صفحه 1:
|۳1
2۱9/۹۱۱۹
گردآورندة
۱ فرزان فرزانه
تحت نظر جناب آقاى دكت
ب اقاى د شف
كتر رسول شفايى
بهمن ۱۳۹۰
صفحه 2:
ضرورت پرداخن به این موضوع
"تعدد مدلهای تغییر
*تعدد انواع تغییر
*ضرورت شناسایی گونه های مختلف تغییر و مدلها به منظور انتخاب
متناسبترین مدل با شرایط سازمان به ویژه در سازمان های بومی
صفحه 3:
تغییر سازمانی
#محيط يويا
#نوآوری
#سازمان به عنوان یک سیستم باز اجتماعی
#مزیت رقابتی
#هرج و مرج و آشفتگی
#مدیریت تغيير
صفحه 4:
فرایند تغییر
فر آیندی ساختاریافته و مجموعهای از ابزارها برای پیشبرد اهداف
جدید و با آینده مطلوب سازمان
صفحه 5:
چرایی» چیستی,چکونکی ۰ .2 ؟ #/
4 ت
چه چیزی باید بهبود داده شود؟ +
© جكونه بايد بهبود داده شود؟ و
#جه نتايجى به واسطه بهبود مدنظر است؟
* فرآيند بهبود جكونه بايد اجرا شود؟
© بيامدهاى بهبود جه مواردى هستند؟
~
صفحه 6:
موارد قابل توجه در مدیریت تغییر
ارزیابی چشم اندازن ماموریت و اهداف
مقاومت سازمان
انگیزش * استراتژی سازمان
‘eae ساختار
© كنترلهاى مديريت با
آگاهی فرهنگ
© اشتياق و نوآوری
Gabe © افراد
© عرق سازمانى فضای گفتگو و روابط
وو. © عقايد
صفحه 7:
گونه های مدلهای تغییر «وعردون
1 مدلهای رشدی پاتوسعه گرایانه 1۵۷۵10۵81۵1
؟ برای بهبود مهارت يا فرایندی خاص در سازمان که در شرایط فعلی وجود دارد
* مى توانند برنامه ریزی شده يا نوظهور, تدریجی یا ناگهانی باشند
۱ مدلهای انتقالی Transitional
* به دنبال دستیابی به یک آینده مطلوب مشخص ومتفاوت با وضع موجود
& — ضمنی, برنامه ریزی شده و نوظهور یا رادیکال
ااا. مدلهای دگر گونی Transformational
© ذاتاراديكال
© الازم است فرضيات سازمان و اعضاى آن كلا دكركون شوند
صفحه 8:
گونه های مدلهای gad )29935135(
0 بستر سازمان ٠
* موارد نيازمند تغيير
٠ استراتزيهاى تغيير
| ۶ عاملین و بازیگیان ۱ ا
عتقلای ی [610181 سس
* رشدی Developmental
Political 2.0 *
were EV OREO DALY hal S3-
صفحه 9:
سازمان: ساختار اجتماعی
حال رشد.
تفيير: بيشرفت طبيعى
.استرا تزى: توسعه سازمانى
0 ean
252017
القيير: رد اكزير
۳
اسازمانى
00
تعاملى
ساز
Peters
تغیبر:تطبیق با محیط جدید.
استراتؤى: برنامه ريزى شده
ابالابه يابي)
بازیگران: مدیریت ارشد.
سازمان: اجتماعی کثرت
9
تفيير: شوب و تفارضات
استراتزى: جاتمابى. كفتكو
مشتاق
صفحه 10:
5»
۶
مدلهای بررسی شده در این ارائه
(Kotter 8 Step Model) ,3 yas gl al> yo مدل هشت
(Kurt Lewin’s Planned Change Model)gyq) مدل تغيير برنامه ريزى شده کرت
(Lippit)
مدل تغییر
مدل
برنامه تغییر بکارد(80018:0۳04)
استراتژی های تغییر تورلی(۲۳:161)
مدل تغيير بريجز(5 871096 ).
0101605 Model siz Jase
(Mento, Jones and Dimdorfer) 55.019 5 مدل منتو. جونز
(Schein’s Extension of Lewin’s Change Model).
(Action Research Model) مدل اقدام-يزوهش
مدل 758 مکینزی(۷ ۱1610015۳ ۱۸۵۳۲ 6)
مدل هفت مرحله ای تغییر
مدل سیستمی تغییر
مدل همسانى نادلر و توشمن(20061< 0عهعنجوصمی (adler-Tushman
چارچوب تغییر تیچی (۵00۷021 750 وط6) 71۳0
(Weisbord’s Six box model) 5529 مدل شش جعبه این
مدل ادکار ۸16۸1۴
a )
صفحه 11:
مدل تغییر برنامه ریزی شده کرت لوین (Kurt Lewin1939)
صفحه 12:
Organizational Performance |
New Norms support
outstanding performance
Old Norms |
maintain status quo_|
مدل تغییر برنامه ریزی شده کرت لوین (Kurt Lewin1939)
صفحه 13:
مدل تغییر برنامه ریزی شده کرت لوین (Kurt Lewin1939)
صفحه 14:
مدل تغییر لیپیت(1958 تانونا)
صفحه 15:
مدل تغییر شین (5006:01980)
صفحه 16:
برنامه تغییر بکار 1969(۵ 601270ظ 70عطهن؟)
صفحه 17:
مدل هشت مرحله ای تغییر کاقر (.[006 Kotter 8 Step
1990(
صفحه 18:
مدل هشت مرحله ای تغییر کاتر (.[006 Kotter 8 Step
1990(
OD) Sed eter
كك ا
خلق یک چشم انداز ور
صفحه 19:
۰ خداحافظی با کلیه رویه های قبلی در مشاغل. مشارکتهاء مکانهاء
و حتی مدیران و ناظران که قابل تغییر هستند
*_محیط کاره مسئولیتها و قوئین همه تغییرکرده اند و روابط
همکاری و گزارش دهی. همگی جابجا شده و هیچ چیز در
سازمان هنوز به ثبات نرسیده است
* تعیین مجدد روشهای انجام کارها و وظایف كوناكون و حتی
تعیین رویه جدید در انجام کارهای مشابه |" Peet ۳
Bridges (1991) 35099 pati Juo
صفحه 20:
a
(ick 2003) Sa مدل
بررسی نیاز سازمان به تغییر
ایجاد دیدگاه مشترک و جهت گیری یکسان در سازمان
رها شدن ار كذشته
إجاد احساس مرورت Gly فر
حمايت قدرتمند از نقش هاى رهبر
تامين و جلب حاميان سياسى
تدوين برنامه اجرایی
ایجاد ساختار توانمند ساز
گفتگو مشارکت دادن افراد و صادق بودن
به ثبات رساندن .تقویت و رسمی کردن تغییر
صفحه 21:
3
Mento, Jones and Dimdorfer) 8 guess 4 jig cate Jao
(2002 * 1
ايده تغيير و مفهوم آن
تعريف اقدام هاى لازم براى شروع تغيير
شناسايى اقليم و شرايط تغيير
تدوين برنامه تغيير
يافتن و يا تربيت حامى تغيير
آماده ساری مخاطیان تقییر
ایجاد تناسب فرهنگی برای استموارتفییر
نتخاب یک گروه رهبری تغییر
ايجاد بردها و موفقيت هاى كوجك در طى دوره تغيير به منظور ايجاد انكيزش
كفتكوى مستمر و استراتؤيك در باره تغيير و انتقال بايدار مفاهيم
يكبارجه سازى يادكيريهاى حاصل شده
صفحه 22:
(Shield 1999 ) Whew مدل
صفحه 23:
ام ره اما
‘THE ACTION RESEARCH MODEL:
RECYCLING FEATURES
tera Consutant
‘Action 1
(Action Research 2005) مدل اقدام-پژوهش
صفحه 24:
Strategy k
صفحه 25:
سازمان ها سیستمهای باز اجتماعء
هستند که درون محیطی بزرگتر از خود
قرار دارند
سازمان ها موجودیت بویا دارند
رفتر سازمانی در سطوح فرد؛گروه و
ers |
* . تعاملات رفتار سازمانی نیز بین سطوح
فرده گروه و سیستم رخ می دهد
مدل همسانی نادلر و توشمن ۴۱۵۵6۱ 009۳۵6066 ۱۱۵۵۱6۲-۲6۵0
صفحه 26:
TPC (tychy's framework1983) od pad چا رچوب
مدیریت منابع انسانی
ها همه اکان بای قشهای جدید ماد
اراد در te St یلیم
چه طرح توسعه ای نا است!
FT ae Ep ake OT
رای حمایت از قیر سیستم داش طراحی
سياستهاى ارزيابى را مديريت كنيف
يج يميج جع
رای شكل دادن فرهك جديد بادا هار
أموزشهاى لازم برا هماهدكى افراد باتقيير
ساختار
212015
القشهاى جديد بايد يكبارجه شوند
ساختارهیی بای عمایت تقبير لازم
بازخورد هاى منفلم كاركنان
aR er oe
Get jg هی جمید pa
SS ee
نظ فرهتكى حمايت Se Si
روحيه مشاركت را تقويت كنيد
ماموریت
She GB oma
تعريفه ماموريت سازمان.
در نظر گرفتی he وق امد
بای نياز احتمالى
FETA SE Fan
اموریت و استوازی تم
Tawa ST
جكينه استرائؤى تفيير بر كسب
فرهنگ سازمان را در راستاى
صفحه 27:
TPC (tychy's framework1983) sud padi Wg slo
v
ورودی منایع
تاریخچه
صفحه 28:
مدل شش جعبه این ویزبورد (1978 ۴۵۵6۱ ۳0۶ 5 ۷۵۱50۵۲۵۲5
50007
آيا سازمان با محيط خود تناسب و برازش دارد؟
آيا ساختار سازمان متناسب با تحقق اهداف مى باشد؟
هنجارها و مقاصد سازمان در يك راستا هستند و آيا تعارضات سازمان به علت تفاوت سيستمهاى رسمى و غير رسمى است'
برازش بين سازمان و محيط - كستره توانایی و کارایی ساختار و اهداف برای تغییر
برازش بین افراد و سازمان - گستره حمایت افراد از مکانیزمهای برنامه ریزی شده برای اهداف تغییر
روشهای جمع آوری داده ها
۰ مطلعه: گزارشها. چارتها و غیره
las
مضا
i *_روشهاي بازخورد اسم
صفحه 29:
5»
(Weisbord’s Six box model 1978) 9599529 مدل شش جعبه این
TONS oe
‘With technologies?
mee
ENVIRONMENT
(Human Needs)
صفحه 30:
Prosci’s ADKAR® Model
#سازمان تغییر نمی کند مگر آنکه افراد درون سازمان تغییر کنند
شما نمی توانید تغییر را در سازمان مديريت كنيد مكر اينكه بدانيد *
جكونه تغيير را در فرد مديريت كنيد
* اين مدلء فازهاى موردنياز براى زمانى كه فرد با تغيير مواجه مى شود را
بیان مینماید.
* اين مدل. ابزاری بنیادی برای درک "چگونگی, چرایی و زمان" استفاده
از ابزارهای مختلف مدیریت تغییر محسوب میشود.
صفحه 31:
پنج سنگ بنا برای یک تغییر موفق
آگاهی از ضرورت تغییر
تمایل برای مشارکت و حمایت تغییر
دانش چگونگی تغییر
توانایی در جاری سازی تغییر
تقویت و پایدار سازی تغییر
Awareness
Desire
Knowledge
Ability
Reinforcem
ent
صفحه 32:
صفحه 33:
2
4
4
3
5
Presta
صفحه 34:
استفاده از ۸0۷۸5 برای تغیبری متفاوت
صفحه 35:
همه افراد به یک صورت تغیبر نمی کنند
R
A
1 |
A/D
A
Person A
Person B
Person C
Person D
Person E
Person F
Person G
Person H
Person I
صفحه 36:
عملکرد های ۸0۱۲۵
#برنامه ریزی برای تغییر
#شناسایی مشکلات
#اعمال عملیات اصلاحی
صفحه 37:
مدیریت تغییر سازمانی با خاض)انا۸
* چرا این اهرمها ضروری هستند؟
* هدف از هر کدام چیست؟
‘Communication ss ‘
| Sponsorship ji * i
| Coaching gw» 0 *
| Training (3351 *
| Resistance cwoslic cy pro * |
صفحه 38:
ADKA
oe مد برد
:لام
1323 ب سككس
===
صفحه 39:
ارزیابی ۸0۱۲۵۲
ADKAR Worksheet
Business change management
#كاربركياى 1 1014م
#تغيير انفرادى
ير سازمان
#تغيير استراتزى
صفحه 40:
ADKAR ارزیابی
Rank (1 - 5)
Element
Awareness
Desire
Knowledge
Ability
Reinforcement
صفحه 41:
مثال هابی از پروفایلهای ADKAR
0 ۵ وه ه و۵ ده
صفحه 42:
3
i. 3
5 Rational 23 ptt yt guns ob
3 4
: امع اهمه لام 5
1 3
Rational a oe
a> a
oh atonal Evo
1 3
Rational a
1 1
15 Rational 3 مرهله یر
1 1
م 0
3 a4
$4 Rational له على ب لف
1 1
Rational a boldly be
13
ah 3
a Rat}onal Polit| Nas مرهله
1 Ratjona} Bolit مرهله عم
3 ع
1 Rational 3 هموح کل
x 33
3 Rational 355 ۳
1 3
Rational 4 ليق ؟. Ja مرهله تسوسعه
} 3
Rational 5 1-2
2
3 1
35 Rational 3 be
a 33
Rational 5-5 تسقييرة she
1 1 1 3
1 x ds
4 1 ab 38
صفحه 43:
71۲
9
چم
"۷
"۷
ca
™
"۷
"۷
صفحه 44:
* مدل ۸1016816 با ارائه یک متولوژی کامل, کلیه جنبه های مدیربت تغییر را در
سازمان پوشش می دهد
* از یک مدل مشخص به عنوان الگوی تغییر در سازمان نمی توان استفاده کرد و
استفاده از مدلهای تئوریک نیاز به مطالعه شناختی و تطبیقی دارد
* قبل از اقدام به شناخت وضعیت فعلی و تحلیل نیاز های سازمان ضروری
صفحه 45:
قابلیتمای مطالعاتی پیش رو
۰ سازمان,. نیاز ها و مدلها
* تدوین نمودار جانمایی شاخص های
* انجام مطالعات مقایسه ای و تطبیقی برای مدیربت توسعه و تغییر در
سازمان های ایرانی
* بومی سازی مدلهای تغییر با توجه به نقش بزرگ فرهنگ و نیروی انسانی
صفحه 46:
“تن هو WEAR مدلهلى كليدى مديريث ترجمه فرهتكى و مکرا: رس تهران
#مومنى. هوشنك. 152 ذكره هلى مديريث. جاب اول سيهر: هران
"کمن درون 152 فرلسوى مديريت تفبير. ترجمه نقوى و همكارن. ارك. تون
it A ITA ترجمه اكبرى و همكاران. أ هران
*جان هى ز. 17 مديريت تحول استاتزيك در تكورى و عمل, ترجه تايج.ناشر مؤسسه كناب مهريان: هران
‘Reiss, Albert J, Jr, Ed; Roth., and Jeffrey A., Ed. (1993), Understanding and Preventing Violence, Washington, D.C.
‘National Academy Press,
‘Robbins, S.P. (2005), Organizational Behavior (11th Ea.), Upper Saddle River, Nj: Pearson Education, Ine.
Robbins, $.R. and Duncan, RB. (1988), ‘The Role of the CEO and Top Management in the Creation and Implementation,
Johnson, S. (1998), Who Moved My Cheese?, Penguin Putnam, Inc., New York, NY.
Kanter, R. (1985), The Change Masters: Corporate Entrepreneurs at Work, Unwin Paperbacks London, pp. 84-87, 304
306,
Shields, J. (1999), Transforming Organizations, Methods for Accelerating Culture Change Processes., Information
Knowledge Systems Management, Vol, No.2, (Apr), pp.105-115,
‘Simonson, M. (2005), Distance Education: Eight Steps for Transforming an Organization., The Quarterly Review of
Distance Education, Vol.6, No.2, pp.7-8.
صفحه 47:
با سپاس از توجه شما
بررسی مدل های تغییر سازمانی
با تمرکز بر مدل ADKAR
گردآورنده
فرزان فرزانه
تحت نظر جناب آقای دکتر رسول شفایی
بهمن 1390
1
ضرورت پرداخن به این موضوع
•تعدد مدلهای تغییر
•تعدد انواع تغییر
•ضرورت شناسایی گونه های مختلف تغییر و مدلها به منظور انتخاب
متناسبترین مدل با شرایط سازمان به ویژه در سازمان های بومی
2
تغییر سازمانی
محیط پویا
رقابت
نوآوری
سازمان به عنوان یک سیستم باز اجتماعی
مزیت رقابتی
هرج و مرج و آشفتگی
مدیریت تغییر
3
فرایند تغییر
فرآيندي ساختاريافته و مجموعهاي از ابزارها براي پيشبرد اهداف
جدید و یا آینده مطلوب سازمان
وضعيت آينده
(مطلوب)
مرحله تغيير
وضعيت
موجود
4
چرایی ،چیستی،چگونگی
چه چیزی باید بهبود داده شود؟
چگونه باید بهبود داده شود؟
چه نتایجی به واسطه بهبود مدنظر است؟
فرآیند بهبود چگونه باید اجرا شود؟
پیامدهای بهبود چه مواردی هستند؟
زمان حاضر
نتایج آینده استراتژی
اقدام تغییر دهنده
بازنگری
مدل مدیریت تغییر
افراد
5
موارد قابل توجه در مدیریت تغییر
ارزیابی
مقاومت
انگیزش
رهبری
کنترلهای مدیریت
آگاهی
اشتیاق
دانش
عرق سازمانی
و ...
چشم انداز ،ماموریت و اهداف
سازمان
استراتژی سازمان
ساختار
فضا
فرهنگ
نوآوری
افراد
فضای گفتگو و روابط
عقاید
نظام پاداش و تنبیه
بازخورد
6
گونه های مدلهای تغییر
(رویکرد اول)
مدلهای رشدی یاتIوسعه گرایانهDevelopmental I
.I
برای بهبود مهارت یا فرایندی خاص در سازمان که در شرایط فعلی وجود دارد
می توانند برنامه ریزی شده یا نوظهور ،تدریجی یا ناگهانی باشند
.IIمدلهای انتقالی Transitional
به دنبال دستیابی به یک آینده مطلوب مشخص و مIتفاوت با وضع موجود
ضمنی ،برنامه ریزی شده و نوظهور یا رادیکال
.IIIمدلهای دگرگونی Transformational
ذاتا رادیکال
الزم است فرضیات سازمان و اعضای آن کال دگرگون شوند
7
گونه های مدلهای تغییر
(رویکرد دوم)
شاخص ها
•
•
•
•
بستر سازمان
موارد نیازمند تغییر
استراتژیهای تغییر
عاملین و بازیگران
•
•
•
•
عقالییRational
رشدی Developmental
سیاسی Political
تکاملیEvolutionary
گونه ها
8
ممتد
رشدی
سازمان :ساختار اجتماعی
شکل یافته
تغییر :تطبیق با محیط جدید
استراتژی :برنامه ریزی شده
(باال به پایین)
بازیگران :مدیریت ارشد
سازمان :ساختار اجتماعی در
حال رشد
تغییر :پیشرفت طبیعی
استراتژی :توسعه سازمانی
بازیگران :گستره کارکنان
سیستم
تکاملی
عقالیی
بازیگران
سازمان :اجتماعی کثرت
گرایانه
تغییر :آشوب و تعارضات
استراتژی :جانمایی ،گفتگو
بازیگران :گروه های
مشتاق
سازمان :سیستم ناپایدار
تغییر :رشد ناگزیر
استراتژی :قابلیتهای
سازمانی
بازیگران :زیرسیستمهای
تعاملی
منقطع
سیاسی
9
مدلهای بررسی شده در این ارائه
مدل هشت مرحله ای تغییرکاتر ()Kotter 8 Step Model
مدل تغییر برنامه ریزی شده کرت لوین() Kurt Lewin’s Planned Change Model
مدل تغییر لیپیت() Lippit
مدل تغییر شین()Schein’s Extension of Lewin’s Change Model
برنامه تغییر بکارد()Beckhard
استراتژی های تغییر تورلی()Thurley
مدل تغییر بریجز() Bridges
مدل جیک()Jick’s Model
مدل مِنتو ،جونز و دیمدورفِر()Mento, Jones and Dimdorfer
مدل اقدام-پژوهش()Action Research Model
مدل 7Sمکینزی()S MODEL McKINSEY-7
مدل هفت مرحله اي تغيير
مدل سيستمي تغيير
مدل همسانی نادلر و توشمن()Nadler-Tushman congruence model
چارچوب تغییر تیچی )TPC (Tichy’s TPC framework
مدل شش جعبه این ویزبورد() Weisbord’s Six box model
مدل ادکار ADKAR
10
مدل تغییر برنامه ریزی شده کرت لوین ()Kurt Lewin1939
سه گوIنه منش
رهبری
دموکراتیک?
Democratic
استبد?ادی
Autocratic
آزاد Laissez-
Faire
11
Click icon to add picture
)Kurt Lewin1939( مدل تغییر برنامه ریزی شده کرت لوین
12
مدل تغییر برنامه ریزی شده کرت لوین ()Kurt Lewin1939
باز یخ
تغییر
یخ زدایی
13
مدل تغییر لیپیت()Lipitt 1958
روابط تغییر
دستیابی به روابط
نهایی تغییر
باز یخ
تغییر
یخ زدایی
14
مدل تغییر شین ()Schein1980
باز یخ
روابط با
دیگران
تغییر
خود
• تجدید ساختار شناخت
یخ زدایی
• احساس ضرورت تغییر
• نارضایتی از شرایط کنونی
• آگاه سازی
15
برنامه تغییر بکارد()Richard Beckhard 1969
16
مدل هشت مرحله ای تغییرکاتر (Kotter 8 Step Model.
) 1990
پیشینانتقال صریح
ناکارآمدی در
موانع و رویه های
شوند
می
انداز
جایگزینوچشم
دیدگاهدرهامورد ترسیم
فقدانو روشنغفلت
افق دید محدود
مستمر
تقویت
برنامه ریزی و
چشم انداز روشن
عدم ایجاد یک ائتالف
جشن پیروزی زودتر از
اساسی و محکم
موعد
عدم رسوخ تغییرات در
فرهنگ سازمان
آرامش بیش از حد
شناسایی رایج
ترین خطاها در
خالل فرایند تغییر
17
مدل هشت مرحله ای تغییرکاتر (Kotter 8 Step Model.
) 1990
آماده سازی
فضا
ایجادحس ضرورت تغییر
ایجاد یک ائتالف قدرتمند
خلق یک چشم انداز روشن
مشارکت و
توانمندی
سازمان
تسهیم چشم انداز
از بین بردن موانع
ایجاد موفقیت های کوتاه
مدت
جاری
سازی و
تثبیت
تغییر
تداوم تغییر
ایجاد استقرار و پایداری در
فرهنگ سازمان
18
• خ?داحافظی با کلیه رویه های قبلی در مشاغل ،مشارکتها ،مکانها،
و حتی مدیران و ناظران که قابل تغییر هستند
• محیط کار ،مسئولیتها و قوا?نین همه تغییرکرده اند و روابط
همکاری و گزارش دهی ،همگی جابجا شده و هیچ چیز در
سازمان هنوز به ثبات نرسیده است
• تعیین مجدد روشهای انجام کارها و وظایف گوناگون و حتی
تعیین رویه جدید در انجام کارهای مشابه
ENDING
NEUTRAL
ZONE
NEW
BEGINNING
مدل تغییر بریجز )Bridges (1991
19
مدل جیک ()Jick 2003
.1بررسی نیاز سازمان به تغییر
.2ایجاد دیدگاه مشترک و جهت گیری یکسان در سازمان
.3رها شدن از گذشته
.4ایجاد احساس ضرورت برای تغییر
.5حمایت قدرتمند از نقش های رهبر
.6تامین و جلب حامیان سیاسی
.7تدوین برنامه اجرایی
.8ایجاد ساختار توانمند ساز
.9گفتگو ،مشارکت دادن افراد و صادق بودن
.10به ثبات رساندن ،تقویت و رسمی کردن تغییر
20
مدل مِنتو ،جونز و دیمدورفِر (Mento, Jones and Dimdorfer
)2002
.1ایده تغییر و مفهوم آن
.2تعریف? اقدام های الزم برای شروع تغییر
.3شناسایی اقلیم و شرایط تغییر
.4تدوین برنامه تغییر
.5یافتن و یا تربیت حامی تغییر
.6آماده سازی مخاطبان تغییر
.7ایجاد تناسب فرهنگی برای استمرار تغییر
.8انتخاب یک گروه رهبری تغییر
.9ایجاد بردها و موفقیت های کوچک در طی دوره تغییر به منظور ایجاد انگیزش
.10گفتگوی مستمر و استراتژیک در باره تغییر و انتقال پایدار مفاهیم
.11یکپارچه سازی یادگیریهای حاصل شده
21
تعریف اهداف مورد نظر کسب و کار و برنامه تغییر
صورت قابلیت تغییر
سازمان به
خلق قابلیتها در
انسانی
منابع
نوآوریها
طراحی راه حلهای خالقانه
فرایندهای
سازمان
بکار گیری و اجرای راه حلها
تثبیت و پایدار کردن منافع حاصل از تغییر
عوامل کلیدی موفقیت
مدل شیلد ( )Shield 1999
22
شناسایی مشکل
مشورت با کارشناس و خبره علوم رفتاری
جمع آوری داده ها و آغاز ارزیابی ابتدایی
فراهم کردن بازخورد برای مشتری
باز شناسایی مشکل توسط کارشناسان و مشتریان (بازخورد)
برنامه ریزی توامان اقدام توسط کارشناسان و مشتریان
اقدام
جمع آوری داده های بعد از اقدام
اندازه گیری و ارزیابی نتایج
بررسی نتایج بازخورد
ارزیابی مجدد
اقدام جدید در صورت لزوم
مدل اقدام-پژوهش ()Action Research 2005
23
Click icon to add picture
ابعاد نرم
ابعاد سخت
•
سبك
• كاركنان
• مهارتها
• ارزشهاي
مشترك
• ساختار
• استراتژي
• سيستمها
مدل 7Sمکینزی ()McKINSEY 1980
24
فرضیات مدل
•
سازمان ها سیستمهای باز اجتماعی
هستند که درون محیطی بزرگتر از خود
قرار دارند
•
سازمان ها موجودیت پویا دارند
•
رفتار سازمانی در سطوح فرد ،گروه و
سیستم رخ می دهند
• تعامالت رفتار سازمانی نیز بین سطوح
فرد ،گروه و سیستم رخ می دهد
مدل همسانی نادلر و توشمن
Nadler-Tushman congruence model
25
چارچوب تغییر تیچی)(Tychy's framework1983
ساختار
مدیریت منابع انسانی
آیIا همIه کاکنان برای نقشهای جدید آماده
اند؟
افراد در نقشهای جدیIد چگونIه ارزیابIی می
شوند؟
چه طرح توسعه ای نیاز است؟
افراد چگونIه در Iنقشهای جدیIد گماشتIه می
شوند
برای حمایت از تغییIر سیستم پاداش طراحی
کنید
سیاستهای ارزیابی را مدیریت کنید
افراد جدیIد را برای پشتیبانIی تغییر بکار
برید
برای شکل دادن فرهنگ جدید ،پاداش ها را
مدیریت کنید
باتغییر
افراد
هماهنگی
برای
الزم
آموزشهای
بکار برید
ساختار باید استراتژی را حمایت کند
نقشهای جدید باید یکپارچه شوند
سIاختارهایی برای حمایIت تغییر الزم
است
بازخورد های منظم کارکنان
قدرت چگونه توزیع خواهد شد؟
افراد در نقشهای جدیIد نیاز بIه تفویض
اختیار دارند
ماموریت
تعیین نیازهای مشتریان
تعریف Iماموریت سازمان
در نظIر گرفتIی منابع فوق العاده
برای نیاز احتمالی
پرسنل کلیدی برای تاثیرگذاری بر
ماموریIت و اسIتراتژی استخدام
کنید
رفتارهIا را براسIاس استراتژی
مدیریت کنید
ارزشهای جدید کدامند؟
چگونIه اسIتراتژی تغییIر بر کسب
وکار سازمان موثر است؟
فرهنIگ سIازمان را در راستای
اسIتراتژی و ماموریIت سازمان
توسعه دهید
TPC
یIک سIبک مدیریتIی همراسIتابIا فرهنگ
سازمان تدوین کنید
نقشهای جدید را از نظر فرهنگی حمایت
کنید
روحیه مشارکت را تقویت کنید
سیستمهای
تکنیکی
سیستمهای
سیاسی
سیستمهای
فرهنگی
26
TPC
27
(Tychy's framework1983)چارچوب تغییر تیچی
مدل شش جعبه این ویزبورد
()Weisbord’s Six box model 1978
سه سطح شناخت:
• آیا سازمان با محیط خود تناسب و برازش دارد؟
• آیا ساختار سازمان متناسب با تحقق اهداف می باشد؟
• آیا هنجارها و مقاصد سازمان در یک راستا هستند و آیا تعارضات سازمان به علت تفاوت سیستمهای رسمی و غیر رسمی است؟
خروجی های مدل:
•
•
برازش بین سازمان و محیط – گستره توانایی و کارایی ساختار و اهداف برای تغییر
برازش بین افراد و سازمان -گستره حمایت افراد از مکانیزمهای برنامه ریزی شده برای اهداف تغییر
روشهای جمع آوری داده ها
• مشاهده :در جلسات و در حین کار
• مطالعه :گزارشها ،چارتها و غیره
• مصاحبه
• روشهای بازخورد آماری28
)Weisbord’s Six box model 1978(
29
مدل شش جعبه این ویزبورد
Prosci’s ADKAR® Model
سازمان تغییر نمی کند مگر آنکه افراد درون سازمان تغییر کنند
شما نمی توانید تغییر را در سازمان مدیریت کنید مگر اینکه بدانید
چگونه تغییر را در فرد مدیریت کنید
اين مدل ،فازهاي موردنياز براي زماني كه فرد با تغيير مواجه ميشود را
بيان مينمايد.
اين مدل ،ابزاري بنيادي براي درك ”چگونگي ،چرايي و زمان“ استفاده
از ابزارهاي مختلف مديريت تغيير محسوب ميشود.
30
پنج سنگ بنا برای یک تغییر موفق
آگاهی از ضرورت تغییر
تمایل برای مشارکت و حمایت تغییر
دانش چگونگی تغییر
توانایی در جاری سازی تغییر
تقویت و پایدار سازی تغییر
Awareness
Desire
Knowledge
Ability
Reinforcem
ent
31
ADKAR
Current
A
32
D
Transition
K
A
Future
R
ADKAR
پس از اجرا
تغيير موفق
مفهوم و طراحي
نياز كسب و كار
تقويت
تقويت
Reinforcement
Reinforcement
توانايي
توانايي
Ability
Ability
دانش
دانش
Knowledge
Knowledge
تمايل
تمايل
Desire
Desire
مراحل تغيير نيروي انساني
33
آگاهي
آگاهي
Awarness
Awarness
مراحل تغيير پروژه
اجرا
برای تغییری متفاوتADKAR استفاده از
تغییر در یک نفر
A
D
K
A
R
نفر1000 یا...
34
یا پنج نفر...
A
A
D
D
K
AA K
A
DR A
DR
K
K
A
A
R
R
A
A
A
D
A
D
D
A
KA
D
AA
K A K
D
AD A
D D AA DD A A K
K
RK
A
DR A
A A K KAA DR KK A
DR
A
A
K
D R A ADD K AAA D
K
DR K R
A
A
K
R K DRR K A
K A RK
R
A
A
R
A RA A
R
R
R
R
R
یا بیست نفر...
A
D
K
A
R
A
D
K
A
R
A
A
A
A
D
A
A
A A A
A
A
A
D
A
D
D
A
A
A
A
KA
A
A
A
A
A
A
D
D
D D D
AAA
D
D
KA
A
A
AA
A K A AK A
D
A
A D
A
D
A A AA
D
DD
K
A
A
A
A
D
D
D
D
D
D
K
K
A
A
A
K A K AA KDDD A A
A
A
A
AA
K
K
AA D A A AD
D
D D D DD
AAA K A
D KA A
D
AD
AD
A
A
D
D
KA
K
K
A
A
A A AK AA K D A A AK AA K A
A
R
D
D
D
D
K
K
AKKK A
A
A
D A AA K D
DD
A
A
D
D
D
D R A DD
A
AD
A
AAADDA A
DA D
D
K A K A A AA K A
K K KDR KA
KA
A
DDD AA D
K AA D
K
D A DA AKKDAA
KR DKDAR
A
AA D A A K AD
AA D A A D
AA D A A DK A A A D A D
A
D
DD D
DR
KKK
A
A
A
R
D
K
K
K
K
A
A
A
A
A
A
A
D
D
D
D
D
D
R
K
K
K
K
K
AAD A
A A KA K AKDR
A
AA D A A D
RK
R
D RAA D
D AK
AA
A DA
A
AA A
A D
AA
D
DR K
DA
A
DA
R K
D
DA A AKDA A KKKD
AAAAKA
A
AAAKD
A
A
R D A D RAA
D
D R AA DK A K
DRA K A
DR K
DA
D R KA D D R K D K AAD R
K
K
K
K
K
A
A
R
D
D
D
K
K
K
A
A
A
A A K KAA DR KK A
A
A
A
DD AA
DD
KA KDDRRR
K
K
A
DRK A
D R ADAA A
DA
D
DAK
K RA
AA
R K KAKKDRD
DRA A
DRAKD
DR
K
K
K AKDA K
KA A
K KA DR KKAA
KD AA
AD
A AK A
A AAK A A
ADAR K
AAAAK
DD
DKR D RAK
DA A D
D
K
K
A
A
A
AA DAK
D
D
D
R
R
K
K
K
A
K
A
A
A
A
A
D
A
A
A
A
R
R
D
R
R
D
D
D
K K R K KDA
AK
DA D
A
A DD RK D
AA D D R
RDKA
DR
DR
RR
KK
A
A
AD
A D
DRRAKK
KA
R
D A
K
K A ADD
KDAAA
KA
K
AR A
A RDAA D DK AA
KR
K
AAD
A
A R
AA A
R KR
D
D
K
K AK DR AA
K D
K DAK
K KK R
A
A
A
A
A
A
R
R
D
K
A
A
A
K
K
K
A
A
A
A
A
D
D
D
D
D
A
A
A
A
R
R
D
R
R
D
DR KD
D
K
K
K
A
A
A
A K
A K RK
A
A
A K DR D
A
R
R R AKDRR K
R KK A
RR
D
A KD R
K A
DAA DRR K
ARD
A
AR
A AK K A
RAK A
R
K
AD
AA
A
AAA
RK
RA K AA
D A
A R AR K
K
K RAA
KR
A
AKDRD K
A
D D
D A A KA DR
D
A AK
AAR
RKK
RDK
DR
RA
A
AAAAAK
DRRAA
R
RK
R RA A DRA
D RAR
DARD
A A
A A RA
AK K A
KD
DKA A K
AK KDA
K AA R
KR
K R K D
D A
K R D
K
K
A
AA
AKDRD
D AD
R
R
A
A
K
K
AA
ARA
A
AKRAD
D
A AK
RRK
DR
D
R
AR
AADR
ARR R
A D AA
AAD A
KA
K
K
KDA A
A
AADAR AAAA
AA
AA D AA
A
DR
D RAAA R
R
D
KRA
A
K
A
A
K
K
A
D
A
R
A
R
R
R
R
K
K
K
R
K
D
D
D
A
A
A
R
R
R
R
R
D
R
K
K
A
A
A
A
A
A
A
A
K
K
A A
A
A A RD
AA D A
AAD
ADA A
K
D
AD R
DAD
D A A K DA K DAA
KA DD A
DRR K A D R A AK
RK R K R RA KA
RA A R
A
A
AA ARAK K
D
R
R
A
A
D
D
D
D
A
R
D
D
D
D
K
R
R
R
K
K
K
KK A RR KD R D
R R
RA R
DR A DR D A A
D
AA RDAK A AA K AD K K
A R K RK AA AA D
A
R
R
AA
D
AA
A
K AD
DD
AA KRR
A K DD
DA
D AD K
D A RDK K
AAD
ADK
A A RA
D RD
D RA R
DRD K R
D RA
DR D
DAR ADA R
RAA
KRAA
KR
K A KK
KR
KR
RA
AR KD
AA K
A A
DK KR
A
R D
A
A
D
RAA DR
KD
K
KR ADARAKA
R
A
AA A
A K
A DK
A A
A
A
K
K A KRAR
K
RA A AKRAK
R
R
RAK AKD A A
KD
AK A A
ADARAA
AAA A RA
AA A
A
A DK A
A AA K A
DA
D
DDA A
DRAKD
DKA
KR
K
K
R
K
RA
RD
DAA R
D
RA
DD
R
A
K
K
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
D
D
D
D
D
R
R
K
D
K
K
K
D
K
K
K
R
R
K
K
K
K
K
K
K
K
R
R
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
R
R
D
D
D
A
K
K
R
K
AAAAAKA
AAK
A RK D
A A DKDARA AKDA AA AA D
A D
D
R
DKRDA AADA DAAADDR D A
R DDA A R
A KDD
A
AA
R KKA DA
D AA
R D D ARA DA
R
R
A AK
D DD AD
R
D
KD
K DA
K
K K
KA
A DRD R AA
A R
D D RA A DDD K
R
R
AAA
AR
AK
A
A
A DD A
AAD
DD
DAADAK
D
DAA
DR K
DDR
DR
DA
KA
K
K
KD
A
KA
A
AK
AK
AA D
A KDRD K
AADA D
ARDA
AK KA
R
R R
DR D
RA
RK
RK
RR
RD
KK R
KA K D AK
K R
RA
A
A
A
A
D
DA
D
D
D
D
DR A
KAKD K
K
D
K
K
K
K
K
A
A
R
R
R
A
A
D
D
D
D
R
R
R
R
R
K
K
K
K
AAA A
AAK
AA DADAR K K AR
AAA
A
R
RK A R
D
D K
D
D
K
RD
K K
K KK
K
A
AKR R K A
AA
A K
A K
ARA
A
DRR
DR R
D KRA
DKRA K
DA
DA
D A
D KK R
KAA
KR
KK D
KR
K KR
AD
A
A KR
A
AK
ARA
R KD
A A AK
R D
R
DR KD
DR K
KA A
A
AA
A
A
AA
DR
KKD
KR K
K AR KR KA
KR
K AR
ARAK A
AR
A
A
AA AK A
AA A
AAAKDADA
RKA
R
KR KA D
K AA
K
AK
AR A
A ARAA
D
DRAKD
DRD KDKR AA
DDRR AK
DR
KAKA
A AD K
A
R
DA
RAA RA
R
AAA RA
AAA K
RA DA DKR AAA D
R K AAD R AA D K
D A
D A
DD
DARD
KR
K RR
KA AD
KARAA
K
K
K
K
R
K
K
K
A
A
A
A
A
A
R
R
R
R
D
R
A
A
A
A
R
D
D
D
D
D
D
D
D
K A
KA
AAD
AK
A
AA A K
R RA AK
RA A D RA ARR R K AADAR
RK K
R
R
R
R
R
R
R
D
D
D
K
K
K
A
A
A
A
A
A
R
R
R
R
R
R
D
K
K
K
A
A
R
R
R R K DR KR
R RR
D
D K
K
K AD
K AD RK
KK
KR K
A
AR DRRK A
AA R KK D
AR
A
A DR R
RK
RRA
RK
R K
RDR RR
K
KA RR K
A RA
RK R R R A
R
DR
DRA
K
K
K
A
A
A
A
R
R
R
R
R K RR R
R
R
R
R
K
K
K
A
A
R
R
R
R
K
K
A RK
A A
A
RK R A RRAA R K R
K
K
AK
A
A
A
A
K AK R K
A RK
R
R K
R K RAA
R A R RAR
R
R RA
R
A
A
A
A
A
A
A R RAAA
A
RK
R
A RA A A RAR A
A
A
A
A
R
R
R
R
R
R
A
R
R
R
R
R
R
A R A
A R A
A R AR
A RRA
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
RR
R
R
R
R
R
R
R
RR
R
R
R
R
R
R
R
R
R
R
A
D
K
A
R
همه افراد به یک صورت تغییر نمی کنند
Person A
A
D
A
Person B
Person C
K
A
A
D
K
D
A
A
D
K
A
A
D
Person H
A D
K
Person I
35
R
A
D
K
A
Person F
Person G
A
K
Person D
Person E
R
A
A
R
R
D
K
R
K
A
A
R
R
R
A
D
K
A
R
عملکرد های ADKAR
برنامه ریزی برای تغییر
شناسایی مشکالت
اعمال عملیات اصالحی
A
D
K
A
R
36
مدیریت تغییر سازمانی با ADKAR
پنج اهرم برای اعمال تغییر در سازمان
• چرا این اهرمها ضروری هستند؟
• هدف از هر کدام چیست؟
• گفتگو Communication
• حامیان Sponsorship
• سرپرستان Coaching
• آموزش Training
• مدیریت مقاومت Resistance
Management
37
مدیریت تغییر سازمانی با ADKAR
Awareness
آگاهي
Desire
تمايل
Knowledge
دانش
Ability
توانايي
Reinforcement
تقويت
38
ارتباطات
نقشه راه حمايتكننده
آموزش
كنترل آمادگي
سرپرستي
ارزیابی ADKAR
کاربرگهایADKAR
تغییر انفرادی
تغییر سازمان
تغییر استراتژی
39
ADKAR ارزیابی
Element
40
Rank (1 – 5)
Awareness
______
Desire
______
Knowledge
______
Ability
______
Reinforcement
______
ADKAR مثال هایی از پروفایلهای
6
6
5
5
4
4
3
3
2
2
1
1
0
0
Awa ren e ss
Desi re
Kn owl ed g e
Ab i li t y
6
6
5
5
4
4
3
3
2
2
D
K
A
R
1
1
0
0
A
41
A
Rei n fo rceme nt
D
K
A
R
A
D
K
A
R
زمان
رتها و ارزشهاي مشترك
12
مIرحIله عIملی تIIشخیصی بIIر مIبنای لIویIن
Rational
Rational
Rational
-
Rational
مIرحIله مIتمرکز بIIراIفراد5
مIرحIله عIملی11
مIرحIله عIملی10
Rational
Rational Political
Rational Political
سه مرحله کلی
مIرحIله شIناخIتی و تIIوصIیفی4
مIرحIله (IتIIوسIعه مIدل لIویIن)4
مIرحIله (IتIIوسIعه مIدل لIویIن)5
سه مرحله کلی
مIرحIله تIIغییر8
Rational
Rational
Rational
Rational
Rational
Rational
-
Rational Euolutionary
شناخت 7بعد سازمان
مIرحIله تIIغییر7
ورودیها
عملکرد ها
خروجی ها Rational Euolutionary
ورودیها
عملکرد ها
خروجی ها
سIطح تIIغییر سIازIمانIی9
Rational Euolutionary
بIIعIد سIازIمانIی6
بIIعIد و 5اIهرم و تIIاکIید بIIراIفراد5
سازمان و
اهداف
سازمان سازمان
سازمان سازمان سازمان
سازمان
هدف
خاص سازمان
سازمان
هدف
فرایندها
ی خاص سازمان خاص سازمان سازمان سازمان
Rational
ADKA
R
ویزبورد
تیچی
نادلر و سیستم کالب و
فرومن
ی
توشمان
منتو ،جونز و
اقدام-
مIکینزی 7sپژوهش شیلد دیمدورفز
جیک
بریجز
بکارد
شین
لیپیت
کرت
لوین
کاتر
مدل
شاخص های
مدل
هدف
خاص
دسته بندی
مدل
واحد مورد
بررسی
عوامل تحت
بررسی
42
ADKAR
ویزبورد
تیچی
نادلر و توشمان
سیستمی
کالب و فرومن
اقدام-پژوهش
شیلد
منتو ،جونز و دیمدورفز
جیک
بریجز
بکارد
شین
لیپیت
کرت لوین
کاتر
مIکینزی7s
H
مدل
شاخص های مدل
0
0
L
H
L
0
M
L
L
M
پشتیبانی ساختاری
H
H
H
H
H
0
H
M
L
M
L
M
M
M
M
ارتقاء مهارتها
H
M
H
H
H
0
L
H
0
L
M
L
M
L
H
تسهیم موفقیت ها
M
M
M
L
0
0
L
H
M
L
0
M
M
L
M
مدیریت رفتار
H
H
M
M
M
0
0
H
H
L
0
L
H
L
L
کنترل
L
H
M
L
H
H
M
0
M
0
0
L
H
H
M
دستیافته های تغییر
M
M
L
H
L
L
M
H
H
0
H
H
L
L
H
آگاهی
H
H
M
M
H
M
H
H
H
H
L
H
L
0
H
اشتیاق
H
L
M
0
0
0
L
L
M
H
0
H
M
0
M
دانش
H
0
M
L
0
0
H
0
M
L
0
M
L
0
M
توانمندی
H
L
M
L
M
0
M
M
M
M
0
L
0
L
0
تثبیت
H
0
L
L
0
H
L
H
H
H
H
L
H
H
H
H
H
L
H
L
0
L
L
H
H
H
0
H
L
L
0
M
گفتگو و ارتباطات
H
0
M
0
0
0
0
0
H
H
0
0
0
0
0
L
حامیان
H
M
H
L
0
0
L
L
M
L
0
0
0
0
0
L
آموزش
H
L
H
0
0
0
0
0
L
0
0
0
0
0
0
M
مدیریت مقاومت
H
0
0
0
0
0
0
L
L
0
0
0
0
0
0
L
مربی گری43
نتیجه گیری
• مدل ADKARبا ارائه یک متولوژی کامل ،کلیه جنبه های مدیریت تغییر را در
سازمان پوشش Iمی دهد
• از یک مدل مشخص Iبه عنوان الگوی تغییر در سازمان نمی توان استفاده کرد و
استفاده از مدلهای تئوریک نیاز به مطالعه شناختی و تطبیقی دارد
• قبل از اقدام به تغییر ،شناخت وضعیت فعلی و تحلیل نیاز های سازمان ضروری
است
44
قابلیتهای مطالعاتی پیش رو
• تدوین نمودار جانمایی شاخص های تغییر ،سازمان ،نیاز ها و مدلها
• انجام مطالعات مقایسه ای و تطبیقی برای مدیریت توسعه و تغییر در
سازمان های ایرانی
• بومی سازی مدلهای تغییر با توجه به نقش بزرگ فرهنگ و نیروی انسانی
45
منابع
تهران، رسا، ترجمه فرهنگی و همکاران. مدلهای کلیدی مدیریت،1386، استیون،•تن هو
تهران، سپهر، چاپ اول. نگره های مدیریت.1387 . هوشنگ،•مومنی
تهران، ارگ. ترجمه نقوی و همکاران. فراسوی مدیریت تغییر.1387 . اندرسون،•آکرمن
تهران، آریانا، ترجمه اکبری و همکاران. رقص تغییر.1389 . پیتر،•سنگه
تهران، ناشر مؤسسه کتاب مهربان، ترجمه نائیج. مدیریت تحول استراتژیک در تئوری و عمل،1384 .•جان هی ز
•Reiss, Albert J., Jr., Ed.; Roth., and Jeffrey A., Ed. (1993),
Understanding and Preventing Violence, Washington, D.C.:
•National Academy Press.
Organizational Behavior (11th Ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson Education, Inc.
•Robbins, S.R. and Duncan, R.B. (1988), .The Role of the CEO and Top Management in the Creation and Implementation
•Johnson, S. (1998), Who Moved My Cheese?, Penguin Putnam, Inc., New York, NY.
•Kanter, R. (1985), The Change Masters: Corporate Entrepreneurs at Work, Unwin Paperbacks,London, pp. 84-87, 304306.
•Shields, J. (1999), .Transforming Organizations, Methods for Accelerating Culture Change Processes., Information
Knowledge Systems Management, Vol.1, No.2, (Apr.), pp.105-115.
•Simonson, M. (2005), .Distance Education: Eight Steps for Transforming an Organization., The Quarterly Review of
Distance Education, Vol.6, No.2, pp.7-8.
•Robbins, S.P. (2005),
46
پایان
با سپاس از توجه شما
47