صفحه 1:
صفحه 2:
استاد راهنما:
7
دانشجو:
تاريخ دفاع:
صفحه 3:
اهمیت و ضرورت تحقیق
اهداف تحقيق
فرضیات تحقیة پیشنهادهای تحقية
یه
34
G
aioe
7
7
صفحه 4:
OOS EF ei nee 0
شرایط کاری
شوند.
ان
0 ۲
نظم و انضباط دانش
دوجوب
صفحه 5:
” فرسودكى شغلى معلمان درطول جند ۱ ۱ : معلمان. دننش آموزان و والدین
١ 1 ۳ 5370000
00-7
DC)
صفحه 6:
> -
صفحه 7:
4
ضروری است که مدیران و مسئولان آموزش : 00
آگاهی کسب نمایند.
” فرسودگی شغلی رابه عنوان يكى از دلايل افزليش سرعت بازنشستگی پیش از موعد معلمان,به علت اختلالات و
علائم روان تنى دانسته اند.
و
صفحه 8:
مدان
* محدودیت زمانی
و
aay
* آزادى در تصميم كيرى
* كنترل بر فرآيند كارى
حمايت اجتماعى
* برآوردن نیاز عاطفی و اجتماعی فرد از سوی دیگران مهم (همکاران. دوستان و ..)
صفحه 9:
ona ا
Tee eee are
1۱ Tee ee ene eae ce ken
صفحه 10:
اهداف اختصاصى
ا 000
"۲ تعیین ارتباط بین کنترل شغلی با فرسودگی شغلی معلمان تربیت بدنی.
1 ror Le ec fer eee ef leona
شغلی. کنترل شغلی و حمایت اجتماعی در مورد فرسودگی شغلی معلمان تربیت
صفحه 11:
|
7 ب
1 Soest ae
چه میزان است.
صفحه 12:
۱
an)
و
0
تحليل رفتكى
PAD ere dela)
۴ معلم تربیت
بدني
بآ
Pe Te eee Ne te
ere ner eee
leer ey rege re pon
موجب گآهش تکرار و شدت تحلیل رفتگی
eee) ۳
tee ene aca
1
EE eres See
رفتگی شغلی رابطه منفی و معناداری وجود
دا
Cle ل ل
معنادارى مشاهده شد. رابطه بين جو سازمانى
ا ل ا د
eS ال ee eee
000
صفحه 13:
جانسن و همکاران!
(0999
پیسانتی و همکاران"
aaa
آیدا۲
۲۰۱۳
بررسی مدل کاراسک
در مورد رضایت
شغلی کارگران
مالزیایی
۳
2 معلم
۵ کارگر
۱
حمای ت همکاران و مدیریت در ارتباط
[0 erry Seen in
١ nee) سي i dp
Se i at er CS coed
eS age pe ceseea Penge Ese
جسمانی مرتبط بود
[Tgp Pee Fe ree |
ل eNO DL Me Rea)
pore SuPer repartee pert pes
شغلى نداشت بلكه تعديل كننده ارتباط
00000 Seren SE Pe sre he
Sa ees ل VRC NC
صفحه 14:
جدول کرجسی و مورگان
1
روش تصادفی- طبقه ای _
Aon
كد
صفحه 15:
صفحه 16:
۲ سوال و ۳ب
۱ زوال شخمیت و
موفقيت فردى)
پرسشنامه انتظارات شغلی
ی ۰
صفحه 17:
ل شغلی
۶سوال ارات
ب سب
۳ 1
۲ سوال و ۲ بعد پرسشنامه حمایت اجتماعی
(حمایت همکار و حمایت مدیر) «روورز و همکاران: KE
وي
صفحه 18:
—
اسار مط
كنترل شغلى
حمايت اجتماعى
21
۵ سوال
۳1
۲ سول
7
۶۴
“PY
۱
صفحه 19:
عا ٠١ سال
۱۳
م۳۹
١ قاة؟ سال
16 تا ٠ سال
سا
اليسانس
0000
حق التدريس
قراردادی
پیماتی
۳
ol
555
7
fal
۲۳۶
۳
۳
صفحه 20:
صفحه 21:
برس ی
۳
ی
حمایت اجتماعی
سب
اشنا
وردان
ALY
۱۳۵۱
مقادیر آماری
انحراف معیار جولكى
تن ۶۶
اف فیک
+IVY هع
SIL) ارت
لد
4
۹
صفحه 22:
es
ope ec ye ا ا
ay 08 aa pierre ie) ۵۸
TR ۳ 9 1 ae
سطح معناداری (0) ۱ ۱ 1 0
صفحه 23:
فرسودگی شغلی | فرسودگی عاطفی | زوال شخصیت | مو
۱-9 5 ۳ ات
Boy = RO) => SOY, ک 7
OO = O/OOd wood 0۹ )0( سطح معناداری
صفحه 24:
۱
9
فرسودكى عاطفى 7/١7
زوال شخصیت ۰ ۰ ۱/۴۵
موفقيت فردى را
تس میانگین | انحراف | آماره
۳
aS
مك
ان
ary
2
Sig
a
Sig
۱,
Sig
1
Aaa
Aine?
one
م
ave
ا
00
۳۳۰
een
Oe
0
۳۷
ie
۳
Beye
۳۸۰
۱
حمايت ۲۲
527
key
“Olea
cave
۵
Pave
۳۳
SNE
9
صفحه 25:
فرسودكى
it
متغیرهای وارد شده
به مدل رگرسیون
۳
حمایت اجتماعی
كنترل شغلى
OO OM OO
9 959 956
0/00 4/00 0/6
is)
OCS ES)
6
dora
699
وگ
معناداری
لد
21
2
۱/۹
صفحه 26:
رل شغلی) + ۰/۱۶- (حمایت اجتماعی) +۲۳ ) + ۲/۶۵ فرسودگی شغلی
صفحه 27:
م۵
فرنت و همکاران (۲۰۰۴)
۷ شافلی و باکر 6۲۰۰۳
باکر و همکاران (۲۰۰۵)
6 ۱۱9
صفحه 28:
بین انتظارات شغلی و فرسودگی عاطفی ارتباط مثبت و معتاداری وجود
هال و همکاران (۲۰۱۰) بروورز و همكاران )501١(
صفحه 29:
بین کنترل شغلی و فرسودگی شغلی ارتباط معکو
7 ina
)۲۰۰۰( دجونگ و همکاران
ل د Coe ares ei
(REAP Neer cle fey er
Cees
(ASW Seale. 26
صفحه 30:
ان
06 دا منرسضن
صفحه 31:
ل ل لسن 3 بر
صفحه 32:
ae ا ا لد
صفحه 33:
۲
” افزايش قدرت تصميم كيرى با استفاده از توانابى هاى فردى براى تفكر و حل مشكلات در شغل
RO eo eo ee Teen Os Rn ee re ene eres
” توجه به متغيرهاى انتظارات شغلى؛ كنترل شغلى و حمايت اجتماعى
صفحه 34:
صفحه 35:
صفحه 36:
استاد راهنما:
استاد مشاور:
دانشجو:
تاریخ دفاع:
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت تحقیق
اهداف تحقیق
فرضیات تحقیق
پیشینه تحقیق
روش شناسی تحقیق
یافته های تحقیق
بحث و نتیجه گیری
پیشنهادهای تحقیق
مقدمه
تنهایی و عدم استقالل
در تصمیم گیری
مشکالت روان*ی از جمل*ه فرس*ودگی شغل*ی در ایفای نق*ش اجتماع*یب*ه عنوان ی*ک عام*ل مان*ع و بازدارنده تلق*ی م*ی-
شرایط کاری
شوند.
فشار زمان
نامناسب
فرسودگی
ناشی از استرس مزمن است.
فرسودگی شغلی حالت خستگی جسمی ،روانی و عاطفی
شغلی معلم
نظم و انضباط دانش
آموزان
تعارض و ابهام
نقش
بیان مسئله
فرس*ودگی شغل*ی معلمان درطول چن*د ده*ه اخی*ر بعنوان ی*ک نگران*ی جدی برای معلمان ،دان*ش آموزان و والدین
مطرح شده است.
احتمال اینک*ه معلمان دچار فرس*ودگی شغل*ی شون*د ه*م توس*ط عوام*ل محیط*ی و ه*م عوام*ل دموگرافیک تعیی*ن م*ی -
شود.
بیان مسئله
عدم تعهد به کار
حضور نامنظم در
کالس
بی کفایتی در
وظایف
عدم اثربخشی در
آموزش
استعفا
اهمیت و ضرورت تحقیق
ضروری اس*ت ک*ه مدیران و مس*ئوالن آموزش*ی از جنب*ه های*ی ک*ه باع*ث بهبود ی*ا نق*ص درعملکرد معلمی*ن می شود
آگاهی کسب نمایند.
فرس*ودگی شغل*ی راب*ه عنوان یک*ی از دالی*ل افزای*ش س*رعت بازنشس*تگی پی*ش از موع*د معلمانب*ه علت اختالالت و
عالئم روان تنی دانسته اند.
بسیار ضروری است که رسیدگی بیشتری درباره چگونگی تجربه کاری معلمان تربیت بدنی انجام شود.
اهداف تحقیق
هدف کلی
هدف کل*ی از این تحقیق ،بررس*ی ارتباط بین انتظارات شغل*ی ،کنترل شغل*ی و حمایت اجتماعی با فرسودگی شغلی
معلمان تربیت بدنی شهر مشهد می باشد.
اهداف تحقیق
اهداف اختصاصی
تعیین ارتباط بین انتظارات شغلی با فرسودگی شغلی معلمان تربیت بدنی.
تعیین ارتباط بین کنترل شغلی با فرسودگی شغلی معلمان تربیت بدنی.
تعیین ارتباط بین حمایت اجتماعی با فرسودگی شغلی معلمان تربیت بدنی.
تعیین نقش پیش بین انتظارات شغلی ،کنترل شغلی و حمایت اجتماعی در مورد فرسودگی شغلی معلمان تربیت
بدنی.
فرضیات تحقیق
بین انتظارات شغلی با فرسودگی شغلی معلمان تربیت بدنی ارتباط معناداری وجود دارد.
بین کنترل شغلی با فرسودگی شغلی معلمان تربیت بدنی ارتباط معناداری وجود دارد.
بین حمایت اجتماعی با فرسودگی شغلی معلمان تربیت بدنی ارتباط معناداری وجود دارد.
نق*ش متغیرهای پی*ش بی*ن (انتظارات شغل*ی ،کنترل شغل*ی و حمای*ت اجتماع*ی) بر متغی*ر مالک (فرس*ودگی شغل*ی)ب*ه
چه میزان است.
پیشینه تحقیق
خوشبختی و همکاران
)(1388
رمضانی نژاد و همکاران
()1388
رابطه بین هوش
هیجانی و تحلیل
رفتگی شغلی دبیران
تربیت بدنی مقطه
متوسطه مشهد
220دبیر تربیت
بدنی مقطع
متوسطه
ارتباط بین جو
سازمانی مدارس و
تحلیل رفتگی
معلمان تربیت بدنی
134معلم* تربيت
بدني
میزان تحلی*ل رفتگ*ی نمون*ه ه*ا نسبتأ زیاد بود.
بی*ن هوش عاطف*ی و ابعاد تحلی*ل رفتگی دبیران
تربی*ت بدن*ی رابطه معکوس و معناداری وجود
داش*ت ،ب*ه گون*ه ای ک*ه افزای*ش هوش هیجانی
موج*ب کاه*ش تکرار و شدت تحلی*ل رفتگی
شغلی می شود.
بی*ن ج*و س*ازمانی و تحلی*ل رفتگ*ی و ابعاد جو
س*ازمانی (رفتار متعهدانه معلمان ،رفتار صمیمی
معلمان و رفتار حمایت*ی مدیران) ب*ا تحلیل
رفتگ*ی شغل*ی رابط*ه منفی و معناداری وجود
دارد .ام*ا بی*ن رفتار دستوری مدیران و رفتار
ناامیدان*ه معلمانب*ا تحلی*ل رفتگی رابط*ه مثبت و
معناداری مشاهده شد .رابط*ه بی*ن ج*و سازمانی
باز ب*ا دو بع*د فرس*ودگی هیجان*ی و مسخ
شخص*یت منف*ی و معنادار ،و ب*ا بع*د موفقیت
فردی معلمان مثبت ومعنادار بود
پیشینه تحقیق
جانسن و همکاران
()1999
1
پیسانتی و همکاران
()2003
3
آیدا
()2013
2
تعیین کننده های
شغلی و فردی سه
بعد فرسودگی شغلی
استرس شغلی و
سالمتی در بین
معلمان ایتالیایی
مدارس متوسطه
بررسی مدل کاراسک
در مورد رضایت
شغلی کارگران
مالزیایی
156پرستار
169معلم
1125کارگر
ابعاد فرس*ودگی شغل*ی با کار زیاد و فقدان
حمای*ت همکاران و مدیریت در ارتباط
هستند.
ارتباط معناداری بی*ن انتظارات شغلی،
کنترل شغل*ی و حمای*ت اجتماع*ی با
فرس*ودگی شغل*ی وجود دارد و متغیر
انتظارات شغل*ی،ب*ا خس*تگی عاطف*ی و عالئم
جسمانی مرتبط بود
انتظارات شغل*ی و حمای*ت اجتماع*ی با
رضای*ت شغل*ی کارگران مرتب*ط است .کنترل
شغل*ی عالوه بر اینک*ه رابط*ه ای ب*ا رضایت
شغل*ی نداش*ت بلک*ه تعدیل کننده ارتباط
انتظارات شغلی و رضایت شغلی نیز نبود.
1. Janssen et al Pisanti et al .2 3. Aida
جامعه و نمونه آماری
متغیرهای تحقیق
ابزار تحقیق
ابزار تحقیق
پایایی و روایی ابزار
متغیر
تعداد سؤاالت در پرسشنامه
مقدار آلفای کرونباخ
فرسودگی شغلی
22سؤال
0/63
انتظارات شغلی
5سؤال
0/64
کنترل شغلی
6سؤال
0/61
حمایت اجتماعی
12سؤال
0/91
ویژگی های جمعیت شناختی
ویژگی های جمعیت شناختی
جنسیت
سن
سابقه شغلی
تحصیالت
وضعیت استخدامی
مقطع تدریس
زن
مرد
زیر 30سال
31تا 40سال
41تا 50سال
کمتر از 5سال
6تا 10سال
11تا 15سال
16تا 20سال
21تا 25سال
26تا 30سال
فراوانی
165
105
50
151
69
62
19
50
64
60
15
درصد فراوانی
61/1
38/9
18/5
55/9
25/6
23
7
18/5
23/7
22/2
5/6
فوق دیپلم
لیسانس
فوق لیسانس و باالتر
11
197
62
4/1
73/0
23/0
حق التدریس
قراردادی
پیمانی
رسمی
2
2
60
206
0/7
0/7
22/2
76/3
ابتدایی
متوسطه
138
132
51/9
48/9
ویژ گی های
جمعیت شناختی
توزیع نمرات متغیرهای تحقیق
مقادیر آماری
متغیر
میانگین
انحراف معیار
چولگی
کشیدگی
فرسودگی شغلی
2/59
0/28
0/66
0/88
انتظارات شغلی
3/38
0/71
-0/21
-0/19
کنترل شغلی
3/85
0/77
-0/65
0/18
حمایت اجتماعی
3/51
0/85
-0/29
-0/19
آزمون فرضیه های تحقیق
آماره آزمون
انتظارات شغلی
فرسودگی شغلی فرسودگی عاطفی زوال شخصیت موفقیت فردی
میانگین
2/59
2/07
1/45
3/89
انحراف معیار
0/28
0/66
0/53
0/58
ضریب همبستگی پیرسون
**0/24
**0/20
0/07
0/01
سطح معناداری ( )p
0/001
0/001
0/20
0/83
آزمون فرضیه های تحقیق
متغیر
کنترل شغلی
فرسودگی شغلی فرسودگی عاطفی زوال شخصیت موفقیت فردی
میانگین
2/59
2/07
1/45
3/89
انحراcف معیار
0/28
0/66
0/53
0/58
ضریب همبستگی پیرسون
0/22-
سطح معناداری ( )p
0/001
**
0/48-
**
0/001
0/26-
**
0/001
0/48
**
0/001
آزمون فرضیه های تحقیق
متغیر
میانگین
انحراف
معیار
آماره
حمایت
اجcتماعی
حمایت
همکاران
0/28
r
.Sig
r
.Sig
r
.Sig
r
.Sig
**-0/21
001/0
**-0/39
001/0
**-0/40
001/0
**0/32
0/001
0/19001/0
**-0/37
001/0
**-0/27
001/0
**0/38
0/001
فرسودگی شغلی 2/5
9
فرسودگی عاطفی 2/07
0/66
1/45
0/53
3/89
0/58
زوال شخصیت
موفقیت فردی
**
حمایت
مدیر
مدرسه
**
0/21001/0
**-0/35
001/0
**-0/32
001/0
**0/35
0/001
آزمون فرضیه های تحقیق
متغیر مالک
مرحله
متغیرهای وارد شده
به مدل رگرسیون
فرسودگی
شغلی
1
انتظارات شغلی
2
حمایت اجتماعی
3
کنترل شغلی
r
R2
0/0 0/
5
24
0/11 0/3
3
0/12 0/3
5
R2
F
سطح
معناداری
تccعدیcل
( )p
شccدهc
0/001 16/48 0/0
5
0/001 16/55 0/10
0/11
0/001 12/47
بحث و نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری
پیشنهادات کاربردی
کاهش انتظارات شغلی
افزایش قدرت تصمیم گیری با استفاده از توانایی های فردی برای تفکر و حل مشکالت در شغل
افزایش رفتارهای حمایتی مدیران و دیگر معلمان از معلمان تربیت بدنی و درس تربیت بدنی در مدارس
توجه به متغیرهای انتظارات شغلی ،کنترل شغلی و حمایت اجتماعی
پیشنهادات پژوهشی
سپاس از توهج شما...
موفق باشید