدل انکیزشی پورتر و لا
صفحه 51:
مهم ترین مسئله مدل پورتر و لاولر
مهم ترین مسئله لین مدل . لن چیزی است که بعد از عملکرد اتفاق می
افتد یعنی میزان پاداش ها و چگونگی دریلفت آنها . رضلیت را تعیین
می کنند
صفحه 52:
تفاوت مدل پورتر با انديشه هاى سنتى
انديشه هاى سنتى معتقد بودند که رضلیت به عملکرد منتهی می شود و
لين مدل براى اولين بار اعلام کرد که عملکرد به رضلیت منتهی می
شود
صفحه 53:
فرضیات این تلوری:
ها پرای معنا و مفهوم بخشیدن به دنیای اطرافمان تحقیق و بررسی می
رفتار افراد را به عوامل داخلی یا خارجی اسناد می کنیم .
این اسنادها را از راههای منطقی انجام می دهیم.
صفحه 54:
به عقیده برخی محققین اسناد در سه مرحله اتفاق می افند:
* فرد رفتار را در موضع مشاهده کننده می بیند.
تعیین می کند رفتار از روی عمد بوده يا نه
*پرای رفتار دليل می آورد
صفحه 55:
خطاهای اسناد اساسی
افراد وقتی رفتار دیگران را توصیف می کنند . تمایل دارند نیروهای
. محیطی قوی را مورد غفلت قرار دهند
خطاهای خود خدمتی
. افراد تمایل دارند خود را موجه جلوه دهند
صفحه 56:
تئوری طراحی شغل
os
تنوع مهارتی 1
2. وضوح كارى
3 هدفداری کاری
خودمختاری
9
مدل مشخصات شغلی:
بر اساس ن پنج خصوصیت
اصلی برای هر شفل در نظر
گرفته شده و رابطه آنها با
خروجی ها و نتلیج شخصیتی و
کاری تعیین می گردد.
صفحه 57:
تئوری طراحی شغل
مشاغل دارای تنوع مهارتی. وضوح. هدفداری. خودمختاری و
بازخور از نتلیج حاصله بر سه مشخصه وضعیت روحی کارکنان
سازمان تاثیر گذار خواهد بود:
“”دانش حاصل از نتايج كار
”درك از ميزان معنادار بودن يا هدفمندى كار
“”ميزان احساس مسئوليت فردى نسبت به نتايج حاصله از كار
افزليش در لين سه مشخصه روحى منجر به افزايش انكيزش»
کارایی و رضایتمندی شغلی کارکنان سازمان خواهد شد.
صفحه 58:
محاسبه میزان پتانسیل انگیزش
Motivating Potential Score
Motivating Skill , پ له ۶
Potential = | variety identity significance | x Autonomy x Feedback
Score (MPS} 7 3
افراد دارای مشاغل با امتیاز بالاتر در بخش اصلی معمولا دارای
انكيزه. رضایتمندی و بهره وری بالاتری می باشند.
لن بخش از ابعاد شغلی که از Gab حللت های روحی فرد بر
نتلیج کار او تاثیر گذارند. بیشتر از ساير ابعاد شغلی. متفیر می
باشند.
صفحه 59:
برنامه های سازمانی ابجاد انگیزش در کار کنان
- مدیریت مبتنی بر هدف(معین بودن هدف. تصمیم
گیری مشارکتی. دوره زمانی مشخص و بازخورد
عملکرد)
- تعدیل در رفتار
-مشارکت کارکنان
- برنامه های مبتنی بر حقوق متغیر
- برنامه های مزایای انعطاف پذیر
- توسعه شغل و گردش شغل
صفحه 60:
کاربرد نظریه.های انگیزشی در محیط کار
نظریه های انگیزش زمانی مثمر ثمر واقع می شوند که بتوان عملاً آنها را
مورد استفاده قرار داد و در عرصه سازمان از آنها سود جست.
*طراحی شغل مناسب ترین جایگاه برای کاربردی ساختن نظریه های
انگیزش است:
“مهندسى شغل
توسعة شغل
جرخش شغلى
"غنی سازی شغل
و
ع3 3
*
صفحه 61:
Job Engineering
۴
هدف از مهندسی شغل آن است که از طریق مطالعة کار زمان سنجی
و روش سنجی بتوانیم بهترین راه انجام کار را به دست آوریم.
*مهندسی شغلی از جهت انگیزش متکی بر پاداشهای مادی و کاهش
کی در فرد می باشد.
صفحه 62:
توسعة شفل
Job Enlargement
"مشاغل تخصصی و جزء جزء شده پس از مدتی باعث کسالت و
دلزدگی شاغلین می شوند و انگیزة به کار را در آنان تضعیف می
*برای جلوگیری از این وضعیت می توان شغل را با افزودن
وظایفی توسعه داد و از حالت یکنواختی و یکسانی خارج کرد.
بدین ترتیب با متنوع ساختن شغل در مشاغل ایجاد انگیزه می
شود.
صفحه 63:
مشاغل گروهی
Team Working
*دراين روش يك كروه مسئول انجام يك شغل مى شود و میزان
كار كروهى بجاى كار فردى ملاك خواهد بود .
*"تصمیم گیری. انتخاب سرپرست. برنامه ریزی زمانی. کنترل
وشیوه انجام کار برعهده خود افراد است .
“اين نحوه عمل. غیبت. ترک کار وبی علاقگی به کار را تقلیل
داده وموجب انگیزش قوی تر می گردد.
صفحه 64:
ساعت کاری شناور
Floating Work Time
به كاركنان اجازه داده می شود کارهای خود را در طول هفته کاری با
برنامه زمانی که خودشان تنظیم کرده اند انجام دهند.
"وقت کاری شناور موجب بهبود نگرش و روحیه کارکنان: کاهش
تاخیرات. غیبت وجابجائی و کمک به حل مشکلات ترافیکی می شود.
*از معایب آن فقدان سرپرستی در طول برخی ساعتهای کاری. عدم
دسترسی به افراد در زمانهای خاص. امکان سوء استفاده برخی
کارکنان و دشواری در برنامه ریزی را می توان نام برد.
صفحه 65: