صفحه 1:

صفحه 2:
دانشگاه پیام نور پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت دولتی -گرایش منابع انسانی دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی گروه مدیریت دولتی عنوان پایان نامه بررسی رابطه بین هوش هیجانی و استرس شغلى كاركنان آذر ماه ۱۳۸۹

صفحه 3:
امروزه در محافل علمی. کمتر کسی است که پی به ارزش و اهمیت هوش هیجانی در امور مختلف نبرده باشد. یکی از زمینه‌هایی که هوش هیجانی می‌تولند نقش مزثری ایفا نملید محیط کار است. پژوهش حاضر بر كن است رابطه هوش هیجانی. که یکی از مباحث رایج محافل علمی است و کاربردهای بسیاری زیادی در امور مختلف دارد با استرس شغلی که اثرات مهمی در موفقیت سازمان ها دارد. را در میان کارکنان شعب اداره کل تامين اجتماعی کرج .مورد بررسی قرار دهد.

صفحه 4:
deadly هوش هیجلنی تأثیر غیر قلبل انکاری در موفقیت سازمان‌ها ایفاء می‌کند. از طرفی می‌دانیم که موفقیت سازمان تا حد بسیار زیادی بستگی به روحیه و احساسات کارکنان آن سازمان دارد و روحیه و احساسات کارکنان زملنی مناسب می‌باشد که کارکنان بتوانند استرس و هیجانات موجود در شغل خود را کنترل کنند. از اين رو این تحقیق بدنبال بررسی و اهمیت هوش هیجانی و رابطه ّن با استرس شغلی کارکنان شعب اداره کل تأمین اجتماعی کرج می‌باشد تا با ارلئه راهکارهای مناسب در تقویت روحیه و کاهش استرس کارکنان نقش مهمی ایفا نماید.

صفحه 5:
اهميت وضرورت تحقيق يكى از تفكرهاى نوين در كسب و كار همين تفكر هوش هيجلنى مىباشد که امروزه به سازمان‌ها کمک می‌کند تا کارکنان انطباق‌پذیر داشته باشند و به شیوه‌ای شایسته وثمر بخش به آن‌ها توان کنار آمدن با تغییرات را می‌دهد و از آنجا که.موقعیت سازمان هم تا حد زیادی وابسته به شغل انگیزه و روحیه کارکنان است. لذا می‌توان پی برد که هوش هیجلنی به عنوان یک عامل مهم در سازگاری کارکنان با شغل و شرلیط اشتغال و استفاده صحیح از هیجانات در محیط کار, می‌تولند در کاهش استرس شغلی کارکنان مژثر باشد. ین ضرورت انجام این تحقیق بیش از پیش احساس می

صفحه 6:
سوالات تحقیق *سوال اصلی : جه رابطهاى بين هوش هیجانی و استرس شغلی کارکنان شعب اداره کل تأمین اجتماعی کرج وجود دارد؟ *سوالات فرعی تحقیق: *آيا بین شناخت هیجانات و استرس شغلی کارکنان شعب اداره کل تأمین اجتماعی کرج رابطه‌ای وجود دارد؟

صفحه 7:
ادامه سوالات تحقیق 7 آیا بین درک هیجانات دیگران و استرس شغلی کارکنان شعب اداره کل تأمین اجتماعی کرج رابطه‌ای وجود دارد؟ 7 آیا بین تصمیم‌گیری هیجلنی و استرس شغلی کارکنان شعب اداره کل تأمین اجتماعی کرج رابطه‌ای وجود دارد؟ * آیا بین مدیریت هیجانات و استرس شغلی کارکنان شعب اداره کل تأمين اجتماعی کرج رابطه‌ای وجود دارد؟ * آيا بين كنترل هيجانات و استرس شغلى كاركنان شعب اداره كل تأمين اجتماعى كرج رابطهاى وجود دارد؟

صفحه 8:
اهداف تحقیق # شناخت و بررسی رابطه بین هوش هیجانی و استرس شغلی کارکنان شعب اداره کل تأمین اجتماعی کرج #شناخت و بررسی رابطه درک و بیان هیجانات با استرس شغلی #شناخت و بررسی رابطه بین درک هیجانات دیگران و استرس شغلی #شناخت و بررسی رابطه تصمیم‌گیری هیجانی و استرس شغلی #شناخت و بررسی رابطه بین مدیریت هیجانات و استرس شغلی #شناخت و بررسى رابطه بين کنترل هیجانات و استرس شغلی

صفحه 9:
فرضیات تحقیق این تحقیق شامل یک فرضیه اصلی و پنج فرضیه فرعی به شرح ذیل می باشد: #فرضیه اصلی تحقیق: بين هوش هيجانى و استرس شغلی کارکنان شعب اداره کل تامین اجتماعی کرج رابطه معناداری وجود دارد. #فرضیات فرعی تحقیق : “بين شناخحت هيجانات و استرس شغلی کارکنان شعب اداره کل تامین اجتماعی کرج رابطه معناداری وجود دارد.

صفحه 10:
ادامه فرضیات تحقیق ۳ 5 بین درک هیجانات دیگران و استرس شغلی کارکنان شعب اداره کل تامین اجتماعی کرج رابطه معنی داری وجود دارد. یم گیری هیجلنی و استرس شغلی کارکنان شعب اداره کل تامین اجتماعی کرج رابطه معنی داری وجود دارد. | تا هیا ن مديريت هيجانات و استرس شغلى كاركنان شعب اداره كل تأمين اجتماعى كرج رابطه معناداری وجود دارد. ۲ ‏نات‎ ss ‏ین کنترل هیجانات و استرس شغلی کارکنان شعب اداره کل تأمین اجتماعی کرج‎ رابطه معناداری وجود دارد. on

صفحه 11:
قلمرو نحقیق قلمرو مکانی : قلمرو مكانى ‎١‏ این شعب اداره كل تامين اجتماعی کرج می‌باشند. قلمرو زمانی : 1 قلمرو زمانی اين پژوهش بهمن ماه ۱۳۸۸تا اواخر آذر ماه ۱۳۸۹ می باشد. قلعرو موضوعی : تلوری های مطروحه در خصوص استرس شغلی و هوش هیجانی می باشد. 3

صفحه 12:
Na روش های مورد نظر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات برای تجزیه تحلیل داده ها از روشهای مختلف توصیفی و استنباطی استفاده می شود و از نرم افزار 5055 و خصوصا نرم افزار 118۳61 برای برقراری رولبط علی متفیر های مستقل با متفیرهای وابسته استفاده می شود.فرضیات تحقیق به روش تحلیل مسیر مورد بررسی قرار گرفته است و همچنین برای بررسی نقاط قوت و ضعف مولفه های هوش هیجلنی و استرس شغلی از آزمون تی استیودنت و جهت اولویت بندی مولفه ها از آزمون فریدمن استفاده شده است..

صفحه 13:
wa تعریف واژگان کلیدی * تعریف مفهومی هوش هیجانی: هوش هیجانی مهارتی است که دارنده آن می‌خواهد از طریق خودآگاهی. حیات خود را کنترل کند از طریق خود مدیریتی َن را بهبود ببخشد از طریق همدلی, تأثير ‎Lol‏ را درک کند و یا از طریق مدیریت رولبط به شیوه‌ای رفتار کند که روحیه خود و دیگران را بالا ببرد. تعريف مفهومى استرس شغلى: راس و التماير استرس شغلى را كنش متقابل بين شرايط كار و ويزكىهاى فردى شغل دانستهاند به كونهاى كه خواسته هاى محيط كار و در نتيجه فشارهاى مرتبط با آن‌ها بيش از آن است كه فرد بتواند از عهده آنها برآيد.

صفحه 14:
ae تعریف واژگان کلیدی ‎aw”‏ عملیاتی هوش هیجانی: ‏هوش هیجلنی معین کننده توانلیی. ظرفیت ادراک و مدیریت هیجان در خود و دیگران بوده و در لین پژوهش توسط پنج مقوله سنجیده می‌شود که عبارتند از: درک و بیان هیجانات. درک هیجانات دیگران تصمیمگیری هیجانی, مدیریت هیجانات ‎SAS‏ ‏هیجانات: ‏" تعریف عملیاتی استرس شغلی: ‏اگر چه تعاریف متفاوتی از استرس شغلی شده است ولی هر یک از آن‌ها در مجموع ‏تمایلات منفی که افراد نسبت به شغل خود دارند را تعریف می‌کنند. ‎

صفحه 15:
oa تعریف واژگان کلیدی * تصمیم گیری هیجانی: محدوده‌ای از هیجانات و احساسات است که در تصمیم‌گیری افراد و حل مشکلات دخالت دارد. * کم باری نقش : یعنی وقتی که در شغل از مهارت‌های شخص به طور کامل و تمام استفاده نمی‌شود. به بیان دیگر. مهارت‌ها و توانایی‌های فرد کمتسر از اندازه ممکن به کار گرفته می‌شود.

صفحه 16:
مدل مفهومی تحقیق حاضر براساس دو مژلفه هوش هیجلنی و استرس شغلی و ابعاد لن. مدل مفهومی تحقیق به صورت زیر ترسیم شده است. (گاردن ۲۰۰۵ ص ‎CW‏ on سرا ۱۳7 ose 55 en

صفحه 17:
1 ‘i

صفحه 18:
Gp eG) ید وه دومع وه ‎Nee‏ وه روم *:1.96~ 0.05( * 599 2*0۶ +1 )2 2 ذیرفته شده محقق ) برابر است 8 بسرمبر لمستبا نسبتموفقيتستغير در جامعه : ‎٠.0‏ سه co

صفحه 19:
os روش و ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش از روشهای کتابخانه ای و میدانی شامل روش پرسشنامه ای جهت جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. در پژوهش حاضر از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است . پژوهش حاضر ازیک پرسشنامه تست هوش هیجانی دانشگاه سوربون (حاوی ۶ سوال) ارائه شده توسط پالسر و استوک (۲۰۰۱) و پرسشنامه استرس شغلی(حاوی ۰ سوال) . ارائه شده توسط اوسیپو(۱۹۹۸, استفاده شده است. (گاردنن ۲۰۰۵: 7۷) 2

صفحه 20:

صفحه 21:
5-5 ۱ 3 3

صفحه 22:
ne روایی پرسشنامه ها برای تعیین اعتبار پرسشنامه روشهای متعددی وجود دارد که یکی از این روشها اعتبار محتوا می‌باشد. اعتبار محتوای یک آزمون معمولاً توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین می‌شود در این تحقیق پرسشنامه هوش هیجلنی به وسیله تست هوش هیجانی دانشگاه سوربون ارائه شده توسط پالمر و استوک (۲۰۰۱) (گاردن ۲۰۰۵ ص ‎CW‏ 9 پرسشنامه استرس شغلی. ارائه شده توسط اوسیپو(۱۹۹۸) مورد استفاده قرار گرفته است و لذا دارای رولیی می باشد. علاوه بر آن. اعتبار محتوای لین پرسشنامه,توسط اساتید راهنما و مشاور مورد تأیید قرار گرفته است و از اعتبار لازم برخوردار می‌باشد.

صفحه 23:
با توجه به بالاتر بودن آلفای کرونباخ از عدد ۰.۷ پرسشنامه مورد بررسی از پایایی لازم .برخوردار می باشند 2 3

صفحه 24:
با توجه به بالاتر بودن آلفای کرونباخ قح .برخوردار می باشند از عدد ۰۰۷ پرسشنامه مورد بررسی از پایایی لازم

صفحه 25:
oe آمار توصیفی نمونه مورد مطالعه گروه بندی نمونه آماری از لحاظ جنسیت همانطور که در نمودار مشخص شده است. اکثریت افراد نمونه آماری مرد می باشند.

صفحه 26:
گروه بندی نمونه آماری از لحاظ تاهل ‎١ be‏ قروتى | قراوقى تبى | درصدوقعى ‎١‏ قرالاتن ‎ ‎ ‏اكثريت افراد جامعه آمارى در اين تحقيق متاهل مى باشد. ‎

صفحه 27:
گروه بندی نمونه آماری از لحاظ طبقه سنی اکثریت افراد جامعه آماری در لین تحقیق از لحاظ سنی بین ۲۵ تا 4۵ سال می باشد.

صفحه 28:
5-5 كروه بندى نمونه آمارى از لحاظ تحصيلات oe Hs Plea ‏تارشاسی‎ بیشترین افراد شرکت کننده در این تحقیق دارای مدرک تحصیلاتی لسیانس هستند. لذا جامعه اماری مورد پررسی جامعه تحصیل کرده ای می باشد.

صفحه 29:
گروه بندی نمونه آماری از لحاظ وضعیت استخدامی پاش 1 ری نی نمی ری ند ee an همانطور که از نتایج جدول مشخص است .اکثریت افراد جامعه آماری به صورت قراردادی مشغول بخدمت می باشند.

صفحه 30:
آمار استتباطی بررسی مفروضات آماری تحلیل استنباطی تحقیق حاضر دارای ۲ بخش است. بخش اول مشتمل بر مدلسازی معادلات ساختاری است که از طریق نتلیج بدست آمده از ن فرضیات تحقیق بررسی می گردد. در بخش دوم وضعیت مولفه های تحقیق از طریق آزمون تی استیودنت مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت مولفه های تحقیق با استفاده از آزمون فریدمن رتبه بندی می شوند. on

صفحه 31:
oe مدل سازی معادلات ساختاری (در حالت استاندارد) col ‏ری‎ os chi-square=25.20, af=73, F-vauer0.310876, RSEA0.026 شکل -۱- مدل اندازه گیری رابطه بین هوش هیجانی و استر. در میان کارکنان شعب اداره کل اس تامین اجتماعی کرج) با استفاده تحلیل عاملی تاییدی در

صفحه 32:
5 ”= _ 4 یس : يي ‎aaa‏ مدل سازی معادلات ساختاری(در حالت معنی داری) 2 شکل-۲- اعداد معناداری ضرایب مدل اندازه گیری رابطه بین هوش هیجانی و استرس شفلی کارکنان شعب اداره کل تامین اجتماعی کرج ۲

صفحه 33:
5 بررسى معنى ذارى مدل با توجه به شكل بالاء مى توان اينكونه استنباط نمود كه اكثر ضرايب بدست آمده معنادار شده اند. زيرا مقدار آزمون معنادارى تك تک آنها از عدد ۲ بزرگتر و ازعدد #كوجكس ات دراتيجه مدل فوق مدل تهايى تحفيق:مى بافند: دز جدول ذيل نام كامل مولفه هاى مدل ارائه شده است. ‎ul “lye fas Shae Ca eta gb‏ قاری درم مرا ارو بیان

صفحه 34:

صفحه 35:
5-5 تحليل مسير مولفه هاى هوش هيجانى با ابعاد آن ‎-١‏ روابط مابين مولفه هوش هيجانى با ابعاد آن: مولفه شناخت هیجانات(6>۰.۰۱< 0 /۰79 ۰15.461 ۳), مولفه درک هیجانات دیگران(0.75<8>۰.۰۱, ]۰15.19 ) . مولفه تصمیم گیری هیجلنی(6>۰.۰۱< ۰0.69 ۰14.991 ۳) و مولفه مدیریت هیجانات (۰۱/ ‎0.60=B<.-‏ 14.821 ۳ ) و مولفه کنترل هیجانات (۰۱/ 08> 8 0.558 12.48 )بصورت مستقیم و مثبت با مولفه هوش هیجانی رابطه 2 دارند

صفحه 36:
on تحلیل مسیر مولفه استرس شغلی با ابعاد آن ۲- روابط مابین مولفه استرس شغلی با ابعاد آن: مولفه بار اضافی شغل(۰۱/ 6>۰< 0 /۰54 ۰13.346 ۳) . مولفه نارسایی شغل (۰۱/ 0.81<6>۰. غ+- 18.27 .2 ) ء مولفه ابهام شغل (۰.۱> 8 8- 0.71 . غ-15.98 ) . موفه محدودیت شغل(۰۱/ ‎>٠0‏ م 0.63=8 غ-14.23 ) . مولفه مسئوليت يذيرى (14.09-4>001. م 8>-0.61 ) و مولفه محیط فیزیکی (0.59<68>۰.۰۱ 13.761 ) با مولفه استرس شغلىء بصورت مستقيم و مثبت رابطه دارد . 2

صفحه 37:
هب تجلیل مسر مولقه‌های ‎gi‏ هیجانی و ارس ‎SS‏ ۳- روابط مابین مولفه هوش هیجانی و ابعاد آن با استرس شغلی: مولفه شناخت هیجانات(86>۰.۰۱< -0 /61. 1< -۰14.78 ۳). مولفه درک هیجانات دیگران ‎ 0.52-<6>۰.0۱(‏ -۰12.01 ۳). مولفه تصمیم گیری هیجانی(8>۰۰۱ -۰0.55 26 -۰12.16 ) و مولفه مدیریت هیجانات (۰۱/ 8>۰<-0.50, ۰11.89-6 ۳ ) و مولفه کنترل هیجانات )1+ 0.65-8>۰. ۰15.134 ۳ )بصورت معکوس و منفی با مولفه استرس شغلی رابطه دارند و در نهایت مولفه هوش هیجانی (۰.۱>, ۶ 28 -0 /۰53 2 -12.08) بصورت معکوس و منفی با مولفه استرس شغلی رابطه دارند.

صفحه 38:
0 جدول مقادير مدل مسير نهابى

صفحه 39:
هه ن می دهد . تمامی فرضیه های تحقیق مورد

صفحه 40:

صفحه 41:
آزمون تی استیودنت همانطور که از جدول فوق بر می آید . با توجه به خروجی 5۳95 و کوچکتر بودن عدد معنی داری آزمون از عدد معنی داری (۰.۰۵ می توان گفت که در سطح اطمینان 65 / عوامل مورد بررسی در میان کارکنان شعب اداره کل تامین اجتماعی کرج. مولفه های مناسبی برای بررسی هوش هیجانی و استرس شغلی بوده است.

صفحه 42:
آزمون: تحلیل ,واریانسن فریدمن ‎gk‏ استزس شخلن همانگونه که از جدول بالا می توان استنباط نمود اولویت اول با مولفه نارسایی نقش است و کم اهمیت ترین مولفه ازجهت اولویت بندی مولفه محیط فیزیکی است.

صفحه 43:
wa آزمون تحلیل واربانس فریدمن متغیر هوش هیجانی همانطور که از نتایج جدول می توان استنباط نمود مولفه شناخت هیجانات دارای پیشترین اولویت بوده و مولفه کنترل هیجانات دارای کمترین اولویت است.

صفحه 44:
بررسى يافتهدهاى يؤوهش با توجه به مدل معادلات ساختارى با توجه به نتایج حاصل از مدل معادلات ساختاری تمامی فرضیه های تحقيق مورد تاييد واقع شده است. ‎-١‏ در ميان رولبط موجود در مدل, رابطه بین مولفه های هوش هیجانی با متغیر هوش هیجلنی مثبت و در خصوص متغیر استرس شغلی منفی می باشد, ‏۲- در ميان ينج مولفه هوش هیجلنی. مولفه کنترل هیجانات بیشترین تاثیر را بر کاهش استرس شغلی دارا می باشد و مولفه مدیریت هیجانات کمترین تاثیر را دارا بوده است. ‎

صفحه 45:
بررسى يافتهدهاى يؤوهش با توجه به آزمون تى استيودنت در اين تحقيق به منظور بررسى مناسب يا نامناسب بودن وضعيت هر يك از مولفه های هوش هیجانی و استرس شغلی. از آزمون تی استیودنت استفاده گردیده است. با توجه به نتایج حاصل از تحقیق و کوچکتر بودن عدد معنی داری آزمون از عدد معنی داری (۰.۰۵» می توان گفت که در سطح اطمینان ‎٩۵‏ درصد. شعب اداره کل تامین اجتماعی کرج. از نقطه نظر مولفه های مورد بررسی در وضعیت مناسبی قراردارد. ۳

صفحه 46:
۱ *متغير هوش هيجانى : با توجه به نتلیج بدست آمده می‌توان گفت عوامل مرتبط با مولفه های هوش هیجانی رتبه‌های یکسانی ندارند. مولفه شناخت هیجانات دارای بیشترین اولویت بوده و مولفه کنترل هیجانات دارای ن اولویت است. ثمتفیر استرس شغلی: با توجه نتلیج بدست آمده می‌توان گفت عوامل مرتبط با استرس شغلی. رتبه‌های یکسانی ندارند. اولویت اول با مولفه نارسایی نقش است و کم اهمیت ترین مولفه ازجهت اولویت بندی مولفه محیط فیزیکی است.

صفحه 47:
محدودیت های تحقیق ۱-با توجه به اينکه پرسشنامه ادراک افراد از واقعیت را می سنجد. بنابر اين نباید این احتمال را نادیده گرفت که چنین ادراکی کاملاً با واقعیت منطبق نباشد. ۲- عدم اعتقاد برخی مراجعین به تحقیق و پژوهش و اهمیت ندادن آنها به نتایج و یافته های تحقیق ممکن است در پاسخ به پرسش ها دقت لازم رابه عمل نیاورده باشد. ۳- احتمال پاسخ های نادرست به علت ترس از افشا شدن نام پاسخ دهنده.

صفحه 48:
> از آنجا که افراد و کارکنان سازمان‌های مختلسف اثرات هوش هیجانی را تجربه می‌کنند و در این تحفی ثیر مشاهده شد که اثرات هوش هیجانی می‌تواند در شغل کارکنان شعب اداره کل تامین اجتماعی کرج نقش داشته باشد و در استرس شغلی کارکنان نقش معناداری دارد. لذا با وجود این مطلب جهت افزایش هوش میجانی و کاهش استرس شغلی کارکنان شعب اداره گل تامین اجتماعی کرج می‌توان راهبردهای زیر را در نظر گرفت:

صفحه 49:
)برگزاری دوره‌های آموزشی جهت ارتقاء هوش هیجانی توسط مدیران سازمان تامین اجتماعی؛ ۲) ارزیلبی دقیق کارکنان برای مشخخص ساختن توانایی‌های پلیه و نیازهای فردی آنان جهت مقابله با استرس؛ ۳ برگزاری کارگاههایی جهت ارایه ی مهارتهای زندگی و کنترل عوارض استرس شغلی در زندگی؛ 6)ایجاد انگیزه های مختلف از روش های گوناگون در کارمندان در جهت شناخت هر چه بیشتر هوش هیجانی.

صفحه 50:
فرعی اول در فرضیه فرعی اول نشان داده شد که بین مولفه درک و بیان هیجانات و استرس شغلی کارکنان رابطه معناداری وجود دارد. لین بدان معنی است که بایستی بتوان به کارکنان شناخت و درک هیجانات شناسانده شود. از طریق راهبردهای زیر می‌توان به این مهم دست یافت: ایجاد جلساتی جهت ایجاد خود آگاهی در افراد؛ نشان دادن نیازهای احتصاصی هر فرد به او به طور خصوصی و محرمانه؛ آموزش مهارت های برقراری و حفظ مهارتهای بین فردی. ىه

صفحه 51:
فرضيه فرعى دوم ايجاد جلسات مختلف جهت آشنا سازى با مهارتهاى غير كلامى؛ افزايش مهارتهاى كوش دادن ؛ ایجاد جلسات آموزشی تخصصی برای آشنا سازی کارکنان با شناخت هیجانات و احساسات؛ مشاوره و برگزاری کارگاه‌های آموزشی با متخصصان و روان شنامان 5

صفحه 52:
در فرضیه فرعی سوم نشان داده شد که بین تصمیم‌گیری هیجانی و استرس شغلی رابطه معناداری وجود دارد. این بدان معنا است که هیجانات افراد در تصمیم‌گیری آن‌ها اثر داشته است. پیشنهادات زیر بای اين موره مى نوائد متمرائمر باشدة ‎GIS”‏ جلسات آموزشى روش خل مسأله ؛ ‏برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای افراد در جهست تقویست بررسی موقعیت خود در برآوردن نیازهای اساسی؛ ‏یت انعطاف پذیری کارکنان با برگزاری کارگاه‌های آموزشی ‎

صفحه 53:
*ایجاد جلسات آموزشسی برای آموزش روش‌های مختلسف مدیریت هیجانات همانند آرام سازی, ایست و تصویر سازی؛ *ارتقای توانمندی‌های درونی کارکنان؛ *ایجاد جلسات آموزشی جهت نحوه بازگو کردن حالات *آموزش تسهیم و مشارکت کردن در هیجانات دیگران. wo

صفحه 54:
"آموزش روش‌های مختلف جهت مقابله با موقعیت‌های حساس *افزایش مهارتهای شغلی جهت افزایش خود شکوفایی "آموزش روش‌های مناسب جهت مقابله با استرس‌های شدید "برگزاری دوره‌های ایفای نقسش با موقعیت‌های پیچیده برای کارکنان oo

صفحه 55:
5-5 | | عد وده ]| ١)انجام‏ پژوهش‌هایی با انتخاب جامعه آماری گسترده ") انجام يزوهشهاى مشابه در سطح دانشكاهها و ادارات مختلف جهت دستيابى به نتايج يافتههاى مشابه و مقايسه آنها با هم ۳)انجام پژوهش‌های هم طراز بین دیگر مشاغل اجتماعی ۶)انجام پژوهش هایی در مورد ارتباط هوش هیجانی با دیگر موارد از قبیل مدیریت استرس, رضایت شغلی, ارتباطات سازمانی» انگیزش »رهبری » خلاقیت و نوآوری . کارآفرینی, تجزیه و تحلیل و طراحی شغل.

صفحه 56:
ابا ساس احرش ۰ و« ۰ ص2

1  دانشگاه پیام نور پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مديريت دولتي –گرايش منابع انساني دانشكده علوم اجتماعي و اقتصادي گروه مدیریت دولتی عنوان پایان نامه نامه بررسی رابطه بين هوش هیجانی و استرس شغلی كاركنان آذر ماه 1389 2 ‏ امروزه در محافل علمي ،کمتر کسي است ک ه پي ب ه ارزش و اهميت ه وش هيجاني در امور مختلف نبرده باشد .يکي از زمينه‌هايي ک ه ه وش هيجاني مي‌تواند نقش مؤثري ايفا نمايد محيط کار است .پژوهش حاضر‌ ،بر آن اس ت رابط ه ه وش هيجاني ،ک ه يکي از مباحث رايج محاف ل علمي اس ت و کاربردهاي بسياري زيادي در امور مختلف دارد با استرس ش غلي ک ه اثرات مهمي در موفقيت سازمان‌ها دارد ،را در میان کارکنان شعب اداره كل ت امين اجتماعي كرج ،مورد بررسي قرار دهد. 3 ‏ بیان مسئله هوش هيجاني تأثير غیر قابل انکاري در موفقيت سازمان‌ها ايفاء مي‌کند .از طرفي مي‌دانيم که موفقيت سازمان ‌،تا حد بسيار زيادي بس تگي ب ه روحي ه و احساسات کارکن ان آن سازمان دارد و روحيه و احساسات کارکنان زماني مناسب مي‌باش د ک ه کارکن ان بتوانن د استرس و هيجانات موجود در شغل خود را کن ترل کنن د .از اين رو اين تحقي ق ب دنبال بررسي و اهميت هوش هيجاني و رابطه آن با اس ترس ش غلي کارکن ان ش عب اداره كل تأمين اجتماعی کرج مي‌باشد تا با ارائه راهکار‌هاي مناسب در تق ويت روحي ه و ک اهش استرس کارکنان نقش مهمي ايفا نمايد. 4 ‏ اهمیت وضرورت تحقیق يکي از تفکرهاي نوين در کسب و کار ،همين تفکر هوش هيجاني مي‌باش د که امروزه به سازمان‌ها کمک مي‌کند تا کارکنان انطباق‌پذير داشته باشند و به شيوه‌اي شايسته وثمر بخش به آن‌ها توان کنار آمدن با تغييرات را مي‌دهد و از آنجا که‌،موقعيت سازمان هم تا ح د زيادي وابس ته ب ه ش غل‌ ،انگ يزه و روحيه کارکنان است ،لذا مي‌توان پي برد که هوش هيجاني ب ه عن وان ي ک عامل مهم در سازگاري کارکنان با شغل و شرايط اشتغال و استفاده ص حيح از هيجانات در محيط کار ،مي‌تواند در کاهش استرس شغلي کارکن ان مؤثر باشد .بنابراين ضرورت انجام اين تحقيق بيش از پيش احساس مي‌شود. 5 ‏ سوال اصلی : چه رابطه‌اي بين هوش هيجاني و استرس شغلي کارکنان شعب اداره كل تأمين اجتماعی کرج وجود دارد؟ سواالت فرعي تحقيق: آیا بين شناخت هيجانات و استرس شغلي کارکنان شعب اداره كل تأمین اجتماعی کرج رابطه‌اي وجود دارد؟ 6 ‏ آیا بين درک هيجانات ديگران و استرس شغلي کارکنان شعب اداره كل تأمين اجتماعی کرج رابطه‌اي وجود دارد؟ آیا بين تصميم‌گيري هيجاني و استرس شغلي کارکنان ش عب اداره كل تأمين اجتماعی کرج رابطه‌اي وجود دارد؟ آیا بين مديريت هيجانات و استرس ش غلي کارکن ان ش عب اداره كل تأمين اجتماعی کرج رابطه‌اي وجود دارد؟ آیا بين کنترل هيجانات و استرس شغلي کارکنان شعب اداره كل ت أمين اجتماعی کرج رابط ‌ه‌اي وجود دارد؟ 7 ‏ اهداف تحقیق شناخت و بررسي رابطه بين هوش هيجاني و استرس شغلي كاركنان شعب اداره كل تأمين اجتماعی کرج شناخت و بررسي رابطه درک و بيان هيجانات با استرس شغلي شناخت و بررسي رابطه بين درک هيجانات ديگران و استرس شغلي شناخت و بررسي رابطه تصميم‌گيري هيجاني و استرس شغلي شناخت و بررسي رابطه بين مديريت هيجانات و استرس شغلي شناخت و بررسي رابطه بين کنترل هيجانات و استرس شغلي 8 ‏ فرضیات تحقیق این تحقیق شامل یک فرضیه اصلی و پنج فرضیه فرعی به شرح ذیل می باشد: ‏فرضيه اصلي تحقيق: بين هوش هيجاني و استرس شغلي کارکنان شعب اداره كل تامین اجتماعی کرج رابطه معناداري وجود دارد. ‏فرضيات فرعي تحقيق : ‏بين شناخت هيجانات و استرس شغلي کارکنان شعب اداره ک ل ت امین اجتماعی کرج رابطه معناداري وجود دارد. 9 ‏ ادامه فرضیات تحقیق ‏بين درک هيجانات ديگران و استرس شغلی کارکنان شعب اداره ک ل ت امین اجتماعی کرج رابطه معنی داری وجود دارد. ‏بين تصميم‌گيري هيجاني و استرس شغلی کارکنان شعب اداره کل تامین اجتماعی کرج رابطه معنی داری وجود دارد. ‏بين مديريت هيجانات و استرس شغلي کارکنان شعب اداره كل تأمين اجتماعی کرج رابطه معناداري وجود دارد. ‏بين کنترل هيجانات و استرس شغلي کارکنان ش عب اداره كل ت أمين اجتماعی کرج رابطه معناداري وجود دارد. ‏1 0 قلمرو تحقیق قلمرو مکانی : قلمرو مکاني اين تحقيق شعب اداره کل تامین اجتماعی کرج مي‌باشند. قلمرو زمانی : قلمرو زماني اين پژوهش بهمن ماه 1388تا اواخر آذر ماه 1389مي باشد. . قلمرو موضوعی : تئوري هاي مطروحه در خصوص استرس شغلي و هوش هيجاني مي باشد. ‏1 1 روش های مورد نظر برای تجزیه و تحلیل اطالعات براي تجزيه تحليل داده ها از روشهاي مختلف توصيفي و استنباطي استفاده مي شود و از نرم افزار spssو خصوصا نرم افزار lisrelبراي برقراري روابط علي متغير هاي مستقل با متغيرهاي وابس ته اس تفاده مي شود.فرض یات تحقیق ب ه روش تحلیل مسیر مورد بررسی قرار گرفته است و همچنین برای بررسی نقاط قوت و ضعف مولفه های هوش هیجانی و استرس شغلی از آزمون تی استیودنت و جهت اولویت بندی مولفه ها از آزمون فریدمن استفاده شده است.. ‏1 2  تعريف مفهومي هوش هيجاني: هوش هيجاني مهارتي است که دارنده آن مي‌خواهد از طريق خودآگاهي ،حيات خ ود را کنترل کند ،از طريق خود مديريتي آن را بهبود ببخش د ‌،از طري ق هم دلي ،ت أثير آن‌ها را درک کند و يا از طريق مديريت روابط به شي ‌وه‌اي رفتار کند که روحيه خ ود و ديگران را باال ببرد. تعريف مفهومي استرس شغلي: راس و التماير استرس شغلي را کنش متقابل بين شرايط کار و ويژگي‌هاي فردي ش غل دانسته‌اند به گونه‌اي که خواسته هاي محيط کار و در نتيجه فشارهاي مرتبط با‌آن‌ها بيش از آن است که فرد بتواند از عهده آن‌ها برآيد. ‏1 3  تعريف عملياتي هوش هيجاني: هوش هيجاني معين کننده توانايي ،ظرفيت ادراک و مديريت هيجان در خود و ديگران بوده و در اين پژوهش توسط پنج مقوله سنجيده مي‌شود که عبارتند از :درک و بيان هيجانات ،درک هيجانات ديگران ،تصميم‌گيري هيجاني‌ ،مديريت هيجانات ‌ ،کن ترل هيجانات. ‏ تعريف عملياتي استرس شغلي: اگر چه تعاريف متفاوتي از استرس شغلي شده است ولي هر يک از آن‌ها در مجم وع تمايالت منفي که افراد نسبت به شغل خود دارند را تعريف مي‌کنند. ‏1 4  تصميم‌گيري هيجاني: محدوده‌اي از هيجانات و احساسات است که در تصميم‌گيري افراد و ح ل مش کالت دخالت دارد. ‏ کم باري نقش : يعني وقتي که در شغل از مهارت‌هاي شخص به طور کامل و تمام استفاده نمي‌شود .به بيان ديگر ،مهارت‌ها و توانايي‌هاي فرد کمتر از اندازه ممکن به کار گرفته مي‌شود. ‏1 5 مدل مفهومي تحقيق حاضر براساس دو مؤلفه هوش هیجانی و استرس شغلی و ابعاد آن، به صورت زير ترسيم شده است( .گاردنر ،2005 ،ص )67 ‏1 6 هدف نظرهدف ازازنظر گیری جهتگیری جهت تحلیلی--تبیینی تحلیلی تبیینی کاربردی کاربردی مشخصات تحقیق گردآوری داده کمی استراتژی استراتژی پیمایش پیمایش ‏1 7 حجمنمونه حجم نمونه جامعهمحدود فرمولجامعه فرمول محدود ‏NZ 2 2 2 ‏ (N  1)  Z 2 2 2 ‏n 2 Zبرابر است با سطح اطمینان 1.96: ( €خطای پذیرفته شده محقق ) برابر است با 0.05: Pبرابر است با نسبت موفقیت متغیر در جامعه 0.5 : نمونهگیری شیوهنمونه شیوه گیری ‏1 8 تصادفیساده روشتصادفی روش ساده در این پژوهش از روشهای کتابخانه ای و میدانی شامل روش پرسشنامه ای جهت جم ع آوری اطالعات استفاده شده است .در پژوهش حاضر از پرسش نامه اس تاندارد اس تفاده ش ده اس ت . پژوهش حاضر ازیک پرسشنامه تست هوش هيجاني دانشگاه سوربون (حاوی 64سوال) ارائ ه شده توسط پالمر و استوک ( )2001و پرسشنامه استرس شغلي(حاوی 60سوال) ،ارائ ه ش ده توسط اوسيپو( ،)1998استفاده شده است( .گاردنر)67 :2005 ، ‏1 9 تركيب سئواالت پرسشنامه استرس شغلی :شکل کلی امتیاز بندی سواالت پرسشنامه به شرح ذیل است ‏2 0 تركيب سئواالت پرسشنامه هوش هیجانی :شکل کلی امتیاز بندی سواالت پرسشنامه به شرح ذیل است ‏2 1 روایی پرسشنامه ها براي تعيين اعتبار پرسشنامه روش هاي متع ددي وج ود دارد ک ه يکي از اين روش ها اعتبار محتوا مي‌باشد .اعتبار محتواي يک آزمون معموًال توسط افرادي متخصص در موضوع م ورد مطالعه تعيين مي‌شود در اين تحقيق پرسشنامه هوش هیجانی به وسيله تست هوش هيجاني دانشگاه سوربون ارائ ه ش ده توس ط پالمر و اس توک (( )2001گ اردنر ،2005 ،ص )67و پرسشنامه استرس شغلي ،ارائه شده توسط اوسيپو( )1998مورد استفاده قرار گرفته اس ت و لذا دارای روایی می باشد .عالوه بر آن ،اعتبار محتواي اين پرسشنامه,توسط اساتيد راهنما و مشاور مورد تأييد قرار گرفته است و از اعتبار الزم برخوردار مي‌باشد. ‏2 2 پایایی پرسشنامه استرس شغلی برای سنجش پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شده است. با توجه به باالتر بودن آلفای کرونباخ از عدد ،0.7پرسشنامه مورد بررسی از پایایی الزم .برخوردار می باشند ‏2 3 پایایی پرسشنامه هوش هیجانی برای سنجش پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شده است. با توجه به باالتر بودن آلفای کرونباخ از عدد ،0.7پرسشنامه مورد بررسی از پایایی الزم .برخوردار می باشند ‏2 4 آمار توصیفی نمونه مورد مطالعه گروه بندي نمونه آماری از لحاظ جنسیت همانطور كه در نمودار مشخص شده است ،اکثریت افراد نمونه آماری مرد می باشند. ‏2 5 اکثریت افراد جامعه آماری در این تحقیق متاهل می باشد. ‏2 6 اکثریت افراد جامعه آماری در این تحقیق از لحاظ س نی بین 25ت ا 45سال می باشد. ‏2 7 گروه بندي نمونه آماری از لحاظ تحصیالت بیشترین افراد شرکت کننده در این تحقیق دارای مدرک تحصیالتی لسیانس هستند. لذا جامعه اماری مورد بررسی جامعه تحصیل کرده ای می باشد. ‏2 8 گروه بندي نمونه آماری از لحاظ وضعیت استخدامی همانطور که از نتایج جدول مشخص است ،اکثریت افراد جامعه آماری به صورت قراردادی مشغول بخدمت می باشند. ‏2 9 آمار استنباطی بررسی مفروضات آماری تحلیل استنباطی تحقیق حاضر دارای 2بخش است .بخش اول مش تمل ب ر مدلسازی معادالت ساختاری است که از طري ق نت ايج بدس ت آم ده ازآ ن فرضیات تحقیق بررس ی می گردد .در بخش دوم ،وض عیت مولف ه های تحقیق از طریق آزمون تی استیودنت مورد بررسی قرار گرفت ه و در نهایت مولفه های تحقیق با استفاده از آزمون فریدمن رتبه بندی می شوند. ‏3 0 شکل -1-مدل اندازه گیری رابطه بین هوش هیجانی و استرس شغلی در میان کارکنان شعب اداره كل تامین اجتماعی کرج) با استفاده تحلیل عاملی تاییدی در حالت تخمین استاندارد ‏3 1 شکل -2-اعداد معناداری ضرایب مدل اندازه گیری رابطه بین هوش هیجانی و استرس شغلی کارکنان شعب اداره كل تامين اجتماعي كرج ‏3 2 با توجه به شکل باال ،می توان اینگونه استنباط نمود که اکثر ضرایب بدست آمده معنادار شده اند .زیرا مقدار آزمون معناداری تک تک آنها از ع دد 2بزرگ تر و از عدد -2کوچکتر است .در نتیجه مدل ف وق ،م دل نهایی تحقیق می باش د .در جدول ذیل نام کامل مولفه های مدل ارائه شده است. ‏3 3 3 4 تحلیل مسیر مولفه های هوش هیجانی با ابعاد آن -1روابط مابین مولفه هوش هیجانی با ابعاد آن: مولف ه ش ناخت هیجان ات( ، ) P ، 15.46=t ، 79/ 0 =β>0.01مولف ه درک هیجان ات دیگران( ، ) P ، 15.19=t ،0.75=β>0.01مولف ه تص میم گ یری هیجانی( ) P ، 14.99=t ، 0.69 =β>0.01و مولفه مدیریت هیجان ات (/01 ) P ،14.82=t ،0.60=β>0و مولف ه کن ترل هیجان ات (P ،>0 /01 ) 12.48=t ،0.55=βبصورت مستقيم و مثبت با مولف ه ه وش هیجانی رابط ه دارند . ‏3 5 تحلیل مسیر مولفه استرس شغلی با ابعاد آن -2روابط مابین مولفه استرس شغلی با ابعاد آن: مولفه بار اضافی شغل( ، ) P ، 13.34=t ، 54/ 0 =β>0 /01مولف ه نارسایی ش غل ( ، ) P، 18.27 =t ،0.81=β>0 /01مولف ه ابهام ش غل (P ،>0.01 ، ) 15.98=t ، 0.71 =βمولفه مح دودیت ش غل(P ، 14.23=t>0 /01 ، ) ،0.63=βمولفه مسئولیت پ ذیری ( ) P ، 14.09=t 0.61=β>0.01و مولفه محیط فیزیکی ( ) P ، 13.76=t 0.59=β>0.01با مولفه استرس شغلی، بصورت مستقيم و مثبت رابطه دارد . ‏3 6 تحلیل مسیر مولفه های هوش هیجانی و استرس شغلی -3روابط مابین مولفه هوش هیجانی و ابعاد آن با استرس شغلی: مولفه ش ناخت هیجان ات( ، ) P ، 14.78- =t ، 61/ 0- =β>0.01مولف ه درک هیجانات دیگران ( ، ) P ،12.01- =t ،0.52-=β>0.01مولفه تصمیم گ یری هیجانی( ) P ، 12.16- =t ، 0.55- =β>0.01و مولف ه م دیریت هیجانات ( ) P ، 11.89-=t ،0.50-=β>0 /01و مولف ه کن ترل هیجان ات () P ، 15.13-=t ،0.65-=β>0 /01بص ورت معک وس و منفی با مولف ه اس ترس ش غلی رابط ه دارن د و در نهایت مولف ه ه وش هیجانی (P ،>0.01 ) 12.08- =t ، 53/ 0- =βبص ورت معک وس و منفی با مولف ه اس ترس شغلی رابطه دارند. ‏3 7 3 8 آزمون فرضیه های تحقیق همانطور که نتایج آماری نشان می دهد ،تمامی فرضیه های تحقیق مورد تایید واق ع شده است. ‏3 9 4 0 همانطور که از جدول فوق بر می آید ،با توج ه ب ه خروجي Spssو کوچکتر بودن عدد معني داري آزمون از عدد معنی داری (،)0.05 مي توان گفت که در سطح اطمينان % 95عوامل مورد بررس ی در میان کارکنان شعب اداره کل تامین اجتماعی کرج ،مولفه های مناسبی ب رای بررسی هوش هیجانی و استرس شغلی بوده است. ‏4 1 آزمون تحليل واريانس فريدمن متغیر استرس شغلی همانگونه كه از جدول باال مي توان استنباط نمود اولويت اول با مولفه نارسایی نقش است و كم اهميت ترين مولفه ازجهت اولويت بندي مولفه محیط فیزیکی است. ‏4 2 آزمون تحليل واريانس فريدمن متغیر هوش هیجانی همانطور که از نتایج جدول می توان استنباط نم ود مولف ه ش`ناخت هیجان`ات دارای بیشترین اولویت بوده و مولفه کنترل هیجانات دارای کمترین اولویت است. ‏4 3 بررسی یافته‌های پژوهش با توجه به مدل معادالت ساختاری با توجه به نتایج حاصل از مدل معادالت ساختاری تمامی فرضیه های تحقیق مورد تایید واقع شده است. -1در میان روابط موجود در مدل ،رابطه بین مولفه های هوش هیجانی با متغیر هوش هیجانی مثبت و در خصوص متغیر اس ترس ش غلی منفی می باشد. -2در میان پنج مولفه هوش هیجانی ،مولفه کن ترل هیجان ات بیش ترین تاثیر را بر کاهش استرس شغلی دارا می باشد و مولفه مدیریت هیجانات کمترین تاثیر را دارا بوده است. ‏4 4 بررسی یافته‌های پژوهش با توجه به آزمون تی استیودنت در این تحقیق به منظور بررسي مناسب يا نامناسب بودن وض عیت هر ي ک از مولف ه های هوش هیجانی و استرس شغلی ،از آزمون تی استیودنت استفاده گرديده است. با توجه به نتایج حاصل از تحقیق و کوچکتر بودن ع دد مع ني داري آزم ون از ع دد معنی داری ( ،)0.05مي توان گفت که در سطح اطمين ان 95درص د ،ش عب اداره ک ل تامین اجتماعی کرج ،از نقط ه نظر مولف ه های م ورد بررس ی در وض عيت مناسبي قراردارد. ‏4 5 بررسی یافته‌های پژوهش با توجه به آزمون تحلیل واریانس فریدمن ‏متغیر هوش هیجانی : با توجه به نتایج بدست آمده مي‌توان گفت عوامل مرتبط با مولف ه های ه وش هیجانی، رتبه‌هاي يکساني ندارند .مولفه شناخت هیجانات داراي بیشترین اولویت ب وده و مولف ه کنترل هیجانات دارای کمترین اولویت است. ‏متغیر استرس شغلی: با توجه نتایج بدست آمده مي‌توان گفت عوامل مرتبط با استرس شغلی ،رتبه‌هاي يکساني ندارند .اول ويت اول با مولف ه نارسایی نقش اس ت و كم اهميت ترين مولف ه ازجهت اولويت بندي مولفه محیط فیزیکی است. ‏4 6 -1با توجه به اینک ه پرسش نامه ادراک افراد از واقعیت را می س نجد ،بن ابر این نباید این احتمال را نادیده گرفت که چ نین ادراکی ک امًال با واقعیت منطب ق نباشد. -2عدم اعتقاد برخی مراجعین به تحقیق و پژوهش و اهمیت ندادن آنها به نتایج و یافته های تحقیق ممکن است در پاسخ به پرسش ها دقت الزم را ب ه عم ل نیاورده باشد. -3احتمال پاسخ های نادرست به علت ترس از افشا شدن نام پاسخ دهنده. ‏4 7 اس اس ق بر حق ی مده تت تآ هادا س ‏ پ یش ن ج بد فرضیه اصلی نتای از آنجا که افراد و کارکن ان سازمان‌هاي مختل ف اثرات ه وش هيجاني را تجربه مي‌کنند و در اين تحقي ق ن يز مش اهده ش د ک ه با توجه به نتایج آزمون فریدمن در سطح اطمینان %95 مداری شوديکه مشاهده می اداره كل مشتریعب های ان ش مؤلفهکارکن میان غل ‌توانددردر ش هيجاني م اثرات هوش ,مولفه انتظارات ارباب رجوع بیشترین تأثیر را به خود تامين اجتماعي كرج نقش داشته باشد و در استرس شغلي کارکنان اختصاص داده است .،لذا به شعباتی که دنبال افزایش جهتمی شود پیشنهاد باشند، مشتریانباخود افزايشباه وش مطلب وجودمیاين ررضایتدارد .لذا نقش معناداري بهره گرفتن از تمامی امکانات سیستم ،به نحوی بهینه، هيجاني و کاهش استرس شغلي کارکنان ش عب اداره كل ت امین زمینه را برای برنامه ریزی مناسب در خصوص توجه به نظرو عملی درک انها بانک و ارباب رجوع گرفت: زير را در راهبردهاي انتظاراتي‌توان اجتماعي کرج م ساختن آنها ،فراهم سازد. ‏4 8 اس اس ق بر حق ی مده تت تآ هادا بد س پ یش ن ایج نت ‏ادامه فرضیه اصلی نتیجه دوم )1برگزاري دوره‌هاي آموزشي جهت ارتقاء هوش هيجاني توس ط م ديران سازمان تامین اجتماعی؛ )2ارزيابي دقيق كاركنان براي مشخص ساختن توانايي‌هاي پايه و نيازهاي فردي آنان جهت مقابله با استرس؛ )3برگزاري کارگاههايي جهت ارايه ي مهارتهاي زندگي و کنترل عوارض استرس شغلي در زندگي؛ )4ايجاد انگيزه هاي مختلف از روش هاي گوناگون در کارمندان در جهت شناخت هر چه بيشتر هوش هيجاني. ‏4 9 اس اس ق بر حق ی مده تت تآ هادا بد س پ یش ن ای ج ‏ نت فرضیه فرعی اول در فرضيه فرعی اول نشان داده شد که بين مؤلف ه درک و بيان هيجان ات و استرس شغلي کارکنان رابطه معناداري وجود دارد .اين بدان معني است ک ه بايستي بتوان به کارکنان شناخت و درک هيجانات شناسانده شود .از طري ق راهبردهاي زير مي‌توان به اين مهم دست يافت: ‏5 0 ‏ ايجاد جلساتي جهت ايجاد خود آگاهي در افراد؛ ‏ نشان دادن نيازهاي اختصاصي هر فرد به او به طور خصوصي و محرمانه؛ ‏ آموزش مهارت هاي برقراري و حفظ مهارتهاي بين فردي. اس س ر ااسسا یقق ببر ق ت تتححقی آممددهه دات تآ ست پیششننههاادا ج ببددس پی ج ی ا ی ت ننتا فرضیه فرعی دوم فرضیه خصوص در در دومدوم نتیجه فرعی2و 5 فرعی 2 فرضیه خصوص نتیجه ‏ ‌هايه غير مهارت آشنا%95سازي سطحجهت مختلف جلسات ود ک مشاهدهبا می ش اطمینان فریدمن در ايجادآزمون توجه به نتایج ‏ ‏ ‏ ‏5 1 همچنینه باشد,ش ده ب خدماتمیارائ ه دارایافزایش ساختاریمولفه رابطه میان وجود کیفیت اولویت دومین رتبه و سرمایه مولفه کالمي؛ دوم بااز متغ یر خوبی فرضیهرابطه در دارای مولفه رضایتنیز آین آزمون باهمبستگی بر اساس طریق فرعی مشتریان مشتریان سازمانکاز هاهمیت این ,مولف اثباتب ه باشد,لذابهتوج ه آزمون می سرمایه فکری دنبال لذا هبهدرشعباتی رسید همبستگی سازمانی عملکرد روی تریان د. می باش برخوردار افزایشای ‏قابل مالحظه دادناما ؛ گوش مهار افزايش ند، می باش طریق ودب از راین خ ‌هايمش رضتایت کیفیت تر خدمات باویت بیش خصوص تق ادامهدرپیشنهاداتی باشد .در دارای تاثیر هر خصوصدرارائه شود تا نمی می پیشنهاد می جلساتارائه بردارند.در ان سازي کارکن تخصصي آموزشي ايجاد آشناگام برايراستا در این گردد :.خود رجوع ارباب مشتریبه سرمایهبیشتر ‏ابعاد چه طوح تفکیکتمامی وط برا هبهآن در تکنیکهای مرب اینتیم ک اری آم وزش اشارهس نمود: موارد زیر خصوص ومی توان سازمانی.شناخت هيجانات و احساسات؛ با استفاده از تجهیزات مدرن در ارائه خدمات (مانند اس تفاده قدردانی و پاداش دهی به کارتیمی و اس تفاده از معیارهای عملکردی از چاپگرها و کامپیوترها و پولشمارهای مدرن) ‏ تیمی.مشاوره و برگزاري کارگاه‌هاي آموزش ي با متخصصان و ‏ مهارتهایها مهارتهایدسفنیتهو چ ک صورتحساب ها و استخدام ها و مجدد فرم دقت درطراحی افرادی که دارای گزینش و باشند .که از نظر مشتریان دارای طرح و ظ اهر زیبا طوری و.....به شناسان روان تيمي گروهي و باشند. اس اس ق بر حق ی مده تت تآ هادا بد س پ یش ن ج نتای ‏فرضیه فرعی سوم در فرضيه فرعی سوم نشان داده ش د ک ه بين تص ميم‌گيري هيجاني و استرس شغلي رابطه معن اداري وج ود دارد .اين ب دان معن ا اس ت ک ه هيجانات افراد در تصميم‌گيري آن‌ها اثر داش ته اس ت .پيش نهادات زي ر براي اين مورد مي‌تواند مثمر ثمر باشد: ‏برگزاري جلسات آموزشي روش حل مسأله ؛ ‏برگزاري کارگاه‌هاي آموزش ي ب راي افراد در جهت تق ويت بررس ي موقعيت خود در برآوردن نيازهاي اساسي؛ ‏تقويت انعطاف‌پذيري کارکنان با برگزاري کارگاه‌هاي آموزشي ‏5 2 اس اس ق بر حق ی مده تت تآ هادا بد س پ یش ن ایج نت ‏فرضیه فرعی چهارم ‏ايجاد جلسات آموزش ي ب راي آم وزش روش‌هاي مختل ف مديريت هيجانات همانند آرام سازي ‌،ايست و تصوير سازي؛ ‏ارتقاي توانمندي‌هاي دروني کارکنان؛ ‏ايجاد جلسات آموزش ي جهت نح وه بازگو کردن حاالت هيجاني؛ ‏آموزش تسهيم و مشارکت کردن در هيجانات ديگران. ‏5 3 اس اس ق بر حق ی مده تت تآ هادا بد س پ یش ن ایج نت ‏فرضیه فرعی پنجم ‏آموزش روش‌هاي مختلف جهت مقابله با موقعيت‌هاي حساس ‏افزايش مهارتهاي شغلي جهت افزايش خود شکوفايي ‏آموزش روش‌هاي مناسب جهت مقابله با استرس‌‌هاي شديد ‏برگزاري دوره‌هاي ايف اي نقش با موقعيت‌هاي پيچي ده ب راي کارکنان ‏5 4 پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏5 5 )1انجام پژوهش‌هايي با انتخاب جامعه آماري گسترده بررسی روابط متقابل بین اجزای سرمایه های فکری در دو سطح ملی و استانی روی مختل فکریادارات هایه‌ها و دانش گا اینطح در س تاثیرمش ابه پژوهشازهاي )2 جهتها تصمیمفگیری سرمایه گذاری انجامو اطالع بررسی ‌هايدولتی. يافتههای گذاری و خط مشابه و مقايسه آن‌ها با هم مشینتايج دستيابي به بررسی تاثیرگذاری سیستم های مدیریت منابع انسانی روی بهبود سرمایه های سازمان )انجام یک 3انسانی ‌هاي هم طراز بين ديگر مشاغل اجتماعي پژوهش بررسی تطبیقی وضعیت سرمایه های فکری در سازمانهای دولتی و خصوصی )4انجام پژوهش‌ هاي ي در مورد ارتباط هوش هيجاني با ديگر موارد از قبي ل بررسی مسائل و مشکالت مربوط به ارتقا و تقویت این سرمایه ها در سازمان ایرانیاسترس ‌،رضايت ش غلي ،ارتباط ات سازماني ‌،انگ يزش ‌،رهبري ‌، مديريت های سرمایه های فکری ارزشگذاری کمی و نوآوري ‌،روشهای شیو ه ها و بررسی اینشغل. طراحي کیفیتحليل و تجزيه و کارآفريني‌، خالقيت و 5 6

51,000 تومان