بررسی نقش رسانه ها در توسعه اقتصادی افغانستان
اسلاید 1: 1
اسلاید 2: 2موضوع :بررسی نقش رسانه ها در توسعه اقتصادی افغانستانارائه دهنده: حسن غلامیدانشگاه مفید- قماسفند 1393به نام خدابررسی نقش رسانه ها در توسعه اقتصادی افغانستان
اسلاید 3: 3ترسیم و بیان محورهای سمینار:بررسی نقش رسانه ها در توسعه اقتصادی افغانستان
اسلاید 4: 41.رسانه ها در افغانستانبررسی نقش رسانه ها در توسعه اقتصادی افغانستان
اسلاید 5: 5بررسی نقش رسانه ها در توسعه اقتصادی افغانستانرویکرد اقتصادی:
اسلاید 6: 6مخاطبان رسانه ها:مخاطبان اکثر رسانه های مردم عام هستند. به طور کلی هر جایی برق وجود داشت و تلویزیون روشن شد مخاطب رسانه های دیداری وجود دارد.بررسی نقش رسانه ها در توسعه اقتصادی افغانستان
اسلاید 7: 72.محور ها و شاخص های موثر رسانه ها بر جامعه افغانستان:بررسی نقش رسانه ها در توسعه اقتصادی افغانستان
اسلاید 8: 83.مقایسه نقش و تاثیر رسانه ها بر اقتصاد افغانستان در گذشته و حالبررسی نقش رسانه ها در توسعه اقتصادی افغانستان
اسلاید 9: 94.چشم انداز رسانه ها در افغانستانبررسی نقش رسانه ها در توسعه اقتصادی افغانستانبا خروج نیروهای بین المللی از افغانستان و مشکلات اقتصادی و شروع دوره جدید در عرصه سیاست و اقتصاد پیش بینی می شود از تعداد رسانه ها کاسته می شود. تعداد رسانه ها در کشورهای در حال توسعه به ویژه کشوری مانند افغانستان که سه دهه جنگ را سپری کرده است، بعد مدتی کاهش می یابد و تنها رسانه هایی که قدرت تمویل مالی و سیاسی خوبی را دارند، در عرصه رقابت باقی خواهند ماند.از این بین رسانه هایی که رویکرد و برنامه های اقتصاری بهتری نسبت به بقیه دارند شانس بیشتری برای بقا دارند.رسانه ها در ایجاد بحران 2014 نقش اساسی داشتند.
اسلاید 10: 10بررسی نقش رسانه ها در توسعه اقتصادی افغانستانچالش های عمده بر سر راه رسانه ها:
اسلاید 11: 11تحقیقات موردی:آمار و ارقام اقتصاد افغانستان: تراز تجاری افغانستان:بررسی نقش رسانه ها در توسعه اقتصادی افغانستانسالصادراتوارداتتراز تجارینسبت واردات به کل مبادلات خارجی۱۳۹۱۲۳۵۹۳۶۴۹۱۲۹ـ۹۷٫۵٪۱۳۹۰۳۷۶۶,۳۹۰۶۰۱۴-۹۴٪۱۳۸۹۳۸۸۵,۱۵۴۴۷۶۶-۹۳٪۱۳۸۸۴۰۳۳,۳۳۶۲۹۳۳-۸۹٪۱۳۸۷۵۴۵۳,۰۲۰۲۴۷۵-۸۴٪۱۳۸۶۴۵۴۳,۰۲۲۲۵۶۸-۹۴٫۷٪۱۳۸۵۴۱۶۲,۷۴۴۲۳۲۸-۸۶٫۸٪۱۳۸۴۳۸۴۲,۴۷۱۲۰۸۷-۸۶٫۵٪۱۳۸۳۳۰۵۲,۱۷۷۱۸۷۲-۸۷٫۷٪۱۳۸۲۱۴۴۲,۱۰۱۱۹۵۷-۹۳٫۵٪۱۳۸۱۱۰۰۲,۴۵۲۲,۳۵۲-۹۶٪
اسلاید 12: 12کاهش حجم واردات صادرات در ده سال اخیربررسی نقش رسانه ها در توسعه اقتصادی افغانستان
اسلاید 13: 13بررسی نقش رسانه ها در توسعه اقتصادی افغانستان
اسلاید 14: 14 روابط تجاری با پاکستانبررسی نقش رسانه ها در توسعه اقتصادی افغانستان
اسلاید 15: 15افزایش تراز تجاری میان افغانستان و پاکستان: تراز تجاری میان افغانستان و پاکستان از سال 2007 تا 2011، از 580 میلیون به 2.5 میلیارد دالر رسیده و حال مقامات تجاری دو کشور به این باورند که این حجم معاملات تجاری میتواند به 5 میلیارد دالر در سال برسد. تجارت قالین پاکستان از قالین افغانستان: بر اساس گزارشهایی که به تازگی از سوی وزارت تجارت و صنایع منتشر شده، از سال 2007 تا 2011، بیش از 545 میلیون دالر میزان صادرات قالین افغانستان بوده که از این میزان، پاکستان با 455 میلیون دالر، بزرگترین خریدار قالین افغانی بوده است. اما آیا پاکستان این قالینها را برای تأمین نیاز داخلی خود خریده است؟ بدون شک خیر! پاکستان با خرید ارزان قالینهای افغانی و پروسس آنها، قالینهای افغانی را با نام پاکستانی به بازارهای منطقهیی و بینالمللی عرضه میکند.رویکرد غلط افغانستان:با وجود وابستگی متقابل، رویکرد مقامات حکومتی افغانستان و همچنین نوع عملکرد بخش خصوصی کشور، به گونهیی بوده که وابستگی ما به پاکستان برجسته بوده و کوشش شده میزان وابستگی پاکستان به افغانستان کمرنگ و غیرمحسوس باشد.بررسی نقش رسانه ها در توسعه اقتصادی افغانستان
اسلاید 16: 16موافقتنامه تجارت و ترانزیت افغانستان و پاکستان (اپتا)بررسی نقش رسانه ها در توسعه اقتصادی افغانستانپس از هفت دور مذاکرات میان افغانستان و پاکستان و زیر فشار مستقیم ایالات متحدهی امریکا، در تاریخ 28 اکتوبر 2010 میان دو کشور به امضا رسید. کاهش هزینههای گمرکی، دسترسی به سه بندر مهم دریایی کراچی، گوادر و قاسم در خاک پاکستان و تخلیه و بارگیری در آن و امکان فرستادن یکطرفه اموال تجاری از طریق دو بندر دریایی سوست و واگه به چین و هند، این موافقتنامه جایگزین موافقتنامه تجارت ترانزیتی افغانستان (ATTA) منعقده در سال 1965 گردیده است.بیش از 3 سال از تنفیذ این توافقنامه، تنها پنجاه درصد آن عملی شده استتلاش یک سویه دولت افغانستان برای عملی شدن توافقنامهتاجران به دلیل عدم تطبیق توافقنامهی اپتا، سالانه میلیونها دار صدمه میبیننددلایل واهی برای مسدود کردن مرز: رسانهها گزارش دادهاند «در اعتراض به آنچه که بدرفتاری سربازان افغان با شماری از کارگران پاکستانی خوانده شده»، مرز مسدود شده است. احدی وزیر مالی در حال تبادله توافقنامه اپتا با سفیر پاکستان در کابل
اسلاید 17: 175)روابط تجاری با ایرانبررسی نقش رسانه ها در توسعه اقتصادی افغانستانافغانستان چهارمین مقصد صادراتی ایران در هشت ماه گذشته با کاهش 88/18درصدی در وزن و کاهش 51/2 درصدی در ارزش دلاری، صادرات ایران را تجربه کرده است. به این ترتیب حدود یک میلیون و 938هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 633میلیون دلار به این کشور صادر شده است. (روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۳۶۳ تاریخ چاپ: ۱۳۹۳/۰۹/۱۵)
اسلاید 18: 18بررسی نقش رسانه ها در توسعه اقتصادی افغانستان
اسلاید 19: 19بررسی نقش رسانه ها در توسعه اقتصادی افغانستانبندر چابهار: افغانستان از سال ۲۰۰۵ میلادی به اینسو تلاش کرده است شاهراه هایی را که افغانستان را از طریق شهر زابل ایران به شبکه شاهراه های ایران و در نهایت بندر چابهار وصل می کند، آسفالت کند. شماری از تاجران افغانستان نیز چندی پیش، در بندر چابهار زمین خریدند و به این ترتیب، نقش این بندر مهم و استراتژیک در آینده اقتصادی افغانستان، بیش از پیش تقویت شد.کم کردن نقش پاکستان در افغانستانتوسعه هرچه بیشتر روابط اقتصادی و تجاری افغانستان با هند و ایرانکاهش وابستگی به بازار تولید، تجارت و ترانزيت پاکستانشرکای تازه و قابل اطمینان در میان کشورهای منطقه در زمینه های اقتصاد، تجارت و ترانزیت کمک ۱۰۰ میلیون دالری هند برای تجهیز بندر چابهار
اسلاید 20: 20بررسی نقش رسانه ها در توسعه اقتصادی افغانستانتجارت سوخت ایران با افغانستان:رد درخواست امریکا از سوی اتاق های بازرگانی افغانستان برای پیوستن به تحریم ایرانجلوگیری از ورود ۱۶۰۰ تانکر حاوی مواد نفتیتنش میان ایران و افغانستان بر سر ترانزیت مواد سوختی(دیماه 1391)نگرانی ایران از تامین سوخت نیروهای ناتو از طریق ایراندومین نمایشگاه مشترک افغان – ایران در شهر کابل(28 اسفند 1393)
اسلاید 21: 21بررسی نقش رسانه ها در توسعه اقتصادی افغانستانبحران کابل بانک و تاثیر آن بر اقتصاد افغانستانکابلبانک در سال ۲۰۰۴میلادی توسط شیرخان فرنود بنیان گذاشته شد و در سال ۲۰۱۰میلادی کنترل تعاملات اقتصادی این بانک را بانک مرکزی افغانستان به عهده گرفت. بانک مرکزی بین سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰میلادی، هفتبار فعالیتهای کابلبانک را بررسی و ارزیابی کرد اما به دلیل نبود ظرفیت لازم در ساختار بانک مرکزی، نیز استفادهنشدن از روشهای تحقیقاتی معیاری، بانک مرکزی قادر به شناسایی و تشخیص بستر بحران در کابلبانک نشد. سرانجام، امنیت ملی در سال ۲۰۰۹میلادی نخستین نشانهها و شاخصههای وقوع بحران در کابلبانک را کشف کرد.بزرگترین بانک خصوصی در بخش اقتصاد افغانستاننگهداری نزدیک به ۳۴ درصد از داراییهای شهروندان کشور بیش از یکمیلیون کاربر پرداخت حقوق ماهیانۀ کارمندان دولتکابل بانک بعد بحران به نوی کابل بانک تغییر نام یافت
اسلاید 22: 22بررسی نقش رسانه ها در توسعه اقتصادی افغانستانهجوم مردم برای گرفتن سپرده هایشانفرمان رئیسجمهور اشرف غنی احمدزی برای بازگشایی پروندۀ اختلاس کابلبانک (جدیترین اقدامات حکومت جدید)حجم کار قضایی: براساس آخرین گزارش کمیته مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری که تعداد ۱۸۰ سند را مطالعه کرده و با ۳۰ نفر مصاحبه انجام داده است، ۱۲ نفر و هفت شرکت مسئولان کلیدی بحران مالی کابلبانک شناسایی شدهاند.
اسلاید 23: 23بررسی نقش رسانه ها در توسعه اقتصادی افغانستاناختلاس ۹۳۵ میلیون دالر توسط ۱۹ تن از سهامداران و مدیران ارشد کابلبانک با بهکارگیری اسناد جعلی صدور جواز بانکداری بدون بررسی پیشینه و تجربة بانکداری، پیشینة مالی و جنایی سهامداران، فریبکاری و مهمتر از همه، فعالیتهای غیرقانونی و فراقانونی و ضعف مدیریت مالی و نظارتی نهادهای ذیربط حکومتی و زدوبندهای سیاسی در چهارچوب تعاملات اقتصادیـسیاسی از بین بردن اعتماد مردم توسط رسانه هاسهمداران کابلبانک: شیرخان فرنود، خلیل الله فروزی، شکرالله شکران، محمود کرزی، عبدالحسین فهیم، صوفی نثاراحمد، داودنصیب، حاجی محمد طاهر، حاجی شیرین خان، عبدالرب، حیات الله، فریده فرنود، ربیع الله، احمد جاوید، محمد احسان وآقای جمال خیلسو استفاده این افراد از مجموعه سبد قرضه کابلبانک به نفع خود همچنین نپرداختن سهم سرمایه خویش به کابلبانک، و دریافت قرضه اثرات بحران کابل بانککاهش GDPکاهش کمک جامعه جهانیرکود تجاریعدم سرمایه گذاریفرار سرمایه ها از کشوربی اعتباری دولت و بانک هاگسترش فقرعوامل بحران:
اسلاید 24: 24بررسی نقش رسانه ها در توسعه اقتصادی افغانستان
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.