اقتصاد و مالی

بازارهای پولی و مالی

bazarhaye_pooli_va_mali

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بازارهای پولی و مالی”

بازارهای پولی و مالی

اسلاید 1: بسمه تعالیبازارهای پولی و مالیشرکتهای کارگزاریدکتر محمد محبیارائه دهندگان:مرضیه یکتاپورمرتضی غزنده........... کناری زاده

اسلاید 2: ساختار بازار سرمایه کشور

اسلاید 3: عناصر سیستم مالی کشور- بازارهاي مالي Financial Markets واسطه‌ها و نهادهاي مالي Financial Intermediaries دارايي‌هاي مالي (اوراق بهادار) Financial Assets

اسلاید 4: اقتصاد ملی در سطح کلانالف - سيستم مالي ب – سيستم واقعي

اسلاید 5: سيستم مالي - بازارهاي مالي Financial Markets واسطه‌ها و نهادهاي مالي Financial Intermediaries دارايي‌هاي مالي (اوراق بهادار) Financial Assets

اسلاید 6: - بازارهاي مالي Financial Markets بازار پول، (Money Market) بازار سرمايه (Capital Market)

اسلاید 7: واسطه‌ها يا نهادهاي مالينهادهايي هستند كه عرضه‌كنندگان و متقاضيان اوراق بهادار (متقاضيان و عرضه كنندگان وجوه) را به يكديگر مرتبط مي‌كند و به مثابه پلي عمل مي‌كنند كه اين دو قشر بزرگ را به هم پيوند مي‌زنند.وظيفه‌اساسي واسطه‌هاي مالي اين است كه براساس قيمتهاي منصفانه و نرخهاي بازده موجود، تبادل اوراق بهادار را انجام دهند و خود نيز، در فرايند مبادله، بازده معقولي كسب كنند.

اسلاید 8: عمده‌ترين واسطه‌هاي مالي : بانكها، شركتهاي سرمايه‌گذاري، بانكهاي سرمايه‌گذاري (Investment Bank) شركتهاي كارگزاري، شركت‌هاي بيمه، شركتهاي مشاوره و خدمات مالي و سرمايه‌گذاري

اسلاید 9: جایگاه و مسئولیت کارگزاریهاکارگزاریها (brokers) در سیستم مالی ، در بخش واسطه ها و نهادهای مالی انجام وظیفه می کنند . یعنی ارتباط دهنده متقاضیان اوراق بهادار و عرضه کنندگان این اوراق هستند. وظیفه کارگزار یا شرکت کارگزاری این است که اوراق بهادار را با پایین ترین هزینه برای مشتریان خود بخرد یا بفروشد . کارگزار موظف است سفارش مشتری را به بهترین قیمت ممکن ،انجام دهد.کارگزار نماینده مشتری است و اولین مسئولیت او ، اجرای سفارشها و انجام خواسته های مشتری در خرید و فروش اوراق بهادار است. در این فرآیند ، کارگزار باید نهایت دقت را به عمل آورد و شایستگی و مهارت خود را نشان دعد.کارگزاران معمولا مسئول جبران خسارتی هستند که به سبب اشتباه یا ندانم کاری آنها متوجه مشتریان شده است.کارگزاران باید نهایت دقت را به عمل آورند تا سفارشهایی که به دفتر آنها می رسد را در زمان مقرر و به بهترین وجه اجرا شود ، به نحوی که بیشترین منافع مشتریان تامین شود. کارگزاران با رعایت دستورالعملها و آیین ها و انجام معاملات اوراق بهادار با بهترین قیمت ، می توانند شایستگی خود را نشان دهند . وجود کامپیوتر و دستگاههای الکترونیکی سبب شده است که وظیفه کارگزاران آسان تر شود و در هر لحظه ، از بهترین قیمتها آگاه شوند . کارگزار باید برای مشتری خود این حق را قا ئل شوند که تا لحظه پیش از انجام معامله ، بتوانند انصراف خود را از انجام معامله اعلام کند.کارگزار حق ندارد معاملات پنهانی انجام دهد و در یک معامله فقط باید نقش کارگزار را داشته باشد و کارمزد دریافت کند ، نه نقش معامله گر را (dealer) . اگر کارگزاری هم نقش کارگزار را داشته باشد و هم نقش معامله گر را داشته باشد ، با مشتری خود تضاد منافع پیدا می کند ، زیرا هم روی معامله سود برده و هم مشتری ، کارمزد دریافت کرده است که این بر خلاف اصول اخلاقی است.

اسلاید 10: انواع موسسات كارگزاري گروه اول، فقط در زمينه خريد و فروش سهام موجود در بازار فعاليت مي‌كنند و كارمزد دريافت مي‌نمايندگروه دوم، بيشتر در زمينه سهامي فعاليت مي‌كنند كه براي اولين بار منتشر مي‌شوند و مقدار كمي هم در زمينه خريد و فروش سهام براي مشتريان فعاليت مي‌كنند. گروه سوم در امر خريد و فروش سهام شركتهاي كوچك و محلي و سهامي كه براي نخستين بار منتشر مي‌شوند، فعاليت مي‌كنندگروه چهارم، كارگزاراني هستند كه تنها در بازارهاي خارج از بورس يا در زمينه اوراق بهادار دولتي فعاليت مي‌كنند. گروه پنجم، كارگزاراني هستند كه علاوه بر خريد و فروش سهام موجود در بازار، در زمينه سهام جديد شركتها نيز فعاليت مي‌كنند و همچنين، خدمات مشاوره و اطلاع‌رساني نيز انجام مي‌دهند. اين گروه از كارگزاران، در زمينه خدمات پرتفوي نيز فعاليت مي‌كنند. به اين دسته از كارگزاران، كارگزاران تما‌م‌عيار يا خدمات كامل مي‌گويند.

اسلاید 11: گزينش كارگزارسرمايه گذاران بايد نهايت دقت را بكنند تا كارگزاري صادق و امين را بعنوان نماينده تام الاختيار انتخاب كنند . براي انتخاب كارگزار بايد موارد زير را رعايت كرد :1- كارگزاري را بايد برگزيد كه بتواند خدماتي سريع و موثر ارائه كند.2- كارگزار و كاركنانش بايد امين و صادق و درست كردار باشند.3- كارگزاري را بايد انتخاب كرد كه با تجربه باشد و سابقه درخشاني داشته باشد.4- كارگزار نبايد باعث ناراحتي مشتري شود و بايد بهترين خدمات را ارايه دهد.

اسلاید 12: كارگزاران در بازار سرمايه ايرانبر اساس قانون بورس اوراق بهادار تهران ،معاملات سهام در بورس تهران فقط بايد توسط كارگزاران رسمي بورس تهران صورت گيرد .طبق مواد همين قانون ،اركان اصلي بورس عبارتند از:شوراي بورسهيات پذيرش اوراق بهادار سازمان كارگزاران بورس هيات داوري بورس

اسلاید 13: کارگزار بورسکارگزار موسسه‌ یا شرکتی است که با مجوز سازمان بورس به نمایندگی از طرف اشخاص و یا به حساب خود حسب مورد و براساس قوانین و مقررات مربوط، به دادوستد اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس و سایر خدمات کارگزاری می‌پردازد.کارگزاری از طریق واحدی که شعبه نام دارد به ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران می‌پردازد. این شعبه در شهری واقع شده است که سازمان بورس در آن شهر تالار دارد. تالارهای اختصاصی کارگزار نیز شعبه تلقی می‌شود.چنانچه کارگزاری از طریق واحد خود در شهری که سازمان بورس در آن شهر تالار ندارد به ارائة خدمات به سرمایه‌گذاران بپردازد این واحد کارگزاری نمایندگی به حساب می‌آید

اسلاید 14: خدمات کارگزاریالف) معامله گری و بازارگردانی:معامله اوراق بهادار از قبیل سهام، اوراق مشارکت، حق تقدم خرید سهام، اختیار معامله و قراردادهای آتی برای دیگران و به حساب آنها یا به نام و حساب خودمعاملات کالاهای پذیرفته شده برای دیگران و به حساب آنهابازارسازی و بازارگردانی اوراق بهادار و کالاهای پذیرفته شدهب) خدمات مالی و مشاوره ای:

اسلاید 15: ب) خدمات مالی و مشاوره ای: 1. مدیریت صندوق های سرمایه گذاری2. نمایندگی ناشر برای ثبت اوراق بهادار و دریافت مجوز عرضه3. بازاریابی برای فروش اوراق بهادار4. سبدگردانی اوراق بهادار5. مشاوره و انجام کلیه امور اجرایی برای پذیرش اوراق بهادار و کالا در هریک از بورس ها 6. مشاوره در زمینه های زیر:قیمت گذاری اوراق بهادارروش فروش و عرضه اوراق بهادارسرمایه گذاریمدیریت ریسک و.....

اسلاید 16: آیین نامه نحوه انتخاب کارگزاران استانی هیئت‌مدیرة شرکت کارگزاری حداقل پنج عضو می‌باشدعضاء هیئت‌مدیره باید دارای تحصیلات کارشناسی و بالاتر باشند. درصورتی‌که هیچ‌یک از اعضاء‌ هیئت‌مدیره دارای گواهی‌نامة مدیرعاملی شرکت‌های کارگزاری نباشند، ضروری است مدیرعامل از خارج هیئت ‌مدیره، از میان کسانی انتخاب شود که گواهینامة لازم را اخذ کرده‌اند. سرمایة ثبت شده شرکت حداقل یک میلیارد ریال باشد. محل اصلی فعالیت شرکت مرکز استان محل ثبت آن شرکت می‌باشد. استان، استان‌ها و شهرهای محل فعالیت هر شرکت کارگزاری به‌ تصویب شورای بورس خواهد رسید. اعضاء هیئت‌مدیرة شرکت باید دارای حداقل پنج‌سال سابقه مدیریت عمومی و یا هفت‌سال سابقه‌کار در شرکت‌ها، مؤسسات مالی، سرمایه‌گذاری، اعتباری و یا مؤسسات حسابرسی و خدمات سرمایه‌گذاری باشند.اعضاء‌ هیئت‌مدیرة شرکت باید دارای حسن شهرت و اخلاق حرفه‌ای در رشتة تجربی خود باشندخواهد بود. بررسی‌های اولیه درخصوص احراز شرایط متقاضیان، توسط سازمان انجام می‌گیرد و متعاقباً پس از تصویب هیئت‌مدیرة بورس، سوابق مربوط جهت اتخاذ تصمیم نهایی به دبیرخانة شورای بورس ارسال می‌گردد.

اسلاید 17: کانون کارگزاران:بر اساس ماده 33 قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر 1384، شروع به فعالیت کارگزاری، کارگزار/معامله گری و بازارگردانی به هر شکل و تحت هر عنوان منوط به عضویت در این کانون و رعایت مقررات این قانون و آیین نامه های و دستورالعمل های اجرایی آن است.

اسلاید 18: اهم  اهداف کانون کارگزارانکمک به ایجاد یک بازار اوراق بهادار عادلانه، رقابتی و کارا در کشور به منظور جلب اعتماد سرمایه گذاران، ارتقاء اعتبار اعضای کانون و اشخاص وابسته به اعضاء نزد سرمایه گذاران،افزایش دانش تخصصی اشخاص وابسته به اعضاء،بهبود و گسترش خدمات وتنظیم روابط بین اعضای کانون با یکدیگر و با اشخاص وابسته به اعضاء.

اسلاید 19: اهم فعالیت کانون کارگزاران پیشنهاد مقررات، پذیرش، تعلیق یا لغو عضویت  اعضای کانون و اشخاص وابسته به اعضاء به سازمان و اجرای آنها،نظارت بر عملکرد اعضاء کانون و اشخاص وابسته به اعضا و ارزیابی عملکرد آنان. نظارت بر برنامه های تبلیغاتی اعضاء کانون بمنظور جلوگیری یا پیش گیری از ارائه اطلاعات ناقص و گمراه کننده،وضع و اجرای ضوابط و استانداردهای حرفه ای و انضباطی برای اعضاء کانون در چارچوب قوانین و مقررات، ایجاد سازش در اختلافات بین کارگزاران، کارگزار معامله گران و بازارگردانان و سایر اشخاص ذیربطبرقراری و اجرای نظام مناسب جهت رسیدگی به اختلافات بین اعضای کانون،کمک به تهیه و تدوین قوانین و مقررات و آئین نامه های مربوط به اعضای کانون و بازار اوراق بهادار،بررسی مستمر ظرفیت بازار خدماتی که اعضای کانون ارائه می دهند و کمک به گسترش آن،پیشنهاد تغییر سقف کارمزدها و نرخ های خدمات اعضای کانون به سازمان،فراهم کردن و ایجاد تسهیلات لازم جهت گسترش آموزش نظام مند، تخصصی و مستمر برای اشخاص وابسته به اعضاء جهت ارتقاء دانش و افزایش کیفیت ارائه خدمات آنان،انجام فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی و انتشار نشریات و کتب تخصصی و کمک به این نوع فعالیت ها،برگزاری سمینارها، تشکیل کلاسهای آموزشی ، تشکیل جلسات پرسش و پاسخ ، انتشار جزوات آموزشی، انجام مصاحبه با رسانه ها به منظور ایجاد شناخت از فعالیت های کانون و اعضای آن و آموزش عمومی موضوعات مرتبط با بازار اوراق بهادار،ایجاد ارتباط و همکاری با ارکان و فعالان بازار اوراق بهادار،

اسلاید 20: ارکان کانون- مجامع عمومی- شورای کانون- هیات عامل- حسابرس / بازرس

اسلاید 21: مجمع عمومی وظائف و اختیارات مجمع عمومی عادی: 1- استماع گزارش هیأت عامل راجع به فعالیت و وضعیت کانون؛ 2- استماع گزارش حسابرس/ بازرس در مورد صورت‌های مالی کانون و تصمیم‌گیری در مورد تصویب یا عدم تصویب صورت‌های مالی کانون؛ 3- انتخاب یا تغییر اعضای شورای کانون و تعیین حق حضور آنها؛ 4- انتخاب یا تغییر حسابرس/ بازرس اصلی و علی‌البدل کانون و تعیین حق‌الزحمة آنها؛ 5- تعیین یک یا چند روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی‌های کانون و تعیین آگهی‌هایی که باید در این روزنامه‌ها درج شوند؛  وظائف مجامع عمومی فوق العاده  : 1- پیشنهاد تغییر در اساسنامه کانون یا انحلال کانون به سازمان جهت تصویب؛ 2- انتخاب مدیران و ناظران تصفیه و تصویب چگونگی تقسیم دارایی‌های مازاد بر بدهی‌ها و تعهدات در صورت انحلال کانون.

اسلاید 22: شورای کانون   شورای کانون مرکب از حداقل 7 عضو اصلی است که از بین اعضاء کانون ، توسط مجمع موسس یا مجمع عمومی عادی به مدت 2 سال انتخاب می شوند . اعضای شورای کانون حق ندارند به طور مستقیم یا غیر مستقیم زیر نظر هیات عامل یا دبیر کل کانون ، مسئولیتی را بپذیرند. به غیر از اولین اعضای شورای کانون، هر عضو شورای کانون نماینده یک گروه از اعضای کانون یا نماینده مشترک همه گروه ها محسوب می شود . تعداد نمایندگان هر گروه از اعضای کانون از نسبت تعداد اعضای گروه به تعداد کل اعضای کانون بدست می آید. ولی در هر حال هر گروه از اعضای کانون حداقل یک عضو در شورای کانون دارد

اسلاید 23: هیات عاملاداره کانون به وسیله هیات عامل کانون صورت می پذیرد. هیات عامل کانون متشکل از 3 یا پنج عضو است که توسط شورای کانون از بین اشخاص حقیقی واجد شرایط برای مدت 2 سال انتخاب می شوند. تجدید انتخاب اعضای هیات عامل برای دوره های متوالی بلامانع است.

اسلاید 24: حسابرس / بازرس کانون   مجمع عمومی عادی در هرسال یک موسسه را از بین موسسات حسابرسی معتمد ســـازمان به عنوان حسابرسی/ بازرس کانون برای مدت یک سال انتخاب می کند. مجمع عمومی عادی همچنین از بین موسسات مذکور یک موسسه دیگر را به عنوان حسابرس/ بازرس علی البدل انتخاب می کند تا در صورت انحلال ، ورشکستگی یا استعفای حسابرس/ بازرس اصلی ، سلب شرایط از وی یا عدم قبول سمت یا استنکاف از اجرای وظایف توسط وی ، وظایف و مسئولیت های وی را بپذیرد.

اسلاید 25: بورس بازاری است که به صورت متشکل و رسمی فعالیت می‌کند. بورس دارای انواعی است که عبارتند از: 1- بورس اوراق بهادار، 2- بورس کالا، 3- بورس ارز 4- بورس اوراق مشتقهبورس چیست؟

اسلاید 26: بورس اوراق بهادار چیست و چه وظیفه ای دارد؟بورس اوراق بهادار بازاری متشکل و رسمی است که اوراق بهادار پذیرفته‌شده در آن براساس قوانین و مقررات خاصی بین خریداران و فروشندگان داد و ستد می‌شود.وظیفه اصلی بورس اوراق بهادار فراهم آوردن بازاری شفاف (ارائه اطلاعات کامل برای خریداران و فروشندگان) برای داد و ستد اوراق بهادار است.

اسلاید 27: خرید و فروش سهام در بورس به چه شکل انجام می‌شود؟خرید و فروش سهام در بورس بوسیله کارگزاران و از طریق سیستم رایانه ای انجام می شود.به این ترتیب که کارگزاران به وکالت از سهامداران سفارشات خرید و فروش را وارد سیستم معاملات می کنند.معاملات در سیستم براساس روش حراج دوطرفه انجام می شود. یعنی نوبت های خرید براساس قیمت های بیشتر در هر لحظه و نوبت های فروش براساس کمترین قیمت در هر لحظه مرتب می‌شوند و هر زمان که بهترین قیمت خرید و بهترین قیمت فروش برابر شد معامله بر روی سهام انجام می شود.

اسلاید 28: داد و ستد سنتي سهام در ايران  داد و ستد سنتي سهام در ايران از سال ۱۳۴۶ در بورس تهران آغاز شد .در اين روش فرد متقاضي خريد پس از انتخاب سهم مورد نظر خود و همچنين كارگزار مورد اطمينان خود به هر ميزاني كه مي خواهد سهم خريداري كند به شماره حساب اعلام شده توسط كارگزار مربوطه پول واريز مي كند. درصورتيکه فرد براي اولين باراست كه براي خريد سهام اقدام مي کند و قبلا کدي براي وي در سازمان بورس باز نشده است كارگزار فتوكپي شناسنامه او را جهت تهيه كد مطالبه كرده و سپس فرم خريد سهام را در اختيار وي قرار مي دهد.از اين پس فرد مربوطه با كد مورد نظر شناخته مي شود. کار گزار پس از آماده شدن کد در اولين فرصت دستور خريد را در سيستم معاملات سازمان بورس وارد مي کند. دستور خريد در قسمت خريد سهام انتخاب شده درج خواهد شد. توجه نماييد که ثبت دستور خريد در سيستم معاملات به معناي انجام معامله نيست بلکه تنها تقاضاي خريد را در سيستم مشخص مي کند و انجام معامله با توجه به تقاضا يا تقاضاهاي فروش انجام خواهد شد، در صورتيکه اولاً سهام مورد نظر داراي تقاضا براي فروش باشد و ثانيا توافق بر قيمت هر سهم بين خريدار و فروشنده حاصل شود معامله به صورت خودکار توسط کامپيوتر انجام مي شود در غير اين صورت معامله انجام نخواهد شد.درصوتيکه معامله انجام پذيرفته باشد اعلاميه خريد که در آن جزئيات معامله انجام شده، شامل تعداد سهم خريداري شده، قيمت هر سهم و کسور مربوطه مشخص شده است صادر مي گردد. در معامله خريد کسور مربوطه مجموعاً 0/75% (هفتادو پنج صدم درصد) مي باشد که ۵/۰%آن کارمزد کارگزار و0/25 % آن مربوط به تسهيلات سازمان بورس مي باشدو مرحله آخر دريافت گواهيسهام پس از انجام معامله ازكارگزار مربوطه است. در حال حاضر اکثر کارگزاران بورس اوراق بهادار مخصوصاً شعب فرعی در شهرستانها از این روش جهت انجام معاملات استفاده می نمایند.

اسلاید 29: بهره گيري از فناوري اطلاعات و ارتباطات در بازار بورس ايرانفناوري اطلاعات و ارتباطات شاخه اي از فناوري است كه با استفاده از سخت افزار، نرم افزار و شبكه ، ‌افزار مطالعه و كاربرد داده و پردازش آن را در زمينه هاي ذخيره سازي، دستكاري، انتقال،مديريت،كنترل و داده آمايي خودكار امكانپذير مي سازد.گسترش و بكارگيري اين فناوري نيازمند رويكردي راهبردي و مديريتي در عرصه سازمانهاي عمومي و خصوصي كشور ميباشد تربيت نيروهاي متخصص كه ضمن آشنايي با اصول و كاربردهاي فناوري، نگرشي راهبردي و سيستمي به مقوله فناوري اطلاعات داشته باشند لازمه گسترش به كارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات در عرصه اجتماع مي باشد.يكي از كاربردهاي این فناوري داد و ستد الكترونيك سهام مي باشدكه با توجه به فعاليت رو به گسترش بورس در كشورمان بسيار حائز اهميت مي‌باشد. داد و ستد الكترونيكي سهام در ايران در تاريخ۲۴/۹/ ۸۲توسط بانك توسعه صادرات به اجرا در آمد.مراحل خريد و فروش اينترنتي سهام در بانك توسعه صادرات شامل افتتاح حساب نزد هريك از شعب بانك توسعه صادرات ايران، دريافت كد شناسايي و كلمه عبور از شعبه مربوطه و سپس اقدام از طريق سايت اينترنتي است . عمليات خريد مي تواند كاملاً غير حضوري انجام گيرد ، براي فروش نيز در صورتي كه برگه هاي سهام متقاضي نزد كارگزاري مربوطه باشد وي ميتواند با مراجعه به سايتir.edbi. wwwدرخواست فروش را براي كارگزار ارسال نمايد.بر اين اساس كارگزاري پس از دريافت درخواست مربوطه به فروش سهام مورد نظر اقدام مي نمايد.براي اين منظور متقاضي فرم الكترونيكي فروش سهام را پر كرده و درخواست خود را از طريق اينترنت ارسال مي نمايد، كارگزار پس از فروش سهام مبلغ مربوطه را به شماره حساب اعلام شده توسط مشتري واريز مي نمايد و اعلاميه فروش سهام به طور خودكار به آدرس پست الكترونيكي متقاضي ارسال ميشود و کارگزار كميسيون دريافت مي نمايد . [ ir.edbi. www ] لذا در روش دوم خريد و فروش خيلي سريعتر اتفاق ميافتد و كارگزار با فاصله خيلي كمي نسبت به قيمت تابلو يا مبلغ پيشنهادي سفارش دهنده ، وارد چرخه معامله ميگردد.در حال حاضر از میان پنج کارگزار موجود در بورس بندر عباس تنها یکی از آنها به این سیستم مجهز شده ولی با این حال به علت عدم فرهنگ سازی ، فقر اطلاعاتی ، عدم اطمینان به این روش و همچنین شکاف دیجیتالی این سیستم کمتر کاربرد دارد.

اسلاید 30: کارگزار چیست؟ کارگزار شخصی حقوقی (شرکتی) است که خرید و فروش سهام توسط وی صورت می گیرد.مجوز کارگزاری به افرادی داده می شود که علاوه بر داشتن برخی ویژگی‌ها از قبیل سوابق حرفه‌ای، قبولی در آزمون و امین بودن، مطابق قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی می بایست شرایط عضویت در کانون کارگزاران، پذیرش در بورس اوراق بهادار و مجوز فعالیت در بورس را دارا باشند.کارگزاری از طریق واحدی که شعبه نام دارد به ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران می‌پردازد. این شعبه در شهری واقع شده است که سازمان بورس در آن شهر تالار دارد. تالارهای اختصاصی کارگزار نیز شعبه تلقی می‌شود.چنانچه کارگزاری از طریق واحد خود در شهری که سازمان بورس در آن شهر تالار ندارد به ارائة خدمات به سرمایه‌گذاران بپردازد این واحد کارگزاری نمایندگی به حساب می‌آیدبرای فعالیت، هر کارگزار باید مبلغی به عنوان عضو به سازمان بورس پرداخت کند که به عنوان حق عضویت از آن یاد می‌شود. میزان حق‌عضویت در ابتدای هر سال توسط هیئت‌مدیره سازمان بورس تعیین می‌شود.

اسلاید 31: وظایف کارگزاری. مدیریت صندوق های سرمایه گذاری2. نمایندگی ناشر برای ثبت اوراق بهادار و دریافت مجوز عرضه3. بازاریابی برای فروش اوراق بهادار4. سبدگردانی اوراق بهادار5. مشاوره و انجام کلیه امور اجرایی برای پذیرش اوراق بهادار و کالا در هریک از بورس ها 6. مشاوره در زمینه های زیر:قیمت گذاری اوراق بهادارروش فروش و عرضه اوراق بهادارسرمایه گذاریمدیریت ریسک و.....

اسلاید 32: معامله گر کیست؟- معامله‌گر (Dealer)، نهاد يا شخصي است كه اوراق بهادار را براي خودش خريد و فروش مي‌كند و ريسك معاملات را هم مي‌پذيرد. اين نهادها از بنيه مالي بسيار قوي برخوردارند و موجودي اوراق بهادار دارند. در واقع، معامله‌گران با مشتريان خود معامله مي‌كنند و سفارشها را انجام نمي‌دهند. اين گروه كارمزد دريافت نمي‌كنندو از تفاوت قيمت خريد و فروش (Spread) بهره‌مند مي‌شوند. معامله‌گران نقش مهمي در افزايش نقدينگي و تعادل بازار برعهده دارند.  

اسلاید 33: کد معاملاتی چیست و نحوه دریافت آن چگونه است؟داد و ستد در سیستم معاملات از طریق کد معاملاتی صورت می گیرد. کد معاملاتی، کد ثابت و منحصر به فرد است که از طریق آن سرمایه گذار در سیستم معاملات شناسایی می شود.این کد شناسه‌ای 8 کاراکتری که براساس مشخصات فردی سرمایه گذار– از جمله کد ملی وی – و به‌صورت ترکیبی از حرف و عدد ایجاد شده است. متشکل از سه حرف اول نام خانوادگی فرد سرمایه گذار و یک عدد پنج رقمی است که به صورت اتوماتیک توسط سیستم رایانه ای مشخص می شود. لذا خرید و فروش اوراق بهادار مشروط به دریافت کد معاملاتی است که این امر از طریق کارگزار و با ارائه مستندات شناسایی سرمایه گذار نظیر شناسنامه و کد ملی و فقط برای یک‌بار امکانپذیر است.دریافت کد معاملاتی برای اشخاص حقوقی (شرکتها) مستلزم ارائه اساسنامه و روزنامه رسمی شرکت است.

اسلاید 34: تکمیل فرم سفارش در این فرم، اطلاعات مورد نیاز اعم از مشخصات شرکت کارگزاری، مشخصات سرمایه‌گذار، نام، تعداد و قیمت اوراق بهادار و چگونگی پرداخت یا دریافت وجه قید می‌شود. تعیین قیمت اوراق بهادار با مشتری است و مشتری می‌تواند تقاضای خرید یا فروش اوراق بهادار را در قیمت مشخصی تقاضا کند یا اینکه تعیین قیمت را به کارگزار و شرایط بازار واگذار کند.

اسلاید 35: ورود به سامانه معاملاتیپس از دریافت سفارش خرید یا فروش، کارگزار سفارش‌های دریافتی را با حفظ نوبت وارد سامانه معاملات می‌کند. اولویت‌بندی درخواست‌ها در صف تقاضای خرید(فروش) سهام ابتدا براساس قیمت‌های پیشنهادی خرید(فروش) صورت می‌گیرد و از بالاترین(پایین‌ترین) تا پایین‌ترین(بالاترین) قیمت اولویت‌بندی می‌شوند. به عبارت دیگر در صف تقاضای خرید(فروش) سهام، اولویت با سفارش‌هایی است که قیمت پیشنهادی بالاتری(پایین‌تری) دارند. درصورتی که قیمت‌های پیشنهادی خرید(فروش) در دو یا چند سفارش یکسان باشند صف تقاضا(عرضه) براساس زمان ورود سفارش خرید(فروش) به سامانه معاملات اولویت‌بندی می‌شود و سفارشی که زودتر از دیگر سفارش‌ها وارد سامانه معاملات شده باشد از اولویت برخوردار است

اسلاید 36:   انجام معاملهدر سامانه معاملات، صف تقاضا و سفارش‌های خرید در مقابل صف عرضه یا سفارش‌های فروش قرار می‌گیرد و درصورتی که قیمت پیشنهادی خرید و قیمت پیشنهادی فروش برابر شوند، معامله به‌طور خودکار توسط سیستم رایانه‌ای انجام می‌شود و سفارش‌ها از صف عرضه و تقاضا حذف می‌شوند. تسویه معاملات پایاپای و تسویه معاملات توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و سه روز بعد از انجام معامله(T + 3) صورت می‌گیرد. سامانه معاملاتی بورس تهران یک سیستم کاملا مکانیزه مبتنی بر سفارش است. به عبارت دیگر سفارش‌های خرید و فروش اوراق بهادار که از طرف مشتریان به کارگزار داده شده است، توسط کارگزار وارد سامانه معاملاتی می‌شود و برپایه اولویت قیمت و زمان در صف خرید یا فروش قرار می‌گیرد.براساس اولویت قیمت، یک سفارش خرید(فروش) اوراق بهادار با بیشترین(کمترین) قیمت، ابتدای صف خرید(فروش) قرار می‌گیرد. براساس اولویت زمان، سفارشی‌ که زودتر وارد سامانه معاملات شود جلوتر از سفارش هم قیمت خود قرار می‌گیرد.معامله هنگامی انجام می‌شود که سفارش‌های خرید و فروش، قیمت یکسان داشته باشند. این سازوکار بسیار شبیه به معامله از طریق حراج است چون کارگزاران می‌توانند با اطلاع قیمت سفارش‌های وارد شده، جای خود را در صف تغییر دهند یا با ارائه قیمتی معادل قیمت پیشنهادی از طرف کارگزار مقابل، اقدام به انجام معامله کننپس از انجام معامله، اطلاعات انجام معامله برای تسویه و پایاپای به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و کارگزار خریدار یا فروشنده ارسال می‌شود. اطلاعات مربوط به معاملات از جمله قیمت، ارزش و تعداد اوراق بهادار معامله‌شده، از طریق سایت بورس تهران و همچنین نمایشگرهای موجود در تالارها به اطلاع سهامداران می‌رسد.بورس اوراق بهادار تهران در حال نصب نرم افزار معاملاتی جدیدی است که با عملیاتی شدن آن، سرعت انجام معامله و همچنین انتشار اطلاعات پس از معامله، بهبود قابل توجهی پیدا خواهد کرد.

اسلاید 37: هزینه داد و ستد سهام در بورس اوراق بهادار برای سهامدار به چه میزانی است؟مبلغی که خریدار برای سفارش های خرید می پردازد عبارت از 4/0 درصد ارزش خرید بابت کارمزد کارگزار و 15/0 درصد ارزش خرید بابت کارمزد گسترش بورس است. برای سفارش های فروش، علاوه بر کارمزد کارگزار و کارمزد گسترش بورس، 5/0 درصد از محل فروش بابت مالیات پرداخت می شود. حداقل کارمزد کارگزار 000/15 ریال و حداکثر آن 100 میلیون ریال می باشد.

اسلاید 38: وجه حاصل از فروش سهام چه زمانی قابل وصول است؟ وجه حاصل از فروش سهام، سه روز کاری پس از انجام معامله قابل دریافت است. روزهای کاری، ایام هفته به جز روزهای پنجشنبه و تعطیلات رسمی می باشد.

اسلاید 39: چه زمانی برگه سهام خریداری شده به دست خریدار می رسد و از چه موقع قابل فروش است؟ گواهینامه نقل و انتقال و سپرده سهام یک روز کاری پس از انجام معامله، در محل کارگزاری، آماده تحویل به خریداران سهام است. فروش سهام خریداری شده نیز از هنگام دریافت گواهینامه نقل و انتقال و سپرده سهام امکانپذیر می باشد.

اسلاید 40: سود شرکت‌ها چه زمانی پرداخت می‌شود؟ طبق قانون تجارت، در صورتی که در مجمع عمومی عادی سالیانه، تقسیم سود تصویب شود، شرکت باید حداکثر ظرف 8 ماه از تاریخ تصویب، DPS را به سهامداران پرداخت کند.

اسلاید 41: برای اطلاع از نحوه دریافت سود نقدی هر سهم شرکت، (DPS) باید به کجا مراجعه کرد؟ برای اطلاع از مبلغ و نحوه دریافت DPS هرشرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، می توان با واحد اطلاع رسانی تالارهای معاملاتی و یا با امور سهام شرکت مربوطه ارتباط برقرار کرد.

اسلاید 42: سود نقدی هر سهم شرکت به چه سهامداری تعلق می گیرد؟سود هر سهم به سهامداری تعلق می گیرد که در تاریخ برگزاری مجمع عمومی سالیانه شرکت، مالک آن سهم باشد.

اسلاید 43: چرا سهامداران به تالار بورس می روند؟حضورمردم درتالاربورس الزامي نيست بلكه آنها جهت مشاهده تابلوي قيمت هاي تالار بورس و مشورت كردن با سايرسهامداران و دلگرمي دادن به يكديگردرهنگام افت قيمت ها در تالارمعاملات بورس حضورمي يابند.

اسلاید 44: پایان

اسلاید 45: دکتر محمد محبی ارائه دهندگان: مرضیه یکتاپور مرتضی غزنده عباس کناری زاده بازارهای پولی و مالی موسسات کارگزاری

اسلاید 46:   در بورس اوراق بهادار، خرید و فروش اوراق بهادار توسط واسطه های رسمی و دارای مجوز صورت می گیرد که از تخصص لازم و تجربه در این زمینه برخوردار باشند.

اسلاید 47: ساختار بازار سرمایه کشور

اسلاید 48:

اسلاید 49: کارگزار موسسه‌ یا شرکتی است که با مجوز سازمان بورس به نمایندگی از طرف اشخاص و یا به حساب خود حسب مورد و براساس قوانین و مقررات مربوط، به دادوستد اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس و سایر خدمات کارگزاری می‌پردازد. کارگزار بورس

اسلاید 50: جایگاه و مسئولیت کارگزاریها کارگزاریها در سیستم مالی ، در بخش واسطه ها و نهادهای مالی انجام وظیفه می کنند . یعنی ارتباط دهنده متقاضیان اوراق بهادار و عرضه کنندگان این اوراق هستند. وظیفه کارگزار یا شرکت کارگزاری این است که اوراق بهادار را با پایین ترین هزینه برای مشتریان خود بخرد یا بفروشد . کارگزار موظف است سفارش مشتری را به بهترین قیمت ممکن ،انجام دهد.

اسلاید 51: انواع موسسات كارگزاري موسسات كارگزاري را مي‌توان به چند گروه دسته‌بندي كرد، گروه اول، فقط در زمينه خريد و فروش سهام موجود در بازار فعاليت مي‌كنند و كارمزد دريافت مي‌نمايند. گروه دوم، بيشتر در زمينه سهامي فعاليت مي‌كنند كه براي اولين بار منتشر مي‌شوند.گروه سوم در امر خريد و فروش سهام شركتهاي كوچك و محلي و سهامي كه براي نخستين بار منتشر مي‌شوند، فعاليت مي‌كنند. گروه چهارم، كارگزاراني هستند كه تنها در بازارهاي خارج از بورس فعاليت مي‌كنند. گروه پنجم، كارگزاراني هستند كه علاوه بر خريد و فروش سهام موجود در بازار، در زمينه سهام جديد شركتها نيز فعاليت مي‌كنند و همچنين، خدمات مشاوره و اطلاع‌رساني نيز انجام مي‌دهند. اين گروه از كارگزاران، در زمينه خدمات پرتفوي نيز فعاليت مي‌كنند. به اين دسته از كارگزاران، كارگزاران تما‌م‌عيار يا خدمات كامل مي‌گويند. كارمزد اين گروه، بالاتر از ساير كارگزارن است. (Full – Service Brokers)

اسلاید 52: خدمات کارگزاری الف) معامله گری و بازارگردانیمعامله اوراق بهادار معاملات کالاهای پذیرفته بازارسازی و بازارگردانی

اسلاید 53: ب- خدمات مالی و مشاوره ای:1. مدیریت صندوق های سرمایه گذاری2. نمایندگی ناشر برای ثبت اوراق بهادار و دریافت مجوز عرضه3. بازاریابی برای فروش اوراق بهادار4. سبدگردانی اوراق بهادار5. مشاوره و انجام کلیه امور اجرایی برای پذیرش اوراق بهادار و کالا در هریک از بورس ها

اسلاید 54: خرید و فروش اینترنتی امکان خرید و فروش اینترنتی سهام خدمتی است که به منظور رفاه حال مشتریان در حذف زمان و هزینه مراجعه حضوری و امکان ارسال سفارش های خرید و فروش سهام از هر نقطه در داخل و خارج کشور توسط شرکتهای کارگزاری فراهم شده است.

اسلاید 55: مدیریت صندوق های سرمایه گذاری مجموعه ای از سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار که در واقع می توان آن را به صورت شرکتی در نظر گرفت که در آن افراد مختلف پول های خود را روی هم می گذارند و در سبدی از اوراق بهادار سرمایه گذاری می کنند

اسلاید 56: انتخاب کارگزاران استانیهیئت‌مدیرة شرکت کارگزاری حداقل پنج عضو می‌باشد.اعضاء هیئت‌مدیره باید دارای تحصیلات کارشناسی و بالاتر باشند. حداقل دونفر از اعضاء هیئت‌مدیره می‌باید دارای تحصیلات در رشته‌های مالی، حسابداری، اقتصادی، بازرگانی و سایر رشته‌های مرتبط باشندسرمایة ثبت شده شرکت حداقل یک میلیارد ریال باشد.محل اصلی فعالیت شرکت مرکز استان محل ثبت آن شرکت می‌باشداعضاء هیئت‌مدیرة شرکت باید دارای حداقل پنج‌سال سابقه مدیریت عمومی و یا هفت‌سال سابقه‌کار در شرکت‌ها، مؤسسات مالی، سرمایه‌گذاری، اعتباری و یا مؤسسات حسابرسی و خدمات سرمایه‌گذاری باشند.

اسلاید 57: کانون کارگزاران بر اساس ماده 33 قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر 1384، شروع به فعالیت کارگزاری، کارگزار/معامله گری و بازارگردانی به هر شکل و تحت هر عنوان منوط به عضویت در این کانون و رعایت مقررات این قانون و آیین نامه های و دستورالعمل های اجرایی آن است.

اسلاید 58: اهداف کانون کارگزاران1- کمک به ایجاد یک بازار اوراق بهادار عادلانه، رقابتی و کارا در کشور به منظور جلب اعتماد سرمایه گذاران، 2- ارتقاء اعتبار اعضای کانون و اشخاص وابسته به اعضاء نزد سرمایه گذاران، 3-افزایش دانش تخصصی اشخاص وابسته به اعضاء، 4- بهبود و گسترش خدمات وتنظیم روابط بین اعضای کانون با یکدیگر و با اشخاص وابسته به اعضاء.

اسلاید 59: فعالیت کانون کارگزاران   1- پیشنهاد مقررات، پذیرش، تعلیق یا لغو عضویت  اعضای کانون و اشخاص وابسته به اعضاء به سازمان و اجرای آنها،    2- نظارت بر عملکرد اعضاء کانون   نظارت بر برنامه های تبلیغاتی 4- وضع و اجرای ضوابط و استانداردهای حرفه ای و انضباطیایجاد سازش در اختلافات بین کارگزاران

اسلاید 60: ارکان کانونمجامع عمومی- - شورای کانون - هیات عامل - حسابرس / بازرس

32,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید