کسب و کارفروش و بازاریابی

بازاریابی ویروسی

صفحه 1:
بازاریابی وبروسی استاد : دکتر اسماعیل پور آرایه دهنده : غلامرضا بابالویان

صفحه 2:
5 **ايده اصلى بازاريلبى ويروسى از مدل ‎Hotmail tugs ond oolicust‏ در سال ۱۹۹۶ آمده است. يايكاه |أ10673ليك نمونه بسيار عللى استفاده از لين نوع بازاريلبى است و بطور شكفت انكيزى نسبت به شركتهاى مشابه در دنيا رشد كرد. ***در [10103 مقر شد ضمن اينكه آنها بست الكترونيك رايكان خودشان را در اختيار كاربران اينترنت قرار مى دهند. زير هر نامه ارسالى از سوى كاربران |أ10/03] این عبارت درج شود: ‎Get your Free email account at»‏ ‎«Hotmail‏ ‎Hotmail gly i ola?‏ در طی ۱۸ ماه به ۱۲ میلیون نفر رسید.

صفحه 3:
بحث ویروس ویروس, بیک پوشش پروتئینی است که شامل مواد ژنتیک می باشد. ویروس حمله کننده. از پوشش پروتئینی خود برای اتصال به یک سلول سالم استفاده می کند. اولین بار که اتصال محکم و قلبل اطمینلنی صورت پذیرفت. ویروس مواد ژنتیک خود را وارد سلول سالم می کند و بصورت دائمى 00.00.09 سلول میزبان را تغییر می دهد. بيك ویروس نسبتا مقثر. عی تولند سلول میزبان را تبدیل به یک کارخانه تکثیر ویروس کند.

صفحه 4:
ویروس در بی از خاصیت ویروس در بعث بازاریلبی ویروسی استفاده می شود. بازاریلبی ویروسی با تبدیل شبکه اینترنتی مشتریان و مشترکان,به ماشین عظیمی که خبرها را دهان به دهان پخش می کند. شرکت را در معرض دید همه قرار می دهد. مشاهده پیام تبلیغی یک شرکت با استفاده از ترغیب مشتریان به معرفی آن شرکت به دوستان و آشنایان می‌تواند بطور چشمگیری افزایش یابد. در واقع شرکت از مشتریان خود برای انجام این کار استفاده می‌کند و مشتری با هر بار استفاده. بی‌اختیار بازاریاب و فروشنده محصول شرکت می‌شود.

صفحه 5:
What does a virus have to do with Marketing ? Like Viruses, it takes advantage of rapid multiplication to explode the message to thousands — or even to millions

صفحه 6:
مفهوم بازاربابی ویروسی *بازاریلبی ویروسی جه تکنیک های بازاریلبی اطلاق می شود که از شبکه های ارتباطی اجتماعی برای افزلیش آگاهی و شناخت نام یا فعالیتی تجاری از طریق عملیاتی ویروسی (مانند نشر وبروس در کامپیوتر و انسان) استفاده می کند. **بازاریابی ویروسی هر استراتژی که افراد را به انتقال پیام بازاربابی به دیگران ریق می‌کند و ایجادکننده امکان رشد ترویجی در نمایش و نفوذ پیام است. **بازاریابی ویروسی یک استراتژی بازاریلبی است که مردم رابه بازگو کردن پیام بازاریلبی شمابه دیگران, بر می انگیزد. این امر می تولند باعث جلب توجه بسیار زیادی به خدماتی که ارلئه می کنید و یا محصولاتی که تولید می کنید باشد. جلب توجهی تصاعدی!

صفحه 7:
مفهوم بازاریابی ویروسی أت تأمعمممع»اع Easy to Contagious (92۱۳/۷/۵۵ Infection “Pasalo”

صفحه 8:
Traditional vor SS Viral YOU OS

صفحه 9:
Viral Marketing The synthesis between top-down and bottom-up paradigms — M 3 Offline Viral Offline

صفحه 10:
خصوصیات ویژه بازاربابی ویروسی بازاریابان می توانندبا هزینه های تقریبا معادل صفر مشتری ایجاد کنند. ارتباطات ازحللت اریاب - مصرف کننده" به طرف " مصرف کننده - مصرف کننده" جابه جا می شود. در ولقع. بیشترین قدرت در فروش محصولات و ایده ها از طرییق بازاریاب به مشتری صورت نمی گیرد. بلکه از طریق مشتری به مشتری انجام می شود.

صفحه 11:
The Best Business Model eee) Bese را (ary)

صفحه 12:
Popularlity Growth

صفحه 13:
دلابل محبوبیت بازاریابی ویروسی 7پوشش گسترده "استفاده از روابط موجود ‎A‏ ‏”مقرون به صرفه بودن = ‎de‏ ‏"سرعت بالای دسترسی به مشتریان ‎k‏ ‏“افزايش و ارتقاى جايكاه شركت .1 ”تاكيد بر بازارهای هدف "تلاش کمتر "سفارشی نمودن يبيام ها

صفحه 14:
© 0 > ( D>

صفحه 15:
ویروسی ارزشی در این حالت افراد تجربیات با کیفیت خود را با دیگران سهیم می شوند. خفرد للف محصولی را امتحان می کند ون را خوب می‌پلبد.پس اوبه فرد ب عی گوید که او نیز این محصول را امتحان کند. در لین حللت محصولات بلید به اندازه کافی خوب باشند نتا منجر به ترغیب افراد شوند.

صفحه 16:
amazon.com, and) youre done:

صفحه 17:
ویروسی حیله ای فرد للف سعی حی کندتا فرد ب را متقاعد کند که محصول را امتحان کند. زیرا ممکن است در صورت استفاده فرد ب از آن محصول. فرد الف پاداشی دریافت کند. در لین حللت استفاده کننده بایستی احساس کند که پاداش ارزشمند است و اینکه محصولات‌به اندازه کلفی خوب باشند که برای نارضایتی احتمالی دیگران بتوان ریسک کرد. وب سایت های -۳۳/() و )از این ویروس استفاده می کنند. A

صفحه 18:
ویروسی حیاتی افراد می خواهند تا در تجربیات خودبا کسانی شریک شوند که به محصولات معین و ویژه ای نیاز دارند. فره للف ی خواهد در تجربه یک محصول‌با فرد ب شریک شود و فرد ب نیاز به محصول دیگر دارد و الی آخر. در لین حالت استفاده کننده است که بایستی احساس کند که آن تجربه و محصول ارزشمند است تا علاوه بر ایجاد تغیبر در خود شخص. دلیلی برای ارسال آن به دیگران نیز داشته باشد.

صفحه 19:
ویروسی مارپیچی افراد می خواهند تا در تجربیات شاد و یا جالب با دیگران شریک شوند. فرد للف حی خواهد تجوبه خود ربا فرد ب در میان بگذارد.به خاطر اینکه او فکر می کند که فرد ب نیز آن موضوع را مثل خودش شاد و پا جالب می داند. محصولات و کالاهای اجباری مناسب لین طبقه نيستند. گروه های دوستی وب سایت له مثال بارز اين نوع ویروس است. م۳

صفحه 20:
ویروسی ناخوشایند افراد به دیگران درباره تجربیات منفی خود هشدار می‌دهند. فرد للف محصول را امتحان می کند و در می یلبد که محصول خیلی بدی است. سپس او مانع استفاده فرد ب از این محصول می شود. <کسی که محصولاتی با کیفیت پایین ایجاد می‌کند که مطلبق با نظر و سلیقه استفاده کننده نیست این نوع ویروس را ایجاد می‌کند. وب سایت ۳1.77( از این نوع ویروس استفاده می کند.

صفحه 21:
معایب بازاریابی ویروسی انتشار 503۳0 میزان تحقق فروش اثربخشی نسبی تاکید بر کارهای شخصی خارج شدن از مسیر اصلی موفقیت های کوتاه مدت امکان کپی برداری کنترل نام و نشان تجاری

صفحه 22:
انگیزه های انتقال پیام در بازاربابی ویروسی مشوق های مادی : ارلئه نمونه های مجلنی محصول. تخفیف. وجه نقد و غیره توسط شرکت جهت تحریک مصرف کننده برای انتشار پیام نوع دوستی : نگرلنی در خصوص سایر مصرف کنندگان و تملیل جهت کمک به آنها خودافزایی : ذهنیتی که فرد با ارسال یک ‎aly‏ از خود به جای می گذارد. منلفع اجتماعی : ارسال پیام برای حفظ یا ایجاد رولبط اجتماعی و بهره مندی از مزایای آن.

صفحه 23:

صفحه 24:
(BUZZ MARKETING) (6! dogad ob sI3b بزاریلبی همهمه ای تکنیکی در بازارلبی است که همانگونه که نام ّن نشان می دهد از ایجاد سروصدا پیرامون یک محصول پا خدمت جدید بدست می آید. بازاریلبی همهمه ای به عنوان یک تکنیک بازاریلبی ویروسی عمدتا با هدف تولید سروصداهایی از طرییق پیش زمینه های رسانه ایا ایجاد یک شایعه قبل از ورود یک محصول‌یا خدمت و مثلابایک فیلم صورت میگیرد. اینگونه از بازاريلبى غير قراردادى. اقتصادی و بسیار قدرتمند است.

صفحه 25:
Get your audience to do your marketing for you Focus = the spreading of your message Web is a key element 0 Lt)

صفحه 26:
منابع و ماخذ 0 راهكارهاى بازاريلبى ويروسى. جونا برگر,۱۳۹۳ مترجم نیوشا عاشورزاده. انتشارات شریف یابی اینترنتی به زبان ساده. رضا شیرازی, ۱۳۹۲ انتشارات نیاز دانش- ۲ سايت اینترنتی ۷۷۷۷/۷//:5۱0.18

بازاریابی ویروسی استاد :دکتر اسماعیل پور ارایه دهنده :غالمرضا بابالویان تاریخچه ‏ایده اص"لی بازاریاب"ی ویروس"ی از مدل اس"تفاده شده توس"ط Hotmailدر سال 1996 آمده اس"ت .پایگاه Hotmailی"ک نمون"ه بس"یار عال"ی اس"تفاده از ای"ن نوع بازاریاب"ی است و بطور شگفت انگیزی نسبت به شرکتهای مشابه در دنیا رشد کرد. ‏در Hotmailمقرر شد ضمن اینکه آنها پست الكترونيك رايگان خودشان را در اختيار كاربران اينترنت قرار می دهند ،زير هر نامه‌ ارسالي از سوي كاربران Hotmail اين عبارت درج شود: « Get your Free email account at »Hotmail ‏تعداد کاربران ،Hotmailدر طی 18ماه به 12میلیون نفر رسید. بحث ویروس ویروس ،ی"ک پوش"ش" پروتئین"ی اس"ت ک"ه شام"ل مواد ژنتیک می باشد. ويروس حمل"ه کننده ،از پوش"ش" پروتئين"ي خود براي اتص"ال به يک سلول سالم استفاده مي کند. اولين بار ک"ه اتص"ال محک"م و قاب"ل اطمينان"ي ص"ورت پذيرفت، ويروس مواد ژنتيک خود را وارد س"لول س"الم م"ي کند و بصورت دائمي D.N.Aسلول ميزبان را تغيير مي دهد. يک ويروس نس"بتا مؤث"ر ،م"ي توان"د س"لول ميزبان را تبديل به يک کارخانه تکثير ويروس كند. ويروس در بازاريابی از خاص"يت ويروس در بح"ث بازارياب"ي ويروس"ي اس"تفاده م"ي شود .بازارياب"ي ويروسي ب"ا تبديل شبک"ه اينترنت"ي مشتريان و مشترکانب"ه ماشين عظيم"ي ک"ه خبرها را دهان به دهان پخش مي کند ،شرکت را در معرض ديد همه قرار مي دهد. مشاهده پيام تبليغ"ي يک شرک"ت ب"ا اس"تفاده از ترغيب مشتريان ب"ه معرف"ي آن شرکت به دوستان و آشنايان مي‌تواند بطور چشمگيري افزايش يابد .در واقع شرکت از مشتريان خود براي انجام ای"ن کار اس"تفاده مي‌كن"د و مشتري ب"ا ه"ر بار اس"تفاده‌، بي‌اختيار بازاریاب و فروشنده محصول شرکت مي‌شود. مفهوم بازاریابی ویروسی ‏بازارياب"ي ويروس"ي ب"ه تكنيك هاي بازارياب"ي اطالق م"ي شود كه از شبكه هاي ارتباط"ي اجتماع"ي براي افزايش آگاه"ي و شناخ"ت نام ی"ا فعالیت"ی تجاري از طريق عملياتی ويروسي (مانند نشر ويروس در كامپيوتر و انسان) استفاده مي کند. ‏بازارياب"ي ويروس"ي ه"ر اس"تراتژي ک"ه افراد را ب"ه انتقال پيام بازارياب"ي ب"ه ديگران تشويق می‌کند و ايجادکننده امکان رشد ترويجي در نمايش" و نفوذ پيام است. ‏بازارياب"ي ويروس"ي يك اس"تراتژي بازارياب"ي اس"ت كه مردم را ب"ه بازگ"و كردن پيام بازارياب"ي شم"ا ب"ه ديگران ،بر م"ي انگيزد .اين ام"ر م"ي توان"د باع"ث جل"ب توج"ه بس"يار زيادي ب"ه خدمات"ي كه ارائ"ه م"ي كنيد و يا محص"والتي كه توليد م"ي كنيد باشد .جل"ب توجهي تصاعدي! مفهوم بازاریابی ویروسی خصوصیات ویژه بازاريابي ويروسي ‏ بازاريابان م"ي توانن"د ب"ا هزين"ه هاي تقريب"ا معادل صفر مشتري ايجاد کنند. • ارتباطات ازحال"ت " بازارياب -مص"رف کننده" ب"ه طرف " مصرف کننده -مص"رف کننده" ج"ا ب"ه ج"ا م"ی شود .در واق"ع ،بيشترين قدرت در فروش محص"والت و ايده ه"ا از طريق بازارياب ب"ه مشتري صورت نمي گيرد ،بلكه از طريق مشتري به مشتري انجام مي شود. LTV: Lifetime value of a customer r ‏f ‏e ‏e دالیل محبوبیت بازاریابی ویروسی ‏پوشش گسترده ‏استفاده از روابط موجود ‏مقرون به صرفه بودن ‏سرعت باالی دسترسی به مشتریان ‏افزایش و ارتقای جایگاه شرکت ‏تاکید بر بازارهای هدف ‏تالش کمتر ‏سفارشی نمودن پیام ها ویروسی ناخوشایند ویروسی ارزشی انواع بازاریابی ویروسی ویروسی مارپیچی ویروسی حیله ای ویروسی حیاتی ويروسی ارزشی ‏در اين حالت افراد تجربيات با کيفيت خود را با ديگران سهيم مي شوند. ‏فرد ال"ف محص"ولي را امتحان م"ي کن"د و آ"ن را خوب مي‌ياب"د ،پ"س اوب"ه فرد ب م"ي گويد که او نيز اين محصول را امتحان کند. ‏در اين حال"ت محص"والت بايد ب"ه اندازه کاف"ي خوب باشن"د ت"ا منج"ر ب"ه ترغيب افراد شوند. ويروسي ارزشي ويروسی حيله ای فرد ال"ف س"عي م"ي کن"د ت"ا فرد ب را متقاع"د کن"د ک"ه محص"ول" را امتحان کن"د ،زيرا ممکن است در صورت استفاده فرد ب از آ ن محصول ،فرد الف پاداشي دريافت کند. در اين حال"ت اس"تفاده کننده بايس"تي احس"اس کن"د ک"ه پاداش ارزشمن"د اس"ت و اينکه محصوالتب"ه اندازه کاف"ي خوب باشند که براي نارضايتي احتمالي ديگران بتوان ريسک كرد .وب سایت های Mypointsو Quixtarاز این ویروس استفاده می کنند. ويروسی حياتی افراد م"ي خواهن"د ت"ا در تجربيات خود ب"ا کس"اني شريک شون"د ک"ه ب"ه محصوالت معين و ويژه اي نياز دارند. فرد ال"ف م"ي خواه"د در تجرب"ه يك محص"ولب"ا فرد ب شريک شود و فرد ب نياز به محصول ديگر دارد و الي آخر. در اين حالت استفاده کننده است که بايستي احساس كند که آن تجربه و محصول ارزشمن"د اس"ت ت"ا عالوه بر ايجاد تغيير در خود شخ"ص ،دليل"ي براي ارس"ال آ"ن به ديگران نيز داشته باشد. ويروسی مارپيچی افراد مي خواهند تا در تجربيات شاد و يا جالب با ديگران شريک شوند. فرد ال"ف م"ي خواه"د تجرب"ه خود راب"ا فرد ب در ميان بگذارد،ب"ه خاط"ر اينکه او فکر مي کند که فرد ب نيز آن موضوع را مثل خودش شاد و يا جالب مي داند. محص"والت و کاالهاي اجباري مناس"ب اين طبق"ه نيس"تند .گروه های دوستی وب سایت Yahooمثال بارز این نوع ویروس است. ويروسی ناخوشايند ‏افراد به ديگران درباره تجربيات منفي خود هشدار مي‌دهند. ‏فرد ال"ف محص"ول را امتحان م"ي کن"د و در م"ي ياب"د ک"ه محص"ول خيل"ي بدي است‌، سپس او مانع استفاده فرد ب از اين محصول مي شود. ‏كس"ي كه محص"والتي ب"ا کيفيت پايين ايجاد مي‌کن"د ک"ه مطاب"ق ب"ا نظ"ر و سليقه استفاده کننده نيست اين نوع ويروس را ايجاد مي‌کند .وب سایت Real.comاز این نوع ویروس استفاده می کند. معایب بازاریابی ویروسی )1 انتشار Spam )2 میزان تحقق فروش )3 اثربخشی نسبی )4 تاکید بر کارهای شخصی )5 خارج شدن از مسیر اصلی )6 موفقیت های کوتاه مدت )7 امکان کپی برداری )8 کنترل نام و نشان تجاری انگیزه های انتقال پیام در بازاریابی ویروسی .1 مشوق های مادی :ارائ"ه نمون"ه های مجان"ی محص"ول ،تخفی"ف ،وج"ه نقد و غیره توسط شرکت جهت تحریک مصرف کننده برای انتشار پیام .2 نوع دوس"تی :نگران"ی در خص"وص س"ایر مص"رف کنندگان و تمای"ل جهت کمک به آنها .3 خودافزایی :ذهنیتی که فرد با ارسال یک پیام از خود به جای می گذارد. .4 مناف"ع اجتماع"ی :ارس"ال پیام برای حف"ظ ی"ا ایجاد رواب"ط اجتماعی و بهره مندی از مزایای آن. BUZZ MARKETING بازاریابی همهمه ای ()BUZZ MARKETING بازارياب"ي همهم"ه ای تكنيكي در بازارياب"ي اس"ت كه همانگون"ه كه نام آ"ن نشان م"ی دهد از ايجاد سروصدا پيرامون يك محصول يا خدمت جديد بدست مي آيد. بازارياب"ي همهم"ه ای ب"ه عنوان يك تكنيك بازارياب"ي ويروس"ي عمدت"ا ب"ا هدف توليد س"روصداهايي از طريق پيش زمين"ه هاي رس"انه اي يا ايجاد يك شايع"ه قب"ل از ورود يك محص"ول ی"ا خدم"ت و مثالب"ا يك فيل"م ص"ورت ميگيرد .اينگون"ه از بازارياب"ي غير قراردادي، اقتصادي و بسيار قدرتمند است. منابع و مآخذ )1 راهکارهای بازاریاب"ی ویروس"ی ،جون"ا برگ"ر ،1393،مترج"م نیوشا عاشورزاده، انتشارات شریف )2 بازاریابی اینترنتی به زبان ساده ،رضا شیرازی ،1392 ،انتشارات نیاز دانش". )3 سایت اینترنتی WWW.SID.IR

51,000 تومان