اهمیت و کارکردهای خداشناسی
اسلاید 1: ای پادشه خوبان داد از غم تنهاییدل بی تو بجان آمد وقت است که باز آیی
اسلاید 2: جلسه چهارم: اهمیت و کارکردهای خداشناسیمدرس : حامد پوررستمی هیئت علمی دانشگاه تهران(پردیس قم)، عنوان درس : آشنایی با منابع اسلامی - تفسیر موضوعی نهج البلاغه ایمیل: purrostami@ut.ac.irهدف: آشنایی با نهج البلاغه و مهمترین و بنیادیترین مفاهیم و معارف آن
اسلاید 3: موضوع جلسه آینده:مفاهیم در باب خداشناسی و اقسام و دلایل توحید
اسلاید 4: سوال اهمیت و کارکردهای خداشناسی در حوزه های فردی و فرا فردی: (خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، ...) زندگی چیست؟
اسلاید 5: اهمیت و کارکردهای خداشناسیگام آغازین در دین و دینداریهدف آفرینش انسانهاپایه و مبنای اصولی همچون نبوت، امامت، معاد و...پایه و مبنای فروعی همچون نماز، روزه، حج، زکات، و... آسایش و آرامش بندگان در حوزه های فردی و فرافردی: توحید و تحکیم حقوق اجتماعیایمان پروری، احسان گشایی، و شیطان طردیآزادی و آزادگی و رهیدن از اسارت غیر(معنای «اله» و عبودیت):نقش خداشناسی در پيشرفت علوم و دانشهاتقویت ایمان و اراده در انجام کارهای بزرگ و صبر در برابر ناملایمات و سختیهای زندگی
اسلاید 6: اهمیت و ضرورت بحثموضوع بحث:گام سوم خداشناسی؛ یگانه باوریخطبه اول: أَوَّلُ الدِّينِ مَعْرِفَتُهُ وَ كَمَالُ مَعْرِفَتِهِ التَّصْدِيقُ بِهِ وَ كَمَالُ التَّصْدِيقِ بِهِ تَوْحِيدُه وكَمَالُ تَوْحِيدِهِ الْإِخْلَاصُ لَهُ1)آغاز دینداری: خداشناسی؛ (اول الدین معرفته)نکته: عبارت (الاخلاص له) می تواند ناظر به مرحله بعد از توحید نظری یعنی توحید عملی باشد.
اسلاید 7: 2)هدف آفرینش: خداشناسی؛ در روایات داریم مراد از (لیعبدون) در آیه شریفه (ما خقلت الجن و الانس الا لیعبدون) یعنی (لیعرفون) یعنی جن و انس را نیافریدم جز آنکه مرا بشناسند. چرا که زندگی انسان زمانی معنا می یابد که انسان به سوی کمال و تعالی حرکت نماید و این مهم در پرتو آشنایی انسان با چشمه کمال و تعالی یعنی خداوند عالم میسر است. از رو می توان خداشناسی و توحید را از مهمترین اهداف آفرینش برشمرد.
اسلاید 8: 3)اصول دین بر محور توحید و بسوی توحیدجوهره و حیات اصول دیگر؛ از توحید هدف و منتهای اصول دیگر؛ بسوی توحید بنابراین تمام مبانی و معانی و اصول و فروع دین و حتی اخلاق و احکام بر اساس توحید است. اگر دين را به ساختماني تشبيه كنيم كه داراي در و ديوار و سقف و پنجره و شيشه و نقاشي و روكاري و زيرسازي و غيره است، بايد بگوييم: زيرسازي و زيربناي همه افكار و اخلاقيات و دستورالعملهاي ديني خداشناسي است. چرا اول دین معرفته؟
اسلاید 9: 4)فروع دین بر اساس توحید و بسوی توحیدخطبه 149: أَمَّا َوصِيَّتِي فَاللَّهَ لَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ مُحَمَّداً (ص) فَلَا تُضَيِّعُوا سُنَّتَهُ أَقِيمُوا هَذَيْنِ الْعَمُودَيْنِ وَ أَوْقِدُوا هَذَيْنِ الْمِصْبَاحَيْنِ وَ خَلَاكُمْ ذَمٌّ مَا لَمْ تَشْرُدُوا؛ امّا وصيّت من نسبت به خدا، آن كه چيزى را شريك خدا قرار ندهيد، و نسبت به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم اين است كه، سنّت و شريعت او را ضايع نكنيد. اين دو ستون محكم را بر پا داريد و اين دو چراغ را فروزان نگهداريد و تا آن زمان كه از حق منحرف نشدهايد، سرزنشى نخواهيد داشت. ت دشتی
اسلاید 10: نساء،150: إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يُرِيدُونَ أَنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذلِكَ سَبِيلاً اولئک هم الکافرون حقا؛همانا كسانى كه خدا و پيامبرانش را انكار مىكنند، و مىخواهند ميان خدا و رسولانش جدايى قائل شوند، و مىگويند: ما به برخى ايمان داريم و به برخى نداريم، و مىخواهند بين اين دو، راهى [جدا] بگيرند،آنان در حقيقت كافرند، و ما براى كافران عذابى خفّتبار آماده كردهايم.چرا عمود نبوت در کنار توحید؟و اگر این جدایی میان قرآن(خدا) و سنت(رسولش) رقم خورد، اراده خدا و آیات قرآن او نیز پیروی نخواهد شد.
اسلاید 11: * در آل یاسین خطاب به امام زمان: السلام علیک یا باب الله و دیان دینه یعنی امام معصوم باب ورود به وادی توحید است.امام رضا(ع): شرط آرامش در قلعه توحید؛ ولایت (لا اله الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی) البته (به شروطها و انا من شروطها) الأمالي، الشيخ الطوسي،ص589 شاهراه ولایت نکته مهم : توحید نظری و عملی در گرو ولایت. راه توحید از ولایت می گذردخطبه 152: همانا امامان دين، از طرف خدا، تدبير كنندگان امور مردم و كارگزاران آگاه بندگانند، كسى به بهشت نمىرود جز آن كه آنان را شناخته، و آنان او را بشناسند، و كسى در جهنّم سرنگون نگردد جز آن كه منكر آنان باشد و امامان دين هم وى را نپذيرند. امام باقر(ع):تنها آنکس خداوند را می شناسید و می پرستد که خدا و امامش را از میان ما اهل بیت بشناسد
اسلاید 12: 5)آسایش و آرامش بندگان در حوزه های فردی و فرافردی:وَ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ عَهْدَهُ وَ ذِمَّتَهُ أَمْناً أَفْضَاهُ بَيْنَ الْعِبَادِ بِرَحْمَتِهِ، وَ حَرِيماً يَسْكُنُونَ إِلَى مَنَعَتِهِ، وَ يَسْتَفِيضُونَ إِلَى جِوَارِهِ ؛ خداوند عهد و پيمانى كه با نام او شكل مىگيرد با رحمت خود مايه آسايش بندگان، و پناهگاه امنى براى پناه آورندگان قرار داده است، تا همگان به حريم أمن آن روى بياورند. نامه 53 ت دشتی(الذين آمنوا و لم يلبسوا ايمانهم بظلم اولئك لهم الامن)؛ انعام 82یعنی پایبندی به اندیشه توحیدی و لوازم آن باعث می شود مردم با آرامش و امنیت خاصی در قلعه مستحکم الهی قرار گیرند.(افضا) ناقص واوی و همراه با حرف اضافه (باء) به معنای رساندن و اعطا کردن(فرهنگ لاروس) اما دیگران لغویون ذیل واژه آورده اند: الفاء و ضاد و الحرف المعتل اصل صحیح یدل علی انفساح فی شیء و اتساع. ومن ذلک الفضاء: المکان الواسع. مقاییس اللغه ابن فارس و همین معنا در صحاح جوهری.با توجه به بار معنایی فوق استنباط می شود خداوند می خواهد با پیمانهای برآمده از توحید، نوعی وسعت، فراخی و آزادگی را میان زندگی بشر بوجود آورد.
اسلاید 13: واژه حریم بر وزن فعیل به معنای اسم مفعولی یعنی بسیار نهی شده و بازداشت شده فراهیدی می نویسد: وحريم الدار : ما أضيف إليها من حقوقها ومرافقها و حريم البئر : ملقى النبيثة والممشى على جانبيها ونحو ذلك وحريم النهر : ملقى طينه والممشى على حافتيه. والحريم : الذي حرم مسه فلا يدنى منه . وكانت العرب إذا حجوا ألقوا الثياب التي دخلوا بها الحرم فلا يلبسونها ما داموا في الحرم . حریم خانه یعنی محدوده ای که بر اساس حقوق و اقتضاات خانه به آن اضافه می گردد.و ...ر.ک:كتاب العين - الخليل الفراهيدي ج 3 ص 222.با توجه به مطالب فوق چنین بر می اید که مراد از (حریما یسکنون الی منعته) آن است که دژ توحید همانند یک منطقه ممنوعه و حفاظت شده ای است که خداوند با حکمت و قدرت خود بندگان را در آن جای داده و بدین وسیله آنها خواهند توانست زندگی امن و خوشی را داشته باشند.روان شناسان مى گويند در زمان ما بيمارى روانى و ناراحتى روحى بيش از هر زمان ديگر است. و يكى از عوامل اين بيمارى احساس نگرانى است؛ نگرانى از حوادث آينده، نگرانى از مرگ، نگرانى از جنگ و نگرانى از فقر و شكست و... .کارل یونگ روانکاو مشهور سوئیسی بیماری غالب بیماران خود را فقدان نگرش الهی و آسمانی به حیات و زندگی می دانست.
اسلاید 14: 6)توحید و تحکیم حقوق اجتماعیوَ فَضَّلَ حُرْمَةَ الْمُسْلِمِ عَلَى الْحُرَمِ كُلِّهَا وَ شَدَّ بِالْإِخْلَاصِ وَ التَّوْحِيدِ حُقُوقَ الْمُسْلِمِينَ فِي مَعَاقِدِهَا فَالْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَ يَدِهِ إِلَّا بِالْحَق؛ خداوند احترام مسلمان را از تمام آنچه در پيشگاهش محترم است بالاتر شمرده، و حفظ حقوق مسلمانان را بوسيله اخلاص و توحيد، تضمين كرده است «مسلمان كسى است كه مسلمانان از زبان و دستش در امان باشند، مگر آن جا كه حق اقتضاء كند» ت فیض. این سخن دو پیام دارد:بالاترین حرمت که نباید آنرا شکست و خرد کرد، حرمت مسلمان و حقوق اوست.راهکار حفظ این حرمت و حقوق، توحید و اخلاص است.به هر روی اگر فرد اراده خدا را در تعامل با خلق بداند و به آن عمل کند، حقوق دیگران را نیز حفظ نموده است. به عبارت دیگر همیشه با بندگی و اطاعت از خالق حق مخلوق حفظ می شود اما ممکن است با طاعت مخلوق حق مخلوق حفظ نشود.شاید اخلاص و توحید ناظر به دو مرتبه از خداشناسی باشند که در شرح خطبه اول نهج البلاغه گذشت.
اسلاید 15: 7)توحید؛ ایمان پرور، احسان گشا، رضایت آور و دور کننده شیطانخطبه 2 وَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ، شَهَادَةً مُمْتَحَناً إِخْلَاصُهَا، مُعْتَقَداً مُصَاصُهَا، نَتَمَسَّكُ بِهَا أَبَداً مَا أَبْقَانَا، وَ نَدَّخِرُهَا لِأَهَاوِيلِ مَا يَلْقَانَا، فَإِنَّهَا عَزِيمَةُ الْإِيمَانِ، وَ فَاتِحَةُ الْإِحْسَانِ، وَ مَرْضَاةُ الرَّحْمَنِ، وَ مَدْحَرَةُ الشَّيْطَانِ؛ و گواهى مىدهم كه جز خداى يكتاى بى شريك، معبودى نيست، شهادتى كه اخلاص آن آزموده و پاكى و خلوص آن را باور داريم و تا زندهايم بر اين باور استواريم، و آن را براى صحنههاى هولناك روز قيامت ذخيره مىكنيم، زيرا شهادت به يگانگى خدا، نشانه استوارى ايمان، باز كننده درهاى احسان، مايه خشنودى خداى رحمان، و دوركننده شيطان است.
اسلاید 16: اين فراز از سخن امام (ع) اشاره به اين است كه انسان در مدّت زندگى دنيوىاش براى كارهاى مهم و آمادگى يافتن به وسيله آنها براى شدايد قيامت لازم است به توحيد تمسّك جويد و سپس دليل تمسّك به توحيد و ذخيره ساختن آن براى آخرت با چهار وصف توضيح داده شده است. اوّل- عقيده ايمانى و عزم راسخى است كه خداوند تعالى از بندگان خويش خواسته است. علاوه بر اين آنچه از شريعت از قواعد و فروع آن رسيده است شاخههاى توحيد و توابع و متممّها و امورى است كه ما را بر اسرار توحيد و رسيدن به اخلاص در توحيد يارى مىدهد. دوّم- كلمه توحيد كليد نيكوكارى است، زيرا آن اوّل كلمهاى است كه با آن باب شريعت باز مىشود و بنده خدا براى پيمودن راه اخلاص به وسيله افاضه احسان خدا و نعمتهاى پياپى او آماده مىشود. چنان كه توحيد اوّلين خواسته خدا از بندگان است و در فطرت آنها سرشته و بر زبان انبياى خود نيز جارى ساخته، آخرين چيزى است كه انسان را به اخلاص مىرساند و سعادت آخرت او را تأمين مىكند. سوّم- كلمه «توحيد» باعث رضايت رحمان است و اين كه كلمه توحيد رضايت پروردگار را جلب مىكند امرى است روشن، زيرا توحيد خوشنودى خدا را فراهم مىكند و سبب نزول رحمت كامل حق و مزيد نعمت بر اشخاصى است كه با آن منوّر شدهاند و نيز خشم خدا را از انسان برطرف مىكند چنان كه پيامبر فرمود: «بر پيكار با كافران مأمور شدهام تا لا اله الا اللَّه بگويند«»...»چهارم- كلمه توحيد موجب طرد و راندن شيطان است و اين نيز بخوبى روشن است، زيرا نهايت تلاش شيطان ايجاد شرك ظاهر يا خفى است و كلمه توحيد ضد خواست شيطان است. ظاهر كلمه توحيد ظاهر دعوت شيطان را دفع، و باطن كلمه توحيد باطن خواست او را ريشهكن مىكند، و چنان كه شرك داراى مراتب بىنهايت است، اخلاص در كلمه توحيد نيز بىنهايت است. هر مرتبهاى كه از سلوك در اخلاص پيموده شود در مقابل آن مرتبهاى از شرك سقوط مىكند و تلاش شيطان در ايجاد آن مرتبه از شرك باطل مىشود تا اخلاص به قدر امكان كامل شود و بنيانهاى شيطان كاملًا نابود شده و هنگام تلاوت اين آيه: «رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ»«»، شيطان كاملًا رانده و مأيوس مىشود. ترجمه شرح نهجالبلاغه(ابنميثم)، ج 1، صفحهى 479 و 478
اسلاید 17: 8)آزادی و آزادگی و رهیدن از اسارت غیر(معنای «اله» و عبودیت):قرینه قرآنی: یس 60-61:( الم اعهد الیکم یا بنی آدم ان لاتعبدوا الشیطان انه لکم عدو مبین) = لاتعبدوا = لاتطیعواقرینه روایی: الكافي،شيخ الكليني ج 2،ص 398 :امام صادق(عليه السلام) قال: من أطاع رجلا في معصية فقد عبده. الكافي، شيخ الكليني ج 6 ص 434: امام باقر(عليه السلام) قال: من أصغى إلى ناطق فقد عبده فإن كان الناطق يؤدي عن الله عزوجل فقد عبد الله وإن كان الناطق يؤدي عن الشيطان فقد عبد الشيطان. قرینه لغوی: اله= معبود (العین و...)عبد: خضوع – تذلل- اطاعتمجمع البحرین ذیل عبد: (بل کانوا یعبدون الجن...) قال المفسرون: یریدون الشیاطین حیث اطاعوهم فی عبادة غیر اللهشعار و نماد توحید : خطبه 35 (وَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ لَا شَرِيكَ لَهُ، لَيْسَ مَعَهُ إِلَهٌ غَيْرُهُ؛ شهادت مىدهم جز خداى يگانه و بى مانند خدايى نباشد و جز او معبودى نيست)اله = مطاعنامه 31:َ أَكْرِمْ نَفْسَكَ عَنْ كُلِّ دَنِيَّةٍ وَ إِنْ سَاقَتْكَ إِلَى الرَّغَائِب فَإِنَّكَ لَنْ تَعْتَاضَ بِمَا تَبْذُلُ مِنْ نَفْسِكَ عِوَضاً وَ لَا تَكُنْ عَبْدَ غَيْرِكَ وَ قَدْ جَعَلَكَ اللَّهُ حُرّابهرروی از منظر امیرمومنان انسان با بندگی و طاعت خدا، آزاد و با آزاد گذاشتن نفس و امیال خود، برده و زندانی خواهد شد.
اسلاید 18: 9)خداشناسی؛ عامل پيشرفت علوم و دانشهااز حیث انگیزه: فرد موحد جهان را کتاب تکوینی میداند که در واقع با اکتشافات و اختراعات خود به شرح و تبیین این کتاب و توصیف مولف حکیم آن پرداخته است. وجهان و قواعد موجود در آن برای او مجموعه ای منظم، حساب شده و بسیار دقیق است و انگیزه ای مضاعف برای تولید علم و کشف قوانین هستی دارد چرا که آنرا راهی برای شناخت بیشتر و بهتر خالق هستی می اند و از این رو به شرح بیشتر کتاب تکوین و هستی همت می گمارد. آلبرت ماك كومب ، جانورشناس آمريكا مى گويد :هر كشف تازه اى كه در دنياى علم به وقوع مى پيوندد صدها درجه بر استوراى ايمانم مى افزايد ايمان و اعتراف بشر به خداوند با معرفت به اين كشفيات و علوم نه تنها چنانكه كوته نظران مى پندارند كاسته نمى شود بلكه با شناختن اين موجودات تازه و اسرار جديد و تماشاى اين خلقت منظم و قوانين شگفت آور آن صدها هزار درجه افزون تر سر تعظيم و تقديس در برابر قدرت و عظمت آفريدگار فرود مى آوريم و به عظمت و جلال و قيموميّت خداوندى وى واقف تر مى شويم .
اسلاید 19: از حیث اعتبار فرضیه های علمی:باور توحیدی واعتقاد به عصمت و صدق تام کتب و رسولان الهی، نگرش دانشمندان را نسبت به فرضیات علمی برخاسته از وحی دگرگون می سازد. یعنی آن دسته از گزاره های قرآنی و روایی که ناظر به فرضیه های علوم فیزیکی و متافیزیکی می باشند، می توانند نرخ تولید علم و فن آوری را مضاعف نمایند. این مهم در فرضیه های علمی و روشهای تجربی او تاثیر بسزایی دارد.در تفکر توحیدی نه تنها علم از دین جداست نیست بلکه برای تکامل و رشد بیشتر خود دست نیاز خود را بسوی دین و وحی دراز کرده و محتاج آن است. ماکس پلانک: علم و دین مکمل یکدیگرند و به عقیده من هر شخص جدی و متفکر به این امر متوجه می شود که اگر بنا باشد تمام نیروهای نفوس بشری در حال تعادل و هماهنگی با یکدیگر کار کنند لازم است که به عنصر دین در طبیعت خود معترف باشند و در پرورش آن بکوشند.پاننبرگ: یک جهان بینی علمی بدون وارد کردن الهیات ناقص است و فهم کامل جهان بدون ارجاع به خدا میسر نیست. دراین باره ر.ک: کتاب میراث اسلام؛ نوشته 13 نفر از اساتید انگلیسی؛ ترجمه مصطفی علم و سعید نفیسی کتاب علوم اسلامی و نقش آن در تحول علمی جهان؛ آلدومیه لی؛ ترجمه رضوی و علوی
اسلاید 20: 10) تقویت ایمان و اراده برای انجام کارهای بزرگ و صبر در برابر ناملایمات و سختیهای زندگیاز آنجایی که خداوند بی منتها و نامحدود بوده و شکست در او معنا ندارد، در زندگی فرد مومن و معتقد به خداوند نیز محدودیت و شکست راهی ندارد و همه حوادث و رخدادهای زندگی فرد می تواند برای او خیر، ثواب و پیروزی رقم خورد.نکته: تاثیر تمامی موارد فوق در حوزه های فردی و فرافردی تمامی موارد دهگانه فوق می تواند در دو حوزه فردی و فرافردی (اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، اخلاقی و ...) تاثیر گذار باشد.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.