کسب و کار مدیریت و رهبری

برنامه ریزی فرهنگی

barnamerizye_farhangi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “برنامه ریزی فرهنگی”

برنامه ریزی فرهنگی

اسلاید 1: آشنایی بابرنامه ریزی فرهنگي

اسلاید 2: برنامه ریزی فرهنگيمفاهيم و اصطلاحات اصلیآشنايي با فرهنگ فرهنگ سازنده جامعه برنامه‌ريزي فرهنگيبرنامه ریزی فرهنگی در ایران مبانی نظری برنامه‌ريزي فرهنگي الگوهای برنامه‌ريزي فرهنگيبرنامه ریزی فرهنگی در تشکلها

اسلاید 3: از ديدگاه قرآن كريم اجتماعي بودن يك انسان در متن خلقت و آفرينش او پي ريزي شده است. در سوره مباركه حجر مي‌فرمايد : يا ايهاالناس انا خلقناكم من ذكر وانثي و جعلناكم شعوبا و قبائل لتعارفوا استاد شهيد مرتضي مطهري :جامعه مركب حقيقي است از نوع مركبات طبيعي، ولي تركيب روحها و انديشه‌ها و عاطفه‌ها و خواستها و اراده‌ها و بالاخره تركيب فرهنگي نه تركيب تن‌ها و اندام‌ها. آيات قرآن كريم اين نظريه را تاييد مي‌كند. قرآن براي امت‌ها (جامعه‌ها) سرنوشت مشترك، نامه عمل مشترك، فهم و شعور، عمل، طاعت و عصيان قايل است.

اسلاید 4: فرهنگ‌: براي‌فرهنگ، تعاريف‌ متعدد و متنوعي ارائه شده است‌. از جمله‌ اينكه فرهنگ “مجموعة منشهايي است كه ‌در يك‌جامعة انساني‌ رواج دارند و شبكه‌اي ‌پيوسته ‌از روابط متقابل بين منشها را توليد مي‌كنند و امكان‌ اندركنش‌ عناصر اطلاعاتي ‌ياد شده ‌را فراهم‌ مي‌آورند .“ تايلور، مردم‌ شناس‌ انگليسي‌ مي‌گويد : فرهنگ‌ عبارت‌ است‌ از مجموعه ‌پيچيده‌ ای از علوم‌، دانش‌ها، هنرها، افكار، اعتقادات‌، قوانين ‌و مقررات‌، آداب‌ و رسوم‌، سنت‌ها و به‌طورخلاصه ‌كليه ‌آموخته‌ها و عاداتي ‌كه ‌يك ‌انسان‌ به‌عنوان‌ عضو جامعه ‌اخذ مي‌كند.بر مبناي تعريف ديگر ‎‏“فرهنگ مجموعه به‌ هم پيوسته‌اي از شيوه‌هاي تفكر، احساس وعمل است كه كم و بيش مشخص است و توسط تعداد زيادي از افراد فراگرفته مي‌شود و بين آنها مشترك است و به دو شيوة عيني و نمادين بكار گرفته مي‌شود تا اين اشخاص را به يك جمع خاص و متمايز بدل سازد.“ در اين‌ بحث، ‌فرهنگ‌ به‌ عنوان‌ مجموعه‌ باورها، الگوها، هنجارها، الگوها و نمادها مد نظر قرار گرفته‌ است‌.[1] درباره بهسازي فرهنگ صفحة[2] كنش اجتماعي صفحة 123

اسلاید 5: برمبناي اين كه جوامع انساني داراي حيات جمعي و اجتماعي است و اين حيات همان حيات فرهنگي است بنابراين هر گونه تحول اجتماعي نيز بايد با تكيه بر تغيير و تحول فرهنگي صورت گيرد. امام خميني (ره) در اين زمينه مي‌فرمايند: (( فرهنگ بايد متحول بشود. تحول مي‌خواهد. بزرگترين تحولي كه بايد بشود در فرهنگ بايد بشود؛ براي اينكه بزرگترين موسسه اي است كه ملت را يا به تباهي مي‌كشد يا به اوج عظمت و قدرت مي‌كشد.))

اسلاید 6: فرهنگ به عنوان شکل دهنده به ذهن و رفتار عمومی جامعه است.حرکت جامعه بر اساس فرهنگ آن جامعه است.مقام معظم رهبری 26/9/1381

اسلاید 7: لایۀ نمادهالایۀ هنجارهالایۀ ارزشهالایۀ باورهالایه های فرهنگ

اسلاید 8: مجموعه ‌رفتار انساني ‌در چهار زمينه‌يا نظام‌ قابل ‌تعريف‌ است‌. با زمينه ‌زيستي‌ ارگانيسم ‌عصبي ‌جسمي‌، زمينه ‌رواني ‌يا شخصيت‌، زمينه‌اجتماعي‌ و زمينه ‌فرهنگي‌. در ارتباط‌ سلسله ‌مراتبي‌ اين‌ چهار نظام‌، نظامي ‌كه ‌در سلسله‌ مراتب‌ بالاتر قرار گرفته‌است ‌با اطلاعاتي ‌كه ‌فراهم ‌مي‌كند كنترل‌ و تسلطي ‌بر نظامهاي ‌پايين‌تر دارد. بدين‌سان ‌شخصيت ‌يك ‌نظام ‌كنترل بر سازمان ‌زيستي ‌است‌، نظام‌اجتماعي ‌يك ‌نظام‌ كنترل‌ بر شخصيت ‌و فرهنگ ‌يك ‌نظام ‌كنترل ‌بر نظام‌اجتماعي‌. در نتيجه ‌نظام‌ اجتماعي‌ از طريق ‌شخصيت‌ ارگانيسم‌ زيستي‌ را كنترل‌ مي‌كند و فرهنگ ‌از طرق‌ نظام‌اجتماعي ‌به ‌كنترل ‌شخصيت‌ افراد مي‌پردازد.

اسلاید 9:

اسلاید 10: جامعه پذیریSocializationعرف اجتماعیSocietal Communityنظام اقتصادیEconomyنظام سیاسیPolicyAGILمنابعتجهیز منابعقدرتپولمنابعتجهیز منابعنفوذالتزام و تعهدنیروی کارمصرفپولالتزام و تعهدبازارسیاسیحمایتنفوذقدرتمشروعیتاقتدارقدرتالتزام و تعهداختصاص یافتهاستانداردنفوذپول

اسلاید 11: گروه اجتماعي گروه اجتماعي عبارت از عده اي افراد است که با يک ديگر به طور منظم کنش مقابل دارند . اين کنش متقابل اعضا گروه را به عنوان واحدي مشخص با يک هدف اجتماعي محلي به هم پيوند مي دهد .

اسلاید 12: گروه نخستين گروه نخستين جمع کوچکي از افراد است که با پيوند هاي عاطفي با يک ديگر پيوند يافته اند . از قبيل خانواده و گروه هاي دوستي. گروه دومين گروه دومين متشکل از عده اي افراد است که بر خورد منظم دارند اما روابطشان اساسا غير شخصي است. مانند : کميته و باشگاه

اسلاید 13: برنامه‌ريزي يعني تعيين هدفهاي درست و سپس انتخاب مسير، راه، وسيله يا روش درست يا مناسب براي تأمين اين هدفها. برنامه‌ريزي‌بلند مدت‌ و طرح‌ريزي‌استراتژيك‌: برنامه‌ريزي ‌بلند مدت‌ ترسيم ‌آينده‌ برمبناي ‌تعميم ‌وضع‌ موجود و ترسيم‌اقدامهاي ‌ضروري ‌براي‌ رسيدن ‌به‌آن‌ است‌ و طرح‌ريزي‌ استراتژيك‌ ارزيابي ‌محيط ‌داخلي‌ و خارجي ‌و تلاش ‌در جهت‌ رفع‌ مسائل‌ عمده ‌بمنظور دستيابي ‌به ‌چشم‌انداز مطلوب ‌و اهداف‌ كلان‌ مي‌باشد

اسلاید 14: توسعة فرهنگي: عبارت از دگرگوني‌اي است كه از طريق تراكم برگشت ناپذير عناصر فرهنگي در يك جامعة معين صورت مي‌گيرد و بر اثر آن، جامعه كنترل همواره مؤثرتر را بر محيط طبيعي و اجتماعي اعمال مي‌كند. در اين تراكم برگشت ناپذير، معارف، فنون، دانش و تكنيك به عناصري كه از پيش وجود داشته و از آن مشتق گشته است افزوده مي‌شود.

اسلاید 15: دگرگوني‌فرهنگي‌: هرگونه‌ پويايي‌ كلانٍِِِِ در‌خرده‌ فرهنگهاي‌ موجود در يك ‌جامعه‌است‌ كه ‌منجر به‌ تغيير و جايگزيني ‌فرهنگ‌ غالب‌ و دگرگوني‌ هنجارهاي‌ رفتاري‌ وابسته ‌بدان‌ شود. كارگزاران تغيير اجتماعي: اشخاص،گروهها يا انجمن‌هايي كه تغيير را وارد مي‌كنند، ازآن استقبال مي‌كنند يا با آن به مخالفت برمي‌خيزند. كنش اجتماعي اين كارگزاران از برخي جهات شكل و خاصيت يك كنش تاريخي را به خود مي‌گيرد .

اسلاید 16: سياست‌هاي فرهنگي، مجموعه تصميمات كلان و چارچوب‌هاي قانوني خاصي هستند كه حكومت‌ها براي حفظ و استقرار شرايط فرهنگي اجتماعي مطلوب و مناسب در جامعه‌ اتخاذ مي‌كنند. سياستگذاري‌فرهنگي‌: عبارت‌است‌از تعيين‌اصول‌و مراحل‌در بهبود و تكامل‌ فرهنگي‌.استراتژي فرهنگي صريحاً بر ايجاد ”تغيير و بهبود“ تاکيد مي‌ورزد و در واقع حالت انفعالي (همچون سياست‌هاي فرهنگي) ندارد بلكه حالت تهاجمي و پيش‌دستانه (و يا به تعبيري آينده‌نگرانه) به خود مي‌گيرد.

اسلاید 17: مهندسي‌فرهنگي‌: علم‌ و فن‌ و توانايي‌ارائه‌پاسخهاي‌مناسب‌از نظر كيفيت‌، هزينه‌ و مدت‌ به ‌درخواست‌هايي‌مي‌باشدكه ‌از سوي‌كارشناسان‌امور فرهنگي‌ درجهت ‌تحقق‌اهداف‌ فرهنگي‌ صورت ‌مي‌گيرد. مهندسي ‌فرهنگي‌، نظام‌ فرهنگي‌ را مركب‌ از خلاقان ‌، مخاطبين ‌، تصميم‌ گيران‌ و واسطه ها ‌مي‌داند.

اسلاید 18: وجوه تفاوت برنامه‌ريزي در زمينة فرهنگي مشتمل بر موارد زير است:به دلیل گستردگی عرصه فرهنگ (شمول فرهنگ بر اندیشه ها، باورها، هنجارها، رفتارهاو ...) هدفگذاری منسجم در خصوص فرهنگ بسیار دشوار است. با توجه به تعدد و تنوع عوامل تأثیرگذار درعرصه فرهنگ، حتی برای اهداف مشخص فرهنگی نیز ، فرآیند و روش های مشخص و تعریف شده ای وجود ندارد و به جای آن لازم است طیفی از روش ها و فرآیندهای مختلف مد نظر قرار گیرد.با توجه به میان رشته ای بودن فرهنگ، قواعد یا قوانین مورد استفاده دچار ابهام است.به دلیل تأثیرگذار بودن عامل زمان، در رفتار و تغییرات فرهنگی، تغییرات به صورت غیر خطی است و با روش های معمول قابل برنامه ریزی نیست.به دليل تأثير عمدة عامل انساني، تحقق اهداف مشخص شده درزمينه‌هاي فرهنگي از قطعيت لازم برخوردار نيست و بعضا هيچ‌گونه قطعيتي در اين زمينه متصور نيست.سنجش جنبه‌ هاي اصلي برنامه‌ ريزي يعني كارآيي و اثربخشي در زمينة فرهنگي از دشواري بسياري برخوردار است و در برخي موارد اساسا امكان پذير نيست.

اسلاید 19: تاریخچه برنامه ریزی فرهنگی تاریخچه برنامه ریزی فرهنگی را تا یونان باستان می توان دنبال کرد. افلاطون درکتاب‌ جمهوری، هدایت فرهنگ جامعه ‌را به‌سوی مسیرهای از پیش تعیین شده، وظیفه دانایان وحکما می داند. درمقابل، ارسطو وظیفه‌حکومت را ایجاد زمینه و بستر مناسب برای بروز فضیلت ونیکی درمردم می‌داند. به طور کلی آرمانشهرگرایی مبتنی برایجادجامعه‌ای بافرهنگ مطلوب است. استمرار این اندیشه را می‌توان درپایبندی به ایدئولوژی و توجه به نقش نخبگان در مکاتب فکری و فلسفی جستجو نمود.

اسلاید 20: اگوست كنت1850: تفکرعملی‌تجربی‌محض که با اگوست‌کنت شکل گرفت، جامعه و محیط انسانی را همچون اشیاء طبیعی می داند که هم قوانین حاکم برآن، با ابزار و روشهای علوم تجربی قابل شناخت است و هم با بهره گیری از آنها می توان برای اجتماع برنامه ریزی کرد.کنت باطرح مفهوم مذهب‌انسانیت‌که در نوع‌خود یک‌مهندسی‌اجتماعی بود از زاویه متفاوتی به فرهنگ نگریست . مذهب انسانیت از دیدگاه کنت در درجه اول وظیفه آموزش یک نظام فکری- فرهنگی جدید را برعهده دارد.این تصمیم گیری به موازات شکل‌گیری سازمان اجتماعی جدید صورت می گیرد .

اسلاید 21: اسپنسر 1860: اسپنسر با لحاظ تفاوت فرهنگ و تمدن، مراحل پیشرفت جامعه را تجزیه و تحلیل کرد و به لزوم توسل به سازوکاری برای تنظیم وکنترل تطور فرهنگی اذعان نمود .

اسلاید 22: كارل پوپر 1940:به باورتاریخیگران، مطالعه طبیعت ازپیچیدگی کمتری برخوردار است و به آسانی می توان روشهای تجربی رادرمورد آن به کاربست. درحالی که تاریخی بودن مطالعات فرهنگ مانع حصول به چنین بازدهی است.

اسلاید 23: جورج اورول 1949: بدبینی جورج اورول به فرهنگ سازی سوسیالیستها ازموضعی محافظه کارانه درکتاب 1984مطرح می شود.

اسلاید 24: سوروکین 1950:سوروکین نظریه تغییرمداوم را برای توضیح ویژگی پویایی سیستمهای فرهنگی- اجتماعی ارایه داد و ویلبر مور با طرح این موضوع که گزینش فرهنگی درطول مدت زمان طولانی به وقوع می پیوندد و از اینرو سیستم در طول زمان تغییر می‌یابد، بنابراین نظریات ایستا باید جای خود را به نظریات پویا واگذار کنند ، به رویکرد سوروکین نزدیک شد.

اسلاید 25: تالكوت پارسونز 1960: در ديدگاه پارسونز تحقق و تجلي فرهنگ در زندگي ملموس جامعه حاصل روند نهادي شدن فرهنگ است كه از طريق مسيرهاي خاص صورت مي‌گيرد واين مسيرها، درواقع اجزاء شكل‌دهنده نظام اجتماعي مي‌باشند. چهار گروه متمايز اجزاء نظام‌ اجتماعي‌ عبارتند از: نقش‌ها، جماعات، هنجارها و مدل‌هاي رفتاري و ارزش‌ها.

اسلاید 26: هابرماس 1970: به نظر هابرماس هرنوع روش شناختی که به صورت نظام‌مند از شمای تفسیری غفلت ورزد ، محکوم به شکست است. وی تلفیق درک تفسیری بانقد ایدئولوژیک‌رابرای‌شناخت پدیده‌های فرهنگی پیشنهاد می‌کند .

اسلاید 27: ایدئولوژی ایدئولوژی ایده ها و باورهای عموماً پذیرفته شده ای است که به‌صورت هماهنگ در جهان بینی ها یکپارچه شده باشد ، نظم را ابقا کند و آن را استمرار بخشد. ایدئولوژی به‌عنوان یک سیستم فرهنگی سازنده ذهنیتها است. کارکردهای ایدئولوژی عبارتند از:حفظ و بازتولید روابط اجتماعیحفظ و بازتولید مشروعیت نهادهای ایدئولوژیکحفظ و بازتولید هویت مخاطبانحفظ همبستگی اجتماعیایجاد انگیزه عمل و توجیه عمل و نتایج آن

اسلاید 28: نوکز 1970: نوکز معتقد است سنت غالب در تفکر اجتماعی انگلستان اصلاح طلبی (تغییرات جزیی) است و به این دلیل هیچ مفهوم سیاسی و هیچ اندیشه مثبتی در بارۀ اینکه به دنبال چه جامعه ای باید بود شکل نمی گیرد.

اسلاید 29: برنامه ریزی فرهنگی امروزه برنامه ریزی فرهنگی یا به عبارت دیگر فعالیت عقلانی و سازمان یافته برای حل مسایل فرهنگی یک جامعه ازطریق ایجاد تغییرات آگاهانه درساخت یا کارکرد فرهنگ، شاید حتی بیش‌از خود نظریات فرهنگ مورد توجه قرار می گیرد . این رویکرد ، مسئله نخبه گرایی فرهنگی را بیش از پیش در چشم انداز قرار داده است . سخن اصلی نظریه پردازان این است که بدون وجودیک هدایت فرهنگی واجتماعی جوامع مدرن از هم خواهند گسیخت . کارل مانهایم، تی اس الیوت، ماتیو آرنولد، موریس کینزبرگ و ژولیان هاکسلی هریک به طریق خاص خود ضرورت بازسازی فرهنگی‌را مطرح کرده‌اند.

اسلاید 30: نظر موافقین (افراطی) برنامه ریزی فرهنگیيك‌ دور بسته‌اي‌ در اين‌ كشور وجود دارد. آن‌ دور بسته‌ هم‌ اين‌ است‌ كه‌ جامعة‌ ما به‌ عنوان‌ يك‌ حكومت‌ صادق‌، به‌ شدت‌ با علايق‌ و گرايشات‌ و نيازهاي‌ مردم‌ كار دارد. اگر مردم‌ تحت‌ تأثير نهادهاي‌ فرهنگي‌ خودي‌ باشند اين‌ خواست‌ درچارچوب‌ تفكر خودي‌ و ديني‌ يك‌ شكل‌ منطقي‌ به‌ خودش‌ مي‌گيرد . يعني‌ هر چه‌ رضايت‌ مردم‌، بيشتر جلب‌ شود ، ازموفقيت‌ بيشتري‌ برخوردار است . منطقي‌ اين‌ است‌ كه‌ نهادهاي‌ فرهنگي‌ اصيل‌ اسلامي‌ خواسته‌ هاي‌ مردم‌ را جهت‌ بدهند . ماهواره، مجلات ‌، تكنولوژي‌ غرب ، كالا و خدماتي‌ كه‌ امروز وارد كشور مي‌شود تقاضاي‌ مادي‌ مردم‌ را فراتر و زودتر از تقاضاهاي‌ معنوي‌ و روحي‌ و فكري‌ شان‌ حركت‌ مي‌دهد . دريك‌ چنين‌ فرآيندي ، فرهنگ‌ در نوبت‌ آخر است . نسل‌ جوان‌ ما بايد طبقه‌بندي‌ و هدايت‌ شوند.

اسلاید 31: دیدگاه مخالفین برنامه ریزی فرهنگیقضاوت در باره سياست‌پذيري فرهنگ به تعريفي كه از فرهنگ می كنيم و برداشتي كه از آن داريم، بستگي دارد . كساني كه فرهنگ را خمير مايه‌اي در دست سياستگذاران میدانند كه قابل تبديل به اشكال مختلف است، ياكساني كه ماهيت پديدارهاي انساني را به سان شي‌اي تلقي می كنند كه قابل مهندسي و تجزیه و تركيب است،‌ بیگمان سياست پذيري را نهفته درذات فرهنگ می دانند. كساني كه اين‌گونه می انديشند اگر پس از مدتي مشاهده كنند كه ارزش‌ها و رفتارهاي مورد نظر آنها در جامعه تحقق نيافته يا حتي مسيري عكس آن پيموده است ، چنين نتيجه می گيرند كه سياستگذاران و مديران حوزه فرهنگ ناكارآمد هستند، غافل ازآن كه مفهوم و هويت امروزين فرهنگ دردرون خود فاقد قابليت برنامه‌ريزي به اين معني است . فرهنگ، مجموعه‌اي از نمادها و معاني است كه طي حيات طولاني يك جامعه ودربطن تحول تاريخ شكل گرفته واز خصوصيات فردي و جغرافيايي تا عوامل جهاني و بين‌المللي بر آن تاثيرگذارده و سرانجام به عادات و تمايلات جامعه تبديل گشته است.

اسلاید 32: مقام معظم رهبری در ديدار با اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در تاريخ 23/10/82:“در قبال فرهنگ، دو تفكر افراطي وجود دارد، عده‌اي فرهنگ را مقوله‌اي رها و غير قابل مديريت مي‌دانند و معتقدند بايد فرهنگ عمومي را به حال خود رها كرد و در مقابل عدة ديگري معتقدند بايد با سخت‌گيري شديد و كنترل همة مسايل، قالب‌هاي خاصي را در فرهنگ عمومي و حتي مسايل و اخلاق شخصي، به جامعه تحميل كرد، اما هردوي اين برخوردها افراطي و مضراست و به مقوله فرهنگ بايد با نگاه معقول اسلامي نگريست.“

اسلاید 33: برنامه ریزی فرهنگی در ایرانپیشینۀ برنامه ریزی فرهنگی در ایران را به سه دورۀ اساسی زیر می توان تقسیم نمود که بیانگر دوره های نفوذ انگلستان ، نفوذ ایالات متحدۀ آمریکا و دورۀ انقلاب اسلامی در ایران است:برنامه‌ريزي‌ فرهنگي‌ طي‌ سال‌هاي‌ 1300 تا 1320برنامه‌ريزي‌ فرهنگي‌ طي‌ سال‌هاي‌ 1320 تا 1357برنامه‌ريزي‌ فرهنگي‌ طي‌ سال‌هاي‌ 1357 تا کنون

اسلاید 34: برنامه‌ريزي‌ فرهنگي‌ طي‌ سال‌هاي‌ 1300 تا 1320 سازمان پرورش افکار به موجب تصویب نامه ای در هشتم دیماه 1317 زیر نظر متین دفتری (وزیر دادگستری) تشکیل شد و شش کمیسون سخنرانی، رادیو، کتب درسی، نمایش، موسیقی و مطبوعات درآن شکل گرفت. اهداف سازمان را می توان در قالب موارد زیر خلاصه کرد:یکسان سازی فرهنگی؛ ایجاد حس ملی گرایی؛تقویت حس وجود پیوند بین سلطنت، ملیت و میهن؛بالا بردن سطح معلومات عمومی بر اساس تعلیمات برنامه ریزی شده؛ایجاد زمینه مناسب فرهنگی برای پیاده کردن برنامه های دولت.سازمان پرورش افکار در زمرۀ سازمان های فرهنگی متمرکز قرار می گیرد که نوعاً در کشورهای دارای حکومت تمرکز گرا پدید می آیند و هدف آنها یکسان سازی فرهنگی است.

اسلاید 35: برنامه‌ريزي‌ فرهنگي‌ طي‌ سال‌هاي‌ 1320 تا 1357 طي‌ سال‌هاي‌ ياد شده، از دو نوع‌ برنامه‌ريزي‌ فرهنگي‌ گسسته‌ و پيوسته‌ بايد ياد كرد. از نظر زماني‌ سال‌هاي‌ 1320-1347 را دوره‌ برنامه‌ريزي‌ فرهنگي‌ گسسته‌ در ايران‌ بايد به‌ حساب‌ آورد. دراين‌ دوره، برنامه‌ريزان‌ فرهنگي‌ مبادرت‌ به‌ اخذ تصميم‌ در حوزه‌هاي‌ گوناگون‌ فرهنگي‌ كردند. بدون‌ اين‌كه‌ اصول‌ سياست‌ همگني‌ را مورد ‌نظر قراردهند و برپاية‌ الگوي‌ كلاني‌ كه‌ نقشه‌ عمليات‌ اجرايي‌ را مشخص‌ كند رفتار نمايند. از جانب‌ ديگر، در فاصله‌ سال‌هاي‌ 1347-1357 برنامه‌ريزي‌ فرهنگي‌ در قالب‌ برنامه‌ريزي‌ پيوسته‌ صورت‌ پذيرفت ، زيرا در اين‌ دوره‌ برنامه‌ريزي‌ از چهار خصلت‌ اساسي‌ برنامه‌ريزي‌ پيوسته‌ برخوردار بود. خصلت‌هاي‌ مورد اشاره‌ عبارتند از: مجموعة‌ همبسته‌اي‌ از تصميمات‌ آگاهانه‌ و سنجيده، مدل‌ يا الگوي‌ كلان‌ پيشيني، ايجاد تغييرات‌ معين‌ و قابل‌ اندازه‌گيري‌ كمي‌اطلاع‌ از وضعيت‌ عمليات‌ اجرايي‌ در حين‌ اجرا و ارزشيابي‌ عملكرد.

اسلاید 36: ارزش‌هاي‌ چهارگانة‌ برنامه‌هاي‌ فرهنگي‌ به‌ ترتيب‌ عبارتند از:1- حفظ‌ و اشاعه‌ فرهنگ‌ و هنر باستاني‌2- همگاني‌ شدن‌ فرهنگ‌ (با هدف‌ يكسان‌سازي‌ فرهنگي‌ مطابق‌ الگوي‌ ملي)3- گسترش‌ فرهنگ‌ و هنر مدرن‌ غربي‌ (مدرنيزاسيون‌ فرهنگي‌ و هنري)4- شناساندن‌ فرهنگ‌ و هنر باستاني‌ ايران‌ به‌ جهانيان‌موضوعات‌ نه‌گانه‌ برنامه‌هاي‌ فرهنگي‌ عبارتند از: آداب‌ و رسوم، آموزش، امور ديني‌ و مذهبي، جهانگردي‌ و ايرانگردي، رسانه‌ها، روابط‌ فرهنگي ، زبان‌ ملي، ميراث‌ فرهنگي‌ و هنر . نتايج‌ تحقيقات‌ گواه‌ اين‌ واقعيت‌ است‌ كه‌ بيشترين‌ تصميم‌گيري‌ حول‌ موضوع‌ روابط‌ فرهنگي‌ - مناسبات‌ بين‌الدول‌ و پيمان‌هاي‌ بين‌المللي‌ - صورت‌ پذيرفته‌ و پس‌ از آن ، موضوع‌ رسانه‌ با حدود 23 درصد، در مرتبه‌ دوم‌ قرار دارد . از جانب‌ ديگر، كمترين‌ مقدار تصميم‌ گيري‌ حول‌ موضوعات‌ زبان‌ ملي، امور ديني‌ ومذهبي‌ و جهانگردي‌ و ايرانگردي‌ با رقم‌هايي‌ به‌ ترتيب‌ معادل‌ 04/0 و 6/3 درصد صورت‌ پذيرفته‌ است . همچنين‌ در زمينة‌ آداب‌ و رسوم‌ اجتماعي‌ تنها 2/5 درصد و ميراث‌ فرهنگي‌ رقمي‌ حدود 3/16 درصد مجموع‌ برنامه‌هاي‌ فرهنگي،‌ تصميم‌ گيري‌ شده‌ است.

اسلاید 37: نقايص‌ و كاستي‌هاي‌ امر برنامه‌ريزي‌ فرهنگي‌ دولت‌ را طي‌ سال‌هاي‌ ياد شده، ذيل‌ محورهاي‌ زير مي‌توان‌ طبقه‌بندي‌ و ارايه‌ كرد:وجود مراكز موازي‌ تصميم‌ گيري‌توسعه‌ فرهنگي‌ غيرمشاركتي‌تبعی بودن‌ برنامه‌هاي‌ فرهنگي‌ضعف‌ ساختار نظارت‌ و ارزيابي‌تقدم‌ نهادسازي‌ بر نهادينه‌ سازي‌ عرصه‌ تصدي‌ دولت‌

اسلاید 38: برنامه‌ريزي‌ فرهنگي‌ طي‌ سال‌هاي‌ 1357 تا کنونبرنامه‌ريزي فرهنگي پس از انقلاب اسلامي درهشت سند مكتوب نمود يافته است:كليات فرهنگي مندرج در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران(مصوب 1358)؛بخش فرهنگ در برنامة اول توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران (1368-1372)؛اصول سياست‌هاي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران(مصوب 1371)؛بخش فرهنگ در برنامة دوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران (1374-1378)؛بخش فرهنگ در برنامة سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران (1379-1383)؛سندچشم‌انداز جمهوري اسلامي ايران در افق 1404 هجري شمسي(مصوب 1382)؛بخش فرهنگ دربرنامة چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران (1384-1388)؛ارزش‌هاي اساسي نظام جمهوري اسلامي و شاخص‌هاي فرهنگي متناسب با آن (مصوب1382).

اسلاید 39: نظریه های برنامه ریزی فرهنگیدسته بندی نظریاتنظریه رایج (برنامه ریزی راهبردی)دستیابی مستقیم به اهداف مورد نظر (1984)برنامه ریزی غیر مستقیم (دنیای قشنگ نو)نظریه آشوب (Chaos)برنامه‌ريزي مداخله بر اساس هدف‌ها (PIPO)مهندسی فرهنگینظام فرهنگی نهادها گروهها رسانه هاسیستم محاسبه اجتماعیسنجش اثر بخشی

اسلاید 40:

اسلاید 41:

اسلاید 42:

اسلاید 43: تعيين اهداف، ماموريت ووظايفشناخت محيط خارجي (فرصت‌ها و تهديدها)شناخت داخلي (قوت‌ها و ضعف‌ها)تعيين محورهاي استراتژيكترسيم استراتژيترسيم چشم‌اندازتعيين شاخص‌هاي استراتژيكالگوي مديريت استراتژيك

اسلاید 44: برنامه‌ريزي ميان‌مدتتدوين برنامه‌هاترسيم شبكه ارتباط برنامه‌هاتعيين منابع مورد نيازتعيين زمان مورد نيازتطبيق زمانبندي و منابعتجديد نظر و اصلاحتدوين نظام كنترليگزينش اهداف پيشبردواصلاح برنامه‌استراتژيك

اسلاید 45:

اسلاید 46:

اسلاید 47: مروری بر ”دنیای قشنگ نو“در آینده ای نزدیک، تشویقها و تحت نفوذ درآوردن مغزی دنیای قشنگ نو جایگزین روشهای تنبیه آمیز 1984 خواهد شد.انگیزۀ تبلیغ غیر عقلانی، احساسات و هیجانات فردی و شدید است و خود تبلیغ این احساسات را ارضا می کند. و تبلیغ عقلانی در دریایی از مهملات و مهمل سازی فرو خواهد رفت.در این دنیا بهترین و زیباترین تفریحات به صورت مستمر به عنوان ابزاری به منظور دور نگاه داشتن مردم از توجه به واقعیت های اوضاع اجتماعی و سیاسی به کار می روند.در حال حاضر در هیچ جا، از راهی اصولی، به کودکان نمی آموزند که چگونه حق را از باطل، یا گفته های معنی دار را از بی معنی تمیز دهند. چون بزرگترانشان حتی در کشورهای دموکراتیک نمی خواهند آنها چنین آموزشی را ببینند.این موضوع که تعداد چنین زیادی از تماشاگران مرفه تلویزیون در نیرومندترین دموکراسی جهان، باید چنین تمام و کمال به امر حکومت برخود بی تفاوت باشند و چنین ساده و راحت به آزادی فکر و حق ابراز مخالفت بی علاقگی نشان دهند، آزارنده است ولی چندان هم شگفت آور نیست.

اسلاید 48:

اسلاید 49: نظریه آشوبآشوب عبارت است از بروز رخدادهای غیرتناوبی و به ظاهر تصادفی در یک سیستم تعین پذیر. هدف از برنامه ریزی سیستمهای آشوبی(که پارادوکسیکال به نظر میآید) دستیابی به سیستمهای خودسازمانده است.یعنی دستیابی سیستمهای بازبه ساختاری دور از تعادل و حفظ آن. برای این مقصود لازم است:سیستمها در تعامل کامل با محیط قرار گیرند.جریان انرژی در سیستمها افزایش یافته و حفظ شود.شمار اجزای تشکیل دهنده سیستمها تا حد امکان افزایش یابداجزای سیستمها و متغیرهای مستقل در حلقه های بیشمار بازخورد با یکدیگر تعامل یابند.حالت های متعدد خود سازماندهی برای سیستمها به رسمیت شناخته شود.پیش بینی در این سیستمها باید فرایندی کلیت گرا و پیوسته باشد و بازخورد، وابستگی حساس و تحولات غیر خطی را قویا در نظر داشته باشد.

اسلاید 50: روش برنامه‌ريزي مداخله بر اساس هدف‌ها(PIPO) (تحليل چارچوب منطقي)گردآوري نمايندگان جامعه مورد نظر و صاحب‌نظران.تبيين مسايل عمده و ترسيم درخت مسايل.توجه به ارزش‌هاي فرهنگي و فرصت‌ها.ترسيم درخت اهداف.تبيين منطق عمل و اهداف عملياتي.تعيين نتايج و فرآورده‌هاي مورد انتظار.تبيين شيوة سنجش.

اسلاید 51: مراحل مهندسي فرهنگياشتراك ديدگاههامسئله‌يابي و اولويت بنديبررسي تعامل مسايل و ساير عوامل تأثيرگذارهدفگذاریتوجه به لایه های فرهنگی برنامه ریزی اجراييتعيين سازوكارهاي سنجش اثربخشيسنجش مستمر و بهبود و اصلاح عملکرد

اسلاید 52: نظام‌فرهنگي ـ نهاد‌ها ، رسانه‌هانظام شخصيتي ـ ارگانيسم رفتارينظام‌اجتماعي ـ گروه‌هاي اجتماعياهداف، آرمان‌ها، ارز‌شهاي زيربنايي، مباني عقيدتي و يافته‌هاي علميپردازش و پذيرشنهادهارسانه‌هاتشكل‌هاي مردميتأثيرگذاري گروههامخاطبينسياستگذاري، گزينش راهبردها و برنامه‌ريزي مشتركتبليغات، آموزش و پيام‌هاي رسانه‌ايآموزش، تبليغات و فعاليت فرهنگيارتباط چهره‌به چهره آموزش‌وپرورشدانشگاهروحانيتارشاد‌اسلاميشهرداريتربيت‌بدنيصداوسيماروزنامه‌هااينترنتاينترنتبسيجسازمان‌هاي غيردولتيتشكل‌هاي فرهنگيخانهمدرسهمسجدمحيط‌هاي ورزشي تفريحيمحيط كارشكل‌گيري نگرش و هنجارشكل‌گيري باور‌ها و ارزش‌هاتعميق باورها و نگرش‌ها و تقويت رفتارتغيير رفتارانجمن‌هاي داوطلبانهكتاب

اسلاید 53: تعيين شاخص‌هاسنجش اطلاعات دريافت شده توسط مخاطبانسنجش حجم اطلاعات رسانه‌هامقايسه حجم اطلاعات با پيش بيني‌هاپيش بيني نرم‌ها و استانداردهاسنجش پيشرفت فرهنگيسيستم محاسبة اجتماعي

اسلاید 54: مراحل اجراي سنجش اثربخشيتعيين موضوعات و محدوده و عمق سنجش اثربخشي براي هريك از آنها.تعريف شاخص‌هاي كمي سنجش نگرش‌ها و اثر بخشي برنامه‌ها با بهره‌گيري از شاخص‌هاي موجود واستفاده از نظرات كارشناسان.طراحي مكانيزم سنجش مستمر شاخص‌ها و سازمان و ساختار اجرايي مورد نياز.ايجاد ساختار اجرايي و طي مراحل راه‌اندازي آن.ارزيابي و تحليل نوبه‌اي تحولات شاخص‌ها.(در مقاطع ماهانه، سه ماهه يا شش ماهه)ارزيابي و تحليل موردي برنامه‌هاي ويژه فرهنگي و ميزان اثربخشي آنها.اراية نتايج به مراجع ذي ربط.بهره‌گيري ازنتايج حاصله دراصلاح و تقويت برنامه‌ها، روش‌ها و بهبود بهره‌گيري از منابع.ارائه گزارش جامع وضعيت فرهنگي (حداقل به صورت ساليانه)

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید