صفحه 1:
بررسی سندی عهد جدید
صفحه 2:
عهد جديد 9
عهد جدید بخش دوم کتاب مقدس مسیحیان را تشکیل میدهد. Sage ae
کتاب مجموعا از ۲۷ کتاب و نلمه تشکیل شده و که از چهار بخش | od’
اساسی تشکیل میشوند + ی
اميت سس
صفحه 3:
انا
چهار انجیل عبارتند از
هيج كدام از این اناجیل مربوط به شخص عیسی مسیح نیست
بلکه این ها همه زندگی نامه های عیسی مسیح به قلم چهار نفر
از پیروانش است
از ميان ابن جهار نفر مرقس و لوقا از حواریون نبودند و مسیح
را ندیدند و بوحنا نیز در زمان مسيح نوجوان بود
وه سس
يوحنا
صفحه 4:
اعمال رسولان
این کتاب به شرح حال زندگی حواریون و رسولان
پس از مسیح مییردازد .
تايب سس
صفحه 5:
34 نامه های پولس
ge at ۱
۳
aS
دعاك ميعن
صفحه 6:
نامه های دیگری که پس از رساله های پولس قرار دارند نیز به دیگر حواربین
:عیسی نسبت داده میشوند. این نامه ها از این قرارند
وم سميمنا
صفحه 7:
آخرین کتاب در کتاب مقدس که بصورت آخرالزمانی نون
مكاشفه يوحناست.
تايب ميم
صفحه 8:
صفحه 9:
بنابر رولیت تاییخ هنگلمی که حضرت عیسیبه آسمان
عروج کرد» جامعه مسیحی دارای کتاب مستقلی نبود
وجه همان عهد عتیق به عنوان کتاب مقدس باور
داشت. اندک اندک وبا دور شدن از زمان عیسی
بین رسولان و شاگردانشان مکاتبلتی رد و بدل می
شد و برخی شروعبه نوشتن داستان زندگی حضرت
عیسی کردند این نوشته ها به نام انجیل ثبت شدند.
صفحه 10:
۰ بنا بر اعتقادات کلیسا مسیحیان نخستین هرگز تا ۴۰ سال پس از عیسی
مسیح کتابی به نام انجیل را نمیشناختند
۰ .یعنی لگر نزدیک فردبا ایمان مسیحی نام کتاب مقدس برده می
شد» فقط عهد عتیق در ذهنش مجسم ميشد
۰ واگرسبه وی می گفتند پس عمد جدید چه؟ وی از اين کتاب اظهار بی
لطلاعی می کرد.
متعاصيت سس
صفحه 11:
مفسران مسلمان معتقدند انجیل حقیقی بر حضرت عیسی نازل و به
او عطا شده است آیات ذیل نیز همین مساله را تایید میکند :
آل عمران / 3
مانده/۴۶ ۳
مریم /۳۰
حدید/ ۲۷
A SRE
صفحه 12:
کتاب مقدس مسیحیان در قرن اول همان عهد عتیق بود
نویسندگان اناجیل و نامه ها نه در پی نگارش متون مقدس بلکه در
صدد نقل خاطرات زندگی مسیح برای یکدیگر بودند چنانکه لوقا
در ابتدای انجیل خود می نویسد:
متعاصيت سس
صفحه 13:
در سال ٩۰ میلادی منازعات بین جامعه بهودی و مسیحی زیاد شد
و شورای سنهدرین بهود دستور به اخراج مسیحیان از کنسه ها
دادند (تا آن زمان مسیحیان عبادات خود را در کنسه بهود انجام میدادند)
مسیحیان احساس کردند باید کتاب مستقلی داشته باشند تا هویت
خود را در کرداکرد آن حفظ کنند و شروع به جمع آوری نوشته
هایی کردند كه تا آن زمان به عنوان موعظه یا سرگذشت عیسی
مسیح شناخته میشد
متعاصيت سس
صفحه 14:
بنابر ابن در رای الا چهارم ملادی انجیهای فریانی iF Ja سره و کلمات حضرت سبح بوده است نشته
شددكه برضى توسط حواريون و برضى توسط شاكردان یشان و برضى فزنبا فاصلة بيشتر و توسط نسلهاى بعدى نكاشته
سن قوماس سن 1 و
زاك مصریان. vast آپل eagle مارسیون. تکامل كودكى ...
سس
صفحه 15:
نویسندگان اناجیل چه کسانی هستند؟
۰ بیش از نیمی از مکتوبات موجود در عهد جدید حاصل تلاشهای افرادی مانند
پولس است کمنه عیسی را دیده لند ونه سخنانش را شنیده ند و همین مساله.
سب بروز مشکلات فراوانی برای کلیسای نخستین گردید. ۰
صفحه 16:
جمع آوری عهد جدید
٠ یکی از مشکلاتی که کلیسای اولیه با آن روبرو بوده اناجیل متعددی بود که هر
روز هم بر تعداد آن افزوده می شد چنانکه برخی فرقه ها مانند ماركيونيسم ف
با انجیل لوقا و ده رساله از پولس یک مجموعه از کتاب ها پدید آوردند.
* در قرن سوم و چهارم نیز هنوز اجماعی درباره کتاب های عهد جدید وجود
نداشت و برخی از کلیساها رساله عبرانیان؛ يعقوب» رساله هاى دوم و سوم يوحناء
رساله بهوداه رسال دوم پطرس و مکاشفه یوحنا را جزو کتاب های مقدس نمی
شناختند.
صفحه 17:
این جریان ادامه داشت تا اینکه فهرست نخستین کتابهای
مقدس بین سالهای ۲۰۰-۱۵۰ میلادی تهیه شد ولی
هنوز این فهرست مورد تایید همه مسیحیان نبود. بنابر
این نزاع های بی شماری در سرتاسر جهان مسیحیت
درباره کنب مقدس عهد جدید درگرفت.
صفحه 18:
کلیسا برای حل اين معزل در سال ۳۹۷ شورایی در شهر
کارتاژ تشکیل داد و در آن فهرستی از ۲۷ کتاب ارائه
کرد و فقط این ۲۷ کتاب را بهعنوان کتابهای مقدس
عهد جدید تصویب کرد.
صفحه 19:
تمام انجیل های نوشته شده در ّن روزکاره فقط لین چهار انجیل را معتبر قرار داد ,
آيا كليسا مىدانست كه كداميك از مؤلفين زیر نظر روحالقدس مشغول بودهاند؟!
صفحه 20:
مساله دور
٠ كليسا حجيتش را از كجا كسب كرده كه ميتواند به كتاب
مقدس حجيت ببخشد ؟ و ميتواند تعيين كند كدام كتاب مقدس
و كدام كتاب نامقدس است؟
۰ آيا اعتبارش رااز كتاب مقدس دريافت كرده ؟
صفحه 21:
صفحه 22:
اختلاف ها
۰ به طور یقین کتاب های اناجیل اپوکریفایی اگر یک متن
مقدس نباشند حداقل یک منبع تاربخی معتبر به شمار
میروند
۰ پرسش دیکر محقان تاریخی کتاب مقدس این است که
جرا انجیل هایی که در شمار کتب رسمی قرار داده
نشده اند دارای اختلافات زیادی با کتب رسمی هستند؟
و چگونه میتوان اختلافات اصولی انجیلهای معتبر با
ساير انجيلها را ناديده كرفت؟
صفحه 23:
ميان اين انجيلها تفاوتهاى فراوانى وجود داشت: به عنوان مثال در
انجيل عبريان كه به زبان آرامى نكاشته شده بود» مسئلة الوهيت
مسيح وجود نداشت
( عبس إسطويه با تلييخ /آيجيبلك يلبيتسوئ فصلاو / ص٠؟)
nw متعاصيت
صفحه 24:
۰ در کتاب مکاشفه پطرس که در ۱۹۷۰ توسط موس یونسکو چاپ
شده است مسئلة به صليب كشيده شدن مسيح انکار شده و ذکر شده
که شخص دیگری را مصلوب کردند :
متعاصيت سس
صفحه 25:
کهنهترین این اناجیل که در ۱۹۳۵.م در مصر کشف شد که قدمت
آن به ۰۱۵۰م میرسد و از نظر محتوا با اناجیل کنونی ساز کار
( خلاصه ل اشیان/ دکتر هحمد جواد هشکور/ فصلهفتم ی 1۷۲)
تايب سس
صفحه 26:
nw cna
صفحه 27:
مطالعات نقادی جدید متفکرین و اندیشمندان مسیحی را
متقلعد کردکه این انجیلها نمیتواند نوشته افراد فکر شده
باشد و دلاثل بسیاری از سوی نقادان کتاب مقدس ارلئه
شده است.
متعاصيت سس
صفحه 28:
:افجيل متى
۰ اکرچه برخی زمان نگارش لین انجیل راتا اولیل دهة چهل هم جلو
بردهلند لا از خود لین نجیل بر می ید که زمان ذكارش .كن مدتهليس
از این دوره بوده است. چننکه از متن خود انجیل نیز ینونه بر میاید:
داسته باسد.
متعاصيت سس
صفحه 29:
لما كليسلبه دو دلیل لین انجیل رلبه متّای باجگیر که
از حواریون بوده است نسبت می دهد.
اس منسوب بودن لین کتابدبه متی که عموماً تن را
مال متی میدانستهاند.
۲ سب یوسسیبیوس (در قرن چهارم) از پاپیاس )29
اولیل قرن دوم) تقل میکند که متی انجیل خود را
ره زبان عبری نگاشت و هر کسبه اندازه توان خود
آن را ترجمه کرد.
متعاصيت سس
صفحه 30:
صفحه 31:
همچنین باید توجه داشت که در ابتدای هر چهار انجیل»
این عنوان "انجیل به روایت ..." به شکلی یکسان درج
شده است که این همگونی و یکسانی عنوان» نشان از
آن دارد که این عناوین توسط خود نویسندکان انتخاب
نشده است بلکه بعدها به آنها اضافه شده است.
صفحه 32:
گذشته از این» بوحنای زرین دهان که خود از
دانشمندان برجسته مسیحی به شمار میرود» اعتراف
میکند که نامهای نویسندگان انجیلها در پایان قرن دوم
میلادی بر آنها گذاشته شده است -
متعاصيت سس
صفحه 33:
اما در قرون اخیر و پس از باز شدن درهای مطالعة نقادی» محققان این
دلایل را مردود شمردند زیرا :
اسبه نظر محققین انجیل متی » مطللب خود را از انجیل میقس نقل میکند
و لین مطلب SHAS حواری که خود شاهد حوادث بوده است آنها را
میقسکه حواریهم نبوده فقل کند غیر معقول لست . بس بايد نويسندة
لین کتاب کسی باشد که در دورس از مرقسیا لالقل همزمانبا
مرقس زیسته باشد نه متای حواری.
ula as ۰ نمى تواند بر ین انجیل منطبق باشد. لفت شناسان گفته
ذ 3 شده باشد ؛
وانجیلی که پاپیاس از ّن خبرحی دهسبه زبانعبری نوشته شده و از
انجیل عبری متی هیچ نشانی در دست نیست.
متعاصيت سس
صفحه 34:
صفحه 35:
انجیل مرفس
میقس از حواریون مسیح نبود و بعد هلبه مسيحيت گروید و شاگرد و
همسفر پیلس بود انجیل میقس» دومین و کوچکتیین انجیل از
اناجیل موجود است. محفقان معتقدند که از نظر زملنی» اولین
انجیلی کهبه رشته تحییر در آمد لین انجیل میباشد که منبع
نگارش دو انجیل دیگرمتی و لوقا بوده است؛ زبرا تمام محتوای
اين انجیل در دو انجیل متی و لوقا تکرار شده است.
متعاصيت سس
صفحه 36:
کلیسا عموماً لین انجیل رابه یوحنای مرقس نسبت می
دهده ولی از خود کتاب چنین مطلبی به دست نمی آید.
برخی احتمال.می دهندکه شخص دیگری این کتاب را
نوشته باشد.
تنها منبع برای اثبات انتساب لین انجیلبه مرقس روایت
پوسبیوس است. یوسیبوس» اسقف ثیصریه» از قول
پاپباس(۱۳۰م.)حی گوید: میقس» مترجم پطرس بود و
مطالب وی را با دقت زياد ثبت مى كرد.
صفحه 37:
روشن است که بوسبیوس در حدود ۲۵۰ سال با پاپیاس
فاصله دارد و نقل کلام پاییاس توسط وی نمیتواند معتبر
قلمداد شود.
گذشته از این» حتی اگر نام نویسنده این انجیل را
مرقس بدانیم» باز هم اين مقدار كافى نيست زيرا اين
نام در امبراطورى روم بسيار مرسوم و متداول بوده
است و هيج شاهد معتبرى در دست نيست كه ادعا كنيم
این مرقس» همان مرقسی است که نام وی در عمد
جدید ذکر شده است.
صفحه 38:
بوحناي مرقس یکی هودی واز اهالی اورشلیم بود ولی وجود اشتباهات ae
مانند آنچه در ۳۱:۷ آمده است .
ناآشنایی وی با سنن و آداب و رسوم بهودی همانند آنجه در ۱۴: ۱۲ آمده است
نشان از آن دارد که نویسنده این متن؛ از اهالی فلسطین نبوده و بلکه اصلا از
اين منطقه را ندیده بوده و حتی از کمترین آشنایی با آداب و رسوم بهودیان نیز
بهره بوده است»
حال آنکه بوحنای مرقسی كه در عهد جدیده نام وی ذکر شده در فلسطین سکونت
داشته و حتی خانه مادر او در اورشلیم» محل تجمع مسیحیان بوده است.
و ابن شواهد, دانشمندان را متقاعد ساخته که نویسندهی این انجیل نمیتواند
متعاصيت سس
صفحه 39:
صفحه 40:
انجیل لوقا
۰ سبه رولیت کتاب مقدس لمقا فیز از حواریون نبود بلکه طبیبی بود كه
بعدهابه مسیحیت گروید انجیل لیقاء سومین انجیل از اناجیل
موجود لست. لما جللب اینجلست که لهقا از حواریون عیسیای مسیح
نبود» بلکه شاگرد مخصوص پیلس بوده و در سفرها وی را همراهی
می کرده است.
۰ در مورد انتساب لین انجیلبه لهقا نقلی از ایرنلوس در دست است
كه ميكويد: «انجيل سوم را لوقا آنكونه كه بيلس تبليغ می کرد
نوشت.
متعاصيت سس
صفحه 41:
ولى برخى از محققان حى كويند كه لبن كتاب نصى تولند نوشتة
شاگرد پیلس باشد؛ جراکه در ادبیات الهبلتی لّن» عیسی سیک بشر
عادی معرفی شده است؛ در حللی که در ادبیات الهبلتی پولس
عیسی خدا معرفی میشود.
مشكل ديكر انجلست که لوقا در کتایش دلسان زندگی مسیح را به
نكارش.مى آورد كمنه خود ونه استادش بيلس شلهد آن نبودند.
بنابر لين محققا ننتبجه ميكيرند كه لين كتاب نمى تولندبه لوقا
نسبت داد شود.
متعاصيت سس
صفحه 42:
صفحه 43:
صفحه 44:
انجيل يوحنا
٠ كمتر كسى ترديد داردكه انجيل يوحنًا از نظر تاريخ نكارش
آخيين انجيل است. بسيارى زمان ذكار شن را بعد از سال
۷۰مستا نیمه دوم قرن دوم میلادی احتمال داده اند. شاید
بهتیین زملنی راکهحی توان برای نگارش آن احتمال داد»
بین سال های ٩۰ تا ۱۱۵م. باشد.
مدخل الى عهد الجدید, ص۵۶۰. الد کتور قس فهیم عزیز
متعاصيت سس
صفحه 45:
oer 7/05) 2
تعس 1ر161 انا ار BPS
ار H
اسمن رکه را ههام 1
یواوه مورا و ات
مارصر وس
۱ مهو و ی نسم
شوو 1! دمو عب رو 3903۸/۹۱۲
ناكرالا |اامس كح كالم عيضي بود
“ernie uacaerenensice یی يها
ههام۱۵ یی میا ۲
۱ uxinetacte rience
رتم یره و
سمو يا — rhewne wivdianayerngh
۱۱ wxcenne mute ig
۱ كتعمس 1
apeinirtincgment اا ملعو مدعا
و
تا
ش ده شا
صفحه 46:
در سنت کلیسایی؛ لین انجیل را بر اساس شواهد غیر کلفیبه
یوحنای حواری نسبت میدهند البته در تیه ببست و چهارم از باب
۲۱ انجیل یوحناهم آمده است که همان شاگرد محبوب لین انجیل
را نوشته است اما از آنجا که عموم محققین باب ۲۱ را الحاقی
میدانند و معتقدند لین باب توسط شخصی دیگر و در زملنی دییتر
نوشته شده است لین عبارت هم فلقد ارزش خواهد بود. آرچیبللد
رابرتسون میگوید : هیچ منبع دیگری نیز اورا ملف لین انجیل
معرفی نکرده است. (عیسی اسطوره يا تاريخ / / فصل اول ص ۳۷)
متعاصيت سس
صفحه 47:
معانى فلسفى يونانى
۰ همه لين انتقادات در حللی مطرح میشودبه روایت کتاب
اعمال رسولان(اعمال رسولان:۱۹) بوحنّای حواری فردی
علمی یبی سواد بوده است؛ و از طیفی لین انجیل سرنار
از معلنی فلسفی و یونلنی است بنابرلین او نمی تولند این
انجیل را نوشته باشد
صفحه 48:
تفاوت با دیگر اناجیل
٠ تفاوت لین انجیل با دیکر اناجیل نیز از موضوعات بحث
نویسندگان مسیحی معتقدند: «لگر لين انجيل نوشتة وهای
حواری است»پس چرا لین اندازمبا سه انجیل دیگر متفاوت
لست؟ آیاحی توان گفت که دو نفرکه شلهسیک ماجرا بوده اند
و معتبر هم هستند» این اندازه متفاوت نقل کنند؟
متعاصيت سس
صفحه 49:
0 cust خود نشان میدهد» وجود Sa ee
انجیلها را میپذیرد اما به گونهای دیگر از وجود این اختلا
بهره میجوید:
برای اثبات حقانیت آنها
صفحه 50:
«یوسبیوس» از پاپیاس نقل هی کند که در اين زمان» یوحنای
دیگری که به «پیر» معروف بوده در افسس زندگی می کرده است.
عده ای از محققان جدید حی گویند: «در ولقع»یک یوحن در
= مى زيست | كه همين
یوحنلیپیر بود و او انجیل چهارم را نوشت و بعدا با يو
تست
صفحه 51:
آرچیبالد رابتسین در کتاب عیسی اسطوره یا تاریخ مینویسد:انجیل بوحنا نیز به روشنی ه
»بوحنای حواری باشد و امروزه دانشمندان
.هر گونه احتمال انتساب این انجیل به یوحنا را مردود میشمارند
:کشیش فهیم عزیز میگوید
(كسشيثرفهيم عزيز» asd ید للمدید ص ۵۴۶)
متعاصيت سس
صفحه 52:
نامه های پولس
۰ برولیت محققان نخستین گزارشهای مکتوبی که دربارهٌ
مسیحیت موجود است رسالههای پولس قدیس است.
بنابرایین رسالههای پولس قدیس همراه با عمد قدییم
نخستین نوشتههایسی بود که کلیساها به کار میبردند.
مطالعة ابسن فقرات و نظرات الهسى دانان و محققيسن
مسیحیی انسان را به این نکته رهنمون میسازد که
انجیلها و سایر رسالات عهد جدید متأثر از پولس است
تايب سس
صفحه 53:
در همیسن زمینسه هارناک مورخ توانای قرن نوزدهسم و بزر cea
است و به اصل ایمانی تجسم خدای بدر تبديل ث ۰
بدون شک در میان حواریون کسی کهبا فلسفة بونلنی 77
وجود نداشته و پیلس اولین کسی بودکه خط و مشی فلسفهٌ بونانیا
وارد مسیحیت کرد . نکتهای که لین ادها را تقیبت میکند تین است
که در رسالمبه غلاطیان خود پیلس اعتراف میکند که اندیشههای
خود را از حواریون نگرفته است .(غلاطیان ۱ :۱۷-1۱)
متعاصيت سس
صفحه 54:
۰ عجیتر آنکه پیلسچس از دیدن مسیح در راه دمشق و
سسیهی شدن هیسج عطلهای برای دیدن خوارلون و
رسولان مسیح نداشت اولین دیدار پولسبا رسولانپس
از سه سال بود که فقط پانزده روز رلبا پطرس گذرلند و
از سایر رسولان نیز فقط با یعقوب ملاقات کرده بود
(غلاطیان ۱۹-۱۷:۱)
٠ درست به همین خاطر بود که وی بارهابا حواریون
اختلاف پیدا کرد و حتیبه آنان توهین نمود و ایشان را
برادران کذبسه خواند. (دوم قرنتیان!۱۳:۱) وی آنقدر
در دین مسیح تفیبر اعمال نمود که متمجبه لین شد که
مؤسس دوم مسيحيت است.
تايب ميم
صفحه 55:
شاید به همین دلیل باشد که بولتمان که بزرگترین متخصص عهد
جدید در قرن بیستم لقب یافته معتقد است: بسیاری از سخنان
مکتوب عیسی گفتههای خود او نیسست بلکه محصول حیات
جوامع مسیحی اولیه به شمار میرود.
صفحه 56:
با توجمبه لین مطللب در میان کتابهای عمد جدید
فقط انتساب ۷ رساله از رسالههای پیلس است که
قطعی قلمداد شدهاند :
رومیان» دو رساله به قرنتیان» غلاطیان؛ فیلبیان» اول
تسالونیکیان» فیلمون
لما دبگر رساله حاکه در عهد جدیدبه پیلس منسوب
لند و کلیسا عموماً لین انتساب را تأیید كرده است» از
در cient و فان نمی ade se Sly
منسوب باشد. این رساله ها عبارتنداز:
آثشسیان . کولیسان. دوم
تسالونیکیان» دو رساله به تیموتائوس و رسالهة تيطس.
متعاصيت سس
صفحه 57:
رساله به عبرانيان
در عهد جسيسيك رساله وجود داردكه كليسا در انتساب
dine پیلس اختلاف دارد و لّن رسالمبه عبرانیان است.
محتوای این رساله؛ شباهتهایی با رساله های پولس دارد و
در گذشته» بسیاری از دانشمندان مسیحی آن رلبه پو لس
نسبتمی دادند؛ لما سندی برای لین انتساب وجود ندارد
و هیچ کس نمیدلند واقعا نویسنده لین انجیل چه کسی
است .اما امروزه» کمترن رلبه بولس نسبت.مى دهند و
با انتساب آن را رد می کنند.
متعاصيت سس
صفحه 58:
نامه یعقوب
oe EE 1 کلیسا این نامه را نوشتة برادر حضرت عیسی میداند؛ اما ٠
<< بسیاری از دانشمندان این نسبت را ناصحیح دانسته» زمان
C را قرن دوم اعلام میکنند. م2 oT
9
( عیسٍسطورد با نساییخ/ فصللیل/ ص۲۹)
متعاصيت سس
صفحه 59:
رساله های پطرس
٠ در اواخر عهد جدید دو نامه منسوب به پطرس شهریار رسلان و جانشین عیسی مد
با وجود اختلافات وی با پولس و اینکه پولس پطرس را در نامه های خود ریا کار مب
كتاب ها نويسنده آن از بولس تمجيد ميكند ,
UM RE
صفحه 60:
متعاصيت سس
صفحه 61:
نامههاى يوحنًا
۰ اعتقاد کلیسا بر آن است كه اين رسالههاء نوشتة يوحنّاى حوارى است.
از طرفی» سبک نکارش آنها به كونهاى است كه بسيارى ميكويند
نويسندة آن بايد همان نويسندة انجیل چهارم باشده نه بوحّای
حواری؛ .ولی رساله دوم و سوّم با این جمله آغاز می شود: «من که
پیرم.» و این تعبیر نشان می دهد که به عنوان «پیر» معروف بوده
است.
۰ یوسبیوس, از دانشمندان قرن۴م. از پابیاس» دانشمند قرن دوم نقل ميٍ
کند که در آن زمان در شهر افسی دو نفر به نام «بوحا» میزیستهاند:
یکی بوحنای حواری و دیگری بوحنّای پیر. بسیاری بر اين باور هستند
كه این نامههاء بايد نوشتة بوحنای پیر باشد» نه بوحنای حواری.
متعاصيت سس
صفحه 62:
نامه بهودا
کلیسا این نامه را نوشتة بهوداء برادر حضرت عیسی میداند؛ اما
بسیاری از دانشمندان این نسبت را ناصحیح دانسته» زمان آن را
قرن دوم اعلام میکنند.
آرچیبالد رابرتسون مینویسد: احتمال میرود که هیچ یک از
رسالههای بوحنا و بهودا هم معتبر نباشند (عیسی اسطوره یا
تاريخ /فصل اول / ص۲۹)
nw متعاصيت
صفحه 63:
مكاشفة يوحنًا
٠ ابن كتاب يك مكاشفه دربارة حوادث آينده و آخرالزمان است و
كمتر به بحثهاى عقيدقى و تاريخى ميبردازد. در اين كتاب سخنى
از الوهيت مسيح نيست؛ بلكه مانند سه انجيل نخست او را يى
انسان و مخلوق معرفى ميكند. كتاب مكاشفه» كتابى است مانند
کتاب انبیای متأخْر عهد قدیم كه دربارة آينده سخن ميكويد و
است؛ يعنى به صورت رمزىء وقايع آخر الزمان و
nw متعاصيت
صفحه 64:
* دربارة نویسندة کتاب چند نکته را باید در نظر گرفت. خود کتاب ميٍ
گوید: نام نویسنده یوحن است. اما انديشه و طرز تفکر نویسنده با
نویسندة انجیل چهارم بسیار متفاوت است.
۰ از نظر زمان نگارش, بسیار زودتر از انجیل چهارم نوشته شده است و
بسیاری تاریخ نگارش آن را به زمان فشار و شکنجه «نرون» در سال
۶۵ برمیگردانند. یوسیبوس» در این باره گواهی داده است که این
كتاب نوشتة بوحنا حواری است و تقریبا در انتساب این کتاب به
بوحنای حواری تردیدی نیست.
متعاصيت سس
صفحه 65:
متعاصيت سس
صفحه 66:
:جمع بندی
٠ دريايان ميتوان به اين نتيجه رسيد كه فقط در انتساب کتاب مکاشفةٌ
يوحنًا به يوحناى حواری و انتساب هفت نام بولس به وى» هيج
اختلافى وجود ندارد و در بقية كتابها به رغم اعتقاد كليسا براى
صحت انتسابشان به مؤلّفين سنتى آنء نقادان کتاب مقدس نظرات
و دلايلى دارند كه ابن انتساب را تاييد نميكند.
nw متعاصيت
