حسابداریگزارش‌های دولتیعلوم انسانی و علوم اجتماعیسایر

بررسی تطبیقی مفاهیم حسابداری واحدهای انتفاعی و دولتی

صفحه 1:
توا اراد عنوان اراته بررسى تطبيقى مفاهيم حسابدارى واحدهای انتفاعی 9 دولتى آزائه دهنده : ۱ مريم طالبى زیر نظر استاد ار جمند : دکتر صالحی بهار ۸۷

صفحه 2:
هدف مقاله : * مقایسه بیانیه های مفهومی شماره یک و دو ۳۸513 تحت عناوین « اعداف گزارشگری مالی واحدهای انتفاعی » و « ویژگی های اطلاعات حسابداری » با بیائیه مفهومی شماره یک هیات تدوین استانداردهای حسابداری دولتی (3/517)) تحت عنوان « اهداف گزارشگری مالی » وجوه اشتراک و انتراق اساسی حسابداری واحدهای انتفاعی و غیر انتفاعی >) «<<

صفحه 3:
خصوصیات کلی صورت های مالی و گزارشگری مالی ( از دید گاه بینیه های ۱ 06 , ۴ ۶ اهداف هر 52 ‎by» GASB , FASB ust‏ « گزارشگری مالی بوده و محدود به صورتهای مالی نمی گردد. * _ صورت های مالی مرکز ثقل گزارشگری مالی بوده و ابزار اصلی انتقال اطلاعات مالی به استفاده کنند گان برون سازمانی است . >) «<<

صفحه 4:
* گزارشگری مالی نه تتها شامل صورتهای مالی است » بلكه ساير ابزارهای انتقال اطلاعات که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به اطلاعات تهیه شده توسط سیستم حسابداری مربوط می شود . را شامل می گردد . * . گزارش های مالی به هدف عمومی و برای استفاده کنندگان برون سازمانی تهیه می شود . >) «<<

صفحه 5:
تالير محيط بر اهداف كزاشكرى مالى * در تدوين اهداف كزاشكرى مالى ؛ ماهيت فعاليت هايى كه موسسات انجام مى دهند و نيازهاى اطلاعاتى استفاده كنندكان و تصميماتى كه اتخاذ مى نمايند . بايد مورد توجه قرار كيرد ‎٠‏ >) «<<

صفحه 6:
محدودیت های گزاشگری مالی : ( مفهوم شماره یک 6۳69908 ) ‎2-٠‏ تهيه و استفاده از اطلاعات مالی بدون تحمل مخارج آن امکان پیر تخواهد ود ‏* اطلاعانی که گزاشگری مالی نهبهمی نماید اساسا و عموفا بر ‏حسب واحدهای پولی بیان می گردد . ‏خصوصیات صنعت ‏© اطلاعاتی که طی بک گزارش مالی ارائه می شود صرفاً به یک واحد خاص مربوط می شود لذا به کل صنعت و اقتصاد ارتباط پیدا نمی ‎as‏ ‎>) «<< ‎

صفحه 7:
محدودیت های گزارشگری مالی ( مفهوم شماره ۱ 696800 ) اطلاعات مندرج در گزارش های مالی به صورت تقریبی اندازه گیری شده و مربوط به عملیاتی است که در گذشته اتفاق افتاده است.. اطلاعات مالی مندرج در گزارش های مالی بر حسب ارقام پولی تقدیم گردیده و تهیه و استفاده از آن مستلزم مخارج است . استفاده کنند گان گزارش های مالی دولتی از اقشار مختلف اجتماع بوده ونیازهای اطلاعاتی آنها نیز ممکن است به همان اندازه متفاوت باشد . >) «<<

صفحه 8:
ویژگی های کیفی اطلاعات گزاشگری مالی گزارش گری مالی ابزار انتقال اطلاعات مالی به استفاده کنندگان است . برای انتقال موثر اطلاعات مذکور » اطلاعات مندرج در گزارش های مالی باید از ویژگی های اساسی قابل فهم بودن» قابل اتکاء بودن ؛ مربوط بودن و قابل مقایسه بودن برخوردار باشد . >) «<<

صفحه 9:
عوامل تشکیل دهنده محیط گزارشگری مالی واحدهای انتفاعی (دید گاه ۱ ‎(POCO‏ : * . بیشتر کالا و خدمات در مقابل پول مبادله ی شوند تا اینکه توسط تولید کنندگان مصرف گردند . * _ تولید و بازار یابی کالا و خدمات نیاز به مبالغ هنگفتی سرمایه دارد که مستلزم پس انداز اساسی د راقتصاد کشور می باشد . >) «<<

صفحه 10:
* . اکثر فعالیت های تولیدی از طریق شرکت های انتفاعی با سرمایه گذاری خصوصی صورت می گیرد . واحدهای انتفاعی سرمایه لازم برای فعالیتهای تولیدی و بازرگانی خود را از طریق موسسات مالی » انتشار و فروش سهام و اوراق قرضه افزایش می دهند . منابع تولیدی ( بالاخص در آمریکا ) متعلق به بخش خصوصی است تا دولتی . >) «<<

صفحه 11:
‎bow‏ گزارشگری مالی دولتی ‎lac‏ دسته ‏* فعالیت های نوع دولتی ( غیر انتفاعی ) وزارتخانه ها و موسسات ‎pete Coie‏ ‏* فعالیت های نوع بازرگانی از طریق ایجاد واحدهای خاصی تحت عاران ی را موس مر ‎ ‎>) «<<

صفحه 12:
ویژگی های مهم محیط فعالیت های نوع دولتی ( غیر انتفاعی ) : * الف ) ویژگی های اساسی ساختار دولتی و خدماتی که ارلئه ی نماید شامل : * شکل مباشرتی ( نمایندگی ) دولت و تفکیک قوا سیستم حکومتی دولت * رابطه بين پرداخت کنندگان مالیات و خدماتی که دریافت می کنند. >) «<<

صفحه 13:
۱- بودچه به عنوان ایزازی جهت بیان ممیاست های حمرمی ۱ مقاصد مالی و یک روش اعمال کنترل * ۲- استفاده از نظام حسابداری حسابهای مستقل برای اهداف کی >) «<<

صفحه 14:
* ج) سایر ویدگی ها نظیر : ‎-١ *‏ عدم تشابه بين سازمانهاى دولتى * ۲- اهمیت سرمایه گذاری در دارایی های سرمایه ای که درآمد توليد * ۳- طبیعت سیاسی بودن سازمانهای دولتی >) «<<

صفحه 15:
محیط فعالیت های نوع بازرگانی : رابطه مستقیمی بین خدمات ارائه شده و بهای خدمات وجود دارد. 8 این رابطه مبادله ای باعث تاکید استفاده کنندگان گزارش های مالی بر اندازهگیری بهای خدمات ارائه شده » درآمدهای حاصله از خدمات ‎peewee‏ 8 اطلاعات بهای تمام شده خدمات برای تصمیمات سیاست عمومی مفید است . 9 اغلب دارایی های سرمایه ای فعالیت های بازرگانی درآمد تولید مى 55 >) «<<

صفحه 16:
بودجه فعاليت هاى باز ركلنى به تصويب مجلس نمى رسد » بلكه به تصويب مراجع زيرربط نظير مجمع عمومى مى رسد . * _ به طور کلی استفاده کنندگان و موارد استناده از گزارش های مالی دوستی صرف نظر از اينکه فعالیت از نوع بازرگانی و با از نوع دولتی است » یکسان می باشد . >) «<<

صفحه 17:
* سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان نیازمند اطلاعلتی هستند که بدانند آیا فعالیت های بازرگانی نقدینگی کافی برای پرداخت بدهی های بلند مدت تحصیل می نمایند و این تامين نقدینگی استمرار خواهد داشت یا خير؟ >) «<<

صفحه 18:
اهداف گزارشگری مالی واحدهای اتفاعی ( دیدگاه 69688 ) : * گزارشگری مالی باید اطلاعاتی را فراهم نماید که برای تصمیم گیری استفاده کنند گان مفید باشد . * . کمک به استفاده کنندگان در ارزیابی میزان زمانبندی دریافت های نقدی سود سهام مورد انتظار و بهره و درآمدهای حاصل از فروش سررمنيد اوراق بهادار و وام عا ee eae ae ee ‏تاثیر معاملات » رویدادها و شرایطی را که منجر به تغییر این منابع‎ eo ‏ص‎ >) «<<

صفحه 19:
* . فراهم نمودن اطلاعات مالی مربوط به نتایج عملیات شرکت برای یک دوره مالی فراهم نمودن اطلاعات موثر بر توان نقدینگی و پرداخت دیون شركت "2 كمك به استفاده كنندكان در ارزيلبى كارايى وحفظ امانت وايفاى نقش مباشرتى مديران واحدهاى اقتصادى ؟ کمک به استفاده کنندگان در درک اطلاعات تهیه شده >) «<<

صفحه 20:
مالی واحدهای دولتی ( بند ۱۷ بیانیه شمایه ۱ ‎(GOGO‏ ® کمک به استفاده کنندگان در ارزیابی مسئولیت پاسخگویی دولت *؟ . کمک به استفاده کنندگان در اتخاذ تصمیمات اقتصادی » اجتماعی و سیاسی >) «<<

صفحه 21:
اهداف گزاشگری مالی واحدهای دولتی ( بند ۱۷۷ بیانیه شماره یک ‎(GOGO‏ تعیین اينکه " آیا درآمدهای سال جاری برای پرداخت های سال جاری کافی بوده است ؟ * * . نشان می دهد " آیا کسب منابع مالی و همچنین مصرف تن بر طبق بودجه مصوب سالانه و سایر قوانین و مقررات مربوط صورت گرفته است ؟ ۷ ° کمک به استفاده کنندگان در ارزیایی قدرت تدارک کالا و خدمات ؛ هزینه ها و وظایف اجرایی واحد دولتی >) «<<

صفحه 22:
امداف گزا مالی واحدهای دولتی ( بند ۱۷۸ بیانیه ‎(GOGO‏ تعیین اطلاعاتی در مورد منابع و مصارف * چگونگی تامین منابع مالی مورد نیاز برای انجام فعالیت ها و چگونگی تامین نقدینگی واحد دولتی * . تعبین اطلاعلتی که برای تعبین وضعیت مالی ناشی از نتبجه فعالیت سالانه واحد دولتی ضروری است . >) «<<

صفحه 23:
: تیجه گیری © تفاوت های عمده ای که در سیستم حسابداری دولتی در مقایسه با حسابداری واحدهای اتفاعی مشاهده می شرد . بیشتر مربرط به فعاليت هاى غير بازرگانی دولت بوده ورثيه در عوامل محيطى اين قبيل فعاليت ها دارد. >) «<<

صفحه 24:

بررسی تطبیقی مفاهیم حسابداری واحدهای انتفاعی و دولتی مریم طالبی دکتر صالحی FASB • GASB • GASB , FASB ‌ GASB FASB • • • • • FASB • • • • GASB • • • • FASB • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • FASB • • • • • • • GASB • • GASB " • " " • " • GASB • • • : • پايان

51,000 تومان