کسب و کار فروش و بازاریابی

بازاریابی بین المللی

Bazaryabi_beynolmelali

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بازاریابی بین المللی”

بازاریابی بین المللی

اسلاید 1: 1تهيه كننده : دكتر ميرزا حسن حسيني

اسلاید 2: 2فهرست

اسلاید 3: 3فصل اول كليات بازاريابي بين‌المللي

اسلاید 4: 4هدف كليهدف كلي اين فصل،‌ آشنايي دانشجو با فرآيند بازاريابي بين‌المللي و تفاوت آن با بازاريابي داخلي است. همچنين به دانشجو كمك مي‌كند تا عضو بهتر و موفقتري در بازاريابي بين‌المللي باشد. اين هدف از طريق تهيه‌كردن اطلاعات در مورد اينكه چه اتفاقي در بازار بين‌المللي مي‌افتد و با كمك آن‌ها در انتقال دانش در زمينه معاملات تجاري موفق به انجام مي‌رسد.

اسلاید 5: 5هدف‌هاي رفتارياز شما انتظار مي‌رود پس از مطالعه اين فصل بتوانيد:مفاهيم بازاريابي را تعريف كنيدبازاريابي بين‌المللي را تعريف كنيد.تفاوت بازاريابي بين‌المللي را با بازاريابي داخلي بيان كنيد.بازاريابي تطبيقي را شرح دهيد.بازاريابي بين‌المللي و سطوح رقابت را شرح دهيد.عناصر مزيت استراتژيك را نام ببريد.عوامل محيطي بازاريابي بين‌المللي را شرح دهيد.

اسلاید 6: 6هدف بازاريابيهدف بازاريابي ، فروش فراوان است. هدف، شناختن و درك مشتري به نحوي است كه كالا يا خدمت ارايه شده دقيقاً متناسب باشد، به طريقي كه كالا يا خدمات با نيازهاي او منطبق گردد و كالاهاي خود را به فروش رساند

اسلاید 7: 7تعريف بازاريابيعبارت است از مجموعه‌اي از فعاليت‌هاي انساني و اقتصادي هدايت شده در جهت ارضاي نيازها و خواسته‌هاي افراد جامعه

اسلاید 8: 8تعريف بازريابي بين‌الملليعبارت است از بازاريابي كالا و خدمات در بيش از يك كشور كه شامل صدور كالا از كشوري به كشور ديگر مي‌باشد.

اسلاید 9: 9با استفاده از اصول علمي به چه سولاتي مي‌توان پاسخ داد؟چگونه مي‌توان توليدات يا خدمات مناسب بازاريابي بين‌المللي را شناخت؟چه نوع قضاوتي لازم است يا لازم خواهد بود؟چه رفتاري از طريق رقباي جهاني انتظار مي‌رود؟گزينه‌هاي استراتژيك جهاني كدامند؟

اسلاید 10: 10اهميت تجارت جهانيكشورهايي كه هرگز نمي‌توانستند نقش اصلي در تجارت جهاني داشته باشند ناگهان به قطب اقتصادي تبديل شده‌اند،‌بدين ترتيب،‌افراد و شركت‌ها دريافته‌اند كه حيطه رقابت آن‌ها بازار داخلي نبوده بلكه بازار جهاني هستند.

اسلاید 11: 11تجارت جهاني، امروزه يك مجموعه به هم پيوسته جهاني از بازار‌ها، تكنولوژي و شرايط زندگي استاندارد كه در گذشته ناشناخته بوده‌اند، مي‌باشد.

اسلاید 12: 12تفاوت‌هاي بازار‌هاي داخلي و بين‌الملليتكنيك‌هاي بازاريابيتفاوت‌هاي محيطيمحدوديت‌ها و مقرارت دولتيميزان درآمدهاي جوامعتفاوت‌هاي فرهنگي

اسلاید 13: 13بازاريابي تطبيقياساس مطالعه بازاريابي تطبيقي،‌ پيرامون تشابهات و تفاوت‌هاي موجود بين بازاريابي كشورهاي مختلف دور مي‌زند. در بازاريابي تطبيقي، تلاش بر آن است كه تفاوت‌ها و تشابهات موجود

اسلاید 14: 14در كشورهاي مختلف در خصوص تقاضاي مردم و بازار محصولات شناسايي،‌مطالعه، تجزيه تحليل شده،‌مورد تفسر قرار گيرد و سپس طبقه‌بندي شوند.

اسلاید 15: 15در بازاريابي تطبيقي،‌ مدير بازارياب در مي‌يابد كه معيارهاي بازاريابي در كشور كانادا بيشتر به بازار آمريكا شباهت دارد تا به بازار مالزي يا سنگاپور و يا اين كه تشابهات بازار مالزي و اندونزي با يكديگر بيش از تشابه به هر يك از اين كشورها با بازار استراليا است.

اسلاید 16: 16بازاريابي بين‌المللي و سطوح آنبازاريابي بين‌المللي با سطح رقابت ارتباط نزديك دارد،‌هر چه در سطوح رقابت به رقابت بين شركتها و سازمان هاي بين‌اللملي نزديكتر شويم اهميت بازاريابي بين‌المللي بيشتر مي‌شود.

اسلاید 17: 17سطوح طبقه‌بندي رقابت تجاري رقابت در سطح يك شركترقابت در سطح صنعترقابت در سطح ناحيهرقابت در سطح كشور

اسلاید 18: 18سطوح كلي تجارت در سطح بين‌المللرقابت در سطح بخشهاي استراتژيك شركترقابت در سطح مهارت‌هاي فرديسطوح طبقه‌بندي رقابت تجاري

اسلاید 19: 19عناصر مزيت استراتژيك بازاريابيسيستم كارآمد تحقيقات بازاريابيروش‌هاي موثر بسته‌بنديتبليغات موثركانال‌هاي توزيعاستراتژي قيمت‌گذاري مناسب

اسلاید 20: 20تفاوت عمده بازاريابي داخلي و بين‌الملليتفاوت عمده بازاريابي داخلي و بين‌المللي محيط بازاريابي است.

اسلاید 21: 21عوامل خارجي محيط بازاريابي بين‌الملليعوامل اقتصاديعوامل سياسيعوامل فرهنگي

اسلاید 22: 22عوامل اقتصاديعوامل اقتصادي را مي‌توان را در ساختار صنعت و درآمد ملي جستجو كرد.

اسلاید 23: 23اهم عوامل اقتصادياقتصاد جايگزيناقتصاد صادرات مواد خام و اوليهتوسعه صنعتي

اسلاید 24: 24عوامل اقتصاد بر اساس درآمد مليدرآمد بسياربالاي خانوارهادرآمد بسيار پايين خانوارهاخانوارها با درآمدهاي بالاي متوسط و پايين

اسلاید 25: 25عوامل سياسينگرش كلي نسبت به خريدهاي بين‌الملليثبات سياسيمقررات پولي و ماليبوروكراسي دولتي

اسلاید 26: 26عوامل فرهنگيآداب و رسومزبانقوميتاعتقادات يا باورهاي عمومي

اسلاید 27: 27فصل دوممحيط فرهنگي در بازاريابي بين المللي

اسلاید 28: 28هدف كليهدف كلي در اين فصل، آشنايي دانشجو با تعريف فرهنگ، عوامل تشكيل‌دهنده محيط فرهنگي و تاثير هر يك از اين عوامل در تدوين برنامه موثر بازاريابي بين‌المللي و فنون مذاكره تجاري مي باشد.

اسلاید 29: 29هدف هاي رفتارياز شما دانشجويان انتظار مي رود بعد از مطالعه اين فصل بتوانيد:يك تعريف ساده از فرهنگ ارائه نماييد.عناصر تشكيل دهنده فرهنگ را برشماريد.فرهنگ مادي را توضيح دهيد و با تاثيرات آن بر بازاريابي بين‌المللي آشنا شويد.با مشكلات ناشي از تنوع زبان و همچنين اهميت زبان در بازاريابي بين‌المللي آشنا شويد.

اسلاید 30: 30اهميت فرهنگ در بازاريابي بين‌الملليمجموعه‌اي از نمادها، نهادها و روش‌ها در يك جامعه كه از نسلي به نسل ديگر منتقل شده و تعيين و تنظيم كننده رفتار انسان‌ها است. گفته مي‌شود، اين نمادها ممكن است ناملموس (مانند باورها، ارزش‌ها و خواسته‌ها) يا ملموس (مانند ابزار، مسكن، محصولات و كارهاي هنري) باشند.تعريف فرهنگ:

اسلاید 31: 31عناصر فرهنگعوامل تشكيل دهنده فرهنگ جهاني عبارتند از:فرهنگ ماديزبانمذهبعاداتتعليم و تربيتهنر

اسلاید 32: 32مذهباز اركان اساسي فرهنگ هر كشور،‌ دين مردم آن كشور است. مذهب،‌كيفيت و كميت اغلب رفتارهاي اقتصادي را تعيين مي‌كند. در برخي از كشورها، باورهاي مذهبي به اندازه‌اي اهميت دارد كه مردم در تصميم‌گيري براي انجام هرگونه فعاليت اقتصادي به تعاليم مذهبي و بايدها و نبايدهاي دين خود رجوع مي‌كنند

اسلاید 33: 33نمونه‌هاي تاثير مستقيم مذهب بر فعاليت‌هاي تجاريتعطيلات مذهبي در اديان مختلف و ماهيت هر يك از آن‌ها آثار ويژه‌اي تجاري در پي دارد. تعطيلات مذهبي:

اسلاید 34: 34تحريم‌ها و تجويزهاي مذهبياغلب اديان موارد حلال و حرام‌هاي متعددي را براي پيروان خود تعيين مي‌كنند. به عنوان مثال تحريم خوردن ماهي براي كاتوليك‌ها، تحريم گوشت گاو براي هندوها و تحريم گوشت خوك براي مسلمان‌ها نام برد.

اسلاید 35: 35نگرش به موقعيت زناناسلام،‌زنان را ارزشمندتر ازآن مي‌داند كه در موارد خاص بازاريابي مورد استفاده قرار گيرند، در حالي كه در برخي جوامع از آنان در امر بازاريابي سوء‌استفاده مي‌كنند.

اسلاید 36: 36عاداتبسياري از رفتارهاي انساني به عادات متكي‌اند. اين عادت‌ها،‌اغلب از روي ساختار اجتماعي،‌مذهب،‌محيط جغرافيايي و سياسي و نظاير آن شكل مي‌گيرد.

اسلاید 37: 37عادات موثر بر فعاليت‌هاي بازاريابيعادت در نوع نگرش به فعاليت‌هاي بازاريابيعادات در مورد ثروت‌اندوزي و كسب و كار ماديعادات در خصوص پذيرش تغييرعادات در قبول ريسك

اسلاید 38: 38سطح تحصيلاتبررسي سطح تحصيلات يك بازار خارجي براي بازاريابان بين‌المللي به دلايل زير داراي اهميت است. اگر اكثر مصرف‌كنندگان بي‌سواد باشند،‌برنامه‌هاي بازاريابي از قبيل تبليغات و نوشته‌هاي روي بسته‌بندي بايد تغيير كنند.

اسلاید 39: 39سطح تحصيلاتفروش محصولات با تكنولوژي پيشرفته، زماني موفقيت‌آميز خواهد بود كه سطح آموزش مناسب در كشور هدف وجود داشته باشد.ارتباط و همكاري در كانال توزيع به درجه تحصيلات افرادي كه در اين كانلا قرار دارند، بستگي دارد.

اسلاید 40: 40سطح تحصيلاتخدمات بازاريابي، مثل آژانس‌هاي تبليغاتي با درجه تحصيلات رابطه مستقيم دارد.در جوامع با سطح سواد پايين براي تبليغ يك محصول جديد استفاده از امكانات صوتي و تصويري (مثل تلويزيون) به جاي نشريات،‌اثربخشي بيشتري دارد.

اسلاید 41: 41هنر در بازاريابيملل مختلف نگرش‌هاي متفاوتي به رنگ‌ها، فرم‌ها، طرح‌ها، واژه‌ها و تصاوير دارند. شناخت اين تفاوت‌ها تاثير بسزايي در طراحي محصول،‌ بسته‌بندي، انتخاب نام و نظاير آن دارد.رنگ،‌ موسيقي و طراحي بارزترين موارد اختلاف جنبه‌هاي مختلف هنري ضروري خواهد بود.

اسلاید 42: 42تشابهات فرهنگي و استانداردسازي فعاليت‌هاي بازاريابي بين‌المللي همانطور كه بين بازارهاي مختلف،‌ تفاوت‌هاي آشكاري وجود دارد؛ بين برخي از بازارها نيز تشابهاتي وجود دارد كه يك شركت بايد اين تشابهات را شناسايي نموده و بر اساس آن در چندين بازار مختلف، يك استراتژي تبليغاتي مشخص را در پيش گيرد.

اسلاید 43: 43فوايد استانداردسازي خط‌مشي بازاريابيصرفه‌جويي ناشي از استاندارد كردن طرح‌كالا، بسته‌بندي و تبليغاتايجاد وحدت رويه،‌ثبات و يكنواختي در رابطه با خريداران و مشتريانبرنامه‌ريزي و كنترل بهتر

اسلاید 44: 44ارتباطات و مذاكرات در فعاليت‌هاي بازاريابي بين‌المللي

اسلاید 45: 45ارتباطاتامروزه بازاريابي مدرن از محدوده توليد، قيمت‌گذاري، شناسايي بازار و توزيع كالا فراتر رفته و شركت‌ها را مجبور به ايجاد تماس و ارتباط با خريداران بالقوه و بالفعل مي‌نمايد. وظيفه ارتباطات،‌ هدايت افراد يا سازما‌ن‌ها در شناخت كالا و خدمات و ترغيب آن‌ها نسبت به ترجيح‌دادن كالا و در نهايت خريد و مصرف كالا است. ليكن بايد رضايت بعد از خريد خريداران را نيز جلب كند و موضوع برتر بودن كالا را به آن‌ها يادآوري نمايد.

اسلاید 46: 46اهداف ارتباطاتمنظور از ايجاد ارتباطات تحقق اصول زير است:اطلاع‌رسانيايجاد شناخت و آگاهي نسبت به كالاعلاقمند كردن مشتريان به استفاده از كالابرتر دانستنمصمم ساختنانجام عمل خريد

اسلاید 47: 47تعريف فنون مذاكرات تجاريمذاكره هنر رسيدن به تفاهم متقابل از طريق چانه‌زني، بحث و استدلال بر سر مسائل اساسي است.

اسلاید 48: 48اركان مذاكرات بازاريابيهدفافراداطلاعات

اسلاید 49: 49روش‌هاي مذاكرات بازاريابيمذاكره ملايممذاكره خشنمذاكره منطقي يا اصولي

اسلاید 50: 50مذاكره ملايمبسياري از مديران بازاريابي تابع روش مسالمت‌آميز،‌انعطاف‌پذيري،‌امتياز دادن،‌برخورد دوستانه باوقار،‌خودداري از درگيري و خصومت براي رسيدن به نتيجه مطلوب مي‌باشد.

اسلاید 51: 51مذاكره خشنتاكتيك خشونت در مذاكرات بازرگاني از سياست‌هاي نظامي به بازاريابي راه‌يافته و شيوه مطلوبي نيست.

اسلاید 52: 52مذاكرات منطقي يا اصولييك مذاكره‌كننده اعم از خريدار، فروشنده،‌واسطه يا بازارياب بين‌المللي كه در زمينه‌هاي حرفه‌اي فعاليت مي‌نمايند با اصول‌گرايي،‌عدالت منطقي،‌ملايمت بجا و خشونت به موقع و بالاخره با نگرش سيستمي به موضوع مي‌تواند مذاكرات را به طرف هدف راهبردي نمايد.

اسلاید 53: 53مراحل مذاكرهمرحله اول – پيش مذاكرهمرحله دوم – مذاكره گستردهمرحله سوم – مذاكره تلفيقيمرحله چهارم – تصميم‌گيري و اقدام

اسلاید 54: 54مهارت‌هاي مورد نياز در مرحله پيش‌مذاكرهتعيين اهداف در رابطه با محيط و عوامل شناخته و ناشناخته،‌تعيين بهترين شرايط پيشنهاد و زمان مناسب براي اين كارتعيين زمان حل مورد مذاكره از طريق تبادل نظر، تعيين موضوعات غير‌ملموسبرنامه‌ريزي براي مذاكره با شخصي‌نمودن بده و بستان‌ها،‌ آماده كردن روش‌هاي جايگزيني براي موارد پيش‌بيني نشده و جا انداختن حدود اختيارات

اسلاید 55: 55مهارت‌هاي مورد نياز مذاكره گستردهتفكيك مضوعات مورد بحث و آزمايش محدوديت‌ها، مشخص كردن عواملي كه در مواقع گونان بر نفوذ‌پذيري و قدرت اثر مي‌گذارند.مشخص كردن استفاده از استراتژي‌هاي مشترك يا مقابله‌ايتعيين اوليت‌ها و نيازهاي رقيب

اسلاید 56: 56مهارت‌هاي مورد نياز مذاكره تلفيقيآگاهي از شيوه‌هاي رفتاري خود و رقيب،‌استفاده از بهترين متد حل تضادتمرين انواع مهارت‌‌هاي ميان فرديحفظ انعطاف‌پذيري در موضع در رابطه با پيشنهادات متقابلكسب اطلاعات ملموس و غير ملموس،‌تنظيم كردن اهداف و استراتژي‌ها

اسلاید 57: 57مهارت‌هاي مورد نياز در مرحله تصميم‌گيري و اقدامارزيابي نقش عوامل موثر در حاصل كار و قضاوت در مورد آنچه مورد قبول قرار مي‌گيرد.محك‌زني در مورد موضوعات تفاهم و موافقت‌شدهانتخاب تكنيك حسن‌ختام از طريق خلاصه‌كردن و دادن اختيار

اسلاید 58: 58مهارت‌هاي مورد نياز در مرحله پس مذاكرهتفاهم و يا قبول يك توافقنامه كه منعكس‌كننده موارد تفاهم مفاهيم حقوقي باشد.ارايه براي بررسي و تجديد‌نظر به علت تغيير بعضي عوامل

اسلاید 59: 59نكات مهم در مذاكرات بازاريابي بين‌الملليتا آنجا كه مي‌توانيد از اطلاعات داوطلبانه نسبت به مسائل بنگاه خود احتراز نماييد.زمان و مكان مناسبي را براي مذاكرات فروش در نظر بگيريد.اول گوش كنيد،‌دوم يادداشت برداريد،‌سوم فكر كنيد و سپس تصميم بگيريد.به آداب، ‌سنن و اعتقادات طرف مذاكره احترام بگذاريد.اگر نمي‌توانيد بفروشيد، بخريد.

اسلاید 60: 60چند نكتهدر مذاكرات بازاريابي بين‌المللي اگر شركت ‌مي‌كنيد،‌ نكات زير را مورد توجه قرار دهيد.ژاپن: قبل از وقت شروع مذاكره، در محل حاضر شويد.تايوان: هرگز به شخص ساعت ديواري هديه ندهيد،‌ اين علامت قطع رابطه است.هنگ‌كنگ: به كسي گل سفيد تعارف نكنيد.ايتاليا: به كسي ”دستمال ” هديه ندهيد.اسپانيا: از ”بيمه عمر“ صحبت نكنيد.

اسلاید 61: 61تاكتيك‌هاي مهم در فرآيند مذاكرهايجاد وقفه در مذاكرهحفظ آبرو در مذاكره غيررسمياقدام به حملهحمله غافلگيرانهدر اختيارگرفتن دستور جلسه

اسلاید 62: 62فصل چهارممحيط سياسي و قانوني در بازاريابي بين‌المللي

اسلاید 63: 63هدف كليهدف كلي در اين فصل آشنايي دانشجو با محيط سياسي-قانوني و عوامل تشكيل‌دهنده آن مي‌باشد

اسلاید 64: 64هدف‌هاي رفتارياز شما انتظار مي‌رود پس از مطالعه اين فصل بتوانيد:محيط سياسي را تعريف كنيد.توضيح دهيد، دولت چه نقشي در اقتصاد دارد.توضيح دهيد چه عواملي موجب بي‌ثباتي سياسي مي‌شوند.محيط قانوني بازاريابي بين‌المللي را توضيح دهيد.پيمان FCN و پيمان‌هاي مالياتي را توضيح دهيد.

اسلاید 65: 65روند تئوري‌هاي تجارت بين‌المللميراث سياست بازرگاني (موكانتي‌ليسم)ملي‌گراييتمركز بر طلاتراز مطلوب تجاري

اسلاید 66: 66نظريه مزيت مطلقبه نظر اسميت هر كشور در توليد كالايي تخصص پيدا مي‌كند كه در آن مزيت مطلق دارد و با اين فرض تجارت بين كشورها برقرار مي‌گردد.

اسلاید 67: 67نظريه مزيت نسبيطبق نظر ريكاردو نظريه مزيت نسبي بر آن است كه با تكيه بر تخصص كشورها و استفاده بهينه از امكانات و تسهيلات،‌ آن‌ها را مورد توجه قرار دهد به گونه‌اي كه كشورها بتوانند كالاهايي را كه توليد آن از تخصص و كارايي بيشتري برخوردار هستند را توليد و صادر نمايد

اسلاید 68: 68دوره‌هاي تجارت و توليدمرحله اول – قدرت صادراتيمرحله دوم – توليدات خارجي آغاز مي‌شودمرحله سوم – توليدات خارجي در بازارهاي صادراتي حالت رغيب را به خود مي‌گيردمرحله چهارم – رقابت وارداتي آغاز مي‌شود

اسلاید 69: 69تئوري‌هاي تجارت بين‌الملل در صدد پاسخ به اين سوالات هستندچرا كشورها تجارت مي‌كنند؟چه كالاهايي را تجارت مي‌كنند؟چگونه سودهاي ناشي از تجارت تقسيم مي‌شوند؟

اسلاید 70: 70سهم ايران از بازار جهانيسهم ايران از تجارت جهاني از 3ر2% در سال 1975 به 35ر0% در سال 1995 كاهش يافته است. سهم صادرات غير نفتي ايران در صادرات جهاني در وضعيت كنوني حدود 06ر0% است.

اسلاید 71: 71سهم ايران و كشورهاي منتخب در صادرات جهانارقام به ميليارد دلار

اسلاید 72: 72درهم‌آميزي اقتصادي ايران با اقتصاد جهانيدر كشورهاي نفت‌خيز ، درآمد نفت بيش از آن كه محرك و زمينه‌ساز رشد پايدار و عامل متنوع شدن فعاليت‌هاي اقتصادي باشد،‌مانعي براي اين امر بوده است.

اسلاید 73: 73دلايل متعدد بودن قيمت سهام در بازارتوسعه موارد مصنوعي كه جايگزين كالاهاي اوليه شده است.افزايش خودكفايي كشاورزي در كشورهاي صنعتي.رشد توليد در مقايسه با توليدات اوليه در سطح جهان

اسلاید 74: 74به طور كلي،‌كليه معاملات اقتصادي بين يك كشور و ساير كشورها در دوره‌اي مشخص كه اصولاً يك سال است،‌در سندي به نام تراز پرداخت‌ها ثبت مي‌شود. اين سند منبع اصلي اطلاعات براي بانك‌هاي خارجي و ساير كشورها و تصميم‌گيران دولتي مي‌باشد.

اسلاید 75: 75تقسيم‌بندي صورتحساب تراز پرداخت‌هاحساب جاريحساب سرمايهحساب رسمي خزانه

اسلاید 76: 76تراز پرداخت‌ها و تصميم‌گيري بازاريابيدو تصميم مهم در مورد بازاريابي بين‌المللي عبارتند از:انتخاب محل عرضه براي بازارهاي خارجيانتخاب بازارهايي براي فروش

اسلاید 77: 77خط‌مشي بازرگانيخط‌مشي بازرگاني به اقدامات و قوانين دولتي در خصوص تجارت خارجي اشاره دارد. نظريه‌پردازان و طرفداران حمايت‌گرايي، دلايل مختلفي را براي رويكرد حمايت گرايي يا خط‌مشي بازرگاني ارائه نموده‌اند؛‌ اين دلايل و استدلال‌ها را كه در همه آن‌ها ديدگاه ملي و ديدگاه سياسي در رده نخست بحث قرار دارد،‌ مي‌توان تحت عنوان دو گروه «دلايل اقتصادي» و «دلايل غير اقتصادي» طبقه‌بندي نمود.

اسلاید 78: 78دلايل اقتصاديدلايل و استدلال‌هاي اقتصادي گوناگوني در اثبات آن دسته از سياست‌هاي تجاري كه اتخاذ سياست‌اي حمايتي را مدنظر دارند:حمايت از صنايع نوپابهبود روابط مبادلهتامين ثبات اقتصادي ملي و داشتن اقتصاد متعادلبالا بردن سطح توليد و اشتغالبهبود موازنه پرداخت‌ها

اسلاید 79: 79دلايل غيراقتصاديبرخي از دلايل غير‌اقتصادي حمايت‌گرايي كه داراي مباني منطقي‌تري هستند عبارتند از:دفاع ملي شامل فراهم آوردن زمينه‌هاي امنيت، استقلال و خودكفايي ملي در زمينه صنايع و بخش‌هاي استراتژيك و اساسي نظير محصولات كشاورزي،‌صنايع آهن و فولاد، ‌سوخت،‌ صنايع نظاميملاحظات سياسي و اجتماعي نظير حفظ حقوق طبقات خاص جامعه كه در شرايط آزاد تجاري با مشكل مواجه مي‌شوند.

اسلاید 80: 80تعرفه‌هاي گمركيمتداولترين محدويت وارادتي براي كالاهاي خارجي در سيستم بازرگاني بين‌المللي تعرفه گمركي مي‌باشد. در اين نوع محدوديت،‌ دولت خارجي مقرراتي را براي دريافت ماليات تحت نام‌هاي حقوق گمركي، ‌سود بازرگاني، و يا كلمات مشابه آن براي كالاهاي وارداتي وضع مي‌نمايد.

اسلاید 81: 81حقوق گمركيعبارت است از ماليت و عوارضي كه دولت به من منظورهاي مالي و حمايتي و يا جزء آن،‌ هنگام عبور كالاي خارجي از مرزهاي كشور،‌ اخذ مي‌نمايد.

اسلاید 82: 82تعرفه گمركيعبارت است از فهرست مرتب و منظم كليه اقسام عوارض گمركي كه بنا به تصميم مراجع قانوني به كالاهاي وارداتي كشور در يك زمان معين تعلق مي‌گيرد.

اسلاید 83: 83سود بازرگانيهمانند حقوق گمركي،‌ نوعي ماليات غير مستقيم است كه بر واردات قطعي كالا در يك زمان مشخص تعلق مي‌گيرد.

اسلاید 84: 84تفاوت حقوق گمركي و سود بازرگانيحقوق گمركي مصوبه مجلس شوراي اسلامي مي‌باشد ولي سود بازرگاني مصوبه هيئت وزيران است.

اسلاید 85: 85با توجه به مبناي اخذ عوارض گمركي، سه نوع «عوارض گمركي مقداري»، «عوارض گمركي ارزشي»، عوارض گمركي مختلط» از يكديگر قابل تفكيك هستند:عوارض گمركي مقداري،‌به ازاي هر واحد كالاي وارداتي،‌مبلغي معين به عنوان عوارض اخذ مي‌شود. در نوع گمركي ارزشي،‌قيمت كالا مبناي اخذ مي‌باشد و از تركيب عوارض گمركي مقداري و ارزشي،‌عوارض گمركي مختلط به وجود مي‌آيد.

اسلاید 86: 86عوارض گمركي مقداري، براي كالاهاي اوليه و مواد خام مورد استفاده قرار مي‌گيرد و عوارض گمركي ارزشي در مورد توليدات صنعتي به‌كار گرفته مي‌شود.

اسلاید 87: 87آثار وضع تعرفه بر وارداتبرقراري موانع تعرفه‌اي باعث كاهش حجم تجارت خارجي يك كشور مي‌شود.برقراري موانع تعرفه‌اي در مقايسه با حالت تجارت آزاد، به كاهش مازاد مصرف‌كننده مي‌انجامد.برقراري موانع تعرفه‌اي در مقايسه با تجارت آزاد،‌باعث افزايش درآمد دولت مي‌شود.خالص آثار وضع تعرفه وارداتي در مورد يك اقتصاد بزرگ متفاوت مي‌باشد.

اسلاید 88: 88سهميه‌هامحدوديت‌هاي كمي تحت عنوان سهميه‌ها مانع واردات مي‌شوند. بدين ترتيب كه حد مشخص و مطلقي را براي مقدار كالا و در گروه‌هاي مشخصي كه مي‌توانند وارد كشور شوند،‌ تعيين مي‌كنند. سهميه وارداتي مي‌تواند به مراتب محدوديت جدي‌تري براي كارخانه باشد چرا كه انعطاف لازم را براي روبرو شدن با آن را نخواهد داشت.

اسلاید 89: 89هدف دولت از تعيين سهميه منحصراً كسب درآمد نيست. درآمدي دركار نخواهد بود مگر اينكه جواز واردات را به فروش رساند كه كشورهاي دوست در محدوده سهميه تعيين شده جنس وارد كنند. هدف در اينجا فقط حفاظت از توليد ملي و مشاغل در زمينه توليد كالاي مربوط و مورد نظر مي‌باشد.

اسلاید 90: 90كنترل ارزكنترل ارز از كاملترين وسيله نظارت بر تجارت خارجي است،‌البته به استثناي مورد تجارت همه جانبه دولتي كه در كشورهاي كمونيستي رخ مي‌دهد. كنترل ارز،‌ مانور پولي دولت بر كل معاملات ارزي است. كمپاني ملي بايد درآمد ارزي خود را به سازمان كنترل‌كننده كه اصولاً بانك مركزي است به فروش رساند.

اسلاید 91: 91عواقب محدوديت ارزي براي كارخانجات و شركت‌هايكي از عواقب محدوديت ارزي براي كارخانجات و شركت‌ها اين است كه احتمالاً دولت به پرداخت سود اوليت نداده و در ارز كمياب كشور صرفه‌جويي مي‌كند. در اين وضعيت،‌كارخانه از مكانيزم قيمت‌گذاري انتقالي استفاده مي كند تا برخي از درآمدها را خارج كند يا حداقل سعي كند درآمدهايش در داخل كشور انباشته نشود.

اسلاید 92: 92تعرفه‌هاي گمركي نامرئيمحدوديت‌هاي دولتي ديگري در مورد تجارت بين‌الملل اعمال مي‌شود ولي آن‌ها به سختي قابل تقسيم مي‌باشند و تحت عناوين مختلفي مثل،‌ حمايت‌هاي اداري، گمرك نامرئي و يا محدوديت‌هاي غيرگمركي مطرح مي‌شوند.

اسلاید 93: 93سازمان‌هاي تسهيل كننده تجارت جهانيسازمان تجارت جهانيآنكتاد

اسلاید 94: 94انواع گروه‌بندي ‌هاي بازار بين‌الملليمناطق آزاد تجارياتحاديه حقوق گمركيبازار مشتركاتحاديه اقتصادي اتحاديه سياسي

اسلاید 95: 95اهداف ايجاد مناطق آزاد تجاريجلب سرمايه‌هاي خارجيايجاد فرصت‌هاي شغليكسب درآمدهاي ارزي و افزايش صادراتدستيابي به تكنولوژي پيشرفتهجذب نقدينگي سرگردان داخلي و مهار تورممحروميت زدايي در مناطقي كه امكان رشد و توسعه بالقوه دارند

اسلاید 96: 96عوامل توفيق مناطق آزاد تجاري در برخي كشورهابرخورداري از ثبات داخلي و تمركز سياسي در كشور صاحب منطقه آزادبرخورداري از قوانين و مقررات ساده و با ثبات و فاقد جنبه‌هاي دست و پا گيربرخورداري از تاسيسات زيربنايي مناسب در منطقه آزادبرخورداري از صلح و آرامش و روابط بين‌المللي كم‌تشنج

اسلاید 97: 97دلايل عدم توفيق مناطق آزاد تجاري در برخي كشورهابي‌ثباتي سياسي و ضعف قدرت مركزي كشور داراي مناطق آزادفضاي نامساعد فرهنگي، اجتماعي،‌ حقوقي درون اقتصاد مليمكان‌يابي نادرست مناطقضعف مديريت مناطق آزادكمبود نيروي كار ماهر و بازده اندك نيروي انساني

اسلاید 98: 98عملكرد مناطق آزاد ايران در حال و آيندهبرخي از مسئولين معتقدند كه در حال حاضر محور اساسي فعاليت‌ها در مناطق آزاد با استفاده از فعاليت كالاي همراه مسافر است؛‌ كه با فراهم نمودن شرايط عزيمت مردم به اين نقاط و متعاقب آن اقامت در آن و اقدام به خريد برخي كالاها و انتقال اين كالاها به داخل كشور تسهيل گرديده است

اسلاید 99: 99اتحاديه حقوق گمركيوسعت عمل يك اتحاديه حقوقي گمركي فراتر از يك ناحيه آزاد تجاري است در واقع نه تنها هيچ تعرفه‌اي بر تجارت بين اعضاء وجود ندارد،‌بلكه اعضاء يك تعرفه متحدالشكل در مقابل كشورهاي غير عضو در زمينه تجارت دارند.

اسلاید 100: 100بازار مشتركبازار مشترك در واقع،‌ شامل اتحاديه حقوق گمركي مي‌شود امابسيار فراتر از آن؛‌ به اين دليل كه هدف استاندارد سازي يا هماهنگ‌كردن كليه آئين‌نامه‌هاي دولتي موثر بر تجارت را دنبال مي‌كند. به طور خلاصه بازار مشترك، اتحاديه حقوق گمركي است كه نيروي كار و سرمايه به آساني قابل مبادله است.

اسلاید 101: 101اتحاديه اقتصادياتحاديه اقتصادي زمينه اي را براي كشورهاي عضو ايجاد مي‌كند به طوري كه از نظر اقتصادي(مالي، پولي)با يكديگر هماهنگي‌هاي لازم را داشته باشند؛ بنابراين اتحاديه اقتصادي سازماني است كه يك منطقه آزاد تجاري، اتحاديه گمركي، بازار مشترك براي كشورهاي ديگر ايجاد مي‌كند.

اسلاید 102: 102به عنوان نمونه‌اي از اتحاديه اقتصادي مي‌توان به همكاري‌ اقتصادي آسيا پاسفيك (OPEC) و سازمان همكاري‌‌هاي اقتصادي (ECO) اشاره كرد.

اسلاید 103: 103همكاري هاي عمده بين المللي

اسلاید 104: 104همكاري هاي عمده بين المللي

اسلاید 105: 105اثرات ايجاد يك بلوك تجاريمنافع بلوك تجاري : عبارت است از خلق تجارتهزينه‌هاي بلوك تجاري : عبارت است از انحراف در الگوي تجارت خارجي

اسلاید 106: 106عوامل اثربخشي يك بلوك تجاريبر اساس مباني خرد اقتصادي تجارت بين‌الملل، ميزان اثربخشي يك بلوك تجاري به سه عامل اقتصادي بستگي دارد:اختلاف بين هزينه‌هاي توليد داخلي و هزينه‌هاي توليد كشورهاي عضو بلوك.اختلاف بين هزينه‌هاي توليد كشورهاي عضو با هزينه‌هاي توليد كشورهاي غير عضو.كشش تقاضا

اسلاید 107: 107ناحيه گرايي و شركت‌هاي چند مليتيشركت‌هاي چند مليتي شركت‌هايي هستند كه تحت نظارت و كنترل شركت «مادر» مبادرت به سرمايه‌گذاري،‌ ايجاد و ثبت شركت‌هاي فرعي در كشورهاي ديگر نموده و بدين ترتيب توليداتشان را به بازار جهاني عرضه مي‌كنند.

اسلاید 108: 108سيستم‌هاي مالي بين‌الملليثبات در اقتصاد بين‌المللي،‌ زمينه‌ساز صلح و پيشرفت است. از اين رو، پس از جنگ جهاني دوم،‌ سازمان‌هايي همچون صندوق بين‌الملي پول (IMF) و بانك جهاني ايجاد شدند.

اسلاید 109: 109بانك جهانيگروه بانك جهاني از 3 موسسه زير تشكيل گرديده است:بانك بين‌المللي ترميم و توسعهشركت مالي بين‌الملليموسسه توسعه بين‌المللي

اسلاید 110: 110عوامل تاثيرگذار بازاردرآمددرجه توسعه اقتصادي كشوروضع طبيعي كشورعوامل زيربنايي كشورجمعيتساير عوامل اقتصادي

اسلاید 111: 111استفاده از درآمد سرآنه دقيق نبوده و مشكلاتي به شرح زير بوجود مي‌آوردچگونگي توزيع درآمد بين همه افراد جامعه را نشان نمي‌دهد و لذا ممكن است درآمد سرانه بالا فقط متعلق به عده معدودي باشد. بنابراين پراكندگي توزيع درآمد بايد از طريق ديگري تهيه شده و مورد توجه قرار گيرد.درآمد سرانه معمولاً منعكس كننده قدرت خريد كالاي خاصي نيست و فقط مي‌تواند در سطح كل،‌قدرت خريد را مشخص كند بنابراين بايد توجه داشت كه درآمد بالا چه اثري روي فروش محصول شركت دارد.روش محاسبه درآمد سرانه در كشورهاي مختلف يكسان نبوده و در كشورهاي مختلف از روش‌هاي مختلف محاسبه استفاده نموده و سعي در بزرگتر نشان دادن آن دارند.

اسلاید 112: 112درجه توسعه اقتصادي كشوردرجه توسعه اقتصادي كشوري كه قرار است در آن كالا عرضه گردد از عوامل مهم اقتصادي محيط است. بايد ديد در چه مرحله‌اي از توسعه اقتصادي قرار دارد.

اسلاید 113: 113طبقه‌بندي روسوطبقه‌بندي روسو، مراحل توسعه را به پنج مرحله تقسيم مي‌كند:جامعه سنتيمرحله قبل از جهشمرحله جهشمرحله بلوغ مرحله توليد انبوه

اسلاید 114: 114مرحله قبل از جهشمرحله‌اي كه اولين تغييرات در نحوه توليد به‌وجود آمده و نطفه صنعت بسته مي‌شود و صنعت شروع به نشان دادن نقش خود در جامعه مي‌كند. بنابراين شكل جديدي از توليد و مصرف در جامعه بوجود مي‌آيد. عرضه كالا در كشوري كه در اين مرحله است نيز ملاحظات زيادي دارد و بايد با دقت انجام شود. در صورتي كه شركت قصد توليد درآن كشور را داشته باشد،‌ مي‌تواند جزء پايه‌گذاران صنعت در آن كشور محسوب گردد.

اسلاید 115: 115وضعيت طبيعي كشوريكي ديگر از عوامل اقتصادي محيط،‌ وضعيت طبيعي كشور از نظر آب و هوا، منابع زيرزميني، رودخانه، جنگل، و موقعيت جغرافيايي مي‌باشد. اين عوامل ثروت طبيعي كشور را تشكيل داده و امكانات بالقوه براي توليدات صنعتي فراهم مي‌نمايد.

اسلاید 116: 116عوامل زيربناييحمل و نقلارتباطاتانرژيصنايع مادرخدمات بازرگاني

اسلاید 117: 117حمل و نقلامكانات حمل و نقل موجود در كشور اثر مهمي بر فعاليت‌هاي اقتصادي داشته، سيستم توزيع بدون حمل و نقل مناسب فلج خواهد بود. حمل و نقل از دو بعد مي‌بايستي مد نظر قرار گيرد:وسايل حمل و نقل مانند تعداد كاميون‌ها، لكوموتيو، كشتي و هواپيماامكانات زيربنايي حمل و نقل مانند تعداد فرودگاه‌ها امكانات بنادر، طول خطوط راه‌آهن و جاده‌هاهنگام توليد يا عرضه يك كالا در كشور خارجي بايد امكانات حمل و نقل را مود توجه قرار داد و سپس اقدام نمود.

اسلاید 118: 118جمعيتجمعيت يكي از عوامل بسيار مهم در بازاريابي است. اگر ساير عوامل ثابت در نظر گرفته شود هر چه تعداد جمعيت بيشتر باشد بازار مناسبتر است. هرچند كه جمعيت جزء عوامل مهم بازاريابي مي‌باشد؛ ولي تكيه بر تعداد جمعيت به تنهايي ممكن است گمراه كننده باشد.

اسلاید 119: 119جمعيت را بايد از نقطه‌نظرات زير بررسي كرد:گروه‌هاي سني جمعيتپراكندگي جمعيتدرجه رشد جمعيت

اسلاید 120: 120ساير عوامل اقتصاديتورمقوانين مالي و مالياتينقش دولت‌ها در فعاليت‌هاي اقتصاديوضعيت سرمايه‌گذاري خارجي در كشور

اسلاید 121: 121فصل پنجمتحقيقات بازاريابي بين‌المللي

اسلاید 122: 122هدف كليهدف كلي اين فصل آشنايي با زمينه‌هاي تحقيقات بازاريابي بين‌الملل و همچنين آشنايي با روش‌ها و تكنيك‌هاي تحقيقات بازاريابي مي‌باشد.

اسلاید 123: 123هدف‌هاي رفتارياز شما انتظار مي‌رود پس از مطالعه اين فصل بتوانيد:حدود وظايف بازاريابي بين‌المللي را بيان كنيد.اطلاعات مورد نياز بازاريابي بين‌المللي را شرح دهيد.چگونگي استفاده از تكنيك‌هاي داخلي را در بازاريابي بين‌المللي شرح دهيد.روش‌هاي جمع‌آوري اطلاعات را در بازاريابي بين آلمللي شرح دهيد.

اسلاید 124: 124وسعت كار بازاريابي بين‌الملليتحقيقات بازاريابي بين‌الملل جامعتر از تحقيقات بازاريابي داخل كشور مي‌باشد. اين واقعيتي است كه مي‌توان از تمام مطالعات تحقيقي بازاريابي داخلي بالقوه در سطح بين‌المللي استفاده نمود. زمينه‌هاي اطلاعاتي كه مي‌توانند مفيد واقع شوند شامل: رفتار مشتريان، محصول قابل قبول، تصميمات كانال توزيع و تقويت و تشويق تقاضا مي‌باشند.

اسلاید 125: 125ريچارد هالتون سه موضوع را كه در تحقيقات بازاريابي بايد مورد توجه قرار گيرند پيشنهاد كرده كه به شرح زيرند:چه كساني رقابت‌كنندگان، عرضه‌كنندگان و اداره‌كنندگان دولت هستند؟ و ديگران چه اثري بر عمليات مي‌توانند داشته باشند.چه عمل‌ها و تقويت‌هاي استراتژيكي را عرضه‌كننده به طور يكسان مورد توجه قرار مي‌دهد؟احتمالاتي كه به هر شق استراتژيكي وابسته دارند چه هستند؟

اسلاید 126: 126مهارت‌هاي مهم از تكنيك‌هاي تحقق بازاريابي داخلي براي استفاده در بازارهاي خارجيمحقق بايد خيلي خوب از تكنيك‌هاي و فرضيات و همچنين محدوديت‌هاي آن‌ها تبحر و اطلاع داشته باشد.محقق بايد با درجه استفاده از اين تكنيك‌ها در ارتباط با فرهنگ و همجنين استفاده از تكنيك موثر در يك جامعه و فرهنگ مخصوص را بداند.

اسلاید 127: 127مشكلات تحقق بازاريابي در كشورهاي مختلفبسياري از مسائل و مشكلات در تحقيق بازاريابي ناشي از كشورهاي ديگر است. اين مشكلات به چهار دسته طبقه‌بندي مي‌شوند:مشكلات فرهنگيمشكلات تكنيكيمشكلات داده‌هامشكل اقتصادي يا هزينه

اسلاید 128: 128مشكلات فرهنگيدر صورتي كه مدير توليد براي محصولاتش در تمام كشورها با يك روش عمل كند، اين با موقعيتي كه در بازار وجود دارد مغايرت دارد. زيرا مردم داراي فكر، احساس و به طور كلي رفتارهاي گوناگون مي‌باشند كه از كشوري به كشور ديگر تغيير مي‌كند و اين براي بازاريابان مشكلاتي را ايجاد مي‌نمايد.

اسلاید 129: 129برخي مشكلات فرهنگيمشكل زبانسازمان اجتماعيكسب پاسخ

اسلاید 130: 130مشكلات تكنيكي يا فنيمعمولاً محقق به بعضي از شالوده‌هاي بازرگاني و اقتصادي در انجام تحقيق خود وابسته است. براي مثال در بررسي‌ها و تحقيقات پستي نياز به سواد خواندن و نوشتن و همچنين خدمات پستي قابل اطمينان مي‌باشد. بسياري از كشورهاي كمتر توسعه يافته كه تا حدي زندگي روستايي دارند،‌ خدمات پستي آن‌ها خيلي قابل اطمينان نيست. بنابراين تحقيقات و بررسي توسط پست در اين نواحي ممكن است در دسترس نباشد. جمع‌آوري اطلاعات هر چند مشكل بي‌سوادي را رفع مي كند ولي در موارد بسياري خانواده‌ها تلفن ندارند.

اسلاید 131: 131مشكلات داده‌هامشكلات داده‌ها را مي‌توان به صورت زير اشاره كرد:عدم امكان دسترسي به اطلاعات مورد نيازفقدان ارتباط مطلوب جهت دريافت اطلاعاتعدم امكان مقايسه اطلاعات جمع‌آوري شدهبه روز نبودن اطلاعات

اسلاید 132: 132سيستم اطلاعاتي بازاريابيعبارت است از سيستمي كه بر اساس آن اطلاعات مورد نياز بازاريابي از مرحله توليد تا مصرف كالا تعيين و روش‌هاي جمع‌آوري آن‌ها طراحي و پردازش اطلاعات جمع‌آوري شده صورت گرفته و در نهايت، اطلاعات قابل استفاده در اختيار مديران بازرگاني شركت قرار مي گيرد.

اسلاید 133: 133اركان اساسي سيستم اطلاعاتي بازاريابيشناخت اطلاعات مورد نياز سيستم اطلاعاتي بازاريابيروش جمع‌آوري اطلاعات بازاريابيتجزيه و تحليل و پردازش داده‌ها و سيستم‌گزارش‌گيري

اسلاید 134: 134شناخت اطلاعات مورد نياز سيستمبه طور كلي براي توسعه صادرات محصول بايد اطلاعات گوناگون بازار هدف (Target.M.) در اختيار باشد. برخي از اين اطلاعات اهميت زيادي دارند و ناشي از تغييرات محيطي هستند و برخي ديگر به صورت اطلاعات تجويزي هستند كه مربوط به قوانين و مقررات كشورها مي‌باشند. عمدتاً بازارياب نبايد با چشم بسته بازار فروش را انتخاب نمايد.

اسلاید 135: 135طبقه‌بندي اطلاعاتاطلاعات عمومياطلاعات دستورياطلاعات منابعاطلاعات مربوط به بازار

اسلاید 136: 136اطلاعات دستورياطلاعات دستوري شامل آن اطلاعاتي است كه بر اساس مقررات و قوانين يك كشور اعم از مبداء و مقصد به‌وجود مي‌آيد.

اسلاید 137: 137اطلاعات منابعدر برنامه‌ريزي بازاريابي بايد اطلاع كاملي از منابع توليد كالا وجود داشته باشد. در اين رابطه مي توان به اهم اطلاعات زير اشاره كرد:اطلاعات منابع اوليهاطلاعات مربوط به فرآيند تكنولوژي توليدنيروي انساني ماهر و كارآمدامكانات تامين سرمايهادغام و سرمايه‌گذاري مشترك

اسلاید 138: 138دسته‌بندي اطلاعات مربوط به بازاراطلاعات بازار بالقوه : در اين قسمت اطلاعات مربوط به تقاضاي كالا در بازار مورد توجه قرار مي‌گيرد. ديدگاه مردم و مصرف‌كنندگان كالاهاي شركت در مورد محصولات و موقعيت شركت بررسي مي‌شود كه در اين حالت در بازار تقاضاي پنهان وجود دارد و براي بررسي برآورد تقاضا از روشي به نام بازاريابي آشكارنمودن تقاضا استفاده مي‌شود.

اسلاید 139: 139دسته‌بندي اطلاعات مربوط به بازاررفتار و گرايش مصرف‌كنندگان: لازم است،‌ گرايشات، رفتارها، و نيازهاي مصرف‌كنندگان از محصولات موجود و بالقوه شركت تعيين گردد. بدون برآورد اين الگوها ورود به بازار، كار خطرناكي است و ممكن است براي شركت نتايج زيانباري به همراه داشته باشد.

اسلاید 140: 140دسته‌بندي اطلاعات مربوط به بازارشبكه‌هاي توزيع: توانايي، اثربخشي و اولويت‌هاي نمايندگي‌ها و آژانس‌هاي توزيع را بايد ارزيابي كرد، قبل از ورود به بازار بايد كانال‌هاي توزيع مشخص شوند. ازچه افرادي (حقيقي يا حقوقي)، شركت‌هاي فرعي و فروشندگان محلي براي توزيع كالا استفاده مي‌شود؟

اسلاید 141: 141جمع‌آوري اطلاعات سيستم اطلاعات بازاريابيگام دوم و اساسي در يك سيستم اطلاعات بازاريابي (MIS) تنظيم يك سيستم منظم جمع‌آوري اطلاعات براي بازاريابي است. عمدتاً اطلاعات مورد نياز سيستم اطلاعاتي بازاريابي از طريق نظارت و تحقيق به دست مي‌آيد.

اسلاید 142: 142مراحل روش علمي تحقيق در بازاريابيطرح مسئله و فرضيه‌سازيجمع‌آوري اطلاعاتدسته‌بندي و گروه‌بندي اطلاعاتتجزيه و تحليل اطلاعاتآزمون فرضيهنتيجه‌گيري و پيشنهادات عملي

اسلاید 143: 143پردازش اطلاعات جمع‌آوري شدهگام سوم و مهم در MIS پردازش اطلاعات است. اگر اطلاعات (داده‌هاي خام) به صورت بسيار و مفيد جمع‌آوري شوند، تا زماني كه پردازش نشده‌اند نمي‌توانند در تصميم‌گيري‌هاي بازاريابي مورد استفاده قرار گيرند

اسلاید 144: 144اهداف اصلي پردازش اطلاعاتبازار فعليبازار پنهانبازار بالقوه

اسلاید 145: 145براي تجزيه و تحليل اطلاعات جمع‌آوري شده مي‌توان از تكنيك‌هاي گوناگون استفاده كرد. از جمله از روش تجزيه و تحليل مقايسه‌اي، تكنيك حداقل مجذورات، پيش‌بيني تقاضا، سري‌هاي زماني و تكنيك ضريب همبستگي (رگريسون)

اسلاید 146: 146فصل ششماستراتژي‌هاي ورود به بازارهاي جهاني در بازاريابي بين‌المللي

اسلاید 147: 147هدف كليهدف كلي اين فصل آشنايي دانشجو با استراتژي‌هاي ورود به بازار جهاني و روش‌هاي اتخاذ اين مي‌باشد

اسلاید 148: 148هدف‌هاي رفتاريفرآيند توسعه استراتژيك را بنويسد.عوامل موثر بر شكل‌گيري استراتژي بازاريابي را شرح دهيد.تصميم‌گيري در خصوص ورود به بازار را شرح دهيد.ريسك و كنترل را در ورود به بازار تجزيه و تحليل نماييد.انواع استراتژي‌هاي ورود به بازار را نام ببريد.

اسلاید 149: 149مقاصد درانتخاب استراتژيدر رابطه با استراتژي در بازاريابي بين‌المللي مي توان با تمركز بر مقاصد زير به انتخاب استراتژي دست زد:تعيين بخش‌هاي مختلف مصرف‌كنندگانهدف‌هاي بخش‌هاي مختلف مصرفتعيين موقعيت كالا يا خدمات(محصول)

اسلاید 150: 150براي ايجاد مزيت‌هاي استراتژيك «پورتر» (در سال 1990) پيشنهاد مي كند كه شركت بايد خود را با يكي از سه شاخه عمومي استراتژي تطبيق دهد.

اسلاید 151: 151شاخه‌هاي عمومي استراتژيرهبري هزينه‌ها:با كاهش هزينه‌هاي توليد و فروش، شركت مي‌تواند قيمت تمام‌شده محصول را بالا برده و وضعيت رقابتي خود را بهبود ببخشد.

اسلاید 152: 152تمرکز روي توانايي هاي اصلي شرکتامروزه شرکت ها بايد به دنبال آنچه که خوب بلد هستند بروند و به تواناييهاي خود توجه بيشتري نمايند.

اسلاید 153: 153برتري طلبيبرتري طلبي و توسعه ابزارهاي تبليغاتي، توزيعي، توليدي، بازاريابي، تحقيق و توسعه به عنوان پيش‌فرض ورود به بازارهاي بين المللي

اسلاید 154: 154مراحل دستيابي به استراتژي توسعهبا توجه به اتکاي سازمان به يکي از زمينه هاي ورود به بازار خارجي در طي چهار مرحله مي تواند به استراتژي توسعه بازار دست يابد:طراحي استراتژي کلي و اصلي شرکتبين المللي کردن استراتژي اصليهماوردن استراتژي داخلي و منطقي کردن آن هاانتخاب ترکيبي از استراتژي فرعي به عنوان يک استراتژي کلي

اسلاید 155: 155مراحل توسعه استراتژي ورود به بازارهاي بين المللي

اسلاید 156: 156عوامل موثر در شکل گيري استراتژي بازارعوامل گوناگوني در شکل گيري استراتژي بازاريابي بين‌المللي اثر دارند. اين عوامل شامل موارد زير است:عوامل بازارتوسعه جغرافياييرقابتعوامل شرکت

اسلاید 157: 157عوامل بازارساختار بازار چند مليتي که شرکت مي خواهد در آن فعاليت نمايد، در تدوين استراتژي بازاريابي اهميت زيادي دارد، لذا شرکت ها تلاش مي کنند نيازهاي بازار را براي انتخاب استراتژي شناسايي نمايند.

اسلاید 158: 158تقسيم بندي بازار«هينزل و رال» انواع بازار را به چهار نوع تقسيم بندي مي کنند:بازار جهانيبازار هاي چندگانه داخليبازارهاي بلوکه شده بين الملليبازار محلي

اسلاید 159: 159عوامل جغرافياييسطح و ساختار رشد جغرافيايي در تدوين استراتژيهاي بازاريابي تاثير دارد. رشد جغرافيايي شرکت، هدف هاي شرکت را در سطح بين المللي تعيين مي کنند

اسلاید 160: 160حالات مختلف توسعه جغرافياييوضعيت برتر:در اين حالت شرکت داراي کيفيت توليد بالا و در عين حال پوشش منطقه اي و عدم تمرکز جغرافيايي بالا مي باشد. در اين حالت شرکت مي تواند با اتکا به توانايي هاي رقابتي خود در بازارهاي جهاني حضور يابد

اسلاید 161: 161حالات مختلف توسعه جغرافياييوضعيت با برتري توليد:در اين حالت شرکت با کيفيت توليد در تعداد محدودي از بازارها فعال است. در اين حالت با توجه به وضعيت مطلوب توليد، شرکت مي تواند به بازارهاي جديد نيز وارد شود.

اسلاید 162: 162حالات مختلف توسعه جغرافياييوضعيت با برتري موقعيت جغرافيايي:در اين حالت شرکت در تعداد زيادي از بازارهاي جهاني با کيفيت پايين حضور دارد. در اين حالت شرکت بايد عوامل داخلي خود را در جهت تقويت کيفيت توليد به کار گيرد. در غير اين صورت به دليل عدم توانايي رقابتي از صحنه رقابتي خارج خواهد شد.

اسلاید 163: 163حالات مختلف توسعه جغرافياييحالت ضعيف:در اين حالت شرکت هم در کيفيت توليد و در وضعيت جغرافيايي، ضعيف است. در اين صورت با توسعه کيفيت توليد مي تواند به موقعيت دوم رسيده و سپس وضعيت جغرافيايي بازار را نيز بهبود بخشد.

اسلاید 164: 164عوامل رقابتيتوجه به عوامل مزيت استراتژيک و رقابتي در تدوين استراتژي بازاريابي اهميت دارد. براي تعيين وضعيت رقابتي شرکت بايد تجزيه و تحليل دقيقي از عوامل زير صورت گيرد:قدرت عرضه کنندگان محصول چقدر است؟قدرت خريد مصرف کننده چيست؟آيا امکان ورود رقباي جديد به بازار وجود دارد؟چه نوع محصول و خدمات جديد را شرکت مي تواند ارائه دهد؟

اسلاید 165: 165در تجزيه و تحليل عوامل رقابتي پس از تعيين وضعيت فعلي، بايد مطالعه و تحقيقات کاملي در خصوص ساير رقبا صورت گيرد. رقباي شرکت را مي توان به طور کلي در چهار دسته طبقه بندي کرد:شرکت هايي که در بازار نقش رهبري دارند.شرکت هايي که مي خواهند وضعيت خود را با مبارزه بهبود بخشند.شرکت هاي پيرو شرکت هاي رهبر که از سياست هاي شرکت هاي مادر پيروي مي کنند.شرکت هاي انحصارگر

اسلاید 166: 166عوامل شرکتدر بررسي مزيت هاي رقابتي، شرکت بايد متغيرهاي زير را بررسي کند:روش هاي قيمت گذاري و تخفيفاتپرستيژ(وضعيت اجتماعي) شرکتکاهش هزينه هانوآوري در توليدتوسعه و بهبود خدمات

اسلاید 167: 167عوامل شرکتنوآوري در توزيعسرعت تحويل کالاي فروخته شدهتبليغات موثرتوسعه بازارطراحي محصول

اسلاید 168: 168تصميم گيري ورود به بازاراستراتژي هاي گوناگوني در ورود به بازار مورد استفاده قرار مي گيرد. عوامل عمده در ورود به بازار عباتند از:عوامل داخلي شرکتعوامل رقبامحصولمحيط

اسلاید 169: 169تصميم گيري ورود به بازاردر انتخاب روش ورود به بازار بايد به سولات زير پاسخ داده شود:انتظارات و هدف هاي شرکت با توجه به اندازه آن در تجارت چيست؟وضعيت منابع مالي شرکت چگونه است؟تا چه حد شرکت با بازارخارجي موجود ارتباط دارد؟

اسلاید 170: 170مهارت ها و توانايي هاي و نگرش مديريت شرکت به بازرايابي بين المللي چيست؟ماهيت و قدرت رقابتي شرکت چگونه است؟محدوديت هاي تعرفه اي در سطح ملي و سياست‌هاي حمايتي دولتي چيست؟مزيت هاي رقابتي محصول شرکت کدام است؟

اسلاید 171: 171در صورتي که براي سولات فوق شرکت جواب داشته باشد و يا با توجه به پتانسيل شرکت در پاسخ به سولات فوق، با يکي از روش هاي زير وارد بازار شود:فروش محليصادرات از طريق شرکت هاي ديگرشرکت هاي تجاريپيشبرد فروشتوزيع از طريق آژانس ها و نمايندگي ها

اسلاید 172: 172فرانشيزبازاريابي مستقيمقرارداد توليداعطاي مجوز توليدقرارداد مشترک (سرمايه گذاري مشترک)مونتاژمالکيت کامل يک واحد توليدي در خارج

اسلاید 173: 173عوامل موثر بر توسعه استراتژي بازاريابي بين المللي

اسلاید 174: 174ريسک و کنترل ورود به بازار جهانيروش هاي خريد و فروش داخلي، شرکت هاي تجاري، صادرات از طريق شرکت هاي ديگر و به طور کلي صادرات غير مستقيم ريسک کمتري دارند و در عين حال هزينه‌هاي كنترل کمتري را نيز دربردارند.

اسلاید 175: 175ريسک و کنترل ورود به بازارسرمايه گذاري مشترک داراي ريسک کمتري بوده و لي به کنترل بيشتري نياز دارد. ورود به بازار خارجي با روش هاي صادرات مشتقيم، توزيه بوسيله نمايندگي هاي فروش بازرايابي مستقيم، فرانشيز و قرارداد مديريت داراي نسبت متوسط از ريسک و کنترل مي باشد

اسلاید 176: 176ريسک و کنترل ورود به بازارروش هاي مونتاژ، توليد محصول در خارج (بازار هدف) و مالکيت کامل واحد توليدي در بازار خارجي علاوه بر اينکه از نظر سرمايه گذاري پر ريسک مي باشند نياز به کنترل هاي بيشتري نيز دارند

اسلاید 177: 177چگونگي ورود به بازار بين الملليورود به بازار بين المللي از تصميمات مهمي است كه در شرکت اتخاذ مي گردد. اين که شرکت در چه زماني مي تواند وارد بازار بين المللي شود، موضوع مهمي است که مي بايست با دقت مورد توجه قرار گيرد.

اسلاید 178: 178شرايط ورود شرکت ها به بازار بين الملليمعمولاً شرکت ها بايد شرايط زير را دارا باشند تا بتوانند کالاي خود را در بازار بين المللي عرضه کنند:شرکت به اندازه کافي رشد کرده باشد. بدين معني که از دارايي کافي و سطح فروش بالايي برخوردار باشد.توانايي عرضه کالاي مناسب در بازار بين المللي را داشته باشد.قدرت رقابت در بازار بين المللي را داشته باشد.

اسلاید 179: 179علل ورود شرکت ها به بازار بين الملليشرکت ها معمولاً به دلايل زير وارد بازار بين المللي مي شوند:جهت دست يافتن به بازارهاي جديدبه علت اشباع بازار داخلي يا کوچک بودن بازار داخلي مجبور به عرضه کالا در بازار بين المللي مي شوند.به علت وجود عوامل توليد ارزانتربعضي شرکت ها به علت طبيعت فعاليت خود ناگزير از فعاليت در بازار بين المللي هستند.

اسلاید 180: 180استراتژي هاي ورود به بازار جهانيصادراتتوليد در خارج از کشور

اسلاید 181: 181صادراتالف - صادرات غير مستقيم:فروش داخليفروش از طريق شرکت هاي توزيع کننده ديگرشرکت هاي مديريت صادراتشرکت هاي تجاريدلالان و نمايندگان صادرات

اسلاید 182: 182صادراتب – صادرات مستقيمنمايندگان فروش خارجيتوزيع کنندگانفرانشيز يا اعطاي امتيازقرارداد مديريتبازاريابي مستقيم

اسلاید 183: 183توليد در خارج از کشورتوليد بر اساس قرارداداعطاي مجوز ساخت (ليسانس)مونتاژمشارکت و سرمايه گذاري مشترکمالکيت کامل از طريق ساخت يا خريد شرکت فرعي خارجي

اسلاید 184: 184فروش خارجي از طريق خريداران داخليبراي شرکت هيچ چيز بهتر از اين نيست که مشتري خود به دنبال کالا بيايد. ممکن است خريداران خارجي خود براي خريد کالا مراجعه نمايند.

اسلاید 185: 185فروش از طريق شرکت هاي توزيع کننده ديگردر اين روش يک توليد کننده از امکانات و تسهيلات توزيعي خود در يک کشور خارجي، براي توزيع و فروش کالاهي يک شرکت ديگر استفاده مي کند.

اسلاید 186: 186شرکت هاي مديريت صادراتيک شرکت مديريت صادرات شرکتي است که تمام مسئوليت هاي صادرات از قبيل تحقيقات بازاريابي، تبليغات، حمل فيزيکي و غيره را با انعقاد قرارداد انجام مي دهد. اين شرکت ها عملاً به عنوان بخشي از يک شرکت اصلي عمل مي کنند.

اسلاید 187: 187مزاياي شرکت هاي مديريت صادراتسرعت برقراي ارتباط توليدکننده با بازار فروشدريافت بخشي از منافغ فروش توسط شرکت مديريت صادرات از فروشنده و ايجاد انگيزه در آنان براي فروش بيشترکاهش هزينه هاي شرکت اصليارائه خدمات و کالاهاي متنوع توسط شرکت مديريت صادرات خريداران

اسلاید 188: 188معايب شرکت هاي مديريت صادراتعدم اطلاع برخي از شرکت هاي مديريت صادرات از بازار هاي جهانيدريافت حق کميسيون از توليد کنندهعدم شناخت صحيح و کافي توليدکننده از بازار جهاني به دليل اتکا به شرکت مديريت صادرات

اسلاید 189: 189شرکت هاي تجارياين شرکت ها مانند يک تاجر صادرکننده با وسعت عمل بيشتري عمل مي کنند. اين شرکت ها کالاها را از توليدکنندگان مختلف دريافت کرده و سپس به خريداران در بازار جهاني مي رسانند.

اسلاید 190: 190معايب شرکت هاي تجارياستفاده از شرکت هاي تجاري معايبي نيز دارد که از جمله مي توان به موارد زير اشاره کرد:عدم برنامه ريزي صحيحاوليت بندي در صدور کالاي يک شرکت خاص

اسلاید 191: 191دلالان و نمايندگان صادراتدلالان و نمايندگان صادرات هر دو به توليدکنندگان در صدور کالاهايشان کمک مي کنند. دلالان و نمايندگان صادرات مانند شرکت هاي مديريت صادرات به صورت حق العمل کاري اما در مقياس کوچکتري عمل مي کنند.

اسلاید 192: 192صادرات مستقيمسنتي ترين راه ورود به بازار بين المللي، صادر کردن کالا است.

اسلاید 193: 193صادرات مستقيم از طريق نمايندگي هاي فروشاگر شرکت وسيع باشد و توانايي فروش مستقيم را داشته باشد، مي تواند با تاسيس نمايندگي يا شعبه فروش در خارج دست بزند. در اين روش شرکت محصولالت خود را به شعبه فروش ارسال کرده و از طريق شعبه فروش مستقيماً به دست خريداران خارجي مي رساند.

اسلاید 194: 194معيارهاي شناسايي نمايندگي هاي فروشدرخواست از متقاضيان نمايندگي جهت ارائه پتانسيل ها و امکانات آن هادريافت درخواست هاي نمايندگي و بررسي آن ها از طريق اتاق بازرگاني کشورهاي مختلفاستفاده از آژانس هاي بازرگانياستفاده از آژانس هاي فروشنده محصولات غيررغيبتبليغات

اسلاید 195: 195معيارهاي انتخاب يک نمايندگي فروشتوانايي مالي نماينده فروشارتباط نماينده فروش با مصرف کنندگانماهيت و اندازه تعهد و مسئوليت آژانس در مقابل شرکت هاتعهد، امکانات، تسهيلات و تجهيزات آن ها در فروش

اسلاید 196: 196صادرات مستقيم توسط توزيع کنندگاندر صورتي که شرکت به طور مستقيم نتواند نسبت به تاسيس نماينده فروش اقدام نمايد، از طريق ساير توزيع کنندگان با پرداخت کميسيون و درصد فروش به صادرات مي پردازد.

اسلاید 197: 197نظارت بر توزيع کنندهصادرکننده نمي تواند توزيع کننده را کنترل نمايد اما مي تواند با انعقاد قراردادهاي مناسب از طريق زير بر توزيع کننده نظارت نمايد.دقت در انتخاب توزيع کنندهتدوين قراردادهاي دقيقارتباط دادن ميزان سودآوري شرکت به منافع توزيع کنندهارائه برخي آموزش هاي لازم به توزيع کننده

اسلاید 198: 198روشهاي ديگر صادرات مستقيمعلاوه بر روش هاي صادرات مستقيم روش هاي ديگري نيز به عنوان روش هاي مستقيم ورود به بازار تلقي مي شوند که عبارتند از:قرارداد مديريتفرانشيزبازاريابي مستقيم

اسلاید 199: 199توليد در خارج از کشوردر شرايطي براي شرکت، توليد در داخل و صادرات محصول توليد شده يا امکان پذير نيست و يا اينکه داراي صرفه اقتصادي نبوده و سودآور نيست؛ در چنين مواردي شرکت اقدام به توليد کالا در کشور خارجي نموده و همانجا محصول را به فروش مي رساند.

اسلاید 200: 200استراتژي هاي مختلف جهت توليد در خارج از کشورالف – استراتژي هاي توليد خارجي بدون سرمايه گذاري مستقيمتوليد قرارداديليسانس يا اعطاي مجوز پرداخت

اسلاید 201: 201استراتژي هاي مختلف جهت توليد در خارج از کشورب – استراتژي هاي توليد خارجي با سرمايه گذاري مستقيممونتاژمالکيت کامل واحد توليد از طريق ساختخريد شرکت خارجيسرمايه گذاري کشترک

اسلاید 202: 202دلايل عمده انتخاب استراتژي هاي توليد در خارج از کشورمحصول: هزينه هاي حمل با توليد خارجي کاهش مي يابد.سهميه ها و تعرفه هاي گمرکي: با توليد خارجي شرکت با محدوديت‌هاي تعرفه اي و سهميه صادرات برخورد نخواهد کرد.قوانين و مقررات دولتي: ورود به بازارهاي مختلف مانند هند يا مکزيک که هر يک قوانين خاص خود را دارند، شرکت را آزاد مي گذارد که انتخاب نمايند (بازار هدف)بازار: در صورت توليد در خارج به دليل جمع آوري صحيح خواسته‌هاي مشتريان، ارائه خدمات با کيفيت بهتر به مشتري و جلب رضايت آن و روان بودن بازار بيشتر است.

اسلاید 203: 203توليد براساس قراداددر استراتژي توليد قراردادي، توليدکننده اصلي با يک شرکت خارجي قرارداد مي بندد که محصول شرکت اصلي را بر اساس مفاد قرارداد در خارج توليد نمايد. معمولاً در اين قراداد توليد به عهده شرکت خارجي و بازاريابي و فروش کالابر عهده شرکت اصلي است

اسلاید 204: 204مزاياي استراتژي توليد قرارداديامکان لغو قرارداد در صورت نامناسب بودن بازار خارجيکاهش هزينه اي حملپايين بودن هزينه هاي توليدسرعت تحويل

اسلاید 205: 205معايب استراتژي توليد قراردادييافتن توليد کننده مشکل است.شرکت توليدکننده خارجي ممکن است به رقيب شرکت اصلي تبديل شود.کنترل كيفيت توليد ممکن است کاهش يابد.شرکت توليد کننده خارجي نتواند سطح توليد را حفظ نمايد.

اسلاید 206: 206حق الامتيازليسانس يا اعطاي مجوز ساخت يکي ديگر از روش هاي ورود به بازارهاي خارجي بدون سرمايه گذاري مستقيم است. تفاوت اين روش با استراتژي توليد بر اساس قرارداد در اين است که مسئوليت امتياز گيرنده در مقابل اعطا کننده امتياز نسبت به قرارداد توليد بشتر است. در اين روش امتياز توليد به يک شرکت خارجي واگذار مي شود.

اسلاید 207: 207موارد اصلي در واگذاري امتيازحق استفاده از يک کالا، تکنولوژيحق استفاده از علائم تجاريحق نشردانش فني توليد يا محصول

اسلاید 208: 208مزاياي روش حق الامتيازشرکت امتياز دهنده احتياج به سرمايه گذاري نخواهد داشت.سريعترين و آسانترين وسيله ورود به بازار بين المللي است.شرکت احتياج به داشتن اطلاعات راجع به بازار خارجي نداشته و لذا مشکل تطبيق با عوامل محيطي را نخواهد داشت.ريسک سرمايه گذاري در بازارهاي خارجي پايين تر است.

اسلاید 209: 209معايب روش حق الامتيازگيرنده ممکن است به رقيب شرکت اصلي تبديل شود.وابستگي شرکت اصلي به مبلغ امتياز (درصد فروش)آسيب ديدن احتمالي اعتبار و شهرت شرکت اصلي به دليل توليد با محصول کيفيت پايين توسط دريافت کننده امتياز

اسلاید 210: 210کاهش معايب روش اعطاي مجوز توليدبراي کاهش معايب روش اعطاي مجوز توليد (ليسانس) مي توان از روش هاي زير استفاده کرد:تدوين سياست ها و برنامه و هدف مشخص براي اعطاي امتيازاعطاي امتياز به شرکت هاي درجه دومدقت در تنظيم قرارداد اعطاي امتياز

اسلاید 211: 211مونتاژدر اين حالت شرکت تمام قطعات را در کشور خود توليد نموده و آن ها را در يک کشور خارجي مونتاژ مي‌نمايد. اين روش توليد در خارج از کشور احتياج به سرمايه گذاري محدودتر و نيروي انساني کمتر دارد.

اسلاید 212: 212سرمايه گذاري بر اساس مالکيت کاملشرکت خارجي به دو روش زير مي تواند سرمايه گذاري بر اساس مالکيت کامل داشته باشد:ساخت يک شرکت جديدخريد يک شرکت خارجي

اسلاید 213: 213دلايل مالکيت يک واحد توليديدلايل اصلي مالکيت يک واحد توليدي در خارج توسط شرکت هاي بين المللي به شرح زير است:حفظ سهم بازارايجاد فعاليت هاي بازرگاني جديدانتقال توليد به خارج به دليل کاهش هزينهاز دست ندادن مشتريان قبلي

اسلاید 214: 214خريد يک شرکت خارجيشرکت بين المللي به دو طريق ساخت و خريد يک شرکت خارجي، مي تواند مالکيت آن را در اختيار بگيرد. خريد يک شرکت توليدي آماده، روش سريعتري براي دستيابي به بازار در مقايسه با ساخت آن است.

اسلاید 215: 215سرمايه گذاري مشترک در بازارهاي خارجيسرمايه گذاري مشترک زماني ايجاد مي شود که يک شرکت، از شرکت هاي خارجي مي خواهد که در سهامش مشارکت نمايد. اين مشارکت از 10% تا 90% متغير است ولي معمولاً از 25% تا 75% مي باشد.

اسلاید 216: 216مزاياي سرمايه گذاري مشترکسود بيشتري براي سرمايه گذاري خارجي خواهد داشت.سرمايه گذار خارجي کنترل بيشتري روي توليد و اداره شرکت مشترک دارد.سرمايه گذار خارجي تجربه بيشتري در بازار بين المللي پيدا کرده و در آينده سود بيشتري خواهد برد.استفاده از تکنولوژي و سرمايه و نيروي انساني شرکت خارجي

اسلاید 217: 217معايب سرمايه گذاري مشترکبرخي کشورها مثل چين و کره جنوبي مي خواهند مالکيت خارجي را محدود کنند و به همين دليل الزاماً سرمايه گذاران خارجي بايد شريک داخلي در اين کشورها داشته باشند.شرکت هاي مادر از طريق شرکت هاي فرعي سريعتر به بازار وارد مي شوند

اسلاید 218: 218استراتژي خروج شرکت ها در هر مرحله از فعاليت هاي تجاري در بازاريابي بين المللي، به دلايل مختلف، استراتژي خروج از بازار را انتخاب مي کنند. از عمده دلايل استفاده از اين استراتژي ميتوان به موارد زير اشاره کرد:اجبار قانونيتخلفات شرکتبحران هاي اقتصاديتغييرات سياسي

اسلاید 219: 219فصل هفتمسياست هاي توليد در بازاريابي بين المللي

اسلاید 220: 220هدف کليهدف کلي در اين فصل آشنايي دانشجو با سياست هاي توليد، استاندارد کردن و انطباق دادن محصول در سطح بين المللي و نيز عواملي که موجب تشويق آن ها مي‌شود، برچسب زني، مارک زني، بسته بندي کالا و سياست هاي ضمانت و عواملي که آن ها را تحت تاثير قرار مي دهند؛ مي باشد.

اسلاید 221: 221تعريف کالااگر بخواهيم کالا را به صورت ساده تعريف کنيم، مي توان گفت که کالا چيزي است که مردم خواهند خريد. يعني چيزي که سود ايجاد مي کند يا به عبارت ديگر، يک محصول يا کالا با خصوصيات فيزيکي مانند وزن، ابعاد و مواد تعريف مي گردد.

اسلاید 222: 222دوره عمر کالاپيش بيني دوره عمر مصرف کالا يکي از روش هاي مهم برنامه ريزي توليد در بازاريابي بين‌المللي است. هرکالايي در زمان معرفي به بازار اولين دوره سيکل عمر خود را طي مي کند. در اولين مرحله کالا جهت فروش به بازار معرفي مي شود. در اين مرحله سوددهي هدف برنامه توليد نيست. پس از معرفي کالا به بازار، فروش آن شروع به رشد مي کند و در دوره بعدي به مرحله بلوغ مي رسد و بالاخره نزول پيدا مي کند.

اسلاید 223: 223استراتژي تصميم گير ي در مورد عرضه محصولات به بازارهاي بين المللاستراتژي توسعه محصولاستراتژي ارائه محصول جديد

اسلاید 224: 224نمودار سيكل عمر كالا

اسلاید 225: 225استراتژي عرضه محصول جديدفرآيند طراحي و توليد محصول براي بازراهاي بين المللي شامل مراحل زير مي باشد:ارائه ايده هاي نوين براي کالاغربال کردن ايده هامرتبط ساختن کالا با نيازهاي ويژه مصرف کنندگان بين‌الملليتعيين استراتژي بازاريابي براي کالاي جديدتجزيه و تحليل تجاريآزمايش بازارتوليد و عرضه کالا در بازار

اسلاید 226: 226عوامل تشويق استراتژي غيريکسان نمودن توليد کالا (انطباق کالا)شرايط استفاده مختلفسليقه مشترينقش دولت هامسائل فنيدرجه سواد و بي سواديعمليات و تاريخ شرکت

اسلاید 227: 227استراتژي يکسان سازي توليد کالا در بازاريابي بين الملليدر اين استراتژي توليدکننده سعي مي کند محصول توليدي خود را به طور يکسان در تمام بازارها عرضه نمايد که آن را روش عرضه استاندارد کالا مي نامند.

اسلاید 228: 228دلايل استفاده از استراتژي يکسان سازي توليد کالا در بازاريابي بين الملليصرفه جويي اقتصادي در توليدصرفه جويي اقتصادي در هزينه هاي تحقيق و توسعهصرفه جويي اقتصادي در بازاريابيشهرت بين المللي کالااثر تکنولوژيتحريک مصرف کننده

اسلاید 229: 229استراتژي محصولهنگامي که يک سازمان با يک کالا وارد بازار مي شود به گزينش استراتژي هاي محصول اقدام مي کند. به طور کلي با دو استراتژي تخصيصي و تفکيکي محصول مي توان وارد بازار شد

اسلاید 230: 230استراتژي هاي بازاريابي تخصيصي و تفکيکياستراتژي تخصيص:در اين استراتژي ، بخش معيني از بازار هدف در نظر گرفته مي‌شود. در اين بخش ضمن عرضه کالا تلاش مي شود که با گرفتن بازخور از مشتريان، کيفيت و عملکرد خود را بهبود بخشد و نيز در زمينه بهبود بسته بندي و خدمات بعد از فروش و فعاليت هاي تبليغاتي فعاليت نمايد.

اسلاید 231: 231استراتژي هاي بازاريابي تخصيصي و تفکيکياستراتژي تفکيکي:در اين روش، بازار هدف به چند قسمت تقسيم شده و براي هر بخش استراتژي خاص انتخاب مي شود. ممکن است بنا به نياز هر بازار، براي بازارها، کانالهاي توزيع متفاوت، رسانه هاي تبليغاتي متفاوت و حتي قيمت متفاوت منظور شود.

اسلاید 232: 232استراتژي صادراتبراي اجراي استراتژي صادرات بايد اقدامات زير انجام شود:استراتژي عدم تغيير محصولاستراتژي تغيير محصول صادراتيتعداد کالا در يک بستهتغيير در قطعاتتغيير در نام محصولاستراتژي توسعه خط محصول

اسلاید 233: 233استراتژي تنوع محصولتنوع محصول به معني عرضه محصولات جديد به بازار فروش است. تنوع محصول مي تواند به صورت عمودي يا افقي باشد.

اسلاید 234: 234تنوع افقي و عموديتنوع افقي:محصولات مشابه به بازار فروش عرضه مي شود. مثلاً ايران خودرو علاوه بر پيکان، محصولات مشابه را به بازارعرضه کند.تنوع عمودي:قطعات محصول و محصولات قبلي و بعدي آن نيز توليد مي شود. در بازار داخلي تنوع محصول پر ريسک است ولي در بازار صادراتي اين ريسک پيچيده تر مي شود.

اسلاید 235: 235استراتژي نام محصول براي بازارهاي بين الملليشرکت هايي که در سطح بين المللي فعاليت مي کنند معمولاً براي کالاهاي خود اسامي انتخاب مي کند که داراي مشخصات ذيل باشد:تلفظ نام حتي المقدور در زبان هاي مختلف رايج دنيا راحت باشد.در اکثر زبان هاي رايج معني بدي نداشته باشد.قابل تقليد نباشد.

اسلاید 236: 236سياست هاي اصلي مارک گذاريچهار سياست عمده مارک گذاري وجود دارد:سياست فروش کالاي بدون مارک، يا فروش کالا به نحوي که با مارک توليدکننده و توزيع کننده ديگر به فروش مجدد مي رسد.انتخاب يک مارک واحد در تمام بازارهاي جهان، به نحوي که کالاي توليدشده در تمام بازارها شناخته شود.انتخاب مارک محلي براي هر بازار مليانتخاب چندين مارک در يک بازار واحد براي مشخص کردن يکايک محصولات يا گروهي از محصولات توليدکننده. با اين انتخاب مي توان انواع مختلف کالاها را از هم جدا کرد و يا کيفيت ها را از هم متمايز نمود.

اسلاید 237: 237استاندارد کردن کالااز مهمترين عوامل مربوط به استاندارد کردن کالا مي‌توان به تقاضاي بازار، اقتصاد عمليات توليدي، قوانين دولتي و همخواني با خط مشي هاي بازاريابي شرکت اشاره کرد.

اسلاید 238: 238بسته بندي کالابسته بندي کالا به عنوان يکي از ابزارهاي بازاريابي داراي اهميت زيادي در عمليات پيشبرد فروش است. با بسته بندي مي توان خدمات بيشتري را به مصرف کننده ارائه کرد و ميل و رغبت بيشتري در خريد محصول ايجاد نمود.

اسلاید 239: 239معيار انتخاب بسته بنديدر معاملات بين المللي معيار و مبناي انتخاب نوع مناسب بسته بندي محصولات عبارتند از:نوع و جنس کالا:با توجه به جنس کالا از نظر شکنندگي، حساسيت و ظرافت، نوع مناسب بسته بندي انتخاب مي شود.نوع وسيله حمل:با توجه به وسيله حمل و نقلي که قرار است کالا با آن حمل شود، نوع بسته بندي مناسب تعيين مي گردد.

اسلاید 240: 240تصميمات در مورد بسته بندياولين قدم در انتخاب بسته بندي براي يک بازار، تعيين نيازها و احتياجات ملي بازار آن کشور مي باشد. سپس شرکت بايد چگونگي بهترين برخورد با رجحان هاي ملي را کشف کند. در اين صورت او مي تواند، مناسبترين و اقتصادي ترين روش را در پيش گيرد.

اسلاید 241: 241نوع بسته بندي که مصرف کننده را به خريد کالا تشويق خواهد کرد به عوامل فرهنگ محلي بستگي دارد(براي کالاهاي صنعتي عوامل اقتصادي تاثير خالصتر و بيشتري دارند). مصرف کنندگان چه نوع رنگ و شکلي را ترجيح مي دهند؟ چه نوع بسته بندي و سبک و مواردي را دوست دارند؟

اسلاید 242: 242برچسب زنيزبان:برچسب زني ارتباط نزديکي با بسته بندي دارد اما پارامترهاي ويژه خودش را دارا مي باشد. مهمترين عوامل برچسب زني عبارتند از: زبان، مقررات دولتي و اطلاعات مصرف کننده. حتي اگر قالب پيام برچسب ها در همه کشورها استاندارد شود، قطعاً نوشته هاي روي برچسب به علت اختلاف زبان ها از کشوري به کشور ديگر متفاوت است

اسلاید 243: 243برچسب زنيدولت: الزاماً دولت هاي مختلف از مهمترين عوامل در برچسب زني به حساب مي آيند. در هر جايي که شرکت به انتخاب زبان برچسب هايش توجه دارد بايد الزامات دولت را به طور کامل در نظر گيرد.

اسلاید 244: 244حمل کالايکي از مباحثي که در متن قراردادهاي خارجي بايستي به آن توجه شود، زمان ارسال کالا (Shipment) يا زمان تحويل کالا (Delivery) مي باشد.

اسلاید 245: 245نکات قابل توجه در حمل کالاحمل به دفعات کالاجابجايي يا انتقال کالا از يک وسيله نقليه به وسيله نقليه ديگر

اسلاید 246: 246خدمات در بازار بين الملليخدمات بعد از فروش عبارتند از ضمانت ها و تعميرات

اسلاید 247: 247ضمانتعبارت است از تعهدي که فروشنده در مورد کالا مي‌دهد و ضمانت مي نمايد در مدت زمان مشخص عمل نمايد. اولين نکته در بازار بين المللي اين است که وقتي شرکت وارد بازار بين المللي مي شود لازم است که تعهد و ضمانتي در قبال کالا داشته باشد يا خير؟ اين امر بستگي به وضعيت بازار دارد؛ يعني اگر رقبا از اين روش استفاده کنند، لازم است که شرکت نيز اين روش را به کار بندد.

اسلاید 248: 248سوالات ضمانت کالادر بازاريابي بين المللي سوالات ضمانت کالا بسيار هستند:آيا شرکت بايد همان سياست ضمانتي که در بازاريابي داخلي به کار مي رود براي بازاريابي بين المللي نيز به کار گيرد؟آيا براي تمام بازاريابي بين المللي ضمانت يکسان به کار ببرد يا مختلف؟آيا شرکت بايد از ضمانت به عنوان يک سلاح رقابتي استفاده کند؟

اسلاید 249: 249تعميراتخدمات تعميراتي در بازار بين المللي:خدمات تعميراتي عبارت است از کليه خدمات بعد از فروش يا کليه خدمات تعميري که در طول مدت معيني از فروش کالا ارائه مي گردد.

اسلاید 250: 250فصل هشتمکانال هاي توزيع در بازاريابي بين المللي

اسلاید 251: 251هدف کليهدف کلي اين فصل، آشنايي دانشجو با چگونگي توزيع در بازاريابي بين المللي، کنترل آن، انواع روش هاي توزيع و همچنين روش هاي بهبود ان و انواع کانال‌هاي توزيع و نيز آشنايي با عناصر شبکه توزيع مي باشد

اسلاید 252: 252هدف هاي رفتاريپس از مطالعه اين فصل انتظار مي رود:کانال هاي توزيع را تعريف کنيد.در زمينه اهميت کانال هاي توزيع توضيح دهيد.هدف ها و محدوديت هاي کانال هاي توزيع را شرح دهيد.دلايل موفقيت شرکت در مديريت کانال هاي توزيع را بيان کنيد.کانال هاي اصلي توزيع را شرح دهيد.انواع روش هاي توزيع را نام برده و توضيح دهيد.

اسلاید 253: 253توزيع در بازاريابي بين الملليخدماتي که در توزيع به خريداران ارائه مي شود مي‌تواند به شرح زير باشد:خريد کالاها و خدماتمونتاژ کالانگهداري و انبارداري کالاپيشبرد فروش و ارائه خدمات به مصرف کنندگان نهايي

اسلاید 254: 254در بازاريابي بين الملل تصميم گيري در خصوص استفاده از منابع خارجي تحت تاثير عوامل زير است:هدف هاي مهم بازار برنامه ريزي شدهمحدوديت هاي زماني دسترسي به سهم بازارسطوح دسترسي شرکت به منابعمحدوديت هاي قانوني از جمله سطوح تعرفه ها و سهميه ها

اسلاید 255: 255اهداف و محدوديت هاي کانال هاي توزيعنقطه شروع براي انتخاب موثرترين کانال هاي توزيع، تعيين دقيق هدف روش هاي بازاريابي شرکت و مشخص کردن نيازها و ترجيحات بازار هدف است. مشتريان بالقوه از نظر فيزيکي در کجا قرار دارند؟ نيازهاي اطلاعاتي آن ها چيست؟ ترجيحات آن ها براي خدمات کدام است؟ آن ها تا چه حد در برابر قيمت حساسيت نشان مي دهند؟

اسلاید 256: 256فرآيند ايجاد کانال هاي توزيع بين المللي براي هماهنگي با هدف هاي کلي شرکت با توجه به چهار عامل زير داراي محدوديت هايي مي باشند:مشتريانمحصولاتواسطه هامحيط

اسلاید 257: 257از عمده دلايل موفقيت شرکت در مديريت کانال هاي توزيع مي توان به موارد زير اشاره کرد:انتخابقراردادايجاد انگيزهکنترل

اسلاید 258: 258کانال هاي اصلي توزيعانواع کانال هاي توزيع را مي توان به موارد زير تقسيم بندي کرد:کانال هاي توزيع محصولات مصرفيکانال هاي توزيع محصولات صنعتيکانال هاي توزيع خدمات

اسلاید 259: 259توزيع محصولات مصرفيبراي محصولات ملموس و مصرف کنندگان نهايي چهار کانال توزيع وجود دارد که عبارتند از:توليد کننده ← مصرف کنندهتوليد کننده ← خرده فروش ← مصرف کنندهتوليد کننده ← عمده فروش ← خرده فروش ← مصرف کنندهتوليد کننده ← کارگزار ← عمده فروش ← خرده فروش ← مصرف کننده

اسلاید 260: 260توزيع محصولات صنعتيمهمترين کانال هاي توزيع محصولات صنعتي عبارتند از:توليد کننده ← استفاده کنندهتوليد کننده ← کارگزار ← استفاده کنندهتوليد کننده ← کارگزار ← توزيع کننده صنعتي ← استفاده کننده

اسلاید 261: 261توزيع خدماتبه دليل ناملموس بودن خدمات، فقط دو نوع کانال توزيع براي خدمات وجود داردتوليدکننده ← مصرف کنندهتوليدکننده ← کارگزار ← مصرف کننده

اسلاید 262: 262انواع روش هاي توزيعاين تقسيم بندي از نقطه نظر بازار مصرف مي‌باشدکه عبارتند از:توزيع وسيعتوزيع انحصاريتوزيع برگزيده

اسلاید 263: 263وظايف و مسئوليت هاي کانال هاي توزيعوظايف و مسئوليت هاي کانال هاي توزيع بر اساس قرارداد بين طرفين تعيين مي شود. اين وظايف عمدتاً عبارتند از:تعيين قيمت کالامسئوليت انجام تبليغاتحمل و نقل کالاارائه خدمات بعد از فروشدادن ضمانت هاي مربوط به کالا

اسلاید 264: 264عناصر شبکه توزيعخرده فروشيعمده فروشينمايندگان انحصاري

اسلاید 265: 265خرده فروشيخرده فروش، شخص يا بنگاه ي است که در ارتباط مستقيم با مصرف کننده نهايي است و کالا را از عمده فروش دريافت و معمولاً آن را بدون تغيير شکل به مصرف کننده نهايي مي فروشد.

اسلاید 266: 266تفاوت هاي خرده فروشي در کشورهاي توسعه يافته با خرده فروشي در کشورهاي در حال توسعهتفاوت در اندازه (تعداد اقلامي که عرضه مي کنند). معمولاً در کشورهاي توسعه يافته تعداد خرده فروش ها محدودتر و اندازه آن ها بزرگتر است و اقلام عمده تري را نيز عرضه مي کنند.تفاوت در مهارت يا چگونگي عرضه کالا. يک خرده فروش فقير با يک مغازه محقر در يک کشور در حال توسعه تنها مي تواند کالا را براي عرضه در مغازه خود بگذارد در صورتي که خرده فروش اروپايي با استفاده از امکانات خود در جهت تبليغ کالا، حمل و نقل بهتر کالا و ساير خدمات مربوط به کالا مي تواند کالا را بهتر عرضه کرده و فروش بالاتري داشته باشد.

اسلاید 267: 267نقش اصلي عمده فروشنقش اصلي عمده فروش به جريان انداختن کالاها بين توليدکنندگان و خرده فروشان است.

اسلاید 268: 268ويژگي هاي عمده فروشاشخاص حقيقي يا حقوقي هستند.محصولات، کالاها، خدمات را در حجم زياد خريداري مي کنند.حسب مورد، تغييرات به محصولات مي دهند يا نمي دهند.در حجم کمتر به خرده فروش ها مي فروشند.

اسلاید 269: 269عمده فروش ها براي موفقيت بايستي به مسائل زير توجه داشته باشند:با توجه به عوامل زير بازار هدف را مشخص نمايند:ميزان خريد در منطقه، ناحيه يا مکان مورد نظربررسي هاي خرده فروشانبررسي فروشگاه هاي موجود

اسلاید 270: 270نمايندگان انحصارينمايندگان معمولاً روي کالاهاي مشابه چند توليد کننده بزرگ فعاليت مي کنند.در مورد تعيين شرايط فروش دخالتي ندارند.تسهيلات مالي براي عمده فروش ها و خريداران ايجاد نمي‌کنند.

اسلاید 271: 271جابجايي (حمل و نقل) محصولاتمحصولات از طرق مختلفي از جمله توزيع فيزيکي، جابجا مي شوند که عبارتند از:حمل و نقل جاده اي (ماشين، خودرو)حمل و نقل هوايي (هواپيما)حمل و نقل دريايي (کشتي)حمل و نقل از طريق راه آهنحمل و نقل از طريق لولهحمل و نقل از طريق کانتينر

اسلاید 272: 272فصل نهمتبليغات در بازاريابي بين المللي

اسلاید 273: 273هدف کليهدف کلي اين فصل آشنايي دانشجو با نقش تبليغات در بازاريابي بين المللي و روش هاي اجراي آن مي باشد.

اسلاید 274: 274هدف هاي رفتارياز دانشجو انتظار مي رود پس از مطالعه اين فصل بتواند:تبليغات بازرگاني را تعريف نمايد.اثرات تبليغات را بيان کند.تبليغات را بر حسب هدف هاي آن طبقه بندي نمايد.هدف هاي تبليغات را بيان نمايد.

اسلاید 275: 275اثرات تبليغاتتبليغات داراي سه اثر بسيار مهم است:ايجاد احتياجازدياد فروشايجاد واحدهاي عظيم صنعتي و بازرگاني

اسلاید 276: 276اثرات اقتصادي تبليغاتتبليغات باعث ايجاد ميل به داشتن اشياء يا خدمات مي‌شود و تشديد ميل، ايجاد احتياج مي کند. ايجاد ميل و احتياج به صورت تغييرات در سليقه، آداب و رسوم، اعتقادات و خلاصه طرز زندگي مردم بروز مي کند. سليقه مانند: مد لباس، کروات، مبل، پرده و غيره

اسلاید 277: 277انواع تبليغات برحسب هدفاطلاعترغيبيادآوري

اسلاید 278: 278اهداف تبليغاتازدياد نوع مصرفازدياد مقدار خريدازدياد مدت مصرفازدياد تکرار مصرفجلب نسل جديد

اسلاید 279: 279تبليغات آژانس هاي تبليغاتيتبليغات آژانس هاي تبليغاتي بر حسب نوع آن به روش‌هاي زير طبقه بندي مي شود:طبقه بندي تبليغات بر حسب نوع رسانهطبقه بندي تبليغات بر حسب موضوع تبليغاتطبقه بندي بر حسب اشخاص حقيقي يا حقوقيطبقه بندي بر اساس تعداد موسسات تبليغاتيطبقه بندي بر مبناي طبيعت فعاليت تبليغاتي

اسلاید 280: 280

اسلاید 281: 281عناصر تبليغاتيآميخته تبليغاتي مرکب از چهار عنصر آگهي، فروش شخصي، ارتقاء فروش و روابط عمومي است (بسته بندي را هم مي توان جزئي از آميخته تبليغاتي محسوب کرد)

اسلاید 282: 282اصول تنظيم آگهيبراي تنظيم آگهي بازرگاني قبل از هر چيز بايد هدف از اين کار مشخص شود. به اين منظور بايد اطلاعات کامل و مشروحي از جزئيات کالا و سياست عمومي فروشنده آن به دست آيد.

اسلاید 283: 283اجزاء آگهيتبليغات معمولاً سه جزء دارد:عنوانمتن خامختام

اسلاید 284: 284روابط عمومي و وظايف آنروايط عمومي از ابزراهاي مهم بازاريابي محسوب مي‌شود. ادارات و دفاتر روابط عمومي معمولاً در دفتر مرکزي شرکت قرار دارند و وظيفه آن ايجاد ارتباط بين شرکت و سهامداران به کارکنان و مسئولين قانونگذار و شخصيت هاي اجتماعي است.

اسلاید 285: 285اهم وظايف روابط عموميايجاد ارتباط با وسايل ارتباط جمعي جهت جلب مردم به شرکتتهيه و ارائه اطلاعات در مورد کالا و خدمات در صورت نياز به صدور اطلاعيه يا چاپ کاتالوگ به منظور معرفي کالا و خدمات ارائه اطلاعات در مورد شرکت جهت شناساندن هرچه بهتر شرکت به مردم و سازمان هاي ديگر

اسلاید 286: 286تفاوت اساسي بين فعاليت هاي روابط عمومي و تبليغاتتبليغات، فعاليت ارتباط يک طرفه است که در آن شرکت فروشنده، مصرف کننده را مخاطب قرار مي دهد. در روابط عمومي ارتباط دو طرفه براي مبادله اطلاعات بين فروشنده و مصرف کننده است.تبليغات، فعاليت يا تکنيک ترغيب مشتري است (آنگونه که مورد نظر شرکت تبليغاتي است)، در حالي که روابط عمومي بر پايه واقعيت بنا مي شود.

اسلاید 287: 287فصل دهمقيمت گذاري در بازارهاي بين المللي

اسلاید 288: 288هدف کليهدف کلي در اين فصل آشنايي دانشجو با روش هاي قيمت گذاري و آثار آن در استراتژي هاي بازرگاني شرکت مي باشد.

اسلاید 289: 289هدف هاي رفتاريپس از مطالعه اين فصل دانشجو بايد بتواند:قيمت گذاري را تعريف کند.مباني اقتصادي قيمت گذاري را تجزيه و تحليل نمايد.عوامل موثر بر قيمت گذاري را شرح دهد.هدف هاي قيمت گذاري را بيان کرده و استراتژي قيمت گذاري را شرح دهد.روش هاي قيمت گذاري را شرح داده و مورد مقايسه قرار دهد.

اسلاید 290: 290قيمت گذاري يکي از مهمترين فعاليت هاي مديريت بازاريابي بين‌المللي تصميم گيري در مورد تعيين قيمت هاي فروش است.

اسلاید 291: 291استراتژي قيمت گذاريمنظور از استراتژي قيمت گذاري، سياست کلي شرکت‌ها در زمينه قيمت گذاري است و با تاکتيک هايي که شرکت براي يک دوره زماني محدود يا براي يک محل معين به آن متوسل مي شود فرق دارد. استراتژي قيمت‌گذاري يک خط مشي اساسي است که در برنامه بازاريابي تثبيت شده است.

اسلاید 292: 292روش هاي قيمت گذاريعمده ترين روش هاي قيمت گذاري را مي توان به شرح زير بيان کرد:روش قيمت گذاري رقابتيروش قيمت گذاري بر اساس بازارروش قيمت گذاري بر اساس هزينهروش قيمت گذاري متفاوتقيمت گذاري رواني و تصوير ذهنيقيمت گذاري بر اساس توزيعدامپينگ

اسلاید 293: 293روش قيمت گذاري براساس دامپينگدامپينگ عبارت است از وارد نمودن کالايي به بازار کشور ديگر و فروش آن به بهايي کمتر از ارزش عادي آن به صورتي که به محصولات موجود در داخل کشور لطمه زده و يا باعث به تعويق افتادن ايجاد محصولات جديد شود.

اسلاید 294: 294پايان

17,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید