بررسی ۳ ساختمان مختلف در اقلیم گرم و خشک
اسلاید 1: بررسی 3 ساختمان مختلف در اقلیم گرم و خشک
اسلاید 2: مهمترین خصوصیات مناطق خشک را می توان در موارد زیر خلاصه کردبارندگی پراکنده و غیر قابل پیش بینی بوده و تغییرات سالانه نسبت به مقدار متوسط شدید است. مقدار متوسط تبخیر و تعرق به مراتب بیشتر از متوسط سالانه بارندگی است. آب مهمترین عامل محدود کننده رشد کشاورزی و تولید است. تغییرات زمانی و مکانی وسیعی در مورد درجه حرارت و خشکی وجود دارد.
اسلاید 3: می توان اصول حاکم بر اقلیم گرم وخشک ایران را جهت دستیابی به آسایش را به شرح ذیل بررسی نمود اصل اول:جهت گیریبادهای گرم و طوفانی در جهت حدودا شمالی جنوبی با کمی انحراف می باشد.از این رو،جهت گیری دانه ها و قطعات در جهت شمال شرقی جنوب – غربی- شکل گیری بافت متراکمبه منظور جلوگیری از نفوذ گرما و سرمای شدید تابستان و زمستان و بادهای ناموفق به داخل بافت مسکونی،دومین اصل در توجه به پایداری در شهرهایمرکزی ایران می باشد.در جهت کاهش سطح تماس با تابش تند آفتاب تابستان و به ویژه ایجاد سایه شکل گرفته است
اسلاید 4: معابر ارگانیک و سرپوشیدهکوچه های باریک و محصور باعث سهولت حرکت بینبلوک های ساختمانی شده و دیوارهای بلند خانه هایی که کوچه ها را محصور کرده اند؛سایه اندازی کرده و افراد را در تابستان های گرم از گزندآفتاب محفوظ داشته است.
اسلاید 5: استفاده از مصالح با ظرفیت حرارتی بالا استفاده از گل و مشتقات آن با توجه به ظرفیت حرارتی بالا و روشنی رنگ آنبه تامین آسایش حرارتی ساکنان،کاهش استفاده از منابع انرژی تجدیدناپذیر جهت سرمایش ساختمان ها می شود.هم چنین به دلیل بوم آوردبودن،گل مورد نیاز از خاک همان محل پس از گود برداری زمین به دست می آید
اسلاید 6: درونگرایی و حیاط مرکزیحیاط ها به مانند گودالی هوای خنک شب را در خود ته نشین کرده و درروز گرم مورد استفاده قرار می دهند.این حیاط ها علاوه بر خاصیت تنظیم کنندگی هوا،راه باد را سد می کنند،سایه پدید می آورنداستفاده هنرمندانه از آب و گیاه باعث تعدیل آب و هوا وپایین آوردن درجه حرارت در اثر جذب تابش خورشید،به حداکثر رساندن رطوبت،سایه اندازی،کاستن از انعکاس گرما توسط زمین و ایجاد محیطیقابل سکونت می گردد.قنات
اسلاید 7: تهویه طبیعی و شریان حیاتی آببادگیرها با انتقال جریان هوای مطبوع به داخل اتاق ها و راندن هوای گرم و آلوده به بیرون،فرآیند تهویه را انجام میدهند.شکل بادگیرها تابعی از جهت وزش باد بوده و معمولا دارای ارتفاع زیادی هستند.کار بادگیر در حقیقت مکش و هدایت باد مناسب به قسمت تابستان نشین خانه برای ایجاد کوران هوا و خنک کردن محیط و تهویه آن و نیز مکش هوای گرم و آلوده درون و هدایت آن به بیرون می باشد.محله گرایی بنا بر وضعیت اجتماعی و اقتصادی ساکنان شکل می گرفته است.مرکز محله عناصر متفاوتی مانندبازارچه،مسجد،میدان چه یا حسینیه،حمام،آب انبار و ...را در خود جای می داده و محل قرارگیری آن در مسیر یا تقاطع دو یا چند گذر اصلی بوده است
اسلاید 8:
اسلاید 9:
اسلاید 10:
اسلاید 11:
اسلاید 12: خانه عباسیان، خانه محجبه نقاب دار وارد خیابان علوی کاشان که می شوید، خانه ای قدیمی و زیبا مقابلتان ظاهر می شود که زینت این خیابان است. عمارتی که برخلاف محوطه کویری منطقه، بسیار سرسبز است. گچ بری های زیبا و شیشه کاری های رنگی از مشخصات خانه عباسیان است. خانه ای که تا به حال فیلم ها و سریال های زیادی مثل مسافر ری، ملاصدرا، خانه ای در تاریکی و ... در آن ساخته شده و حالا این عمارت اعیانی به خاطر همه ویژگی های منحصر به فردش، نامزد دریافت جایزه زیباترین معماری ایران شده است.
اسلاید 13:
اسلاید 14:
اسلاید 15: سبک معماری این خانه به گودال باغچه معروف است، چرا که در این سبک از معماری، بنا پایین تر از سطح کوچه احداث شده تا علاوه بر استحکام، خاصیت عایقی خاک و مصالح به کار رفته در آن، این خانه را از سرما و گرما در امان نگه دارد و از طرفی دسترسی به آب قنات هم راحت تر باشد حیاط حوضخانه از معماری خاصی برخوردار است چرا که از طریق کانال هایی، آب قنات به خانه منتقل می شود، کانال هایی که از میان پایه های خشتی حیاط حوضخانه عبور کرده اند. به گفته آقای یوسفی، معماران این خانه از ملات ساروج برای عایق بندی کانال های ورودی آب استفاده کرده اند، چرا که مقاومت این ملات مانع از تخریب پایه های اصلی حیاط می شده است، در این بخش از خانه، وجود بادگیرها و حوض های آب کوچک در گرمای سوزان تابستان کاشان، هوای خنک و مطبوعی را ایجاد کرده است
اسلاید 16: یکی از ویژگی های عمارت عباسیان در این است که این خانه از قسمت های تابستانی و زمستانی نشین ساخته شده. به همین خاطر اگر شما در هر فصل از سال پا به این بنای تاریخی بگذارید می توانید با توجه به وضعیت آب و هوایی آن فصل، قسمتی از این خانه راب رای اتراق کردن استفاده کنید. برخلاف بناهای امروزی، ظاهر بنا دارای تزئینات بسیاری می باشد اما اگر نگاهی به دیگر خانه های قدیمی بیندازید متوجه می شوید که ظاهر بناها بسیار ساده یا دارای تزئینات بسیار کم بوده است.» به گفته آقای یوسفی علاوه بر ظاهر باشکوهی که خانه عباسیان دارد، داخل بنا هم بسیار زیبا و منحصر به فرد طراحی و ساخته شده است
اسلاید 17:
اسلاید 18:
اسلاید 19:
اسلاید 20:
اسلاید 21:
اسلاید 22: نواحی فلات مرکزی ایران، دارای آب و هوای گرم و خشک می باشد. میران بارندگی کم و اختلاف دمای شب و روز زیاد است
اسلاید 23:
اسلاید 24: از دیگر خصوصیات طرح کلی خانه ها، همسازی معماری آنها با اقلیم خشن :منطقه است مانند- ایجاد حیاط های عمیق و پرسایه در میان بنا- قرار دادن حوض و باغچه در حیاط- درآمیختن و اتصال فضاهای زندگی با فضاهای باز
اسلاید 25:
اسلاید 26: . همه آنها دارای پلان های متراکم و درونگرا بوده و رو به حیاط مرکزی داشته اند. این خانه ها همه زیبایی هایشان را به اهل خانه نشان می دادند. دیوارهای بلند بیرونی خانه ها، کم تزئین و ساده بوده است
اسلاید 27: فقط ورودی خانه با تورفتگی و تزئین، خود را نسبت به بقیه دیوارهای خارجی مشخص می کرده است. فضای هشتی که در بعد از ورودی قرار می گرفته، دید نامحرم به فضای درونی را می بسته، به گونه ای که حتی با باز بودن در خانه، دید به باغ درونی و حیاط خانه، غیر ممکن بوده است این ویژگی اصل
اسلاید 28: دالان متصل به هشتی، شخص را به حیاط می رسانده است. نظم هندسی در همه بخش های خانه از کل تا جزء دیده می شد. این هندسه، علاوه بر آن که ساختار کلی طرح را مشخص می کرد، تک تک اجزای آن را شکل می داد، و فضاهای مختلف را به نسبت اهمیت در جاهای متفاوت قرار داده و ارتباطشان را با سایر فضاها معلوم می ساخت.
اسلاید 29: - اهمیت بخشیدن به ایوان ها، رواق ها و فضاهای نیمه باز در خانه، که اغلب به مهمترین فضای خانه بدل می شده است.ساختن بادگیرهای بلند، سایه بان ها و قرار دادن درها و پنجره ها در عمق دیوارها- استفاده از زیرزمین و خنکای آن- استفاده از فرم های قوسی و گنبدی در سقف بناها- ضخیم گرفتن جرزها و سقف خانه ها- استفاده از مصالح خشت و گل- تقسیم فضاهای سکونتی به دو بخش تابستان نشین پشت به قبله و زمستان نشین رو به قبله.
اسلاید 30: خانه لاریهای یزدمالک آن حاج محمد ابراهیم لاری بود است، از این مکان سابقا به عنوان خانقاه نعمت اللهی استفاده می شده است. مساحت آن حدود 1700 متر و زیر بنائی معادل 1200 متر مربع را داراستخانه لاریها و بادگیر آن مربوط به دوره قاجار است
اسلاید 31: یعنی خانه ای است با دو قسمت اندرونی و بیرونی- حیاط در مرکز و قسمتهای اعیان نشین به صورت چهار فصل در پیرامون حیاط که هر قست عملکرد ویژه خود را داشت و اندرونی به عنوا ماوا و مسکن محارم و بیرونی به اسکان و پذیرایی میهمانان اختصاص داشت.
اسلاید 32: معمولا قسمت عمده بنا را اندرونی تشکیل میدهد: حیاط در مرکز و قسمت اعیان نشین به صورت چهار فصل در پیرامون حیاط شکل میگیرد.از قسمت شمالی به عنوان زمستانه و از قسمت جنوبی به عنوان تابستانه استفاده میشد.از ضلع شرقی که شامل اتاق آئینه، مطبخ، سرداب و سایر فضاهاست به عنوان پائیزه و از ضلع غربی به عنوان بهار خواب استفاده میشد.
اسلاید 33:
اسلاید 34:
اسلاید 35: این پروژه انتقاد او به ساختمان سازی مدرن و سبک بین الملل بود. او مدعی بود که در شرایط حاضر هر روستایی به تنهایی می تواند بهترین معمار برای خانه و محیط خود باشد. او به عمق فهم و دانش ذاتی هر انسان نسبت به محیط زندگی خود معتقد بود
اسلاید 36:
اسلاید 37: معماران را به یاد معماریِ کوهپایه ای ِغرب، طاق های خانه های کویر و سقف شیب دارِِ خانه های شمال می اندازد و اینچنین خیال معمار را به معماری زیبای روستایی متنوع ایران زمین می برد.حسن فتحی از معماران بابت استفاده از وسایل و متریال های گرانقیمت انتقاد کرد، او به روستاییان کمک کرد که چگونه می توانند از وسایل در دسترس و بومی خود برای طراحی نیازهای خود بهره ببرند. او مردم را تشویق کرد تا برای بهتر شدن محیط زیست خود از صنایع دستی باستانی خود کمک بگیرند همچنین از خشت خام برای معماری خانه های روستایی استفاده کرد و از حیاط محصور بام طاقی شکل به طراحی خانه ها پرداخت.
اسلاید 38: از ویژگی های معماری حسن فتحی توجه به محیط ساخت مبتنی بر سازه های خاکی ست. توجه به محیط زیست بعد از مدتی تبدیل به ویژگی بارز کار او شد.
اسلاید 39: همینطور مصالح ساخت و ساز در خانه های روستایی چندی ست که با عدم توجه به اقلیم روستا از همان بتن یا اسکلت فلزی انتخاب می شود در صورتی که هر روستا با توجه به تاریخ و فرهنگ خود دارای پیشینه ای از ساخت و ساز است که می توان با طراحی اقلیمی برای همیشه فرم فرهنگ ساخت و ساز آن اقلیم را برای آیندگان پایدار نگه داشت
اسلاید 40: بادگیرهایی که در خانه های سنتی کاشان دیده می شود در برج های بلند دنیا به عنوان سیستم تهویه استفاده می شود. بنابر گفته های بالا می توان نتیجه گرفت که ساخت و ساز معماری بومی امری لازم و واجب می نماید. مخصوصا برای معماری سنتی غنی روستایی- اقلیمی که خوشبختانه ایران از ان برخوردار است.