صفحه 1:
os وسى
بازاریابی ویر
صفحه 2:
+
9
9
صفحه 3:
]5 156
دانشجو:
کارشناسی ارشد
مدیریت بازرگانی -بازاریابی
صفحه 4:
ويروس» يك پوشش پروتلینی است که شامل مواد ژنتیک است.
ویروس حمله کننده از پوشش پروتئینی خود برای اتصال به یک سلول سالم
ابنتقادم م ند
لین بار که اتصال محکم و قلبل اطمینلنی صورت پذیرفت. ویروس مواد ژنتیک
خود را ورد سلول سالم می کند وبه صورت دائمی ۳.1۷۸ سلول میزبان را
اتغيير ange
یک ویروس نسبتا موثر می تولند سلول میزیان را تبدیل به يك كارخلنه تكثير
ویروس کند.
صفحه 5:
از خاصیت ویروس در بعث ب
به دهان پخش می کند. شرکت را در معرض دید همه قرار می دهد.
اریلبی ویروسی استفاده می شود. بازاریلبی ویروسی
مشتریان و مشترکانبه ماشین عظیمی که خبرها را دهان
مشاهده پیام تبلیفی ییک شرکت با استفاده از ترفیب مشتریان به معرفی آن
شرکت به دوستان و آشنایان میتواند بطور چشمگیری افزلیش یابد. در واقع شرکت
از مشتریان خود برای انجام این کار استفاده میکند و مشتری با هر بار استفاده:
بیاختیار بازاریاب و فروشنده محصول شرکت میشود.
sug ae
2 s | 28288 3 1
صفحه 6:
What does a virus have to do with Marketing ?
Like Viruses, it takes advantage of rapid multiplication to explode the
message to thousands — or even to millions
Oo
صفحه 7:
* بازاريلبى ويروسى به تكنيك هاى بازاريلبى اطلاق مى شود كه از شبكه هاى ارتباطى اجتماعى
براى افزايش آكاهى و شناخت نام يا فعاليتى تجارى از طريق عمليلتى ويروسى (مانند نشر ویروس در
كامبيوتر و انسان) استفاده مى كند.
Viral Marketing جازارياي وبروصي P
صفحه 8:
بازاريابى ويروسى يك استراتؤى بازاريابى است كه مردم را به بازكو كردن بيام بازاريابى شما به
دیگرآن: بزدمین انگیرد: این امرس انولند باعت«جلب توجهه بسیار زیادی به خدمانین كه اراقه: سين
كنيد و يا محصولاتى كه توليد می کنید باشد. جلب توجهی تصاعدی!
صفحه 9:
یابی ویروسی از مدل استفاده شده توسط ۴۱۵۴۲۵1 در سال ٩۶
* ایده اصلی بازار
آمده است. پایگاه ۴40۴110811 یک نمونه بسیار عالی از اين بازاریابی است و به طور
شگفت انگیزی نسبت به هر شرکت دیگری در دنیا رشد کرد.
نام ۷۵۲6۵9 ۷۲۵۱ اولین بار توسط روزنامه ]۲5۳۴ ]۱1 از انتشارات
DFJ در سال ۱۹۹۷ استفاده شد. در |۲۵۲۳۹۵ آقای ۳۲۵۳۵۲ ۲119 شرکت
را وادار کرد که هر پیغامی که از طریق پست الکترونیک تحت وب فرستاده می شود
یک اتصال به آدرس پایگاه وب داشته باشد به صورت :
Get your email at hotmail
9
صفحه 10:
* تعداد مشترکین |۵۳0۵ در طی ۱۸ ماه از صفر نفر به ۱۲ میلیون نفر رسید.
* البته |۵۲۱۵ از روش های دیگر بازاریلبی نیز استفاده کرده است برای مثال در
سایت های پر ترافیک زیادی. لینک 22/1 ۴۲۵6 را دارد ملی از ّن طربق اعضای
کمی را جذب کرده است.
0
صفحه 11:
دنیایی که در آن بازاریابان می توانند با هزینه های تقریبا معادل صفر مشتری ایجادکنند.
* پیشنهاد می کند که ارتباطات ازحالت " بازاریاب - مصرف کننده" به طرف
" مصرف کننده- مصرف کننده" جا به جا شود. در واقع. بیشترین قدرت در فروش
محصولات و ایده ها از طريق بازریاب به مشتری صورت نمی گیردبلکه از طریق
مشتری به مشتری انجام می شود.
2
0 2
صفحه 12:
** شبکههای اجتماعی کاملاً به سمت وب حرکت کردهاند. اکنون بخش بزرگی از دوستان و اعضای
خانواده هر شخص روی خط است یابه زودی به آن متصل میشود. تماس شخصی پر روى وب تقريبا
عه سيور رایگان انعم هر عشعن عت حولي مزعرسن کمتز ایک زور نبا ند تفر ازتباظ بزقرار كفيو
هر کدام از این صد نقر نیز به نوبه خود میتوانند با بیش از صد نفر دیگر ارتباط برقرار سازند.
0
صفحه 13:
۲" پوشش کسترده
“مقرو به صرفه بودن
”سرعت بالاى دسترسى به مشتريان
“افزايش و ارتقای جايكاه شركت
تاکید بر بازارهای هدف
“تلاش کمتر
"سفارشی نمودن پیام ها
صفحه 14:
صفحه 15:
در این حالت افراد تجربیات با کیفیت خود را با دیگران سهیم می شوند.
فرد للف محصولی را امتحان می کند ون را خوب مییلبد.پس اوبه فرد ب می
گوید که او نیز این محصول را امتحان کند.
در لین حللت محصولات بلیدبه اندازه کلفی خوب باشند تا منجربه ترغیب افراد
&
hotmail”
شوند.
صفحه 16:
فرد الف سعی می کند تا فرد ب را متقاعد کند که محصول را امتحان
کند. زیرا ممکن است در صورت استفاده فرد ب از آ ن محصول, فرد
الف پاداشی دریافت کند.
در این حللت استفاده کننده بایستی احساس کند که پاداش
ارزشمند است و اينکه محصولات به اندازه کافی خوب باشند که برای
نارضایتی احتمللی دیگران بتوان ریسک کرد. وب سایت های
عم( و )از اين ويروس استفاده مى کنند.
صفحه 17:
os
افراد می خواهند تا در تجربیات خود با کسانی شریک شوند که به محصولات
معین و ویژه ای نیاز دارند.
فرد الف می خواهد در تجربه یک محصول با فرد ب شریک شود و فرد ب
محصول دیگر دارد و الی آخر.
در این حالت استفاده کننده است که بایستی احساس کند که آن تجربه و محصول
شمند است تا علاوه بر ایجاد تغییر در خود شخص, دلیلی برای ارسال آن به
دیگران نیز داشته باشد.
صفحه 18:
*_ افراد می خواهند تا در تجربیات شاد. و یا جالب با دیگران شریک شوند.
* فرد الف می خواهد تجربه خود را با فرد ب در ميان بكذارد. به خاطر اينکه او فکر می
کند که فرد ب نیز آن موضوع را مثل خودش شاد و با جالب می داند.
محصولات و کالاهای اجباری مناسب این طبقه نیستند.
Gs
صفحه 19:
ee
افراد به دیگران درباره تجربیات منفی خود هشدار میدهند.
فرد للف محصول را امتحان عی کند و در عی یلبد که محصول خیلی بدی است.
سپس او مانع استفاده فرد ب از این محصول می شود.
<کسی که محصولاتیبا کیفیت پایین ایجاد میکند که مطلبق با نظر و سلیقه
استفاده کننده نیست لین نوع ویروس را ایجاد میکند. وب سایت 86۵۱60۲۴
از این نوع ویروس استفاده می کند.
صفحه 20:
8
۵۵ 0۴6 ۷۷0۲0 : نوشترور بک6 ۷۷ مبتنیبر قللبیکه آنلطلهانا بسه
Email برمیگردلند و بسولیدویافتکسنند گانمیفرستد.
| 0۴ ۷۷۵۲0: این نوع خیلی معمول است؛ ارسال |00-] مثل جوک هاء
نقل قول ها و عکس های توافقی.
۵۵۵ 0۶ ۷۷۵۲۵ : دهازبه دهان
صفحه 21:
(Instant message) * ۱ 0۴ ۷۷۵۲۵: شاید سریع تسریرشیود بسه
وجود آمده در لمنتقل لي اشد دپسیام هلییکه بسه سرعتسینک ایبولزور لینترنتمنتقل
میشود)
*_بحث های مردمی: بسیاری از انجمن های 011886 دارای اجتماعی هستند که با
عنوان های بسیاری سر و کار دارد. اين عنوان های مردمی می تواند بار مثبت يا منفی
داشته باشد که بستگی به فرهنگ انجمن دارد.
68 پاداش برای رجوع: گاهی اوقات بازاریابی شرکت هاء پاداشی را برای رجوع مشتری
6 بيشنهاد مى دهند.
صفحه 22:
کنات بازا ربا یرو.. 3
کنترل نام و نشان تجاری
رشد بدون نمودار (نگاره)
فقدان سنجش و اندازه گیری ۳
روابط شخصی
® oO
صفحه 23:
7" شرکت کنترلی بر روی نام و نشان تجاری خود ندلرد.
شرکت نمیداند که در آینده چه کسی قصد برقراری ارتباط را دارد. در نتیجه. بسیاری از
پیامها ممکن است توسط افرلدی غیر از مخاطبان هدف به پایان برسد.
در بعضی موارد افراد ممکن است؛ پیام را تعدیل یا چیزی را به آن اضافه کنند که این باعث
ادراک متفاوت افراد از نام ونشان تجاری شرکت شود. چیزی که مورد نظر شرکت نبوده
صفحه 24:
رشد بدون نمودار( نكاره)
بازاريابى ويروسى مى تواند به مسيرهاى رشد غير قابل بيش بينى منجر شود.
* درسالهاى اخير هات ميل يكى از تهيه كنندكان بيشروى يست الكترونيك در
هندوستان است.
اين موضوع كه جنين رشدى مورد انتظار شركت بوده ياخيرواينكه حتى اصلا شركت
خواستار اين رشد بوده يا نه. بدرستى مشخص نمى شود.
جنين مسيرهاى رشدى ممكن است منجر به تغييرات ناكهانى و غير منتظره در
مسير استراتزيك شركت شود كه مى تواند به صورت معماي, حا, نشدود؛ آند.
eo
صفحه 25:
شرکت هميشه نمی تواند فردی را که پست های الکترونیک را دربافت میکند و آنچه
را که وی انجام می دهد:
یره تيعد
*_ در بسیاری از موارد مشخص کردن اينکه چه افرادی خدمات شرکت را انتخاب
کردهاند. از طریق تکنیکهای بازاریابی وبروسی امکانپذیر نیست. بنابراین پیگیری و
اندازه گیری این موضوع دشوار است.
0۵۰
صفحه 26:
ا ۱۳ 8
* اگراین نوع بازاریابی به صورت ضعیفی عمل کند. این نوع بازار بابی می تواند درابعاد
وسیع باعث خدشه دار کردن موقعیت بازاریاب شود.
* _ دربافت یک پست الکترونیک تجاری توسط یک دوست به طور نا خواسته. میتواند
روابط فرد را با شخصی که این نامه را برایش ارسال کرده است. تضعیف کند که این
موضوع ممکن است باعث از دست دادن یک دوست و عصبانیت از بازاریاب شود که
این پیام نا خواسته را برای فرد ارسال کرده است.
we
صفحه 27:
9 0
ده روش موثر برای بازاریابی ویروسی
.١ به دیگران اجازه دهید از مقاله های شما برای استقاده در وب سایت. مجله الکترونیکی.
خبرنامه ها و کتب الکترونیکی خود بهره مند شوند. منبع و امکان چاپ مجدد مقاله را در انتهای
آن قرار دهید.
۲ اجازه دهید دیگران از هر هدیه رایگان شما به عنوان جایزه برای فروش محصول یا معرفی
خدمات شما استفاده کنند.
۳. اجازه دهید دیگران از صفحه تبادل نظر 01013306 شما روی وب سایت خود استفاده کنند.
بعضی افراد این صفحه را در اختیار ندارند. می توانید در ازای اجازه استفاده دیگران از این
صفحه بنر خود را در بالای صفحه اضافه کنید.
صفحه 28:
۴ به دیگران اجازه دهید بر روی سرور شما وب سایتی به رایگان ایجاد کنند. به ازای
فضاى رایگانی که در اختیار آنها قرار می دهید. از فضای تبلیغاتی وب سایتهای آنان
استفاده کنید.
۵ . به دیگران اجازه دهید لینک سایت خود را در دفترچه راهنمای رایگان وب سایت
سلیت شما قراردهند و در مقابل از آنها بخواهید لینک وب سلیت شما را در وب سايت
خود قرار دهند.
صفحه 29:
* ۶ سرویس های 0۳01196 رایگانی مانند 61081 رایگان . ثبت رایگان در موتورهای
جستجو گر و ... در وب سایت خود ارائه نمائید. به دیگران اجازه دهید از این سرویس ها در
وب سایت يا مجله الکترونیکی خود بهره گیرند.
۷ به دیگران اجازه دهید نرم افزار های رایگان شما را به دوستان خود هدیه دهند.فراموش
نكنيد تبلیغات خود را در داخل برنامه ها قرار دهید.
۸ امکان بهره گیری از نمونه طرح های گرافیکی وب سایت و يا خبرنامه را برای دیگران
فراهم آورید تا از آنها استفاده نموده یا به دیگران هدیه دهند. شما فقط ت
og
صفحه 30:
eo
اگر کتاب الکترونیکی دارید . به دیگران اجازه دهید تبلیغات خود را به رایگان در
آن اضافه کنند. به یاد داشته باشید با اين کار . آنها کتاب الکترونیکی شما را در اختیار
بازدیدکنندگان وب سایت خود یا مشترکین مجله الکترونیکی خود قرار می دهند.
۰ امکان استفاده از کتاب الکترونیکی خود را برای دیگران فراهم آورید. اجازه دهید
دیگران کتاب الکترونیکی شما ربه بازدیدکنندگان خود ارلئه نمایند. بازدید کنندگان
جدید نیز بلید بتوانند کتاب را در اختیار دیگران بگذارند. ادامه لين کار موجب پخش
شدن ویروسی کتاب الکترونیکی شما و در ت تبلیغ شما و محصولات و خدمات
شما در اینترنت می شود.
صفحه 31:
درک این موضوع ضروری است که اگر چه ممکن است شرکتی مهارت و زبردستی
خاصی در ارائه پیامهای مهم را داشته باشد و همه قوانین ومقررات مربوط به پست
الکترونیک را نیز در نظر داشته باشد. ولی مهمترین مسئله این است که اگر مصرف
کننده از Col بازدید کند و چیزی کمتر از انتظار خود را مشاهده کند. شرکت در
امر بازاریابی ویروسی موفق نخواهد شد و بایستی جدی تر به اين قضیه نگاه کند.
در واقع. شناسایی و بر آورده ساختن خواست مصرف کننده به عنوان مهمترین
عامل موفقيت در اين نوع بازاريابى محسوب میشود.
١ م
“RESULTS,
a Pi
صفحه 32:
منابع
0 راهکارهای بازاریلبی وبروسی, جونا برگر, ۱۳۹۳ مترجم نیوشا عاشورزاده.
انتشارات شریف
۲ بازاريابى اینترنتی به زبان ساده. رضا شیرازی, ۱۳۹۲ انتشارات نیاز دانش.
۲ _ سایت اینترنتی ۷۷۷/۷/۷5۱0:۱8