علوم مهندسی معماری و عمران

ایوان (رواق ها )در معماری اسلامی با نمونه موردی رواق گنبد خانه حاتمی و توحید خانه در حرم رضوی

ravaagh

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
• معماری ایران که یکی از غنی ترین نمونهه ههای معمهاری بهومی بها دسهتاوردهای فرمهی و نیارشهی قابهل ذکهر در جههان اسهت، در گهذر از دوران اسلامی به یکی از نمونه های موفق معماری مفهومی، معناگرا و عرفانی بدل شد. در عین حال تأثیر کالبد و فهرم معمهاری بهه عنهوان ظرف مکانی که معلولی از فرهنه جامعهه اسهت در بازنمهایی ایهن مفهاهیم و معهانی تهأثیر بسهزایی دارد. انهدامهای معمهاری ایرانهی از نمونهه هایی است که پایداری کالبدی آنها در حفظ اصالتهای ایرانهی در معمهاری مهثثر بودهاسهت. اگرچهه ایهن تهداوم و حضهور انهدامهای ایرانهی در زمانهایی دچهار وقفهه شهد ولهی هیچگهاه از بهین نرفتهه و در فرصهتهایی مقتضهی دوبهاره احیها شدهاسهت. هرچنهد گهذر زمهان ترییهر در نیازهها و مفاهیم را اجتناب ناپذیر میسازد.
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
296 بازدید, 0 خرید

امتیاز

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “ایوان (رواق ها )در معماری اسلامی با نمونه موردی رواق گنبد خانه حاتمی و توحید خانه در حرم رضوی”

ایوان (رواق ها )در معماری اسلامی با نمونه موردی رواق گنبد خانه حاتمی و توحید خانه در حرم رضوی

اسلاید 1: ایوان ( رواق ها ) در معماری اسلامی با نمونه موردی رواق گنبد خانه حاتمی و توحید خانه در حرم رضویدانشجو : احمداسدی نژاد

اسلاید 2: چکیده: رواق در معماری سنتی از دیرباز مورد استفاده قرارگرفته است. ایوان تنها یک اندام کالبدی نبوده است و در پشت زمینه آن اصولی مانند جنبه های زیبایی شناسانه، اقلیمی، عملکردی و.... نیز جریان دارد .در این مقاله تلاش میگردد تا با بررسی شکل، تناسبات، قرارگیری و عملکرد ایوان در بناهای شاخص ایرانی اسلامی میزان تأثیرگذاری آن را بر ساختار کلی معماری مورد توجه قرار دهیم. در این مقاله اطلاعات با استفاده از روش کتابخانهای و بررسی میدانی گردآوری شدهاست. در بررسیها، ارزشهای کیفی ایوان که اکنون دچار فراموشی شدهاست و مبدل به نوعی فضای گمشده در معماری معاصر ایران شدهاست، توجه ویژهای گردیدهاست. اثری که ایوان از لحاظ روانشناسی محیطی بر کاربر وارد میکند و نیز جنبههای معنوی آن از معیارها و شاخصههای تأثیرگذاری ایوان در ساختارهای معماری ایرانی هستند. امید است با معرفی و بازشناسی ایوان در معماری معاصر شاهد حضور و کاربرد بهینه ایوان در ابنیه باشیم. .

اسلاید 3: .مقدمه :معماری ایران که یکی از غنی ترین نمونه های معماری بومی با دستاوردهای فرمی و نیارشی قابل ذکر در جهان است، در گذر از دوران اسلامی به یکی از نمونه های موفق معماری مفهومی، معناگرا و عرفانی بدل شد. در عین حال تأثیر کالبد و فرم معماری به عنوان ظرف مکانی که معلولی از فرهنگ جامعه است در بازنمایی این مفاهیم و معانی تأثیر بسزایی دارد. اندامهای معماری ایرانی از نمونه هایی است که پایداری کالبدی آنها در حفظ اصالتهای ایرانی در معماری مؤثر بودهاست. اگرچه این تداوم و حضور اندامهای ایرانی در زمانهایی دچار وقفه شد ولی هیچگاه از بین نرفته و در فرصتهایی مقتضی دوباره احیا شدهاست. هرچند گذر زمان تغییر در نیازها و مفاهیم را اجتناب ناپذیر میسازد.

اسلاید 4: - تعریف و مفهوم معنای ایوان : ایوان تالار مستطیل شکلی است که در کنار یکی از اضلاع حیاط و یا عمود بر آن ساخته میشود و از یک یا دو یا سه طرف بازاسکاررودر، ایوان را این گونه توصیف کرده است: واژهی ایوان، یک کلمه فارسی است. ایوان، رواق میباشد. و تالار سراسری باز یک قصر یا یک کاخ و به عربی (ایوان) نامیده میشود. امروزه در سوریه و عراق ایوان در یک خانه به عنوان قسمت اصلی و عمدهی بنا اختصاص یافته، که از هر سه طرف، دیوار شده ولی از قسمت چهارم به طرف حیاط باز است که این تعریف از درستترین و بهترین تعاریف در ارتباط با ایوان است که عربی بودن کلمهی ایوان را چه به کسر و چه به فتح اول، بعید مینماید و باور این که ایوان کلمهای است فارسی و ریشهای پهلوی دارد، از منظر منطق پذیرفتنیتر است. زیرا عربها در قبل از اسلام به هیچ وجه بناهای آن چنان نداشتهاند که ایوان در آنها ساخته شده باشد ولی در ایران بنا به اسناد و شواهد موجود در ابنیهها وجود این عنصر سابقهای بس کهن دارد.

15,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید