کسب و کارفروش و بازاریابی

بازاریابی در دوران رکود

صفحه 1:
‎ths My . |‏ ره ‎og 2 ‏در دوران:‎ he ‏قدت آثار بعران مالی فرب ‏۳ 0 وس

صفحه 2:
و وت یم * شناسایی بحران مالی و آثار آن * دیگران جه کرده اند ۰ آثار و تبعات بحران بر تجارت ایران * راهکارهای مقابله با بحران

صفحه 3:
aa a ‏یی بحرا‎ 1 a ‏آثار‎ ٠ :

صفحه 4:
با کر یی زیم تعداد مراحل: ۴ فاز 1. فاز اول: بحران بازازهای مالی و اعتبازی ۲ فاز دوم: بحران بانکی ۳ فاز نوم: بحران اقتصادی ۴ از چهارم: بحران بیکاری و کاهش د رآمدها

صفحه 5:
TB OEE i GE ‏عدر اويا اح‎ بانک جهانی با پیش بینی نرخ رشد بسیار بايين و کاهش مبادلات تجاری» سال ‎٩‏ مبلادی را سال بحران اقتصادی فراگیر جهانی و بی‌سابقه دانست. بانک جهانی: رشد اقتصاد 59 جهان فقط ‎۰,٩(‏ نه دهم ) درصد خواهد بود و حجم مبادلات تجاری نیز به میرّان ۲,۱ درصد کاهش خواهد یافت. نرخ رشد در کشورهای درحال توسعه ۴/۵ درصد و میزان تولید ناخالص داخلی این کشورها ۰,۱ درصد خواهد بود. در گزارش قبلی این بانک؛ میزان رشد اقتصادی جهان ۳درصد و میزان آن در کشورهای در حال توسعه ۴,۶+ درضد پیش بینی شده بود. کاهش حجم مبادلات تجاری در وهله نخست و عمدتا ناشی از کاهش تقاضا خواهد بود چراکه بحران مالی جهان ناگزیر سبب ر کود اقتصادی در کشورهای با در آمد بالاو کاهش شدید توسعه:می‌شود. اما درعین حال یک چنین مان رشد اقتصادی ؛ پایین تر از میزان رشد جمعیت است. سازمان ملل متحد رشد حمعیت را در سالهای بین ۲۰۱۰۸۲۰۰۵ سالانه بطور متوسط ۱,۱ درصد تخمین زده است.

صفحه 6:
بيد ی 1 پیش بینی‌های اعلام شده در شرایطی بی‌نهایت نامطمئن در زمینه معاملات بازار و منابع اطلاعات صورت گرفته است. برای سال ۲۰۱۰ رشد اقتصادی به ۳ درصد محدود خواهد بود و ححم مبالادت تجاری نیز تا سطح ۶+ درصد خواهد قاند. ۳ درصد کاهش بهای مواد اولیه ذر سال ۲۰۰۹ بر اساس میانگین بهای نفت ۷۵ دلار در سالهای ۲۰۰۸ ۳۰۱۰۱) بانک جهانی در یک مورد ابراز خوشبینی کرده و آن کاهش فقر ات زبرا توليد ناخالض داخلی سرانه در کشورهای درحال توسعه در دوره ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ با روندی نسبتا سریع ۴,۶درصد در سمال افزایش خواهد بافت كه اين رقم بيش از ميزآن آن (۲,۱ درصد) در دهه ۱۹۹۰ میلادی و نیز ۶ ,۰ درصد در دهه ۱۹۸۰ است: ‎Gy!‏ مبزان رشد اقتصادی بابد به کشورهای در:حال توسعه امکان دهد تا به اهداف هزاره برای توسعه خود دست یابند که همانا کاهش سطح فقر به میزان نصف در سالهای بین: ‏۶۰ ۲۰۱۵5 با رسیدن به هدف 1۵,۵ نفر با در آمد کمتر از ۱,۲۵ دلار در روز است درحالیکه ۲۵ سال پیش ۴۱,۷ نفر این میزان در آمد روزانه را داشتند.

صفحه 7:
ار ای شوت زیم رح بحران در ضنعت آغاز بعزانمالى از ‎ae‏ رآ کر وه کثور آمریکاوتثیر آن‌بر سک ود و3 ‎abe‏ ‏صنايع ابن كشور بازارهاى جمانق, وان هر موملبات خودروسازی مالى و بانكى ‎pa!‏ قدرت خرید افراد به علتَ بحران اعتبارات قالی ‏آمشکلات ارزی که باعث می شود تولید کنندکان اروپایی انگیزاننده هایی مانند بازپرداخت وجه و بیمه های مجاني را از مشتریان خود دریخ کنند. ‏آچایین امدن اطمینان افراد به اوضاع اقتصادی که باعث می شود خربد خودرو جزو اولویتهای افراد قرارندشته باشد.

صفحه 8:
rE Pe Fe ,وه و۱۳00 6,6 6999 ‎6٩۵000‏ 9909 90 0 % 828.7 ORT 9066.6 6 hoor

صفحه 9:
‎genie Sea eps Yl‏ ارو حون ره درو ‎ ‏لكت کاهش تولید خودرو و قطعات در سال ۲۰۰۹ به میزان ۴۰/ نسبت یه سال ۲۰۰۸ و کاهش میزان صادرات آن ‏کاهش تقاضای بازار"خودرو ترکیه در سال ۲۰۰۹ بهآمیزان ۲۰/ فسیّت به سال ۲۰۰۸ ‏پیکاری ۶۰۰۰ نفر از شاغلان صنعت خودرو رکیه (۰+:,۵۰ نفر) امتوقف شدن پروژه های توسعه ای شرکتهای فولکس و پژو ‏توقف خطوط تولید کارخانه های توفاش» فورد اتوسان؛ رو و تویوتا (به مدت بیش از یک هفته)

صفحه 10:
إن جه فسان ‎Sere‏ ری روط 1 “عدم اطمينان افراد به شرایط آینده اقتصادی | کاهش چشمگیر وامهای اعطایی جهت خرید خودرو (بحران ۸)

صفحه 11:
‎Mie EES Sy‏ ورد با کی زوم ‎ ‏ا بيش بینی کاهثق بیش از ۴۰درصدی "خجم بازار در سالهای ۲۰۱۱-۱۲ در صورت ادامه بحران ‏ری أت ۰۰۳۳۳ 5.0 ۶ ‏احتمال توقف رشد بازار در سالهای آتی ‎ ‎ ‎4.0 ‏پیش بينى واقع ‎Mile‏ پیش بینیقبل از بحران 88 پیش بینی پدیننه ‎ ‏میلیون دستگاه

صفحه 12:

صفحه 13:
محال زورما ‎IE‏ توا "7 7 کوایش صادراتی بهنسمت بازارهای کمتر,[سیب دیده نظیز آفریقا و آمریکای لاتیق ۳ 7 کاهش میزان مالیات بر کالاهای صادراتی و مصرفی 2 كافش وخ بر وهای بان ‎re‏ 0 7 7 افزایش اعتبارات, 5[1117ها و پروژه های زیربنایی "| خرید سهام ارژآن شده شرکت های فراملیتی: 01 تاسیسس صنداوق ارزي مشترک برای حمایت از ارزهای تحت فشار

صفحه 14:
1 ‏ره ناواو‎ Ng Sia oN يزفودنا‎ 7 ۳ وضع محدوّدیت ‎ola‏ جدیدًبه منظور کاهش واردات کالاهای غیر ضروری ‏ 7 آ7اتصمیم دیلت برای کلهش کسری بودجمبه دلیل نگرلنی برای تامین گسری.کمبود ‎Sites Sees ean fara‏ داخلی ترش بکه تن اجان ‎le in ln aS‏ مد

صفحه 15:
Ms i Nao a it ak, قركيه : 7 7 تیوین یس میتی ‎es alg‏ قنماب توكيه”! امضای یک موافقتنمه جامع دراز مدتبا صندوق بين پول اجهت ‎Ail pi‏ از صندوق در مواقع بحرانی ‎Se‏ یذ ۶ , 77 )ختصاص بخشی از فخلیر بلنک مركزى تركيسته صندوق ويزماق جهت. 2 ‎a‏ ‏خصوضصی ‎ .‏ : م 7" تشکیل صتدوق بیکازیتر که با سرمیه بالغ بز میلیرد دار ی ‎a‏ جلب سرمایه گذاری های خارجي در حوزه ‎ae‏ فارس

صفحه 16:
کر ‎"dios II NBA‏ سنگاپور , سم 2 2 تسهیل دلرسیافرد به ‎Sa‏ بنکی به منطو رفم مشکل کمبو5نقدینگی تضمین کلیه سپوده تا بایان سال ۳۰۱۰ ۰ 1 1 کمکنبه مار کندنی که از قتبجهافزلیش آهایارزها هی ادها ورن نها افزایش و قدرت وقابت آنها کاهش یافنه است جبران زین خرداران ورق مشتقه ‎jis‏ عشنفه بالف Ging ‏اكد تل درل‎ nie

صفحه 17:
‎Ma oe os aie bey,‏ نی نا نطو ‏هه ۱ ۱ ‏ا تشكيل كميته يز های تحت نظر نخست ویر هنسبه منظور ‎coats‏ بحران مللیٌ و تهیه ‎wiley doe‏ : ۰ : ‎, ‏درخواست از دولت به منظور معاف کردن صاد رکنندگان از پرداخت مالیات,‎ ie ‏تا در خواستٌ از مسوولان ابلتّی برای بازبرداخت مالیات ها و عوآرض دریافتی از گالاهای صادراقى به منظور كم به رقابتى كردن قيمت هَآى آنها. ‏71 اعطای تسهیلات ارزان بهرهبه: واحدهای توي صادراتی که از تحاظ تامين ‎as‏ ‎i‏ جرس وان ۶

صفحه 18:
اف زک شا رخ زر ‎Fh‏ 5 پرداخت مالیات ۱۸ درصدی (07()هبه جاق مشتری توسط برخی از خودرو سازان. ( شرکت 9998( افزلیش سقف تخفیفات*: برای خریدهای نقدی ( شرکتهای ‎Vogtle US‏ و فیات) ؟ اعطاي وامهای با اقساط بلندمدت و کم بهره الم بست کرسلستخود روسازل‌تیسبسلیه محصول‌خود را كا هشر ندادملنسالما به هنكام خريد * تسخفیفهینظر میکسیرند کسه عاهیستآنسا کا هرق یم تتفاونسی‌ساشد

صفحه 19:
IPL END sas CME Su erent ؟ تخصیص مبلخ ۵ میلیارد دلارتسهیلات مالی جهت جمایت از صنعت خوذرو سازی شامل: - ۲ میلیارد دلار وام کم بهره برای خریداران - ۱ و - ۲ میلیارد دلار تسهیلات جهت تولید کنندگان خودرو (برای خودروهای با قیمت کمتر از ۰ دلار) ؟" حمل و نقل رایگان خودرو های ساخت داخل توسط زاه آهن سراسری کشور ووسیه . ؟ افزایش چشمگیر تعرفه کمرکی واردات خودرو که منتج به افزایش قیمت خودروهای وارداتی به منزان ۵۰ درصد گردیده است . فرهنک سازی نجهت استفاده از خوذروهای داخلی:

صفحه 20:

صفحه 21:
انز قاری هر ان میتی و قفوم دنرز 1- پیش بینی اثرگذاری بر رشد اقتصادی ایران از دامنه توسانات گسترده ای برخوردار است ۲- کاهش در آمدهای نفتی سال آینده قطعی است اما ینش بینی قیمت نفت از دامنه نوسان بالایی برخوردار است ۳- کشش اشتغال داخل نسبت به تغیبرات در آمد جهانی اندک است و بازار کار اثرپذبری پایینی دارد 21

صفحه 22:
Be skater thes Si aah of کاهش ارزش بخشی از ذخایر ارزی کشور کاهنن ارزش تعدادی از سهام شرکتها (پتروشیمی» فولاد» سرب و روی و..),که بهای فر آورده های شرکتهای مشابه آنها در بازارهای بين المللی سقوط کرده است. کاهش در آمدهای ارزی کشوز از محل صدور کالاهای نقتی و غیرنفتی امکان توقف برخی از پروژه های عمرانی بزرگ به نیب کاهش درآمدهای دولت احتمال کاهش در آمد ناشی از صدور خدمات (گردشگری» ترانزیت» سوآپ فر آورده های نفتی و خدمات فنی و مهندسی) احتمال افزایش هزینه تولید برخی از کالاها (به سبتٍ افزایش نرخ ازز)

صفحه 23:
Be skater thes Si aah of امكان كافش ميزان واردات كشور به سب : کاهتش ارز ‎edd‏ به واردات؛ کاهش بهای برخی از اقلام اساسی در بازارهای بین المللی؛ کاهش شدید بهای نفت در بازارهای بين المللی به سبب ر کوه اقتضادی برخی از کشورهای صنعتی و پایین آمدن مصرف جهانی این کالا - به مقیاس تقریبی ۲ میلیون بشکه در روز - بالغ بر ۷۰۰ میلیارد دلار از در آمد سالانه کشورهای عضو اویک کاسته است: بهای نفت خام که ۴ ماه قبل به سطح بشکهای ۲۷,۱۴۷ دلار رسیده بود در حال حاضر یه زیر بشکه ای ۵۰ دلار سقوط گرده است.

صفحه 24:
Be skater thes Si aah of - از آنجا که مبزان صادرات نفت ایران روزانه ۵,۲ میلیون بشکه است می توان استنباط کرد که هریک دلار کاهش در بهای یک بشکه نفت به از دست رفتن ‎٩۰۰‏ میلیون دلار در آمد در عرض سال منجر می شود. اگر بهای واقعی هر بشکه نفت را حداقل ۱۱۰ دلار بر آورد کننم عدم الفنع ناشی از کاهش قیمت نفت برای اقتصاد ابران (با فرض ثابت ماندن بهای آن در بشکه ای ۵۰ ذلار) به ۵۴ میلیرد دلار در سال بالغ خواهد شد.

صفحه 25:
اند تیان تین بر تاد ‎Bi‏ - کاهش تقاضا برای کالاهای صادراتی غیرنفتی و بایین آمدن بهای فلزات اساسی» محصولات پتروشیمی» مبعانات کازی» سنگهای معدنی و کالاهای نیمه لوکس مانند خاویار» فرشهای پشمی دستباف و ...۰ موجبات کاهش صادرات غیرنفتی کشور را فزاهم خواهد کرد. از آنجا که انن کاهئن تقریباً آز نیمه دوم ال جاری اتفاق خواهد افثاد می توان بيش بينى كرد که رشد صادرات در نیمه اول امسال خنثی خواهد شد و ارزش صادرات کالا در سال ۱۳۸۷ احتمالا در سطح سال ۶ باقی خواهد ماند.

صفحه 26:
اجان 7 زار ای مکی ی 29,653 20,086 جه لحاظ ارتباط کم اقتصاد و موسسات مالی عمده کشورهای خاورمیلنه و شمال آفریقلبا اقتصاد جهلنی و همچنین روش خرید نقدى خودروء لين منطقه کمتراز دیگر مناطق صادراتی دچار بحران گردیده است و همین اسر توجه بیش از پیش خودروساز انجهانی به این منطقه را باعث گردیده است.

صفحه 27:

صفحه 28:
7 کار هافر یلد با لین توجه بیش از گذشته به بهره وری اتخاذ بیاستهای رهبری هزینه در بازاریایی تغییر بازارهای هدف و احتمالا تعرکز بر بازارهای جدید انتخاب چند بسته حمایتی متنانسب با هر بخش کالایی (با توجه به بسته های حمایتی سایر کشورها و نیازهای داخل) تلاش در جهت تأمین سرمایه در کردنی بنگاه‌های تولیدی و صادراتي ایجاد صندوقی به‌منظور جبران زیان‌های تحمیلی ناشی از بحران مالی بین العللی wail ple Ges ys مدیریت ترخ ارز جهت حمایت بیشتر از صادرات غیرنفتی کشور كنجانن ملاحظات لازم دز اجرای طرح هدفاننه کردن بارانة ها از جمله حامل‌های * انوژی یه نفع صادرات لغو مخدودیت‌های ابجاد شده برای صادرات بر خی از کالاهاء

صفحه 29:
Aa ۳ ae i ae Pie

صفحه 30:

صفحه 31:
نی البته نکته مهم این است که بخران اقتصادی آمریکا و بسیاری از کشورهای وابسته به آن؛ ضعف اقتصاد لیبرالی را بهآنمایش گذاشته و تبدیل به فرصتی رای جذب سرفایه گذاری خارجی در ایران شده ات و می تواند یک فرصت خوبی براي خرید هام بانکهای خارجی, ابجاد مراکز تحاری و ... باشد.

صفحه 32:
سأيي كط ابو ‎at‏ وراد نیز بازاریابی در دوران رکود وا تشتر و ارائه کننده: مهدى غضتفرى معاون وزیر بازرگانی, و رئیس کل سازمان توسعه نجارت ايران

سومین کنفرانس مدیریت بازاریابی بازاریابی در دوران رکود (بررسی آثار بحران مالی غرب) فهرست مطالب • شناسایی بحران مالی و آثار آن • دیگران چه کرده اند • آثار و تبعات بحران بر تجارت ایران • راهکارهای مقابله با بحران شناسایی بحران مالی و آثار آن مراحل شکل گیری بحران تعداد مراحل 4 :فاز .1فاز اول :بحران بازارهای مالی و اعتباری .2فاز دوم :بحران بانکی .3فاز سوم :بحران اقتصادی .4فاز چهارم :بحران بیکاری و کاهش درآمدها پیش بینی بانک جهانی برای سال 2009 • • • • • • بانك جهاني با پيش بيني نرخ رشد بسيار پايين و كاهش مبادالت تجاري ،سال 2009ميالدي را سال بحران اقتصادي فراگير جهاني و بي‌سابقه دانست. بانك جهاني :رشد اقتصاد در جهان فقط ) ۰,۹نه دهم ) درصد خواهد بود و حجم مبادالت تجاري نيز به ميزان ۲,۱درصد كاهش خواهد يافت. نرخ رشد در كشورهاي درحال توسعه ۴/۵درصد و ميزان توليد ناخالص داخلي اين كشورها ۰,۱درصد خواهد بود. در گزارش قبلي اين بانك ،ميزان رشد اقتصادي جهان ۳درصد و ميزان آن در كشورهاي در حال توسعه +۴,۶درصد پيش بيني شده بود. كاهش حجم مبادالت تجاری در وهله نخست و عمدتا ناشي از كاهش تقاضا خواهد بود چراكه بحران مالي جهان ناگزير سبب ركود اقتصادي در كشورهاي با درآمد باال و كاهش شديد توسعه مي‌شود. اما درعين حال يك چنين ميزان رشد اقتصادي ،پايين تر از ميزان رشد جمعيت است .سازمان ملل متحد رشد جمعيت را در سالهاي بين ۲۰۰۵تا ۲۰۱۰ساالنه بطور متوسط ۱,۱درصد تخمين زده است. پیش بینی بانک جهانی برای سال 2009 • • • • • پيش بيني‌هاي اعالم شده در شرايطي بي‌نهايت نامطمئن در زمينه معامالت بازار و منابع اطالعات صورت گرفته است. براي سال ۲۰۱۰رشد اقتصادي به ۳درصد محدود خواهد بود و حجم مباالدت تجاري نيز تا سطح +۶درصد خواهد ماند. 23درصد كاهش بهاي مواد اوليه در سال ( ۲۰۰۹بر اساس ميانگين بهاي نفت ۷۵دالر در سالهاي ۲۰۰۸تا ) ۲۰۱۰ بانك جهاني در يك مورد ابراز خوشبيني كرده و آن كاهش فقر است زيرا توليد ناخالص داخلي سرانه در كشورهاي درحال توسعه در دوره ۲۰۱۰تا ۲۰۱۵با روندي نسبتا سريع ۴,۶درصد در سال افزايش خواهد يافت كه اين رقم بيش از ميزان آن ( ۲,۱درصد) در دهه ۱۹۹۰ميالدي و نيز ۰, ۶درصد در دهه ۱۹۸۰است. اين ميزان رشد اقتصادي بايد به كشورهاي در حال توسعه امكان دهد تا به اهداف هزاره براي توسعه خود دست يابند كه همانا كاهش سطح فقر به ميزان نصف در سالهاي بين ۱۹۹۰تا ۲۰۱۵با رسيدن به هدف ۱۵,۵نفر با درآمد كمتر از ۱,۲۵دالر در روز است درحاليكه ۲۵سال پيش ۴۱,۷نفر اين ميزان درآمد روزانه را داشتند. بحران مالي و صنعت خودروسازي آغاز بحران مالي از كشور آمريكاوتاثير آن بر صنايع اين كشور بحران در صنعت و بازارهاي جهاني بحران در صنعت ليزينگ بحران در موسسات مالي و بانكي بحران در صنعت خودروسازي عوامل موثر بر كاهش تقاضاي خودرو ‏كاهش قدرت خريد افراد به علت بحران اعتبارات مالي ‏مشكالت ارزي كه باعث مي شود توليدكنندگان اروپايي انگيزاننده هايي مانند بازپرداخت وجه و بيمه هاي مجاني را از مشتريان خود دريغ كنند. ‏پايين امدن اطمينان افراد به اوضاع اقتصادي كه باعث مي شود خريد خودرو جزو اولويتهاي افراد قرارندشته باشد. كاهش فروش خودروسازان Des2008 / Des 2007 Change Sales Company % 53.1 89,813 Chrysler % 36.7 141,949 Toyota % 34.7 86,085 Honda % 32.3 138,325 Ford % 31.2 220,030 GM % 30.7 62,102 Nissan اثر بحران اقتصادي بر صنعت و بازار خودرو تركيه كاهش توليد خودرو و قطعات در سال 2009به ميزان ٪40نسبت به سال 2008و كاهش ميزان صادرات آن كاهش تقاضاي بازار خودرو تركيه در سال 2009به ميزان ٪20 نسبت به سال 2008 ‏بيكاري 6000نفر از شاغالن صنعت خودرو تركيه ( 250.000نفر) ‏متوقف شدن پروژه هاي توسعه اي شركتهاي فولكس و پژو ‏توقف خطوط توليد كارخانه هاي توفاش ،فورد اتوسان ،رنو و تويوتا ( به مدت بيش از يك هفته) اثر بحران اقتصادي بر بازار خودروي روسيه :مهمترين عوامل كاهش تقاضاي خودرو دربازار روسيه عدم اطمينان افراد به شرايط آينده اقتصادي كاهش چشمگير وامهاي اعطايي جهت خريد خودرو (بحران )credit پيش بيني اثر بحران اقتصادي بر بازار خودروي روسيه احتمال توقف رشد بازار در سالهاي آتي 5.0 3.0 2.1 5.0 2.6 2.1 4.0 پيش بيني واقع بينانه پيش بيني قبل از بحران پيش بيني بدبينانه ميليون دستگاه پيش بيني كاهش بيش از 40درصدي حجم بازار در سالهاي 2011-12در صورت ادامه بحران اقتصادي 2.1 2.2 دیگران چه کرده اند سياست هاي جبراني کشورها برای مقابله با بحران چین گرایش صادراتی به سمت بازارها ی کمتر آسیب دیده نظیر آفریقا و آمریکای التین کاهش میزان مالیات بر كاالهاي صادراتی و مصرفی کاهش نرخ بهره وام‌های بانکی افزایش اعتبارات SMEها و پروژه های زیربنایی خرید سهام ارزان شده شرکت های فراملیتی تاسیس صندوق ارزی مشترک برای حمایت از ارزهای تحت فشار سياست هاي جبراني کشورها برای مقابله با بحران اندونزی وضع محدودیت های جدید به منظور کاهش واردات کاالهای غیر ضروری تصمیم دولت برای کاهش کسری بودجه به دلیل نگرانی برای تامین کسری کمبqqود نقدینگی تکیه بر استفاده از محصوالت و تولیدات داخلی گسترش شبکه تامین اجتماعی و کمک های مستقیم مالی به مردم سياست هاي جبراني کشورها برای مقابله با بحران ترکیه تدوین بسته حمایتی برای نجات اقتصاد ترکیه امضای یک موافقتنامه جامع دراز مدت با صندوق بین المللی پول جهت تسریع استقراض از صندوق در مواقع بحرانی اختصاص بخشی از ذخایر بانک مرکزی ترکیه به صندوق ویژه‌ای جهت کمک بqqه بخش خصوصی تشكيل صندوق بیکاری ترکیه با سرمايه بالغ بر 4میلیارد دالر جلب سرمایه گذاری های خارجی در حوزه خلیج فارس سياست هاي جبراني کشورها برای مقابله با بحران سنگاپور تسهیل دسترسی افراد به منابع بانکی به منظور رفع مشکل كمبود نقدینگی تضمین کلیه سپرده تا پایان سال 2010 کمک به صادرکنندگانی که در نتیجه افزایش بهای ارزها هزینه نهادهای وارداتی آنها افزایش و قدرت رقابت آنها کاهش یافته است جبران زیان خریداران اوراق مشتقه بانک اطمینان دهی دولت و بانک مرکزی به مردم در مورد حفظ سپرده‌ها سياست هاي جبراني کشورها برای مقابله با بحران هند تشکیل کمیته ویژ های تحت نظر نخست وزیر هند به منظور بررسی بحران مالی و تهیqqه بسqqته نجات درخواست از دولت به منظور معاف کردن صادرکنندگان از پرداخت مالیات درخواست از مسووالن ایالتی برای بازپرداخت مالیات ها و عqqqqqوارض دریافتی از کاالهای صادراتی به منظور کمک به رقابتی کردن قیمت های آنها اعطای تسهیالت ارزان بهره به واحدهای تولیدی یا صادراتی که از لحاظ تامین نقqqqدینگی با مشکل مواجه شده اند راهكارهاي پيشبرد فروش خودروسازان در بازار تركيه پرداخت ماليات 18درصدی ( )VATبه جای مشتری توسط برخي از خودرو سازان ( .شركت فورد ) افزايش سقف تخفيفات* براي خريدهاي نقدي ( شركتهاي كيا ،اشكودا و فيات ) اعطاي وامهاي با اقساط بلندمدت و كم بهره الزم بذكر است خودروسازان قيمت پايه محصول خود را كاهش نداده اند ،اما به هنگام خريد * .تخفيف درنظر مي گيرند كه ماهيت آن با كاهش قيمت متفاوت مي باشد سياستهاي حمايتي دولت روسيه در مقابله با بحران تخصيص مبلغ 5ميليارد دالرتسهيالت مالي جهت حمايت از صنعت خودرو سازي شامل: 3ميليارد دالر وام كم بهره براي خريداران 2ميليارد دالر تسهيالت جهت توليد كنندگان خودرو (براي خودروهاي با قيمت كمتر از 12500دالر) حمل و نقل رايگان خودرو هاي ساخت داخل توسط راه آهن سراسري كشور روسيه . افزايش چشمگير تعرفه گمركي واردات خودرو كه منتج به افزايش قيمت خودروهاي وارداتي به ميزان 50درصد گرديده است . فرهنگ سازي جهت استفاده از خودروهاي داخلي. آثار و تبعات بحران بر تجارت ایران اثرگذاری بحران بر بخش واقعی اقتصاد ایران -1پیش بینی اثرگذاری بر رشد اقتصادی ایران از دامنه نوسانات گسترده ای برخوردار است -2کاهش درآمدهای نفتی سال آینده قطعی است اما پیش بینی قیمت نفت از دامنه نوسان باالیی برخوردار است -3کشش اشتغال داخل نسبت به تغییرات درآمد جهانی اندک است و بازار کار اثرپذیری پایینی دارد 21 اثرات بحران مالی اخیر بر اقتصاد ایران – – – – – – کاهش ارزش بخشی از ذخایر ارزی کشور کاهش ارزش تعدادی از سهام شرکتها (پتروشیمی ،فوالد ،سرب و روی و )..که بهای فرآورده های شرکتهای مشابه آنها در بازارهای بین المللی سقوط کرده است. کاهش درآمدهای ارزی کشور از محل صدور کاالهای نفتی و غیرنفتی امکان توقف برخی از پروژه های عمرانی بزرگ به سبب کاهش درآمدهای دولت احتمال کاهش درآمد ناشی از صدور خدمات (گردشگری ،ترانزیت، سوآپ فرآورده های نفتی و خدمات فنی و مهندسی) احتمال افزایش هزینه تولید برخی از کاالها (به سبب افزایش نرخ ارز) اثرات بحران مالی اخیر بر اقتصاد ایران – – امکان کاهش میزان واردات کشور به سبب : • کاهش ارز قابل تخصیص به واردات؛ • کاهش بهای برخی از اقالم اساسی در بازارهای بین المللی؛ کاهش شدید بهای نفت در بازارهای بین المللی به سبب رکود اقتصادی برخی از کشورهای صنعتی و پایین آمدن مصرف جهانی این کاال – به مقیاس تقریبی 2میلیون بشکه در روز – بالغ بر 700میلیارد دالر از درآمد ساالنه کشورهای عضو اوپک کاسته است .بهای نفت خام که 4 ماه قبل به سطح بشکه ای 27,147دالر رسیده بود در حال حاضر به زیر بشکه ای 50دالر سقوط کرده است. اثرات بحران مالی اخیر بر اقتصاد ایران – از آنجا که میزان صادرات نفت ایران روزانه 5,2میلیون بشکه است می توان استنباط کرد که هریک دالر کاهش در بهای یک بشکه نفت به از دست رفتن 900میلیون دالر درآمد در عرض سال منجر می شود .اگر بهای واقعی هر بشکه نفت را حداقل 110دالر برآورد کنیم عدم الفنع ناشی از کاهش قیمت نفت برای اقتصاد ایران (با فرض ثابت ماندن بهای آن در بشکه ای 50دالر) به 54میلیارد دالر در سال بالغ خواهد شد. اثرات بحران مالی اخیر بر اقتصاد ایران – کاهش تقاضا برای کاالهای صادراتی غیرنفتی و پایین آمدن بهای فلزات اساسی ،محصوالت پتروشیمی ،میعانات گازی ،سنگهای معدنی و کاالهای نیمه لوکس مانند خاویار ،فرشهای پشمی دستباف و ....موجبات کاهش صادرات غیرنفتی کشور را فراهم خواهد کرد .از آنجا که این کاهش تقریبٌا از نیمه دوم سال جاری اتفاق خواهد افتاد می توان پیش بینی کرد که رشد صادرات در نیمه اول امسال خنثی خواهد شد و ارزش صادرات کاال در سال 1387احتماٌال در سطح سال 1386باقی خواهد ماند. تاثير بحران بر بازارهاي صادراتي 20,653 20,056 بازارهاي روسيه ،اكراين ،الجزاير ،روماني ،تركيه ،بالروس و .بلغارستان در حال حاضر دچار بحران مي باشند 4,411 4,146 3,229 2,950 2,878 2,745 2,573 1,628 965 833 830 762 730 699 688 488 478 389 351 315 213 142 124 110 93 85 60 به لحاظ ارتباط كم اقتصاد و موسسات مالي عمqqده كشqqورهاي خاورميانه و شمال آفريقا با اقتصاد جهاني و همچنين روش خريد نقدي خودرو ،اين منطقه كمتراز ديگر منqqqqاطق صادراتي دچار بحران گرديده اسqqqت و همين امر توجqqqه بيش از پيش خودروسازانجهاني به اين منطقه را باعث گرديده است. سوريه روسيه اكراين الجزاير روماني عراق تركيه تونس آذربايجان مصر ونزوئال لبنان ارمنستان بلغارستان مراكش بالروس سنگال ساير صربستان اردن تركمنستان مقدونيه گرجستان تاجيكستان سودان آفريقا عربستان قزاقستان امارات راهکارهای مقابله با بحران راهکارهای مقابله با بحران ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ توجه بیش از گذشته به بهره وری اتخاذ سیاستهای رهبری هزینه در بازاریابی تغییر بازارهای هدف و احتماال تمرکز بر بازارهای جدید انتخاب چند بسته حمایتی متناسب با هر بخش کاالیی (با توجه به بسته های حمایتی سایر کشورها و نیازهای داخل) تالش در جهت تأمين سرمايه‌ در گردش بنگاه‌هاي توليدي و صادراتي ايجاد صندوقي به‌منظور جبران زيان‌هاي تحميلي ناشي از بحران مالي بين‌المللي شركتهاي صادراتي ‌ مدیریت نرخ ارز جهت حمایت بیشتر از صادرات غیرنفتی کشور هدفمند كردن يارانه ها از جمله حامل‌هاي ‌ گنجاندن مالحظات الزم در اجراي طرح انرژي به نفع صادرات لغو محدوديت‌هاي ايجاد شده براي صادرات برخي از كاالها. جمع بندی پدیده بحران مالی مشکالت طرف تقاضا کاهش تقاضای سرمایه ای مشکالت طرف عرضه مشکالت اقتصاد کالن کاهش تقاضای مصرفی استراتژی دولت ها استراتژی بنگاه ها کاهش قیمت فروش تا حد هزینه های متغیر (مشروط و به طور موقت) تغییر ساختار حوزه تاثیرات بحران قیمت فعالیتهای ترفیعی کانالهای توزیع محصول تغییر سیاست مالی بازبینی مجدد استراتژیهای بازاریابی نکته پایانی البته نکته مهم این است که بحران اقتصادي آمريكا و بسياري از كشورهاي وابسته به آن ،ضعف اقتصاد ليبرالي را به نمايش گذاشته سرمايهگذاري خارجي در ايران ‌ و تبديل به فرصتي براي جذب شده است و می تواند یک فرصت خوبی برای خرید سهام بانکهای خارجی ،ایجاد مراکز تجاری و ...باشد. سومین کنفرانس مدیریت بازاریابی بازاریابی در دوران رکود با تشکر ارائه کننده: مهدی غضنفری معاون وزیر بازرگانی و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ايران

51,000 تومان