صفحه 1:
توا اراد
عنوان اراته
بررسى تطبيقى مفاهيم حسابدارى
واحدهای انتفاعی 9 دولتى
آزائه دهنده : ۱
مريم طالبى
زیر نظر استاد ار جمند :
دکتر صالحی بهار ۸۷
صفحه 2:
هدف مقاله :
* مقایسه بیانیه های مفهومی شماره یک و دو ۳۸513 تحت
عناوین « اعداف گزارشگری مالی واحدهای انتفاعی » و « ویژگی
های اطلاعات حسابداری » با بیائیه مفهومی شماره یک هیات
تدوین استانداردهای حسابداری دولتی (3/517)) تحت عنوان «
اهداف گزارشگری مالی »
وجوه اشتراک و انتراق اساسی حسابداری واحدهای انتفاعی و غیر
انتفاعی
>) «<<
صفحه 3:
خصوصیات کلی صورت های مالی و گزارشگری مالی ( از دید گاه بینیه های ۱
06 , ۴
۶ اهداف هر 52 by» GASB , FASB ust « گزارشگری
مالی بوده و محدود به صورتهای مالی نمی گردد.
* _ صورت های مالی مرکز ثقل گزارشگری مالی بوده و ابزار اصلی
انتقال اطلاعات مالی به استفاده کنند گان برون سازمانی است .
>) «<<
صفحه 4:
* گزارشگری مالی نه تتها شامل صورتهای مالی است » بلكه ساير
ابزارهای انتقال اطلاعات که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به
اطلاعات تهیه شده توسط سیستم حسابداری مربوط می شود . را
شامل می گردد .
* . گزارش های مالی به هدف عمومی و برای استفاده کنندگان برون
سازمانی تهیه می شود .
>) «<<
صفحه 5:
تالير محيط بر اهداف كزاشكرى مالى
* در تدوين اهداف كزاشكرى مالى ؛ ماهيت فعاليت هايى كه موسسات
انجام مى دهند و نيازهاى اطلاعاتى استفاده كنندكان و تصميماتى كه
اتخاذ مى نمايند . بايد مورد توجه قرار كيرد ٠
>) «<<
صفحه 6:
محدودیت های گزاشگری مالی : ( مفهوم شماره یک 6۳69908 )
2-٠ تهيه و استفاده از اطلاعات مالی بدون تحمل مخارج آن امکان پیر
تخواهد ود
* اطلاعانی که گزاشگری مالی نهبهمی نماید اساسا و عموفا بر
حسب واحدهای پولی بیان می گردد .
خصوصیات صنعت
© اطلاعاتی که طی بک گزارش مالی ارائه می شود صرفاً به یک واحد
خاص مربوط می شود لذا به کل صنعت و اقتصاد ارتباط پیدا نمی
as
>) «<<
صفحه 7:
محدودیت های گزارشگری مالی ( مفهوم شماره ۱ 696800 )
اطلاعات مندرج در گزارش های مالی به صورت تقریبی اندازه
گیری شده و مربوط به عملیاتی است که در گذشته اتفاق افتاده
است..
اطلاعات مالی مندرج در گزارش های مالی بر حسب ارقام پولی
تقدیم گردیده و تهیه و استفاده از آن مستلزم مخارج است .
استفاده کنند گان گزارش های مالی دولتی از اقشار مختلف اجتماع
بوده ونیازهای اطلاعاتی آنها نیز ممکن است به همان اندازه
متفاوت باشد .
>) «<<
صفحه 8:
ویژگی های کیفی اطلاعات گزاشگری مالی
گزارش گری مالی ابزار انتقال اطلاعات مالی به استفاده کنندگان
است . برای انتقال موثر اطلاعات مذکور » اطلاعات مندرج در
گزارش های مالی باید از ویژگی های اساسی قابل فهم بودن» قابل
اتکاء بودن ؛ مربوط بودن و قابل مقایسه بودن برخوردار باشد .
>) «<<
صفحه 9:
عوامل تشکیل دهنده محیط گزارشگری مالی واحدهای انتفاعی (دید گاه ۱
(POCO :
* . بیشتر کالا و خدمات در مقابل پول مبادله ی شوند تا اینکه توسط
تولید کنندگان مصرف گردند .
* _ تولید و بازار یابی کالا و خدمات نیاز به مبالغ هنگفتی سرمایه دارد
که مستلزم پس انداز اساسی د راقتصاد کشور می باشد .
>) «<<
صفحه 10:
* . اکثر فعالیت های تولیدی از طریق شرکت های انتفاعی با سرمایه
گذاری خصوصی صورت می گیرد .
واحدهای انتفاعی سرمایه لازم برای فعالیتهای تولیدی و بازرگانی
خود را از طریق موسسات مالی » انتشار و فروش سهام و اوراق
قرضه افزایش می دهند .
منابع تولیدی ( بالاخص در آمریکا ) متعلق به بخش خصوصی است
تا دولتی .
>) «<<
صفحه 11:
bow گزارشگری مالی دولتی
lac دسته
* فعالیت های نوع دولتی ( غیر انتفاعی ) وزارتخانه ها و موسسات
pete Coie
* فعالیت های نوع بازرگانی از طریق ایجاد واحدهای خاصی تحت
عاران ی را موس مر
>) «<<
صفحه 12:
ویژگی های مهم محیط فعالیت های نوع دولتی ( غیر انتفاعی ) :
* الف ) ویژگی های اساسی ساختار دولتی و خدماتی که ارلئه ی نماید
شامل :
* شکل مباشرتی ( نمایندگی ) دولت و تفکیک قوا
سیستم حکومتی دولت
* رابطه بين پرداخت کنندگان مالیات و خدماتی که دریافت می کنند.
>) «<<
صفحه 13:
۱- بودچه به عنوان ایزازی جهت بیان ممیاست های حمرمی ۱
مقاصد مالی و یک روش اعمال کنترل
* ۲- استفاده از نظام حسابداری حسابهای مستقل برای اهداف
کی
>) «<<
صفحه 14:
* ج) سایر ویدگی ها نظیر :
-١ * عدم تشابه بين سازمانهاى دولتى
* ۲- اهمیت سرمایه گذاری در دارایی های سرمایه ای که درآمد توليد
* ۳- طبیعت سیاسی بودن سازمانهای دولتی
>) «<<
صفحه 15:
محیط فعالیت های نوع بازرگانی :
رابطه مستقیمی بین خدمات ارائه شده و بهای خدمات وجود دارد.
8 این رابطه مبادله ای باعث تاکید استفاده کنندگان گزارش های مالی
بر اندازهگیری بهای خدمات ارائه شده » درآمدهای حاصله از خدمات
peewee
8 اطلاعات بهای تمام شده خدمات برای تصمیمات سیاست عمومی
مفید است .
9 اغلب دارایی های سرمایه ای فعالیت های بازرگانی درآمد تولید مى
55
>) «<<
صفحه 16:
بودجه فعاليت هاى باز ركلنى به تصويب مجلس نمى رسد » بلكه به
تصويب مراجع زيرربط نظير مجمع عمومى مى رسد .
* _ به طور کلی استفاده کنندگان و موارد استناده از گزارش های مالی
دوستی صرف نظر از اينکه فعالیت از نوع بازرگانی و با از نوع
دولتی است » یکسان می باشد .
>) «<<
صفحه 17:
* سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان نیازمند اطلاعلتی هستند که بدانند آیا
فعالیت های بازرگانی نقدینگی کافی برای پرداخت بدهی های بلند
مدت تحصیل می نمایند و این تامين نقدینگی استمرار خواهد داشت یا
خير؟
>) «<<
صفحه 18:
اهداف گزارشگری مالی واحدهای اتفاعی ( دیدگاه 69688 ) :
* گزارشگری مالی باید اطلاعاتی را فراهم نماید که برای تصمیم
گیری استفاده کنند گان مفید باشد .
* . کمک به استفاده کنندگان در ارزیابی میزان زمانبندی دریافت های
نقدی سود سهام مورد انتظار و بهره و درآمدهای حاصل از فروش
سررمنيد اوراق بهادار و وام عا
ee eae ae ee
تاثیر معاملات » رویدادها و شرایطی را که منجر به تغییر این منابع
eo ص
>) «<<
صفحه 19:
* . فراهم نمودن اطلاعات مالی مربوط به نتایج عملیات شرکت برای
یک دوره مالی
فراهم نمودن اطلاعات موثر بر توان نقدینگی و پرداخت دیون
شركت
"2 كمك به استفاده كنندكان در ارزيلبى كارايى وحفظ امانت وايفاى
نقش مباشرتى مديران واحدهاى اقتصادى
؟ کمک به استفاده کنندگان در درک اطلاعات تهیه شده
>) «<<
صفحه 20:
مالی واحدهای دولتی ( بند ۱۷ بیانیه شمایه ۱
(GOGO
® کمک به استفاده کنندگان در ارزیابی مسئولیت پاسخگویی دولت
*؟ . کمک به استفاده کنندگان در اتخاذ تصمیمات اقتصادی » اجتماعی
و سیاسی
>) «<<
صفحه 21:
اهداف گزاشگری مالی واحدهای دولتی ( بند ۱۷۷ بیانیه شماره یک
(GOGO
تعیین اينکه " آیا درآمدهای سال جاری برای پرداخت های سال
جاری کافی بوده است ؟ *
* . نشان می دهد " آیا کسب منابع مالی و همچنین مصرف تن بر طبق
بودجه مصوب سالانه و سایر قوانین و مقررات مربوط صورت
گرفته است ؟ ۷
° کمک به استفاده کنندگان در ارزیایی قدرت تدارک کالا و
خدمات ؛ هزینه ها و وظایف اجرایی واحد دولتی
>) «<<
صفحه 22:
امداف گزا مالی واحدهای دولتی ( بند ۱۷۸ بیانیه
(GOGO
تعیین اطلاعاتی در مورد منابع و مصارف
* چگونگی تامین منابع مالی مورد نیاز برای انجام فعالیت ها و
چگونگی تامین نقدینگی واحد دولتی
* . تعبین اطلاعلتی که برای تعبین وضعیت مالی ناشی از نتبجه فعالیت
سالانه واحد دولتی ضروری است .
>) «<<
صفحه 23:
: تیجه گیری
© تفاوت های عمده ای که در سیستم حسابداری دولتی در مقایسه با
حسابداری واحدهای اتفاعی مشاهده می شرد . بیشتر مربرط به
فعاليت هاى غير بازرگانی دولت بوده ورثيه در عوامل محيطى اين
قبيل فعاليت ها دارد.
>) «<<
صفحه 24: