بررسی غمز و دلک در منابع طب سنتی ایران
اسلاید 1: www.tabaye.ir
اسلاید 2: بررسی غمز و دلک در منابع طب سنتی ایران
اسلاید 3: معنای غمز و دلک:غمز در لغت به معنی فشردن، فشردن با دست، مالش دادن و مالیدن آمده است.دلک نیز به معنی ماليدن چيزي را، نرم و تابان گردانيدن، نيک بماليدن اندام، به دست ماليدن بدن را و مالش دادن آمده است.این عبارات به نوعی معادل واژة ماساژ امروزی است که هم برای رفع تنشها و خستگیها و هم درمان یا کمک به درمان بعضی از مشکلات طبی به کار میرود.
اسلاید 4: تعریف جدید از ماساژ درمانی:مجموعة دستکاریهای بافت نرم بدن که بر اساس قواعد علمی و برای طبیعی کردن این بافتها انجام میشود و شامل تکنیکهای دستی است که به صورت فشار ثابت یا جابجاشونده و یا نگهدارنده صورت میپذیرد.
اسلاید 5: دلک و غمز یا مالش اصطلاحاتی هستند که در مکتب طب ایرانی به عنوان اقدامی طبی، درمانی، اصلاحی و در بعضی موارد تشخیصی بهکار میرفته است.اما متأسفانه در طول زمان و با از رونق افتادن طب ایرانی، آموزش و کاربرد این شیوهها نیز منسوخ شد.این در حالی است که امروزه در بسیاری از نقاط دنیا ماساژ درمانی یک روش متداول در درمان یا کمک به درمان است.گسترش ماساژ درمانی در دنیای غرب مرهون تلاش پِر هنریک لینگ، محقق سوئدی است که در قرن نوزدهم با تأسیس یک مؤسسه در سوئد به این دانش رسمیت بخشید.
اسلاید 6: در منابع مختلف طب ایرانی به فراخور علاقه و توجه نویسندة کتاب، به صورت پراکنده و یا متمرکز به منافع و کاربرد دلک و غمز اشاره شده است.مرحوم محمد حسین عقیلی شیرازی در کتاب خلاصهالحکمه میفرماید:«بدانکه دلک که عبارت از مالش و مشتمال بدن است، اقسام میباشد: قویِ صلب، ضعیفِ لیّن، معتدل، کثیر، خشن، و املس...» و سپس خواص کلی هر یک از این انواع را به ترتیب زیر برمیشمرد:
اسلاید 7: قوی کردن عضو، تحلیل رطوبتهای سست کننده و جذب روح و خون به سوی عضوارخاء و نرمی عضوتسمین و فربهیلاغری عضوبزرگ کردن عضو، خشن کردن سطح عضو، دفع سردی مجمّد یا ریح محتبس
اسلاید 8: او دلک را نوعی ورزش میشمارد و علاوه بر آنکه تمامی خواص یک ورزش مناسب را برای آن نیز قائل است، خواصی را نیز شماره میکند که مخصوص دلک است و ورزش را فاقد آن میداند؛ از آن جمله:
اسلاید 9: تحلیل مادة غلیظ یا لزج که در عضوی خاص محتبس باشد.جذب و نفوذ دادن خون به عضوی که بر اثر عارضه دچار لاغری یا کوچکی شده است.جذب ماده از سویی به سوی دیگر.نگهداشتن رطوباتی که نباید تحلیل روند.به تحلیل بردن مواد زایدی که در عضلات تجمع پیدا کردهاند.ایجاد آمادگی برای ورزش (دلک استعداد) و برگرداندن بدن به وضع طبیعی پس از ورزش (دلک استرداد) که به آن از جهت ایجاد آرامش، دلکِ مسکّن یا راحت نیز گویند.
اسلاید 10: شیخالرئیس پورسینا ـکه رحمت خدا بر او باد ـ نیز علاوه بر اختصاص فصل چهارم (از تعلیم دوم از فن سوم از کتاب اول) به کلیات بحث دلک و همچنین توجه تخصصی به دلک و ورزش کهنسالان، تقریباً حدود 306 بار واژة دلک و حدود 97 بار واژة غمز را به کار برده است.وی در یک نگاه کلی، گذشته از کاربرد غمز برای تشخیص افتراقی بعضی از انواع ورم و وضعیتهای فیزیکی، این اقدام را در موارد زیر مورد اشاره یا توصیه قرار داده است:
اسلاید 11: نگهداری و مراقبت از نوزادان و شیرخواران، دندان درآوردن اطفال و سرماخوردگی شیرخواران؛لاغر کردن (تجفیف) بدن و منع سیلان رطوبت به مفاصل؛کنترل عوارض ناشی از القاء قی؛اصول و روش انجام فصد؛جذب و انتقال مواد از محلی به محل دیگر در بدن؛
اسلاید 12: افزایش جذب و تأثیر بعضی از داروهای پوستی؛تحریک مثانه برای خروج ادرار؛درمان بعضی از انواع فراموشی (نسیان)؛درمان بعضی از انواع صرع در شیرخواران؛کنترل یا درمان بعضی از انواع بیماریهای عصبی (خدر، تشنج، رعشه، فلج و اختلاج)؛
اسلاید 13: درمان شرناق (تجمع بیش از حد نوعی چربی در پلک فوقانی)؛درمان بعضی از انواع ورم ضمن اینکه متذکر میشود در بعضی از اورام، غمز به شدت مضر است.درمان بعضی از انواع ترومای کبد؛افزایش خونرسانی و بهبود تغذیه اعضاء؛درمان بروز ضعف ناشی از بعضی از انواع اسهال و اسهال خونی؛
اسلاید 14: درمان بیخوابی؛در درمان قولنج ریحی؛کمک به زایمان و درمان بعضی از انواع دیستوشی (سختی زایمان)؛در درمان فتق امعاء؛در درمان درد عرقالنَسا (سیاتیک)؛در کنترل خونریزیها.
اسلاید 15: مرحوم اعتماد الاطباء حاج میرزا حسین همدانی نیز در کتاب مقامع رشیق لمنکری طبالعتیق (برهان رسا) مطالبی را به کاربرد طبی پاشویة توأم با دلک و آبزنهای طبی آورده که مطالعة آن را نیز به علاقهمندان توصیه مینماید.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.