بررسی و ارزیابی چابکی شرکت های تولیدی پتروشیمی ایران با بکارگیری منطق فازی
اسلاید 1: بررسي وارزیابی چابکي شركت هاي توليدي پتروشيمي ايران بابكارگيري منطق فازي
اسلاید 2: فهرست عناوین مورد بررسیبیان مسئلهضرورت انجام تحقیقادبیات تحقیق و تعاریففرضيه هاي تحقیقمدل تحقیقمراحل انجام تحقیقنتایج تحلیل مدل محدودیت های تحقیقنتیجه گیری وپیشنهادات2
اسلاید 3: بیان مسئلههر سازماني براي بقا و پيشرفت در اجتماع در حال رشد و غيرقابل اطمينان امروز به سيستم هاي توليدي چابك خود نياز دارد، (اين امر مستلزم داشتن توان سازنده است) اما، سازمان ها مجبور به تغيير نيستند، به عبارت ديگر ادامه حيات وبقا اصلاً اجباري نيست. ترديدي نيست كه تغيير، رمز بقا و ماندگاريست و بسياري از انسان ها، و به تبع آن جوامع، مؤسسات و شركت ها همواره در جهت دگرگوني خود و تطبيق اوضاع و احوال خود با شرايط محيطي اطرافشان برآمده اند. شرايطي كه شايد خود هيچ گاه نقش فعالي در ايجاد آن نداشته اند. بررسي تاريخ و سرگذشت شركت هايي با عمر بالا بيانگر اين واقعيت است كه آنها پيوسته در تلاش براي بقا و انطباق بيشتر خود با محيط اطرافشان بوده اند. به نظر مي رسد شرط ماندگاري در اين است كه با اعمال تغييرات تدريجي اختياري خود را با تغييرات اجباري وفق دهيم.
اسلاید 4: ضرورت انجام تحقیقناپایدار بودن بازار و نیازهای مشتری نیاز به رقابت پذیر بودن برای بقا در بازارتقویت قابلیت رقابت در بازارهای جهانی برای محصولات پتروشیمیایجاد بستر منایب برای ارزیابی صحیحی صنایع پتروشیمی و ایجاد انگیزش برای رقابت در بین آنها4
اسلاید 5: ادبیات تحقیق و تعاریفمفهوم چابک:واژه چابک در فرهنگ لغت به معنای حرکت سریع، چالاک، فعالتوانایی حرکت به صورت سریع و آسان و قادر بودن به تفکر به صورت سریع با یک روش هوشمندانه به کار گرفته شده است. چابکی ناشی از تولید چابک (AM) است.مفهوم تولید چابک: توانایی های تولید کننده برای واکنش سریع به تغییرات ناگهانی و غیر قابل پیش بینی (نواکر، 1994؛ گلدمن و همکارانش، 1995؛ پوتنیک، 79، 2001؛ ریچاردز، 1996؛ ون اسن و همکارانش، 2001).پاسخ پیش کنشی به تغییرات (گلدمن و ناجل، 1993؛ بسانت، 2001، 113). قابلیت سازگاری و شکل دهی مجدد سریع (کایوسی، 1999، 5؛ پوتنیک، 2001، 79؛ بسانت، 2001، 25؛ ماسکل، 2001؛ هرمزی، 2001). بهره گیری از تغییرات به عنوان فرصت های ذاتی نهفته در محیط های آشفته (ماسکل، 2001؛ نیلور، 1999؛ شریفی و ژانگ، 2001 ،1999).توانایی پاسخ موثر به مشتری (سوبا، 2001، 232؛ ابراهیم پور و یاگوب، 2001؛ کاتایاما و بنت، 1999).توانایی بقا و پیشرفت در محیطی با تغییرات مداوم و غیر قابل پیش بینی (داو، 1999؛ ماسکل، 2001؛ ریچاردز، 1996؛ ریگ بای و همکارانش، 2001).3
اسلاید 6: ادبیات تحقیق و تعاریفپتروشيمي: به عنوان يكي از بخشهاي اصلي صنعت نفت از جمله صنايع مهم ومادر كشور است .اين صنعت بعناون يكي از گزينه هاي مهم صادرات غير نفتي در جهت شكوفايي اقتصادي كشور ، توسعه، بومي كردن فناوري وكسترش صنايع جانبي اعم از صنايع پايين دستي ويا صنايع تامين كننده نيازهاي فني، مهندسي ئتحقيقاتي در كشور نقش اساسي دارد. خوراك صنايع پتروشيمي از محصولات پالايشي نظير نفتا ، گاز طبيعي واتان استحصالي است .در حوزه شرکت های تولیدی پتروشیمی تا کنون تحقیقی در زمینه چابکی صورت نگرفته است.
اسلاید 7: منطق فازیدنیای واقعی ما بسیار پیچیده تر از آن است که بتوان یک توصیف و تعریف دقیق برای آن بدست آورد. بنابراین باید یک توصیف تقریبی یا همان فازی که قابل قبول و قابل تجزیه و تحلیل باشد، برای یک مدل معرفی شود.با حرکت به سوی عصر اطلاعات، دانش و معرفت بشری اهمیت بسیاری پیدا می کند.7
اسلاید 8: فرضيه هاي تحقیق:8همکاری موجب افزايش چابكي در سازمان مي شود.انسجام موجب افزايش چابكي در سازمان مي شود.مهارت نیروی کار موجب بهبود چابكي سازمان مي شود.ساخت تیم موجب بهبود چابكي سازمان مي شود.تکنولوژی بهتر موجب بهبود چابكي سازمان مي شود.توجه به کیفیت موجب بهبود چابكي سازمان مي شود.توجه به تغییر موجب بهبود چابكي سازمان مي شود.توجه به بازار موجب بهبود چابكي سازمان مي شود.بهبود رفاه موجب بهبود چابكي سازمان مي شود.توجه به آموزش موجب بهبود چابكي سازمان مي شود.عملکرد تولید موجب بهبود چابكي سازمان مي شود.
اسلاید 9: مدل تحقیق و فرضیاتاهداف اساسی از انجام تحقیق : 1- دسته بندی معیارهای مورد استفاده در چابکی و انتخا ب معیارهای مورد نظر برای این پروژه2- رتبه بندی شرکتهای تولیدی پتروشیمی بر اساس چابکی9
اسلاید 10: مدل تحقیق و فرضیاتمتغیرهاآیتممهارت1- میزان مهارت کارکنان شما در کار تا چه اندازه است؟مهارت2- میزان مهارت کارکنان شما در تجارت و یافتن راه های سودآور تا چه حد است؟مهارت3- میزان مهارت کارکنان شما در بخش های مختلف تا چه اندازه است؟ساخت تیم1- تا چه اندازه تیم های خودگردان در کارخانه شما وجود دارد؟ساخت تیم2- تا چه اندازه به وجود تیم های کاری در کارخانه معتقد هستید؟ساخت تیم3- تا چه اندازه عملکرد تیم ها مفید بوده؟ساخت تیم4- تا چه اندازه خلاقیت بوسیله تیم بوجود آمده است؟10
اسلاید 11: مدل تحقیق و فرضیاتمتغیرهاآیتمهمکاری1- تا چه اندازه برای نفوز در بازار با رقابایتان همکاری های سازنده دارید؟همکاری2- تا چه اندازه با مشتری ها همکاری دارد؟همکاری3- تا چه اندازه با عرضه کنندگان همکاری دارید؟همکاری4- تا چه اندازه به مشتریان و عرضه کنندگان اعتماد داری؟همکاری5- تا چه اندازه تامین کنندگان دارای انعطاف پذیری در تدارک نیازهای شما هستند؟همکاری6- تا چه اندازه به تامین کنندگان خود اعتماد دارید؟همکاری7- تا چه اندازه با تامین کنندگان روابط بلند مدت دارید؟انسجام1- تا چه اندازه کار شما دارای انسجام است؟انسجام2- تا چه اندازه معفقد هستید که اطلاعات کافی در اختایر کارکنان قرار دهید؟انسجام3- تا چه اندازه سیستم اطلاعاتی شما یکپارچه و منسجم است؟انسجام4- تا چه اندازه با تامین کنندگان به صورت یکپارچه و منسجم عمل می کنید؟11
اسلاید 12: مدل تحقیق و فرضیاتمتغیرهاآیتمعملکرد تاولید1- میزان انعطاف پذیری خطوط تولید شما تا چه اندازه است؟عملکرد تاولید2- سرعت تحویل کالا در کارخانه شما تا چه اندازه است؟عملکرد تاولید3- تا چه اندازه زمان تحویل کالا از جانب شما قابل اطمینان است؟عملکرد تاولید4- تا چه اندازه هزینه تدارکات برای شما مهم است؟عملکرد تاولید5- میزان تنوع مصولات شما چه اندازه است؟عملکرد تاولید6- تا چه اندازه سیستم تولید در کارخانه شما اجرا می شود؟عملکرد تاولید7- تا چه اندازه از روش های نوین تولید در کارخانه استفاده می کنید؟تکنولو.ژی1- تا چه اندازه خطوط تولید کارخانه شما با تکنولوژی روز کار دارد؟تکنولو.ژی2- تا چه اندازه تجهیزات تولید شما منعطف و قادر به تولید محصولات است؟تکنولو.ژی3- تا چه اندازه مهارت و دانش برای کسب تکنولوژی در کارخانه شما وجود دارد؟تکنولو.ژی4- تا چه اندازه در استفاده از تکنولوژی نقش هدایت گری دارید؟12
اسلاید 13: مدل تحقیق و فرضیاتمتغیرهاآیتمکیفیت1- کیفیت محصولات شما در مقایسه با رقبا در چه حدی است؟کیفیت2- تا چه اندازه طرح های اولیه محصول شما درست و خالی از اشکال است؟کیفیت3- تا چه اندازه محصول تولیدی شما مشخصات محصول ایده آل را دارد؟کیفیت4- تا چه اندازه در انتخاب تامین کنندگان به کیفیت مواد توجه می شود؟تعییر1- فرهنگ تغییر و تغییر پذیری تا چه اندازه در کارخانه شما وجود دارد؟تعییر2- تا چه اندازه معتقد به تغییر تدریجی هستید؟تعییر3- تا چه اندازه معتقد به تغییر یکجا هستید؟تعییر4- تا چه اندازه اعتقاد به استقرار تجهیزات در بخش تولید دارید؟تعییر5- تا چه اندازه فرهنگ بهبود مستمر در کارخانه شما وجود دارد؟تعییر6- تا چه اندازه مهارت و دانش برای کسب تکنولوژی در کارخانه شما وجود دارد؟تعییر7- تا چه اندازه در تصمیم گیری ها به صورت متمرکز عمل می شود؟13
اسلاید 14: مدل تحقیق و فرضیاتمتغیرهاآیتمبازار1- تا چه اندازه نسبت به تغییرات بازار منعطف هستید؟بازار2- تا چه اندازه توان ارائه محصولات جدید به بازار را دارید؟بازار3- تا چه میزان طراحی محصولات جدید برای ورود به بازار در کارخانه شما وجود دارد؟بازار4- آیا بررسی های منظمی برای سنجش رضایت مشتریان و نازهای آنها وجود دارد؟بازار5- تا چه اندازه توان پاسخ گویی به نیازهای بازار را دارید؟بازار6- تا چه اندازه از روش های مهندسی همزمان در فعالیت های خود استفاده می کنید؟رفاه1- تا چه اندازه به رضایت کارکنان از کارشان اهمیت می دهید؟رفاه2- تا چه اندازه به رضایت کارکنان از محیط اهمیت می دهید؟رفاه3- تا چه اندازه به اثر برنامه های طفریحی در رضایت کارکنان معتقدید؟آموزش1- تا چه اندازه به آموزش مستمر برای کارکنان اعتقاد دارید؟آموزش2- تا چه اندازه به وجود محیط آموزشی در محیط کار اعتقاد دارید؟آموزش3- تا چه اندازه به آموزش افراد برای تبدیل به چه مهارتی شدن آنها معتقد هستید؟آموزش4- تا چه اندازه به بحث آموزش برای افزایش مهارت نیروی کار معتقد هستید؟14
اسلاید 15: مدل تحقیقجامعه آماري شرکتهای تولیدی پتروشیمی ایرانکارشناسان و خبرگان شرکتهای پتروشیمی ایران نمونه آماریبا در نظر گرفتن 5 کارشناس از هر مجتمع، جمعاً 190 کارشناس بوده اندک که طبق جدول مورگان نمونه آماری کارشناس بدست آمده است.15
اسلاید 16: مراحل انجام تحقیق16مراحل ارزیابی چابکی:انتخاب متغیرهای چابکی جهت ارزیابینمره دهی به متغیرهای انتخاب شده و وزن هر یک از آنها توسط متخصصین بر اساس طیف لیکرت تبدیل و محاسبه وزن هر معیار چابکی و وضعیت موجود آن با استفاده از جدول متغیرهای کلامیمحاسبه چابکی فازی(FAI ) بر اساس وزن و اندازه هر معیار در قسمت قبلمقایسه عدد چابکی فازی بدست آمده با جدول مبنای چابکی فازی و محاسبه فواصل آن از هر یک از سطوح چابکیتحلیل و یافتن اولویتها برای بهبود متغیرهای چابکی در جهت بهبود وضعیت چابکی سازمان
اسلاید 17: محاسبات فازی17مراحل استفاده از محاسبات فازیتقريب متغيرهاي زباني با اعداد فازيتجميع فازي نظر خبرگان در مورد توانمند سازهای چابکی و اهمیت آنهامحاسبات فازی توانمند سازها، ابعاد چابکی و مجتمع های پتروشیمیديفازي كردن متغيرهای چابکیرتبه بندی توانمند سازها، ابعاد چابکی و مجتمع های پتروشیمی
اسلاید 18: محاسبات فازی18 تقريب متغيرهاي زباني با اعداد فازي- متغيرهاي زباني: اين متغيرهاي با برچسب هاي خیلی زیاد، زیاد، متوسط، كمو خيلي كم در پرسشنامه بيان گرديده است.
اسلاید 19: محاسبات فازی19محاسبات فازیدر اين بخش براي محاسبه رتبه هر يك از AC ها از ضرب فازي آن آيتم در اهميت آن استفاده مي نماييم:ديفازي كردنبراي مرتب نمودن اعدا فازي يكي از ساده ترين راه هاي ممكن خارج كردن اعداد از حالت فازي و سپس رتبه بندي آنهاست. در اين تحقيق براي ديفازي نمودن از روش Center of Area (COA)استفاده شده است كه به صورت زير مي باشد:
اسلاید 20: نتایج تحلیل مدل 20نتیجه رتبه بندی متغیرهای چابکی
اسلاید 21: نتایج تحلیل مدل (نتیجه رتبه بندی مجتمع های پتروشیمی از نظر چابکی )21
اسلاید 22: محدودیت های تحقیقپراکندگی جغرافیای مجتمع های پتروشیمیعدم اعلام نتایج رتبه بندی شرکت های تولیدی پتروشیمی22
اسلاید 23: نتیجه گیری وپیشنهادات 23بازنگری در دستورالعملها و رویه های کاری در جهت تسهیل در امر تغییر پذیری و بالا بردن سرعت عمل در جهت تقویت توانایی در تطبیق با تغییرات محیطی همکاری با رقبا و تامین کنندگان در تبادل تجربیات در قالب انواع روشهای مشارکتی و مدیریتی تشکیل واحدهای R&D قوی و همچنین واحد تحقیقات بازار همکاری های منطقه ای و فراهم کردن امکان ارتباط بیشتر و عقد تفاهم نامه های کاری با کشورهای دوست برگزاری دوره های آموزشی مناسب چه برای مدیران و چه برای کارشناسان در جهت تقویت مهارت تیم سازی و همچنین ایجاد رویه های انگیزشی برای کار گروهی
اسلاید 24: پیشنهادات برای تحقیقات آتی پیاده سازی نظام چابکی در مجتمع های پتروشیمی ایرانبررسی و رتبه بندی چابکی در واحد های تولیدی با استفاده از روشهای تصمیم گیری چند معیاره بررسی و رتبه بندی چابکی در سازمانهای خدماتیرتبه بندی متغیرهای چابکی با استفاده از متغبرهای کلامی و مقایسه آن با سایر روشهای موجودارزیابی هر یک از متغیرهای چابکی به تنهایی در بین مجتمع های پتروشیمی به شکل عمیق ترتعیین استراتژیهای بهبود چابکی در صنایع پتروشیمیبررسی وضعیت چابکی در صنایع تولیدی دیگر مانند صنایع غذایی بررسی چابکی در شرکتهای خدماتی و مقایسه مدلهای حاکم بر آنها با شرکتهای تولیدی24
اسلاید 25: با تشکر از توجه شما
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.