برنامه ریزی کالبدی
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
برچسبهای مرتبط
- بررسی پروژه جهان کوچک
- بررسی منظر سایت بر طراحی
- پاورپوينت برنامه ریزی کالبدی
- تاثیر سرعت بر طراحی
- تحلیل فضای شهری
- ترافیک شهری
- چشم انداز شهری
- حرکت و زمان بر طراحی
- خط آسمان شهردرطراحی
- خلق فضای شهری
- دانلود پاورپوینت
- دانلود پاورپوینت آماده
- دانلود پاورپوینت رایگان
- طراحی ورودی ها
- عوامل موثر بر طراحی ورودی ها
امتیاز
برنامه ریزی کالبدی
اسلاید 1: به نام خدا درس برنامه ریزی کالبدیاستاد راهنما: جناب آقای مهندس دری دانشجویان مجید دماوندی محمد حسین قنایی سیروس خلیلی مجید سیاوشی1
اسلاید 2: بررسی پروژه جهان کوچک MINI WORLD2
اسلاید 4: ترافیک شهری : ترافیک یک واژه شناخته شده بین المللی است و در قوانین به مجموعه عبور و مرور وسائط نقلیه و اشخاص و حیوانات در راهها اطلاق می گردد .ترافیک از سه عامل تشکیل می شود این عوامل عبارتند از : انسان ، راه ، وسیله نقلیه .چنانچه هر یک از عوامل سه گانه نباشد اصولا مساله ای بنام ترافیک وجود نخواهد داشت . بررسیها نشان داده است که بهترین راه کنترل ترافیک و به مفهوم دیگر به حداقل رسانیدن ضرر و زیان ناشی از آن ، استفاده از سه گروه عواملی است که شاید بتوان آنها را به صورت سه نوع راه جهت بهبود ترافیک بیمار در این جامعه تجویز نمود که این عوامل عبارتند از : 1. مهندسی ترافیک 2. اجرای مقررات 3. آموزش 4
اسلاید 5: در مهندسی ترافیک ، راهها و تقاطع ها به منظور سهولت عبور و مرور یا مرمت احداث می گردند . چراغها و تابلوهای راهنمایی نصب می شود و خط کشی های مورد نیاز انجام می گیرد .آموزش مقررات و موازین بین المللی ترافیک به تمامی طبقات جامعه اعم از مردم عادی و مسئولان و مجریان امر ، نقش بسیار اساسی در اصلاح وکنترل ترافیک خواهد داشت . زیرا لازمه زندگی کردن دریک جامعه صنعتی و ماشینی ، آشنایی و آگاهی کامل مردم آن جامعه به فرهنگ زندگی درچنین جامعه ای است . بطور کلی آموزش را باید از نخستین عامل تشکیل دهنده ترافیک آغاز کرد . یعنی « انسان » .یک انسان قبل از اینکه راننده باشد یا مسئول و مجری قانون ، خود بعنوان یک عابر پیاده برای جامعه مطرح است . بنابراین هنگامی که عابر پیاده در یک جامعه از فرهنگ و آموزش کافی بهره ور نباشد و نسبت به مقررات و ضوابطی که قانون برای او تعیین کرده آگاهی کامل نداشته باشد و برخورد با سایر عوامل آگاهانه و با تکیه بر فرهنگ و بینش اجتماعی عمل ننماید ، درسطح شهر از فاجعه آفرینانند . آنها در اوقات فراغت از کامیون خود بعنوانسواری بهره می گیرند و با تریلر خود وارد خیابانهای کم عرض شهر می شوند و یک انحراف بی رویه آنها باعث راه بندان شدید می گردد و آجر و سنگ بدون حفاظ حمل می کنند بطوریکه هر لحظه بیم حوادث ناگواری می رود . اغلب این رانندگان توجهی به علائم راهنمائی و رانندگی و وسائط نقلیه سبک نمی کنند . رانندگان نقلیه شخصی که بصورت غیر مجاز در امر جابجائی بار و مسافر مساله می آفرینند و حتی گاهی در وسط خیابان با مسدود کردن راه عبور با رانندگان تاکسی ها به نزاع بر می خیزند . اشغال قسمتی از خیابان ها ( گاهی تا دوسوم عرض خیابان یک طرفه و حتی دوطرفه ) توسط فروشندگان دوره گرد مثل میوه فروشیها و مصالح ساختمانی است که باید سریعا در این مورد اقدام جدی به عمل آید . اتوموبیل های بدون پلاک ، بدون شیشه ، چراغ ، چراغ راهنما و حتی اطاق نیز توجه بیننده را بخود جلب می نماید . توقف های غیر مجاز دو ردیفه و حتی گاهی سه ردیفه در سطح شهر بمدت چند ساعت .5
اسلاید 7: ورودی و جداره بخش عمده شناخت ما از شهر در فضاهای باز شهری شکل می گیرد. این فضاها تصویر برجسته شهر را می سازند. ورودی شهرها به عنوان اولین نقاطی که اکثر مسافران با آن برمی خورند، بخش عمده تصویر اولیه شهر را شکل می دهد. تصاویر و حال و هوا و قوت مکان آنها در شکل دهی ذهنیت مخاطبان در رابطه با شهری که پیش رو خواهند داشت بسیار موثر است. به هم خوردن تسلسل مراتب در نظام کالبدی شهرها سبب شده تا ورودی شهرها که یکی از حلقه های این اتصال است، عملکرد مناسبی نداشته باشد، نقش خود را به خوبی ایفا نکنند و حامل پیام، معما و یا تصویری از شهر نباشد. 7
اسلاید 10: بررسی عوامل موثر بر طراحی ورودی ها نحوه تاثیرگذاری نقش ورودی در طراحی: در گذشته ورودی ها محل انجام تبادلات اقتصادی و اسکان موقت کاروانسراها و مکان انجام مراسم اجتماعی بودند آنها نه تنها نقطه شروع شهر و مرز بین درون و بیرون به حساب می آمدند و در شکل گیری ساختار ذهنی مسافران از شهر نقش اساسی داشتند، بلکه دارای عملکردهای ارتباطی، نظارتی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی نظیر گذران اوقات فراغت، مجازات محکومین، تماس ها و مبادلات اقتصادی، بدرقه و استقبال نیز بودند. با این تعاریف زمینه شکل گیری فضایی پیرامون دروازه ورودی و بسط مفهوم ورودی از یک مرز و یا سطح عمودی برای عبور که با عنصر شاخص دروازه تعریف می شد، به فضایی خاص از نظر عملکردی فراهم می شد. ورودی های امروز تنها به عنوان عنصری جهت مشخص کردن محدوده شهر عمل می کنند. آنچه که امروزه در ورودی شهرها مشاهده می شود تنها تقلیدی ناآگاهانه از کالبد و شکل ظاهری دروازه هاست؛ لذا در ذهن طراح تعریف ارائه شده از ورودی تاثیر خود را در برنامه ریزی فعالیت ها و عملکردهای ورودی خواهد گذاشت. نقش نشانه ای یا نقش ارتباطی ورودی می تواند در برنامه ریزی تاثیر فراوانی بگذارد. 10
اسلاید 11: تاثیر سرعت، حرکت و زمان بر طراحی: بخش عمده ادراک ما از فضا، نخست بصری است که ادراک بصری خود در وهله اول فضایی نیز است. با حرکت در فضا، محیط اطراف به صورت توالی محرک های بصری تجربه می شود و نسبت به میزان ارتباط بین محرک های مختلف در یک فضا به صورت منسجم درک شده و حس خاصی نسبت به آن مکان پیدا می شود. در این حالت، فضا دارای حس مکانی قوی و پرمعنایی خواهد بود و پیوسته و کامل به نظر می رسد. ولی اگر عناصر موجود در فضا، پیوستگی و ارتباط لازم را با یکدیگر نداشته باشد، فضا مبهم و ناهنجار جلوه می کند و از نظر بصری، فاقد انسجام و حس مکان خواهد بود.امروزه با ورود اتومبیل، سرعت و نوع حرکت در گذشته متفاوت است. لذا ترکیب بافت لبه شهر باید به گونه ای باشد که با سرعت حرکت ناظری که به شهر نزدیک می شود، هماهنگی داشته باشد. اگرچه بافت لبه و ورودی شهر امروز حتماً مقیاس و ترکیبی متفاوت از شهر قدیم خواهد داشت؛ اما مفهوم بنیادین ورودی ما همان است. تغییر سرعت ورود ناظر و متحرک بودن آن موجب می شود تا ورودی نه به عنوان یک نقطه بلکه به صورت مسیر تعریف شده و مجموعه ای از سکانس های متوالی را برای ناظر به نمایش بگذارد.11
اسلاید 12: بررسی تاثیر منظر سایت بر طراحی: مسافر یا گذرنده از آن مکان، هنگام نزدیک شدن باید بتواند تصویری کلی از بافت و زندگی شهر را در ذهن خود مجسم بدارد. گستردگی این تصویر و جامعیت آن با نزدیک شدن و نیز شکل بستری که شهر در آن قرار گرفته، متفاوت است. بی توجهی به زمینه، امری است که موجب بی هویتی هرچه بیشتر شهرهای امروز شده است. ورودی شهرها فارغ از موقعیت قرارگیری شان در فرم ها و اشکالی مشابه همدیگر شناخته می شود و بار معنایی خاصی را به دنبال ندارد.12
اسلاید 13: نقش های تعریف شده برای ورودی: ورودی، تاکیدی بر گذار و انتقال.ورودی به مثابه منتقل کننده آگاهی و اطلاعات.ورودی به مثابه توقفگاه.ورودی به مثابه حلقه واسط در گذر از دو فضای متفاوت.ورودی به مثابه مرز جدایی شهر از حومه ( شروع شهر و اتمام حومه).ورودی به مثابه عنصر هدایت کننده.ورودی به مثابه نشانه شهری.ورودی، نقطه آغاز سازمان فضایی شهر( نقطه شروع استخوان بندی).ورودی به مثابه منطقه امن.ورودی نقطه فعال شهر از نظر اجتماعی و محل شکل گیری خاطرات جمعی.ورودی به مثابه تعریف کننده سلسله مراتب ورود.ورودی، انتقال حس معنوی.ورودی، میدان مهم شهری.ورودی محلی برای گذران اوقات فراغت.ورودی، فضای مبدل حرکتی.ورودی مکمل شهر. از میان حالتهای کلی مطرح شده، نقش ورودی به عنوان نقطه انفصال حومه و شهر و نقطه ورود به سازمان فضایی شهر مهمتر از بقیه تشخیص داده شده است. پذیرفتن این نقش لزوم احساس ورود، احساس عبور از فضای واسط و خاطره انگیزی و نشانه بودن در فضا را تاکید می کند. از آنجا که در این میان ورودی نقش واسط را بازی می کند، لذا به عنوان مبدل حرکتی( پایانه ها و ایستگاه های اتوبوس و تاکسی) و کارکردی( به دلیل ارتباط با شهر لزوم ارتباط با آن و استخوان بندی شهر و قرارگیری کاربری های واسط الزامی است)، نیز عمل می کند. نکته حائز اهمیت در رابطه با نقش ها و برنامه های یاد شده این است که اگرچه هیچ یک به تنهایی نمی تواند پاسخگوی ویژگی های کلی فضای ورودی شهر باشد؛ اما در این میان بعضی سناریوها هماهنگی بیشتری با ویژگی ورودی شهر دارد، بنابراین انتخاب یک یا دو نقش ازآنها وجه کلی فضا را مشخص کرده و به معنای نفی سایر گزینه ها نیست.13
اسلاید 14: ورودی های امروز تنها به عنوان عنصری جهت مشخص کردن محدوده شهر عمل می کنند. آنچه که امروزه در ورودی شهرها مشاهده می شود، تنها تقلیدی ناآگاهانه از کالبد و شکل ظاهری دروازه هاست. در حالی که مسافر یا گذرنده، هنگام نزدیک شدن به شهر باید بتواند تصویری کلی از بافت و زندگی شهر را در ذهن خود مجسم بدارد. گستردگی این تصویر و جامعیت آن با نزدیک شدن به شهر و شکل بستری که شهر در آن قرار گرفته، متفاوت است. بی توجهی به زمینه، امری است که موجب بی هویتی هرچه بیشتر شهرهای امروز شده است. 14
اسلاید 15: 15
اسلاید 16: چشم انداز شهری: چشم انداز مفهوم کلان چشم انداز عبارت است از آینده دور از دسترس و مطلوب یک فرد،شرکت،جامعه و یا یک شهر .چشم انداز توسعه شهر یعنی آرزوهایی برای آینده.به عبارت دیگر چشم انداز شمایی است که مسیر را به ما نشان می دهد اما دستیابی به آن مقدور نیست.چشم انداز کمک می کند که جایگاه آینده شهر خود را بهتر بشناسیم و از مزایا و فرصت هایی که در اختیارمان قرار می گیرند بهره مند شویم.بنابراین تغییرات شهر را جهت دار می کند و توان انگیزش مدیریت بخش های مختلف شهر را خواهد داشت.مهمترین خاصیت چشم انداز بسیج کردن نیروهای هر مجموعه به سمت هدف مشخص است. بدین سبب است که چشم انداز باید دارای ویژگی های زیر باشد: • مقصد روشن و مشخصی را به مردم و بخش های مختلف شهر نشان دهد. • تصویری از آینده مطلوب شهر ارائه نماید. • یکپارچه و جامع باشد. • تحرک و برانگیزاننده نیروها باشد16
اسلاید 17: 17
اسلاید 18: 18
اسلاید 19: خط آسمان شهر: مقصود از دورنمای شهر که خط آسمان هم نامیده میشود،چشم انداز بلندترین ساختمان ها و سازه های شهرهای دارای آسمان خراش است و در زمینه آسمان دیده میشود دورنمای ویژه هر شهر معمولاً به عنوان امضا و شناسه هر شهر بزرگ به شمار میآید 19
اسلاید 20: وجود خط آسمان زیبا و منظم،شاید تاثیر گذارترین عامل نظم دهی به فضای شهری باشد.عاملی که امروزه به ندرت در نمای کلان شهرها دیده میشود. درهمین زمینه دیده شده گاهی اوقات در برخی کشورهای توسعه یافته برای آنکه خط آسمانی پذیرفتنی وجود داشته باشد ساختمان های جدیدی را که بدون توجه به این مسئله ساخته شده اند را از بین برده اند. خط آسمان با شاخص کردن منطقه یک اولویت بندی را به ذهن مخاطب القا میکند و همچنین زیر بنای هویت شهر بر اساس این مسئله ساخته میشود 20
اسلاید 21: فضای شهری: فضای شهری چیزی نیست جز فضای زندگی روزمره ی شهروندان که هرروز به صورت آگاهانه یا نا آگاهانه در طول راه، از منزل تا محل کار ادراک می شود فضای شهری به عنوان یکی از زیرمجموعه های مفهوم فضا، از مقوله ی فضا مستثنی نیست. بدین معنی که ابعاد اجتماعی و فیزیکی شهر رابطه ای پویا با یکدیگر دارند.در واقع فضای شهری مشتمل دو فضای اجتماعی و فیزیکی می شود. یک فضای شهری را می توان بر مبنای رویکردهای مختلف محیطی، جغرافیایی،معماری و... مطالعه و بررسی کرد. فضای شهری،عرصه ی ایفای نقش بازیگرانی است که هریک به عنوان کنشگرانی ازجامعه ی خود محسوب می شوند.نقش های مثبت و گاهی منفی، نقش های پررنگ وگاهی کمرنگ، نقش های عام و گاهی خاص. فضای شهری به مفهوم صحنه ای است که فعالیت های عمومی زندگی شهری در آن ها به وقوع می پیوندند.خیابان ها،میادین وپارک های یک شهر فعالیت های انسانی را شکل می دهند.این فضاهای پویا در مقابل فضاهای ثابت و بی تحرک محل کارو سکونت اجزای اصلی وحیاتی یک شهر راتشکیل داده. شبکه های حرکت، مراکز ارتباطی، وفضاهای عمومی بازی وتفریح را در شهر تأمین می کنند.21
اسلاید 22: مبانی نظری فضا: درخصوص مبانی نظری بحث می توان گفت که گروهی از صاحب نظران هم چون راب کریر،فضای شهری را به عنوان ساخت شهر مطالعه می کنند وگروهی همچون کامیلو سیته، از حوزه ی زیبایی شناسی به موضوع می نگرند و برخی نیز مانند گیدنز فضای شهری را از منظر اکولوژی اجتماعی بررسی می کنند.مفهوم فضای شهری در قالب مفهوم اهداف انسانی_اجتماعی درانطباق با هدف های انسانی و فعالیت های اجتماعی تعریف می شود و فضاهای شهری خیابان،میدان و...وسیله ای می گردد برای تقویت روح همکاری جمعی، روابط متقابل چهره به چهره، فضایی محصور، اندام وار و دارای هویت. عملکرد اساسی شهر در جمعی بودن فعالیت ها و وفور عرصه های عمومی شهر نهفته است، زمینه ای برای نمایش زندگی اجتماعی افراد و گروه های اجتماعی متفاوت. عرصه ی عمومی به صحنه ای بدل می شود که بازیگران وتماشاگران به ترتیب نقش خود را عوض می کنندو در اینجا به جای مفهوم فضای شهری در مقیاس شهر برتصور عمومی مردم از آن فضا منطبق می گردد22
اسلاید 23: :انواع کاربری های شهری براساس طرح های جامع و طرح تفصيليمفاهیم برخی از اصطلاحات شهرسازیمحدوده شهری: عبارت از یک محدوده فیزیکی که به وجه مطلوبی مشخص شده و شامل کلیه تقسیمات شهری می گردد. محدوده قانوني:محدوده قانوني در شهرهايي كه طرح جامع و يا هادي براي آنها تهيه و به تصويب مراجع ذيربط رسيده باشد. این محدوده شامل محدوده خدماتي ، به اضافه محدوده توسعه آينده شهركه در طرح جامع و يا هادي منظور گرديده ، خواهد بود. مگر اينكه محدوده حوزه شهرداري تعيين شده ، وسيعتر از آن باشد. در اين صورت ، محدوده ذکر شده محدوده قانونی شناخته میشود 23
اسلاید 24: :محدوده خدماتي قسمتي از املاك موضوع نقشههاي جامع كه با توجه به امكانات مالي وفني شهرداري ، توسط شوراي شهر تعيين و شهرداري در آن محدوده مكلف به ارائه خدمات ميباشد. محدوده ای که طبق قانون شهرداری و ضوابط و مقررات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تعیین شده و مناطق واقع در آن دارای کاربری های مجاز بوده و شهرداری مکلف به ارایه خدمات شهری به ساکنین آن می باشد. 24
اسلاید 25: :محدودة استحفاظي یا حریم در شهرهايي كه طرح جامع ياهادي براي آنها تهيه و به تصويب مراجع ذيربط رسيده و در طرحهاي مذكور محدودة استحفاظي و يا نفوذي مشخص گرديده است. به عبارت دیگر ، محدوده ای ازاراضی که در اطراف عملکردهای خاص ، به مناسبت های امنیتی یا ایمنی و غیره تحت حفاظت قرارگرفته و هرگونه ساخت و ساز ،کاربری و بهره برداری از اراضی مزبور منوط به رعایت ضوابط حریم مربوطه می باشد. محدودهاي كه خارج از محدودة قانوني قرارگرفته و براي گسترش احتمالي محدودة خدماتي شهر تحت نظارت و حفاظت شهرداري مد نظر و پيش بيني مي شود. 25
اسلاید 26: تعریف مفهوم كاربري و انواع آن: کاربری در ارتباط با طرح جامع و طرح تفصيلي داراي مفهوم و كاربرد مي باشد . به طور كلي تعيين چگونگي استفاده از زمين را كاربري زمين مي نامند. تعيين كاربري بر اساس مطالعات اساسي در جهت شناخت از شهر آشنايي با چگونگي و پراكندگي فعاليت هاي شهري استوار مي باشد. بايد بدانيم كه در وضع موجود پراكندگي انواع فعاليت هاي شهري مانند مسكوني ، بهداشتي ، آموزشي راه ها و معابر به چه شكلي بوده؟ از كل مساحت شهر ، نسبت به هر يك از كاربري هاي زمين به چه ميزان و هر يك از فعاليت ها در چه مسافتي و با چه كيفيتي در سطح شهر قرار گرفته اند؟ ، رابطه آنها با يكديگر چيست؟ و تا چه اندازه اي داراي يك ارتباط منطقي مي باشند؟ 26
اسلاید 27: انواع کاربری های شهری براساس طرح های جامع و طرح تفصيلي به شرح ذیل می باشند : 1-كاربري مسكوني : شامل تراكم هاي مختلف مسكوني (كم ، متوسط ، زياد و بسيار زياد) 2- خدمات عمومی : شامل كشتارگاه ها و غيره مي باشد. 3- اداری – دولتی : شامل موسسات ، ارتش ، وزارتخانهها ، نهادها ، شهرداریها و... 4- تجاری : شامل مغازه ، عمده فروشی ، خرده فروشی و ... 5- صنعتی : شامل کارخانجات ، کارگاه ها ، تعمیرگاه ها و ... 6- انبارداری : شامل انبار ، سردخانه ، بار انداز و ... 7- حمل و نقل : شامل ترمینال اتوبوس ، ایستگاههای مترو ، پايانه ها ، فرودگاه ها ، راهآهن و ... مي باشد . 8- کشاورزی : شامل اراضی زراعی مي باشد . 27
اسلاید 28: 9-آموزشي : شامل مهد كودك ، كودكستان ، دبستان ، دبيرستان و دانشگاه مي باشد . 10- باغ 11-کاربری مختلط : عبارت از ترکیب چند عملکرد از کاربریهای مختلف یک قطعه زمین (تجاری ، مسکونی ، اداری) 12- کاربری آموزشی : شامل فعالیت های کودکستان ، دبستان ، دبیرستان و دانشگاه و ... 13- کوچه : به گذرهائی گفته میشود که عرض آنها از 12 متر کمتر باشد. 14- فضای سبز : شامل پارک ، پارک کودک ، فضای سبز ، رفوژ سبز خیابان ها ، میادین و کمربند سبز شهری 15- فرهنگي - مذهبي : شامل كتابخانه ، سينما ، تئاتر ، مسجد ، حسينيه ، گورستان و ... 16- بهداشتي – درماني : شامل بيمارستان ، درمانگاه ، كلينيك و ... 17- ورزشي : شامل استاديوم هاي ورزشي ، زمين هاي بازي ، باشگاه هاي ورزشي و ... 18- پاركينگ : شامل پاركينگ هاي طبقاتي و پارکینگ های در سطح مي باشد. 19-خدمات شهري : شامل مراكز زباله ، آتش نشاني ، دفتر پست ، كلانتري ، نواحي شهرداري و ... 20- تجهيزات شهري : شامل آب ، برق ، گاز ، تلفن ، فاضلاب شهري و ساير تاسيسات زيربنايي شهري است.28
اسلاید 29: فضای سبز شهریمنظرسازی29
اسلاید 30: فهرست1- تاریخچهی فضای سبز در شهر2- کاربریهای زمین با پوشش گیاهی3- فضای سبز و سطوح سبز4- حوزه شمول فضای سبز شهری5- عملکردهای فضای سبز6- مورفولوژی گیاهان فضای سبز7- معیارهای منظرسازی فضای سبزشهری8- مکانیابی فضاهای سبز شهری9- ضوابط و مقررات مربوط به کاربری فضاهای سبز شهری30
اسلاید 31: تاریخچهی فضای سبز در شهرتوجه به پارک ها و فضای سبز شهری و احداث آنها از مقولات بسار جدیدی هستند، که از قرن 16 و 17 به صورت علمی وارد مبحث شهرسازی شدهاست . به خاطر تسلط زندگی ماشینی و فدا کردن سطوح سبز برای رشد شهر ها با تغییرات منفی عظیم زیست محیطی روبرو هستیم .که بشر برای جبران این مهم و کم کردن این اثرات رو به احداث پارکها در شهرها و نواحی شهری آورده است .31
اسلاید 32: کاربریهای زمین با پوشش گیاهی32
اسلاید 33: فضای سبز و سطوح سبزکاربری زمین با پوشش گیاهی در وهله نخست به فضاهای سبز و سطوح سبز تقسیم میشود. تفاوت فضای سبز و سطوح سبز از نظر اکولوژیکی در این است که سطوح سبز(مثلا زمین ورزشی چمنکاری شده) نمیتواند مانند فضای سبز در کاهش آلودگی صوتی موثر باشد و یا به نحو مطلوبی سبب کاهش دما شود.33
اسلاید 34: حوزه شمول فضای سبز شهریبه طور كلی فضای سبز برخلاف معنایی كه ممكن است در ذهن ایجاد كند، تنها محلی دارای درخت و گیاه نیست، بلكه نماد و سمبلی از تفكرات فرهنگی و اجتماعی یك جامعه است. مكان ظهور فضای سبز تنها پاركها را در بر نمی گیرد، بلكه باغها، باغچههای خصوصی، نوار سبز حاشیه شهرها و حتی خیابانها و گورستانها را نیز شامل میگردد. همینطور فضای سبز، اماكن فرهنگی (كتابخانه، تأتر و … )، اماكن مذهبی، محلی برای انواع بازی ها و ورزشهای مختلف، محلی برای الهام گرفتن از طبیعت جهت سرودن شعر، نقاشی، عكاسی و … را نیز شامل می شوند.34
اسلاید 35: حوزه شمول فضاهای سبز شهری35
اسلاید 36: حوزه شمول فضاهای سبز شهری36
اسلاید 37: حوزه شمول فضاهای سبز شهری37
اسلاید 38: عملکردهای فضای سبز38
اسلاید 39: عملکرد زیست محیطیاثرات فضای سبز شهری از دیدگاه زیست محیطی مواردی چون کاهش آلودگی هوا، کاهش آلودگی صوتی، بهبود شرایط بیوکلیماتیک در شهر، افزایش نفوذپذیری خاک و تأثیر مثبت بر چرخه آب در محیط زیست شهری و افزایش کیفیت آبهای زیرزمینی را شامل میشود.39
اسلاید 40: 40
اسلاید 41: کاهش آلودگی هواعملکرد فضای سبز در مورد کاهش آلودگی هوا در این موارد خلاصه می شود: 1- تاثیرگذاری بر شرایط میکروکلیمای شهر2- جذب گاز دی اکسید کربن از هوا41رقیق شدن هوای آلوده و تاثیر گذاری برروی شرایط میکروکلیمای شهری
اسلاید 42: کاهش غباربرای افزایش بازدهی غبارگیری فضای سبز باید به این موارد توجه شود:1- گیاهان مورد نظر باید دارای شاخ و برگ انبوه باشند.2- انبوهی شاخ و برگ ها باید از سطح زمین آغاز شود.3- تا حد امکان از مخلوطی از گیاهان پهن برگ و گیاهان همیشه سبز استفاده شود.4- عمق مانع سبز طراحی شده زیاد باشد.42
اسلاید 43: کاهش آلودگی صوتیاحداث دیوارهای صوت شکن و استفاده از گیاهان بالا رونده برای پوشانیدن سطح دیوارها، بیشترین تاثیر و کمترین نیاز را به فضا دارد.گونههای مناسب برای کاهش آلودگی صوتی:1- استفاده از درختان پهن برگ و ضخیم با تنه ای تنومند2- استفاده از پهن برگان همیشه سبز ( بلوط سیاه ، خرزهره ، عشقه ، ماگنولیا و...)43دیواره صوت شکنپوشش گیاهی بالارونده
اسلاید 44: کاهش آلودگی صوتی44درختکاری با فاصله کم بین اماکن مسکونی و شاهراهها ثمربخشی درختان در تقلیل آلودگی صوتی را کاهش میدهد.برای ثمربخشی درختان در تقلیل صدا انتخاب فاصله مناسب و درختکاری انبوه و عریض بسیار مناسب است.
اسلاید 45: کاهش آلودگی صوتی45ثمربخشی درختان در تقلیل صدا کم است و نیاز به درختکاری در ردیفهای بیشتری استانتخاب مکان مناسب ثمربخشی درختان در کاهش صدا را افزایش داده است.وضعیت اخیر از دو حالت قبل مطلوب تر است
اسلاید 46: باززنده سازی فضاهای آلودهآسیب های زیر همگی با استفاده از گیاهان و فنون فضای سبز، قابل مرمت و احیا هستند:1- مرمت و بهسازی چشم اندازهای طبیعی تخریب شده در نتیجه بهره برداری از معادن به روش روباز2- باززنده سازی زمین های خیس خورده از فاضلاب3- باززنده سازی زمین های آلوده به فاضلاب صنعتی4- باززنده سازی و مرمت انبارهای متروکه زباله46
اسلاید 47: عملکرد حفاظتییکی از زمینه های کاربردی معماری فضای سبز استفاده از آن در مرمت و خرابی های موجود، بهسازی طبیعت و ایمن سازی محیط است. ایمن سازی معمولا در مقابل حوادث طبیعی و شبه طبیعی صورت می گیرد. مجموعه حوادثی که با استفاده از فنون معماری فضای سبز قابل کنترل اند عبارتند از:4713241- طغیان رودخانه و پیش روی آب در خشکی2- فرسایش خاک و بیابان زایی3- لغزش یا رانش خاک در زمینهای شیبدار4- ریزش کوه
اسلاید 48: عملکرد حفاظتیهمچنین عملكرد حفاظتي فضاي سبز موجود در شهر جنبه حفاظت فضاي ويژه پياده از ورود و تجاوز سواره را دارا است. 48قابل ذکر است که فضاهای سبز حفاظتی الزاما در محدوده شهری متمرکز نیستند و در بسیاری از موارد در فضای پیرامون شهرها احداث میشوند. مثلا حفاظت از کاربری های مستقر در مناطق پای کوهی یا احداث بادشکن برای کاهش تاثیر بادهای غبارآلود بر شهر
اسلاید 49: عملکرد اکولوژیکازمعماری فضای سبز می توان به عنوان ابزاری مناسب برای کاهش تغییرات نامناسب اقلیمی کمک گرفت.فضای سبز می تواند بر هر یک از اختلالات زیر تاثیرگذار باشد: کاهش شدت گرمای محیط جذب گازهای گلخانه ای و تولید اکسیژن تاثیر بر چرخه هیدرولوژیک و منابع آب49ساختمانمیزان تغییر در درجه حرارت
اسلاید 50: عملکرد اکولوژیک حداقل بازدهی اقلیمی که فضای سبز می تواند داشته باشد ایجاد سایه است. ایجاد سایه روی سطوح مصنوعی ذخیره انرژی حرارتی را در آنها کم می کند. گیاهان قادرند از راه فرآیند تعرق که طی آن از هوای پیرامون خود انرژی حرارتی می گیرند دمای محیط را کاهش دهند. شدت تعرق به عوامل مختلفی بستگی دارد، یکی از این عوامل نوع برگ است. مثلا بازدهی پهن برگان در کاهش دمای محیط بیشتر از سوزنی برگان است.50
اسلاید 51: عملکرد روانی - اجتماعیاستقرار درختان در شهرها ، باعث برآورده ساختن بخشی از نیازهای اجتماعی ، فرهنگی و روان شناختی شهروندان می شود درختان نقش اجتماعی مهمی را در کاهش تنش ها ونیز بهبود سلامت افراد بازی می کنند و ثابت شده است که فضای سبز شهری باعث بروز آثار مثبت رفتاری زیر می شود.1- ماندن افراد در وضعیت فیزیکی و روحی مناسب2- اجتماعی شدن افراد در نتیجه برقراری رابطه دوستی و نیز احساس ودرک بهتر از موقعیت و شرایط اجتماعی3- افزایش احساس خویشاوندی و یا وحدت منافع ومسئولیت های اجتماعی 51
اسلاید 52: عملکرد اجتماعی- روانی52برقراری ارتباط، ماندن افراد در حالت فیزیکی و روحی مناسب نشان دهنده عملکرد اجتماعی روانی فضای سبز است.
اسلاید 53: عملکرد زیبایی شناختیاستفاده از گیاه در منظر سازی شهری گام موثری در جهت رفع معایب و نواقص زیر در شهرهاست: 1- پوشاندن نماهای یکنواخت 2- تعدیل بافت خشن مصالح ساختمانی3- تعدیل ارتفاع ساختمانها4- پوشاندن مناظر زشت53تاثیر درختان در استتار مواد زائد، فعالیتهای انسانی و رفت و آمد اتوموبیل
اسلاید 54: عملکرد زیبایی شناختی54تعدیل ارتفاع ساختمانهاپوشاندن نماهای یکنواختتعدیل بافت خشن مصالح ساختمانی
اسلاید 55: مورفولوژی گیاهان فضای سبز55معیارهای طبقه بندیاندازهبافتبرگفرم
اسلاید 56: اندازهاندازه گیاه را با ارتفاع تا نوک آن تعیین میکنند. در بررسی اندازه گیاه، گیاهان به شش دسته طبقه بندی میشوند.56بوتههای کوچکبوتههای متوسطبوتههای بزرگکوچک و گلدار(زیر درختی)درختان بزرگ و متوسط(تاج دار)پوشانندگان کف زمین123456
اسلاید 57: درختان بزرگ و متوسط(تاجدار)معمولا درختانی را که ارتفاع بیش از 12 متر دارند را درختان بزرگ مینامند. ارتفاع درختان متوسط 6-12 متر میباشد. تنههای درختان فضایی را ایجاد کرده اما آن را محصور نمیکند.57درختان بزرگ و متوسط به توده گیاهی حجم میبخشند. در نتیجه اگر به منظور امتداد دادن خطوط یا ضرباهنگ معماری به سوی فضای خارجی کاشته شوند تنههایشان میتواند ویژگی معمارانهای در سایت وارد سازد. تنه درختان بر فضا دلالت کرده اما آن را محصور نمیکند
اسلاید 58: درختان کوچک و گلدار(زیر درختی)درختان کوچک و گلدار تا ارتفاع 4/5-6 متر رشد میکنند. چنانچه ارتفاع زیر تاج پوششی درختان کوچک تا بالای سر برسد، فضایی صمیمی خلق میشود. ولی اگر تاج آنها به اندازه ارتفاع چشم ناظر باشد فضا را محصور میکنند. 58تنهها بر وجود فضا دلالت دارند
اسلاید 59: بوتههای بلندبوتههای بلند تا ارتفاع 4/5 متر رشد میکنند، احساس شدید محصور و خصوصی بودن فضا را القا میکنند. بوتههای بلند را میتوان در فضاهای بزرگ به عنوان عناصر تندیس وار استفاده کرد.59
اسلاید 60: بوتههای متوسط و کوتاه60بوتههای متوسط به ارتفاع 90-180 سانتیمتر و بوتههای کوتاه تا 30-90 سانتیمتر رشد میکنند. این بوتهها بدون آنکه مانع دید شوند فضاها را تعریف کرده، به لحاظ فیزیکی از یکدیگر جدا میسازند و مانعی برای حرکت پیاده میشوند. بوتههای کوتاه فضا را جدا کرده اما مانع دید نمیشود
اسلاید 61: گیاهان پوشانندهی کف61گیاهان پوششی قسمتهای کاشته شده را مشخص میکنند. آنها لبههای فضا را تعریف کرده خطهایی را خلق میکنند که چشم را به نقاط کانونی، مانند ورودی بناها یا سایر قسمتهای یک طرح هدایت مینماید.
اسلاید 62: بافت62بافت درشت:کاملا مرئی، مشخص، قوی، مطمئن و جسور به نظر میرسد.بافت متوسط:جلب توجه نمیکند و از نظر احساسی خنثی است.بافت ریز:محتاط و محجوب، لطیف، عالمانه و ظریف به نظر میرسد.
اسلاید 63: فرمدر اکثر موارد، گیاهان مهمترین متغیر محیطی هستند که در ذهن بیننده تصویر ایجاد میکنند. 63هرمیکاملا کشیدهگلدانیفوارهایگسترده و پخشمطبقستونیمجنونفرم گیاه از بین تمام ویژگیهای آن بیشترین اثر را بر احساس بصری ناظر از محیط دارد.
اسلاید 64: فرم64
اسلاید 65: پهن برگان65آلو گیلاسغانسیبراشزبان گنجشکتوسکاشاه بلوط
اسلاید 66: پهن برگان66صنوبرچنارافراشاه بلوط هندیبلوطاقاقیاگلابی
اسلاید 67: سوزنی برگان67دوگلاسسرو لیلاندکریپتومریاسرو واقعیسدروسرو دروغینسرخدار
اسلاید 68: سوزنی برگان68نوئلکاجنوشکاج مطبقسرو کوهیلاریکسنراد
اسلاید 69: معیارهای منظرسازی فضای سبزشهری گیاهان به خاطر اندازه، رنگ و تغییرات فصلی از مهم ترین عوامل مرئی زنده و طبیعی بافت شهر ها به شمار میآیند که نقش حیاتی آن ها در فضا سازی و معماری شهر ها غیر قابل تردید است.منظرسازی یا به عبارت بهتر زمین آرایی عبارت است از کاربرد گیاهان در طراحی به گونه و شکلی که موجبات ارتقای جلوههای دیداری محیط شود. از این دیدگاه برخی از مهمترین معیارهای زمینآرایی در عرصههای شهری به این شرح است: 1- انسجام فضایی،2- فضاسازی3- نظم، تنوع و تکرار4- سازگاری5- مردم مداری6- حداقل دخالت و تجاوز به شرایط طبیعی7- راحتی دسترسی و حرکت8- اصول زیباشناسی69
اسلاید 70: معیارهای منظرسازی فضای سبزشهریسامان دهی موزون محیط، از راه زمین آرایی با پوشش گیاهان، یکی از مناسب ترین شیوه های انسجام فضایی است.آشفتگی دیداری گیج کننده در اغلب شهر ها به صورت بخش های جدا افتاده، شامل فضا های باز تکه تکه شده، نیاز به سامان دهی دوباره دارد. ردیف های درختان خزان پذیر سایه دار میتواند این انسجام را از راه برقراری نظم مداوم با فضاسازی تنه ها و بافت شاخه ها به وجود آورند. درختان، شاخص ترین عنصر طراحی هستند که قادرند تمام بخش های یک شهر را به هم پیوسته سازند.70انسجام فضاییفضاسازینظم، تنوع و تکرارسازگاریمردم مداریحداقل تجاوب به شرایط طبیعیراحتی دسترسی و حرکتاصول زیبایی شناسی
اسلاید 71: معیارهای منظرسازی فضای سبزشهریبا اصول محصور کردن فضا ها و مکان ها و تأثیر ویژگی ها و حالت ها می توان فضا های مطلوب انسانی را به وجود آورد. در حالتی که این تأثیرات ساخته طبیعت هستند باید با دست ساخت های انسانی در تناسب و توافق کامل قرار گیرند.71انسجام فضاییفضاسازینظم، تنوع و تکرارسازگاریمردم مداریحداقل تجاوب به شرایط طبیعیراحتی دسترسی و حرکتاصول زیبایی شناسی
اسلاید 72: معیارهای منظرسازی فضای سبزشهرینظم و تنوع ( شباهتها و بی شباهتیها ) هر دو در کنار هم، معرف یک تعادل ظریف و ترکیب متناسب در طراحی محسوب می شوند. در طراحی منظر نیز لازم است که به منظور تجلی زیبایی بصری آن، توجه به نظم و تنوع در حالت تعادل خود معطوف گردد.72انسجام فضاییفضاسازینظم، تنوع و تکرارسازگاریمردم مداریحداقل تجاوب به شرایط طبیعیراحتی دسترسی و حرکتاصول زیبایی شناسی
اسلاید 73: معیارهای منظرسازی فضای سبزشهریمنظر سازی در هر مکانی که انجام گیرد، باید با شرایط اقلیمی و جغرافیایی آن نقطه سازگاری داشته باشد. همچنین سازگاری با کاربریهای مجاور نیز موجبات افزایش کیفیت های دیداری میگردد.73انسجام فضاییفضاسازینظم، تنوع و تکرارسازگاریمردم مداریحداقل تجاوب به شرایط طبیعیراحتی دسترسی و حرکتاصول زیبایی شناسی
اسلاید 74: معیارهای منظرسازی فضای سبزشهریمنظور، پرهیز از منظر سازی های وسیع دکوراتیو و کاربردی کردن و تلفیق کارکرد های عمومی در طراحی ها ست. به عنوان نمونه، پاسخگویی به نیازهای مثبت انسانی برای گروه های مختلف استفاده کننده در طراحی پارک، یکی از اهداف و اصول بنیادی است. هر چند این هدف به طور کلی در مضمون هر طرحی وجود دارد، لیکن به موارد حساس آن باید توجه داشت.74انسجام فضاییفضاسازینظم، تنوع و تکرارسازگاریمردم مداریحداقل تجاوز به شرایط طبیعیراحتی دسترسی و حرکتاصول زیبایی شناسی
اسلاید 75: معیارهای منظرسازی فضای سبزشهریهر نوع فعالیت طراحان باید با شرایط توپوگرافی، هیدروگرافی، پوشش گیاهی و اقلیم محل در انطباق کامل بوده و با آن هماهنگ باشد.75انسجام فضاییفضاسازینظم، تنوع و تکرارسازگاریمردم مداریحداقل تجاوز به شرایط طبیعیراحتی دسترسی و حرکتاصول زیبایی شناسی
اسلاید 76: معیارهای منظرسازی فضای سبزشهریضمن این که طراحی فضاهای سبز عمومی باید به شیوه ای عملی گردد که دسترسی به آن به راحتی صورت گیرد، در داخل محوطه ها نیز حرکت آزاد، رفتار راحت، نشستن و برخاستن آزاد، انتخاب آزاد فضا ها و مسیر ها، نیازمند فضاهایی است که با طراحی آزاد برآورده می شود. طرح های هندسی و سیمتریک مغایر با حس آزادی است. پیروی از خطوط زمین و جریان طبیعی آب این حس را ارضا می کنند. 76انسجام فضاییفضاسازینظم، تنوع و تکرارسازگاریمردم مداریحداقل تجاوز به شرایط طبیعیراحتی دسترسی و حرکتاصول زیبایی شناسی
اسلاید 77: معیارهای منظرسازی فضای سبزشهری77 نقطهخط فرم بافت رنگانسجام فضاییفضاسازینظم، تنوع و تکرارسازگاریمردم مداریحداقل تجاوز به شرایط طبیعیراحتی دسترسی و حرکتاصول زیبایی شناسیاصول زیبایی شناسی
اسلاید 78: نقطه78 نقاط خاصی در طراحی فضا وجود دارند. که مفهوم فضا و منظر را در خود متمرکز میکنند. مفاهیم نهفته در آنها به کل فضا سرایت میکند. این نقاط به سازماندهی یک ترکیب کمک می کنند. معمولا در محل برخورد خطوط دید یا سایر موقعیتهایی که از نظر بصری اهمیت دارند، چنین نقاطی هستند.2121
اسلاید 79: خط79 در طراحی، خط تقاطع دو ماده مختلف را نشان میدهد. مانند تقاطع جوی آب با زمین یا تقاطع چمن با پیادهرو. از خط جهت ایجاد الگوی حرکت و جلب توجه استفاده میشود. انواع خطوط از لحاظ تاثیرات بصری، نتایج حسی مختلفی را به بار میآورند. همچنین خط الگویی برای کنترل طرح نیز میباشد. به این ترتیب که طراح برای کنترل حرکت بصری و فیزیکی از خطوط استفاده میکند. فرم زاویهدار خط: القای انرژی و جسارتفرم موجی و طبیعی: القای آرامش و سکونفرم معمارانهی زمین: دارای خطوط راست و گوشههای تیزفرم طبیعت گرایانه: خطوط به صورت موجی و بدون گوشه
اسلاید 80: خط801221هدایت بصری سایت با استفاده از خط
اسلاید 81: فرم81 عبارت است از نمود ظاهری یک جسم سه بعدی که بر یک صفحه دو بعدی نشان داده میشود. به بیانی دیگر، شکل نهایی خارجی توده هر جسمی را که از خطوط متعددی تشکیل گردیده است فرم گویند. مثلا فرم درخت: مجموع تنه و شاخ و برگ (گونه ها: هرمی و ...) . فرم گیاه ترکیبی از نمای کلی گیاه و نحوه رشد آن است.هرمیکاملا کشیدهگلدانیفوارهایگسترده و پخشمطبقستونیمجنون
اسلاید 82: بافت82 بافت به معنی زبری یا نرمی سطح است. این ادراک، تابعی از تفاوتهای سطح، اندازه قطعات، شرایط نوری(از جمله زاویهی آفتاب)، زمینه و فاصلهی دید است.بافت درشت:کاملا مرئی، مشخص، قوی، مطمئن و جسور به نظر میرسد.بافت متوسط:جلب توجه نمیکند و از نظر احساسی خنثی است.بافت ریز:محتاط و محجوب، لطیف، عالمانه و ظریف به نظر میرسد.
اسلاید 83: رنگ83رنگ مناظر طبیعی و مخصوصا فضای سبز در ترکیب با عناصر شهری اهمیت بسیاری دارد و سیمای شهر را زیبا و خوشایند می کند. اصولا رنگ های موجود در طبیعت بهترین الگو برای طراحی رنگ در منظر شهری اند. یکی از کاربرد های اصلی رنگ در فضاهای سبز ایجاد حس آرامش در ناظران است. برای این منظور رنگ های خنثی بهترین عامل در ایجاد این حس در بیننده است. نکته دیگر اینکه برای وسیع نشان دادن یک محیط و یا مشخص تر شدن فضایی وسیع باید از رنگ های سرد مانند رنگ آبی استفاده کرد گیاهانی با رنگ های گرم برای زیبا سازی و تعدیل فضا هایی با عرض کم ولی طول زیاد بسیار مناسب اند.
اسلاید 84: مکانیابی فضاهای سبز شهریجینجکوب: پارک باید در جایی باشد که زندگی در آن موج میزند، جایی که در آن، فرهنگ و فعالیتهای بازرگانی و مسکونی است. تعدادی از بخشهای شهری، دارای چنین نقاط کانونی ارزشمندی از زندگی هستند که برای ایجاد پارکهای محلی یا میادین عمومی، مناسب به نظر میرسند. 84مکانیابی فضای سبز باید از این 3اصل پیروی کند
اسلاید 85: مکانیابی فضاهای سبز شهری851. مرکزیت: فضای سبز حتیالمقدور در مرکز محله، ناحیه و یا منطقه شهری مکانیابی شود.2. سلسله مراتب: فضاهای سبز در مقیاسهای متفاوت اعم از پارکهای محلهای، منطقهای و امثال آنها، باید با ساختار کالبدی متناظر خود انطباق داشته باشد، به عنوان مثال پارک منطقهای در محدوده منطقه پیشنهاد شود. 3. دسترسی: پارکهای شهری باید از چهار جهت به شبکه ارتباطی دسترسی داشته باشند تا بدین طریق هم جمعیت بیشتری از آن استفاده کند و هم امکان نظارت اجتماعی و امنیت پارک افزایش یابد. بدینترتیب امکان بهرهبرداری دیداری از جلوههای زیبای پارک برای رهگذران از چهار جهت فراهم می شود.
اسلاید 86: ضوابط و مقررات مربوط به کاربری فضاهای سبز شهری86ضوابط عامشامل مقررات و ضوابطی میشود که به شکل قانون و آییننامه در سطح همه شهرهای کشور لازمالاجرا است؛ مثل قانون شهرداریها، لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها، مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و... .ضوابط خاصشامل ضوابط و مقرراتی میشود که همراه با تمامی اسناد طرحهای جامع و هدایتگر به تصویب مراجع ذیربط رسیده و به شهرداری ابلاغ شود. مانند مصوبات شوراهای اسلامی شهرها
اسلاید 87: ضرورت توجه به فضای سبز شهری در طرح های توسعه شهریطرحهای توسعه شهری امروز خود، عواملی برای تخریب فضاهای سبز موجود شهرها هستند. این طرحها اغلب بدون توجه به توان موجود تهیه میشوند و به همین دیدگاه باعث می شوند مسیرها یا فضاهای سبزی كه به طور طبیعی در حاشیه آبراه، قنات یا رودخانهای شكل گرفته است تخریب شوند و به كاربریهای مسكونی و یا كاربریهای دیگر اختصاص یابند. آنچه باید مورد توجه قرار گیرد «حجم سبز» و «ذخیره سبز» است نه «سطح سبز». تاثیرات مثبت عملكردهای فضای سبز و لزوم توجه به آن در طرحهای توسعه شهری را می توان در زیر خلاصه كرد:871- كمك به كاهش ورزش باد در سطح شهر 2- جلوگیری از تغییرات غیر طبیعی دما در شهر 3- كمك به كاهش وجود غبار و آلودگی هوای شهر و کاهش آلودگی صوتی4- سیركولاسیون (گردش) جداگانه هوای شهر 5- کنترل تشعشعات و بازتاب نور 6- برقراری ایمنی روانی از طریق ایجاد حریمهای عریض سبز میان كاربریهایی كه با یكدیگر در تعارضند. 7- زیباسازی و كمك به شكل و فرم دادن فضاهای شهری.8- در معماری شهری می توانند جایگزین بعضی از مصالح مورد استفاده معماری و یا کامل کننده بعضی از سازههای شهری شوند.9- ذخیره انرژی از طریق :کاشت مناسب در ختان برای صرفه جویی انرژی در ساختمان ها
اسلاید 88: منابع1- حکمتی، جمشید،1386، مهندسی فضای سبز(طراحی پارکها و ویلاها)، انتشارات سپهر، چاپ اول2- بهرام سلطانی، کامبیز، 1384، مبانی معماری فضای سبز شهری، وزارت مسکن و شهرسازی، دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، چاپ اول3- نشریه اینترنتی معماری منظر، www.manzar.ws4- پایگاه اطلاع رسانی شهرسازی و معماری ایران، آرونا، www.aruna.ir5- شبکه رشد ، www.roshd.ir6- سایت مقالات علمی ایران، www.articles.ir88
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.