صفحه 1:
SS مقدمه
تاریخچه بابيت و شرح جلل با
عقاید انحرافی بات
میرزا حسینعلی بهاء و مسلک بهائیت
تاریخچه بهاییت درشیراز
فرقه هاى بابيت و بها
عقايد انحرافى بهائيت
7 طرفدارى از اسرائيل
صفحه 2:
مقدمه:
تاریخ اسلام از صدر تاکنون با فراز و نشیب های فراوانی روبه رو بوده است که باعث ایچاد شکاف و مشكلات خاصى
برای اسلام و مسلمین بوده است. از جمله تهدیدهای جدی برای اسلام. از یک طرف برخی از طرفداران ادیان و
مذاهب و از طرفی دیگر تعدادی از به ظاهر مسلمانانی که اسللام را به خوبی درک نکرده بودند و یا به تعبیری تفسیر
به رای می کردند که با مبانی متقن و قوی قرآنی و روایی مطابقت نداشته است.
از فرق انحرافی ساخته و پرداخته استعمار به يقین دو فرقه ضاله وهابیت و بهائیت است که در پیاده کردن اهداف
استعماری نقش محوری داشته لند : از یک منظر می توان گفت که این دو فرقه به منزله دو غده سرطانی در جهان
اسلام بودند که وهابیت در بین اهل سنت و در مخالفت با دیدگاههای عمده علمای سنی و بهائيت در ميان اهل تشيع
و در مخالفت یا مبانی فکری اصیل شیعه ایجاد شدند و تاکنون مشکلات زیادی را برای عللم اسلام به وجود آورده لند
و همچنان مورد حمایت جدی معاندین اسلام و صهیونیسم جهانی می باشند.
صفحه 3:
تاریخچه بابیت و شرح حال باب
بنینگذار قرقه بابيه سیدعلی محمد شیرازی است. از آنجا که او در ابتدای دعوتش مدعی بابیت امام دوازدهم شیعه بود و
خود را طریق ارتباط با امم زمان می دانست. ملقب به «باب» گردید و پیروانش «باییه» نامیده شدند.
سیدعلی محمد در سال 778١ق: در شيراز به دنيا آمد در كودكى به مکتب شیخ علید رفت و خواندن و نوشتن آموخت.
شیخ علبد از شاگردان شیخ احمد احسایی(بنیانگذار شیخیه) و شاگردش سیدکاظم رشتی بو بنابرلین سیدعلی محمد باب
از همان ایتدا با شیخیه آشنا شد به طوری که چون سیدعلی محمد در سن حدود نوزده سالكى به كربلا رفت در درس
سیدکاظم رشتی حاضر شد. در همین درس بود که با مسائل عرفلنی و تفسیر و تاويل آيات و احادیث و مسائل فقهی به
روش شیخیه آشنا شد.
سیدکاظم رشتی افکار و عقاید غلوآميزى در باره ائمه طاهرين(ع) داشت و آنان را مظاهر تجسم يافته خدا يا خدايان
مجسم مى انكاشت و مى كفت: بليد در هر زملنى يك نفر ميان امام زمان(عج) و مردم باب و واسطه فیض روحلنیباشد
لین گونه عقلید توجه سید علی محمد را به خود جلب کرد و از مریدان خاص وی گردید و از همانجا بود که فکر دعوی
بابیت در ذهن او راه یافت.
قبل از رفتن به كربلا. مدتى در بوشهر قامت کرد و در آنجابه رياضت کشی پرداخت. در هولى كرم يوشهر بربام خلنه رو
به خورشيد براى تسخير خورشيد اورادى مى خواند و حركات مرتاضان هندى را تقليد مى كرد.
* يس از فوت سيدكاظم رشتی, در سال ۱۲۶۰ق سیدعلی محمد نخست ادعاى ذكريت و بعد ادعاى بابيت(يعنى باب علوم
و معارف خدا و راه اتصال به مهدى موعود«عج») و سبس ادعاى مهدويت نمود وبه تدريج ادعاى نبوت و شارعيت كرد
و مدعی وحی و دین جدید گردید و بالاخره این ادعا را به ادعای تهایی ربوییت و حلول الوهیت در خود پایان داد.
صفحه 4:
1 0 eS =
سیدعلی محمد یاب آرا و عقلید متتاقضی ایراز داشته است اما از کتاب بيان كه آن را كتاب آسمانى خویش می دانست»
برمی ید که خود را برتر از همه انبیای الهی و مظهر نفس پروردگار می پنداشته است و عقیده داشت که با ظهورش
آیین اسلام منسوخ و قیامت موعود در قرآن.به پا شده است.
على محمد باب خود را مبشر ظهور بعدی شمرده و او را همن بظهره ام (کسی که او را خدا آشکار می کند) خوانده
است و در ايمان بيروانش به أو تاكيد فراوان دارد. او نسبت به كسانى كه آيين او را نبذيرقتند خشونت بسيارى سفارش
کرده است و ازجمله وظایف فرمانروای بلبی را لین می دلند که نباید جز eS Lael را بر روی زمین باقى بگذارد. باز
دستور می دهد غیر از کتابهای بایان همه کتایهای دیگر بلید محو و نابود شوند و پیروآنش نبلید کتاب بیان و URS
دیگر بابیان. کتاب دیگری را بياموزند.
در تاليفات سيدعلى محمد باب نيز لين انحرافات به چشم می خورد. از جمله نخستین کتاب وی تلیفی است در تغسر
سوره بوسف كه بابيان أن را «قيوم السماء» مى خوانند. «بيان» مشهورترين كتاب أو به عربى و فارسى است. سبك
تالیف او مخلوطی از عربی و فارسی است؛ عربی نویسی او غالبا با موازین نحو و دستور زبان مطابقت ندارد. تزدبابیان
این کتاب به صورت کتاب وحی و شریمت و احکام آسمانی تلقی می شود در آين کتآب انحرافاتی وجود دارد که به
مواردی از آن اشاره می شود:
در باب چهارم از واحد ششم کتابهبیان» آمده است: در چهار منطقه نباید کسی جز بلیی وجود داشته باشد: در فارس»
خراسان. آذربایجان و مازندران.
در یاب هیجدهم از واحد هفتم آمده است: اگر کسی دیگری را محزون سازد واجب است که نوزده مثقال طلا به او
بدهد. و اگر ندارده نوزده مثقال تقره بدهد.
در یاب نوزدهم از واحد هشتم آمده است: برهرکس از پیروان باب واجب است که برای طلب اولاد ازدواج کند. اما اگر
زن کسی بارار نشد, حلال است برای حامله شدن او از يكى از برادران بابى خود يارى بكيردء نه از غيربابى.
در باب چهارم از واحد هشتم آمده است: هرچیزی بهترين آن متعلق به نقطه[يعنى خود باب) و متوسط آن .به متعلق به
حروف حی(هجده تن از یاران باب) بوده و پست ترین آن برای بقیه مردم است.
صفحه 5:
میرزا حسینعلی بهاء و مسلک بهائیت
مزا lt بهاء در سا ۱۳۳ دز دهکدهای از تلع نو مرن مود شد و در وی سال ۱۳۱۰ را در ار يمارى ركشت ودر حمانجا به
ae
ميرزا حسينعلى بهاء تحصيلات مقدماتى و خواندن و نوشتن و مقدارى عربى را طبق سنت رابج زمان زير نظر يدر و تعنادى از معلمان أموخت. سيس ببه
lp a درتست منشى كرى و تون مت وهس أزجندى به حت درويشان يوست وم أنه لها و ميسو شد كذاشت ولبلس فتدرى بر
تن كرد
با ظهور غوغاى باب ميرزا حسينعلى و برادر ناتنى اش يحبى صبح ازل و تنى جند از خاندانش به باب بيوستد وهس از اعدام بابء يحب صيح ازل دعوى
eee phar رتیت با برد رز کرد و تست ادعای هنن بتلهره ce Topped fied fe Sees byes scribe
باب أمده بود- کرد وبه تدریج بر ادعاهای خودآفزود تا به ادعای رسالت و شارعیت و حلول خدا دراو رسید و خود را «لهیکل آلاعلی» نامید و مدعی شد
أ سيد hw از یشم هیر بي يوذ لست Gy Gh eee سفت روي با تراه أ( ees SS کرد و توس رز
تصمیمشدیدعلیه ان هدید می کردتد
بس از بابء عموم بابيه به جاتشينى ميرزايحبى معروف به صبح ازل معتقد شدفد و چون در آن زمن پیش از وزده سالنداشت ميرزاحسينعلى زمام كارها
soy Sg tg SV ترك كن و در شعبان eh ck hy كرفت لمر كبير براي مروف لذن كله بان از یز حمجعطی خواستتا ران eas Sy
ما چند ماه بعد بس از بركتارى و قتل اميركبير در ربيع الأول ١٠188. و صدارت يافتن ميرزا أقاخان تورى به دعوت و توصيه وى به تهران بازكصستد
در همين سال تياندازى بابان به ناصرالدين شاه بيش أمد و بار ديكر به دستكيرى و اعدام ابيا انجاميد و جون شواهدى براى نقش حسينعلى در طراحی
لان سوتخصد وجود ناته أورا دستكير كرد ام حسيعلى ب سقارت روس به برد و شخص سغي راو حمليت كرد مرجم ولق دوت أبوان و سفيز
روس» ly tp متل شد و بدين ترتيب بواالمبا حمليت حولت روس ار مرف جات يافته ويس از وسيدى به با نمه فى يه سفيرٌ
روس ABS و أز أو و دولت روس براى ابن حمايت قدرداتى كرد
در تدد کول دولتاگلستان و نماندهدلت فراسه با ها ملاقات کردند و حمیت دولهای خویش رابه و ابلاغ کردد و حت میت انلستن و
فرانسه را تيز ييشنهاد كردند الى بغداد نيبا حسينعلى و بابيان با احترام رفتار كرد و حتى مقررى نبز تعيين شد
مير يحبى|صبح ازل) نيز مخفاته بد بقدادرقت. در لين هدكام فداد. كربلا و تجف مركز اصلى قماليت بان شد و در بى أختلاف بر سر دای موعد
أن يا om UF ik by oll oe aa ch eal le oa حمستلی و ايحيى بر سر لبن لدعا موجب التاق بين به دو أرق
بهانيد|بيروان حسينعلى) و ازليه(ببروان ميرزايحيى) شد. تقل شده است كه در بى اين متازعات ميرزايحبى برادرش بهاء اله را مسموم كرد وبر رن
eos a ype gh lg, مرا ود سرام مبح زل حزشهزقلد کوک اه اختسار دموا گویند در رين مرخ
صفحه 6:
تاریخچه بهاییت درشیراز
* كعبه بهايبان كه همان خانه على محمد باب بوده در زمان پهلوی از محافل مهم بهاییان
شيراز به شمار مى آمده است. محلات بهايبان نيز بيرامون لين كعبه شكل كرفته است. اين
محفل در كوجه شمشيركيرها در جايى كه اكنون خيابان شهيد دستغيب قرار دارد (مقابل
مسجد ابوالفضل و محل ايجاد سرويس بهداشتى ياركى) قرار دارد.
* محلاتى كه در قديم محله بهاييان بوده عبارتند از: سردزک (پشت مسجد نو) سعدیه (فامیل
فهندژها معمولا بهایی بودند) کوچه دژبان(خلنه سران بهایی شیراز) محله ایلخانی» محلات
دروازه قرلّن: محلات اکبرآبده و خیابان زند (بین کوچه پرولنه و یغما) و از محلات جدید
بهليى مى توان به شهرى ولى عصرء قلعه شاهزاده بيكم: فضل آبادء انبار كاز جهارراه زندان»
درکی(قبرستان بهاییان) نام برد.
صفحه 7:
دنمحم از اعذام سیدغلین: Lay
فرقه های بابیت و بهائیت
ت به سه فرقه تقسيم شد و بعد از مرك بهاءااقف
نزاعی بین دوبرادر(عباس افندی و محمدعلی) به وجود آمد و به تبع آن دو فرقه ديكر
افزوده شد. درنتيجه مجموعا پنج فرقه شدند:
Bl
۲
۲
از
۵
ازلیه(به رهبری میرزا یحیی نوری» صبح ازل)
پهائیه( به رهبری میرزا حسینعلی» بهاءاله)
باییه خالص(فقط رهبری سیدعلی محمد باب را قبول دارند)
بابیه بهائیه عباسیه(قبول رهبری عبدالبهاء عباس افندی)
ناقضون [اتباع میرزامحمدعلی» برادر عبدالبهاء)
صفحه 8:
عقاید انحرافی بهایئت
با ظهور سید علی محمد باب اسلام پایان گرفته و اينك دين
بهایی شوند.
پنهان کردن دین(تقیه) ضروری است.
روزه نوزده روز است. قبل از عید شروع و به عید نوروز ختم می شود.
نماز جماعت باطل است مگر در نماز میت
قبله مرقد بهاءالله در شهر عکا است.
حج بر مردان واجب است و بر زنان واجب نیست. «حچ» در خانه ای که بها, در آن اقامت داشته,
یا در خانه ای که سیدعلی محمد باب در شیراز در آن سکنی داشته است به جا آورده می شود.
بر کرده و مردم با
3
2
3
4
5
6
kgs Calg Mad ayas pl dL Cally SEEN Saal Siebel 7 كوم Nie a eas اعلان خعوت:
پاب. پنجم جمادی- عید نوروز.
2.8 نماز پنج تکبیر دارد و در دو وقت خوانده می شود. یکی هنگام تولد و دیگری هنگام مرگ
9 عبادتگاهها طبق وصبت بهاء باید از نه مناره و یگ گنبد تشکیل بشود. این عبادتگاهها در
فرانکفورت آلمان. سیدنی استرالیا؛ کامپالا در اوگاندا: لیمیت در شیکاگ و پاناماسیتی در پاناما و
دهلی در هندوستان است.
نین در فروع تعالیم بهانیت به احکامی بر می خوریم که بعضی از آنها عبارت است از
ازدواج با محارم غیر از زن دیگران حلال می گردد!
معاملات ربوی آزاد و حلال لست.
تمام اشیاء حتی خون. سگ. خوک, بول و ... پاک است.
حجاب زنان ملغی می باشد.
دخالت در سیاست معنوع مى باشد.
صفحه 9:
طرفداری از اسرائیل
"" .... فعلا ما طرفدار اسرائيل هستيم و با كشورهاى عربى و اسلامی مخالف می
باشيم.
.... اسرائيل حق دارد اعراب را بمب باران كند جون مسلمانان نمى كذارند ما زندكى
نیم و مرتبابه ما نیش می زنند لین است که از طرف بیت العدل به محافل روحانی
دستور داده شده افرادی که در ادارات دولتی و پست های حساس مشئول کار هستند.
ذر كارهائ مسلفانان كارشكتى كنتد و نگذارند مسلمانان پیشرفت Glan all طورین,
که ۷سال پیش برای یهودیان دستور رسیده بود که تمامی زمین ها و منازه های
مسلمانان را بخرند و مملکت را تصرف کنند و اقتصاد را به دست بگیرند.
صفحه 10:
ننيجه:
در حقيقت بابيت منشعب از شيخيكرى و بهائيت متاثر از بابيت بوده است.
رهبران بابيت و بهائيت به دليل نداشتن اطلاعات كافى در حوزه اسلام در دام استعمار كرفتار
شده و دچار انحرافات فکری شدیدی شدند.
سیدعلی محمد باب به دلیل انحرافات فکری ابتدا خود را بابی برای معرفت امام عصر(عج)»
سيس نيابت» بعد از ادعای نبوت و در نهایی ادعای خدایی کرد.
سرانجام به دلیل عقاید انحرافیش توسط امیرکییر در حضور علما محاکمه و به اعدام محکوم شد.
میرزا حسینعلی بهاء و میرزا بحیی معروف به صبح ازل از شاگردان سیدعلی محمد باب بوهند و
افکارشان متاثر از عقاید انحرافی ایشان بوده است.
بطور کلی رژیم پهلوی و استعمار به طور جدی از باییت و بهائیت حمایت می کردند.
امروزه دفتر مرکزی بهائیت در پایتخت اسرائیل قرار دارد و کاملا مورد حمایت آنان قرار گرفته
صفحه 11:
7 لقت * hs
اری از خائم قربان بور رشتلى
000 5 9 jo ae
رانشبوى رشته هروكارى اجتماعى- رانشّلاه يزر
9
بحث:
كليات بحث:
كليات
مقدمه
تاریخچه بابیت و شرح حال باب
عقاید انحرافی بابیت
میرزا حسینعلی بهاء و مسلک بهائیت
تاریخچه بهاییت درشیراز
فرقه های بابیت و بهائیت
عقاید انحرافی بهائیت
طرفداری از اسرائیل
نتيجه
مقدمه:
تاری.خ اس.الم از ص.در تاکنون ب.ا فراز و نشی.ب های فراوان.ی روب.ه رو بوده اس.ت ک.ه باع.ث ایجاد شکاف و مشکالت خاص.ی
برای اس.الم و مس.لمین بوده اس.ت .از جمل.ه تهدیدهای جدی برای اس.الم ،از ی.ک طرف برخ.ی از طرفداران ادیان و
مذاه.ب و از طرف.ی دیگ.ر تعدادی از ب.ه ظاه.ر مس.لمانانی ک.ه اس.الم را ب.ه خوب.ی درک نکرده بودن.د و ی.ا ب.ه تعبیری تفس.یر
به رای می کردند که با مبانی متقن و قوی قرآنی و روایی مطابقت نداشته است.
از فرق انحراف.ی س.اخته و پرداخت.ه اس.تعمار ب.ه یقی.ن دو فرق.ه ضال.ه وهابی.ت و بهائی.ت اس.ت ک.ه در پیاده کردن اهداف
اس.تعماری نق.ش محوری داشت.ه ان.د ،از ی.ک منظ.ر م.ی توان گف.ت ک.ه ای.ن دو فرق.ه ب.ه منزل.ه دو غده س.رطانی در جهان
اس.الم بودن.د ک.ه وهابی.ت در بی.ن اه.ل س.نت و در مخالف.ت ب.ا دیدگاههای عمده علمای س.نی و بهائی.ت در میان اه.ل تشی.ع
و در مخالف.ت ب.ا مبان.ی فکری اص.یل شیع.ه ایجاد شدن.د و تاکنون مشکالت زیادی را برای عال.م اس.الم ب.ه وجود آورده ان.د
و همچنان مورد حمایت جدی معاندین اسالم و صهیونیسم جهانی می باشند.
تاریخچه بابیت و شرح حال باب
بنیانگذار فرق.ه بابی.ه س.یدعلی محم.د شیرازی اس.ت .از آنج.ا ک.ه او در ابتدای دعوت.ش مدع.ی بابی.ت امام دوازده.م شیع.ه بود و
خود را طریق ارتباط با امام زمان می دانست ،ملقب به «باب» گردید و پیروانش «بابیه» نامیده شدند.
س.یدعلی محم.د در س.ال 1235ق .در شیراز ب.ه دنی.ا آمد .در کودک.ی ب.ه مکت.ب شی.خ عاب.د رف.ت و خواندن و نوشت.ن آموخت.
شی.خ عاب.د از شاگردان شی.خ احم.د احس.ایی(بنیانگذار شیخی.ه) و شاگردش س.یدکاظم رشت.ی بود؛ بنابرای.ن س.یدعلی محم.د باب
از همان ابتدا ب.ا شیخی.ه آشن.ا ش.د ،ب.ه طوری ک.ه چون س.یدعلی محم.د در س.ن حدود نوزده س.الگی ب.ه کربال رف.ت در درس
س.یدکاظم رشت.ی حاض.ر شد .در همی.ن درس بود ک.ه ب.ا مس.ائل عرفان.ی و تفس.یر و تاوی.ل آیات و احادی.ث و مس.ائل فقه.ی ب.ه
روش شیخیه آشنا شد.
س.یدکاظم رشت.ی افکار و عقای.د غلوآمیزی در باره ائم.ه طاهری.ن(ع) داش.ت و آنان را مظاه.ر تجس.م یافت.ه خدا ی.ا خدایان
مجس.م م.ی انگاش.ت و م.ی گف.ت :بای.د در ه.ر زمان.ی ی.ک نف.ر میان امام زمان(ع.ج) و مردم باب و واس.طه فیض روحان.ی باشد.
ای.ن گون.ه عقای.د توج.ه س.ید عل.ی محم.د را ب.ه خود جل.ب کرد و از مریدان خاص وی گردی.د و از همانج.ا بود ک.ه فک.ر دعوی
بابیت در ذهن او راه یافت.
قبل از رفت.ن ب.ه کربال ،مدت.ی در بوشه.ر اقام.ت کرد و در آنجا ب.ه ریاضت کشی پرداخت .در هوای گرم بوشه.ر بربام خان.ه رو
به خورشید برای تسخیر خورشید اورادی می خواند و حرکات مرتاضان هندی را تقلید می کرد.
پ.س از فوت س.یدکاظم رشت.ی ،در س.ال 1260ق س.یدعلی محم.د نخس.ت ادعای ذکری.ت و بع.د ادعای بابی.ت(یعن.ی باب علوم
و معارف خدا و راه اتص.ال ب.ه مهدی موعود«ع.ج») و س.پس ادعای مهدوی.ت نمود و ب.ه تدری.ج ادعای نبوت و شارعی.ت کرد
و مدع.ی وح.ی و دی.ن جدی.د گردی.د ،و باالخره ای.ن ادع.ا را ب.ه ادعای نهای.ی ربوبی.ت و حلول الوهی.ت در خود پایان داد.
ب نابراین با توجه به مطالب ذکرشده می توان گفت که بابیت انشعابی از شیخیگری است.
عقاید انحرافی بابیت
س.یدعلی محم.د باب آرا و عقای.د متناقض.ی ابراز داشت.ه اس.ت ام.ا از کتاب بیان ک.ه آ.ن را کتاب آس.مانی خوی.ش م.ی دانس.ت،
برم.ی آی.د ک.ه خود را برت.ر از هم.ه انبیای اله.ی و مظه.ر نف.س پروردگار م.ی پنداشت.ه اس.ت و عقیده داش.ت ک.ه ب.ا ظهورش
آیین اسالم منسوخ و قیامت موعود در قرآن ،به پا شده است.
عل.ی محم.د باب خود را مبش.ر ظهور بعدی شمرده و او را «م.ن یظهره اهلل( ».کس.ی ک.ه او را خدا آشکار م.ی کن.د) خوانده
اس.ت و در ایمان پیروان.ش ب.ه او تاکی.د فراوان دارد .او نس.بت ب.ه کس.انی ک.ه آیی.ن او را نپذیرفتن.د خشون.ت بس.یاری س.فارش
کرده اس.ت و ازجمل.ه وظای.ف فرمانروای باب.ی را ای.ن م.ی دان.د ک.ه نبای.د ج.ز بابیه.ا کس.ی را بر روی زمی.ن باق.ی بگذارد .باز
دس.تور م.ی ده.د غی.ر از کتابهای بابیان هم.ه کتابهای دیگ.ر بای.د مح.و و نابود شون.د و پیروان.ش نبای.د کتاب بیان و .کتابهای
دیگر بابیان ،کتاب دیگری را بیاموزند.
در تالیفات س.یدعلی محم.د باب نی.ز ای.ن انحرافات ب.ه چش.م م.ی خورد ،از جمل.ه نخس.تین کتاب وی تالیف.ی اس.ت در تفس.یر
س.وره یوس.ف ک.ه بابیان آ.ن را «قیوم الس.ماء» م.ی خوانند« .بیان» مشهورتری.ن کتاب او ب.ه عرب.ی و فارس.ی اس.ت .س.بک
تالی.ف او مخلوط.ی از عرب.ی و فارس.ی اس.ت؛ عرب.ی نویس.ی او غالب.ا ب.ا موازی.ن نح.و و دس.تور زبان مطابق.ت ندارد .نزد بابیان
ای.ن کتاب ب.ه ص.ورت کتاب وح.ی و شریع.ت و احکام آس.مانی تلق.ی م.ی شود .در ای.ن کتاب انحرافات.ی وجود دارد ک.ه ب.ه
مواردی از آن اشاره می شود:
در باب چهارم از واح.د شش.م کتاب«بیان» آمده اس.ت :در چهار منطق.ه نبای.د کس.ی ج.ز باب.ی وجود داشت.ه باش.د :در فارس،
خراسان ،آذربایجان و مازندران.
در باب هیجده.م از واح.د هفت.م آمده اس.ت :اگ.ر کس.ی دیگری را محزون س.ازد ،واج.ب اس.ت ک.ه نوزده مثقال طال ب.ه او
بدهد .و اگر ندارد ،نوزده مثقال نقره بدهد.
در باب نوزده.م از واح.د هشت.م آمده اس.ت :برهرک.س از پیروان باب واج.ب اس.ت ک.ه برای طل.ب اوالد ازدواج کن.د ،ام.ا اگ.ر
زن کسی باردار نشد ،حالل است برای حامله شدن او از یکی از برادران بابی خود یاری بگیرد ،نه از غیربابی.
در باب چهارم از واح.د هشت.م آمده اس.ت :هرچیزی بهتری.ن آ.ن متعل.ق ب.ه نقط.ه(یعن.ی خود باب) و متوس.ط آ.ن ب.ه متعل.ق ب.ه
حروف حی(هجده تن از یاران باب) بوده و پست ترین آن برای بقیه مردم است.
میرزا حسینعلی بهاء و م!سلک بهائیت
میرزا حسینعلی بهاء در س.ال 1233ق در دهکدهای از تواب.ع نور مازندران متولد ش.د و در حوالی س.ال 1310ق در عکا در اثر بیماری درگذشت و در همانجا به
خاک شپرده شد.
میرزا حس.ینعلی بهاء تحص.یالت مقدمات.ی و خواندن و نوشت.ن و مقداری عرب.ی را طب.ق س.نت رای.ج زمان زی.ر نظ.ر پدر و تعدادی از معلمان آموخت .س.پس ب.ه
خدم.ت دول.ت در س.مت منش.ی گری و دیوان درآم.د ،و پ.س از چندی ب.ه حلقات درویشان پیوس.ت و مانن.د آنه.ا زلفه.ا و گیس.وی بلن.د گذاش.ت و لباس قلندری بر
تن کرد.
ب.ا ظهور غوغای باب ،میرزا حس.ینعلی و برادر ناتن.ی اش یحی.ی ص.بح ازل و تن.ی چن.د از خاندان.ش ب.ه باب پیوس.تند ،و پ.س از اعدام باب ،یحی.ی ص.بح ازل دعوی
جانشین.ی او را کرد .میرزا حس.ینعلی در آغاز تس.لیم او شد .ام.ا پ.س از مدت.ی ،رقاب.ت ب.ا برادر را آغاز کرد و نخس.ت ادعای «م.ن یظهره الله.ی» -ک.ه در س.خنان
باب آمده بود -کرد و ب.ه تدری.ج بر ادعاهای خود افزود ت.ا ب.ه ادعای رس.الت و شارعی.ت و حلول خدا در او رس.ید و خود را «الهیک.ل االعل.ی» نامی.د و مدع.ی ش.د
ک.ه س.یدعلی محم.د باب زمین.ه س.از و مبش.ر ظهور وی بوده اس.ت .س.فارتخانه ه.ا ب.ه ویژ.ه س.فارت روس ب.ا ص.راحت از برادرش حمای.ت م.ی کردن.د و دول.ت را از
تصمیم شدید علیه آنان تهدید می کردند
پ.س از باب ،عموم بابی.ه ب.ه جانشین.ی میرزایحی.ی معروف ب.ه ص.بح ازل معتق.د شدن.د و چون در آ.ن زمان بی.ش از نوزده س.ال نداش.ت ،میرزاحس.ینعلی زمام کاره.ا
را در دس.ت گرفت .امیرکبی.ر برای فرونشاندن فتن.ه بابیان از میرزاحس.ینعلی خواس.ت ت.ا ایران را ب.ه قص.د کربال ترک کنن.د ،او در شعبان 1267ق ب.ه کربال رف.ت؛
اما چند ماه بعد پس از برکناری و قتل امیرکبیر در ربیع االول 1268ق و صدارت یافتن میرزا آقاخان نوری به دعوت و توصیه وی به تهران بازگشت.
در همی.ن س.ال تیراندازی بابیان ب.ه ناصرالدین شاه پی.ش آمد و بار دیگر به دستگیری و اعدام بابیها انجامید ،و چون شواهدی برای نقش حسینعلی در طراحی
ای.ن س.وءقصد وجود داش.ت ،او را دس.تگیر کردند .ام.ا حس.ینعلی ب.ه س.فارت روس پناه برد و شخ.ص س.فیر از او حمای.ت کرد .س.رانجام تواف.ق دول.ت ایران و س.فیر
روس ،میرزاحس.ینعلی بهاء ب.ه بغداد منتق.ل ش.د و بدی.ن ترتی.ب بهاءاهلل .ب.ا حمای.ت دول.ت روس از مرگ نجات یافت .او پ.س از رس.یدن ب.ه بغداد نام.ه ای ب.ه س.فیر
روس نگاشت و از او و دولت روس برای این حمایت قدردانی کرد.
در بغداد کنس.ول دول.ت انگلس.تان و نماینده دول.ت فرانس.ه ب.ا بهاءاهلل .مالقات کردن.د و حمای.ت دولتهای خوی.ش را ب.ه او ابالغ کردن.د و حت.ی تابعی.ت انگلس.تان و
فرانسه را نیز پیشنهاد کردند[.والی بغداد نیز با حسینعلی و بابیان با احترام رفتار کرد و حتی مقرری نیز تعیین شد.
میرزایحی.ی(ص.بح ازل) نی.ز مخفیان.ه ب.ه بغداد رفت .در ای.ن هنگام بغداد ،کربال و نج.ف مرک.ز اص.لی فعالی.ت بابیان ش.د و در پ.ی اختالف بر س.ر ادعای «موعود
بیان» ی.ا «م.ن یطهره اهلل ».آدمکش.ی های شدیدی بی.ن بابیان رواج یافت .نزاع بی.ن حس.ینعلی و میرزایحی.ی بر س.ر ای.ن ادع.ا موج.ب افتراق بابیان ب.ه دو فرق.ه
بهائی.ه(پیروان حس.ینعلی) و ازلی.ه(پیروان میرزایحی.ی) شد .نق.ل شده اس.ت ک.ه در پ.ی ای.ن منازعات میرزایحی.ی برادرش بهاء اهلل .را مس.موم کرد و بر اث.ر آ.ن
بهاءاهلل تا پایان عمر به رعشه دست مبتال بود .سرانجام صبح ازل در شهر فاماگوستا که آن را به اختصار ماغوستا گویند در قبرس درگذشت.
تاریخچه بهاییت درشیراز
کعب.ه بهاییان ک.ه همان خان.ه عل.ی محم.د باب بوده در زمان پهلوي از محاف.ل مهم بهاییان
شیراز ب.ه شمار م.ی آمده اس.ت .محالت بهاییان نی.ز پیرامون ای.ن کعب.ه شک.ل گرفت.ه اس.ت .این
محف.ل در کوچ.ه شمشیرگیره.ا در جای.ی ک.ه اکنون خیابان شهی.د دس.تغیب قرار دارد (مقابل
مسجد ابوالفضل و محل ایجاد سرویس بهداشتی پارك) قرار دارد.
محالت.ی ک.ه در قدی.م محل.ه بهاییان بوده عبارتن.د از :س.ردزك (پش.ت مس.جد ن.و) س.عدیه (فامیل
فهندژه.ا معموال بهای.ی بودن.د) کوچ.ه دژبان(خان.ه س.ران بهای.ی شیراز) محل.ه ایلخانی ،محالت
دروازه قرآ.ن ،محالت اک.برآباد ،و خیابان زن.د (بی.ن کوچ.ه پروان.ه و یغم.ا) و از محالت جدید
بهای.ی م.ی توان ب.ه شهرك ول.ی عص.ر ،قلع.ه شاهزاده بیگ.م ،فضل آباد ،انبار گاز ،چهارراه زندان،
درکی(قبرستان بهاییان) نام برد.
فرقه های بابیت و بهائیت
بع.د از اعدام س.یدعلی محم.د ،بابی.ت ب.ه س.ه فرق.ه تقس.یم ش.د و بع.د از مرگ بهاءاهلل،.
نزاعی بین دوبرادر(عباس افندی و محمدعلی) به وجود آمد و به تبع آن دو فرقه دیگر
افزوده شد ،درنتیجه مجموعا پنج فرقه شدند:
.1ازلیه(به رهبری میرزا یحیی نوری ،صبح ازل)
.2بهائیه( به رهبری میرزا حسینعلی ،بهاءاهلل)
.3بابیه خالص(فقط رهبری سیدعلی محمد باب را قبول دارند)
.4بابیه بهائیه عباسیه(قبول رهبری عبدالبهاء عباس افندی)
.5ناقضون(اتباع میرزامحمدعلی ،برادر عبدالبهاء)
عقاید انحرافی به!ایئت
.1ب ا ظهور س ید عل ی محم د باب اس الم پایان گرفت ه و این ک دی ن جدی د ظهور کرده و مردم بای د
همگی بهایی شوند.
.2پنهان کردن دین(تقیه) ضروری است.
. 3روزه نوزده روز است ،قبل از عید شروع و به عید نوروز ختم می شود.
.4نماز جماعت باطل است مگر در نماز میت
.5قبله مرقد بهاءالله در شهر عکا است.
.6حج بر مردان واجب است و بر زنان واجب نیست« .حج» در خانه ای که بهاء در آن اقامت داشته،
یا در خانه ای که سیدعلی محمد باب در شیراز در آن سکنی داشته است به جا آورده می شود.
.7اعیاد عبارت است از :عید والدت باب ،اول محرم – عید والیت بهاء ،دوم محرم -عید اعالن دعوت
باب ،پنجم جمادی -عید نوروز.
. 8نماز پنج تکبیر دارد و در دو وقت خوانده می شود ،یکی هنگام تولد و دیگری هنگام مرگ.
.9عبادتگاهه ا طب ق وص یت بهاء بای د از ن ه مناره و ی گ گنب د تشکی ل بشود .ای ن عبادتگاهه ا در
فرانکفورت آلمان ،س یدنی اس ترالیا ،کامپاال در اوگاندا ،لیمی ت در شیکاگ و ،پاناماس یتی در پانام ا و
دهلی در هندوستان است.
همچنین در فروع تعالیم بهائیت به احکامی بر می خوریم که بعضی از آنها عبارت است از:
· ازدواج با محارم غیر از زن دیگران حالل می گردد!
معامالت ربوی آزاد و حالل است.
·
تمام اشیاء حتی خون ،سگ ،خوک ،بول و ....پاک است.
·
حجاب زنان ملغی می باشد.
·
دخالت در سیاست ممنوع می باشد.
·
طرفداری از اسرائیل
....
فعال م.ا طرفدار اس.رائیل هس.تیم و ب.ا کشورهای عرب.ی و اس.المی مخال.ف م.ی
باشیم.
....اس.رائیل ح.ق دارد اعراب را بم.ب باران کن.د چون مس.لمانان نم.ی گذارن.د م.ا زندگ.ی
کنی.م و مرتب.ا ب.ه م.ا نی.ش م.ی زنن.د ای.ن اس.ت ک.ه از طرف بی.ت العدل ب.ه محاف.ل روحان.ی
دس.تور داده شده افرادی ک.ه در ادارات دولت.ی و پس.ت های حس.اس مشغول کار هس.تند،
در کارهای مس.لمانان کارشکن.ی کنن.د و نگذارن.د مس.لمانان پیشرف.ت کنند .همان طوری
ک.ه 7س.ال پی.ش برای یهودیان دس.تور رس.یده بود ک.ه تمام.ی زمی.ن ه.ا و مغازه های
مسلمانان را بخرند و مملکت را تصرف کنند و اقتصاد را به دست بگیرند.
نتیجه:
در حقیقت بابیت منشعب از شیخیگری و بهائیت متاثر از بابیت بوده است.
ره.بران بابی.ت و بهائی.ت ب.ه دلی.ل نداشت.ن اطالعات کاف.ی در حوزه اس.الم در دام اس.تعمار گرفتار
شده و دچار انحرافات فکری شدیدی شدند.
س.یدعلی محم.د باب ب.ه دلی.ل انحرافات فکری ابتدا خود را باب.ی برای معرف.ت امام عص.ر(ع.ج)،
سپس نیابت ،بعد از ادعای نبوت و در نهایی ادعای خدایی کرد.
سرانجام به دلیل عقاید انحرافیش توسط امیرکبیر در حضور علما محاکمه و به اعدام محکوم شد.
میرزا حس.ینعلی بهاء و میرزا یحی.ی معروف ب.ه ص.بح ازل از شاگردان س.یدعلی محم.د باب بودن.د و
افکارشان متاثر از عقاید انحرافی ایشان بوده است.
بطور کلی رژیم پهلوی و استعمار به طور جدی از بابیت و بهائیت حمایت می کردند.
امروزه دفت.ر مرکزی بهائی.ت در پایتخ.ت اس.رائیل قرار دارد و کامال مورد حمای.ت آنان قرار گرفت.ه
است.
كاري از خانم قربان پور دشتکی
دانشجوی رشته مددکاری اجتماعی -دانشگاه یزد