حسابداریعلوم انسانی و علوم اجتماعی

بودجه و علوم مرتبط با آن

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
معدمه بودجه بهه خاطر نقش و جایگاه در اقتصاد.ملی و جهت دهی متلبع کگ | بسیاری از علوم دارای ارتباط بسیار نزدیکی می باشد» به طوری که میتوان كفت كه لازم و ملزوم یکدیگرند. بنابرلین در ادامه به بررسی ارتباط بودجه با برخی از علوم پرداخته می شود.

صفحه 4:

صفحه 5:
بودجه و مدیریت با توجه جه بودجه ارلیه شده است عبارت اسح كليل ت استفادهی موثر و کارآمد از منابع مادی, انسانی و مالی برای رسیدن بهآکنک۹- از پیش تعیین شده میباشد". استفادهی موثر و کارآمد از منابع مادی موضوع اصلی مدیربت صنعتی می باشد. به کارگیری صحیح منابع انسانی در حیطه ی مطالعه ی مدیریت منلبع انسانی قرار دارد و همچنین استفاده ی صحیح از منلبع مللی. حوزهی ب مدیریت مللی را تشکیل می دهد. هدف بودجه را می توان استفاده ی صحیح از منلبع مالی سازمان و هدف بودجهی دولتی را استفاده ی موثر و کارآمد از متلبع و امکانات مللی جامعه برای نیل به اهداف عمومی دانست. بدین ترتیب بودجه ی دولتی بخشی از مدیریت دولتی ‎wth oe‏

صفحه 6:
ارى كارآمد در اختيار مدي بودجه به عنوان اب staal ‏الف. وظیفه ی برنامه ریزی‎ - - ب وظیفه ی کنترل

صفحه 7:

صفحه 8:
برنامه رنزی یکی از سفم. ترین وظایف مذیریت است که در آن مقاصد. اهداف» ‎Yin Vad:‏ و استانداردها برقرار می گردد و دورهی فعالیت نیز مشخص می شود. بودجه به عنوان زبان پهلی برنامه ها در واقع برنامه را عملی ساخته و هدف از برنامه را محقق می گرداند. برایَ بسیاری از مدیران همراه و همگام با واژهای بودجه ریزی, مفهوم برنامه ریزی و طرح ریزی نیز تداعی می شود؛ به نوعی بودجه و برنامه دارای ارتباط متقلبل هستند. برنامه ریزی تمام مراحل بودجه ریزی را از نقطه ی شروع فکر تا مرحلهی پیش بینی شامل می شود به مفهوم ساده تر اگر برنامه ریزی را نگاه کردن به تصویر فردای سازمان در آیینهی امروز تلقی کنیم. بودجه ریزی این برنامه ها را به زبان بول بیان می کند .

صفحه 9:
وظیفه ی کنترل کنترل فرآیندی است که طی ن عملکردهای واقعی با مقاصد: اهداف»استانداردها مورد تک مقایسه قرار گرفته: و ذر صورث مشاهدهی انحرافه اقدام اصلاحی به عمل می آیذه بتابرای کیک کنترل مقایسه بین آن چه باید باشد و آنچه هست و اقدام اصلاحى در صورت مغايرته بين اين دو می باشد. بودجه معیاری است كه مديران به کمک آن درآمدها و اقلام بهای تمام شده ی واقعی را ارزیلبی می کنند و فراگرد بودجه بندی روشی است روشن برای بهبود و اصلاح عملیات و وسیله ای است برای حصول ثمربخش ترین و بارورترین طریقهی استفاده از منابع شرکت. مدیریت با استفاده از ابزار بودجه ریزی تصمیم می گیرد چه کارهایی باید انجام شود و جه كارهايى نباي ه بر لن برای هدایت سازمان به آينذجى دور و نزذيك دست مى بازد تا هدقهاى والا را با اثربخشی کامل محقق گرداند. انجام شود و بودجه ريزى وسيله اى است كه مدير ب

صفحه 10:

صفحه 11:

صفحه 12:
بودجه و نظام اداری بودجه یکی از چندین حلقه های یک سلسله زنجیر بز رگا ‎alls‏ اداری است؛ وبه عبارت بهتره بودجه یکی از آقمار لین منظونه‌ی بزرگ عو مکی "نظام اداری است. اگر نظام اداری کشور را عبارت از مجموعه وظایفی که دستگاه دولت از طریق مدیریت و ادارهی امور عمومی کشور به منظور اعمال حاکمیت یا رعمال تصذی) در جهت تحقی یک سلسله اهداف معین به عرصه‌ی عمل و فعلیت ده می آورد؛ بنامیم. بودجه با نظام بودجه ریزی یکی از خرده نظام های منظومهای اداری میباشد و اصلاح نظام بودجه ریزی میسر نخواهد بود مگر آن که در رابطه با اصلاح نظام اداری مورد مداقه قرار گیرد.

صفحه 13:
بودجه و حسابداری بودجه با حسابداری ارتباطی بسیار نزدیک دارد به طوری که می توان گفت لازم و ملزوم یکدیگرند پیش بینی های بودجه ريشه در عملکردهای حسابداری داشته و نیز اجرای مالی بودجه را حسابداری محقق می گرداند. پس آغاز و پایان بودجه با حسانداری فر جریان بوده و آغاز و بایان حسایداری نیز با بودخه(ذر ارقباطد است) موسسات بخش عمومی که با نام دستگاههای اجرلیی از بودجهی کل کشور استفاده می نمایند از در نظام حسابداری دولتی و بازرگلنی استفاده می کنند که در زیر به معرفی آنها پرداخته می شود الف. نظام حسابداری دولتی. این سیستم در وزارتخانه ها موسسات دول وردنگر موسساتغیراتتفاعی ولستد به دملت کار برد.دارد و مهم ترین عنصر این سیستم همان بودجه است.

صفحه 14:
7 در نظام حسابداری دولتی بودجه حکم سرمایه را دارد. همان طور که اجرای صحیح عملیات مالی نیاز به بودجه ریزی دقیق و علمی دارد بودجه ریزی نیز به عنوان نمود سیاست مللی و اقتصادی دولت نیاز به سیستم حسابداری مناسبی که ضامن اجرای لین سیاست باشد را دارد تا بتوان در اعمال کنترل و نظارت نقش موثری ایفا نمود. در این سیستم که مجموعه قوانین و مقررات بر استانداردهای حسابداری مقدم هستند. در پایان سال عملکرد سود و زیان و ترازنامه تهیه نمی شود, بلکه نهایتا به تنظیم و ارایهی صورت حساب عملکرد سالانه و اجرای بودجه .

صفحه 15:

صفحه 16:
کاربرد و هدفهای حسابداری دولتی ۱ نگهداری حساب درآمدها و هزینه های دستگاههای دولتی در قللب برنامه ها و فعالیتها و تطییی عملکردها با پیش بینی اهای مضوب در بودجه ی سالانهه ۲ .تهیه ی اطلاعات صورت حسابها و گزارش های لازم برای تصمیم گیری مدیران سازمانهای دولتی مریوط؛ 7 ۲. بررسی و کنترل صحت عمل و کفایت کارگزاران امور مالی سازمان های مربوط ۴ فراهم آوردن گزارش هایی از وضع ادارهی امور مللی کشور به طوری که تجزیه و تحلیل طرح. ها و برنامه های کلی دولت را ممکن سازد.

صفحه 17:
- نظام حسابداری بازرگانی این سیستم که با الهام از ضوابط و معیارهای قانون تجارت شکل گرفته است در شرکتهای سهامی دولتی و دیگر موسسات انتفاعی وابسته به دولت کاربرد دارد. در لین نظام حسابداری. در پایان دورة صورتهای مللی نظیر عملکرد سود و زیان» ترازنامه. صورت منابع و مصارف و غیره.

صفحه 18:
و00 200 168.005 144,25 § 50.00 § 65.00 5 220,00 « 3 و ود و9 $ 50.00 33,00 § 00 9۶ 200005 a و 350.00 300.00 100.00 300.00 $00.00 ¢ 200,00

صفحه 19:
در سيستم حسابدارى بازركانى همهى مؤسسات به سه عملكرد و هدف عمده نياز دارند كه در زار انارهاى به انها شده است ‎.١ -‏ عملكرد اطلاعلتى: اصلى ترين وظيفه ى سيستم حسابدارى بازركانى؛ عملكرد اطلاعلتی است و هر سیستم حسابداری باید اطلاعات موجود دربارهی معاملات عملیات مللی و رویناد‌های دارای آثر مللی بریک موسسة را کردآوزی نموده و9 حسب پول سنجیده. ثبت و در گروههای همگن طبقه بندی کند و در پایان گزارش های لازم را برای تصمیم گیری آگاهانه ی تصمیم گیرندگان موسسه فراهم آورد .

صفحه 20:
- ۲ عملکرد کنترلی. این وظیفه ی یک سیستم حسابداری بر عملکرد اطلاعاتی آن متکی است. هر سیستم حسابداری بلید اطلاعات مناسبی را فراهم آورد كه م24 موْسسه را در برنامه ریزی, بودجه ریزی و هدایت عملیات و نظارت و کنترل فعالیتها یاری دهد و اموال و حقوق متعلق به یک موسسه را حفظ نماید . - ۲ عملکره خدملتی:تنظیم رولبط موسسه‌یا دیگران: دادن اطلاغات صحیح به آفانه ایفای تعهدات در سررسید و وصول به موقع مطالبات. عملکرد خدماتی یک سیستم حسابداری را تشکیل میدهد.

صفحه 21:

صفحه 22:
بودجه و رایلنه امروزه با پاری تکنولوی های پیشرفته می توانیم با کاستن از حجم کارهای پدی و دستی به میزان تلاش های ذهنی و عقلی برای حل مشکلات و ارایه ‎Aa Chess‏ مراجعه کننده بیة اييم. رايلنه ها بارزترین جلوهی افزایش کارایی و بهره وری و کاهش دهندهی مراجعات و تماس ‎gle‏ انسانی به شمار می آیند. در بودجه ریزی و مراحل ن نیز نقش فن آوری رایلنه ها و سیستمها و نرم افزارهای تخصصی کامپیوتری را نمی توان نادیده گرفت. اطلاعات بودجه در رایلنه ذخیره می شود و در مواقع مورد نیاز باز بایی و اطلاعات لازم از آن استخراج می گردد. زمانی که بودجه ی سالانه براساس روند گذشته برآورد شود اطلاعات مربوط به بودجه ی سالهای گذشته به راحتی و با سرعت زیاد از رایانه قابل استخراج می باشد.

صفحه 23:
برای نمونه کاربرد این علم را در مدیریت و نظارت بر طرح های عمرلنی مورد اجرا در یاداور میشویم؛ مدیریت پروژه.های بزرگ بدون استفاده از رایانه و سیستمهای پیش ساخته 2# غیرممکن است مدیران پروه برای نظارت بر پرویه ها به گزارش های منظم دوره ای و گاه نامنظم» بر حسب میزان فوریت نیاز دارند. تهیه ی بیشتر گزارش های سیستم برنامه ریزی و کنترل پرویه به طور دستی و در همان زمان مورد نیاز تقریبا غیر ممکن است. زیرا تهیه ی هریک از گزارش ها و تهیهی اطلاعات مورد نیاز مدیریت پرویه آنقدر طول می کشد که طی این مدت زمان با اطلاعات جدیدی وارد سیستم شده و در نتیجه محتوا و مندرجات گزارش نیمه کاره را بی اعتبار ساخته با این که مدیر پرویه از ناچاری به خاطر نبود اطلاعات لازم تصمیم مقتضی را اتخاذ می کند» در نتیچه دیگر نیازی به اين گزارش ها ندارد.

صفحه 24:
ie Gi ممنون از همراهی شما ..

39,000 تومان