بررسی کتاب فارسی اول دبستان
اسلاید 1: زبان فارسی کلید فهم متون گوناگون ایرانی و ابزار مهم برقراری ارتباط با دیگر ایرانیان است.هر ایرانی با هر گویش محلی و منطقه ای خاص،از طریق زبان فارسی برای حفظ هویت و ملیت خود میکوشد.قرن هاست برای همه ی ایرانیان ،از هر قوم وقبیله ای،مسلم شده است که برای موفقیت در امور زندگی باید ، ضمن پاسداری و احترام به زبان مادری،برای یادگیری و تسلط بر زبان فارسی کوشید.نظام آموزشی کشور نیز مسئولیت بسیار سنگینی برای تحقق این خواسته بر حق دارد . برنامه ی درسی زبان آموزی در میان برنامه ی درسی دیگر دوره ی ابتدایی از اهمیت بسزایی برخوردار است،زیرا نه تنها در تحکیم و تثبیت روابط اجتماعی موثر است بلکه یادگیری سایر موارد درسی را تسهیل میکند و تعمیق میبحشد.بر این اساس و با توجه به ضرورت های فرهنگی،اجتماعی،دینی وآموزشی،برنامه ی درسی کتاب فارسی اول ابتدایی مصوب 1348 وزارت آموزش و پرورش در فرایندی علمی و منطقی مورد بازنگری قرار گرفت که حاصل آن،تالیف کتاب های بخوانیم و بنوسیم برای پایه ی اول ابتدایی میباشد.این کتاب ها از سال تحصیلی 81-82 به صورت رسمی در اکثر نقاط ایران تدریس گردید.این کتاب بر اثر سعی و اهتمام خاصی با استفاده از نظرات روانشناسی به رشته ی تحریر در آمده،اما قضاوت با معلمان مجری میباشد.از آنجا که نظرات معلمان مجری این کتاب میتواند راهگشای برنامه نویسان درسی باشد،این تحقیق با بررسی تحقق هدف ها،رویکردها،روش ها،محتوا و ساختار این کتاب ها با استفاده از دیدگاه های معلمان پایه ی اول سعی دارد به امر کمک نماید.دانشگاه علوم انسانی بوشهررشته :آموزش ابتداییعنوان :بررسی کتاب فارسی اول دبستاناستاد مربوطه :دکتر صمیمیتوسط :الهام بهرام زادهپاییز 99مقدمه1
اسلاید 2: بیان مسئلهبرنامه هاي درسي، اسناد رسمي نظامهاي آموزشي هستند كه نقشه عمليات مورد نظر براي تحقق آرمانهاي آموزش و پرورش در آنها روشن گرديده است .با توجه به اين جايگاه مي توان با تحليل و ارزشيابي برنامه هاي درسي و خصوصاً استفاده از ديدگاههاي معلمان به تصويري نسبتاً روشن از ميزان كارآمدي آن نظام دست يافت .همين امر موجب شده است نظامهاي آموزشي عملاً ظرفيت قابل توجهي از امكانات خود را صرف تدوين و كارآمد كردن برنامه هاي درسي سازند تا بتوانند با اجراي آنها هدفهاي آموزشي را تحقق بخشند .در پايه اول ابتدايي ،درس فارسي از نظر آموزش مهارتهاي زباني و ايجاد انگيزه و علاقه به فراگيري ساير دروس براي نظام آموزشي اهميت دارد .به همين دليل طراحي و اجراي يك برنامه مؤثر زبان آموزي در پايه اول ابتدايي مستلزم اعمال ظرافت و دقت خاصي است و مي توان با استفاده از فرايند ارزشيابي و استفاده از نظرات معلمان مجري تا حد زيادي از اين امر اطمينان حاصل كرد.بر اين اساس در اين تحقيق سعي گرديد كتب بخوانيم و بنويسيم را كه با استفاده از رويكردهاي تحليلي و كلي و با الهام از مباني روان شناختي زبان آموزي (مكتب گشتالت) در پايه اول تأليف گرديده از ديدگاه معلمان مورد بررسي قرار گيرد. با توجه به اهميت موضوع سؤال اساسي اين است كه آيا معلمان مجري توانسته اند به اهداف و اصول مؤلفين برسند ؟نظرات و ديدگاههاي آنان نسبت به اين كتب چيست؟براساس نتايج تحقيق (رضائي،1379)با عنوان نگاهي به نتايج ارزشيابي برنامه درسي جديد فارسی اول ابتدايي 41/83 درصد دانش آموزان بيش از 60 درصد به اهداف حيطه دانشي و 28/90 درصد آنها بيش از 60 درصد به اهداف حيطه نگرشي رسيده اند .نتايج تحقيق (رهبري نژاد،1380)با عنوان نظري به نتايج ارزشيابي برنامه درسي جديد فارسي ،79 درصد از آموزگاران مجري طرح دستيابي دانش آموزان به مهارت دقت و تمركز در سخن گفتن را كه يكي از هدفهاي اصلي برنامه مي باشد را در حد مطلوب ذكر كرده اند،همچنين83 درصد از آموزگاران عنوان نموده اند زمان در اختيار و حجم كتابها مانع از انجام درست و كامل فعاليتهاي آموزشي مي گردد.بنابراين تحول اساسي كه از سال تحصيلي 80-79 در برنامه درسي كتاب فارسي پايه اول و با تأليف كتابهاي بخوانيم و بنويسيم به وجود آمده است ،محقق را بر آن داشت كه با استفاده از ديدگاههاي معلمان ،ويژگيهاي بارز اين كتاب را از جنبه هاي :تحقق هدفها و رويكردها ،محتواي كتابها ،روشهاي تدريس،روشهاي ارزشيابي پيشرفت تحصيلي ،مناسب بودن روند آموزش خط و دشواري هاي اجرايي مورد بررسي قرار دهد و به اين سؤال پاسخ گويد كه برنامه ريزان آموزشي به چه ميزان به اهداف مورد نظر خود دست يافتهاند ؟لازم به توضيح است هر يك از اين جنبــــهها به عنوان يك متــــغير در اين تحقيق مورد بررسي قرار گرفت.2
اسلاید 3: سؤالهاي پژوهشسؤالهاي پژوهش بر اساس اهداف،اصول ،رويكردها ،روشها و به طور كلي مهارتهاي زباني مورد نظر برنامه ريزان كتابهاي بخوانيم و بنويسيم تنظيم شده است .به نظر معلمان پايه اول،كتابهاي بخوانيم و بنويسيم به چه ميزان:1-به مهارتهاي چهار گانه زبان آموزي توجه دارد؟2-موجب استفاده از رويكردهاي عمومي تلفيقي ،اكتشافي و فعاليت محور مي شود؟3-مي توان از روشهاي آموزش تلفيقي مفاهيم ،روشهاي خلاق،روشهاي همياري و كارگاهي ،روشهاي فعال و روشهاي ارتباطي و تعاملي استفاده كرد؟4-روشهاي تدريس پيشنهادي با توانايي معلمان و دانش آموزان و با محتواي كتابها ،شرايط و امكانات و جدول ساعات هفتگي تناسب دارد؟5-ساختارو محتواي كتابها به پرورش توانايي هاي ذهني ،رشد خلاقيت،مهارت تفكر ،مفاهيم بين رشته اي،نيازهاي روحي،رواني و عاطفي ،جنبه هاي ذهني و هنري و تغيير شيوه خط فعلي به سوي تحريري توجه دارد؟6-از نظر ساختار و محتوا داراي انسجام ،هماهنگي ،ارتباط منطقي و متناسب با سن دانش آموزان است؟7-از نظر مفاهيم گوناگون به نكات رباني ،مفاهيم دانشي ،ارزشي،نگرشي،نكات املايي و ادبي توجه دارد؟8-ارزشيابي پيشرفت تحصيلي دانش آموزان با شرايط و امكانات و جدول ساعات هفتگي تناسب دارد؟9-آيا بين ديدگاههاي معلمان از نظر متغيرهاي جنس ،مدرك تحصيلي و سابقه تفاوت وجود دارد؟3
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.