علوم انسانی و علوم اجتماعی علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی

برنامه درسی پنهان در آموزش و پرورش

barname-darsi-penhan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “برنامه درسی پنهان در آموزش و پرورش”

برنامه درسی پنهان در آموزش و پرورش

اسلاید 1: به نام خدا نام استاد: سرکار خانم فرشته افکاری  نام دانشجو: زهرا عباسی  موضوع : برنامه درسی پنهان در آموزش و پرورش

اسلاید 2: برنامه درسی پنهان را باید یکی از سرمایه های مفهومی رشته برنامه درسی به شمار آورد. طرح این مفهوم سبب شده است تا نگاه سطحی نگرانه نسبت به پدیده برنامه درسی کاهش یافته، پدیده مذکور نه صرفاً در بعد طراحی، بلکه در سطح اجرا نیز مد نظر قرار گرفته، پویایی های آن رصد شود. اگر چه این مفهوم نخستین بار در سال 1968 توسط فیلیپ جکسون مورد استفاده قرار گرفت، اما در طی چند دهه گذشته بسیار مورد توجه نظریه پردازان حوزه برنامه درسی قرار گرفته است و هر یک از زاویه خاصی آن را مورد بررسی قرار داده اند، به گونه ای که تا امروز بیش از هزاران مقاله و کتاب در مورد آن به رشته تحریر درآمده است. این تنوع دیدگاه ها و نظریه ها از یک سو باعث غنای تئوریک مفهوم برنامه درسی پنهان شده و از سوی دیگر شناخت و درک آن را برای بسیاری از افراد مشکل نموده است. در این مقاله سعی شده است تا با بررسی پیشینه پژوهشی مربوط به این مفهوم چیستی، سطوح گوناگون آن با نگاهی کل نگرانه مورد بررسی قرار گیرد. بدین منظور، آثار و پژوهش های معتبر داخلی و خارجی در حوزه برنامه درسی پنهان مورد بررسی قرار گرفته است . چکیده

اسلاید 3: هم زمان با نهادینه شدن نقش و اهمیت تعلیم و تربیت در توسعه جوامع و بالندگی نسل جوان و نوجوان، تلاش های بسیاری برای قانونمندکردن این فرایند خطیر آغاز شد و تعلیم و تربیت به انشعابات متعددی تقسیم گردید. در این میان برنامه های درسی به عنوان قلب نظام تعلیم و تربیت و ابزاری در جهت تحقق اهداف آموزش و پرورش مورد توجه بیش از پیش قرار گرفت. و بدین ترتیب برنامه ریزی درسی به یکی از حوزه های تخصصی و در عین حال بحث انگیز تعلیم و تربیت مبدل گردید. پژوهش در مورد برنامه درسی به عنوان یک رشته تحصیلی از سال 1938 در کالج تربیت معلم دانشگاه کلمبیا وارد صحنه علمی شد و در سال 1949 تیلر در کتاب خود با عنوان اصول اساسی برنامه درسی و آموزشی چهار سؤال بنیادی را مطرح کرد: 1-مرکز آموزشی چه اهداف تربیتی را باید پیگیری کند؟ ٢ -تجربیات یادگیری چگونه باید انتخاب شوند تا ما را در تحقق اهداف تربیتی یاری دهند3 -چگونه می توان تجربیات یادگیری را به نحو موثری در امر تدریس سازمان داد؟ و4- چگونه می توان تحقق تجربیات یادگیری را ارزیابی کرد؟ طرح این سئوال ها از طرف تیلر موجب فراهم آوردن زمینه علمی برای متخصصانی همچون گالن سیلور، ویلیام الکساندر و هیلدا تابا شد. مقدمه:

اسلاید 4: در اوایل 1980 ، متخصصان برنامه درسی همچون الیوت آیزنر، الیزابت والنس ، جان میلر، دکر واکر، دورتی هونیکی ، ویلیام پاینر، آنتونی پنا و هنری جیرو موفق به طراحی و ارایه نظام متاتئوریکی در خصوص برنامه درسی شدند که موجبات ارائه مفاهیم دقیق و فراگیر برنامه درسی در سه مقوله کلی برنامه درسی آشکار(صریح)، برنامه درسی پنهان (مستتر) و برنامه درسی عقیم (پوچ) را فراهم کردند. هدف از مقاله حاضر این است که شناختی نسبت به برنامه درسی پنهان پیدا کند و پس از آن تاثیر آن را بر نظلم آموزشی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان بررسی کند. انواع برنامه درسی: آیزنر معتقد است که مدارس به طور همزمان مبادرت به تدریس سه برنامه ی درسی می نمایند .این سه برنامه عبارتند از: برنامه ی درسی صریح، آشکار( رسمی )، برنامه درسی پنهان( ضمنی )و برنامه درسی پوچ . این برخلاف تصور رایج نسبت به برنامه ی درسی مدارس است که آن را پدیده ای تک بعدی می دانند و مدارس را صرفاً بستر اجرای برنامه های درسی صریح می پندارند.

اسلاید 5: برنامه ی درسی آشکار و رسمی منظور از برنامه ی درسی رسمی، فعالیت های برنامه های درسی هستند که نظام آموزشی آن ها را به طور رسمی اعلام می کند و در بسیاری از موارد در قالب کتاب های درسی در مدارس و مراکز آموزش عالی تدریس می شود. برنامه ی درسی پوچ یا تهی هرگاه نظام برنامه ریزی درسی برخی از مفاهیم و مسائل را عملاً در برنامه های درسی نگنجاند و یا مطالب گنجانیده شده در برنامه های درسی یا کتاب های درسی با سن عقلی دانش آموزان و دانشجویان متناسب و برای آن ها قابل فهم نباشد، برنامه ی درسی را برنامه ی درسی پوچ می نامند. ( شورین الاحسینی و فولادی پناه،1393 )

اسلاید 6: تاریخچه برنامه درسی پنهان جکسون(1967) از جمله اولین افرادی است که در کتاب خود زندگی در کلاس درس، بحث برنامه درسی پنهان را به تفصیل مطرح می کند. در بخشی از کتاب وی که در کتاب مطالعات برنامه درسی در سال 2004 به چاپ رسیده، وی شرح فعالیتهای روزمره در مدرسه را با جزئیات بیان کرده و حتی با مؤسسات دیگر نظیر کلیسا، شرکت، سینما و غیره مورد مقایسه قرار داده است. وی ذکر میکند که هر دو جنبه زندگی در مدرسه، چه آن جنبه ای که همه می شناسند و چه جنبه ای که بدون توجه از کنار آن رد می شویم هر دو برای ما آشناست. اما مورد دوم بیشتر مواقع مورد بی توجهی واقع میشود در حالی که مستلزم دریافت توجه بیشتر به ویژه از سوی متخصصین آموزش است جکسون (1968) به توصیف جو اجتماعی مدرسه پرداخته و میگوید اگرچه معلم هرسال تلاش میکند دکوراسیون کلاس، چیدمان نیمکت ها، رنگ دیوار و نوع نیمکت را عوض کند ولی مدرسه همان مدرسه است و تعاملاتی که در آن صورت میگیرد، همان تعاملات. دانش آموز در مدرسه علاوه بر انجام تکالیف باید پایبند قواعد مدرسه و کلاس باشد و چه بسا این پایبندی نسبت به پیشرفت علمی دانش آموز، نقش بیشتری در موقعیت وی در مدرسه داشته باشد.

35,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید