صفحه 1:
بهره وري در سازمان

صفحه 2:

صفحه 3:
فهرست مطالب 1)مقلامة 2 تعاریف 3ارزین افزوده 4)بهبود بهرهوزي ک) بهره وزي كل واجزا MB pS ple ‏بهره آوزي دز‎ 6 CALS 9 15 59:8 87: 8 بهره وري :تيروي کار 9) جمعيتدي.

صفحه 4:
|)مقدمه هرم مديريتي لي اهداف مهم مدير 2 تعاريف +.مركز بهرة: وري زابن + ارويا +سازمان ملی بهره وزي + سازمان ملي بهره وري 3ارزش افزوده: > فرب 4) بهیود بیره ور - رشب بفرة وري کل + تعابیز بهره ري @ ک)بهره وري (کل و اجزا! + عوامل موثر بزبهزه وزي یود مذیریت ‎Septet 5 9‏ 2 -كيقيت سرمايه: ‎e‏ ان

صفحه 5:
6( بهفره وزي در نبنایر کشورها 7 تجربه "بهره وري در برتامة های توسعد ‎Ste‏ ره و8 +چرخه بهبود بهره وزي 7ببزه وری و کیفیت < شاخصيهاي بره وري و كيقيت < رابط كيقيت: + يفره وری و سود ‎S935: 699 eB‏ کار ‏اصولٍ ‏توضیه ها ‎Yale wis‏ ‏9) جمعننداي ‏سوال

صفحه 6:
* جوانان بیکار,بدون سرمایه ۰ اشتغال ۶ ضعف بهره وري

صفحه 7:
سوال؟ فد آيا به نظر شما ضرورت دارد که دستگاههای دولتی ارائه کننده خدمات عمومی بفکر افزایش بهره وری باشند. یا خیر؟

صفحه 8:
* مدير موفق : توانايي فني . انساني . ادراكي براي طراحي وحل مسایل وت

صفحه 9:
دیگز نازمانها Food See ‎Aloe Sad‏ ار ~ اننتمراز وضع موجنود ‎eats ‎۳ Fae efi ‏معتل مکاشات‎ CLE eat a ‏نع‎ ‎1 boas gel ol le is Sa ‏وجو طرمها و‎ lke ‏رقاب میت‎ gia ste ae LE ‎Salih isa: ‎

صفحه 10:
نوی عدم تمرکز 0 sissy end etal cae ve | ‏نوی خداکتر منازی. بنبوی: تتجکیمو‎ ‏اننتمراز وضع موجنود‎ ets. id’

صفحه 11:
پسوی ارقابت یا :ديكو سازنانها مسوئ: جداكثر سإزى نايج

صفحه 12:
نقش هاي مدیر در ارتباط با گرایشات مختلف سازماني (کوئین و همکا اي سین و اران) هر سازماني در درون حیات خوه نیاز به این نياز بها اين حهت گپري ها دارد

صفحه 13:
* کیفیت تولید و کیفیت زندگی کاری . مدير * بهره وری پایدار * تغییر و نوآوری سازمان مجموعه فعالیتهای تحت نظر مدیریت در هر سازمان

صفحه 14:
ا ل مرکز بهره وري ژاپني : به حداکثر رساندن استفاده از منابع . نيروي انساني . تسهیلات و غیره بطریق علمي و کاهش هزینه هاي تولید گسترش بازار . افزایش اشتغال , کوشش براي افزایش دستمزد واقعي و معيارهاي زندگي به نحوي که سود . مزدو منافع مدیریت و مصرف کنندگان در آن باشد. آژانس بهره وري اروپا : درجه يا میزان استفاده موثر از هر يك از عوامل تولید

صفحه 15:
سازمان ملي بهره وري ایران: بهره وري يك معیار اندازه گيري است . نسبت خروجي ها به ورودي ها را مي سنجد . بهره وري يك فرهنگ . يك تلاش عقلاني به کار و زندگي است که هدف آن هوشمند کردن فعالیتها براي دست بي به زندگي بهتر و متعالی تر است. .

صفحه 16:
ادامه نو یف سازمان بين المللي کار (60) بهره وري عبار تست از روابط بین . ستاده حاصل از يك سیستم توليدي به داده هاي بكار رفته بمنظور تولید آن ستاده wv ‘el.

صفحه 17:
اثربخشی وجوددارد.کارائی نیست بعضی از منابع هدرمی رود کارائی واثر بخشی هیجکدام وجود ندارند سازمان به هدف نمی رسد.منبع هدر ی( منطقه بهره وری کارائی واثربخشی هر دو وجود دارند کارائی وجود دارد.اثربخشی نیست منبع هدر میرود.سازمان به اهداف نمی رسد بالا کارائی ‎ost‏ زياد اثربخشی

صفحه 18:
* يك فرآیند موقعي فربخش است که خروجي آن تامین کننده نیاز و انتظارات مشتریان باشد * يك فرآیند موقعي گارا است که اثر بخشي آن با حداقل ممکن هزینه بدست آید * يك فرآیند موقعي موقعي سباژگار است که در موازنه با خيلي از تغییرات در طول زمان کارا و اثر بخش(بهره ور)باقي بماند

صفحه 19:

صفحه 20:
* ارزش افزوده : ثروت اضافه اي که در سازمان از طریق فر آیند تولید یا ارائه خدمات ایجاد می شود (بعنی کل ثروت منهای نهاده های واسطه)

صفحه 21:
0 0 Nees ۰ ‏اش‎ د

صفحه 22:
8 TUL, افزايش بهره وز دريك حامل لزوما باعث لفزايش بهره ورى*. Pd

صفحه 23:
رشد بهره وري كل 2 بهره وري کل از طریق تغییر مکان منحني تولید از 0به0) اتفاق مي افتد

صفحه 24:

صفحه 25:
تعبیر فلسفي:مقایسه کلیه ارزشهاي ایجاد شده(ماد: علميانجام درست کارهاي درست (كارايي + عملياتي: مقایسه ستاندهبه هاده دیدگاه فكري است که همواره سعي در بهبود وضع موجود دارد مادي) با کلیه ارزشهاي بکار گرفته شده در گستره زمان 2

صفحه 26:
بهره وري گل بهره وري اجزا(کاروسرمایه و انرژي) @ * بهره وري ملي نيروي 35 ‎DURP))‏ * بهره وري نيروي كاردر سازمان ((0/41/0802. * بهره وري گروهي ((0۴) *_بهره وري فردي ‎OP)‏

صفحه 27:
J ‏رات‎ بهره وري سود آوري نیست بهره وري فقط اثر بخشي نیست - بهره وري کاهش هزینه نیست - بهره وري افزایش تولید نیست بهره وري فقط بهره وري نيروي کار نیست بهره وري مختص صنعت نیست ‎eee‏ wv ‘el.

صفحه 28:

صفحه 29:
جرا رم برب رد زر کر بهبود در مديريت (00©) * تغييرات كيفيت وروديها(1 ام ‎(QOW‏ * محیط کار بهتر (68 ۵ ©) *_ محیط اقتصادی و اجتماعی بهتر(6 6 © ©) سیستم تولید بهتر( 00008) ۶ شرایط بیرونی(00)

صفحه 30:
* تخصیص مجددنیروی کار( ‎(R.B OP‏ درسیستم مدیریت() 0 ب0۵4) (REG) راتخاس ‏پر‎ در بازاریابی ((0 100 01۷7) (OW IW PRO) ‏تغییر درسیستم خرید‎ *

صفحه 31:
تحصیلات ومهارت(0), ۶)) آموزش (6) شرایط بهداشت و سلامت(با/0٩)‏ ترکیب سنی کار کنان/ میانسال بهره وری بالاتر(90)) ترکیب جنسی کارکنان(690) نوع کار ( 0) رفتار و رويكرد كار (0009)

صفحه 32:
نقش مد بریت در ارتقا ° ری ها نشان مي دهد : ‎Bae 5‏ بهره آوري فاشي از ضعف برنامه ريزي و زمانبندي کار ‏5 ضیف بهره وري دستورات غیر شفاف بدون قید زمان براي کارکنان ‏5 قلعفپهره وري ضعف هماهنگي در جریان مواد , زمان . حمل وتقل و هدایت کارکنان ‏5 ضعف یره وري ضعفا در تعیین اندازه صحیح کار کنان ستادي و اجرائي ‎ ‎

صفحه 33:
(COP OC) cub jlo ‏ترکیب‎ * * تعمیرونگهداری بهتر(0)) * بهبود مستمر انظام ييشنهادات ((0609171/020)

صفحه 34:
محبط اقتصادی و اجنماعي بهتر * مقررات زدائى ‎(DER)‏ ‏* قانون و نظم ‎W&O)‏ ‏۶ امنیت )@6( * ثبات سياسى واجتمائى (02.8/41009, ©)

صفحه 35:
نوسانات شرايط طبيعى مثل آب وهوا حوادث

صفحه 36:
اقتصاد متمرکز و سهم بالاي بخش دولتي سهم بالاي د رآمد نفتي 40 ‎BOOP‏ ضعف انگیزه مدیران دولتي در ارتقاء بهره وري جبران كسري بودجه از صادرات نفتي بير نفتي بعلت ضعف رقابت و نداشتن بهره وري كافي ضعف صادرات

صفحه 37:
در اترتافة هاي توسعه برنامه اول: مكانيزمي براي ارتقاء بهره وري لحاظ نشد برنامه دوم:تبصره 35 لايحه قانون برنامه / آئين نامه برنامه اجرائي بموقع تنظيم نشد برنامه سوم:مصوبه 8070 هيات وزيران / منابع مالي ديده نشده برنامه جهارم:ماده 5

صفحه 38:
منابع رشد اقتصادي مالزي 2010-1971 متوسط رشد اقتصادي ‎Sonne‏ 9 ماخذ: گزارش سازمان ملي بهره وري مالزي 0 سیم بهره وري - =

صفحه 39:

صفحه 40:
* ایران كشوري توسعه يافته با جایگاه اول اقتصادي .علمي‌فناوري در سطح منطقه با هویت و مردمي و انقلابيالهام بخش در جهان اسلام و با تقابل سازنده و موثر در روابط بین المللي یم

صفحه 41:
۰ ارتقاء فرهنگ بهره وري در کلیه سطوح جامعه * استفاده بهینه از منابع سند ملي ارتقاء بهره وري

صفحه 42:
الف - رویکرد بهره وري محور بجاي نهاده محور, بمنظور دست يابي به چشم انداز 20 ساله عملکرد , تراز اول در سطح منطقه الف - تمامي دستگاههاي اجراي ملي و روستايي مکلف به تدوبین اسناد ملي . بخشي . استاني بهره وري الف 1 - هدف گذاري رشد سالانه بهره وري . نيروي کار . سرمایه و کل ترتیب 5/3 و 1 و 5/2 الف 2 سهم رشد بهره وري بخشها و زب بخشها از طریق همكاري دستگاه . انجمن هاي علمي و صنفي و توافق م و بِ ب - سهم رشد , نظارت بر فعالیت و ارزيابي عملیات و عملکرد سازمان و مدیران بعهده س .م . ب + ملي بهره وري با استفاده از الگوهاي تعالي ملي سازمانی با رویکرد ارتقاء کیفیت . بهره وري + آیین نامه اجرائي / چگونگي تدوين شاخصهاي موثر به پیشنهاد س .م .ب و تصویب هیات وزیران - شیوه نامه عملياتي بند الف طي نامه 81261/100 مورخ 15/5/85 توسط معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان م . ب به تمامي دستگاهها ابلاغ شد.

صفحه 43:
نسبت هايي که صورت کسر ستانده و مخرج آن يك نهاده است روند افزايشي نشان دهنده بهبود وضعیت است شاخصهاي عمومي: با الهمام از مفاهیم اقتصاد کلان .بهره وري سرمایه . کارو کل (امکان بررسي تطبيقي وآحدهاي اقتصادي......) شاخصهاي اختصاصي:در راستاي اهدافي است که سازمان بخاطر آن تشکیل شده است

صفحه 44:

صفحه 45:
مديريت بهره وري مديريت بهره ورى بك فرآيند مستمر و مداوم است كه 4 مرحله دارد 1 _ اندازه گيري بهره وري : اندازه كيري سطح . روند . نرخ رشد , شاخص ها . تعيين نيازهاي مالي انساني . آموزش و... 2_ارزيابي يا تحليل بهره وري / مقايسه با كذشته يا كشورها . بخشها و.... و مشخص کردن نقاط قوت و ضعف . فرصتها و بهبود 3 _ برنامه ريزي بهره وري | تحلیل گزینه ها . تعیین راه حلها . برنامه ريزي بهبود و افزايش بهره وري 4_ بهبود و بهره وري

صفحه 46:

صفحه 47:

صفحه 48:

صفحه 49:
طراحي و برنامه ريزي ‎Plan‏ oO ‏ل‎ اجرا اقدام ‎Action _ _ DO‏ 7

صفحه 50:
0 چرخه بهروري: 1 _ ايجاد نظام اندازه كيري بهره وري. بررسي ارزيابي عملكرد سازمان 2_ شناخت صحيح و درست تنكناهها . مشكلات و قوت ضعف سازمان 3 _ تصميم كيري درست و بموقع براساس اطلاعات واقعي و صحيح 4 _ برنامه ريزي يويا و كارآمد براي بهبود مستمر بهروري 5 _ ایجاد حركت موثر و ثمر بخش براي مجموعه عوامل مولد 6 _ نظام مند ساختن تلاشها و کوشش ها براي بهبود 7 _ مشارکت هرچه بیشتر نيروي انساني در مسیر رشد و ترقي 8 _ ایجاد هم افزابي عوامل تولید براي بازدهي اثر بخش و کارا 9 _ امین انتظارات مشتریان مطلوب و مقرون به صرفه

صفحه 51:
*شرکت/ سازمان

صفحه 52:
بهره وري بعنی انستفاده موثر از منابع کیقیت : تولید و ارائه محصول با خدمات مفید :یبا و عناسب ایک : کوشتن هاي بکار گرفته شده براي قیت همان کوشش هاپي است که براي ارتقاء بهره وري بكار وماني که بهره وزي بهنود مي یابد » کیفیت فرآیندها و کیفیت محضول بهبود یافته و ذیتفعان راضي توت بارهاي بهره وزي و کیفیت هر دو در برنامه ريزي استراتزيك سازمان کاربرذ دازند:

صفحه 53:
بهره وري و کیفیت - بهوه وري معياري براي سنجش بازده عوامل موئو بر تولید است - کیفیت : طرح ريزي . کنتول و بهبود عملکرد تمامي فوآيندهاي سازمان است . بمنظور پاسخگوبي موثر و بموقع به خواسته هاي شتریان

صفحه 54:
سا بهرهوري کل( (7۳۳ مجموعه نهاده ‎Oe‏ ی ‎L))dgsatg‏ ‏نهاده منايع انساتي بج بهرهوري سرمايه ( ‎K)‏ ‏تهاده سرمايه

صفحه 55:

صفحه 56:
۰ + عوامل محیطی 1 تامین کنندگان مشتریان . لس ] خروجی اصلی *-] فرایندهای اصلی ذینفعان ارزیابی مشتری أكالا ياخدمات بى نقص) إهداف ‎ee ٠‏ نیازها وانتظارات

صفحه 57:
افزایش بهره وری

صفحه 58:
i inci ‏بهره وري‎ ‎٠‏ درقرن 21 م ارزشمند ترین دارائي هاي يك سازمان . کارکنان فرهیخته و بهره ور آنان است . ۰ 0 ‎

صفحه 59:
sical tala es فرايندي که به هدن شم موی ۰ کرو مایت = توج ذاره ‎ane ees‏ .گروهي و سازماني # 0

صفحه 60:
1 _ بهره وري نيروي کار نباید به بهانه افزایش اشتغال . کاهش یابد. 2 اصلاح قوانین و مقررات مربوط با عنایت به انتظارات کارگر و کارفرما 3 _ انتظارات کارگران (داشتن فرصت شغلی . امنیت شغلی . دستمزد مناسب ) 4 _ انتظارات کارفرمایان (داشتن امکان سرمابه گذاری . امنیت سرمایه . سود مناسب ) 1 5 _ قوانین و مقررات و نهادها. مسئول ابجاد تلفیق بهینه بین این دو انتظار 6 _ حذف اقدامات یکسویه که تکالیف خاص بر کارفرمایان تحمیل مي کند

صفحه 61:
_ مشکل اشتغال در ایران مسئله تازه نیست و ريشه در نظام اقتصادي کشور دارد . _ اقتصاد نفتي و درآمد حاصله منجر به واردات مي شود که باعث شكوفايي اشتغال كشورهاي خارجي | تضعيف (اشتغال و تولید داخلي ) 7 _ قانون کار فعلي عامل اصلي پائین بوده بهره وري است (بهره ورى نهاده كار و سرمايه بائين است در سالهاي اخير سرمايه كذاري هم بيشتر استفاده از تفاوت نرخ ارز بوده نا توليد و اشتغال _ حضور و دخالت دولت به صورت مختلف باعث کاهش بهره وري مي شود . _ نظام بانکي ناکار آمد . يعني بكاركيري نيروي كار و مدير بي كيفيت . توليد بي كيفيت و كه در

صفحه 62:
1 - آیا بدون امنیت سرمایه مي توان با استفاده از بیمه هاي اجتماعي به امنیت شغلي رسید؟

صفحه 63:
2 - دستگاهای که خدمات عمومی ارائه می نمایندچگونه می توانند در افزايش بهره وري سهم داشته باشند؟(کل,عمومي واختصاصي)

صفحه 64:
_ چشم درشت و مجهز به رادار / تشخیص حرکت حشرات _ گرسنگي _ هرگز شبیه قورباغه نباشیم _ ذهن خود را طوري پرورش و گسترش دهم که همه علائم و نشانه ها را دریافت کند و با چشم باز مسائل و مشکلات را حل کنیم . Pd

صفحه 65:
_ گوش دادن با حوصله به صدا و مشکلات مشتریان (توسط کارکنان ) _ هدایت صحیح شنیدن مشکل مشتریان توسط فرد مسئول و مدیر قول حل مشکل . حل مشکل _ تعجب و ناباوري مشتري / وفاداري وي ره آن سازمان و مدیر و همکاران وظیفه شد Pd

صفحه 66:
۳ _ "اگر بر چهره كسي تبسم ندیدید. از تبسم خود به او قرض بدهید *. _ " اگر اشخاص از کار خود لذت نبرند . موفقيتي حاصل نمي شود." "جیم بزرگ _ " تکریم کارکنان : دست تکان دادن . حرف زدن با اسم کوچك نام بردن . همكاري با اتحاديه هاي كار كري 5-5 رد

صفحه 67:
_ دکمه لباس و ملکه انگلیس / نگهبان گل تلاش كنيم در دام عادتها يمان اسير نشويم رهابي ازاين دامها موجب بهبود عملكرد مان مي شود .

صفحه 68:
بهره وري در سازمان hk SS ade ‏سيم‎ a)

خدا نام به به نام خدا سازمان در سازمان وري در بهره وري بهره سازمان در سازمان وري در بهره وري بهره ‏Productivity مطالب فهرست مطالب فهرست )1مقدمه )2تعاريف )3ارزش افزوده )4بهبود بهره وري )5بهره وري (كل و اجزا) )6بهره وري در ساير كشورها )7بهره وري و كيفيت -)8بهره وري نيروي كار )9جمعبندي )1مقدمه هرم مديريتي مدل تلفيقي اهداف مهم مدير )2تعاريف مركز بهره وري ژاپن – اروپا سازمان ملي بهره وري سازمان ملي بهره وري)3ارزش افزوده تعريف )4بهبود بهره وري رشد بهره وري كل -تعابير بهره وري )5بهره وري (كل و اجزا) عوامل موثر بر بهره وري بهبBود مديريت نقش مديريتكيفيت سرمايه-ساير )6بهره وري در ساير كشورها تجربه بهره وري در برنامه هاي توسعهچشم اندازق.ب.عمديريت بهره وري -چرخه بهبود بهره وري )7بهره وري و كيفيت شاخصهاي بهره وري و كيفيت -رابط كيفيت – بهره وري و سود -)8بهره وري نيروي كار اصول توصيه ها ديد گاهها )9جمعبندي سوال سوال؟ سوال؟ • • • • • • • جوانان بيكار،بدون سرمايه اشتغال ضعف بهره وري ضعف توليد و تعطيلي واحدهBا آزاد سازي و خصوصي سازي ؟ ؟ سوال؟ بفکر عمومیبفکر خدماتعمومی کنندهخدمات ارائه کننده دولتیارائه دستگاههایدولتی کهدستگاههای داردکه ضرورتدارد شماضرورت نظرشما آيابهبهنظر آيا خير؟ باشند،ياياخير؟ وریباشند، بهرهوری افزايشبهره افزايش هرم مديريتي عالي مياني سرپرستي ( عملياتي ) • مدير موفق :توانايي فني ،انساني ،ادراكي براي طراحي وحل مسايل همکاران) (کوئينووهمکاران) مديريت(کوئين مكاتبمديريت تلفيقیمكاتب مدلتلفيقی مدل بسوی عدم تمرکز بسوی توسعه و تغيير مي ست سي ئي ب ضا مکت اقت بسوی رقابت با توجه به محيط بيرون ديگر سازمانها سازمانی خالقيت و نوآوری يی مک ت سا ب ع ق ال زمان نی م کت ب ان روا سانی بط روحيه ووابستگی سازمانی رشد و جذب منابع ارا ک بسوی حداکثر سازی نتايج انعطاف پذيری و آزادی عمل مشارکت هر وب ري هو تبعيت از هدفهای مشخص ثبات و کنترل تعيين دقيق مسوليتهاو وظايف تب مک اص ول کنترل و عدم انعطاف بسوی توسعه و بهبود منابع انسانی توجه به محيط درون بسوی حفظ نظBام موجود سازمان سازمانی يی گ را بسوی تحکيم و استمرار وضع موجود بسوی تمرکز 8نوع جهت گيری حاکی از گرايشات مختلف مکاتبات مذکورگرايش حداکثر سازی نتايج در قالب مکتب عقالنی که با وجود طرحها و اهداف ويژه نتيجه نهائی آن کارايی وبهرهوری باال است )R.Quinn etal (1990 همکاران) (کوئينووهمکاران) مديريت(کوئين مكاتبمديريت تلفيقیمكاتب مدلتلفيقی مدل بسوی عدم تمرکز بسوی توسعه و تغيير مي ست سي ئي ب ضا مکت اقت روحيه خالقيت و نوآوری ووابسBتگی سازمانی رشد و جذب منابع کارايی و بهره وري بسوی حداکثر سازی نتايج مک ت سا ب ع ق ال زمان نی تبعيت از ثبات و هدفهایB کنترل مشخص م کت ب ان روا سانی بط بسوی توسعه و بهبود منابع انسانی مشارکت تعيين دقيق مسولBيتهاو وظايف تب مک اص ول يی گ را بسوی تحکيم و استمرار وضع موجود همکاران) (کوئينووهمکاران) مديريت(کوئين مكاتبمديريت تلفيقیمكاتب مدلتلفيقی مدل بسوی عدم تمرکز بسوی توسعه و تغيير مي ست سي ئي ب ضا مکت اقت بسوی رقابت با ديگر سازمانها رشد و جذب منابع توجه به محيط بيرون سازمانی کارايی و بهره وري م کت سا ب ع ق ز ال مان نی بسوی حداکثر سازی نتايج تبعيت از هدفهای مشخص همکاران) (کوئينووهمکاران) سازماني(کوئين مختلفسازماني گرايشاتمختلف ارتباطباباگرايشات درارتباط مديردر هايمدير نقشهاي نقش هر سازماني در درون حيات خود نياز به اين جهت گيري ها دارد نقش ابداع گر و خالق نقش مذاكره كننده خالقيت و نوآوری رشد و جذب منابع نقش روحيه آفرين روحيه ووابستگی سازمانی مشارکت کارايی و بهره تعيين دقيق وري مسولBيتهاو نقش محرك توليد و وظايف تبعيت از ثبات و خدمت هدفهای مشخص کنترل نقش هدايت كننده و برنامه ريز نقش هماهنگ كننده نقش تسهيل كننده روابط گروهي نقش ناظر و ارزياب کند: می کند: دنبال می سازمان دنبال در سازمان مدير در که مدير مهمی که اهداف مهمی اهداف • کيفيت توليد و کيفيت زندگی کاری • بهره وری پايدار • تغيير و نوآوری مجموعه فعاليتهای تحت نظر مدير سازمان مديريت در هر سازمان تعاريف بهره وري مركز بهره وري ژاپني :به حداكثر رساندن استفاده از منابع ،نيروي انساني ، تسهيالت و غيره بطريق علمي و كاهش هزينه هاي توليد گسترش بازار ،افزايش اشتغال ،كوشش براي افزايش دستمزد واقعي و معيارهاي زندگي به نحوي كه سود ، مزدو منافع مديريت و مصرف كنندگان در آن باشد. آژانس بهره وري اروپا : درجه يا ميزان استفاده موثر از هر يك از عوامل توليد ادامه تعاريف: سازمان ملي بهره وري ايران :بهره وري يك معيار اندازه گيري است ،نسبت خروجي ها به ورودي ها را مي سنجد .بهره وري يك فرهنگ ،يك تالش عقالني به كار و زندگي است كه هدف آن هوشمند كردن فعاليتها براي دست يابي به زندگي بهتر و متعالی تر است. . تعاريف ادامه تعاريف ادامه بين روابطبين عبارتستازازروابط وريعبارتست بهرهوري ))ILOبهره كار((ILO الملليكار بينالمللي سازمانبين سازمان بمنظور رفتهبمنظور بكاررفته هايبكار دادههاي توليديبهبهداده سيستمتوليدي يكسيستم حاصلازازيك ستادهحاصل ستاده ستاده آنستاده توليدآن توليد وری.کارائی.اثربخشی بهره وری.کارائی.اثربخشی بهره اثربخشی وجوددارد.کارائی نيست منطقه بهره وری زياد کارائی واثربخشی هر دو وجود دارند بعضی از منابع هدرمی رود اثربخشی کارائی وجود دارد.اثربخشی نيست کارائی واثر بخشی هيجکدام وجود ندارند منبع هدر ميرود.سازمان به اهداف سازمان به هدف نمی رسد.منبع نمی رسد هدر می روند باال کارائی کم پائين اساسي: اصول اساسي: اصول • يك فرآيند موقعي اثربخش است كه خروجي آن تامين كننده نياز و انتظارات مشتريان باشد • يك فرآيند موقعي كارا است كه اثر بخشي آن با حداقل ممكن هزينه بدست آيد • يك فرآيند موقعي موقعي سازگار اسBت كه در موازنه با خيلي از تغييرات در طول زمان كارا و اثر بخش(بهره ور)باقي بماند ساده) مدل ساده) (يك مدل وري(يك بهره وري بهره فرآيند فرآيند ورودي ورودي خروجي خروجي كاال كاال مشتريان مشتريان خدمات خدمات كيفيت زندگي ابداع بهره وري سودآوري سرمايه سرمايه انرژي انرژي اطالعات اطالعات ........ كارايي اثربخشي فرآيندهاي فرآيندهاي سازماني سازماني ارزش كهارزش كه افزوده افزوده توليد توليد كند ميكند مي كار نيرويكار نيروي مشتريان مشتريان كنندگان عرضهكنندگان عرضه فروشگاه فروشگاه سايرين سايرين افزوده: ارزش افزوده: ارزش • ارزش افزوده :ثروت اضافه اي كه در سازمان از طريق فرآيند توليد يا ارائه خدمات ايجاد مي شود (يعBني كل ثروت منهاي نهاده هاي واسطه) ))H.C مخفي ((H.C هاي مخفي هزينه هاي افزوده وو هزينه ارزش افزوده ارزش تبديل قسمتيتبديل و)....قسمتي اطالعاتو).... انرژي،،اطالعات سرمايه،،انرژي انساني،،سرمايه (نيرويانساني توليد(نيروي عواملتوليد __عوامل مي تلفمي ديگرتلف قسمتيديگر استقسمتي افزودهاست ارزشافزوده كهارزش شودكه ميشود مشتريمي برايمشتري ارزشبراي بهبهارزش هزينه فقطهزينه استفقط مخفياست گاها"مخفي كندووگاها" نميكند ايجادنمي مشتريايجاد برايمشتري ارزشيبراي كهارزشي شودكه شود برد. ميبرد. باالمي توليدراراباال توليد است. . كاالاست توليدكاال بيشترازازتوليد خدمتبيشتر درخدمت مخفيدر هزينهمخفي ))H.Cهزينه __((H.C وری بهرهوری بهبودبهره بهبود ‏BلBBولBيد ،تBBولBيد و بBBهره BورBیخBاصBیرا نBBشان ‏Aو BمBنحنیهايBیهBستند که بBBا تBBرکيبعBواBم ت ‏BلBBولBيد ،تBBولBيد و بBBهره BورBیخBاصBیرا نBBشان ‏Aو BمBنحنیهايBیهBستند که بBBا تBBرکيبعBواBم ت مBيدهBند مBيدهBند كل وريكل رشدبهرهوري رشدبهره كل وريكل بهرهوري رشدبهره رشد ‏K ‏B ‏A ‏L افتد ميافتد اتفاقمي ‏Bاتفاق ‏AبهبهB توليدازازA منحني توليد مكانمنحني تغييرمكان طريقتغيير كلازازطريق وريكل بهرهوري بهره وري: بهره وري: تعابير بهره تعابير • • • • تعبير فلسفي تعبير علمي تعبير عملياتي تعبير فرهنگي :B:B ي وري بهره ور تعابير بهره تعابير • • • • تعبير فلسفي:مقايسه كليه ارزشهاي ايجاد شده(مادي،غير مادي) با كليه ارزشهاي بكار گرفته شده در گستره زمان تعبير علمي:انجام درست كارهاي درست (كارايي+اثر بخش) تعبير عملياتي :مقايسه ستانده به نهاده تعبير فرهنگي :يك ديدگاه فكري است كه همواره سعي در بهبود وضع موجود دارد وري بهره وري بهره بهره وري كل بهره وري اجزا(كاروسرمايه و انرژي) • • • • ( )1 بهره وري ملي نيروي كار ((NHRP بهره وري نيروي كاردر سازمان ((OHRP بهره وري گروهي ((GP بهره وري فردي ((IN.P ()1نسبت ستانده به يكي از عوامل توليد (نهاده) وري بهره وري بهره نيست آورينيست سودآوري وريسود بهرهوري __بهره نيست بخشينيست اثربخشي فقطاثر وريفقط بهرهوري __بهره نيست هزينهنيست كاهشهزينه وريكاهش بهرهوري __بهره نيست توليدنيست افزايشتوليد وريافزايش بهرهوري __بهره نيست كارنيست نيرويكار ورينيروي بهرهوري فقطبهره وريفقط بهرهوري __بهره نيست صنعتنيست مختصصنعت وريمختص بهرهوري __بهره .......... وري.......... بهرهوري __بهره وري بهره وري سطوح بهره سطوح ملي فردي گروهي سازمان بلوغ خانوادهبهبهبلوغ گروهووخانواده درگروه شود،،در ميشود شروعمي فردشروع وريازازفرد بهرهوري بهره مي نهادينهمي گرفتهوونهادينه بكارگرفته سازمانبكار اجتماعووسازمان دراجتماع رسدوودر ميرسد مي شود.. شود كل وري كل بربهره وري موثر بربهره عوامل موثر عوامل • • • • • • بهبود در مديريت ()BM تغييرات کيفيت وروديها()Q CH of I محيط کار بهتر ()B W E محيط اقتصادی و اجتماعی بهتر()B S E E سيستم توليد بهتر( )BPS شرايط بيرونی()OC مديريت در مديريت بهبود در بهبود • • • • • تخصيص مجددنيروی کار()R.A OF P تغييردرسيستم مديريت()CH M S ( )RES تغيير ساختار تغييردر بازاريابی ()CH IN M تغيير درسيستم خريد ()CH IN PRO مديريت در مديريت بهبود در بهبود • • • • • • • تحصيالت ومهارت()E ,Q آموزش ()JT شرايط بهداشت و سالمت()HC/H ترکيب سنی کارکنان /ميانسال بهره وری باالتر()AC ترکيب جنسی کارکنان()SC نوع کار ()O W رفتار و رويکرد کار()WA وري بهره وري ارتقاي بهره در ارتقاي مديريت در نقش مديريت نقش _ بررسي ها نشان مي دهد : _ %35ضعف بهره وري ناشي از ضعف برنامه ريزي و زمانبندي كار _ %25ضعف بهره وري دستورات غير شفاف بدون قيد زمان براي كاركنان _ % 25ضعف بهره وري ضعف هماهنگي در جريان مواد ،زمان ،حمل و نقل و هدايت كاركنان _ %15ضعف بهره وري ضعف در تعيين اندازه صحيح كاركنان ستادي و اجرائي سرمايه كيفيت سرمايه كيفيت • • • • ترکيب دارائی ثابت()COFC تعميرونگهداری بهتر()BM بهبود مستمر/نظام پيشنهادات()KAIZEN .... بهتر اجتماعي بهتر اقتصادي وو اجتماعي محيط اقتصادي محيط • • • • مقررات زدائی ()DER قانون و نظم ()L&O ()SE امنيت ثبات سياسی واجتمائی()S,P.STA بيروني شرايطبيروني شرايط • • • • نوسانات تجاری شرايط طبيعی مثل آب وهوا حوادث .... ندارند؟ مطلوبيندارند؟ وريمطلوبي بهرهوري دولتيمامابهره غيردولتي دولتيووغير سازمانهايدولتي چراسازمانهاي چرا • • • • • اقتصاد متمركز و سهم باالي بخش دولتي سهم باالي درآمد نفتي در GDP ضعف انگيزه مديران دولتي در ارتقاء بهره وري جبران كسري بودجه از صادرات نفتي ضعف صادرات غير نفتي بعلت ضعف رقابت و نداشتن بهره وري كافي توسعه هاي توسعه برنامه هاي در برنامه وري در بهره وري بهره • • • • برنامه اول :مكانيزمي براي ارتقاء بهره وري لحاظ نشد برنامه دوم:تبصره 35اليحه قانون برنامه /آئين نامه برنامه اجرائي بموقع تنظيم نشد برنامه سوم:مصوبه 8070هيات وزيران /منابع مالي ديده نشده برنامه چهارم:ماده 5 2010 2010--1971 مالزي 1971 اقتصادي مالزي رشد اقتصادي منابع رشد منابع متوسط رشد اقتصادي دوره زماني 1971-1990 سهم نيروي كار ‏TFP سهم سرمايه 7/6 9/0 4/3 4/2 1991-200 2001-2010 7/1 7 5/7 5/3 7/1 8/1 2/3 5/3 ماخذ :گزارش سازمان ملي بهره وري مالزي 1930-1980سهم بهره وري ‏IC = 41 ‏DC = 31 گذشته: دههگذشته: دودهه طيدو داخليطي ناخالصداخلي توليدناخالص وريازازتوليد بهرهوري سهمبهره سهم • • • • • • • • • ژاپن 53 هند 24.5 كره جنوبي 44.5 سنگاپور34.8 تايوان32.7 مالزي 24 تايلند 21 ايران-1.3 ماخذ :سند ملي فرابخشي ارتقاء بهره وري در برنامه جهارم 1404 انداز (اه افق 1404 در افق آرماني) در ‏Bداف آرماني) (اهداف چشم انداز چشم • ايران كشوري توسعه يافته با جايگاه اول اقتصادي ،علمي،فناوري در سطح منطقه با هويت و مردمي و انقالبي،الهام بخش در جهان اسالم و با تقابل سازنده و موثر در روابط بين المللي برنامه چهارم وري بهره وري ارتقاء بهره زمينه ارتقاء در زمينه اندازدر چشم انداز چشم • ارتقاء فرهنگ بهره وري در كليه سطوح جامعه • استفاده بهينه از منابع سند ملي ارتقاء بهره وري چهارم ب ..چهارم ق ..ب ماده -- 55ق ماده الف -رويكرد بهره وري محور بجاي نهاده محور ،بمنظور دست يابي به چشم انداز 20ساله عملكرد ،تراز اول در سطح منطقه الف -تمامي دستگاههاي اجراي ملي و روستايي مكلف به تدو.ين اسناد ملي ،بخشي ،استاني بهره وري الف - 1هدف گذاري رشد ساالنه بهره وري ،نيروي كار ،سرمايه و كل ترتيب 5/3و 1و 5/2 الف - 2سهم رشد بهره وري بخشها و زير بخشها از طريق همكاري دستگاه ،انجمن هاي علمي و صنفي و توافق م و ب ب -سهم رشد ،نظارت بر فعاليت و ارزيابي عمليات و عملكرد سازمان و مديران بعهده س .م .ب ج -جايزه ملي بهره وري با استفاده از الگوهاي تعالي ملي سازماني با رويكرد ارتقاء كيفيت ،بهره وري ، آئين نامه اجرائي /چگونگي تدوين شاخصهاي موثر به پيشنهاد س .م .ب و تصويب هيات وزيران شيوه نامه عملياتي بند الف طي نامه 81261/100مورخ 15/5/85توسط معاون رئيس جمهوري و رئيسسازمان م .ب به تمامي دستگاهها ابالغ شد. وري بهره وري هاي بهره شاخص هاي شاخص • نسبت هايي كه صورت كسر ستانده و مخرج آن يك نهاده است روند افزايشي نشان دهنده بهبود وضعيت است • شاخصهاي عمومي :با الهام از مفاهيم اقتصاد كالن ،بهره وري سرمايه ،كارو كل (امكان بررسي تطبيقي واحدهاي اقتصادي)........ • شاخصهاي اختصاصي:در راستاي اهدافي است كه سازمان بخاطر آن تشكيل شده است وري: نظام ارارتت بهره وري: ‏Bقاء بهره ‏Bقاء نظام تالشهاي سيستماتيك ساختار يافته براي حذف يا كاهش تلفات ناشي از: • • • • مواد ماشين آالت و سرمايه نيروي انساني تعامل نادرست بين عوامل فوق (مديريت) وري بهره وري مديريت بهره مديريت مديريت بهره وري يك فرآيند مستمر و مداوم است كه 4مرحله دارد _ 1اندازه گيري بهره وري :اندازه گيري سطح ،روند ،نرخ رشد ،شاخص ها ، تعيين نيازهاي مالي انساني ،آموزش و.... _ 2ارزيابي يا تحليل بهره وري /مقايسه با گذشته يا كشورها ،بخشها و ....و مشخص كردن نقاط قوت و ضعف ،فرصتها و بهبود _ 3برنامه ريزي بهره وري /تحليل گزينه ها ،تعيين راه حلها ،برنامه ريزي بهبود و افزايش بهره وري _ 4بهبود و بهره وري وري بهره وري بهبود بهره چرخه بهبود چرخه ‏M اندازه گيري بهره وري اندازه گيري بهره وري ‏A ‏D ارزيابي تحليلووارزيابي تحليل بهبود اجراووبهبود اجرا ‏P بهبود برايبهبود ريزي براي برنامهريزي برنامه وري ارتقاءبهرهوريB چرخهارتقاءبهره چرخه مان تز ذش گ برنامه ريزي براي بهبود برنامه ريزي براي بهبود تحليل و ارزيابي تحليل و ارزيابي اندازه گيري بهره وري اندازه گيري بهره وري اندازه گيري بهره وري اندازه گيري بهره وري اجرا و بهبود اجرا و بهبود تحليل و ارزيابي تحليل و ارزيابي برنامه ريزي براي بهبود برنامه ريزي براي بهبود وري ارتقاءبهرهوري چرخهارتقاءبهره چرخه ‏DD زم ان ذ شت گ ‏M ‏M ‏AA ‏PP ‏DD ‏M ‏M ‏AA ‏PP استراتژيك ريزي استراتژيك برنامه ريزي برنامه ريزي برنامهريزي طراحيووبرنامه طراحي ‏Plan ‏Plan اقدام اقدام ‏Action ‏Action اجرا اجرا ‏DO ‏DO بررسي بررسي ‏Check ‏Check اهداف استقرار چرخه بهروري: _ 1ايجاد نظام اندازه گيري بهره وري ،بررسي ارزيابي عملكرد سازمان _ 2شناخت صحيح و درست تنگناهها ،مشكالت و قوت ضعف سازمان _ 3تصميم گيري درست و بموقع براساس اطالعات واقعي و صحيح _ 4برنامه ريزي پويا و كارآمد براي بهبود مستمر بهروري _ 5ايجاد حركت موثر و ثمر بخش براي مجموعه عوامل مولد _ 6نظام مند ساختن تالشها و كوشش ها براي بهبود _ 7مشاركت هرچه بيشتر نيروي انساني در مسير رشد و ترقي _ 8ايجاد هم افزايي عوامل توليد براي بازدهي اثر بخش و كارا _ 9تامين انتظارات مشتريان مطلوب و مقرون به صرفه وري بهرهوري سندبهره سند وري بهرهوري سندبهره تدوينسند تدوين • ‏Bداف تعيين اه اهداف •تعيين • اجراي راهكارهاياجراي •راهكارهاي بهسازي هايبهسازي پروژههاي تدوينپروژه تدوين آوري فنآوري فن محصول محصول ارزيابي اندازهگيريووارزيابي اندازهگيري مديريت مديريت فرايند فرايند • دوره يكدوره •دردريك • دوره چنددوره •دردرچند بهسازي هايبهسازي پروژههاي اجراييپروژه اجرايي • مشتري/محصول •مشتري/محصول • واحدها/بخشهاها •واحدها/بخش • سازمان شركت/سازمان •شركت/ كيفيت وريووكيفيت بهرهوري بهره مناسب زيباوومناسب مفيد، ،زيبا خدماتمفيد محصولياياخدمات ارائهمحصول توليدووارائه كيفيت، ،توليد منابع، ،كيفيت موثرازازمنابع استفادهموثر يعنياستفاده ورييعني بهرهوري . .بهره است. . است بكار . .كوش وريبكار بهرهوري ارتقاءبهره برايارتقاء كهبراي استكه هايياست كوششهايي همانكوشش كيفيتهمان ارتقاءكيفيت برايارتقاء شدهبراي گرفتهشده بكارگرفته هايبكار شBهاي كوشش رفته. . رفته راضي ذينفعانراضي يافتهووذينفعان بهبوديافته محصولبهبود كيفيتمحصول فرآيندهاووكيفيت كيفيتفرآيندها يابد، ،كيفيت مييابد بهبودمي وريبهبود بهرهوري كهبهره زمانيكه . .زماني ترند. . ترند دارند. كاربرددارند. سازمانكاربرد استراتژيكسازمان ريزياستراتژيك برنامهريزي دربرنامه دودر هردو كيفيتهر وريووكيفيت بهرهوري .معيارهايبهره .معيارهاي بهره وري و كيفيت بهرBه وري معياري براي سنجش بازده عوامل موثر Bبر توليد است كيفيت :طرح ريزي ،كنترBل و بهبود عملكرد تمامي فرBآيندهايسازمان است .بمنظور پاسخگويي موثر و بموقع به خواسته هاي مشتريان بهره وري و كيفيت (())11 بهره وري و كيفيت (())22 افتد ؟؟ می افتد اتفاقی می چه اتفاقی شما چه درسازمان شما درسازمان محيطی عوامل محيطی عوامل مشتريان مشتريان اصلی خروجیاصلی خروجی مشتری ارزيابیمشتری ارزيابی نقص بینقص ياخدماتبی كاالياخدمات كاال اصلی فرايندهای اصلی فرايندهای اصلی وروديهایاصلی وروديهای کنندگان تامين کنندگان تامين ذينفعان ذينفعان ‏yes ‏yes سياستها اهداف، ،سياستها اهداف منابع ، ،...منابع ... ‏pc=ps ‏pc=ps ‏No ‏No وانتظارات نيازهاوانتظارات نيازها وسود وری وسود بهره وری کيفيت بهره رابطه کيفيت رابطه درآمد افزايشدرآمد افزايش بازار سهمبازار افزايشسهم افزايش نرخ کاهشنرخ کاهش سود افزايشسود افزايش هزينههاها کاهشهزينه کاهش مشتری وابستگیمشتری رضايتوووابستگی رضايت کيفيت خدماتباباکيفيت عرضهخدمات عرضه وری بهرهوری افزايشبهره افزايش كار نيروي كار وري نيروي بهره وري بهره بهره فرهيختهووبهره كاركنانفرهيخته سازمان،،كاركنان يكسازمان هاييك دارائيهاي تريندارائي ارزشمندترين 21ممارزشمند قرن21 درقرن در است. . آناناست ورورآنان دركر" "پيتردركر" "پيتر انساني سرمايه انساني سرمايه رضايت كاروورضايت دركار وريدر بهرهوري دانش،تخصصووبهره توسعهدانش،تخصص كهبهبهتوسعه فراينديكه فرايندي سازماني ،گروهيووسازماني شخصي،گروهي مقاصدشخصي تلفيقمقاصد دارد.تلفيق توجهدارد. شغليتوجه شغلي ها توصيه ها توصيه _ 1بهره وري نيروي كار نبايد به بهانه افزايش اشتغال ،كاهش يابد. _ 2اصالح قوانين و مقررات مربوط با عنايت به انتظارات كارگر و كارفرما _ 3انتظارات كارگران (داشتن فرصت شغلي ،امنيت شغلي ،دستمزد مناسب ) _ 4انتظارات كارفرمايان (داشتن امكان سرمايه گذاري ،امنيت سرمايه ،سود مناسب ) _ 5قوانين و مقررات و نهادها ،مسئول ايجاد تلفيق بهينه بين اين دو انتظار _ 6حذف اقدامات يكسويه كه تكاليف خاص بر كارفرمايان تحميل مي كند _ 7و....... ...... ديدگاهها ...... ديدگاهها _ مشكل اشتغال در ايران مسئله تازه نيست و ريشه در نظام اقتصادي كشور دارد . _ اقتصاد نفتي و درآمد حاصله منجر به واردات مي شود كه باعث شكوفايي اشتغال كشورهاي خارجي /تضعيف (اشتغال و توليد داخلي ) _ قانون كار فعلي عامل اصلي پائين بوده بهره وري است (بهره وري نهاده كار و سرمايه پائين است در سالهاي اخير سرمايه گذاري هم بيشتر استفاده از تفاوت نرخ ارز بوده تا توليد و اشتغال _ حضور و دخالت دولت به صورت مختلف باعث كاهش بهره وري مي شود . _ نظام بانكي ناكارآمد _ دستمزد پائين ،يعني بكارگيري نيروي كار و مدير بي كيفيت ،توليد بي كيفيت و كه در داخل و خارج متقاضي ندارد. _ و....... سوال؟ سوال؟ - 1آيا بدون امنيت سرمايه مي توان با استفاده از بيمه هاي اجتماعي به امنيت شغلي رسيد؟ سوال؟ سوال؟ – 2دستگاهاي كه خدمات عمومي ارائه مي نمايندچگونه مي توانند در افزايش بهره وري سهم داشته باشند؟(كل،عمومي واختصاصي) تحليل )) (تغذيه //تحليل قورباغه (تغذيه داستان قورباغه داستان _ ابوعطا _ چشم درشت و مجهز به رادار /تشخيص حركت حشرات _ گرسنگي _ هرگز شبيه قورباغه نباشيم _ ذهن خود را طوري پرورش و گسترش دهم كه همه عالئم و نشانه ها را دريافت كند و با چشم باز مسائل و مشكالت را حل كنيم . وي نهادن بهبه وي ارج نهادن مشتري وو ارج تكريم مشتري تكريم _ گوش دادن با حوصله به صدا و مشكالت مشتريان (توسط كاركنان ) _ هدايت صحيح _ شنيدن مشكل مشتريان توسط فرد مسئول و مدير _ قول حل مشكل .حل مشكل _ تعجب و ناباوري مشتري /وفاداري وي ره آن سازمان و مدير و همكاران وظيفه شناس اوهايو تبسم اوهايو وري __ تبسم بهره وري بهبود بهره بهبود _ ”اگر بر چهره كسي تبسم نديديد ،از تبسم خود به او قرض بدهيد“. _ ” اگر اشخاص از كار خود لذت نبرند ،موفقيتي حاصل نمي شود" “.جيم بزرگ " _ ” تكريم كاركنان :دست تكان دادن ،حرف زدن ،با اسم كوچك نام بردن ، همكاري با اتحاديه هاي كارگري نتيجه : _ افزايش بهره وري و سود ()%80 _ كاهش شكايت (از 300به 20مورد ) نكته _ دكمه لباس و ملكه انگليس /نگهبان گل _ تالش كنيم در دام عادتها يمان اسير نشويم رهايي از اين دامها موجب بهبود عملكرد مان مي شود . سازمان در سازمان وري در بهره وري بهره پايان پايان

51,000 تومان