صفحه 1:
هسه اكله الرحيخ الرحيه
:موضوع تحقيق
بارنامه دريايى
صفحه 2:
تعاریف کوناگونی از بارنامه توسط اساتید حقوقی ارائه شده است. دکتر ستوده
تهرانی در تعریف بارنامه می نویسد:" اصجلاً بارنامه کشتی اقرارنامه ای است
که از طرف ناخدا یا متصدی همل و نقل تحویل فرستنده کالا می شود".
دکتر هشمت ال سماواتی نیز بارنامه را چنین تعریف می کند: " سندی که به
وسیله یا از جانب حمل کننده واقعی کالا برای کسی که با او قرارداد همل و
نقل را بسته است صادر می شود. یک بارنامه دریایی سند حمل و نقل کالا از
طریق دریاست ".
صفحه 3:
۰ شورای عالی هماهنکی ترابری کشور بارنامه را چنین تعریف کرده است:"
بارنامه سندی است قابل انتقال و مبین. مالکیت کالا که همل کننده یا
نماینده وی پس از «صول کالا صادر می نماید و هاکی از حمل کالا معینی از
یک نقطه (مبدا کالا) مورد تواخق (کشتی, کامیون, راه آهن, هواپیماء و یا
ترکیبی از آنها) در مقابل كرايه حمل معين مى باشد".
* دکتر نجفی اسفاد در تعریف بارنامه می گوید: "بارنامه دریایی سندی است
که فرمانده کشتی یا نماینده او صادر می کند و مشخصات کالای بارگیری
شده را تشان می دهد. بنابراین بارنامه دریایی رسیدی است که فرمانده
کشتی یا نماینده او بابت دریافت کالا و بارگیری آن به ارسال کننده یا
نماینده او تحویل می دهد".
صفحه 4:
در کنواسیون ۱۹۷۸ هامبورگ در بند ۷ ماده! مقرر می دارد:
بارنامه به سندی اطلاق می شود که دلالت بر قرارداد حمل و نقل دریایی کالاء
تمویل کالا و یا بارگیری آن در کشتی توسط حمل و نقل کننده دارد. همچنین
هاکی از تعهد حمل و نقل کننده به تمویل کالا در ازای تسلیم آن می باشد.
این تعهد ناشی از قید عبارتی در سند است که مقرر می دارد کالا باید به
شخص معين يا به حواله كرد يا به حامل سند تحويل كردد".
بند /ا ماده لاه قانون دريايى ايران در تعريف بارنامه مقرر مى دارد:ه"
بارنامه دريايى سندى است كه مشخصات كامل بار در آن قيد و توسط
فرمانده کشتی یا کسی که از طرف او براى اين منظور تعيين شده است
ام نیمخ آن تعهد شود بار توسط کشتی به مقصد حمل
و به تهویل گیرنده داده شود. بارنامه دریایی یا اسناد مشابه آن به منزله
رسید دريافت بار است".
صفحه 5:
بارنامه دریایی را می توان از لماظ موقعیت کالاء تعداد وسیله حمل, شرایط
کالای مورد حمل. خدمات همل و نقل تقسیم بندی کرد.
"الف) انواع بارنامه از نظر موقعیت DG
بارنامه دریایی (| می تمان از نظر اینکه آیا محموله تجاری بارگیری شده یا صرفاً
توسط متصدی حمل دریافت شده را می توان به دو بخش تقسیم کرد, که
عبارتند از:
۱-بارنامه دریایی کالای بارگیری شده (وطلها (Ghipped @ill oP
QReveved Por Gkipweut Bil oP) oxi ۲-بارنامه دریایی کالای دریافت
(Locker
صفحه 6:
۰ ۱- بارنامه دریایی کالای بارگیری شده (بلها گه ااط) مسا :
۴ این نوع بارنامه نشان دهنده این است که کالا توسط متصدی حمل تحویل
گرفته شده و در کشتی نیز بارگیری شده است. بر ری چنین بارنامه آی
عبارت لحمونا) با 70-۱) ۰) قید می شود. در این بارنامه مشخصات
کامل بار قید و توسط فرمانده کشتی امضاء می گردد و به موجب آن تعهد
می شود بار تدسط کشتی به مقصد حمل و تحویل گیرنده داده شود.
صفحه 7:
۰ ۲- بارنامه دریایی کالای دریافت شده
(Received Por Ghipwect Bil oP badiag) *
۰ نشان دهنده این است که کالا توسط متصدی حمل. برای همل دریافت
شده است اما بارگیری نشده است. باید دقت کرد که در بارنامه دریایی
کالای دریافت شده, متصدی حمل نقل صرفاً محوله تجاری را دریافت کرده
است ولی محموله بارگیری نشده است. در عمل, بانکها از قبول چنین
بارنامه ای خودداری می کنند مگر اینکه در قرارداد بین فریدار و فروشنده.
اعتبار آن مورد پذیرش واقع شود.
صفحه 8:
* ب) انواع بارنامه از نظر تعداد وسیله حمل
۴ این نوع بارنامه عبارتند از:
(Direct Oil oP Lactay) ۱-بارنامه دریایی مستقیم ۰
۰ ۲-بارنامه دریایی ترانسشیپ (لسا خن ااط) مه
۰ ۳۲-بارنامه سراسری (لمرا خن لاه سس(
* عا-بارنامه حمل مركب مرا خه ان ((Cocpbicied
۳۱۹۲۵ DOLTIDODEL Ghd Gog si9 G5po das aoliyh-O ۶
(IL
صفحه 9:
(Direct @il oP Ladiac;) ۱-بارنامه دریایی مستقیم ۶
* برای حمل کالا از بندری به بندر دیگر بدون تغییر کشتی و ارسال مستقیم
کالا به گیرنده عصرنصهدن)) استفاده می شود.
صفحه 10:
۰ ۲- بارنامه دریایی ترانسشیپ (ترانشیپ)
o(Preaceshipwedt Bil oP Ladi) *
۶ این نوع بارنامه DG daa oly eyo از طریق دریا بوده و کالا از يك كشتى
به کشتی دیگر منتقل می شود و در آن میدا و مقصد محموله و هم چنین
نقطه انتقال کالا از کشتی اول به کشتی دوم مشخص می شود.
صفحه 11:
۰ ۳- بارنامه سراسری (یکسره) (وطلیرا خن لا كيدها" ):
در بارنامه معمولی عمل حمل و نقل الا و محمولات تجاری از یک بندر به
بندر دیگر صورت می کیرد و به همین دلیل به Overt) exis aol) ot
۸) می کویند. اما اکر حمل و نقل کالا مستلزم یک رشته عملیات
سراسری و متضمن توافقی باشد بر اینکه کالا توسط چند حمل کننده
متوالی جابجا شود. یک بارنامه سراسری صادر می شود. این نوع بارنامه
[مانی صادر می شود که در حمل کالا از شیوه های مختلف حمل استفاده
می شود (مانند کشتی. کامیون یا قطار).
صفحه 12:
* این بارنامه مشخص کننده وضعیت کلی حمل, است و عملیات حمل کالا از
مبدا تا مقصد به وسیله حمل کنندگان مختلف که هر یک موجودیتی
مستقل و مجزا دارند انجام می شود و هر حمل کننده مسئول قسمتی از
مسير حمل است كه بر عهده گرفته است. در اين نوع بارنامه هتما باید
سفر دریایی وجود داشته باشد. بارنامه سراسری توسط متصدی حمل صادر
می شود و صادرکننده بارنامه مسئولیت هر دو طرف حمل را برعهده می
گیرد. به همراه بارنامه اصلی هند بارنامه محلی وجود دارد که حمل کننده
اصلی به عنوان تحویل گیرنده یا تمویل دهنده در هر دو طرف ترانزیت ایفاء
نقش می کند.
صفحه 13:
(Cocbiced Bil oF Laci) (4499 S14) عل- بارنامه حمل مركب ٠
* در مورد حمل كالا با بيش ازيك نوع وسيله حمل و تحت حمل و نقل
مرکب یا چند «مهی استفاده می شود. در واقع. این نوع بارنامه زمانی صادر
می شود که قرار است حمل کالا با بیش از یک نوع وسیله نقلیه انجام شود.
صادرکننده این نوع بارنامه» Gay کارگزار حمل چند وجهی. مسئولیت حمل
از زمان دريافت کال تا تمویل ان را بر عهده دارد. در مالیکه در بارنامه
سراسرى كه لزوما بايد قسمتى از مسير سفر دريايى باشد. متصدى حمل
فقط مستوليت حمل أن قسمت را كه خود حمل مى نمايد برعهده دارد و
مسئوليت ادامه حمل را به عهده حمل كننده بعدى واكذار مى كند. بارنامه
حمل مركب از سال ع1991 جاى خود ا به بارنامه حمل و نقل مركب فياتا
داده است.
صفحه 14:
* ۵. بارنامه حمل مركب هند وجهى فياتا
(Orqriable PIBTO Outicoodal Praasport Bil oF Larder) *
* فدارسیون بین المللی اتحادیه های کارگزاران فیاتا (امعععه»
sale 30 & (Pederation of Pretht! Ponwarders Pssoctaiocs
الشکل کردن اسناد همل اقدام به صدور بارنامه همل مرکب با آرم مخصوص
خود مى كند. اين بارنامه كه توسط كاركزاران بار (عججل-حسصع2) عع 2))
صادر مى شود در حمل با كاميون. كشتى. قطار و هواييما مورد استفاده قرار
مى كيرد. بارنامه حمل فياتا مورد تاييد اتاق بازركانى بين المللى
cob) bb G0 33 (Tstercatiocd Okaber oP Oowserve) فياتا می
تواند به صورت بارنامه دریایی نیز صادر شود. حمل مركب يعنى استفاده از
چند «سیله حمل و نقل برای جا به جایی كالا. مثلاً کشتی-قطار. یا کشتی-
کامیون.
1۱ eo
صفحه 15:
* كاركزار حمل. عبارت است از شخصی که چگونگی حمل کالا را از طرف
مشتری طرامی می کند. بدون اینکه خود الزاما نقش همل کننده را داشته
باشد. فورواردرها يا كاركزاران حمل از خود وسيله حمل ندارند. وليكن وسیله
حمل را تدارک می بینند و کلاهای مشتریان خود را بنام خود به شرکتهای
حمل کننده می دهند. کارگزاران حمل خدمات متنوعی از قبیل بسته بندی
برای حمل انبارداری. جمع اوری انتخاب و معرفی بهترین مسیر حمل
انتغاب بهترین حمل کننده مناسب. صدور اسناد. ترتیب بیمه کالاء انجام
امور كمركى كالاء نظارت در تخلیه و بارگیری و غیره را انجام می دهند.
صفحه 16:
*تفاوت کارگزار حمل با متصدی حمل و نقل در این است که کارگزار همل.
حمل واقعى را انجام نمی دهد و در صورت انجام حمل واقعی. وی متصدی
حمل و نقل محسوب می شود و نه کارگزار. از سوی دیگر, کارگزار همل.
خدمات ديكرى غير از حمل نظير طراحى مسير حمل انباردارى؛ بارگیری بارچینی.
تخلیه. انجام امور کمرکی و غیره انجام مى دهد.
صفحه 17:
۰ ه) انواع بارنامه از نظر شرایط کالای مورد حمل
* این نوع بارنامه را نیز می توان به دو قسم تقسیم کرد:
۱-بارنامه دریایی تمیز (ولمرا اه 810) مجا2))
۲-بارنامه دریایی غیرتمیز (بملهرا ۴ه ااظ) لحصح().
صفحه 18:
۰ ۱- بارنامه دریایی تمیز (۱,۷ ۳« 8) مسسا():
* اکر در بارنامه ذکری از معیوب بودن کالا یا بسته بندی آن نباشد و به
ضمیمه آن نیز یاداشتی نباشد. بارنامه تمیز ( غیر مشروط) نامیده می
شود. روی چنین بارنامه ای این عبارت قید می شود:ء
* Reveived to Opparedt Good Order and Oowdiiza
صفحه 19:
۰ ۲- بارنامه دریایی غیرتمیز (,سلسا خن 9) {Chased
* در این بارنامه صریماً در مورد نقص و عیب کالا یا بسته بندی آن قید شده
است. در معاملات مبتنی بر اعتبارات اسنادی. بانکها از قبول بارنامه های
غير تميز فودداری می کنند.
صفحه 20:
٠ ذ) بارنامه از نظر نوع خدمات حمل و نقل
* اين نوع بارنامه را مى توان به دو بخش تقسيم كرد:
۱-بارنامه تحت خدمات منظم کشتیرانی (بصلها اه ااط) سا
۲-بارنامه تحت خدمات کشتیرانی ترمپ
(Ckonter Party @il oP bucticry)
صفحه 21:
* ۱- بارنامه تحت خدمات منظم کشتیرانی (Liver il of Lerckery)
۰ خطوط کشتیرانی (خطوط لاینر) یا -صدرابه شركت هايى اطلاق می شود که
دارای کشتی و برنامه منظم حمل هستند و میان بنادر معین تردد دارند.
این نوع بارنامه برای محموله کشتی هایی صادر می شود که دارای برنامه
حرکت مشخصی بوده و مسیرهای مشخصی را طی می کنند.
صفحه 22:
۰ ۲- بارنامه تحت خدمات کشتیرانی ترمپ (نامنظم)
(Charter Panty Oil oP bedicg) *
2 کشتی های گذری یا ترمپ. برنامه منظم ندارند و بین بنادر مشخص رفت
و آمد ندارند. این کشتی ها در خطوط معینی فعالیت نمی کنند و محموله
ها را به هر نقطه ای که صاهب کالا بخواهد همل می کنند. از این کشتی ها
در حالت اجاره و یا اجاره دربست استفاده مى شود. اين نوع بارنامه. براى
کالاهایی که با کشتی اجاره ای حمل می شوند صادر می شود. همل بار
تمت این نوع بارنامه» تابع قرارداد چارتر (اجاره) می باشد.
صفحه 23:
۶ ماده ۶۰ قانون دریایی حداقل شرایطی را که در بارنامه باید ذکر شود را بیان
می کند که عبارتند ازد
۶ نام کشتی
۶ ۲-نام بندر مبدا و تاریخ بارگیری و نام بندر مقصد 5
* -علامت و مشخصات و نوع بار و تعداد بسته و جمع آن
۶ ۴-وزن خالص و غیر خالص و اندازه بار
۰ ۵-نام و نشانی فرستنده بارء متصدی باربری و تحویل گیرنده
۰ “-شرايط باركيرى و حمل بار و واحد نرخ
۰ ۷-تعدد نسخ بارنامه
صفحه 24:
٠ + نام كشتى
* نام كشتى اى كه كالا با آن حمل مى شود مى بايست در بارنامه قيد كردد.
اهمیت این موضوع از آن جهت است كه فرستنده و كيرنده كالا قادر
خواهند بود که کشتی حامل کالا را شناخته و از زمان رسیدن آن مطلع
شوند.
صفحه 25:
* *+تاریخ بارگیری (صدور بارنامه)
* لازم است که در بارنامه تاریخ صدور بارنامه نیز قید شود. این تاريخ نشان
می دهد چه زمانی کالا به فرمانده کشتی تحویل داده شده است. معیار و
ملاک آغاز انجام وظیفه فرمانده در نگه داری و همل کالا و در نتیجه اهراز
مسئولیت وی در صورت تلف کالا یا تاخیر در تمویل آن همان تاریخ صدور
بارنامه هی باشد. agile بر آين از طریق همين تاريخ مى توان دریافت که
ul فروشنده در زمان مورد توافق مبادرت به انجام تعهد خود در تحویل کالا
نموده است یا خیر. طبق ماده ۲ب قانون دریایی فرمانده موظف است
ظرف مدت ۲۴ ساعت پس از بارگیری کالا در کشتی, بارنامه را صادر کند.
بارنامه می بایست به امضای فرمانده کشتی یا نماینده او برسد.
صفحه 26:
۰ *نام طرف قرارداد
* طبق بند ۵ ماده »۶ قانون دریایی ذکر نام طرف های قرارداد حمل و نقل
دریایی در بارنامه لازم می باشد. طرفهای قرارداد حمل و نقل معمولا عبارتند
از فرستنده کالاه متصدی باربری و گیرنده بار. علی رغم اینکه قانونگذار در بند
Yo oslo & قانون دریایی ذکر نام گیرنده بار را ضروری دانسته است. اما در
ماده ۱ صراحتا اعلام می دارد بارنامه می تواند به نام شخص معین یا
حامل یا حواله کرد نیز صادر شود. طبق ماده ۱ب ,بارنامه دریایی ممکن
است " مانند هک به نام شخص معین یا حامل یا هواله کرد صادر شود"
تشبیه بارنامه به چک درست نمیباشد هرا که هک معرف وجه نقد است
ولیکن بارنامه معرف کالای معین به شرم مندرم در آن میباشد. به هرحال.
تعیین نام گیرنده بار الزامی نمی باشد.
صفحه 27:
۴ از این حیث بارنامه aw حالت پیدا می کند:
۰ مالت اول) صدور بارنامه به نامع شخص معین
( وه هن موم لجممن و t7 /®(
* مالت دوم) صدور بارنامه در وجه حامل
۰ مالت سوم) صدور بارنامه به حواله کرد (بارنامه به دستور)
صفحه 28:
* مالت اول) صدور بارنامه ay نام شخص معین
wousiker) ° « موسوم لسم ه وا رل)
° در ایالات متمده به این ¢93 (Giraght Bill oP Ladicey) Cob) 3} 64
گویند. در این حالت نام گیرنده در ستون مربوطه نوشته می شود و بارنامه
به نام شخص معینی صادر می گیرد و او گیرنده کالا محسوب می گردد. اين
شخص می تواند خود فرستنده یا شخص ثالثّی که به عنوان گیرنده کالا در
بندر مقصد به سر می برد باشد. در آين حالت شخص مذکور می تواند با ارائه
نسخ اصلی بارنامه. از فرمانده کشتی تحویل کالا را خواستار گردد و فرمانده
کشتی موظف است با اهراز هویت کامل او کالا را به وی تمویل دهد. نکته
مهم آن است که با صدور این نوع بارنامه. فقط شخص نام برده شده در
بارنامه می تواند کالا را دریافت کند.
صفحه 29:
* هالت دوم) صدور بارنامه در dole ang
Bewer 7 Ororer Bil oF Ladies) ¢95 olay ۴ تا رای
كويند. بارنامه ای است که کالای موضوع آن متعلق به کسی است که
بارنامه را در دست دارد و نیاز به ظهر نویسی نیست و واگذاری نیز با قبض و
اقباض صورت می گیرد. در این بارنامه نام شخص واقعی که کالا باید به او
واگذار شود ذکر نشده است. بلکه فقط دستور می دهد که به طور ساده کالا
به حاملء یعنی شخصی که دارنده بارنامه است تحویل داده شود. در این
Glo دارنده سند در وجه حامل. مالک و برای تحویل گرفتن کالا محق
شناخته می شود و حق واگذاری را به هیچ وجه نمی توان از او سلب كرد.
خطرات مفقود شدن و سرقت چنین بارنامه هایی یکی از تب است که
موجب می شود در عمل کمتر تقاضای صدور چنین بارنامه ای شود.
صفحه 30:
۴ مالت سوم) صدور بارنامه به حواله کرد (بارنامه به دستور)
* به این نوع بارنامه لس ما یناه 81) يا عدلك0) د را/)مى كويند.
قانونگذار صدور بارنامه به حواله کرد را نیز پذیرفته است. این نوع بارنامه
قابل معامله می باشد. در این حالت بارنامه به حواله کرد شخص معین
صادر می شود و او می تواند با عمل ظهر نویسی (پشت نویسی), آن را به
دیگری منتقل کند.
صفحه 31:
۰ #شرايط كالا و بار
۶ نوع. مقدار. تعداد بسته و نشانه های کالاهای بارگیری شده بر روی کشتی
نیز در بارنامه می بایست مشخص باشد.
صفحه 32:
۰ *تعداد نسغ بارنامه
* بارنامه حداقل در چهار نسخه می بایست نوشته شود. نسخه اول که اصلی
است برای فرستنده بار, نسخه دوم برای گیرنده کالاء نسخه سوم برای
فرمانده کشتی. و نسخه چهارم برای مالک کشتی یا نماینده او صادر می
شود. بارنامه می بایست به امضای فرمانده کشتی و فرستنده کالا برسد.
صفحه 33:
۰ الفاثر بارنامه بر روایط طرف های قرارداد
۰ ب:اثر بارنامه بر اشخاص ثالت
صفحه 34:
۰ الفاثر بارنامه بر روایط طرف های قرارداد
* بارنامه سند و ) دلیلی بر انعقاد قرارداد باربرى. شرایط و نیز کرایه ای است که
طرفین که بر آن توافق نموده اند به حساب می آید. علاوه بر اينء بارنامه
دلیلی بر بارگیری کالا در تاریخ یادشده در بارنامه می باشد. بارنامه همچنین
دلالت بر تمویل کالا به متصدی همل و نقل تحت شرایط مذکور در بارنامه
می باشد.
صفحه 35:
۰ سوال: آیا قطعیت مفاد بارنامه در روابط بین متصدی حمل دریایی و
فرستنده کالا را باید به طور مطلق پذیرفت یا باید آن ر۱ امری نسبی
دانست؟
قانون ايران ياسفى به اين پرسش نداده است. قوانین برخی از کشورها
قطعیت بارنامه را امری مطلق نمی دانند و در نتیجه برخلاف مطالب یاد
شده در بارنامه را نیز می توان آدعا و نهایتا اثبات کرد. مثلا متصدی حمل
می تواند ادعا کند که مقدار کالایی که در بارنامه ذکر شده به وی تحویل
داده نشده است.
صفحه 36:
۰ ب:اثر بارنامه بر اشخاص ثالث
۶ اثر و هجیت بارنامه فقط منمصر به طرفین قرارداد ( فرستنده کالا و متصدی
حمل و نقل) نمی باشد. بلکه می توان آن را به سایر افراد نظیر گیرنده کال
نیز سرایت داد. چنانهه اختلافی میان فروشنده کالا (فرستنده) و خریدار کالا
(گیرنده) به دلیل تمویل ندادن کالا بروز کند. فروشنده ( فرستنده) می تواند
به استناد بارنامه ثابت کند که تعهد خود را در قبال خریدار انجام داده است.
صفحه 37:
۰ مهم ترین «ظیفه متصدی همل و نقل, جا به جا كردن اشيا يا مسافر از يك
بندر به بندری دیگر می باشد. طبق ماده ۳۷۷ قانون تجارت متصدی حمل
و نقل به کسی اطلاق می شود که در مقابل اجرت. حمل آشیا را برعهده می
گیرد. برای اینکه متصدی حمل و نقل بتواند وظیفه اصلی خود را که حمل
کالا يا مسافر است به درستی انجام دهد می بایست اقداماتی را در بندر
بارگیری, در خلال سفر دریایی و در بندر تخلیه کالا انجام دهد. قصور و کوتاهی
در هریک از این وظایف می تواند مسئولیت های بزرگ و كويكى را براى
متصدی حمل و نقل به بار آورد.
صفحه 38:
Gib ۴ ماده ۵۲ قانون باربری ایران. متصدی باربری به انجام امور ذیل
متعهد است:
* الف:تهیه و آماده کرده یک کشتی قابل دریانوردی
* ب:مرتب کردن و چیدن کالاها بر روی کشتی
* و:انتقال و نهايكاً تحويل آنها به گيرنده.
صفحه 39:
۰ الف. تعهد به آماده کردن کشتی قابل دریانوردی
* یکی از مهم ترین تعهدات مالک کشتی یا متصدی حمل و نقل دریایی آن
است که کشتی ای را که قابلیت دریانوردی دارد برای حمل کالا و مسافر
آماده سازد. در واقع. متصدی حمل و نقل موظف است نوعی از کشتی را
برای سفر آماده کند که قابلیت دریانوردی داشته باشد. برای اینکه یک
کشتی قابلیت دریانوردی داشته باشد می بایست شروط استحکام. ثبات و
سلامت تا آنجا وجود داشته باشد که حمل و نقل کالا و مسافر را بدون
آنکه خطری ۱ متوجه کشتی سازد ممکن سازد. نکته ای که باید توجه کرد
آن است که قابلیت دریانوردی با توجه به نوع کالء طول سفر و فصلی که در
آن سفر صورت می گیرد می تواند متفاوت باشد.
صفحه 40:
۰ ب. مرتب کردن و چیدن کالا بر روی کشتی
* مرتب کردن کالا یا چیدن بار به معنای جای دادن آن در انبارهای کشتی
است به نهوی که کالا را از خطر تلف شدن مصون بدارد و توازن کشتی را
oo کند. معمولا مرتب کردن و چیدن کالا ها تحت نظارت و مدیریت
فرمانده کشتی صورت ons G4
* در مرمله بارگیری کالا معمولاً عملیات بارگیری و حتی تفلیه آنها توسط
صاهب کشتی یا متصدی حمل صورت می گیرد. در اين حالت هزینه های
مربوطه در مبلغ کرایه لحاظ مى شود. در عرف كشتيرانى حمل كالا تحت
شرايط فوق به جد عدا شهرت يافته است.
صفحه 41:
۶ اگر همین اقدامات (۱ صاهب کالا اتمام دهد و مخارج و هزینه های مربوط رآ
وی پردافت کند این عمل معروف به " پذیرش مخارج بارگیری توسط
صاهب کالا" يا (۰۱:۵)) Pree to od vot or Ort Nerco )£009
۰ اکر این روند و پرداخت هزینه های مریوط را مستاجر کشتی قبول کند
اصطلاح " پذیرش مخارج بارگیری توسط مستاجر" یا ص-ست) عسظ)
(0/.<)) استفاده می شود.
صفحه 42:
۰ اصولاً کالاها می بایست در انبارها يا سردخانه های کشتی مرتب چیده شود
و فرمانده مق ندارد قسمتی از بار را بر روی عرشه کشتی جای دهد. به این
دلیل که کالا در معرض خطرهای متعددی قرار می گیرد. بهرحال, در شرایط
خاص یا به دلیل خصوصیات خود کالا اين امکان وجود دارد که آن را بر روک
عرشه کشتی قرار داده شود. در قانون دریایی ایران نیز مرتب نمودن و چیدن
کالا را فقط منحصر به انبارها و سردفانه های کشتی نکرده است و قسمت
های دیگری را مورد شناسایی قرارداده است. جزء چ بند ۱ ماده ۵۱۴ نیز مقرر
و oo " متصدی باربری مکلف است قبل از هر سفر و در شروع آن
قبت هاى لازم را به شرح ذيل به عمل آورد: ج) انبارها و سردخانه ها و
& قسمتهاى ديكر كشتى را كه براى حمل كالا مورد استفاده قرار مى كيرد
مرتب و آماده كند".
صفحه 43:
* در حين سفر و به دلیل لرزش slo ممتد و فراوان كشتى اين احتمال وجود
دارد که بسته های بار و محصولات كشتى نياز به مرتب كردن مجدد داشته
باشد. طبق بند لا ماده عاه قانون دريايى متصدى حمل و نقل و البته
فرمانده به نيابت از سوى وى موظف است كه در طول سفر نيز نظارت بر
محموله ها داشته باشد.
صفحه 44:
۰ . التقال و نهایتاً تمویل آنها به کیرنده
* انتقال کالا از مبدا به بندر مقصد تعهد اصلی متصدی حمل در قرارداد باربری
محسوب می شود. ماده ۸۱ قانون دریایی ایران در ارتباط با مسئولیت
فرمانده در همل بار صرامتا خرمانده کشتی را مسئول حمل باری دانسته که
آن را تحویل گرفته است. فرمانده در انجام این وظیفه باید خط سيرى را
دنبال کند که مورد توافق قرار گرفته یا به طور عرفی از آن استفاده می
شود. او نمی تواند راه دیگری را در نظر قرار دهد یا در بنادری توقف کند که
عرف و عادت آن را تایید نمی کند. البته باید توجه کرد که هرگونه تغییر
مسیر در دریا برای نجات جان آدمی و نیز اموال یا هرگونه انمراف معقول
کشتی, نقض و تخلف محسوب نمی شود.
صفحه 45:
* اگرهه قانون دریایی در خصوص مدت حمل كالا و موعد تحویل آن ساکت
است. اما باید توجه کرد که اگر طرفین قرارداد بر زمان لازم. برای انتقال کالا
توافق نکرده باشند. فرض بر این است که آنها توافق نموده اند که انتقال
و حمل بار در مدت معقولى با لحاظ كردن نوع كشتى و ماهيت كالا انجام
كيرد.
صفحه 46:
۶ به طور طبیعی حمل و نقل بار باید با کشتی ای انجام گیرد که از ابتدا کلا را
بارگیری و سفر دریایی را آغاز کرده است و متصدى حمل و نقل اين حق را
ندارد كه در ميانه راه كشتى را تغيير دهد و بار را به كشتى ديكر منتقل كند
زيرا احتمال ورود خسارت به محموله وجود دارد. با اين وجود. ماده 9٠
قانون دریایی ایران به متصدی باربری این اجازه را داده است تا چنانچه
کشتی قادر به مرکت نباشد. بار را به کشتی دیگری منتقل کند. چنانچه در
حین سفر کشتی قادر به حرکت نباشد و متصدی بخواهد بار را به کشتی
دیگری انتقال دهد. متصدی باربری می بایست فرستنده کالا را بلافاصله از
حمل و نقل بار با کشتی دیگر آگاه کند و بارنامه تحویل داده شده به
فرمانده کشتی دوم را برای وی رسال کند.
صفحه 47:
* فرمانده کشتی در راستای انجام وظایف خود می بایست کشتی را به بندر
مقصد که در قرارداد حمل یا بارنامه معین شده است هدایت کند. چنانچه
ورود کشتی به بندر مورد نظر به دلیل قوه قاهره نظیر محاصره دریایی.
قرنطینه بهداشتی, اعتصاب یا هر دلیل دیگری غیر ممکن باشد. فرمانده
کشتی موظف است در صورت دریافت نکردن دستور یا دریافت دستور اجرا
نشدنی, کالا ,| با توجه به حفظا منافع فرستنده در نزدیکترین بندر تفلیه کند
و یا در غیر اینصورت به بندر مبدا عودت دهد. ( ماده ۱۵۵ قانون دریایی).
صفحه 48:
* متصدی حمل موظف است قبل از تحویل کالا به مرسل اليه ( دريافت
کننده) بدون آنکه خسارتی به بار وارد آید آن تفلیه کند. تخليه بار معمولاً
توسط مامور تخلیه صورت می گیرد. بدین منظور مامور تخلیه می بایست
نقشه صحیح و کاملی از نموه بارگیری کالا در اختیار داشته باشد. به همین
منظور است که معمولا بعد از بارگیری نقشه بارگیری به همه بنادری که
بناست بار در آنجا تخلیه شود ارسال می گردد. این امر به مامور تغلیه اجازه
می دهد تا با در دست داشتن اطلاعات مربوط به بار نظیر وزن, تعداده بسته
و محل نگهداری کالاهای خاص عملیات تخلیه را با موفقیت به انجام رساند.
صفحه 49:
۶ متصدی باربری موظف است که به محض رسیدن کشتی به بندر مقصد VS
را به گیرنده تمویل دهد. با انجاه عمل تحویل بار اجرای قرارداد حمل و
نقل به پایان می رسد. مستله ای که می بایست مورد توجه قرار گیرد آن
است که تمویل یک عمل حقوقی است به شمار می آید که باید آن را از
عمل تفلیه که یک عمل صرفا مادی است متمایز دانست. اصل این است
که تحویل زیر چرثقیل کشتی انمام یرد مگر آنکه خلاف آن شرط شده
باشد. منظور این است که کالا از نرده کشتی عبور داده شود و در کنار کشتی
به كيرنده تحويل شود.
صفحه 50:
* فرمانده کشتی موظف است کالا را به گیرنده ای تحویل دهد که نامش در
بارنامه ذکر شده است. همچنین اگر بارنامه ظهرنویسی شده باشد دارنده
این نوع بارنامه نیز می تواند به عنوان گیرنده. کالا را از فرمانده تحویل
بكيرد.
صفحه 51:
بابان
اميدوارم مطالب مثمرثمر واقع شده باشد
با[رزوی موفقیت
رشید نفی