اهدای عضو
اسلاید 1: اهداى عضو Organ Donation
اسلاید 2: بنام خدا موضوع:نگرش جامعه به اهداي عضو استاد راهنما:دكترحسن عبدالله زاده تهيه كننده:ام البنين چالويي دانشگاه پيام نوربهشهر سال تحصيلي93-94
اسلاید 3: فهرست مطالب: 1)مقدمه.........................................................صفحه4 2)تاريخچه......................................................صفحه5 3) فراهم آوري اعضاي پيوندي............................صفحه6 4) تعريف مرگ مغزي...................................... صفحه8 5) ديدگاه اسلام درباره ي اهداي عضو……..….……..صفحه9 6) نقش خانواده در مورى اهداى عضو..................صفحه10 7) مفاهيم روان شناختي اجتماعي........................صفحه11 8) مرگ وخانواده............................................صفحه12 9) راز و رمزهاى ايمني شناسي رواني-عصبي .......صفحه12 10)منابع........................................................صفحه13
اسلاید 4: مقدمه -اهداي عضو و بافت،نوعي كنش اجتماعي است كه براساس تصميم و رضايت فرد درزمان حيات وي وهمچنين بر اساس رضايت خانواده ي وي درزمان مرگ مغزي به خارج كردن اعضا و بافت ها از فرد مرگ مغزي و با بخشيدن آن به يك فرد نيازمند ،تحقق مي پذيرد.پيوند اعضا يكي از روش هاي جديد در درمان انواع بيماري هاي لاعلاج است كه ايده ي آن از قديم الايّام مطرح بوده است.
اسلاید 5: تاريخچه:پيونداعضاي بدن انسان به اشكال مختلف سابقه اي ديرينه داردكه به هزاران سال برميگردد.چنين عملياتي بصورت ابتدايي درتمدن هاي چيني،هندي،مصري،بابلي وعصراسلام وجودداشته است.-اولين گزارش قابل اعتمادجراحي پيونددرسال1823ميباشدكه جراح آلماني بانگر،جراحي پلاستيك راروي بيني زني بااستفاده ازگرافت پوستي ران انجام داد.-بابطلان كانون بودن قلب براي روح حيواني اثبات شدكه مرگ انسان منسوب به مرگ مغزي است نه مرگ قلب.-برخي محققان عقيده دارندكه ابن سينا براياولين باربه بخيه اعصاب پرداخته است.
اسلاید 6: - فراهم آورى اعضاي پيوندى: مهم ترين مساله در برسي پيوند اعضا نحوه ي فراهم آورى اعضاى پيوندي است. يكي از راه هاي تامين اعضاي حياتي براي بيماران نيازمند،استفاده از اعضاي سالم مبتلايان به مرگ مغزي است. -امروزه كانديدا شدن افراد براي اهداي عضو ونقش كادر بهداشتي-درماني در آموزش عمومي (مردم)از جمله مسايل مهم در اين امر مي باشند. -در كشورهاي مختلف باتوجه به ارزش ها وهنجارهاوبافت فرهنگي خود ، به گونه اي بامساله ي مرگ مغزي وپيوند اعضا برخورد نموده واين مشكل را به شكل خاص و منطبق با فرهنگحاكم برجامعه حل نموده است. -على رغم افزايش چشمگيراهداي عضو در سه دهه ي اخيرمثلا در آمريكا20000نفر دچار مرگ مغزي براثر تروما ميشوندكه فقط 15درصدآنهابه عنوان عضو دهنده محسوب ميشوند.به عبارت ديگر 34000كليه،17000قلب و ريه و كبد وپانكراس
اسلاید 7: از بين مي رود. -در كشور ايران حدود7000نفربيمار كليوى فقط تحت پوشش انجمن حمايت از بيماران كليوي قرار دارند و هر ساله صد ها نفر به دليل نارسايي كليوي و عدم دستيابي به كليه پيوندي ميميرند. ــ يكي از محدو ديت هايي كه در موضوع پيوند وجود دارد پيدا كردن ((دهنده))مناسب مي باشد
اسلاید 8: مرگ مغزي:مرگ مغزي عبارت از قطع غير قابل برگشت كليه ي فعاليت هاي مغزي كورتيكال –ساب كورتيكال وساقه مغزي بطورهمزمان منطبق با شرايط ومشخصه هاي باليني وپاراكلينيكي عنوان شده دربندهاي مرتبط بارعايت تبصره هاي ملحوظ است.
اسلاید 9: -ديگاه اسلام درباره ي اهداي عضو : باتوجه به اينكه بخشش وازخودگذشتگي وفداكاري درقلب دين جاي دارد، ميتوان فهميدكه احكام اسلامي نه تنهااهداي عضورااجازه ميدهد،بلكه بدان تشويق نيز مينمايدوآن راازمهمترين مستحبات به شمار مي آورد. -اسلام بر اساس مباني فقهي وشرعي خود،بادرنظرداشت شرايطي اهداي عضو را جايز مي داند .
اسلاید 10: -نقش خانواده در مورد اهداي عضو: -درتحقيق انجام گرفته درايالات متحده آمريكا به منظورارتباط باخانواده درتمايل به اهداي عضوازسه تابع مهم كمك گرفته شده است:1-ارزيابي جهت افزايش پيونداعضا2-بخش آموزشي3-نقش مهم آموزش ويادگيري كارورزان پزشكي-رابطه اهداي عضوبانظام شخصيت:1-ويژگي هاي فردي2-ويژگي هاي اجتماعي3-ويژگي هاي فرهنگي4-ميزان رشدنظام شخصيتي5-نگرش نسبت به اهدا-ميزان تحصيلات=ميزان آگاهي=اعتمادونگرش مثبت به اهداي عضو-افزايش سلامت جسماني،سن وپايگاه اجتماعي=كاهش اهداي عضو
اسلاید 11: -مفاهيم روانشناختي اجتماعى: 1-تعهداجتماعي:مفهوم مفيدي است كه درآن مردم دوست دارندحكمي بدهندكه مايلنددرآن نقشي بعهده بگيرند. 2-همنوايي اجتماعي 3-فرايندارتبط:چه كسي؟چه مطلبي را؟چگونه؟به چه كسي؟باچه اثرهايي بگويد. سالانه 12هزار مرگ مغزى رخ مى دهد، اما تنها 800مورد اهداى عضوصورت مى گيرد!.
اسلاید 12: -مرگ وخانواده مرگ فردي ازاعضاي خانواده يادوستي صميمي يكي ازتنيدگي زاترين حوادثي است كه شخص درزندگي خودبدان دچار ميشودوروندجبران آن ممكن است طولاني ودردناك باشد. -رازورمزهاي ايمني شناسي رواني-عصبي1-منابع اجتماعي وحمايت اجتماعي2-روش هاي رفتاري وشناختي كنارآمدن-شناخت درماني براي تنيدگي،مبتني براين ديدگاه است كه آنچه درواكنش به تنيدگي موثراست،برداشت هاي شناختي ازمحيط است،نه خودمحيط.-شناخت درمانيهايي چون آلبرت اليس(1977,1962)درمان عقلي-عاطفيRETوشناخت درماني آرون بك(1976)ميتواننددرمهارتنيدگي كمك كنند.
اسلاید 13: منابع:1- ديماتئو،ام.رابين(1378).“روانشناسي سلامت ” ،ترجمه سيدمهدي موسوي اصل ،محمدرضاسالاري فر،مسعودآذربايجاني ،اكبرعباسي زيرنظر دكتر كيانوش هاشميان 2-ازكمپ ،استوارت (1369).“روانشناسي اجتماعي كاربردي“، ترجمه فرهادماهر 3-نيازي، محسن .شيرازي ،محمد“نقش عوامل اجتماعي وفرهنگي دراهداي عضو دربين شهروندان كاشان ”،مجله جامعه شناسي معاصرسال دوم /شماره دوم/بهار894-فضل اله ،سيدعلي ،“نگاه اسلامي به اهداي عضو“5-Mary bresnahan and jie zhuang (2014).’’development and validation of the communicating with family about brain death scale ‘’ j health psychol published
اسلاید 14: تقديم به كساني كه با ايثار اعضاي وجودشان به ديگران حيات دوباره مي بخشند . از دوستان خوبم كه مرابا همراهي در ارائه مطالبم ياري رساندند متشكرم .
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.