صفحه 1:
تاثیر رفتارگرایی بر آموزش
ریاضی و نظر منتقدان Ul
پژوهشگر: سپیده چمن ارا
صفحه 2:
آنگاهی کذرا بر فجالیت"های خانه جمر Gl
۱
صفحه 3:
صفحه 4:
:تاریخچه نظریات یادگیزی
بحسي تطربات دزارة ماهيت ذاش و جكويكن داسين آن به رونان باستان:و افلاظون ,+
رسطو باز فى كردد كه درا أينجا به بررست اجفالي نظريات اين 3ف hoo Si js Sidley
.پرداز
,پردازیم
صفحه 5:
افلاطون (427-347 ق م)
افلاطون معتقد بود که دانش ارثی است, از نظر او همه
اشیا جهان مادی دارای یک همتای انتزاعی ( مُنل) هستند که
علت آن شی به حشساب میآند. مثلا آندنشه اتراعی
صندلی با ماده کتش متقابل دارد, تا آنچه را که ما ضندلی
می امیم به وجود آورد. از نظر او اگر از راه حواشمان
بخواهیم دانش کسب کنیم گمراه خواهیم شد. او معتقد بود
که برای کسب دانش باید افکارمان را به درون متمرکز
کنیم و به آنچه به طور ذاتی در دسترس ما هست بیندیشیم.
همه انسانها در ذهن خود دانش کاملی از همه انديشه هایی
كه. جهان رامق شازية در اختيار دارنة: بنايراشن ذاش
.حقيقب از راه درون نگری و خود کاوی حاصل می شود
صفحه 6:
ارسطو(384-322 ق م)
كيان در معایل افلاطون ارستاه بععر بودرکه دانشن
wey) تجریه کی و یار اسبيوارسطوكريرا
Gaui! fade ۷ ۳ به مشاهده تخریی داشت. از لظر fol
۷ تاثرات حسی آغاز دانش اند. اما هرگز استدلال را
۳
نادیده نگرفت. از نظر او قوانینی که بر دنیای
تجربی حاکم اند باید از طریق تعقل فعال کشف
شوند. ارسطو در تشریح دیدگاه تجربه گرایانه خود
از دانش, قوانین تداعی را تدوین کرد. اين قوانین
عبارتند از قانون شباهت, قانون تضاد, مجاورت و
قانون فراوانی با بساید. بابراین به اعتعاد ارسطو
تجربه حسى cline آنديشه هاست. اندیشه های
حاصل از تجربه حسی بنا به این چهار قانون سبب
صفحه 7:
ار سطو پذیرفته سا غود مود يا احلا طرق
پس از مرگ ارسطو توسعه علوم تجربی متوقف شد وتا مدت هاى طولانى افكار افلاطون روتج
داشت ومستثنی دانستن انسان از قوانین معمول طبيعت مانع از يزوهش هاى علمى درباره
انسان وشکوفایی علم رواتشناسی شد.هرگنال در این مورد من گوید: (حدود1500سال عفاید
افلاطون درباره ی ماهیت دانش و تعصبات کلیسایی بر اروپا حاکم بود تا ایقکه کشف مجدد GU
ارسطو موجب شکوفایی مجدد پیوهش درباره انسان شد.)
صفحه 8:
* ري
آثار رنه دکارت آغاز روانشناسی نوین به شمار می رود پس از قرون وسطی «
اندیشمندانی مانند توماس هابز جان لاک و.... با رویکردی جدید به تجربهگرایی نگرش
های جدید در فلسفه دانش ایجاد کردند و بالاخره نخستین مکتب روانشناسی و اراده
گرایی توسط ویلهم مکسیمیلیان وونت تاسیس شد هدف وونت کشف عناصر و
فرآیندهای اساسی حاکم بر تجربه هوشیار بود که پس از آن مکتب های ساخت گرایی و
كاركردكرايف در أمريكا ظهور كردت AGS lee ofl Siow Gh) anaidll
روانشناسی عمری کوتاه داشت و با شهرت یافتن مکتب کارکردگرایی از بين رفت تاکید
کارکردگرایان بر فایده هوشیاری و رفتار در انطباق با محیط بود و آنها تحت نظریه تکامل
.داروین بودند
صفحه 9:
صفحه 10:
تاریخچه رفتار گرایی
اصول اساسی رفتارگرایی واتسون ساده, صریح و متهورانه بود. او یک روانشناسی عینی
ty اسار شد كه توا با اعمال رفتار یفاب مشاهده وقابل خوصیف طون كيني و
برس اوانههای مات مخرعا رو باسة وکا داشته اک علای رای روان شتاسی
وایسون همهی وفاهيم و اسطلاجات ده گرابانه را کار من گذاشت وهای مات یر
ذهنی, ذهن و هشیاری که از فلسفهی ذهنگرایانه بهجای مانده بودند در علم رفتار بیمعنی
تلقی شدند.واتسون بهویژه برای کنار گذاشتن مفهوم هشیاری پافشاری میکرد. او
میگفت که هشیاری «هرگز مشاهده, لمس, بوپیده. چشیده و یا حرکت داده نشده است.
هسباری یک فرص صرف است که مثل مفهوم قدیمی ری یات تشد ی Pop ie
فن دروننگری هم که وجود فرآیند هشیاری را مفروض میدانست بیربط بوداین
اندیشههای اساسی جنبش رفتارگرایانه در اصل از آن واتسون نبودند, بلکه طی چندین سال
در روانشناسی و زیستشناسی تحول یافتند. واتسون نیز همانند تمام بنیانگذاران؛
صفحه 11:
یادگیری از دیدگاه رفتارگرایی و تاثیر آن بر آموزش
بوروس فردریک اسکینر
صفحه 12:
جهو نظریه ورندایک
ثرندایک تداعی بين تاثرات حسى و تكاته هاى عمل را اتصال يا بيوند ناميد. اين معرف نخستين
کات رس slay sly) روانهاى شاه رفن است رین رو نظریه اتود
رای تام زارد روکرد ترندانك ننتيت به تداعى كربى بأ آنجه قبلا وجود داشت كاملا متعاوت بو
د دن نوان آن زا تخبتین تظریه تین بادگیری دانست. قاکید ترتایی برد های کارکزدی فتاه
.عمدتا ناشی از نفوذ نظریه داروین در وی بود
برای ثرندایک اساسی ترین شکل یادگیری, یادگیری از راه کوشش و خطا یا آنچه او در اصل
گزینش و پیوند می نامید بود. او از طریق آزمایش های اولیه خود به انديشه اساسی کوشش و
خطا رسید.اعتقاد او درباری یادگیری در کلاس درس این بود که کلاس باید داری نظم و ترتیب
بوده وهدف های ان به روشنی بیان شده باشندوهمچنین یادگیری از ساده به پیچیده پیش می رود
واز نظر او انگیزش چندان اهمیتی در یادگیری ندارد مگر اينکه تعیین کننده وضعیت خوشایندی
صفحه 13:
ک تطریه آنشکینن
اسکینر نیز مانتد ثورندایک علاقه فراوانی در به کار بستن نظریه های یادگیری خود در آموزش و پرورش داشت
به اعتقاد او زمان بادگیری در بهترین حالت انجام میگیره که 1)اطلاعاتی قرار است آموخنه شود دز گام های
کوچک ارائه شود2) به یادگیرندگان بازخورد فوری داده شود 3) یادگیرندگان بتوانند با شرعت مناسب خود یاد
بگیرد. اسکینر عقیده دارد دانش آموزان بدون تدریس نیز در محیط طبیعی خود چیزهایی یاد می گیرند ولی
معلم وابستگی های خاصی را که موجب تسریع یادگیری میشوند را سازماندهی می کند و اين کار بروز رفتاری
که بدون تدریس رخ می دهد را به جلو می اندازد. همچنین ایشان از میگویند که هدف های یادگیری باید به
صورت رفتاری تعریف شود تا امکان اینکه معلوم شود بادگیرندگان 2 مقصور خود رسیدند آن فراهم آند اسکیتر
نیز مانند ثوریندایک به انگیزش تنها آنچه برای دانش آموزان تقویت کننده است اهمیت میدهد البته برای تقویت:
کننده های ثانویه مانتد ستایش کلاسی ستاره های طلایی و ... نیز بسیار مهم هستند در واقع برای معلماتی که
یرو تذارک وایستگیهای نقوبت به گونه ای که تشخیص داده شود اما تقویت درونی چندان مهم یس
صفحه 14:
. نفوذ رفتارگرایی بر آموزش ویرورش وبرخی از
فواید آن
ا كالب شکافی رویکزههای ستی تدريس كه سالهاست ار آن درمدازس کشور استقادن
wo شود می توان نفوذ قوی رفتارگرا بر آموزش و پرورش دید مفهوم آموزش جهت دار
ال بارزی از مدل رفتارگرانی برای پادگیری است استفاده از ایکانات برای اندازه گیری
رفتار قابل مشاهده یادگیری استفاده از تشویق و تنبیه ها در نظام مدرسه ای و تجزیه
فرایند آموزش به شرط یادگیری همگی مثال هایی از تأثیرات رفتارگرایی است به اعتقاد
هرگنهان به هر حال نمیتوان منکر کاربردهای وسیع و فراوان اندیشههای اسکپنر در حوزه
روان درمانی شد آمروزه رویکرد تغییر رفتار که پایه این ادها بنا شده است کت ارد مه
بخش ترین و پرکاربردترین روش های برخورد با کودکان درخودمانده و عقب مانده است
اين روش ختى در کاسن مشکلات بررکشالان Sul لکنت زبان وهراس ها بر
.موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است
صفحه 15:
صفحه 16:
همانگونه که گفته میشود نهضت رفتارگرایی با چاپ مقاله واتسون تحت عنوان
روانشناسی از دیدگاه یک رفتارگرا در سال ۱٩۱۳ آغاز شد بعضی از معتقدند که نهضت
گشتالت با چاپ مقاله های ورتهایمر درباره حرکت آشکار که در ۱۹۱۲ شروع شد به همین
ست و اسر تیان گذار رواشناسی کستالت امیده می ود رواتتاسان گشتالت بر این
باورند که تجربه شناختی از تجربه های حسی به دست میآیند اما نمی توان آنها را از راه
سره و تحلیل تجربه پایدار به اجرای تشکیل دهنده آن دری کرد آنها باور داشتند که
ارگانیسم چیزی به تجربه می افزاید که در دادههای حسی میزا وجود ندارد و آن شار مان
است واژه آلمانی گشتالت به معنی همین سازمان یا انگار است شعارهای معروف گشتالتی
ها اين است كه تجزيه كردن یعنی تحریف کردند همچنین گشتالت ها معتقد بودند که اراده
گرایان ساعت گرایان و رفتارگرایان هر سم مرنکب اشتیاه واجدی هستند وان هم استاد و
.از رویکرد عنصر نگری یعنی تجزیه موضوع علمی خود برای درک بهتر آن است
صفحه 17:
انتقادات گشتالتی ها وسرانجامشان
از لحاظ روانشناسی گشتالتی ها با روش درون نگری در کل مخالف نبودند ولی اعتقاد
اک اراده گرایان و افك كرايان اذ ان ووش :درست اسضاف تعى كد يباور انها
به جاى استفاده از روش درون نكرى به منظور تجزيه تجارب بايد از آن براى كشف تجارب
کلی معتیزدار استفادی کرد
گشتالتی ها همچنین با روش تکرار و تمرین که بر اساس نظریه های پیوندی تداعی گران
و ارس بای juss aise مقتلف از جمله رياط ابه كار هي رقت مكالف )بود وآ
معتقد بودند اين نوع تحصيل جوهره تفكر رياضى را به كلى نابود مىكند جرا كه آنها عقيده
داشتند كه با تكرار دائش آموزان فقط مطالب را يهخاطر من شيارد ر تحواهة فهدة
كشتالتى ها نظريه مدونى درباره يادكيرى نداشتن به همين خاطر ندانستن تاثير جشمكيرى
.بر آموزش مدرسهای بگذارند
صفحه 18:
ساختگرایی یکی از نظریههای یادگیریست که براساس آن, دانش توسط فرد ساخته میشود و تولید
اسن فرایندی مستمر انس که تجریم الفرادی افراذ آز جهان را شارمان میبخشده ساخت گرایی
این اسف در رابطه با ماهيت دانستن میباشداتهطور متخض را ان TRIS jist abi ne
این باورند که انسان نمیتواند مفهوم جدید و ناشناحته ای را بیاموزد, مگر آنکه بتواند آن را با دانش پیشین
دود كه در دكن دإرد فار تكرييات داقفی اه بدست آمده پیوند دهد نظربه سناجت گرایی,رشامل با
دیدگاههای متفاوتی میشود, اما آنچه که همه این دیدگاهها را با هم پیوند میدهد اين است که "یادگیری"
فرآیندی فعالانه و خاص urs هر فرد بوده و افراد با ساختن روابط ذهنی میان مفاهیم و تصورات از یک
سو و اطلاعات و تجرپیات به دست آمذه از دنیای واقعی خارج از ده از سوی دیگر دنبای جعانی رن
خود را می سازند. طی چند دهة گذشته. عبارت ساخت گرایی نقش مهمی در منون آموزشی داشتها ۰
اگرچه آموزگارها در رابطه با کلیت این نظریه با یکدیگر موافقند. اما تفسیرها, رویکردها و دیدگاههای
سار متفاوی در آموزش و بادگیری ساخت گرابانه دارند
صفحه 19:
شونفیلد معتقد است که ساخت و سازگرایی فی نفسه جزئی از علوم شناختی نیست پلکه
دیدگاهی است که در تحقیقات شناختی نقش رو به فزاینده بازی میکند و موجب
شکلگیری مجدد بسیاری از نظرات درباره یادگیری و یاددهی شده است تاریخچه ساخت و
.سازگرایی به کارهای پیاژه و ویگوتسکی باز میگردد
پیاژه :پیاژه معنقد بود که انسان از کودکی تا بزرگسالی به تدریج ساختارهای پیچیده منطقی
را با ساختن ساختارها یکی پس از دیگری در نفس خود یاد می گیرند همچنین دریافت كه
منطق کودکان تا برداشت های آنها از پدیدههای اطراف ما باآنچه بزرگسالان از همان
پدیدهها برداشت میکنند بسیار متفاوت است همچنین تحقیقات پیاژه نشان داده که در واقع
دو نوع حقیقت وجود دارد یک حقیقت انتظارات بزرگسال از پدیده های واقعی است
ودیگری حقایق عینی هستند که توسط کودکان دیده میشود و با آنچه که بزرگسالان
صفحه 20:
* نظریه ویگوتسکی ee و ساز گرایی ونتیجه
Ss
نظریات روانشناس معروف روسی ویگوتسکی به ساخت و سازگرایی مدرن بسیار نزدیک
ای ی
Gulls as آن بادگیری رمای از میهد که داش أمور كار ار تطح وافعىة ليد
خویش و توسط قوه رشد بالقوه خود, در اثر راهنمایی یک بزرگسال یا مشارکت با
١ ممسسالان مستقدادر آر جوه ياد من كيرد كه مسئله رااحل كثر
دیدگاه ساخت سازه گرایی به معلم ها اجازه می دهد تا ببیند آنچه در کلاسهای درس هر
یک از آنها اتفاق میافتد کاملاً با یکدیگر متفاوت است وقتی برای کلاس آماده میشویم
تكته کلیدی این است که ببینیم دانش آموزان از آنچه که ما به آنها نشان مب دهیم چه
.برداشتی دارند نه اينکه چقدر از آنها را فرا میگیرد
صفحه 21:
جمع بندی پایانی
مشسله ذر الاجر وض oly orale) cee ie برا دن م ارياضنات iy
در دستور كار شوراى ملى معلمان رياضى آمريكا قرار كرفت كه مبناى نظرى نهفته در يس
آن ساخت و سازگرایی است و نه رفتارگرایی که بر تشکیل مفاهیم در ضمن دانشآموز
توسط خود او تاکید می گردد .روش تدریس از طریق کار در گروههای کوچک نیز بر اساس
کر عامل ای مکی کی و نظرات مشاه ال تدوی شده ست استفاد هار جيل
روشهایی به اتخاذ چنین رویکردهایی در نظامی که اهداف آموزشی آن کتابهای درسی
محتوای درسی آموزش معلمان ارزشیابی و دیگر عوامل دخیل در فرایند یاددهی یادگیری در
آن موم راساس دتگاههای رفتار ابران شكل كرفت ای ی هس را
.ها در حد شار باقی می مان و نی مایت اف آها ou دی دار می سود
صفحه 22:
:گردآورنده
مهدی اسداللهی
صفحه 23:
* نظریه داروین