کسب و کار منابع انسانی و مشاغل

برنامه آموزشی ارگونومی کادر اداری

barnameye_amoozeshiye_orgonomi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “برنامه آموزشی ارگونومی کادر اداری”

برنامه آموزشی ارگونومی کادر اداری

اسلاید 1: معاونت بداشتي دانشگاه علوم پزشكي فسا تهيه و تنظيم : واحد بهدشت حرفه اي آذر ماه 1388برنامه آموزشي ارگونومي كادر اداري

اسلاید 2: «طرح توسعه ارگونومي در نظام شبكه بهداشتي كشور» هدف :آشناسازي كادر بهداشت ودرمان با مباني ارگونومي فرهنگ سازي مباحث ارگونومي پيشگيري و كنترل آسيب هاي اسكلتي _ عضلانيبهبود شرايط كاري افزيش بهره بري و رضايت شغلي كاهش استرس هاي شغلي

اسلاید 3: گروه هدف كاردانان بهداشت حرفه اي و محيط كارشناسان بهداشت حرفه اي پزشكان شاغل در سيستم خدمات بهداشتي كشوركاركنان اداري دانشگاه علوم پزشكيبهورزان

اسلاید 4: گسترش ابزار ماشيني و کم تحرکي فيزيکي به عنوان عوامل خارجي (اپژکيتو فاکتور) زندگي افراد را از منظر کم کاري و کم پويايي، بيومکانيک شغلي و آنتروپومتري دچار تاثيرات فراواني کرده است.توسعه ميزهاي رايانه و گرايش جوان به استفاده از کامپيوتر و پشت ميز نشين هاي طولاني، باعث کم پويايي در بين جوانان،کارمندان و دانش آموزان شده به گونه اي که افراد بيشتر ساعات روزانه خود را به شکل ثابت پشت ميز اداره يا کامپيوتر سپري مي کنند. مقدمه ؟

اسلاید 5: براي جلوگيري از بروز چنين پديده ها و ناهنجارهاي ساختاري در بدن افراد، پزوهشگران و محققان راهکاري بهره گيري از علم ارگونوميرا به افراد پيشنهاد مي کنند تا به واسطه آن ابزار اداري يا تحصيل افراد متناسب با شغل و ساختار بدني باشد.

اسلاید 6: ارگونومی چيست ؟واژه ارگونومي Ergonomics از دو کلمه يونانيارگو به معني کار و نوموس به معني قانون و قاعده طبيعي مشتق شده و در لغت به معناي قوانين طبيعي کار است،در اصطلاح کاربردي، علم ارگونومي مجموعه دانشي است که از تلفيق علوم زيستي، فيزيولوژي انساني، سيستم‌ها و روش ها، طراحي مشاغل و محيط کار به وجود آمده و سعي دارد ابزارها، دستگاه‌ها و محيط کار را با توجه به در نظر گرفتن توانايي هاي جسماني، فکري و محدوديت‌ها و علايق انسان‌ها، طراحي کند.

اسلاید 7: ارگونومي دانشي چند رشته‌اي (Multi Disciplinary) است که اطلاعات مربوط به ظرفيتهاي هر انسان شامل توانايي هاي جسماني، محدوديت ها و ظرفيتهاي فيزيکي و رواني را گردآوري کرده و آنها را در طراحي مشاغل، محصولات، سيستم ارتباطي، مکاني و تجهيزاتي با هدف پيشگيري از بروز مسايل و مشکلات جسماني و آسيب هاي مربوط به سلامتي و بهبود و بهينه سازي کارائي، بهره وري و کيفيت بکار مي‌برد.

اسلاید 8: ارگونومي به‌عنوان رشته‌اي از علوم که با بدست آوردن بهترين ارتباط ميان افراد و محيط کاري شان، مرتبط است تعريف مي‌شود. ارگونومي با ارزيابي قابليتها و محدوديتهاي انسان دز بيومکانيک و آنتروپومتري، استرس هاي کاري و محيطي فيزيولوژي کار و روانشناسي صنعتي، نيروهاي استاتيک و ديناميک روي بدن انسان بيومکانيک، احتياط و روانشناسي صنعتي، خستگي فيزيولوژي کار و روانشناسي صنعتي، طراحي و آموزش و طراحي ايستگاه کاري و ابزارها آنتروپومتري و مهندسي، سر و کار دارد.

اسلاید 9: . ارگونومی علم مطالعه کارآيی و عمل انسان است که ويژگيها و تواناييهای انسان را مورد مطالعه قرار داده و از اين طريق شرايط هماهنگی کار و انسان را فراهم می کند . به بيان ديگر ارگونومی علمی است که به ما می گويد که برای دستيابی به کارآيی و بهره وری در يک حرفه خاص ، ضمن حفظ سلامتی خود ، چگونه و در چه شرايطی بايد کار کنيم .

اسلاید 10: ارگونومي عبارت است از علم به کارگيري بهينه از ابزار کار در محيط کاري، به نحوي که حداکثر بازدهي در توليدي که انسان در آن نقش دارد، بدست آيد و کاربر حداکثر رضايت را از کاربرد ابزارها و محيط کاري خود داشته باسد و ميزان سلامتي لازم در کار آنان فراهم شده باشد.

اسلاید 11: از ارگونومی به منظور گرفتن حداکثر تکنولوژی ، تأمين رفاه کارگران و استفاده توأم با کارآيی از تأسيسات توليدی و خدماتی در جهت تحقق بخشيدن به توليد بالاتر ، بهبود وضع بهداشتی ، حفظ سلامتی و تحصيل رضايت در مورد کار ، استفاده می شود .هدف نهايی متخصصين ارگونومی طراحی و ارائه کار و محيط کاری است که انجام کار برای هر فردی امکان پذير بوده و ارزش انجام را داشته باشد ، فرداحساس سلامت ، رضايت و همبستگی با مؤسسه ای که برای آن کار می کند نموده و از اين طريق به پيشرفت و بهبود کارآيی سازمان خود کمک نمايد .

اسلاید 12: کشورهای در حال رشد به کاربردهای ارگونومی بيشتر نياز دارند . شرايط نامطلوب کار ، فقدان برنامه های پيشگيری از آسيب ديدگی های ناشی از کار ، عدم هماهنگی تکنولوژی وارداتی با شرايط محيطی که تکنولوژی مورد استفاده قرار گرفته است ، موجب بسياری مشکلات فنی ، انسانی ، اقتصادی و اجتماعی گرديده است .از اين رو آموزش ارگونومی در کشورهای روبه رشد جنبه حياتی داشته و سبب می شود که از تکنولوژی به مؤثرترين شکل ممکن بهره برداری شده و علاوه بر آن محيط و نيروی کار نيز حفظ شود .

اسلاید 13: ارگونومي چيست؟واژه ارگونومي يك لغت يوناني است كه به معناي كار و قاعده و قانون مي باشد در واقع رابطه انسان با كار را بررسي مي كند

اسلاید 14: تعريف ارگونوميارگونومي علمي است كه براي تطبيق وتناسب محيط ، وظايف يا روشها ي كاري با كاربران به كار مي رود.

اسلاید 15: ارگونومي چيست؟ در تعريفي مي توان گفت كه هدف ارگونومي افزايش و بهبود ايمني بهداشت و سلامتي و راحتي وكارايي انسان است.

اسلاید 16: كا ملترين تعريف ارگونومی چيست ؟ به هر حال شايد بهترين و خلاصه ترين تعريف براي ارگونومي علم تطابق انسان و محيط کار و ماشين مي باشد.

اسلاید 17: تحليل وضعيت موجود

اسلاید 18: وضعيت اختلالات اسكلتي _ عضلاني در جهان براساس طبقه بندي NIOSH اختلالات اسكلتي _ عضلاني در ميان مشكلات بهداشتي و عوارض ناشي از كار داراي رتبه دوم مي باشد. براساس گزارش اداره آمار كار در سال 1994 نزديك به دو سوم بيماريهاي ناشي از كار، اختلالات مربوط به تروماهاي تكراري بوده است. لازم به ذكر است كه اين آمار در برگيرنده اختلالات كمر نمي شود.

اسلاید 19: وضعيت اختلالات اسكلتي _ عضلاني در جهانبراساس آمار ملی فنلاند در سال 1994 ، 31 درصد كل بيماريهاي ناشي از كار را بيماريهاي اسكلتي _ عضلاني تشكيل مي دهند. براساس گزارش ادارة آمار كار آمريکا در سال 1996 ، 46 درصد از بيماريهاي ناشي از كار به دستگاه اسكلتي _ عضلاني مربوط بوده است.

اسلاید 20: وضعيت اختلالات اسكلتي _ عضلاني در جهانپژوهش ها نشان داده است كه پس از بيماريهاي قلبي _ عروقي آرتروپاتي ، كمردردها عمده ترين عامل ناتواني در افراد 45 سال به بالاست. NIOSH بيان مي دارد كه آسيب هاي ستون فقرات 20 درصد از همه آسيبها و بيماريهاي محيط كار را تشكيل مي دهند كه هزينه اي در حدود 20 تا 50 ميليارد دلار را به خود اختصاص مي دهد.

اسلاید 21: بنابر گزاش سازمان جهاني بهداشت در سال 2002 ، كمردردها 37% از عوامل خطرزای شغلي را تشكيل مي دهند كه جايگاه اول را بين بيماريها و مخاطرات ناشي از كار دارا مي باشند. سازمان جهاني بهداشت دهة اول هزارة سوم را به نام دهة مبارزه با عوارض اسكلتي عضلاني(بعنوان اپيدمي خاموش) نامگذاري كرد.

اسلاید 22: وضعيت اختلالات اسكلتي _ عضلاني در ايران بر پاية مطالعه ملي بار بيماريها و عوامل خطرزا در ايران در سال 2004 كه توسط اداره برنامه هاي سلامت مركز توسعه شبكه صورت گرفت اختلالات اسكلتي عضلاني پس از بيماريهاي قلبي عروقي در رتبه دوم بيماريهاي ناشی از كار شناخته شده است.

اسلاید 23: وضعيت اختلالات اسكلتي _ عضلاني در ايران

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید