کسب و کارفروش و بازاریابی

بازاریابی و فروش بیمه

صفحه 1:
بازاریابی وفروش بیمه

صفحه 2:

صفحه 3:
بازارسازى بازارشناسى مديريت دادوستد بازاردارى

صفحه 4:
بازاربابی چیست ؟ ‎٠‏ بازاريابى عبارت است از شناخت نظام بازار و انجام مبادله مطلوب از طريق : ‏- محصول مناسب ‏- قيمت مناسب ‏- توزيع مناسب ‏- ترویج و تبلیغ مناسب ‏2 ‏سر ‏یی سیر رو

صفحه 5:
7 ie. ١ 7 ۲ 9 ْ ‏سای‎ ١ (CORPORATE) " CONDITIONS ghee dae salt

صفحه 6:

صفحه 7:
رقیب کیست؟ انواع - ویژگیها رقیب شناسی ‎١‏ رقیب چه میکند؟ آمشتریان رقبا کدامند؟ إرفتارها و برنامه ها نظرات و انتظارات ‎7 ‎es ‏ا‎

صفحه 8:
مسد م خصوصيات اقدامات - دشوارى در ارزيابى - محسوس كردن خت - خدمات مجانی بعنوان نمونه به 5 270 - ناتوانی در ارائه نمونه گیرندگان اصلی - ارجاع دادن به مشتریان گذشته - نگرانی و تردید ‎Bere ening‏ - ناآشنايى با تمايز ‎cae‏ ‏ایی با تمایزها 9

صفحه 9:
00000 - بهبود در گزینش کارکنان - بهبود روابط انسانى - تفكيك ناپذیری خدمت و ارائه 7 Oe Fete a 000 0 2 aa =>

صفحه 10:
- دشواری استاندارد کردن - دقت در جذب و بهبود و توسعه - دشواری کنترل کیفیت ارتبلط کیفیت با حوامل ما عست ‎ROT eee‏ - آموزش مستمر و همگانی - > =>

صفحه 11:
- خدمت قابل نگهداری نیست مدیریت تقاضا و عرضه شامل: 0 در شرايط غير فصلى ‎eee‏ - قيمت كذارى متفاوت - سیستم رزرو کردن ‎nC‏ رت ۱ =>

صفحه 12:
1 SERVICE MARKETING MIX »- محصول یا خدمت ‎PRODUCT‏ ‎re)‏ قیمت خدمات 3 0 محل فروش یا ارائه خدمات (توزیع) ععقام ۲ ترویج و توسعه خدمات ه01 ی =>

صفحه 13:
‎BEB Co‏ )!4415 دهنده خدمت) ‎PERSONNEL‏ ‏2 دارائی های فیزیکی ‎PHYSICAL ASSETTS‏ ‏ع مديريت فرآيند ‎PROCESS MANAGENET‏ ‏2 ‏سر

صفحه 14:
‎Cay pide‏ كيفيت خدمات ‏- تحقیقات بازاریابی و اطلاع رسانی ‏- شناخت انتظاراتء نيازها و خواسته ها ‏- اولويت بندى نيازها و خدمات ‏- كاركنان و مديران حرفه اى و علاقمند ‏- تقويت مهارتهاى ارتباطى و رفتارى ‏- روحيه مشترى كرائى و بازاركرائى در همه كاركنان ‏- قول و قرار به مشترى در حد توان و انجام تعهدات م ‎=>

صفحه 15:
مکان یابی خدمات ۱ - انتخاب بازار هدف - داشتن و پرورش مزیت متفاوت 20 - تحكيم موضع و موقعيت خود در بازار ا ل ات Ge eo. E ST me See ‏ا‎ Ee

صفحه 16:
مدیریت کارکنان خدمات Boe Pere ee rene yee Se CCE ES eS Erie - انگیزش و روحیه کاری ۱۳ yeni - سنجش و ارزیابی منصفانه و به موقع - دادن اختیارات کافی - زمینه مساعد برای نوآوریها وابتکارات 0 0 امم >=

صفحه 17:
مدیریت بهره وری خدمات استفاده از, تکنولوژی برای تسریع و تسهیل خدمت ‎ew ne vot een w ee)‏ ۱ 03 ۵ - قیمت های متفاوت - تسهيلا ‎Steen‏ اس ری از فصل تعدیل عرضه شامل: ‎Pre vee‏ او ‎(ear Oar‏ 1001111 - بهبود و دگرگونی روشها و منابعی =

صفحه 18:
برای مزیت ۴۳۵۲۱۷۱۳۲ مدل ۹ PRIORITIZE YOUR CUSTOMERS ”مشتريان هميشكى 7مشتریان کلیدی 7"مشتریان درحال رشد

صفحه 19:
ور ار ‎RELIABILITY‏ ۷همواره قول و قرارها و وعده ها و تعهدات ۲( باشيد. a =>

صفحه 20:
ee ee ree ae ORGANIZING FOR CUSTOMERS ۷ساختارها را براساس مشتریان سازماندهی کنید. Se

صفحه 21:
۴- اندازه گیری رضایت مشتریان MEASURING CUSTOMER'S SATISFACTION 7 eet OSE e A | ارتباط دائمی با مشتریان

صفحه 22:
كه ‎PERSONNEL TRAINING‏ ۷برای آموزش و تعلیم به عنوان کلید تحول در مهارتها سرمایه كذارى كنيد. لادقت در انتخاب آموزش دهندكان» محتواى آموزشى و آموزش كيرندكان. انواع آموزش های در جریان خدمت. 2 =>

صفحه 23:
۳ ern TECHNOLOGY FOCUSING ""تاکید بر استفاده از تکنولوژی های نوین ” استفاده درست از تكنولوزرى ‎EUG re Ire TSE Che‏ 2 =>

صفحه 24:
عوامل محسوس ۲۸۵۸۱۱6۱۳5۱۶5 ۷ آیا سازمان خدماتی تجهیزات مدرنی دارد؟ “آيا ابزارها و وسائل تسهيلاتى خدمات از نظر ظاهر ‎Eien Bt own‏ ۷ آیا کارکنان از لحاظ ظاهر مرتب و آراسته هستند ؟ با اوازم ‎a‏ ‏صورتحسابها جالب و چشمگیر هستند؟ ‎one‏

صفحه 25:
8 قابل اتكاء ‎Ate‏ 9۰۱-۱۷ 2 وا 1 PUPP ONC PRE Pe FIL 9 Gade by cayfo ol Atlus Ly Sika cg ile hy LY ‏ان‎ ا ل ا انجام می دهید؟ ‎Eb‏ ۱ یا گزارشات را بدون اشتباه تهیه می کنید؟ ‎Ss‏

صفحه 26:
RESPONSIVENESS cos Vis! -O “آيا كاركنان سازمان خدماتی زمان دقیق انجام خدمات را به مشتریان اعلام میکنند؟ و میدهید؟ ‎WR RO EY CC IN PY‏ ان ‏7آيا بدون عذر و بهانه به خواسته مشتری واکنش فوری ‎a‏ ‏میدهید؟ ‎on‏ ‏تب

صفحه 27:
ASSURANCE ‏اطمینان‎ یا رفتار کارکنان باعث ایجاد اطمینان و اعتماد مشتریان میشود؟ “آيا مشتريان درانجام معاملات احساس ايمنى و آرامش دارند؟ “آيا با مشتريان مودب هستيد؟ ”آيا براى يريسشهاى مشتريان دانش و اطلاعات كافى داريد؟ ‎ES‏

صفحه 28:
2 كن یا ساعات کار. سازمان برای راحتی مشتریان تنظیم میشود؟ ‎LEE Wore ys Sree CNS Ie TEs True Sin he‏ “آيا نيازهاى خاص و اضطرارى مشتريان ريا ياسخ ميدهيد؟ -<

صفحه 29:
راهکارهای فروش بیشتر وبهتر ‎-١‏ مجموعه ای از ارزشهای اضافی ومکمل برای ‎NTT ts‏ ا 1 ۳۳ ‏ا ‏ومنظر مشتری شناسانی کنید.

صفحه 30:
پرسشهای کلیدی برای فراهم کردن ارزشهای اضافی: - چه ارزشهای اضافی و مکملی برای کالاها و خدمات فعلی شما مناسب هستند؟ ا ا 9 کالاها وخدمات خود را با شناخت چگونگی استفاده آنها توسط مشتریان فعلی بهبود بخشید؟ - مشتريانتان جه نوع محصولات غير مرتبطى با كالاها وخدمات شما می خرند واستفاده می کنند؟

صفحه 31:
توانيد با دعوت مشتریان ارزش واهمیت آنها را ان -جه كالاها وخدماتى را رقبايتان عرضه مى كنند وچگونه می توانید مشابه يا بهتر از آنها برای مشتریان خود فراهم کنید؟

صفحه 32:
ی رل ۳ عوامل انگیزشی را با توجه به نوع مشتریانتان شناساتی کنید ۱ للست عوامل انكيزشى ‎CES SB Eee]‏ ۱ است. ۱ fone ۳ ‏کال‎ ۳ ayy) ‏توانند آثار منفى ومخرب داشته باشند‎ re

صفحه 33:
عوامل انگیزشی متمایز وجدید که حاصل حساس شدن وآگاهی از سلاثق وعلائق مشتریان هستند در حفظ وبازگرداندن مشتریان نقش مهمی دارند. 000 are BOW eter tre wrev 5

صفحه 34:
- انجمن وباشكاه هواداران ومشتريان ايجاد كنيد. ل ل ا 0 يكديكر ارتباط برقرار كرده واز مزايا 0 ۰۵۰ ۳۰

صفحه 35:
ع- اعتماد سازى كنيد. ۰ 2520101000 ا ا 0 ‎Pet Rees‏ ل ا 0 » شایستگی کارکنان ورعایت اصول حرفه ای و انسانی واخلاق حرفه ای است.

صفحه 36:
۵ اشتباهات وضایعات را به حداقل ممکن برسانید. ‎٠‏ كارها را از آغاز درست انجام دهيد. ‎٠‏ اشتباهات وضايعات را عارضه يابى كنيد و آنها را حذف نمائيد.

صفحه 37:
‎SPEEDY Wet reay ay‏ رت ‎1۲ Bod Pace Pig te Fp one Ba ‏۰ ناراضی ها ونارضایتی ها را بشناسید وعلل و عوامل آنها را بيابيد. ‏۰ مشتریان شاکی وخاموش را شناسائی کنید. ‏۰ نارضایتی ها را جبران کنید.

صفحه 38:
‎٠‏ سکوت مشتری را جدی بگیرید .سکوت علامت رضایت نیست »درد شکایت است. ‎۱ Cet Corin Coe oy UY EC ‏شکایت شنیده نمی شوند.‎

صفحه 39:
۷- بازاریابی وفروش را از نقطه پایان .یعنی از آنچه باعث خشنودی ورضایت ا مشتری می شود آغاز کنید. ‎٠‏ ارتباط دائم با بازار ومشتریان راپیش نیاز شناخت معیارهای خرید مشتریان بدانید. ‎٠‏ معيارهاءرفتارها وعلائق وسلائق مشتريان ثابت

صفحه 40:
‎٠‏ ارزش وكيفيت را مشترى بيان كردهءفروشنده فراهم و عرضه مى كند وبازار داورى وارزيابى مى نمايد. ‎٠‏ شرايط لازم براى بازاريابى ‎cen‏ »“درخواستى »سفارشى وانفرادى فراهم كنيد. ‎٠»‏ «بازار رقابتى »عبارت « بفروش- بساز»جايكزين «بساز-بفروش» كنيد.

صفحه 41:
‎٠»‏ واكنش سريع به انتظارات روز وارزشهاى مورد نظر مشتريان»نوعى مزيت رقابتى براى حفظ و نگهداری مشتریان بدانید. ‎0 ST ee TSyC So Fe ‏سرمايه ناشى از كالاهاى بدون مشترى » بازار‎ ‏شناسی درست ودائمی است.‎

صفحه 42:
‎Seo Cn) ee BE Le Coney‏ ما ‏* علاوه بر پورتفوی(سبد) محصولات به پورتفوی ‎Se Sarre os p nr)‏ 2 1 داشته باشيد. ‏۰ مشتریان را گروه بندی کرده وبا هر گروه درست برخورد کنید.

صفحه 43:
.مشترىمدارىورا باور كنيد .© ‎٠‏ مشترى مدارى را يك ارزش جمعى وسازمانى بدانيد. ‎٠‏ مردم دارى بيش شرط مشترى مدارى است.

صفحه 44:
۱- برگزاری مسابقه بین کارکتان

صفحه 45:
۲- تعدادی از بهترین مشتریان را برای ملاقات با کارکنان دعوت کنید. Bee 0 reels is) ‏كاركنان را 26 دهند. اجازه ندهید کارکنان‎ ‏ومشتریان از یکدیگر سوال کنند.‎

صفحه 46:
Byes TO ‏ا ا ل‎ ran ‏انتخاب کنید.‎ ا 200 210110101131003 کنید تا از تتش وانتقام جوثی پرهیز شود). از كروههاى كوجك بخواهيد تا در مورد هر شكايت وآثار بی توجهی برای رفع یا بهبود عامل نارضایتی ‎iad‏ ث ۳ کنند.

صفحه 47:
ع- مشتريان را كروه بندى كنيد. درصد مشتریان خود را در هر یک از گروههای زیر مشخص کنید. POR Pa POL PREBLE COO. ‏به ترویج وتبلیغ وتعریفشما می‌پردازند ءبه‎ ‏و‎ ‏توصیه می‌ک نند وبا دادنک ارتویزینشما به‎ ‏ديكرلناز آنها ممخولهند كه با شما كاركنند.‎ اين نوع مشتريان »خودرا شريك شما مى دانند. شعار: «بیایید آینده را با هم بسازیم»

صفحه 48:
1 هادار: با دوستانوهمكارانخود ار سا رادر برابر ديكرانتأييد ممكند .شعار:« ‎pe‏ ا را)۷)را وفادار: بارها به طرفشما می‌لید ومکرر خريد مىكند ولخرينمحصولاتشما را حتويا قيمت نسبتاً كرانتر مىخرد. برلويهبود محصولات پیشنهاد ونظر 20 ‎eb eo EES‏ ۱۳ حفظ کسنم و(

صفحه 49:
۲۵۶ آشنا : ازشما چیزهایی ‎Bratt ON ati er)‏ محکمیندارد.لگر محصولتان‌مناسب باشد ممكنلستاز شما بخرد وبه سادكىلمكان دارد از رقيبشما خريداروكند. شعار: « میدانم ۳ ‎Laat Lad Lic‏ هستم» 7۳00000008 بيكانه: ليدم ونظرودر مورد شما ‎od‏ 1 شعار: « بین شما ودیگران تفاوتی نمی بینم »

صفحه 50:
210100 :111,0 دلخور: قصد ندارد دیگر با شما کار کند. ل ل ۳ شما كار كنم» ركه ريه كلك ل را ‎eB‏ ‏عصبانى : تجربه بدى از شما دارد وبه شدت و ‎١ Ber Pep ies]‏ ردمى 3 شعار:« شما به من ضربه زده اید *شما نمی توانید جبران كنيد »

صفحه 51:
di DLE TERRORIGT PCE RIE RE Berner pyar err pv rev) شعار: « در جستجوى انتقام هستم»ديكران را از انجام هر كار مثبتى براى شما دلسرد مى كنم»

صفحه 52:
۵- حداقل از سه شرکت یا بنگاه شناخته شده با خدمات عالی بازدید کنید. با تعدادی از کارکنان آنها مصاحبه کنید ودلائل تعصب وتعلق وتعهد آنها را در مورد خدماتی که ارائه می دهند بپرسید. چه ایده هایی می توانید از آنها بگیرید ؟ ایا تیم شما مثل آنها متعهد هستند؟ تفاوتهای شما واآنها کدامند؟ ان

صفحه 53:
- خدمتكزارى را بعنوان يك ارزش جمعى بدانيد. PS TS Broce ee OS ie PTS BC te ‏است‎ 02-5 ۰ خدمتگزاری نوعی بینش »نگرش وارزش است که با عث انگیزش بیشتر می شود ۰ لازمه خدمتگزاری شش عامل مهم است که عبارتند از: دست ودلباز باشید همدل وعاطفی باشید 0 ‏ا‎ woh ۷ مشتاق یادگیری ورشد باشید 7 مسئولیت پذیر باشید دنیا را از منظر مشتری ببینید

صفحه 54:
BCS Swi S Tee PTS BB <n pati Gren eA] ا ا ‎oe Boo‏ خود را بازكو كنند.نظر ديكران را بعنوان بازخورد جمع كرده ومنتشر وترويج كنيد. ۸- برنامه تعلیماتی بر اساس « رموز خدمتگزاری »

صفحه 55:
۹- مشتری سازمان خودتان شوید يا مشتری بنگاهی مشابه خودتان . خود را در جاى مشتريان قرار دهيد تا اقدامات ‎pyar Dee Gn yen Eppe te Fo)‏ 0 0 للك دهید. OREN Ler ye ete Rye Lb bso rao 5-5

صفحه 56:
۱77۳0 0 0 ae ret Poe) ۳ 19)-خدمت را عبادت بدانيد وخادم بمانيد. 9- خدمات برتر را در هر هفته از هرجا وهركس كه دريافت كرده وشما را خشنود ساخته اند يادداشت كنيد واز ‎Re‏ ۳۳۳ 6 -گاهی با تلفن به سازمانهای خدماتی نحوه پاسخگویی »علاقمندی »ادب؛ آگاهی ودلسوزی آنها را در را

صفحه 57:
‎ee eS EST‏ راد رت ‎S= SIMPLE,SPECIFIC,SAFE‏ ‎M=MEANINGFUL,MEASURABLE,MULTI ‎LEVEL ‎A ‎=ACHIEVABLE,ACCESSABLE,ATTR ‎ACTIVE ‎R= RELAVENT, RELIABLE, 13-۱۷ ‏مروت‎ ‎T= TIME-BOUND, TOTAL, TACTFUL

صفحه 58:
۶- اعتماد سازی کنید. ۳۳ earPe ‏براى مخاطب مهم‎ Penh ee ew Peeve pew er WP ee eh CVEE Sa ‏خواهید کرد.‎ انجام دهید آنچه را قول داده اند. ”بررسى وبازنكرى كنيد تا مطمئن شويد كه آنها راضى 500

صفحه 59:
آثار خدمات خدمات مناسب خدمات نامناسب ‎٠ ۱‏ تبليغات دهان به دهان منفى © سب ‎٠‏ بدنامى ‎٠‏ افزايش مشتريان (بازكشت مشترى) ‎٠‏ كاهش مشتريان(عدم بازكشت ا مشترى) 50020 ۰ کاهش سود ‏۰ مدیران با انگیزه ۰ کارکنان متعصب وعلاقمند ‎Be aes .‏ ‎٠‏ درآمد كمترى براى كاركنان ا ‎rs‏ ‏* كاركنان غمكين ‏ره

صفحه 60:
کیفیت QUALITY es VARIETY FEATURES قابلیت اتکا RELIABILITY منافع ‎BENEFITS‏ ‏انعطاف پذیری ‎FLEXIBILITY‏ ‏مزایا ‏سادگی ‎lA DVANTAGES‏ ‎SIMPLICITY‏

صفحه 61:
رعایت استفاده راحت حقوق مشثری = وب سایت توصيه درست ۱ راهنمایی و تعمیز در محل شکل گشاء

صفحه 62:
¢ CUSTOMER VALUES ARE CHANGING , CUSTOMER RETENTION IS AN ART THE ART OF KEEPING GOOD CUSTOMERS ‎٠‏ ارزشها برای مشتریان تغییر می یابند حفظ مشتری(بازارداری) یک هنر است هنر نگهداری مشتریان خوب ‎Drewes

صفحه 63:
۰ نظام شکایات وپيشنهادها ere er Sree ei ‏خرید کلذب وساختگی‎ ٠ ۰ تجزیه وتحلیل مشتریان از دست داده ۰ استفاده از نرم افزارهای 0۳ |

صفحه 64:
* برخورد مورد به مورد وانفرادی -6۵5۴-8۷» ‎CASE‏ ‎٠‏ نظام رسيدكى ومرراقبت از مشتريان ‏۰ حل زودهنگام مشکلات ومسائل ‏۰ جایگزین کردن خدمات

صفحه 65:
۰ تغییر‌تألین؛تقویت وبهبود«نادر »: نگرش -انگیزش Jule | سرفتاروروش

صفحه 66:
موثور شش سیلندر فروش ۱ ۱۵ ۳ 3 3 1 دانش فروش دانش كسب و كار 9-۹ صنعت 022

صفحه 67:
ویژگیهای عناصر ۸۰8 را برای اثرگذاری بر مخاطب در فروش بشناسيد و از آنها استفاده كنيد. FEATURES ‏كت‎ ‎ADVANTAGES ‏مزايا‎ منافع لو رد

صفحه 68:

صفحه 69:

صفحه 70:
عناصر وعوامل دهگانه «موفقیت فروش» 2101111101011 واقع بينى»؛وضعيت شناسى فرصت يابى »فرصت سازى ‎Rte ee‏ ا ‏يادكيرىءيارائى ‏تحول ار ‏لا 0 ‏رقابت يذيرى »ريسك بذيرى ‎| ‏شكيبائى .»شهرت ‏د 6 ‏بع ها 0 ۱۳

صفحه 71:
باور» بصیرت» برش ارتباط فراگیر» اطلاعات جامع احاطه کامل زیرکی » زرنگی» زبده بودن اخلاقیات» اعتماد» اصالت ات ا 0 گرمی گیرائی» گزینه سازی ار درایت» درستکاری دل پذیری ارزش» آرامشء آسايش نوگرائی» نتیجه جوئی» نیکی

صفحه 72:
he

صفحه 73:
پاسخگونی ‎4a‏ احترام وتکریم اعتقاد انتظارات مشتری وی به مشتری مكبترق ارتباط دائم اطلاع رسانی درزست با مشتری ] به مشتری مراقبت ورسینگی اطلاع یلبی از ‎pis‏ آزادی سشذری, ‎ghee‏ مشتری

صفحه 74:
تحوا J

صفحه 75:
خویش را باور کن هیچ کس جز تو نخواهد آمد ‎Tor‏ ال شعله روشن اين خانه تو بايد باشى هيجكس جون تو نخواهد تابيد ‎fer eS essen neo ne‏ هیچکس چون تو نخواهد جوشید 2 هيج كس جون تو نخواهد روييد

صفحه 76:
باز کن پنجره صبح آمده است در اين خانه رخوت بگشای ار ‎Tendo)‏ ال و نمی گوید برخیز ‏که صبح ‎Breer‏ آمده است

صفحه 77:
خانه خلوت تر از آن است که می پنداری ‎Tet een en‏ 0 داغ,دیرین تر از آن است که می پنداری باغ»غمكين تر از آن است كه مى بندارى ريشه ها می گویند ما تواناتر از آنیم که می پنداری مرحم مجتبى كاشانى

صفحه 78:
aS ub 125. حرف را بايد زد رودبايد شدو رفت دشت باید شد و خوان Ae eS با سياس احمد روستا

www.drroosta.com 1 نیاز نیازمند بازاریابی عوامل رفع نیاز ‏www.drroosta.com دادوستد ‏ROOSTA بازارسازی بازارشناسی مدیریت دادوستد بازارداری ‏www.drroosta.com ‏ROOSTA بازاریابی چیست ؟ • بازاریابی عبارت است از شناخت نظام بازار و انجام مبادله مطلوب از طریق : محصول مناسب قیمت مناسب توزیع مناسب ترویج و تبلیغ مناسبwww.drroosta.com ‏ROOSTA COMPANY (CORPORATE) )شرکت (بنگاه CUSTOMERS مشتریان بازارشناسی COMPETITORS CONDITIONS رقبا شرايط و عوامل محيطی COLLABORATORS همکاران وذینفعان ROOSTA چه مدت می خرد؟ از كجا می خرد؟ چه كسی ميخرد؟ تجريه و تحليل مصرف كننده چه موقع می خرد؟ چه چیزی می خرد؟ چرا می خرد؟ چگونه می خرد؟ ‏www.drroosta.com ‏ROOSTA رقيب كيست؟ انواع -ويژگيها رقيب شناسی رقيب چه ميكند؟ رفتارها و برنامه ها ‏www.drroosta.com مشتريان رقبا كدامند؟ نظرات و انتظارات صفات و ويژگيهای خدمت نا محسوس بودن خصوصيات دشواری در ارزيابی -ناتوانی در ارائه نمونه اقدامات محسوس کردن خدمت خدمات مجانی بعنوان نمونه بهتصميم گيرندگان اصلی -ارجاع دادن به مشتريان گذشته نگرانی و تردید -ناآشنایی با تمایزها تبليغات درست و موثرROOSTA تفکیک ناپذیری خصوصيات -همزمانی توليد و مصرف اقدامات بهبود در گزينش كاركنان -بهبود روابط انسانی تفكيك ناپذيری خدمت و ارائهخدمت دهنده جلوگيری از برخورد مشتريان درگير بودن و نقش داشتن سايرمشتريان ‏ROOSTA متغير بودن خصوصيات -دشواری استاندارد كردن اقدامات -دقت در جذب و بهبود و توسعه دشواری كنترل كيفيت ارتباط كيفيت با عوامل محيطی -ارتباط كيفيت با شرایط انسانها منابع انسانی تجهیزات مناسب و جدید آموزش مستمر و همگانیROOSTA زوال پذیری خصوصيات اقدامات -خدمت قابل نگهداری نیست مديريت تقاضا و عرضه شامل: ايجاد انگيزه برای مصرفدر شرايط غير فصلی قيمت گذاری متفاوت سيستم رزرو كردن -چند مهارتی كردن كاركنان -مشكالت مديريت تقاضا ‏ROOSTA آمیخته بازاریابی خدمات ‏SERVICE MARKETING MIX ‏PRODUCT - 1محصول یا خدمت ‏PRICE - 2قیمت خدمات - 3محل فروش یا ارائه خدمات (توزیع) - 4ترویج و توسعه خدمات ‏PLACE ‏PROMOTION ‏ROOSTA -5کارکنان (ارائه دهنده خدمت) ‏PERSONNEL -6دارائی های فیزیکی PHYSICAL ASSETTS -7مدیریت فرآیند PROCESS MANAGENET ‏ROOSTA مدیریت خدمات مدیریت کیفیت خدمات تحقیقات بازاریابی و اطالع رسانی شناخت انتظارات ،نیازها و خواسته ها اولویت بندی نیازها و خدمات کارکنان و مدیران حرفه ای و عالقمند تقویت مهارتهای ارتباطی و رفتاری روحیه مشتری گرائی و بازارگرائی در همه کارکنان -قول و قرار به مشتری در حد توان و انجام تعهدات ‏ROOSTA مدیریت خدمات مکان یابی خدمات جا انداختن خدمت و شرکت در ذهن مشتری انتخاب بازار هدف داشتن و پرورش مزیت متفاوت رقیب شناسی و مشتری شناسی تحکیم موضع و موقعیت خود در بازار ایجاد وفاداری مشتری نسبت به خدمت و شرکت -توجه به ”منافع“ و ”ارزش“ مورد نظر مشتری ‏ROOSTA مدیریت خدمات مدیریت کارکنان خدمات گزینش درست برمبنای ضوابط معین آموزش و توجیه کارکنان انگیزش و روحیه کاری پاداش و ارتقاء اصولی سنجش و ارزیابی منصفانه و به موقع دادن اختیارات کافی زمینه مساعد برای نوآوریها وابتکارات -تعیین اهداف قابل دسترس و انتخاب کارکنان ممتاز ‏ROOSTA مدیریت خدمات مدیریت بهره وری خدمات استفاده از تکنولوژی برای تسریع و تسهیل خدمت مشارکت دادن مشتری (سلف سرویس) ‏تعدیل تقاضا شامل: قیمت های متفاوت تسهیالت و انگیزه برای خدمات خارج از فصل تعدیل عرضه شامل: استفاده از کارکنان نیمه وقت چند مهارتی کردن کارکنان -بهبود و دگرگونی روشها و منابعی ‏ROOSTA برای مزیت PROMPTمدل خدمت -1مشتریان خود را اولویت بندی کنید ‏PRIORITIZE YOUR CUSTOMERS ‏مشتریان همیشگی ‏مشتریان کلیدی ‏مشتریان درحال رشد ‏سایر مشتریان ‏ROOSTA -۲قابل اتکاء و قابل اعتماد بودن ‏RELIABILITY ‏همواره قول و قرارها و وع^^ده ه^^ا و تعه^^دات را به موقع انجام دهید تا قاب^^ل اعتم^^اد و اتک^^اء باشید. ‏ROOSTA -۳سازماندهی برای مشتریان ‏ORGANIZING FOR ‏CUSTOMERS ‏ساختارها را براساس مشتریان سازماندهی کنید. ‏ROOSTA -۴اندازه گیری رضایت مشتریان ‏MEASURING CUSTOMER’S ‏SATISFACTION ‏شاخص رضایت مشتری ‏مراکز نظر سنجی ‏ارتباط دائمی با مشتریان ‏ROOSTA -۵آموزش کارکنان ‏PERSONNEL TRAINING برای آموزش و تعلیم به عنوان کلی^^د تح^^ول در مهارته^^ا س^^رمایه گذاری کنید. دقت در انتخاب آموزش دهندگان ،محت^^وای آموزش^^ی و آم^^وزش گیرندگان. انواع آموزش های در جریان خدمت. ‏ROOSTA -۶تکنولوژی گرایی ‏TECHNOLOGY FOCUSING ‏تاکید بر استفاده از تکنولوژی های نوین استفاده درست از تکنولوژی ‏استفاده از تکنولوژی برای دستیابی مزیت رقابتی ‏ROOSTA عوامل مهم ممیزی خدمات -1عوامل محسوس TANGIBLES آیا سازمان خدماتی تجهیزات مدرنی دارد؟ ‏آی^^^ا ابزاره^^^ا و وس^^^ائل تس^^^هیالتی خ^^^دمات از نظ^^^ر ظ^^^اهر چشمگیرهستند؟ آیا کارکنان از لحاظ ظاهر مرتب و آراسته هستند ؟ ‏آیا لوازم وعوام^^ل مرتب^^ط ب^^ا خ^^دمت مانن^^د کات^^الوگ و بروش^^ور صورتحسابها جالب و چشمگیر هستند؟ ‏ROOSTA -2قابل اتکاء بودن RELIABILITY آیا وقتی قولی داده میشود به موقع انجام میشود؟ ‏آی^^ا وق^^تی مش^^تری مش^^کل ی^^ا مس^^اله ای دارد ،ب^^ا عالقمن^^دی و احساس مسئولیت به آنها توجه می شود؟ آیا خدمات را از آغاز درست انجام می دهید؟ آیا خدمات را طبق قول وتعهدی که داده اید ارائه میدهید؟ آیا گزارشات را بدون اشتباه تهیه می کنید؟ ‏ROOSTA -3واکنش پذیری RESPONSIVENESS ‏آیا کارکنان س^^ازمان خ^^دماتی زم^^ان دقی^^ق انج^^ام خ^^دمات را ب^^ه مشتریان اعالم میکنند؟ آیا خدمات مورد نظر مشتری را بدون اتالف وقت و فورًا انجام میدهید؟ آیا همواره آماده کمک به مشتری هستید؟ آیا بدون عذر و بهانه ب^^ه خواس^^ته مش^^تری واکنش ف^^وری نش^^ان میدهید؟ ‏ROOSTA -4اطمینان ‏ASSURANCE ‏آی^^ا رفت^^ار کارکن^^ان ب^^اعث ایج^^اد اطمین^^ان و اعتم^^اد مش^^تریان میشود؟ آیا مشتریان درانجام معامالت احساس ایمنی و آرامش دارند؟ آیا با مشتریان مودب هستید؟ آیا برای پرسشهای مشتریان دانش و اطالعات کافی دارید؟ ‏ROOSTA -5همدلی EMPATHY آیا توجه فردی به مشتریان نشان میدهید؟ آیا ساعات کار سازمان برای راحتی مشتریان تنظیم میشود؟ آیا کارکنان ویژه ای برای رسیدگی به مشتریان خاص دارید ؟ آیا نیازهای خاص و اضطراری مشتریان را پاسخ میدهید؟ ‏ROOSTA www.drroosta.com 29 پرسشهای کلیدی برای فراهم کردن ارزشهای اضافی: چه ارزشهای اضافی و مکملی برای کاالها و خدمات فعلیشما مناسب هستند؟ چگونه می توانید نحوه وامکان استفاده مفیدتر وموثرترازکاالها وخدمات خود را با شناخت چگونگی استفاده آنها توسط مشتریان فعلی بهبود بخشید؟ مشتریانتان چه نوع محصوالت غیر مرتبطی با کاالها وخدماتشما می خرند واستفاده می کنند؟ 30 ‏www.drroosta.com به چه نوع رویدادها یا مراسمی عالقمندند وچگونه میتوانید با دعوت مشتریان ارزش واهمیت آنها را یادآور شوید؟ چه کاالها وخدماتی را رقبایتان عرضه می کنندوچگونه می توانید مشابه یا بهتر از آنها برای مشتریان خود فراهم کنید؟ 31 ‏www.drroosta.com -2از عوامل انگیزشی جدید برای فروش بیشتر استفاده کنید. • عوامل انگیزشی را با توجه به نوع مشتریانتان شناسائی کنید. • نکته مهم گرانی یا ارزانی عوامل انگیزشی نیست ،بلکه ارزش وجذابیت آنها از دید مشتری مهم است. • عوامل انگیزشی نامناسب ونامتناسب با مشتریان می توانند آثار منفی ومخرب داشته باشند وسود را کاهش دهند. 32 ‏www.drroosta.com • عوامل انگیزشی متمایز وجدید که حاصل حساس شدن وآگاهی از سالئق وعالئق مشتریان هستند در حفظ وبازگرداندن مشتریان نقش مهمی دارند. • از ایده های نو برای معرفی عوامل انگیزشی استفاده کنید. 33 ‏www.drroosta.com -3انجمن وباشگاه هواداران ومشتریان ایجاد کنید. • شرایطی فراهم آورید تا مشتریان بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده واز مزایا وکاربردهای محصوالت شما تبادل نظر کنند. 34 ‏www.drroosta.com -4اعتماد سازی کنید. • اعتماد سازی نتیجه : درستی ودرستکاری همگانی و همیشگی ،تجربه خوب خرید،انصاف ،خوش قولی،قابل اتکا بودن ،شایستگی کارکنان ورعایت اصول حرفه ای و انسانی واخالق حرفه ای است. 35 ‏www.drroosta.com -5اشتباهات وضایعات را به حداقل ممکن برسانید. • کارها را از آغاز درست انجام دهید. • اشتباهات وضایعات را عارضه یابی کنید و آنها را حذف نمائید. 36 ‏www.drroosta.com .نارضایتی ها را جدی بگیرید6- • مراقب مشتریانتان باشید تا آنها مراقب شما باشند. • ناراضی ها ونارضایتی ها را بشناسید وعلل وعوامل آنها را بیابید. • مشتریان شاکی وخاموش را شناسائی کنید. • نارضایتی ها را جبران کنید. 37 ‏www.drroosta.com • سکوت مشتری را جدی بگیرید .سکوت عالمت رضایت نیست ،درد شکایت است. • در برابر هر«یک» شکایتی که می شنوید26، شکایت شنیده نمی شوند. 38 ‏www.drroosta.com -7بازاریابی وفروش را از نقطه پایان ،یعنی از آنچه باعث خشنودی ورضایت وماندگاری مشتری می شود آغاز کنید. • ارتباط دائم با بازار ومشتریان راپیش نیاز شناخت معیارهای خرید مشتریان بدانید. • معیارها،رفتارها وعالئق وسالئق مشتریان ثابت نیستند. 39 ‏www.drroosta.com • ارزش وکیفیت را مشتری بیان کرده،فروشنده فراهم و عرضه می کند وبازار داوری وارزیابی می نماید. • شرایط الزم برای بازاریابی معکوس ،درخواستی ،سفارشی وانفرادی فراهم کنید. • «بازار رقابتی ،عبارت « بفروش -بساز»جایگزین «بساز-بفروش» کنید. 40 ‏www.drroosta.com • واکنش سریع به انتظارات روز وارزشهای مورد نظر مشتریان،نوعی مزیت رقابتی برای حفظ و نگهداری مشتریان بدانید. • یکی از مهمترین روشهای جلوگیری از حبس سرمایه ناشی از کاالهای بدون مشتری ،بازار شناسی درست ودائمی است. 41 ‏www.drroosta.com -8مدیریت پورتفوی (سبد)مشتریان را فراموش نکنید. • عالوه بر پورتفوی(سبد) محصوالت به پورتفوی مشتریان یعنی انواع گروههای مشتریان توجه ویژه داشته باشید. • مشتریان را گروه بندی کرده وبا هر گروه درست برخورد کنید. 42 ‏www.drroosta.com .مشتری مداری را باور کنید 9- • مشتری مداری را یک ارزش جمعی وسازمانی بدانید. • مردم داری پیش شرط مشتری مداری است. 43 ‏www.drroosta.com :گامهای اجرائی بهبود خدمات -1برگزاری مسابقه بین کارکنان ازکارکنان خود بخواهید حداکثر در 100واژه توضیح دهند که چرا از ارائه خدمت برتر به مشتریان و همکارانشان احساس خوبی پیدا می کنند. همه پاسخها را برای مطالعه همه کارکنان منتشر کنید وسه نوشته برتر را انتخاب وبه آنها جایزه دهید. 44 ‏www.drroosta.com -2تعدادی از بهترین مشتریان را برای مالقات با کارکنان دعوت کنید. از آنها بخواهید مهمترین ویژگیهای خدمات دریافتی از کارکنان را شرح دهند .اجازه ندهید کارکنان ومشتریان از یکدیگر سوال کنند. 45 ‏www.drroosta.com -3چهار یا پنج شکایت نامه دریافتی در سال گذشته را انتخاب کنید. درجلسه کارکنان،نامه های شکایت آمیز را با صدای بلند بخوانید(با دقت از نام بردن هرکس خودداری کنید تا از تنش وانتقام جوئی پرهیز شود). از گروههای کوچک بخواهید تا در مورد هر شکایت وآثار بی توجهی برای رفع یا بهبود عامل نارضایتی بحث وگفتگو کنند. 46 ‏www.drroosta.com -4مشتریان را گروه بندی کنید. درصد مشتریان خود را در هر یک از گروههای زیر مشخص کنید. AMBASSADORسفیر :مشتریانی که فعاالنه به ترویج وتبلیغ وتعریف شما می پردازند ،به انواع مطبوعات نامه می نویسند،شمارابه دیگران توصیه می کنند وبا دادن کارت ویزیت شما به دیگران از آنها می خواهند که با شما کارکنند. این نوع مشتریان ،خودرا شریک شما می دانند. شعار«:بیایید آینده را با هم بسازیم» 47 ‏www.drroosta.com ADVOCATEهوادار :با دوستان وهمکاران خود از شما به نیکی ومثبت یاد می کند وصمیمانه شما را در برابر دیگران تأیید می کند .شعار«: اصرار دارم با شما کار کنم» LOYALوفادار :بارها به طرف شما می آید ومکرر خرید می کند وآخرین محصوالت شما را حتی با قیمت نسبتًا گرانتر می خرد .برای بهبود محصوالت پیشنهاد ونظر می دهد وبه سادگی بطرف رقبایتان نمی رود .شعار «:ترجیح می دهم ارتباطم را با شما حفظ کنم » 48 ‏www.drroosta.com ACQUAINTANCEآشنا :ازشما چیزهایی شنیده اما عقیده محکمی ندارد.اگر محصولتان مناسب باشد ممکن است از شما بخرد وبه سادگی امکان دارد از رقیب شما خریداری کند. شعار « :میدانم هستید ،با شما آشنا هستم» STRANGERبیگانه :ایده ونظری در مورد شما ندارد. شعار « :بین شما ودیگران تفاوتی نمی بینم » 49 ‏www.drroosta.com THE DISAPOINTEDدلخور :قصد ندارد دیگر با شما کار کند. شعار «:به شما اعتماد ندارم ودیگر نمی خواهم با شما کار کنم» THE ANGRY CUSTOMERمشتری عصبانی :تجربه بدی از شما دارد وبه شدت وفعاالنه شمارا رد می کند. شعار «:شما به من ضربه زده اید ،شما نمی توانید جبران کنید » 50 ‏www.drroosta.com THE TERRORISTقاتل: مصمم است شهرت شما را خدشه دار کند. شعار « :در جستجوی انتقام هستم،دیگران را از انجام هر کار مثبتی برای شما دلسرد می کنم» 51 ‏www.drroosta.com -5حداقل از سه شرکت یا بنگاه شناخته شده با خدمات عالی بازدید کنید. با تعدادی از کارکنان آنها مصاحبه کنید ودالئل تعصب وتعلق وتعهد آنها را در مورد خدماتی که ارائه می دهند بپرسید .چه ایده هایی می توانید از آنها بگیرید ؟ ایا تیم شما مثل آنها متعهد هستند؟ تفاوتهای شما وآنها کدامند؟ از این تمرین چه آموخته اید؟ 52 ‏www.drroosta.com -6خدمتگزاری را بعنوان یک ارزش جمعی بدانید. • خدمتگزاری واقعی نیازمند اندیشه ،احساس ورفتار ویژه خدماتی است • خدمتگزاری نوعی بینش ،نگرش وارزش است که با عث انگیزش بیشتر می شود • الزمه خدمتگزاری شش عامل مهم است که عبارتند از: دست ودلباز باشید همدل وعاطفی باشید مشکل گشا ومثبت باشید مشتاق یادگیری ورشد باشید مسئولیت پذیر باشید دنیا را از منظر مشتری ببینید 53 ‏www.drroosta.com – 7خدمتگزاران واقعی وبرتر شرکت یا بنگاه را انتخاب کنید. از آنها بخواهید «رموز خدمتگزاری وخدمت رسانی » خود را بازگو کنند.نظر دیگران را بعنوان بازخورد جمع کرده ومنتشر وترویج کنید. -8برنامه تعلیماتی بر اساس « رموز خدمتگزاری » تنظیم کنید. 54 ‏www.drroosta.com -9مشتری سازمان خودتان شوید یا مشتری بنگاهی مشابه خودتان . خود را در جای مشتریان قرار دهید تا اقدامات اصالحی یا بهبود خدمات را بهتر بشناسید وارائه دهید. -10به خدمتگزاران واقعی وصمیمی وصادق پاداش دهید. 55 ‏www.drroosta.com -11موفقیت ها را جشن بگیرید و روحیه خدمت گزاری را ترویج و تقویت کنید. -12خدمت را عبادت بدانید وخادم بمانید. -13خدمات برتر را در هر هفته از هرجا وهرکس که دریافت کرده وشما را خشنود ساخته اند یادداشت کنید واز آنها قدردانی کنید. -14گاهی با تلفن به سازمانهای خدماتی نحوه پاسخگویی ،عالقمندی ،ادب،آگاهی ودلسوزی آنها را در خدمت رسانی بشناسید. 56 ‏www.drroosta.com . کنیدSMART استاندارد خدمات خود را-15 S= SIMPLE,SPECIFIC,SAFE M=MEANINGFUL,MEASURABLE,MULTI LEVEL A =ACHIEVABLE,ACCESSABLE,ATTRA CTIVE R= RELAVENT, RELIABLE, REALISTIC T= TIME-BOUND,TOTAL,TACTFUL www.drroosta.com 57 -16اعتماد سازی کنید. ‏آنچه برای مخاطب مهم است ،بشناسید. ‏قول دهید که برای او و آنچه برایش مهم است ،کاری خواهید کرد. ‏انجام دهید آنچه را قول داده اند. ‏بررسی وبازنگری کنید تا مطمئن شوید که آنها راضی هستند. 58 ‏www.drroosta.com آثار خدمات خدمات مناسب • مشتریان خشنود • تبلیغات دهان به دهان مثبت • خوشنامی • افزایش مشتریان (بازگشت مشتری) • سود بیشتر • درآمد بیشتر برای کارکنان • مدیران با انگیزه • کارکنان متعصب وعالقمند • خدمات برتر • موفقیت بیشتر 59 خدمات نامناسب • مشتریان خشمگین • تبلیغات دهان به دهان منفی • بدنامی • کاهش مشتریان(عدم بازگشت مشتری) • کاهش سود • درآمد کمتری برای کارکنان • مدیران خسته و عصبانی • کارکنان غمگین • خدمات ضعیف ‏www.drroosta.com کیفیت QUALITY تنوع VARIETY مشخصات FEATURES انتظارات مشتریان منافع BENEFITS قابلیت اتکا RELIABILITY انعطاف پذیری FLEXIBILITY مزایا ADVANTAGES سادگی SIMPLICITY www.drroosta.com 60 استفاده راحت توصیه درست رعایت حقوق مشتری انتظارات جدید از خدمات نوین تعمیر در محل پاسخگویی سریع 61 ‏www.drroosta.com وب سایت راهنمایی و مشکل گشائی الکترونیک • CUSTOMER VALUES ARE CHANGING , CUSTOMER RETENTION IS AN ART THE ART OF KEEPING GOOD CUSTOMERS • ارزشها برای مشتریان تغییر می یابند حفظ مشتری(بازارداری) یک هنر است هنر نگهداری مشتریان خوب www.drroosta.com 62 :ابزارهای پایش وسنجش رضایت مشتریان • • • • • • 63 نظام شکایات وپیشنهادها نظرپرسی رضایت مشتریان خرید کاذب وساختگی تجزیه وتحلیل مشتریان از دست داده استفاده از نرم افزارهای CRM مالقاتهای عمودی وویژه ‏www.drroosta.com :رویکردهای اصالح وبهبود خدمات • • • • 64 برخورد مورد به مورد وانفرادی CASE-BY- ‏CASE نظام رسیدگی ومراقبت از مشتریان حل زودهنگام مشکالت ومسائل جایگزین کردن خدمات ‏www.drroosta.com :اهداف تحول • تغییر،تأثیر،تقویت وبهبود«نادر»: نگرشانگیزشدانشرفتاروروش65 ‏www.drroosta.com موتور شش سیلندر فروش دانش جامعه دانش صنعت دانش کسب و کار دانش محصول دانش فروش نگرش 66 ‏www.drroosta.com ویژگیهای عناصر FABرا برای اثرگذاری بر مخاطب در فروش بشناسید و از آنها استفاده کنید. ‏FEATURES مشخصات مزایا ‏ADVANTAGES منافع ‏BENEFITS 67 ‏www.drroosta.com خوش خو و خوش اخالق خوش گو و خوش بیان خوش رو و خوش برخورد خنده رو وخوشرفتار خوش نام و خوش سابقه فروشنده خوش بخت خوش ظاهرو خوش تیپ خوش بین و امیدوار 68 خوش حال و بانشاط ‏www.drroosta.com خوش دل و خوش قلب خوش فکرو خوش فهم عقیده عشق رمز موفقیت فروش عمل صالح )علمی( ُعرضه 69 ‏www.drroosta.com عناصر وعوامل دهگانه «موفقیت فروش» م و ف ق ی ت ف ر و ش 70 مشکل شناسی ،مشکل گشائی واقع بینی،وضعیت شناسی فرصت یابی ،فرصت سازی قدرتمندی ،قاطعیت یادگیری،یارائی تحول گرائی،تأثیرگذاری فعال بودن ،فکور بودن رقابت پذیری ،ریسک پذیری ورزیدگی ،وظیفه شناسی شکیبائی ،شهرت ‏www.drroosta.com عوامل قوه ومزیت رقابتی ب ا ز ا ر گ ر د ا ن 71 باور ،بصیرت ،برش ارتباط فراگیر ،اطالعات جامع ،احاطه کامل زیرکی ،زرنگی ،زبده بودن اخالقیات ،اعتماد ،اصالت راه حل یابی ،رقابت پذیری ،رشد دائم گرمی ،گیرائی ،گزینه سازی رفتار حرفه ای ،رضایت ،روحیه همکاری درایت ،درستکاری ،دل پذیری ارزش ،آرامش ،آسایش نوگرائی ،نتیجه جوئی ،نیکی ‏www.drroosta.com نیک دل نیک اندیش نیک آثار نیک خواه نیک نام بازاریابی انسانی نیک خو نیک جو نیک بین نیک گفتار 72 ‏www.drroosta.com نیک رفتار اعتقاد به مشتری ارتباط دائم با مشتری مراقبت ورسیدگی سریع ودرست 73 پاسخگوئی به انتظارات مشتری مشتری مداری آزادی انتخاب برای مشتری ‏www.drroosta.com احترام وتکریم واقعی مشتری اطالع رسانی درست به مشتری اطالع یابی از مشتری ‏ROOSTA تکامل توکل تعهد تحول حرفه ای تخصص تداوم تعلق 74 ‏www.drroosta.com ‏ROOSTA خویش را باور کن هیچ کس جز تو نخواهد آمد هیچکس بر در این خانه نخواهد کوبید شعله روشن این خانه تو باید باشی هیچکس چون تو نخواهد تابید چشمه جاری این دشت تو باید باشی هیچکس چون تو نخواهد جوشید سرو آزاده این باغ تو باید باشی هیچ کس چون تو نخواهد رویید 75 ‏www.drroosta.com باز کن پنجره صبح آمده است در این خانه رخوت بگشای باز هم منتظری؟ هیچ کس بر در این خانه نخواهد کوبید و نمی گوید برخیز که صبح است،بهار آمده است 76 ‏www.drroosta.com خانه خلوت تر از آن است که می پنداری سایه سنگین تر از آن است که می پنداری داغ،دیرین تر از آن است که می پنداری باغ،غمگین تر از آن است که می پنداری ریشه ها می گویند ما تواناتر از آنیم که می پنداری مرحوم مجتبی کاشانی 77 ‏www.drroosta.com دردرا باید گفت حرف را باید زد رودباید شدو رفت دشت باید شد و خواند کوه باید شد و ماند با سپاس احمد روستا ‏www.drroosta.com

51,000 تومان