پزشکی و سلامت بیماری‌ها

بچه های کوچک آسیب های بزرگ (ویژه مربیان)

bachehaye_kochak_asibhaye_bozorg

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بچه های کوچک آسیب های بزرگ (ویژه مربیان)”

بچه های کوچک آسیب های بزرگ (ویژه مربیان)

اسلاید 1: LOGOبچه های کوچک آسیب های بزرگ ویژه مربیان

اسلاید 2: تعريف مسموميت:اختلالات و آسيب هايي است كه توسط مواد سمي در دستگاه هاي مختلف بدن بوجود مي آيد.نکته:بايد بدانيم علاوه بر موادي كه ذاتا براي بدن زيان آور هستند عناصر مفيد براي بدن نيز در صورت مصرف بيش از حد و نادرست تبديل به مواد مسموم كننده و زيان آور مي شوند.

اسلاید 3: چه موادي در كودكان ايجاد مسموميت مي كنند؟داروها، داروهايي كه از سوي پزشك تجويز مي شوند و همچنين داروهايي كه ممكن است بدون نسخه تهيه شوند مانند: آسپرين، استامينوفن، داروهاي سرماخوردگي، ضد سرفه ها، ويتامين ها و قرص هاي آهن

اسلاید 4: 2) ويتامين ها بخصوص ويتامين هاي A و D چون محلول در چربي هستند اگر بيش از حد و به مدت طولاني مصرف شوند،ايجاد مسموميت مي كنند.مسموميت با ويتامين Aعلائمي از قبيل سردرد، خشكي و پوسته پوسته شدن پوست، دردهاي عضلاني و استخواني ويتامين D ، ضعف، خستگي، سردرد، تهوع، استفراغ و دردهاي شديد شكمي از شكايات و علائم احتمالي اين عارضه اند. مسموميت با آهن يكي از خطرناكترين مسموميت هاي است. علائم اوليه مسموميت با آهن شامل تهوع و استفراغ، اسهال و درد شكم است، كودكان كوچكتر ممكن است در عرض چند ساعت دچار نارسايي كبد شده و بميرند.

اسلاید 5: 3-مسكن هااستامينوفن ، منجر به آسيب كبد شدهمسموميت خفيف با آسپرين سبب احساس وزوز در گو ش ها، استفراغ و اسهال و مسموميت شديد به تشنج، اغما و حتي مرگ مي انجامد. ايبوپروفن كمي پس از مصرف بيش از حد دچار تحريك معده شده. علائم تنفسي، تشنج و اغما به دنبال مسموميت هاي شديد با بروفن ديده می شود. ضد دردهاي مخدر بر روي تمام اعضاي بدن تأثير تخدير كننده دارد. مخدر در بدن كودكان، آهسته تر از بدن بزرگسالان تجزيه مي شود، كاهش سرعت تنفس ، سرگيجه، خوا بآلودگي و كوچك شدن مردمك ها شايعترين علائم مسموميت است .

اسلاید 6: 4-محصولات شوينده و پاك كننده زمين شوي، وسايل تميز كننده ماشين و محصولات باغباني، بسياري از پا كننده هاي خانگي، روغن هاي جلا دهنده مبلمان و مواد نفتي حاوي هيدروكربن هستند. مواد پاك كننده روغني نظير روغن جلا، نفت چراغ، بنزين، گازوئيل و تينر اشاره كرد. مسموميت با اين دسته از مواد در كودكان عموما از نوع خوراكي است كه علاوه بر عوارض و اثرات عمومي در مواردي به طور موضعي نيز سبب آسيب مخاط دهان، مري و معده مي شوند.

اسلاید 7: 5-گياهان سمی در صورت تماس با کودکان و یا خورده شدن توسط آن ها، معمولا علائم جلدی، تهوع، استفراغ و اسهال ایجاد می کنند. گیاهی مانند گزنه که در حیاط، باغ ها، کنار رودخانه، نهرها و زمین های بازی می روید، معمولا بعد از تماس، علائم جلدی، تهوع، استفراغ و اسهال می دهد. تماس پوست با آن باعث فرو رفتن هزاران سوزن بسیار کوچک موجود روی برگ گیاه و تزریق ماده سمی آن به درون پوست شده که التهاب های پوستی ايجاد می کند. روغن این گیاه باعث تحریک پوست و ظهور دانه هایی روی آن و خارش دیده می شود. واکنش بسیار سریع است. کودکانی که هنگام بازی روی زمین می غلتند ممکن است از چند ناحیه دچار واکنش پوستی شوند.

اسلاید 8: 6- برخی مواد آرايشي، رنگ هاي نقاشي حاوي سرب و اسبا ب باز ي هايي كه با رنگ هاي غير استاندارد رنگ آميزي شد ه اند، کودکان را در معرض مسمومیت با سرب قرار می دهند. در خانه های قدیمی که رنگ های آن پوسته شده است، این پوسته ها جدا شده و به صورت غبار در می آید و باعث آلودگی کودکانی که در داخل خانه بازی می کنند، می شود. سال ها است که استفاده از این رنگ ها ممنوع شده است اما هنوز هم خطر باقی است حتی اگر لایه های رویی رنگی که بعدا زده شده است سرب نداشته باشد، ممکن است با پوسته پوسته شدن این لایه جدید لایه های زیرین حاوی سرب ظاهر شود و باعث مسمومیت شود.

اسلاید 9: راه هاي ايجاد مسموميت:•مسموميت گوارشي با خوردن يا نوشيدن ماده سمي : بيشترين مسموميت هاي كودكان از راه خوردن مواد سمي•مسموميت پوستي : مواد سمي مانند آفت كشها و گياهان آغشته به آن ها با پوست و يا چشم كودكان تماس پيدا كند. در اين صورت ماده سمي از طريق پوست يا مخاط وارد جريان خون مي شود.•مسموميت استنشاقي: زماني ايجاد مي شود كه كودك مواد سمي مانند مونواكسيد كربن، آفت كشها، انواع خاصي از فلزات و يا گرد و غبار و مواد حاوي سرب را تنفس كند. در اين موارد تركيبات مذكور در ريه ها دچار تغيير شده و وارد جريان خون مي شوند.•مسموميت در اثر نيش حشرات و حيوانات: مي تواند سبب وقوع واكنش هاي آلرژيك شود. اين مواد بسيار سمي بوده و گاهي منجر به مرگ مي شوند.•مسموميت در اثر تزريق بيش از اندازه هر ماده اي : گاهي تزريقات سبب مواجهه كودك با HIV ، هپاتيت B و يا ساير عفونت ها مي شود

اسلاید 10: در صورتي كه كودكي مسموم شد چه باید کرد؟كنترل مسموميت نيازمند مشاوره فوري، كمك هاي اوليه و درمان مستقيم است. اغلب بايد از يك مركز تخصصي كمك خواست. تشخيص اوليه ی صحيح و كنترل مسموميت خطر مرگ و مير و ناتواني را كاهش مي دهد. قبل از هر چيز ارزيابي سريع كودك مسموم ضروري است.باز نگه داشتن مجاري تنفسي، تنفس منظم و گردش خون كودك مهم است. اغلب نوع دارومشخص است اما گاهي تخمين دوز مصرفي آسان نيست.واكنش طبيعي والدين و مراقبين كودك، وقتی كودك شان يك ماده سمي خورده است اين است كه مي خواهند كودك استفراغ كند، اما اين كار در موادي نظير اسيدهاي قوي مانند مواد شوينده به همان اندازه خوردن آن خطرناك است. بنزين و نفت اگر بالا آورده شوند يكپنوموني شيميايي ايجاد مي كنند.شماره تلفن پزشك خانواده نزديك محل تلفن قرار داده شود. هر چه سریعتر با او تماسحاصل شود

اسلاید 11: در صورتي كه كودكي مسموم شد چه باید کرد؟ 1- مواد سمي از كنار كودك دور شود و اگر هنوز مقداري سم در دهان كودك وجود دارد از او خواسته شود آب دهانش را بيرون بریزد يا با كمك انگشت مواد سمي از دهان كودك خارج شود.2-بررسی نشانه هایی نظير سوختگي لب ها، قرمزي اطراف دهان و اثرات جانبي مسموميت نظير خواب آلودگي، استفراغ، گرفتگي عضلات معده (درد ناحيه شكم) بررسی شود.•اگر كودك خواب آلود يا بيهوش است، مشكلات تنفسي یا حركات تشنجي دارد با اورژانس 115 تماس گرفته شود. قبل از رسيدن كمك هاي پزشكي، كودك به پهلو قرار داده شود و سرش پايين تر از ساير قسمت هاي بدن قرار گیرد.

اسلاید 12: صفحه23- لباس هاي آلوده به مواد بيرون آورده شود و كل آن ناحيه با مقدار زيادي آب شستشو داده شود. در صورت ايجاد آسيب پوستي و تاول و خونريزي به پزشك مراجعه شود. اگر اين مواد به داخل چشم كودك پاشيده شود، ممكن است در قرنيه آسيب شديدي ايجاد كند، تا رسيدن پزشك بدون تأخير با هر نوع آبي كه در دسترس است چشم كودك شستشو داده شود. 4- در صورت بلع مواد سوزاننده، بيمار را مجبور به استفراغ نكنند و تحت هيچ شرايطي به كودك مواد تهوع آور مانند شربت اپيكاك داده نشود، چون مواد سوزاننده در هنگام بلع باعث سوختگي مري مي شوند و با استفراغ دوباره اين امر تكرار مي شود. در صورتي كه مركز كنترل مسموميت كمكي نكرد بدون فوت وقت با مركز اورژانس تماس گرفته شود و يا به نزديك ترين بيمارستان مراجعه شود. 5- پيش از اجازه پزشك به كودك اجازه خوردن و آشاميدن چيزي داده نشود.

اسلاید 13: صفحه 3علائم و شكايات آسيب وارده از هيدروكربن ها (مانند پاك كننده های خانگي، واكس هايمبل، روغن جلا، نفت، بنزين، گازوئيل و تينر)، شمل سرفه، خس خس سينه، درد سينه و تنفس سخت است. گاهي سرگيجه ،تشنج و اغما نيز مشاهده مي شود. علائم مسموميت چند ساعت پس از مصرف اين مواد بروز مي كند پس حتي در صورت نبود علائم نيز بايد كودك توسط پزشك معاينه شود. در صورتي كه 6 تا 8 ساعت بعد علامتي در كودك بروز نكند، احتمال بروز مسموميت بسيار كم مي شود. در اين موارد با نظر پزشك عكس ريه گرفته مي شود.•در مسمومیت با داروها بايد ابتدا در عرض یک تا دو دقیقه یک بررسی ساده انجام گیرد تا مشخص شود، آيا واقعا کودک دارو مصرف کرده است؟ در صورت امکان نمونه ای از داروی خورده شده یا ظرف آن بايد نزد پزشک آورده شود.•برای درمان التهاب های پوستی ناشی از تماس با گیاهانی مانند گزنه محل تماس زیر آبسرد گرفته شود و شستشو داده شود تا سوزن های گیاه از روی پوست پاک شود.

اسلاید 14: صفحه 5 داروهای ضد خارش استفاده کرد. گاهی اوقات محل واکنش پوستی عفونی و دردناک می شود که در این صورت باید به پزشک مراجعه کرد.•اگر کودک قارچ وحشی خورد، بايد همراه با نمونه ای از قارچ خورده شده به مرکز اورژانس برده شود. شروع علائم مسمومیت با قارچ حدود 6 ساعت طول می کشد ولی بعضی ازعلائم در عرض یک دو ساعت اول بروز می کند. در صورت به روز هر گونه علامتی باید به پزشک مراجعه کرد. علائم مسمومیت به نوع قارچ بستگی دارد، اما شایع ترین علائم تهوع و استفراغ، اسهال و درد شکم است. علائم خطرناک شامل توهم، تشنج، اغما و حتی مرگ است. معمولا کارکنان اورژانس مسموميت ها، قادر به تشخیص نوع قارچ هستند و براساس آن درمان صحیح را انجام می دهند.•

اسلاید 15: •صفحه 6 قبلا کودکانی که دچار مسمومیت با سرب می شدند، علائم بالینی از خود نشان نمی دادند ولی در بعضی از آن ها ممکن است علائم غیراختصاصی مانند دل درد، یبوست،تحریک پذیری بروز کند یا ممکن است این کودکان از نظر آموزشی پیشرفت نکنند و یا حتی معلوماتی را که قبلاً آموخته بودند فراموش کنند. سطح سرب بالا در خون می تواند به تشنج، اغما و حتی مرگ منجر شود. خطر آلودگی با سرب به طور مزمن چنان زیاد است که باید تمام کودکان به خصوص آن هایی که با رنگ های حاوی سرب تماس داشته اند تحت آزمایشات بیماریابی قرار گیرند. در برخي كشورها كه خطر مسموميت باسرب زياد است، در اولین سال زندگی، بین 9 تا 12 ماهگی آزمایشات بیماریابی انجام مي شود. پزشک بسته به نتایج آزمایشات خونی و نیز خطرهایی که کودک را تهدید می کند زمان آزمایش مجدد را تعیین می کند. داروهای خاصی برای مسمومیت با سرب مورد نیاز است و گاه حتی لازم است بیمار در بیمارستان بستری شود

اسلاید 16: نکات کلیدی پیشگیری از مسموميت1- از بسته بند یهای قفل دار استفاده کنید: داروها و مواد سمی مانند محلو ل های شوینده را در بسته بند ی های اصلی خود و در جایی که کودکان آ نها را نبینند و به آ نها دسترسی نداشته باشند نگهداری کنید.2- شماره تلفن های ضروری را بدانید: شماره تلفن پزشک خانواده خود را در دفترچه تلفن و در جایی در دسترس داشته باشید. اگر فکر می کنید کودک مسموم شده اما بیدار و هوشیار است با پزشک خانواده خود تماس بگیرید. اگر کودک شما تنفس ندارد یا هوشیار نیست می توانید هر هفت روز هفته و 24 ساعته به اورژانس 115 تلفن بزنید.3- برچسب روی بسته بندی را بخوانید: وقتی به کودکان دارو می دهید برچسب دارو وهمه هشدارهاي روي بسته دارو را بخوانید.4- چیزی را که نیاز ندارید نگهداری نکنید: داروهای غیرقابل استفاده، داروهایی که نیازندارید، یا داروهای تاریخ گذشته را ایمن و صحیح از بین ببرید.

اسلاید 17: خفگی

اسلاید 18: علائم گرفتگی راه هوایی در کودکان کدامند؟علائم انسداد راه هوایی با جسم خارجی شامل شروع ناگهانی مشکل تنفسی همراه با سرفه،اغُ زدن، استریدور یا خس خس می باشد. شروع ناگهانی یک مشکل تنفسی در فقدان تب ودیگر علائم تنفسی )سرفه قبلی، احتقان بینی(، در ابتدا مطرح کننده انسداد راه هوایی با جسم خارجی است. غذا یا جسم خارجی پس از بلع ممکن است از دو راه عبور کنند، وارد دستگاه تنفس و یا وارد دستگاه گوارش شوند. علائم بستگی به محل گیر کردن و جنس جسم خارجی دارد. شروع ناگهانی و سریع علائم در کودک به هنگام غذا خوردن یا بازی کردن با اسباب بازی و اجسام کوچک احتمال وجود جسم خارجی در گلو را تقویت می کند.

اسلاید 19: وارد شدن جسم خارجی به دستگاه گوارش با علائم زیر به طور شایع دیده می شوند:•سرفه و حالت خفگی•احساس گیر کردن چیزی در گلو•بلع مشکل یا دردناک•امتناع از غذا خوردن و آبریزش دهان به جای عمل بلع•استفراغ دائمی•مری در پشت نای و در مجاورت با آن قرار دارد و در صورت گیرکردن چیزی در آن متورمشده و می تواند راه تنفسی را ببندد و علائم اختلال تنفسی ایجاد کند.

اسلاید 20: چرا کودکان به سادگی دچار خفگی می شوند: •راه هوایی باریک و به راحتی دچار انسداد می شود هنوز خوب دندان در نیاورده دوست دارند اشیا را در دهان بگذارند این راهی برای شناخت دنیای اطراف است چه چیزی کودک را خفه می کند :خوردنی های سفت مانند آب نبات ،مغزها ،بادام زمینی ،آجیل ،تخمه ،ذرت بو داده ، استخوان تکه های بزرگ غذا یا تکه های کوچک مانند حبه انگور یا اسباب بازی ها

اسلاید 21: در صورت وارد شدن جسم خارجی به دستگاه تنفس علائم زیر به طور شایع دیدهمی شوند•شروع ناگهانی سرفه با صدایی خشن•از دست رفتن کامل صدا، به علت انسداد کامل راه تنفسی•خشن شدن صدا•بلع مشکل یا دردناک•تغییر رنگ پوست كودك به خاکستری یا آبی•خس خس سینه که بدون گوشی هم قابل شنیدن است و نشانه تنگی راه تنفسی در داخل ریه ها است. اجسام خارجی کوچک بخصوص تکه های غذا ، با پایین رفتن از نای به ریه ها برسند و این عارضه را ایجاد کنند. ریه راست بیشتر درگیر می شود ولی ممکن است جسم خارجی به هر ناحیه ای از ریه ها وارد شود.•بطور کلی هر چه جسم خارجی بالاتر گیر کند علائم بیشتری دارد . خطرنا کترین محل نزدیک تارهای صوتی است ، این ناحیه بسیار تنگ و اگر مسدودشود منجر به مرگ خواهد شد.

اسلاید 22: برای پیشگیری از خفگی كودك چه بايد كرد؟1- اسباب بازی ها متناسب با سن کودک انتخاب شوند. اسباب باز ی هایی که قطعات کوچک و جدا شدنی دارند، در اختیار کودکان کمتر از 6- 5 سال قرار داده نشوند. معمولا بعد از این سن کودک اسباب بازی را در دهانش نمی گذارد.2- هدایایی که دوستان و آشنایان به کودک می د هند بازبینی شوند و پس از اطمینان از ایمنی در اختیار کودک قرار داده شوند.3- اطمینان حاصل شود که اشیاء کوچک خارج از دسترس کودکان زیر 3 سال نگهداری می شوند تا نتوانند آ نها را ببلعند.4- هیچ گاه از لیوان و فنجان به عنوان جایی برای نگهداری اشیای کوچک استفاده نشود، چون ممکن است کودک ندانسته آ نها را بردارد و به جای نوشیدنی سر بکشد.

اسلاید 23: 5- اسبا ب باز ي هاي کودکان بزرگتر بايد به دور از همباز ی های كوچكتر آنها نگهداری شوند.6- به کودکان غذاهایی مناسب سنشان داده شود، غذاهایی مانند ذرت بو داده، انگور، بادام زمینی، آجیل، سوسیس برای کودکان زیر 3 سال مناسب نیست. در صورت مصرف این خوراکی ها به قطعات کوچک تقسیم شوند و به کودکان بياموزيد غذای خود را خوب بجوند.7-كودكان هنگام نوشیدن مایعات به مراقبت نياز دارند.8- به کودکان بیاموزید هنگام غذا خوردن، بازی و جست و خیز نکنند و ندوند.9- بندهاي کشیده شده در پرده ها و کرکره ها کوتاه شوند و دور از دسترس كودكان نگه داشته شوند.

اسلاید 24: 10- به كودك اجازه ندهيد اسباب باز ي هايي مانند سوت را به گردن بياويزد.11- بچه هاي خيلي كوچك نبايد با بادكنك بازي كنند زيرا دوست دارند بادكنك را گاز بگيرند و لاستيك بادكنك پس از تركيدن ممكن است به داخل ريه هاي آ نها فرو رود.12- حیوانات، بیرون از اتاق خواب نگهداری شو ند و از یک توری بر روی کالسکه کودک استفاده شود.13-بهتر است همه والدين و مراقبان كودك دوره های آموزشی کمک های اولیه را بگذرانند، با این کار در بحران م یتوانند جان کودکان را نجات دهند.-

اسلاید 25: 1-جسم خارجی می تواند موجب انسداد خفیف تا شدید راه هوایی شود. در انسداد خفیف کودک می تواند سرفه كند و از خود صداهایی تولید نمايد. زمانی که انسداد شدید باشد،كودك قادر به سرفه کردن و یا تولید هیچ صدایی از خود نمی باشد.2- اگر انسداد راه هوایی با جسم خارجی خفیف است، مداخله نکنید. کودک را از نظر پیشرفت به طرف انسداد راه هوایی شدید تحت نظر بگیرید و به او اجازه دهید با سرفه کردن راه هوایی خود را پاک نماید.3- اگر انسداد راه هوایی با جسم خارجی شدید است كودك قادر به تولید هیچ صدایی نیست( بایستی برای رفع انسداد دست بکار شوید.)در صورتی که کودک جسمی را بلعید چه بايد كرد؟

اسلاید 26: 4- در كودكان بالاي يكسال، قسمت تحت ديافراگمي شكم را فشار دهيد (ضربات زیر شکمی دیافراگمی) 1 ضربه تا اینکه جسم خارجی بیرون رانده شده اگر پاسخی به تحریکات ندهد. در پشت کودک قرار گیرید، هر دو دست را بر روی شکم و زیر قفسه سینه کودک قلاب کنید. در حالی که پشت کودک به جایی سفت مثل پشتی صندلی یا سینه شما تیکه دارد، ضرب های محکم و سریع به شکم وارد کنید. ودیافراگم بالا می آید و فشار داخل قفسه سینه به طور ناگهانی بالا می رود و جسم خارجی از داخل راه تنفسی به بیرون می جهد.در صورتی که کودک جسمی را بلعید چه بايد كرد؟

اسلاید 27: 5-در کودکان زیر یکسال بدلیل کبد نسبتاً بزرگ که بطور کامل توسط دند ه ها حفاظت نمی شود، مانور هایملیش به دليل عوارضي كه ممكن است براي كبد و طحال شيرخوار ايجاد كند توصیه نمی شود. در شيرخواران، دوره های پنج ضربه به پشت 2 و متعاقب آن پنج بار فشردن قفسه سینه را تا زمانی که جسم خارجی بیرون رانده شده و یا شيرخوار بیهوش شود ادامه دهید.6-باید فردی آگاه به عملیات احیای قلبی ریوی این مانورها را انجام دهد پس باید این عملیات را بخوبی بیاموزید.7- اگر کودک بیهوش شود، عملیات احیا را با ماساژ قلبی (بدون اینکه نبض را چک کنید) شروع کنید. بعد از 30 ماساژ قلبی، راه هوایی را باز کنید. اگر جسم خارجی را می بینید آنرا خارج سازید ولی از جستجوی کورکورانه دهان با حرکات پارویی انگشت پرهیز کنید چرا که ممکن است با اینکار جسم خارجی را آسیب حلق شوید بیشتر به سمت حلق برانید ...........

اسلاید 28: 8- اگر کودک جسمی را بلعید حتی اگر بدون علامت باشد، فورا به اورژانس بيمارستان برده شود. پزشک می تواند با کمک تصاویر پرتونگاری محل جسم خارجی را مشخص کند و با کمک ابزار مناسب جسم را با دقت خارج کند.9- اگر کودک قادر به صحبت کردن یا گریه کردن نباشد و رنگش به دلیل نرسیدن اکسیژن، آبی یا خاکستری کم رنگ شده باشد ،مشخصه انسداد کامل راه تنفسی است.10- اگر کودک دچار گرفتگی گلو شده ولی به نظر نمی رسد که راه تنفسی او بطور کامل مسدود شده باشد، باز هم خیلی سریع به بیمارستان رسانده شود و همواره یک نفر مراقب کودک باشد. اگر انسداد بطور کامل برطرف شود، باز هم نیاز به بررسی های پزشکی وجود دارد.

اسلاید 29: . 8- اگر کودک جسمی را بلعید حتی اگر بدون علامت باشد، فورا به اورژانس بيمارستان بردهشود. پزشک می تواند با کمک تصاویر پرتونگاری محل جسم خارجی را مشخص کند و با کمک ابزار مناسب جسم را با دقت خارج کند.

اسلاید 30: 9- اگر کودک قادر به صحبت کردن یا گریه کردن نباشد و رنگش به دلیل نرسیدن اکسیژن، آبی یا خاکستری کم رنگ شده باشد مشخصه انسداد کامل راه تنفسی است.10- اگر کودک دچار گرفتگی گلو شده ولی به نظر نمی رسد که راه تنفسی او بطور کامل مسدود شده باشد، باز هم خیلی سریع به بیمارستان رسانده شود و همواره یک نفر مراقب کودک باشد. اگر انسداد بطور کامل برطرف شود، باز هم نیاز به بررسی های پزشکی وجود دارد.

اسلاید 31: Back Blow & Chest Thrust in an Infant

اسلاید 32: Heimlich maneuver Conscious Child Standing Conscious or Unconscious Child, Lyingکودک هوشیار یا غیر هوشیار و دراز کشیده کودک هوشیار و سرپا

اسلاید 33:

اسلاید 34: LOGO

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید