Behdasht_ravan_zanan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بهداشت روان زنان”

بهداشت روان زنان

اسلاید 1: سلامت روان زن و زن الگو در نگرش دینی

اسلاید 2: مقدمهدغدغه زنان فرزانه امروز، توسعه یافتگی است. اما توسعه یافتگی تنها در قلمرو اجتماعی یا با چشم پوشی از تعالی روانشناختی و تربیت درونی ممکن نیست. و بدون توجه به این تربیت درونی و تعالی روانشناختی، سلامت روانی زن و نقشهای چندگانه ای که در حیطه های مختلف زندگی خود در جامعه ایفا می کند، توسعه یافتگی محال می نماید.زنان به عنوان اساسی ترین عناصر بنیادین جامعه، نقشی بس تعیین کننده در انگیزشها، خیزشها و شکل گیری شخصیت و رفتار جامعه خود دارند.کودکان امروز سازندگان جامعه فردا در زمینه های تربیتی فراهم آمده توسط زن رشد می کنند، می آموزند و نقشهای اجتماعی و فردی خود را برمی گزینند.

اسلاید 3: ادامهرنگ گرفتن این نقشها بستگی بسیار نزدیکی با نقش مادری، همسری و تربیتی زن دارد. غالب تحقیقات و بررسیهای روانشناختی نیز تأییدکننده این نکته است که سلامت روان کودکان رابطه نزدیکی با سلامت مادران آنها دارد. هر چند این نکته مهم را بایستی مد نظر قرار داد که زن را به عنوان موجودی منفرد نمی توانیم در نظر بگیریم که بدون پیوستگی با محیط پیرامونش بتوان به بهداشت و سلامت او اندیشید، یا برای آن برنامه ریزی نمود. در هر مرحله از زندگی او عناصری که احاطه اش نموده، نقشی مهم و کلیدی در سلامت و تعالی وضعیت روانی او دارد. در واقع ارتباطی متقابل و چند سویه بین عناصر محیطی (خانواده پدری، همسر، فرزندان و جامعه) و زن برقرار است. بنابراین در زمینه بهداشت روانی زن بایستی به چند حیطه عمده زندگی او توجه داشت:

اسلاید 4: ادامهدر خانه پدری، دوران دختریشنزد شوهر، به عنوان همسردر رابطه با فرزندان، به عنوان یک مادرو در جامعه مدیریت اجتماعی اش، که می تواند در حرکتهای کلی جامعه تأثیر تام و عمیق داشته و حتی نقشی هدایت کننده را ایفا کند.الگوبرداری و همانندسازییکی از مهمترین نیازهای رشدی، تربیتی انسان در طول دوره های رشد بخصوص دوران نوجوانی و جوانی است

اسلاید 5: ادامهنقش الگوها در رشد و انسجام شخصیت انسان انکارناپذیر و یکی از ابزار مهم تربیتی او است. انسان الگوطلب است، به دنبال الگوها حرکت می کند، می آموزد، تقلید می کند و به آنها دل می بندد و چگونه بودن خود را رقم می زند. عناصر انسانی پیرامون او مثل والدین، مربیان، شخصیتها (هنری، ورزشی، علمی، فرهنگی، سیاسی و ...) می توانند الگوی فرد در مراحل مختلف زندگی قرار بگیرند. این الگوها نقش تربیتی مهمی دارند. زیرا اگر ضعیف و دروغین بوده، یا دچار انحراف باشند نقش تخریبی غیر قابل جبرانی را در ساختار روانی و شکل گیری شخصیت انسان خواهند داشت.روان جامعه بشری از نظر روانشناسی اجتماعی نیز چنین حالت الگوخواهی را دارد و در نتیجه هم فرد و هم جامعه در انگیزشها، سوگیریها و رفتارهای فردی و اجتماعی خویش از این الگوها متأثر می شوند. لذا ارایه الگوهای سالم و کامل و پویا از حیث تربیتی و انسانی اهمیتی بسزا در رشد صحیح روانی، رفتاری و شخصیتی انسان دارد.

اسلاید 6: ادامهمضمون محوری فرهنگ توسعه ما دیانت و اسلامیت است و هر نظریه ای برای آنکه تحقق عینی بیابد بایستی مبتنی بر تفکر دینی باشد.در فرهنگ دینی در همه حیطه های چهارگانه حضور زن، الگوهای مطلوب تربیتی و شخصیتی به صورت عینی نه ایده آل و ذهنی، ساخته و پرداخته شده و در معرض نگاه زن و مرد مسلمان، بلکه همه زنان و مردان قرار می گیرد تا چگونگی شکل گرفتن هویت اجتماعی و فردی خویش، رفتار و شیوه زندگی کردن و تعامل با دیگران و حضور در جامعه را از آنان بیاموزند. و حتی می توان از این الگوهای مطلوب به عنوان یک مقیاس و یک معیار هنجار از ناهنجاری در تحلیل روانشناسی و شخصیت شناسی انسان بهره جست. برای نیل به این مقصود چند بحث محوری مورد نیاز است که آنها را پی می گیریم:

اسلاید 7: برای نیل به این مقصود چند بحث محوری مورد نیاز است که آنها را پی می گیریم: الف) بررسی نیازها و مسایل مبتلا به دختران و زنانب) شناخت الگوهای مطلوب زنانگی و تبیین شاخصه ها و جلوه های رفتاری و تربیتی این الگوهاج) تدوین اصول کاربردی و شیوه های بهره گیری از این مدلهای رفتاری و شناختی، به منظور همانندسازی بهینه و الگوبرداری موفقد) استفاده از این همانندسازی و الگوپردازی در جهت افزایش انگیزه ها، اصلاح رفتار، تغییر باورها و خودباوری و تقویت اعتماد به نفس و کفایت نفس نسل جوان و زنان و تقویت مهارتهای بین فردی و مدیریت اجتماعی و پذیرفتن نقشها

اسلاید 8: برخی از نیازها و مسایل زنان در برهه، دختری، همسری، مادری و فعالیتهای اجتماعی که در مطالعات روانشناختی و جامعه شناختی به چشم می خورند عبارتند از:نیاز به محبت و نوازش نیاز به پذیرشنیاز به امنیت نیاز به حمایتنیاز به تقدیر و تحسین نیاز به احترامنیاز به آزادی و استقلال نیاز به عدالتنیاز به روابط با دیگران نیاز به خودشکوفایینیاز به آگاهی و افزایش حیطه های شناختینیاز به اقتدار و انضباطنیاز به شناختن نقشها و مهارتهای ایفای این نقشها و ...

اسلاید 9: شاید تفاوت در انتظار افراد در نوع دریافت و بیان این نیازها باشد.مسایل بانوان را بایستی در دو حیطه زمانی عمده مورد توجه قرار داد:یکی مسایل مربوط به دوران نوجوانی و جوانی استو دیگر مسایل برآمده از وضعیت اجتماعی زنان در دوره حضور اجتماعی شان می باشد. برخی از این مسایل عبارتند از:رفتارهای تبعیض آمیز به دلیل تفاوتهای جنسیتیارزیابی ناصحیح از تواناییها و نقش زنان در جامعه یا خانواده

اسلاید 10: اشکال در انتخاب الگوها و الگوپذیری و مشکل هویت در نوجوانان، به دلیل عدم ارایه الگوهای مناسب و عینی که موجب شده است نوجوانان و جوانان برای انتخاب نقش و کسب هویت با ثبات و قوی دچار یک سردرگمی و تضاد شوند. «این سردرگمی در زمان ما خود را بارزتر نشان می دهد به طوری که حتی قهرمانان ورزشی الگوهای ایده آل دختران ما (حتی بیش از پسران) شده اند.»نبود آموزش صحیح به دختران در زمینه های مختلف مثل مهارتهای اجتماعی، ایجاد روابط بین فردی مناسب، شناخت درست از خود به عنوان یک زن و شناخت مناسب تواناییها و استعدادهای ذاتی خود، مهارتهای مدیریتی عملکردی و ... و نتیجه این بی توجهی آن است که دختران ما اولاً، نقشهایی را که باید به عهده بگیرند نمی شناسند. و از سویی دیگر، به وظایف و مسؤولیتهای متناسب با نقشهای چندگانه خود به دیدی تحقیرآمیز همراه با احساس انزجار و تنفر نگاه می کند. از این رو پذیرفتن نقشهای زنانگی در حیطه های مختلف برایشان دشوار خواهد بود و با پذیرش آنها احساس تحقیر، محدودیت، اجبار و مورد ظلم واقع شدن می کنند. و یا به دلیل عدم مهارت کافی برای ایفای نقش، احساس بی کفایتی، یأس، اضطراب و افسردگی و آشفتگی درونی و دلزدگی خواهند کرد.

اسلاید 11: مسأله دیگر عدم آگاهی مردان نسبت به تأثیر نقش خود در تأمین سلامت روان دختران و همسر و یا خواهران خود است. به دلیل بی توجهی به آموزش این مهم، آنان رشد لازم را در این زمینه پیدا نکرده اند.احساس حقارت و اجبار زن نسبت به نقش زنانگی خود، گاه او را به عصیان بر هویت جنسی خود می کشاند و برای فرار از نقشهای متناسب با هویت جنسی اش به علایق، بازیها، پوشش و گرایشهای جنسی مقابل خویش روی می آورد. مثلاً دختر نوجوان بیشتر ترجیح می دهد لباسهای پسرانه بپوشد، موهای خود را کوتاه کند، در بازیهای پسرانه و رقابتهای آنچنانی شرکت کند. و از هر چه که یادآور هویت دخترانه اش باشد یا بخواهد نشانه ای از دختر بودنش باشد نفرت و اکراه داشته و بگریزد.

اسلاید 12: شناخت الگوهای مطلوب زنانگی و تبیین شاخصه ها و جلوه های رفتاری و تربیتی این الگوهاسنت و تعالیم صدیقه زهرا(س) و زینب کبرا(س) الگوی مطلوب زن و زنانگی را توضیح می دهند. با شناخت این سنت و زندگانی می توان ابعاد مطلوب زن الگو را شناخت. این بانوان نگاهی کارشناسانه، تحلیلی و نقادانه به وضعیت فردی و اجتماعی جامعه زمان خود داشته و راهبردهای اصلاح، بازسازی و تعالی را به دست می دهند. فطرت انسان در همه عصرها و برای همه نسلها یکی است. سنتهای الهی و قوانین هستی که قواعد حاکم بر زندگی انسان بخشی از آن است، همه ثابت و غیر قابل تغییرند. از این رو الگوی مطلوب پیشنهادی همراه شاخصه ها و قانونمندیهای ثابتش برای توضیح زن الگو قابل تغییر نیست.ولی به دلیل تغییر و نو به نو شوندگی واقعیات و شرایط فردی و اجتماعی جوامع می توان معیارها، اصول اساسی راهبردها و الگوی موضعگیری در شرایط مشابه را از زندگی زنان الگو استنباط کنیم. برای این برداشت مؤثر و کارآ از زندگی زنان الگو لازمست قدم به قدم در برهه های مختلف زندگی، آنان را دنبال کنیم.

اسلاید 13: فاطمه(ع) در خانه پدر و مادر، دختر الگوست.با شوهرش همسر الگو و با کودکانش مادر الگو است.و در مناسبات اجتماعی و در جامعه خویش یک راهبر و مدیر الگو است.

اسلاید 14: بانوی الگو نزد پدر و مادر تولد او در شرایط اجتماعی و فرهنگی رخ می دهد که وجود دختر در یک خانواده بزرگترین تحقیر و ننگ محسوب می شود که جز به کشتن یا زنده به گور کردن نوزاد دختر پاک نمی شود. با این نگرش قومی و فشار اجتماعی رفتار الدین بخصوص پدر الگو با دختر الگو چگونه است؟اکرام کردن و بر جای خود نشاندن یادر مقابلش تمام قد ایستادن«برآوردن نیاز به احترام و پذیرش دختر»

اسلاید 15: ادامهشانه و پیشانی او را بوسیدن، بارها در جمعاو را ستودن و عزیز داشتن«برآوردن نیاز، به محبت و نوازش است و ایجاد احساس امنیت در مقابل طرد شدن»پدر او را ام ابیها لقب می دهد و ریشه و اساس مأموریت عظیم بشری خویش می خواند.«و این تقویت عزت نفس و احترام به نفس او است.»

اسلاید 16: آنچه می آموزیم:مسؤولیتهای زن بودن زنان در این دو خانواده با اکرام و احترام آمیخته است نه با احساس تحقیر و بی ارزشی.2 مادران (الگو) در مقابل فاطمه(س) و زینب(س) هیچ گاه زن بودن خود را پست نمی شمارند، بلکه با نگرشی انسان مدارانه به وظایف انسانی خویش در مقابل دیگری (همسر) عمل می کنند

اسلاید 17: ادامهمادران (الگو) حقیر و زبون همسر نیستند، بلکه عزیز او و حامی و همراه شوهران خود هستند. چه در عرصه خانواده و چه در عرصه فعالیتهای اجتماعی همسرانشان، شانه به شانه آنها و در کنارشان قدم برمی دارند.در این شیوه ارتباط این زمان هیچ گاه احساس حقارت و بی کفایتی نخواهند کرد.4 آنچه در این خانواده ها (الگو) در روابط بین اعضای آن، یعنی پدر و مادر با یکدیگر، مادر با فرزندان و پدر با آنها، حاکم است، بهترین نوع ارتباط بین افراد را مشاهده می کنیم

اسلاید 18: در زندگی دختر الگو حتی بعد از ازدواج حضور اقتدار پدرانه را در جهت تربیت می بینیم، مثل واکنش منفی رسول اکرم(ص) به آویزان بودن پرده گرانبها بر سر در خانه دخترش، چیزی که هدیه همسر فاطمه(س) از سهم بیت المال به او بود. یا فرستادن سائل به خانه دخترش در حالی که می داند او هیچ ندارد به جز گردنبندی. در این رابطه غنی بین دختر و پدر می بینیم رفتارهای تربیتی پدر در کنار همه محبتها، نوازشها و اعزارها ادامه دارد.7 زینب(س) خواهری است بر زانوان پدر و مقدم بر برادران و محرم مادر، برادران از پدر می آموزند که خواهر را گرامی و شأن او را پاس بدارند و از مادر می آموزند که خواهر نقطه امن و آرامش آنها باشد. پدر و مادر چنان رفتار می کنند که برادران احترام و محبت به خواهر را فراموش شدن خود و ضایع شدن حق خود نمی بینند.8 آرامش حاکم بر رفتار والدین نسبت به یکدیگر، حتی در بدترین شرایط اقتصادی، اجتماعی با تکیه بر ایمان، اتکاءشان به خداوند، صبوری آنها، محبتشان به یکدیگر و مطرح نبودن زن بودن یا مرد بودن در خانه، تفاضلی بین خود قایل نشدن در تقسیم حقوق انسانی، احترام متقابل، اعتماد و گذشت زن و مرد نسبت به یکدیگر، خواهران و برادران را نیز به این گونه پرورش می دهد.

اسلاید 19: شیوه های بهره گیری از الگوها تبیین هر چه روشنتر الگوهای رفتاری شناختی زنان الگو، تا زنان و دختران ما ببینند که در زندگی عینی و روزمره خود و در بستر دین می توانند نمونه هایی را بیابند که چراهای اکنون آنها و چگونه بودنشان را از آنها بگیرند و اینکه گذشت زمان هر چند طولانی نمی تواند اصول اساسی فطرت انسان را به فراموشی بسپارد و معیارها و شاخصهایی که بر اساس فطرت انسانی ارایه می شوند هیچ گاه رنگ کهنگی به خود نمی گیرند.ارایه جنبه های عملی و عینی الگوی مطلوب زنانگی به وسیله الگوهای پیرامون، مثل مادر، مربیان و ...تسهیل و تشویق همانندسازی نوجوانان و جوانان با این الگوهای مطلوب.مورد بحث قراردادن موضوع و از طریق مباحثه واداشتن به تفکر در مورد همانندسازی با الگوهای مطلوب.

اسلاید 20: آخر کلام اینکه:ما به سلامت واقعی روان و رفتار زنان و دخترانمان دست پیدا نمی کنیم مگر آنکه روش را از الگوها بگیریم. و حتی کاملتر بگوییم: نه تنها از زنان الگو، که باید گفت از انسانهای الگو، چه تربیت صحیح روانی و رفتاری یک دختر، یک زن میسر نخواهد بود مگر آنکه بستری که او در آن تربیت می شود بستر سالمی باشد.پس فرزندانمان را بر اساس نقشی که از زنان و مردان الگو می گیریم تربیت کنیم. و نگذاریم با فراموش کردن بهترین اسوه ها و الگوهای تاریخ بشریت، نوجوانان و جوانان امروز و فردایمان به دلیل این خلاء مهم که از نیازهای تربیتی و رشدی در روند تکامل شخصیت آنهاست (همانندسازی)، به دام مبتذلترین مدلهایی که نامردمان و فاسقان عصر تبلیغ می کنند، بیفتند. آزادگی، اگر حتی دیانتی هم نباشد چنین حکم می کند.

اسلاید 21: و به گفته مرحوم استاد شریعتیفاطمه یک «زن» بود آن چنان که اسلام می خواهد که «زن» باشد. وی در همه ابعاد گوناگون «زن بودن» نمونه شده بود.مظهر یک «دختر» در برابر پدرش.مظهر یک «همسر» در برابر شوهرش.

اسلاید 22: بهداشت رواني در دختران و زنان جوانبهداشت رواني عبارت است از سازش با خود و محيط، سازگاري داشتن به صورت موفقيت آميز و نداشتن بيماري رواني، فرد سالم و داراي سلامت فكر است و قدرت و توانايي كافي براي تحرك، لذت، ‌پيشرفت و تكامل در حد فردي و گروهي دارد. به عبارت ديگر، بهداشت رواني مجموعة فعل و انفعالها، اقدامات و فعاليت ها و كارهايي است كه ما را به سمت تأمين سلامت فردي و اجتماعي از نظر رواني هدايت مي كند و از آنجا كه ابعاد رواني جدا از ابعاد جسمي و اجتماعي نيست، طبعاً اهداف و فعاليت هاي بهداشت رواني اغلب متوجه فعاليت هاي بهداشت عمومي و بهداشت جسمي است.

اسلاید 23: ادامهزنان در ايفاي نقش هاي چندگانة خود، سهم تعيين كننده اي در بهزيستي و رفاه كودكان دارند. ارتقاي موقعيت زنان و دسترسي آنان به امكانات برابر تحصيلي، آموزشي، كسب درآمد و ساير خدمات اجتماعي و نقش زن در توسعه بايد با توجه به دختر بچه ها آغاز شود. لازم است فرصت هاي برابر براي دختر بچه ها فراهم شود تا از بهداشت، تغذيه، آموزش و ساير خدمات بهداشت اوليه بهره گيرند و به اين ترتيب بتوانند تا بالاترين حد استعداد خويش شكوفا شوند

اسلاید 24: امروزه جامعه جهاني ترغيب شده است تا با جديت بيشتر بر رشد انساني دختر بچه ها تمركز يابد و با دقت و نظر عميق به مسأله ويژه و بسيار حساس دختر بچه ها بپردازد، زيرا آغاز مشكلات جوامع را مي توان در بي توجهي به نيمي از جمعيت مولد و زايندة جهان خصوصاً دختر بچه ها جستجو كرد. امروز جهانيان متوجه اين واقعيت شده اند كه زنان در اثر سنت هاي غلط جاهليت و رسم هاي رايج پدرسالاري و تبعيض، سال ها و قرن ها مورد ظلم و بي عدالتي و بي توجهي قرار گرفته اند. هم اكنون بر اثر تحقيقات انجام شده نيز مشخص شده است كه نظام نابرابر جنسيتي گذشته نمي تواند به نفع روند كلي توسعه جهاني باشد. اگر اندكي در مورد اين روند ناهنجار از لحظة تولد نوزاد دختر تأمل كنيم،‌ در مي يابيم كه مفاهيم تبعيض جنسيتي در تربيت و تعليم و تبعيض در فرصت ها، امكانات و تسهيلات مورد استفاده طبقات مختلف، چگونه منجر به بروز طيف گسترده اي از مشكلات اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي حال و آينده جوامع مي شود. توجه به دختر بچه ها كليد دستيابي به موقعيت و نقش عادلانه تري براي زنان آينده است، چرا كه قالب شخصيت زنان بالغ در دوران كودكي ريخته مي شود و بهبود شرايط دختر بچه ها و سرمايه گذاري بيشتر در زمينه رشد آنها متضمن برخورداري دختران از فرصت هاي بيشتر و نابرابري كمتر است.

اسلاید 25: تبعيض جنسيتي در تربيت بر خلاف تعليمات شارع مقدس اسلام و سيرة نبوي (ص)، ائمة اطهار (ع) و اولياي الهي است. در مكتب اسلام معيار سلامت رواني تحت عنوان ”رشد“ مطرح شده است؛ بدين جهت شناخت عوامل رشد دهنده و يا عوامل بازدارنده رشد دختر بچه ها از اهميت ويژه اي برخوردار است. تحقيقات متعدد در كشورهاي جهان و ايران نشان مي دهد كه جامعه زنان به دلايل متعدد در معرض بيماري هاي رواني بيشتري قرار مي گيرند. در كشور ما تفاوت شاخص هاي توسعه بين دختر بچه ها و پسر بچه ها و تفاوت مناطق محروم و مناطق شهري بخوبي مشاهده مي شود. در يك تحقيق بر روي دانش آموزان كشور در سال 1370 نشان داده شده كه ميزان اضطراب و ترس هاي موهوم در دختران دوره راهنمايي و دبيرستان به صورت معني دار بيش از پسران است. بنابراين با توجه به اين مسأله كه دختر بچه ها از نظر بهداشت رواني در معرض خطر بيشتري نسبت به پسر بچه ها هستند، پرداختن به عوامل موثردر بهداشت رواني دختر بچه ها و چگونگي برخورد با آنها، از ضروريات و اولويت ها به شمار مي آيد.

اسلاید 26: . دامنه محدوديت دختر بچه ها و زنان در مقايسه هاي زير قابل ملاحظه است: در كشورهاي در حال توسعه، دختر بچه ها در مقايسه با پسران خردسال از خوراك، مراقبت هاي بهداشتي و امكانات موزشي كمتري برخوردارند. 2- در كشورهاي در حال توسعه،‌ ميزان باسوادي زنان دو سوم مردان است. 3- بخش اعظم كارهاي انجام شده توسط دختر بچه ها و زنان نهفته است.

اسلاید 27: ادامهموانع فرهنگي، اجتماعي و حقوقي و اقتصادي موجود در برابر روند تكامل دختر بچه ها و زنان به مراتب بيشتر از موانعي است كه مردان و پسران با آن مواجه مي شوند. 5- بار فقري كه بر دوش زنان قرار مي گيرد عواقب جدي براي كودكان، بخصوص دختران خردسال دارد. حتي در مناطقي كه فقر مهمترين عامل در رشد كودك نباشند، اشكال گوناگون تبعيضات جنسيتي فرصت هاي مساوي را از دختران خردسال دريغ مي دارد. 6- سنت ها، قوانين و عادات اجتماعي در بسياري مواقع دختر بچه را به كودك كم اهميت تبديل مي كند. تصميمات خانوادگي در اموري از قبيل تغذيه، كارهاي خانه، مراقبت هاي بهداشتي و دسترسي به آموزش، همواره به سود پسران است تا دختران.

اسلاید 28: راههاي پيشنهادي به منظور رفع نيازهاي رواني دختر بچه ها آموزش خانواده ها در جهت تغيير نگرش نسبت به دختران و رفع هر گونه تبعيض جنسيتي؛ آموزش هاي عمومي از طريق رسانه هاي گروهي در جهت از بين بردن رجحان جنسي؛ آموزش هاي ديني و مذهبي در جهت رفع برخي باورهاي غلط در مورد دختران؛ آموزش هاي رفتاري به والدين خصوصاً پدران در برخورد با دختران اجباري كردن سواد (دوره راهنمايي) براي دختران؛

اسلاید 29: ادامه انجام تحقيقات گسترده براي شناخت ارزش ها در مناطق مختلف كشور و گسيل مبلغان مذهبي و ايجاد دوره هاي آموزشي در روستاها و شهرها توسط مشاوران و روان شناسان منطقه اي براي بالا بردن اطلاعات خانواده در مورد نقش موثر دختر بچه ها (زنان آينده) در جامعه؛ ايجاد همكاري و هماهنگي بين سازمان ها و نهادهاي مختلف در جهت ايجاد امكانات بيشتر براي دختران؛ از ميان برداشتن آداب و رسوم سنتي كه به سلامت جسمي، رواني و عاطفي دختران آسيب مي رساند، از طريق اقدامات مناسب سياسي، قانوني، تبليغي و تشويقي؛

اسلاید 30: ادامهايجاد مراكز مشاوره اي كودكان و آموزشي عمومي معلمان؛ انجام تحقيقات مستمرو ارزشيابي از برنامه هاي اجتماعي در مورد مشكلات رواني دختر بچه ها و كارايي برنامه هاي آموزشي در رفع مشكلات؛ از آنجا كه دختر بچه امروز زن فرداست، اگر قرار است زن در تحولات و توسعه اجتماعي شريك و همدوش مرد باشد، اينك زمان آن فرا رسيده است تا در توزيع حيثيت و فرصت هاي انساني، دختر بچه ها سهمي را كه استحقاق آن را دارند دريافت كنند.

اسلاید 31: ارتقاء سلامت زنان چيست؟فرايند توانمندسازي زنان به گونه‌اي كه زنان بتوانند نه تنها در سلامت خود نقش داشته باشند بلكه باعث افزايش و بهبود آن نيز شوند.

اسلاید 32: به عبارت ديگر: ارتقاء سلامت روان زنان = توانمند سازي زنانتوانمند سازي زنان فرايندي است كه طي آن زنان براي غلبه بر موانع پيشرفتشان ،فعاليت هايي را انجام مي‌دهند كه باعث تسلط آنها بر تعيين سرنوشتشان مي‌شود.تامين و ارتقاء سلامت زنان نياز به توجه جدي به سلامت و حقوق زنان دارد.

اسلاید 33: تامين اين سلامتي ابعاد متفاوتي دارد كه بخشي به عهده جامعه ، والدين و فرزندان و بخشي به عهده مردان مي‌باشد و در اين ميان نقش مردان در ارتقاء سلامت روان زنان از اهميت خاص و چشمگيري برخوردار مي‌باشد.

اسلاید 34: اگر مردان تمايل به ارتقاء سلامت روان همسرانشان و ايجاد رابطه‌اي صميمانه با اآنها داشته باشند بایدبه نكات زير توجه خاص داشته باشند. درک:شما بايد نيازهايشان، عواطفشان، شادي، ناراحتي، سرزندگي، كسالت و خوب و بدشان را درك كنيد. به ويژه اگر مورد بي مهري قرار گرفته‌اند، بايد موقعيت آنان را درك و با آنان همدلي نماييد.2- گفتگو زن با صحبت كردن تخليه مي‌شود. اگرچه به نظر مردان زنان در صحبت كردن افراط مي‌كند، هرگز زنان را از گفتن باز نداريد.

اسلاید 35: ادامهگوش دادن:اولين نشانه درك مردان از ازن اين است كه به صحبت‌هايش به دقت و با توجه گوش دهند. هنگام صحبت او با دست‌هايتان ور نروند، روزنامه نخوانند، سرشان را بالا بياورند، صميمانه نگاهش كنند و …خودداري از بیان راه حل های کوتاه و قطع گفتار زنانبا سرعت چاره‌جويي و تدبير نكنند. زن نمي‌گويد كه شما چاره‌جويي كنيد بلكه مي‌گويد تا مسئله را بيان كرده باشد، براي مثال :مي‌گويد سرم درد مي‌كند. نگوييد: برو دكتر. بگذاريد به صحبت‌ها ادامه دهد.

اسلاید 36: ادامهبيان مشکلات:نه تنها از گوش كردن اجتناب نكنيد، حتي از او پرسش هم بكنيد تا بيشتر توضيح دهد و حرف بزند.توجه :به زن توجه كنيد، به نيازهايش، به لباس‌هايش، به صورتش، به فعاليت روزانه‌اش. براي مثال وقتي او كفش تازه خريده و به شما مي‌گويد چطوره؟ فقط با يك كلمه (خوبه) نظر خود را ندهيد. اين نادرست است. شما بايد به وجد بياييد. به دقت نگاه كنيد و بگوييد: براي پاي تو زيباست.

اسلاید 37: ادامه- زن دوست دارد مرد مقتدر باشد:ضعيف نباشيد. همان قدر كه مردان از قدرتمند بودن لذت مي‌برند، زنان هم از تماشاي قدرت مرد لذت مي‌برند.احترام :احترام به زن براي او خيلي لذت‌بخش است. مثلاً زماني ‌كه هر دو، پاي در ايستاده‌ايد بگوييد اول خانم‌ها و او جلو برود. هرگز زن را جلوي بچه‌ها، فاميل و غريبه‌ها خرد نكنيد.

اسلاید 38: ادامه- مورد علاقه بودن:اساساً زن بيش از مرد، به صميميت نياز و توجه دارد، با او صميمي شويد و احساس دوست داشتن خود را در گفته‌ها و رفتار به او نشان دهيد. مثلاً با كلام و صوت زيبا او را صدا كنيد. در خانه و در حضور او لباس تميز بپوشيد.اعتبارداشتن نزد مرد:احترام و توجه شما به او اعتبار مي‌دهد. به ويژه در حضور ديگران و تا حد زيادي اين شما مردانيد كه به او اعتبار مي‌دهيد.

اسلاید 39: ادامهقوت قلب بدهيد:به او بگوييد كه دوستش داريد، بگوييد كه هميشه حمايتش مي‌كنيد، بگوييد كه تنهايش نمي‌گذاريد، بگوييد كه حجم عمده‌اي از مشكلات زندگي او را به دوش مي‌كشد، بگوييد كه او كانون محبت است و خانه بدون او روح ندارد.مقايسه نکردن با دیگران.در حضور همسرتان از زنان ديگر چه به صورت تمجيد، يا انتقاد و ايراد صحبت نكنيد. اين مسئله حساسيت آنها را برمي‌انگيزد.مثال: آن خانم متين و با وقار بود يعني تو به اندازه او متين نيستي و از نظر من بر تو ارجحيت دارد، با اين سخنان اگر چه منظوري نداشتيد، اما به زندگي صميمي شما آسيب مي‌رساند.

اسلاید 40: ادامه خطاب با القاب زیبا و پسندیده.چنان كه رسول خدا (ص) همسرش را حميرا (گل سرخ) خطاب مي‌كرد.محبت:به شكل مستمر محبت خود را به او ابراز كنيد و گاهي از طريق هديه دادن به مناسبت‌هاي مختلف (سالگرد ازدواج، تولد و …) به همسرتان، آن را عملاً تاييد كنيد.

اسلاید 41: ادامهاز خود گذشتگي:در زندگي گذشت و از خودگذشتگي را پيشه كنيد.صفات نيك:سعي كنيد فهرستي از قابليت‌ها و صفات نيك همسرتان را در نظر بگيريد و از آنها تمجيد و تعريف كنيد.

اسلاید 42: تهیه و تنظیم :معاونت امور بهداشتی استانمدیریت پیشگیری و مبارزه با بیماریهاکارشناس بهداشت روان

17,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید