بررسی مدلهای تجارت الکترونیک
اسلاید 1: 1بررسي مدلهاي تجارت الکترونيکاستاد : آقای دکتر مديريارائه دهنده: ليلا خدابين
اسلاید 2: 2بررسي مدلهاي تجارت الکترونيک مقدمه تاريخچه تعريف تجارت الکترونيک زير شاخه هاي تجارت الکترونيک مزایای تجارت الکترونیک معايب تجارت الکترونيک نيازهاي تجارت الکترونيک مدلهاي تجارت الکترونيک پرداخت الکترونيک مدلهاي پرداخت الکترونيکي روشهاي پرداخت الکترونيکي مشکلات روشهاي پرداخت الکترونيک در ايران نتیجه گیری منابع ضمیمه
اسلاید 3: 3مقدمهتجارت الکترونيک مفهوم جديدي نيست،ولي در سالهاي اخير رشد فزاينده و غيرقابل پيش بيني داشته است. براي چنين رشدي فقط يک دليل مي توان ارائه کرد و آن اينترنت است.تجارت الکترونيک همان تجارت سنتي است فقط با اين تفاوت که ابزار کار آن متفاوت است.
اسلاید 4: 4تاريخچه ترکيب تجارت و الکترونيک از سال 1970 آغاز شد. در 26 اکتبر 1993 ، بيل کلينتون رئيس جمهور آمريکا، با امضاء يک دستورالعمل دولت فدرال را موظف کرد که در کمترين زمان ممکن تجارت الکترونيکي را براي خريد و فروش کالاها در سطح آمريکا به شکلي عملي درآورد.طبق اين دستورالعمل، چهار مرحله براي راه اندازي تجارت الکترونيکي تعيين شد:.تا قبل از مارس 1994، بايد ساختار و معماري يک تجارت الکترونيکي که قابل استفاده در سطح ايالات متحده باشد، تعيين گردد..تا قبل از سپتامبر 1994 ، يک تجارت الکترونيکي اوليه که دولت فدرال و توليد کنندگان خصوصي را قادر به تبادل اطلاعات باشند.تا قبل از جولاي 1995 ، يک سيستم کامل تجارت الکترونيکي اوليه در سطح کشور پياده سازي شود.تا قبل از ژانويه 1997 يک سيستم کامل تجارت الکترونيکي با تمام قابليتهاي ممکن در سطح کشور پياده شود.
اسلاید 5: 5تعريف تجارت الکترونيکدر يک تعريف ساده ، تجارت الکترونيک را مي توان انجام هر گونه امور تجاري و بازرگاني از طريق شبکه جهاني اينترنت بيان کرد.در يک تعريف دقيقتر، تجارت الکترونيک يعني انجام معاملات از طريق شبکه،يا خريد و فروش محصولات و خدمات از طريق فروشگاههاي اينترنتي وب.
اسلاید 6: 6زير شاخه هاي تجارت الکترونيک1- تجارت الکترونيک(E-Commerce)2- کسب و کار الکترونيک(E-Business)3- بازاريابي الکترونيکي(E-Marketing)4- بانکداري الکترونيکي(E-Banking)5- کارت هاي هوشمند6- مديريت روابط عمومي با مشتري
اسلاید 7: 7 مزاياي تجارت الکترونيک افزايش فروش افزايش درآمد افزايش سرمايه گذاري افزايش سطح رفاه زندگي مردم ايجاد فرصتهاي تجاري جديد براي صنايع و بنگاه هاي بازرگاني افزايش فرصتهاي جديد شغلي امکان ارائه خدمات و محصولات در سطح جهاني جلوگيري از اتلاف وقت و کاهش ترددهاي بي مورد کاهش هزينه هاي سربار و ايجاد رقابت در سطح بين الملل دسترسي سريع به اطلاعات عدم حضور واسطه کاهش هزينه هاي تبليغات کالا ورود به بازارهاي فرا منطقه اي در جهت بازاريابي جهاني
اسلاید 8: 8معايب تجارت الکترونيک تأثير ناشناخته آن بر روابط اجتماعي انسان کاهش ميزان توليد کاهش توليد شرکتهاي ورشکسته
اسلاید 9: 9نيازهاي تجارت الکترونيک يک سيستم بانکي روان و دقيق قوانين گمرکي،مالياتي و بانکداري الکترونيکي کد تجاري محصول تهيه و تدوين نظام مالي اطلاعات و نظام حقوقي اطلاع رساني (کپي رايت) امنيت اطلاعات محرمانه بودن اطلاعات شخصي تطبيق مقررات ملي با مقررات متحدالشکل بين المللي همکاري دانشگاهها،مراکز تحقيقاتي و سازمانهاي مختلف پذيرش اسناد الکترونيکي توسط قوه قضاييه تأمين، صدور و بکارگيري کارت اعتباري تأمين خطوط ارتباطي پرسرعت و مطمئن و ايجاد بستر مخابراتي به شکل بي سيم
اسلاید 10: 10مدلهاي تجارت الکترونيک تجارت Business to Business-B2B تجارت Business to Consumer-B2Cتجارت Consumer to Consumer-C2C تجارت Business to Administration-B2A تجارت Consumer to Administration-C2A تجارت Government to Government- G2G تجارت Government to Business -G2B تجارت G2E- Government to Employee تجارت PEER TO PEER- P2P
اسلاید 11: 11 تجارت Business to Business-B2B اين نوع تجارت ، تجارت بين دو بنگاه مي باشد. براي انجام خريد و فروش عمده توسط تجارت الكترونيك، از سرويس B2B استفاده مي شود. به عنوان مثال چنانچه توليد كننده يك ماده اوليه بخواهد توليدات خود را از طريق تجارت الكترونيك به يك خريدار بفروشد، مي بايست هر دو طرف معامله از سرويس B2B استفاده كنند.
اسلاید 12: 12 تجارت Business to Consumer-B2C اين نوع تجارت ، تجارت بين بنگاه و مصرف کننده مي باشد. تجارت الکترونيکي بين بنگاه و مشتري بسيار متداول است. در حال حاضر زمينه فروش کالا و خدمات که از طريق اينترنت و بر اساس B2C انجام مي پذيرد.
اسلاید 13: 13تجارت Consumer to Consumer-C2C در تجارت C2C يا تجارت بين مصرف کننده و مصرف کننده انواع مزايده و مناقصه کالاها از طريق اينترنت قرار مي گيرد. نمونه اي از اين نوع تجارت الکترونيک را مي توان در سايت EBay مشاهده نمود.
اسلاید 14: 14تجارت Business to Administration-B2A اين نوع تجارت شامل کليه فعالیتهای مالي و تجاري بين شرکتها و سازمانهاي دولتي مي باشد. تأمين نيازهاي دولت توسط شرکتها و پرداخت عوارض از جمله مواردي است که مي توان در اين گروه گنجاند.
اسلاید 15: 15تجارت Consumer to Administration-C2A اين گروه هنوز پديدار نشده است ولي تعاملات مربوط به پرداخت ماليات بر درآمد اشخاص و هر گونه امور کسب کار که بين دولت و آحاد مردم متصور است در اين گروه قرار مي گيرد.
اسلاید 16: 16تجارت Government to Government- G2G براي انجام معاملات و قراردادها ميان دو كشور از اين سرويس استفاده مي شود . براي نمونه ، چنانچه دو كشور يا دو موسسه دولتي بخواهند در زمينه صادرات و واردات قراردادهايي ببندند ، بايد از اين سرويسها استفاده كنند . اين سرويس ميتواند سرويسهاي ديگري را نيز در برداشته باشد . مانند : -G2C Government To Citizen ( موسسه دولتي به شهروند )
اسلاید 17: 17تجارت Government to Business -G2B و تجارت G2E- Government to Employee مؤسسه دولتي به بنگاه اقتصادي G2B- مؤسسه دولتي به كاركنان G2E-براي اينكه بتوان سرويس هاي G2G, G2C , G2B , G2E , را به كار گرفت , نخست بايد دولت الكترونيكي پياده سازي شود.
اسلاید 18: 18تجارت PEER TO PEER- P2P مدل تجارت الكترونيكى P2P براى تسويه حساب كردن شركت كنندگان در حراج بافروشنده است كه مشهورترين آنها سرويسى است به نام PAYPAL . تجارت P2P در چهارچوبى كار مى كند كه افراد بتوانند مستقيما با هم پول رد و بدل كنند و در حاليكه سهم اصلى داد و ستد پولى را نقل وانتقالات رو در رو بعهده دارد، فن آورى تلفن هاى همراه تعداد افراد بيشترى را در دادوستد غيرحضورى سهيم مى كند.
اسلاید 19: 19مزاياي تجارت B2Cکاتولوگ و مشخصات کالاها به سهولت قابل دسترسي و مشاهده بوده و مشتري قادر است بر اساس ويژگي هاي متعدد همچون نام،نوع،رنگ،وزن،قيمت و... کالاي مورد نظر خود را پيدا کند. توضيح کالاها مي تواند به همراه تصاوير متعدد بوده و در عين حال مي تواند شامل تصاوير سه بعدي نيز باشد. کالا ها و خدمات مي توانند توسط بقيه خريداران نظر دهي شوند و مشتري قادر است از نظرات بقيه خريداران مطلع شود. خريد از فروشگاه مي تواند به صورت 24 ساعته در تمام ايام هفته انجام گيرد. بعضي از محصولات همچون نرم افزار ، کتابهاي الکترونيکي ، موسيقي، فيلم،... در همان زمان خريد قابل دريافت از سايت فروشگاه است. کالا ها معمولاً از فروشگاه هاي فيزيکي ارزانتر است(به علت کم بودن هزينه هاي سربار فروشگاه وزياد بودن تعداد خريداران)
اسلاید 20: 20مزاياي تجارت B2Cفشار و استرس معمول در هنگام خريد از يک فروشگاه فيزيکي به هنکام خريد از يک فروشگاه الکترونيکي وجود نخواهد داشت. مقايسه انواع گوناگون يک کالاي خاص در فروشگاههاي مختلف مي تواند به راحتي انجام گيرد.فاصله بين اين فروشگاه ها يک Click است. خريدار قادر است کليه فروشگاه ها را براي يافتن مناسبترين قيمت براي کالاي مورد نظر خود جستجو کند. خريدار پس از انتخاب کالا،به سادگي و با فشردن چند کليد قادر به انجام سفارش و پرداخت هزينه ها بوده و بعد از مدت معيني کالاي خريداري شده را در منزل خود در يافت خواهد کرد. بعد از دريافت کالا ،اگر مشکلي در کالاي دريافت شده موجود باشد ، خريدار مي تواند به سايت فروشگاه مراجعه کرده و از امکانات ارجاع کالا استفاده کند.
اسلاید 21: 21امتيازات تجارت الکترونيک از ديدگاه فروشندگان و صاحبان فروشگاههاي الکترونيکي هزينه راه اندازي فروشگاه الکترونيک بسيار کمتر از فروشگاه فيزيکي است. تبليغ محصولات به راحتي و به ارزاني در سطح جهان ميسر است. مشتريان منحصر به يک منطقه يا کشور خاص نبوده و محيط فروشگاه با مرزهاي جغرافيايي محدود نخواهد بود. رقابت جهت جذب مشتري، سبب ارتقاء کيفيت محصول مي گردد. اضافه کردن سرويس هاي جديد نظير پشتيباني ،خدمات،جوابگويي سوالات مشتريان و غيره مي تواند به سهولت انجام پذيرد. تعداد مشتريان و خريداران به سرعت قابل افزايش است. نرخ سود در مقابل هزينه هاي مصرفي ، افزايش خواهد داشت. ارتباط با توليدکنندگان کالا ها ،با حذف واسطه ها بهينه خواهد شد. ارتباط با توليدکنندگان و مشتريان به سهولت از طريق صفحات وب و ايميل صورت مي پذيرد.
اسلاید 22: 22مراحل فرآيند تجارت الکترونيکCatalogingNegotiation Contracting Payment Delivery After sale support
اسلاید 23: 23 مراحل راه اندازي يک تجارت B2C دامنه و ثبت آنطراحي و ساخت سايتاجاره فضا بر روي اينترنت (Host)پرداخت الکترونيکيتأمين امنيت سايتبازاريابي ،تبليغ و جذب مشتريبررسي و تحليل کارايي سايت
اسلاید 24: 24Domain سايتهاي تجارت الکترونيک Biz يا Comمي باشند.
اسلاید 25: 25طراحي و ساخت سايتبرخي از عوامي که باعث موفقيت يک سايت و اثربخشي آن مي گردد عبارتند از: سايتهاي تجاري موفق در اينترنت، بيشتر از منظر مشتري طراحي مي شوند تا شرکت. استفاده و مرور مطالب سايت آسان است. هنگام سفارش و فروش کالا شيوه و نحوه کار براي مشتري آسان مي باشد. ارتباط با کاربر بيشتر در سطح فردي و شخصي است. ارتباط مشتري با سايت و مسولين آن بسيار آسان است. شرکت يا مسولين سايت به ارتباطات و بازخور سايت پاسخ مي دهند. مطالب سايت به سرعت به روز شده و باعث بازگشت مجدد مشتري مي شود.
اسلاید 26: 26روشهاي سرعت بخشيدن به اجراي سايت وب 1. فشردن اندازه پرونده گرافيکي 2. استفاده از جدول 3. رها شدن از کدهاي اضافيwww.marketingtips.com/tools.html
اسلاید 27: 27انتخاب يک ميزبان وب مناسب قابليت اطمينانخدمات مشتري زمان پاسخگويي زمان مطمئن بالا بودن سرويسگر چيدمان سازمان شرکت محافظت در مقابل بلاياي طبيعي محافظت در مقابل قطع برق ميزان امنيت سرويسگرها
اسلاید 28: 28پرداخت الکترونيک پرداخت کننده (Payer) دريافت کننده (Payee) بانک کارگزار مشتري (Issuer) بانک کارگزار فروشنده (Acquirer)
اسلاید 29: 29ويژگي هاي يک روش پرداخت الکترونيکي مناسبامنيتSecurityقابليت بررسي Audit abilityکارايي Efficiencyقابليت اطمينان Reliability مقياس پذيري Scalability قابليت مجتمع شدن Integrationقابليت پذيرش Acceptabilityهزينه پايين Low Cost گمنامي Anonymity
اسلاید 30: 30مدلهاي پرداخت الکترونيکي1. مدل پرداخت مستقيم مانند پول (Direct Cash Like)
اسلاید 31: 31مدلهاي پرداخت الکترونيکي2. مدل پرداخت مستقيم بر مبناي حساب Direct Account Based
اسلاید 32: 32مدلهاي پرداخت الکترونيکي3. مدل پرداخت غيرمستقيم کشش بر مبناي حساب Indirect Pull Account Based
اسلاید 33: 33مدلهاي پرداخت الکترونيکي4. مدل پرداخت غيرمستقيم فشار بر مبناي حساب Indirect Push Account Based
اسلاید 34: 34روشهاي پرداخت الکترونيکيکارت اعتباريCredit Cardچک الکترونيکي E-check
اسلاید 35: 35امضاء ديجيتالي
اسلاید 36: 36روشهاي پرداخت الکترونيکيپول ديجيتالي
اسلاید 37: 37انواع ديگر پرداختهاي الکترونيکسيستم Cyber Cash شامل کليدهاي رمز عمومي و اختصاصي و امضاء ديجيتالي سيستم مايکروسافتمحصولات Ms Back Office E-Wallet يا کيف الکترونيکي مربوط به شرکت Master Card است
اسلاید 38: 38مشکلات روشهاي پرداخت الکترونيک در ايراناستفاده از کارتهاي اعتباري در ايران بسيار مشکل است.از نظر فرهنگ تجاري، خريدار اين اعتماد را به فروشنده ندارد که مشخصات کارت اعتباري خود را به فروشنده بدهد و او بتواند از آن برداشت کند.زير ساختهاي حقوقي و قانوني براي رسيدگي به تخلف وجود ندارد.گرفتن کارت اعتباري بين المللي در ايران کاري بسيار دشوار است.گرفتن ID Merchant شناسه مخصوص فروشنده يا بازرگان در ايران تقريبا غير ممکن است.بانکها استفاده از کارتهاي اعتباري را حمايت نميکنند.جريمه بد حسابي از نظر شرعي مشکل دارد.
اسلاید 39: 39نتیجه گیریكاهش زمان چرخه توليد و زمان بازاريابىتقويت كارمندان وكار گروهى بهبود زنجيره توليد سفارشى سازى انبوه مدلهاى تجارت الكترونيك و بسترهاى آن با سرعت بسيار زياد در حال تغيير هستند. لذا تعداد زيادى از شركتها و افراد منتظر ثبات بيشترى هستند تا وارد اين حيطه شوند. به علت نوين بودن و ناآشنايى توليد كنندگان و مصرف كنندگان با مدلهاى تجارت الكترونيك, در بسيارى از فيلدها حجم مبادلات بالقوه براى اجرا و استفاده از مدلهاى تجارت الكترونيك كمتر از حجم مناسب و لازم براى شروع به کار است.
اسلاید 40: 40منابعIEEE:Commitment-based approach to categorizing, organizing and executing negotiation processes Haifei Li; Jun-Jang Jeng; Jen-Yao Chung Page(s): 12- 15E-Commerce, 2003. CEC 2003. IEEE International Conference onPublication Date: 24-27 June 2003E-commerce Security Series Publications, Information Systems Audit and Control Foundation (ISACF), 2000-2002B2B E-COMMERCE: A PRIMER,Bruno Floriani,Lapointe Rosenstein,Montreal, QuebecE-COMMERCE AND CHANGING DISTRIBUTION AND PRODUCTION MODELS,Alain Rallet,Professor of Economics, University of Paris Sud (ADIS)Cobb, S. (1996). Security Issues in Internet Commerce, Proc. IEEE Southcon 96, June, PP. 186-191.ww.ecommerce.g.v www.Ecommerce.time.com www.ebay.com.sg www.IRANdoc.Ac.ir www.bambooweb.com/articles/e/l/Electronic_Commerce.htmlwww.interactivemusicnetwork.org/wg_protection/documents.html
اسلاید 41: 41برای استفاده از محتویات مقالات و همچنین اسلایدها و متن کامل مبحث مورد نظر، می توانید به سایت : www.khodabin.com مراجعه نمائید.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.