بازاریابی ویروسی
اسلاید 1: مصطفی عابدینی دانشگاه بین المللی ایران(iui) بهار 88بازاریابی ویروسی
اسلاید 2: ویروسويروس، يک پوشش پروتئيني است که شامل مواد ژنتيک است.ويروس حمله کننده از پوشش پروتئيني خود براي اتصال به يک سلول سالم استفاده مي کند.اولين بار که اتصال محکم و قابل اطميناني صورت پذيرفت، ويروس مواد ژنتيک خود را وارد سلول سالم مي کند و به صورت دائمي D.N.A سلول ميزبان را تغيير مي دهد.يک ويروس نسبتا مؤثر مي تواند سلول ميزبان را تبديل به يک کارخانه تکثير ويروس كند.Viral marketing
اسلاید 3: از همين خاصيت ويروس در بحث بازاريابي ويروسي استفاده مي شود. بازار يابي ويروسي با تبديل شبکه اينترنتي مشتريان و مشترکان به ماشين عظيمي که خبرها را دهان به دهان پخش مي کنند، شرکت را در معرض ديد همه قرار مي دهد.پيام تبليغي يک شرکت با استفاده از ترغيب مشتريان به معرفي آن شرکت به دوستان و آشنايان ميتواند به طور چشمگيري افزايش يابد.Viral marketingويروس در بازاريابي
اسلاید 4: تاریخچه ایده اصلی بازاریابی ویروسی از مدل استفاده شده توسط Hotmail در سال 96 آمده است. پایگاه Hotmail یک نمونه بسیار عالی از این بازاریابی است و به طور شگفت انگیزی نسبت به هر شرکت دیگری در دنیا رشد کرد.در سال 1996، Sabeer Bhatia و Jack Smith پیشگامان محصول پست الکترونیک تحت وب به صورت مجانی بودند. نام Viral Marketing اولین بار توسط روزنامه NETSCAPE از انتشارات DFJ در سال 1997 استفاده شد. در Hotmail آقای Tim Draper شرکت را وادار کرد که هر پیغامی که از طریق پست الکترونیک تحت وب فرستاده می شود یک اتصال به آدرس پایگاه وب داشته باشد به صورت Get your email at hotmailViral marketing
اسلاید 5: تاریخچهتعداد مشترکین Hotmail، در طی 18 ماه از صفر نفر به 12 میلیون نفر رسید.البته Hotmail از روش های دیگر بازاریابی نیز استفاده کرده است برای مثال در سایت های پر ترافیک زیادی، لینک Free Email را دارد ولی از آن طریق اعضای کمی را جذب کرده است.Viral marketing
اسلاید 6: بازاریابی ویروسیبازاريابي ويروسي و تبليغات ويروسي به تكنيك هاي بازاريابي اطلاق مي شود كه از شبكه هاي ارتباطي اجتماعي براي افزايش به منظور آگاهي نام تجاري از طريق خود همتاسازي عمليات ويروسي مانند نشر ويروس در كامپيوتر استفاده مي كند.بازاريابي ويروسي گاهي اوقات به مبارزات بازاريابي مخفي مبتني بر اينترنت اطلاق مي شود كه شامل استفاده از website blog هاي به ظاهر آماتور، كه براي خلق ايجاد شهرت و شايد براي كالا و خدمات جديد طراحي شده اند. Viral marketing
اسلاید 7: بازاریابی ویروسیبازار يابي ويروسي با تبديل شبکه اينترنتي مشتريان و مشترکان به ماشين عظيمي که خبرها را دهان به دهان پخش مي کنند، شرکت را در معرض ديد همه قرار مي دهد. پيام تبليغي يک شرکت با استفاده از ترغيب مشتريان به معرفي آن شرکت به دوستان و آشنايان ميتواند به طور چشمگيري افزايش يابد. در واقع شرکت از مشتريان خود براي انجام کار استفاده مي كند و مشتري با هر بار استفاده، بي اختيار فروشنده محصول شرکت ميشود.Viral marketing
اسلاید 8: دو بينش بازار يابي ويروسيدنيايي که در آن بازاريابان مي توانند با هزينه هاي تقريبا معادل صفر مشتري ايجادکنند.پيشنهاد مي کند که ارتباطات ازحالت بازارياب - مصرف کننده به طرف مصرف کننده- مصرف کننده جا به جا شود. در واقع، بيشترين قدرت در فروش محصولات و ايده ها از طريق بازارياب به مشتري صورت نمي گيرد،بلكه از طريق مشتري به مشتري انجام مي شود.Viral marketing
اسلاید 9: دلایل محبوبیت بازاریابی ویروسیشبکه هاي اجتماعي کاملا به سمت وب حرکت کرده اند. اکنون بخش بزرگي از دوستان و اعضاي خانواده هر شخص روي خط است يا به زودي به آن متصل مي شود.Viral marketing
اسلاید 10: freeدلایل محبوبیت بازاریابی ویروسیتماس شخصي بر روي وب تقريبا به صورت رايگان است. هر شخص مي تواند در عرض کمتر از يک روز با صد نفر ارتباط برقرار کندو هر کدام از اين صد نفر نيز به نوبه خود مي توانند با بيش از صد نفر ديگر ارتباط برقرار سازند. در واقع هرم ارتباطي مي تواند در مدت يک روز ساخته شود.Viral marketing
اسلاید 11: دلایل محبوبیت بازاریابی ویروسیتأثير شبکه نقش مهمي را ايفا مي کند. همانطور که افراد بيشتري ثبت نام مي کنند، آنها مي توانند با گروه بزرگتري ارتباط برقرار کنند و به زودي تعداد کل به صورت تصاعدي افزايش مي يابد.Viral marketing
اسلاید 12:
اسلاید 13: ويروسي ارزشيدر اين حالت افراد تجربيات با کيفيت خود را با ديگران سهيم مي شوند.فرد الف محصولي را امتحان مي کند و آن را خوب مييابد. پس او به فرد ب مي گويد که او نيز اين محصول را امتحان کند.در اين حالت محصولات بايد به اندازه کافي خوب باشند تا منجر به ترغيب افراد شوند. Viral marketing
اسلاید 14: Viral marketingويروسي ارزشي
اسلاید 15: استفاده از جمله زیر يک محصول را ويروسي نمي کند بلکه آنها فقط به استفاده کنند گان اجازه مي دهد تا درباره محصولات خوب با ديگران صحبت کنند.Viral marketingويروسي ارزشياين موضوع را براي دوستان خود به صورت رايگان ارسال کنيد
اسلاید 16: ويروسي حيله ايViral marketingفرد الف سعي مي کند تا فرد ب را متقاعد کند که محصول را امتحان کند، زيرا ممکن است در صورت استفاده فرد ب از آ ن محصول، فرد الف پاداشي دريافت کند.در اين حا لت استفاده کننده بايستي احساس کند که پاداش ارزشمند است و اينکه محصولات به اندازه کافي خوب باشند که براي نارضايتي احتمالي ديگران بتوان ريسک كرد.
اسلاید 17: ويروسي حياتي افراد مي خواهند تا در تجربيات خود با کساني شريک شوند که به محصولات معين و ويژه اي نياز دارند. فرد الف مي خواهد در تجربه يك محصول با فرد ب شريک شود و فرد ب نياز به محصول ديگر دارد و الي آخر. در اين حالت استفاده کننده است که بايستي احساس كند که آن تجربه و محصول ارزشمند است تا علاوه بر ايجاد تغيير در خود شخص ، دليلي براي ارسال آن به ديگران نيزداشته باشد.Viral marketing
اسلاید 18: ويروسي حياتي Viral marketing
اسلاید 19: ويروسي مار پيچيافراد مي خواهند تا در تجربيات شاد، و يا جالب با ديگران شريک شوند. فرد الف مي خواهد تجربه خود را با فرد ب در ميان بگذارد، به خاطر اينکه او فکر مي کند که فرد ب نيز آن موضوع را مثل خودش شاد ، و يا جالب مي داند. محصولات و کالاهاي اجباري مناسب اين طبقه نيستند.Viral marketing
اسلاید 20: افراد به ديگران درباره تجربيات منفي خود هشدار ميدهند.فرد الف محصول را امتحان مي کند و در مي يابد که محصول خيلي بدي است. سپس او مانع استفاده فرد ب از اين محصول مي شود. كسي كه محصولاتي با کيفيت پايين ايجاد ميکند که مطابق با نظر و سليقه استفاده کننده نيست. يا محصولاتي که استفاده کننده حالت مزورانهاي را در آن محصول مشاهده ميکند، اين نوع ويروس را ايجاد ميکند.ويروسي نا خوشايندViral marketing
اسلاید 21: روش های انتقال بازاريابي ويروسword of web : نوشتن در يك web مبتني بر قالبي كه آن اطلاعات را به Email برمي گرداند و براي دريافت كنندگان مي فرستد. word of Email : اين نوع خيلي معمول است؛ ارسال E-mail مثل جوك ها، نقل قول ها و عكس هاي توافقي.word of mouth : دهان به دهان.Viral marketing
اسلاید 22: روش های انتقال بازاريابي ويروسWord of IM (Instant message) : شايد سريع ترين شيوه به وجود آمده در انتقال باشد. (پيام هايي كه به سرعت بين كاربران در اينترنت منتقل مي شود)بحث هاي مردمي: بسياري از انجمن هاي Online داراي اجتماعي هستند كه با عنوان هاي بسياري سر و كار دارد، اين عنوان هاي مردمي مي تواند بار مثبت يا منفي داشته باشد كه بستگي به فرهنگ انجمن دارد. Viral marketing
اسلاید 23: روش های انتقال بازاريابي ويروس Social bookmarking : نگهداري كردن آدرس يك website در favorites lists در كامپيوتر: افراد لينك ها را در website ها قرارمي دهند، سپس websiteها اين لينك ها را براي افرادي كه به هر يك از اين linkها علاقه دارند، گردآوري مي كنند.پاداش براي رجوع: گاهي اوقات بازاريابي شركت ها، پاداشي را براي رجوع مشتري پيشنهاد مي دهند.Viral marketing
اسلاید 24: متدهاي انتقال بازاريابي ويروسپروتكل مخابراتي (ارتباطي): مثلا در راديوهاي غيرحرفه اي، متدهاي تازه كار در پايان هر مكالمه كارت هاي QSL مبادله مي كنند كه پروتكل ارتباطي انتظار دارد از هر فردي اطلاعات QSL را به ديگران انتقال دهد. 9) Bluetooth : استفاده گسترده از تلفن هاي موبايل اين امكان را پديد آورده كه ويديوهاي پيشرفته اي بتواند به صورت ويروسي بين handsets هايشان توزيع شود .Viral marketing
اسلاید 25: روش های انتقال بازاريابي ويروس Blog Publicity : وقتي رهبران با عقايد كافي در صنعت در مورد برخي چيزها بحث مي كنند، معمولا به blog هاي ديگر هم پخش خواهد شد.Viral marketing
اسلاید 26: موانع برسرراه بازاريابي ويروسياندازه: اگر ويروس محتوايش شامل ويدئو كليپ باشد، ممكن است براي دريافت كننده خيلي بزرگ باشد اما امروزه اين مشكل برطرف شده چنان كه mailbox داراي ظرفيت بيشتري براي دريافت فايل هاي بزرگ شده اند.ساختار واسطه: يك نبرد بازاريابي ويروسي موفق نخواهد بود، اگر پيام در فرمتی باشد كه بيش ترافراد نتوانند استفاده كنند.Viral marketing
اسلاید 27: موانع برسرراه بازاريابي ويروسيemail-attachment: بسياري از افراد پيام ها را هنگامي دريافت مي كنند كه در محل كار هستند و نرم افزارهاي Anti-Virus Software يا firewalls شركت مي تواند از دريافت يا ديدن اين ضميمه ها به وسيله افراد جلوگيري كند. سازوكار ارجاع طاقت فرسا: براي موفقيت يك نبرد بازاريابي ويروس بايد استفاده از آن آسان باشد.Viral marketing
اسلاید 28: موانع برسرراه بازاريابي ويروسيكارشكني: مخصوصا در مورد سبك مخفي بازاريابي، كشف ماهيت بازاريابي يك مبارزه مردمي ممكن است علت ارتباطات اجتماعي مشابهي باشد براي مطلع كردن مردمي كه قصد و نيت تجارتي دارند و يك تحريم رسمي يا غير رسمي براي شركت يا كالاي مورد بحث را ترويج مي دهند.Viral marketing
اسلاید 29:
اسلاید 30: کنترل نام و نشان تجاريشرکت کنترلي بر روي نام و نشان تجاري خود ندارد. شرکت نميداند که در آينده چه کسي قصد برقراري ارتباط را دارد. در نتيجه، بسياري از پيامها ممکن است توسط افرادي غير از مخاطبان هدف به پايان برسد.در بعضي موارد افراد ممکن است، پيام را تعديل يا چيزي را به آن اضافه كنند که اين باعث ادراک متفاوت افراد از نام ونشان تجاري شرکت شود، چيزي که مورد نظر شرکت نبوده است.Viral marketing
اسلاید 31: رشد بدون نمودار( نگاره)بازاريابي ويروسي مي تواند به مسيرهاي رشد غير قابل پيش بيني منجر شود. درسالهاي اخير هات ميل يکي از تهيه کنندگان پيشروي پست الکترونيک در هندوستان است. اين موضوع که چنين رشدي مورد انتظار شرکت بوده ياخيرواينکه حتي اصلا شرکت خواستار اين رشد بوده يا نه، بدرستي مشخص نمي شود. چنين مسيرهاي رشدي ممکن است منجر به تغييرات ناگهاني و غير منتظره در مسير استراتژيک شرکت شود که مي تواند به صورت معمايي حل نشده در آيد.Viral marketing
اسلاید 32: فقدان سنجش و اندازه گيريشرکت هميشه نمي تواند فردي را که پست هاي الکترونيک را دريافت ميكند و آنچه را که وي انجام مي دهد، پيگيري کند. در بسياري از موارد مشخص کردن اينکه چه افرادي خدمات شرکت را انتخاب کردهاند، از طريق تکنيکهاي بازاريابي ويروسي امکانپذير نيست. بنابراين پيگيري و اندازه گيري اين موضوع دشوار است.Viral marketing
اسلاید 33: اگراين نوع بازاريابي به صورت ضعيفي عمل کند، اين نوع بازار يابي مي تواند درابعاد وسيع باعث خدشه دار كردن موقعيت بازارياب شود. دريافت يک پست الکترونيک تجاري توسط يک دوست به طور نا خواسته، ميتواند روابط فرد را با شخصي که اين نامه را برايش ارسال کرده است، تضعيف كند که اين موضوع ممکن است باعث از دست دادن يک دوست و عصبانيت از بازارياب شود که اين پيام نا خواسته را براي فرد ارسال كرده است.تهديد روابط شخصيViral marketing
اسلاید 34: ده روش موثر براي بازاريابي ويروسي 1. به ديگران اجازه دهيد از مقاله هاي شما براي استفاده در وب سايت، مجله الكترونيكي، خبرنامه ها و كتب الكترونيكي خود بهره مند شوند. منبع و امكان چاپ مجدد مقاله را در انتهاي آن قرار دهيد. 2. اجازه دهيد ديگران از هر هديه رايگان شما به عنوان جايزه براي فروش محصول يا معرفي خدمات شما استفاده كنند. 3. اجازه دهيد ديگران از صفحه تبادل نظر online شما روي وب سايت خود استفاده كنند. بعضي افراد اين صفحه را در اختيار ندارند. مي توانيد در ازاي اجازه استفاده ديگران از اين صفحه ،بنر خود را در بالاي صفحه اضافه كنيد. Viral marketing
اسلاید 35: ده روش موثر براي بازاريابي ويروسي 3. به ديگران اجازه دهيد بر روي سرور شما وب سايتي به رايگان ايجاد كنند. به ازاي فضاي رايگاني كه در اختيار آنها قرار مي دهيد، از فضاي تبليغاتي وب سايتهاي آنان استفاده كنيد. 5 . به ديگران اجازه دهيد لينك سايت خود را در دفترچه راهنماي رايگان وب سايت سايت شما قراردهند و در مقابل از آنها بخواهيد لينك وب سايت شما را در وب سايت خود قرار دهند.Viral marketing
اسلاید 36: ده روش موثر براي بازاريابي ويروسي6. سرويس هاي online رايگاني مانند email رايگان ، ثبت رايگان در موتورهاي جستجو گر و ... در وب سايت خود ارائه نمائيد. به ديگران اجازه دهيد از اين سرويس ها در وب سايت يا مجله الكترونيكي خود بهره گيرند. 7. به ديگران اجازه دهيد نرم افزار هاي رايگان شما را به دوستان خود هديه دهند.فراموش نكنيد تبليغات خود را در داخل برنامه ها قرار دهيد. 8. امكان بهره گيري از نمونه طرح هاي گرافيكي وب سايت و يا خبرنامه را براي ديگران فراهم آوريد تا از آنها استفاده نموده يا به ديگران هديه دهند. شما فقط تبليغات خود را در آنها بگنجانيد.Viral marketing
اسلاید 37: ده روش موثر براي بازاريابي ويروسي 9. اگر كتاب الكترونيكي داريد ، به ديگران اجازه دهيد تبليغات خود را به رايگان در آن اضافه كنند. به ياد داشته باشيد با اين كار ، آنها كتاب الكترونيكي شما را در اختيار بازديدكنندگان وب سايت خود يا مشتركين مجله الكترونيكي خود قرار مي دهند. 10. امكان استفاده از كتاب الكترونيكي خود را براي ديگران فراهم آوريد. اجازه دهيد ديگران كتاب الكترونيكي شما را به بازديدكنندگان خود ارائه نمايند. بازديد كنندگان جديد نيز بايد بتوانند كتاب را در اختيار ديگران بگذارند. ادامه اين كار موجب پخش شدن ويروسي كتاب الكترونيكي شما و در حقيقت تبليغ شما و محصولات و خدمات شما در اينترنت مي شود.Viral marketing
اسلاید 38: نتيجه گيريدرک اين موضوع ضروري است که اگر چه ممکن است شرکتي مهارت و زبردستي خاصي در ارائه پيامهاي مهم را داشته باشد و همه قوانين ومقررات مربوط به پست الکترونيک را نيز در نظر داشته باشد، ولي مهمترين مسئله اين است که اگر مصرف کننده از سايت بازديد کند و چيزي کمتر از انتظار خود را مشاهده کند، شرکت در امر بازاريابي ويروسي موفق نخواهد شد و بايستي جدي تر به اين قضيه نگاه کند. در واقع، شناسايي و بر آورده ساختن خواست مصرف کننده به عنوان مهمترين عامل موفقيت در اين نوع بازاريابي محسوب ميشود.Viral marketing
اسلاید 39: منابعViral marketing.1Viral Marketing By: Steve Jurvetson and Tim Draper, May 1, 1997.2http://www.masternewmedia.org/index.html.3http://www.emarketingway.ir/articles/articles002.asp.4http://www.mydocument.ir.5http://www.tmba.ir/article_fa/Article/523.html.6http://www.tmba.ir/.7http://www.tagfa.com.8Http://www.imi.ir/tadbir/tadbir-183/
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.