کامپیوتر و IT و اینترنت

تاثیر IT در تامین بموقع زنجیره تامین

Tasire_IT_dar_tamine_be_moghee_zanjireye_tamin

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تاثیر IT در تامین بموقع زنجیره تامین”

تاثیر IT در تامین بموقع زنجیره تامین

اسلاید 1: بنام خدا سمينار: تاثيرIT درتامين بموقع زنجيره تامين درس : MIS پيشرفته استاد : دكتر حيدريه دانشجو : حميد مصباحيان دي ماه 90

اسلاید 2: زنجيره تامين ؟زنجيره تامين ، رشته به هم پيوسته از سازمانها ، تسهيلات ، وظايف و فعاليتهاست كه در امر توليد و تحويل محصول يا خدمت با يكديگر در ارتباطند .عناصر زنجيره تامين عبارتند از:تامين كنندگانتوليد كنندگانتوزيع كنندگانفروشندگان مشتريان

اسلاید 3: انواع جريان در زنجيره تامين:اطلاعاتمحصولاتوجوهمديريت زنجيره تامين:مجموعه اي ازروشهاي مورد استفاده براي يكپارچگي موثرو كاراي تامين كنندگان ، توليد كنندگان ، انبارها ، وفروشندگان ؛ به گونه ائيكه به منظور حداقل كردن هزينه هاي سيستم و تحقق نيازمنديهاي خدمات ، كالاها به مقدارصحيح در مكان مناسب و در زمان مطلوب توليد و توزيع گردند .

اسلاید 4: نيازمنديهاي مشتري در زنجيره تامين:Seven Right ( 7R ) Right product Right amount Right time Right place Right condition Right price With the Right information

اسلاید 5: اثرشلاق چرمي Bullwhip : The bullwhip effect is a phenomenon observed in supply chains wherein the demand variability increases as one moves upstream from retailers to distributors to manufacturers

اسلاید 6: حركت رو به بالا در زنجيره تامين (فعاليت بالا دست) موجب افزايش تغيير پذيري تقاضا مي گردد كه از آن تحت عنوان اثر شلاق چرمي(Bullwhip effect ) ياد مي گردد

اسلاید 7:

اسلاید 8: پارادايم هاي جديد زنجيره تامين:اتحاد استرتژيك : توافق دو سازمان كه تصميم به اشتراك گذاري منابع گرفته اند(3PL)Third-Party Logistics :استفاده از يك سازمان خارجي براي اجراي تمامي يا بخشي ازفعاليتهاي مديريت مواد و وظيفه توزيع محصولFourth-Party Logistics (4PL)مديريت وهدايت فعاليتهاي چندگانه 3PL خدمتدهي بعنوان يك هماهنگ كنندهPoint-of-sale (POS)مكاني كه كالاها به مشتريان فروخته مي شوند(پايانه فروش)

اسلاید 9: Quick response (QR)يك استراتژي صنعت خرده فروشي كه به منظور پاسخ گويي به تقاضاي مشتريان خرده فروشي ، از قوانين و تكنولوژي هاي تجاري براي كوتاه تر كردن چرخه زماني از تامين كنندگان تا فروشندگان استفاده مي نمايد.Continuous Replenishmentفروشندگان ، اطلاعات پايانه فروش ( POS ) را دريافت نموده وبه منظور حفظ سطح موجودي مورد توافق ، از آن در تداركمحموله هاي جديد استفاده مي نمايند

اسلاید 10: Vendor Managed Inventory (VMI)شيوه اي يكپارچه كه به موجب آن موجودي نزد توزيع كننده/خرده فروش (پائين دست) به توسط توليدكننده/فروشنده (بالادست) كنترل و مديريت مي شود.CPFRبرنامه ريزي، پيش بيني و تامين مشاركتيCollaborative planning , Forecasting and Replenishmentبه اشتراك گذاري پيش بيني و اطلاعات تجاري مربوطه در ميان شركاي تجاري در زنجيره تامين ،به منظور دستيابي به تامين خودكار محصول

اسلاید 11: Design for Logistics ( DFL )استفاده از طراحي محصول براي مواجهه باهزينه هاي لجستيكهزينه هاي اصلي زنجيره تامين : هزينه هاي حمل و نقل هزينه هاي موجودي هزينه هاي توزيع

اسلاید 12: تعريف فناوري اطلاعات:

اسلاید 13: نقش و اهميت اطلاعات در زنجيره تامين:مدیریت زنجیره تامین همزمان با گردش مواد در زنجیره ، گردش اطلاعات را نیز در بر می گیرد. ارتباط میان اجزا از نظر جریان اطلاعات دو طرفه می باشد.در یک زنجیره تامین اطلاعات با دو هدف زیر مورد استفاده قرار می گیرند: هماهنگ سازي فعالیتهاي مرتبط با تولید ، انبارداري ، مکان یابی و حمل و نقل پیش بینی وبرنامه ریزي به منظورتخمین تقاضاي آینده ونحوه پاسخگویی اطلاعاتاطلاعات دقیق و در دسترس و به هنگام منجر به هماهنگی در فعالیتهاي مختلف زنجیره تامین و همچنین برنامه ریزي دقیق و کارآمد درزمینه هاي مختلف از جمله برنامه ریزي تقاضا ، تولید ، خرید و برنامه ریزي احتیاجات مواد و حمل و نقل می گردد.

اسلاید 14: مشخصه هاي زنجيره تامين با رويکرد جريان طلاعات:1- پوشش گستردهاطلاعات در زنجیره تامین تمامی ارتباطات از تامین کننده ها ، تولید کنندگان به توزیع کنندگان و سپس خرده فروشان را پوشش می دهدجریان اطلاعات شامل دو جریان متفاوت عرضه و تقاضا می باشد.

اسلاید 15: 2- کانال هاي دستيابی بيشتر:از آنجا که کسب و کارها در زنجیره تامین بصورت یک رابطه همکاري و مجتمع و یکپارچه می باشند ، اطلاعات زنجیره تامین می بایست بر کانالهاي بسیاري حکمفرما باشد. اطلاعات تقاضا نه تنها سمت مشتري بلکه توزیع کنندگان و خرده فروشان را نیز شامل می شود.اطلاعات غرضه نیز از تامین کنندگان مختلفی می باشد.3- اطلاعات با کيفيت بالا:

اسلاید 16: كارخانه الكترونيك:يكي از عواملي كه زنجيره تامين الكترونيكي را اثربخش تر و بسيار كارآمدتر خواهد كرد كارخانه الكترونيك مي باشد.كارخانه الكترونيك (e-Factory ) يك اصطلاح تازه براي همه كنترلهاي الكترونيك ؛ خودكار سازي و دستگاه هاي هوشمند است كه در محيط كارخانه هاي امروزي به كار گرفته مي شود.از اين رو لازم است روندهايي كه كارخانه الكترونيك را بوجود مي آورندو نيز تاثيرات فناوري اطلاعات براجزاي بالا دستي و پايين دستي (فرآيند هاي خارجي ) و دروني (فرآيندهاي داخلي ) زنجيره تامين در جهت استقرار مديريت زنجيره تامين الكترونيكي مورد توجه قرار گيرد.طراحي دوباره فرآيندهاي زنجيره تامين بمنظوربهره گيري ازمزاياي تكنولوژي ؛ منافع زيادي را عايد سازمانهاي تشكيل دهنده زنجيره مي كند.اينترنت و فناوري اطلاعات به عنوان عنصر مركزي دركسب وكار وتجارت الكترونيك ؛همانند ساير جنبه هاي كسب و كار تاثير شگرفي نيز بر عمليات و كارخانه الكترونيك خواهد داشت.

اسلاید 17: بررسی اثرات فناوري اطلاعات بر زنجيره تامين :استفاده از فناوري اطلاعات پتانسیل توسعه شرکاي زنجیره تامین براي همکاري با یکدیگر جهت تحویل کارآمدتر محصولات به مصرف کنندگان را دارد. فناوري اطلاعات به شرکاي زنجیره تامین اجازه می دهد تا عملکردي به عنوان یک موجودیت واحد داشته باشند وموجب كاهش تحريف تقاضا در زنجيره تامين مي گردد .1- فناوري اطلاعات و همکاري اصطلاح مدیریت زنجیره تامین بیانگر وظیفه یکپارچه سازي واحد هاي سازمانی در طول یک زنجیره تامین و هماهنگ سازي جریان هاي مواد ، اطلاعات و مالی كه بعنوان دو ستون SCM به منظور بر آوردن تقاضاي مشتري و با هدف بهبود رقابت پذیري یک زنجیره تامین می باشد.

اسلاید 18: در بحث یکپارچه سازي ، موضوعاتی از قبیل انتخاب شرکاي مناسب جهت همکاري ، همکاري بین سازمانی و درون سازمان و بحث رهبري جهت همراستا شدن استراتژیهاي شرکاي درگیر بیان می گردد. در بحث هماهنگ سازي (همكاري – داخلي و خارجي ) جریاتهاي مختلف در زنجیره تامین ، یکی از موضوعاتی که بسیار حائز اهمیت است ، موضوع استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات است که این خود بیانگر اهمیت IT در مدیریت زنجیره نامین است.

اسلاید 19: لازم به ذکر است که همکاري هم معنی با فناوري اطلاعات نیست. بسیاري از شرکتها تصور می کنند با بکارگیري فناوري اطلاعات ، بطور خودکار هماهنگی نیز وجود دارد. درصورتیکه همکاري نتیجه تعاملات انسانی است که توسط فناوري اطلاعات پشتیبانی می گردد. در واقع فناوري اطلاعات مفهومی است که روابط همکاري در دو بعد داخلی و خارجی را ارتقاء می دهد. با توجه به تاثیر فناوري اطلاعات هم بر همکاري داخلی و هم بر همکاري خارجی ، می توان بیان نمود که فناوري اطلاعات بر کارآیی عملكرد سازمان نیز تاثیر بسزایی دارد.یکی از مزایایی که از طریق همکاري در زنجیره تامین بواسطه کاربرد فناوري اطلاعات و سیستم هاي اطلاعاتی در انتقال و توزیع اطلاعات حاصل می گردد ، تاثیر آن بر اثر شلاق چرمی است.شرکتها با مواجه شدن با چنین اثري و اعمال واکنش در برابر آن، در ابتدا با کمبود محصول روبرو شده و به ناچار براي تامین مجبور به افزایش سطح موجودي خود می باشند.واضح است که هر چه از سمت مشتري به سمت انتهاي زنجیره ( تامین کنندگان اولیه ) نزدیکتر شویم ، اثرات تغییرات تقاضا بیشتر وبیشتر می شود و با نوعی تحریف تقاضا مواجه می شویم. در واقع همانند یک شلاق چرمی که با ضربه اي اندك به ابتداي آن می توان نوسانی با دامنه زیاد در انتهاي آن ایجاد کرد.اثر شلاق چرمی نتایجی از قبیل افزایش ظرفیت تولیدي کارخانجات ، افزایش سطوح موجودي انبار ، افزایش نرخ کالاهاي معیوب ،افزایش هزینه هاي حمل و نقل ، افزایش هزینه هاي نیروي کار و از دست دادن مشتري را به همراه دارد. همکاري در زنجیره تامین بواسطه فناوري اطلاعات که باعث انتقال و توزیع دقیق اطلاعات می گردد باعث جلوگیري از پدید آمدن اثر شلاقی می گردد.

اسلاید 20: 2- فناوري اطلاعات و تاثيرآن در توسعه استرتژي هاي کسب و کار در زنجيره تامين :اطلاعات یک نقش بهینه و پیشرو در تمام عملیات زنجیره تامین برعهده دارد.توسعه فناوري اطلاعات روش هایی را که سازمانها از طریق مدیریت زنجیره تامین به مزیت رقابتی دست می یابند را تغییر داده است و سازمانها و شرکتهاي موفق همیشه فناوري اطلاعات را جهت توسعه استراتژیهاي کسب و کار خود بکارگرفته اند که تاثیر بسزایی نیز بر کل زنجیره تامین دارد.1-2) ايجاد روابط جديد با مشتريان جهت شناسايی هرچه بهتر نيازهاي مشتري و بازارفناوري اطلاعات به مدیران در یک زنجیره تامین کمک می کند تا بتوانند روابط جدیدي از طریق جریان اطلاعات و دانش با مشتریان وتامین کنندگان خود شکل دهند که این امر باعث ایجاد یک ارتباط اطلاعاتی یکپارچه و به هنگام در سراسر زنجیره تامین از تامین کننده تامشتري می گردد. اینترنت یک ابزار کارا جهت کسب اطلاعات در مورد نیازمندیهاي مشتري و بازار می باشد.

اسلاید 21: 2-2) توسعه و گسترش کارآمد کانال فروش و بازاريابیسازمانها می توانند از طریق فناوري اطلاعات کسب و کار مجازي راه اندازي نمایند و در نتیجه یک شبکه فروش مجازي نیز ایجاد نمایند.همچنین می توانند با استفاده از شرکتهاي موجود در اینترنت با توزیع کنندگان نیز همکاري نمایند و بدین ترتیب با انتقال قوي و موثراطلاعات ، کانال هاي فروش خود را توسعه می دهند.3-2) تغيير ترکيب زنجيره تامين و دستيابی به وحدت جريان کالا و لجستيکامروزه با کاربرد گسترده اینترنت ، تمایل بکارگیري محصول و خدمات ، روش جریان و گردش و کاربرد آنها را تغییر داده است به گونه اي که مرز بین محصول و خدمات بیشتر و بیشتر مبهم شده است. به عنوان مثال یکی از محصولاتی که شرکت 3C بفروش می رساند مودم می باشد. توسعه فناوري اطلاعات کاملا سبک فروش سنتی را تغییر داده است بدین ترتیب که زمانیکه مشتریان مودم می خرند ، به مجردآنکه محصول ارتقا یابد مشتریان می توانند آنرا مستقیما از طریق اینترنت خریداري نمایند که در این حال از زنجیره تامین سنتی فروش محصول خلاصی می یابند. در واقع با استفاده از فناوري اطلاعات مرز بین محصول و خدمات مبهم شده و به یک وحدت و پیوستگی رسیده است.

اسلاید 22: 4-2 ) بازسازي زنجيره ارزش بين شرکتها :بسیاري از شرکتها از ابزارهاي مدرن الکترونیکی جهت تبادل اطلاعات و رساندن خدمات به مشتریان استفاده کرده اند . همچنین ازبسیاري از منابع خارجی از طریق فعالیت برون سپاري استفاده نموده اند. بنابراین آنها می توانند فضاي پیشرفت شان را گسترش دهند ومنابع محدود خود را در جهت تمرکز بر توانمندیهاي اساسی خوذ بکار گیرند. در این حالت فناوري اطلاعات ، بازسازي زنجیره ارزش بین شرکتها را با شکوفا شدن تجارت الکترونیک و لجستیک طرف سوم آغاز می نماید. تولید کنندگان و خرده فروش ها شروع به بکارگیري خدمات لجستیمک طرف سوم می نمایند تا لجستیک را برون سپاري نماید. نهایتا تولید کننده ها ، خرده فروشان و ارائه دهندگان خدمات لجستیک طرف سوم یک زنجیره ارزش جدید را خواهند ساخت. امروزه رقابت در بازار از رقابت بین شرکتها به رقابت بین زنجیره هاي تامین و از رقابت بین محصولات به رقابت بین خدمات تغییر کرده است.فناوري اطلاعات یک ابزار مهم جهت بالا بردن قدرت رقابتی شرکتها و ارائه خمات بهتر به مشتریان می باشد.

اسلاید 23: 3- فناوري اطلاعات و تاثير آن بر مديريت زنجيره تامين بر اساس گردآوري مطالعات گذشتهتوسعه فناوري اطلاعات یک پشتیبان موثر براي مدیریت زنجیره تامین ارائه نموده است. سوالات زیادي در مورد چگونگی اثرگذاري فناوري اطلاعات برمدیریت زنجیره تامین و نیز چگونگی استفاده از فناوري اطلاعات درمدیریت زنجیره تامین مطرح است. بر اساس مطالعات انجام شده می توان آنها را درسه جنبه زیر جمع آوري نمود.1-3) قوي سازي توزيع و انتقال اطلاعات :قوي سازي توزیع و انتقال اطلاعات می تواند بطور موثري باعث بهبود مدیریت زنجیره تامین گردد.زمانیکه اعضاي یک زنجیره تامین فقطبر اساس اطلاعات اعضاي کناري در سطح پایین تر خود تصمیم گیري می نمایند ، سیستم دچار پدیده اي تحت عنوان بزرگنمایی تقاضا می گردد. علت همچین رخدادي ، نامعقول بودن تمامی اعضاي زنجیره نیست بلکه علت آن تصمیم گیري معقول و طبیعی در شرایطی است که اطلاعات واضح و دقیق نیستند. چنین اتفاقی تاثیر منفی بر تمام اعضاي زنجیره تامین خواهد داشت. براي جلوگیري از چنین رخدادي استفاده از فناوري اطلاعات جهت به اشتراك گذاري و انتقال دقیق اطلاعات و نیز کوتاه نمودن زمان تاخیر ، یک راهبرد مهم واساسی است.

اسلاید 24: 2-3) کمک به ايجاد مدل کامل و جامع تقاضاي مشتريان : مصرف کننده نهایی یک جز مهم از زنجیره تامین است. یکی از ابزارهاي مهم جهت ارزیابی مدیریت زنجیره تامین ، وضعیت پاسخگویی به تقاضاي مشتریان است. درك هر چه بهتر تقاضاي مشتریان در یک زنجیره تامین بسیار ضروري و اساس است.تقاضا یک پدیده تصادفی است و پاسخگویی به تقاضا ، نسبت به آن چیزي که ما فرض می کنیم آنچنان ایده آل نیست.بنابراین پیشبینی تقاضا در مسائل کنترل موجودي در زنجیره تامین ، انتخاب مدل هاي متفاوت بر اساس شرایط و موقعیت هاي مختلف وایجاد یک مدل تقاضاي مطلوب بسیار ضروري است. توسعه فناوري اطلاعات و در کنار آن استفاده از سیستم هاي اطلاعاتی و نیز سیستمهاي اطلاعاتی بین سازمانی می تواند به ایجاد یک مدل جامع و کارامد تقاضا کمک نماید. 3-3) افزايش سرعت در زنجيره تامين :یکی از مهمترین اهداف زنجیره تامین ، ارائه محصول درست ، به میزان درست ، با کیفیت مطلوب ، در زمان و مکان مناسب می باشد.پیشرفتهاي فناوري اطلاعات و سیستم هاي اطلاعات در راستاي نیل به این هدف به منظور بهبود هرچه بیشتر عملکرد زنجیره تامین ، گام بر می دارند.

اسلاید 25: کاربردهاي فناوري اطلاعات در مديريت زنجيره تامين :ایجاد و بکارگیري سیستم هاي اطلاعاتی نیازمند فناوري هاي اطلاعاتی متنوعی است. فناوري اطلاعات می تواند عملیات داخلی شرکتها ونیز همکاري بین آنها را در زنجیره تامین پشتیبانی نماید و استفاده موثر از این فناوري عامل کلیدي در موفقیت شرکت هاست.حوزه هاي اصلی مدیریت زنجیره تامین شامل طراحی محصولات و خدمات ، تولید ، بازاریابی و فروش ، ارائه خدمات به مشتري و لجستیک می باشد.فناوريهاي اطلاعات جهت پشتیبانی از زنجیره تامین را می توان در دو سطح مختلف طبقه بندي نمود.

اسلاید 26:

اسلاید 27: سطح اول :در سطح اول به تکنولوژیهاي کدهاي شناسایی ، شناسایی خودکار و جمع آوري داده ها ، تبادل داده الکترونی ؛ XML و اینترنت نگاهی خواهیم انداخت. 1- فناوري کدهاي شناسايی Technology of Identification Codesبا اعمال یک استاندارد رمزگذاري اطلاعات به سیستم هاي مدیریت زنجیره تامین ، جمع آوري خودکار اطلاعات در فعالیتهاي زنجیره تامین و تبادل داده ها و اشتراك منابع بین سیستم ها می توانندباعث ارتقا و بهبود عملکرد زنجیره تامین گردند.

اسلاید 28: 2- فناوري شناسايی خودکار و جمع آوري داده ها : ( A I C D )Automatic Identification and Capture Dateشناسایی خودکار و جمع آوري داده هاي در فرآیندهاي مرتبط با مدیریت زنجیره تامین می باشد.شناسایی خودکار و جمع آوري داده ها ، سرعت بالا و دقت در بکارگیري داده ها وکنترل به هنگام در حلقه هاي زنجیره تامین را ميسر می سازد. در حال حاضر تکنولوژي بار کد و تکنولوژي شناسایی با امواج رادیویی از معمولترین تکنولوژیهاي شناسایی خودکار و جمع آوري داده ها بشمار می روند. باركد یکی از مهمترین و سریعترین فناوري جمع آوري اطلاعات می باشد.تکنولوژیهاي ویرایش رمز ، طرح ریزي تبدیل رمز به شکل و تشخیص سریع همگی از تکنولوژیهاي لازم وبکارگرفته شده درفناوري بارکد بشمارمی روند. بارکد جایگزین ورود داده ها از طریق صفحه کلید است و باعث بهبود دقت جمع آوري داده ها می گردد.در زنجیره تامین با وجود سرعت بالا و حجم گسترده جریان مواد ، مشکلات گلوگاهی ورود و جمع آوري اطلاعات توسط تکنولوژي بارکد رفع می گردد.

اسلاید 29: سیستم شناسایی با امواج رادیویی(RFID) Radio Frequency Identification (RFID) یک تگ کوچک است که شامل یک تراشه کوچک و آنتن می باشد. فناوري RFID اين قابلیت را دارد که تمامی اعضاي زنجیره تامین شامل تولید کننده ها ، مراکز توزیع و خرده فروشها را قادر می سازد تا بطور آنی به اطلاعات یک محصول خاص دسترسی پیدا کنند.کاربرد RFID در شناسایی یکباره صد ها و هزاران کالا به صنایع این فرصت را می دهد که کالاي خود را از تولید کننده تا انبار کالا و پس از خروج از انبار تا رسیدن به دست مشتري کنترل نماید که این خود می تواند با کاهش اثر شلاق چرمی باعث یکپارچگی زنجیره تامین گردد.از دیگر کاربردهاي RFID می توان به کنترل ورود و خروج وسایط نقلیه ، انبارداري و مدیریت کالا ، امور خرده فروشی و تهیه گزارش هاي مختلف از قبیل گزارش کنترل گارانتی ، گزارش مدت زمان باقیمانده از گارانتی کالا ها ، ارزش بیمه اي کالا ، استهلاك ، موجودي فعلی و ... اشاره نمود.

اسلاید 30: 3- تبادل داده هاي الکترونيکی (EDI) Electronic Data Interchangeفناوري تبادل داده هاي الکترونیکی یک روش انتقال و تبادل داده بین بنگاه هاي مختلف جهت بهبود کارآیی فعالیتهاي کسب و کار براساس داده هاي استاندارد ازطریق شبکه هاي كامپیوتري می باشد. تبادل داده هاي الکترونیکی یک تکنولوژي ضروري در زمینه بازپرسازي بویژه در متد هاي پاسخگویی سریع QR(Quick Response ) ؛ پاسخگویی کارامد مصرف کننده ECR) Efficient Customer Response ) می باشد.در واقع EDI عبارتست از، تبادل الکترونیکی اسناد تجاري از قبیل سفارش خرید ، فاکتور و ... بین شرکتها بر اساس استاندارد ها و با فرمت مشخص که بر پایه این استاندارد ها بنا شده است. استفاده از EDI جهت تبادل اطلاعات علاوه بر اینکه موجب انتقال اطلاعات با صحت و دقت بیشتري می شود ، بلکه فرآیند تبدیل اطلاعات را به منظور انتقال اطلاعات بین اعضا حذف می نماید. تبادل الکترونیکی داده ها علاوه بر اینکه کنترل کاملی بر تبادل اطلاعات دارد باعث می شود که فرآیندهاي داخلی شرکتها با نظم بشتري دنبال شوند.

اسلاید 31: 4- فناوري Extensible Markup Language : XMLاین تکنولوژي امکان ایجاد یک ساختار معنی دار و مفهومی از اطلاعات و خدمات را که بشر و کامپیوتر توانایی درك آنرا دارند ، فراهم میسازد . این تکنولوژي یک راه حل بسیار ساده را جهت انتقال اطلاعات بین تولید کنندگان ، مصرف کننده ها ، نمایندگی هاي فروش ، توزیع و تامین کنندگان فراهم می آورد. EDI و XMLدر آینده نزدیک در سیستم هاي هیبریدي ادغام شده تا بتوانند نیاز شرکتها را در زنجیره تامین برآورده سازند . XML/EDIدر مقایسه با EDI سنتی ،علاوه بر اینکه از دیدگاه پیاده سازي بسیار ساده است ، بلکه از لحاظ هزینه نیز براي شرکتهاي کوچک و متوسط مقرون به صرفه تر خواهد بود.5- فناوري اينترنت :توسعه فناوري هاي اینترنتی یک ابزار ارزان ، سریع و نسبتا مطمئن براي اعضاء زنجیره تامین جهت اشتراك و تبادل اطلاعات ارائه می کند.اینترنت و اینترانت ، توزیع اطلاعات با هزینه پایین تر و به موقع و راحت را براي تمامی اعضاء زنجیره فراهم می آورند که این خودباعث بهبود کارآیی عملکرد زنجیره می گردد. در ضمن با توسعه و بلوغ فناوري اینترنت بی سیم ، اعضاي زنجیره تامین دیگر محدود به فضاي تجاري خویش نیستند.

اسلاید 32: سطح دومدر سطح دوم ، نگاهی خواهیم انداخت به سیستم هاي اطلاعاتی و نرم افزارهاي کاربردي متنوعی که جهت پشتیبانی از تولید و دیگرزمینه هاي مدیریتی بر پایه زیر ساختهاي فناوري اطلاعات طراحی شدده اند. واضح است زمانی که سیستم هاي اطلاعاتی بطور یکپارچه استفاده شوند و کاربردي گردند ، تنها به عنوان یک راه حل فنی مد نظر نمی باشند ، بلکه به عنوان جزئی از تفکرات مدیریتی باید در نظر گرفته شوند.1- سيستم نقطه فروش (POS) Point of saleسیستم نقطه فروش ، شکل پیشرفته صندوق پول شمار در نیمه اول قرن بیستم می باشد. این سیستم در خرید مستقیم کالا ، اطلاعات را بازیابی می نماید و سپس از طریق شبکه هاي ارتباطی و سیستم هاي کامپیوتري ، این اطلاعات به منبع معتبر جهت تحلیل و ارزیابی براي بالا بردن کارآیی عملیاتی پردازش ها ارسال می گردد.در واقع ترکیبی از نرم افزار و سخت افزار است که اطلاعات مربوط به خرید مشتریان را ذخیره می کند و امکان پرداخت را فراهم می سازدو در ضمن سطوح موجودي را تعدیل می نماید.

اسلاید 33: 2- سيستم سفارش خودکار الکترونيکی (EOS) Electronic Automatic Ordering Systemسیستم سفارش خودکار الکترونیکی در برگیرنده شبکه هاي ارتباطی((Internet و یا VAN))(Value Added Network) و تجهیزات پایانه اي آنلاین جهت انجام سفارشات و تبادل اطلاعات سفارش می باشد. در مقایسه با روش هاي سنتی در این زمینه ، سیستمEOS می تواند مدت زمان دریافت سفارش تا ارسال آن را کاهش دهد و همچنین کارآیی مدیریت موجودي را بهبود بخشد. تولید کنندگان ، عمده فروشان و خرده فروشان ازطریق تحلیل اطلاعات سفارش ، می توانند در مورد کالا هایی که فروش بیشتري نسبت به دیگر کالا ها دارند به داوري بپردازند که این به تعدیل طرح هاي تولید و فروش و بازاریابی کمک می کند.3- سيستم هاي CAD/CAPP/CAE/CAMComputer-Aided Design Computer-Aided Process Planning Computer Aided Engineering Computer-Aided Manufacturingاین سیستم ها اساسا براي طراحی محصولات و تولید آنها استفاده می شود. با توسعه مدیریت داده هاي محصول Product Data Management(PDM) جهت ایجادیکپارچگی اطلاعات بین CAMوCAE ، CAPP،CADو نیز تبادل صحیح و سریع داده ها بین شرکت هاي یک زنجیره تامین ، چرخه توسعه محصول سریعتر شده و هزینه نیز کاهش می یابد.

اسلاید 34: 4- سيستم هاي ERP/MRPII/ JITاین سیستم ها اساسا در کنترل تولید و موجودي مورد استفاده قرار می گیرند . البته دامنه ERP بسیار وسیع است و بر سفارشات ، زمان بندیهاي تولید ، خرید مواد خام و موجودي محصولات ساخته شده نظارت دارد . در واقع ERPسعی دارد تا عملکرد همه واحدهاي شرکت رادر یک سیستم کامپیوتري یکپارچه نموده و نیازهاي مختلف خاص هرواحد را پاسخ گوید. که البته این ادعاي بزرگی است . می توان گفت یک سیستم کامل ERP شامل مدیریت بازرگانی ، تولید ، فروش ، بازاریابی ، توزیع ، حسابداري مالی ، مدیریت منابع انسانی ، مدیریت پروژه ، مدیریت انبار ، تعمیر و نگهداري و حمل و نقل می باشد. ERP یک راه حل سیستمی مبتنی بر فناوري اطلاعات است که منابع سازمان را توسط یک سیستم به هم پیوسته با دقت ، سرعت وکیفیت براي برنامه ریزي در کنترل مدیران قرار می دهد. ERP کامل کنندة ارتباط مدیریت زنجیرة تامین (SCM) و مدیریت ارتباط با مشتري(CRM) است.

اسلاید 35: 5- مديريت ارتباط با مشتري(CRM)سیستم هاي مدیریت ارتباط با مشتري بسیاري از وظایف و فعالیت هاي مرتبط با سرویس دهی به مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید راخودکار می سازد. این سیستمها به رد یابی الگوهاي خرید و سابقه مشتریان پرداخته و با یکپارچه سازي داده هاي مرتبط به مشتریان با واحدهاي فروش و سرویس دهی ، امکان دسترسی سریعتر به این داده ها و در نتیجه پاسخگویی سریعتر و دقیقتر به درخواست هاي مشتریان را فراهم می آورد. CRM همچنین می تواند باعث افزایش رضایتمندي مشتریان و نگهداري و حفظ آنها و تاثیر مثبت بر آنها گردد.6- سيستم هاي خبره (ES) Expert Systemsاین سیستمها بهطور کلی برنامههایی هستند که قادرند همانند انسان مسایل خاصی را استدلال کنند. این سیستمها براي استدلال، ازالگوهاي منطقی خاصی استفاده میکنند که مشابه همان کاري است که انسان در زمان حل یک مسئله عمل میکند.

اسلاید 36: 7- تجارت الکترونيک (E-Commerce)تجارت الکترونیک شامل تبادل داده هاي الکترونیکی EDI ؛ ابزار هاي الکترونیکی پرداخت ، سیستم هاي الکترونیکی سفارش ، پست الکترونیکی ، اینترنت ، سیستم خبرنامه و اطلاعیه هاي الکترونیکی و... می باشد. در بحث مدیریت زنجیره تامین تجارت الکترونیک بطورکلی به دو نوع بین بنگاهی( B2B ) Business to Business و( B2C ) بنگاه – مصرف کننده Business to consumer تقسیم می شود.

اسلاید 37: عوامل موثر در اتخاذ(پذيرش) فناوري اطلاعات در زنجيره تامين :1- وسعت سازمان :مطالعات نشان داده است که سازمانهایی که وسعت بیشتري دارند به لحاظ داشتن منابع مالی تمایل بیشتري به پذیرش فناوري اطلاعاتدارند و در این راستا ریسک مرتبط با این مهم را بیشتر پذیرا هستند. بنابراین یک همبستگی مثبت و معنی داري بین وسعت یا اندازه سازمان و اتخاذ فناوري اطلاعات وجود دارد.2- ميزان موفقيت سازمان :مطالعات همچنین نشان داده است که عملکرد هاي موفقیت آمیز گذشته در مقابل تغییر استراتژي تمایل به ثبات دارند تا تغییر . بنابراین احتمال انجام یک در تغییر در سازمانهایی که در سالهاي گذشته داراي عملکرد بهتري بوده اند ، بسیار کم است . در واقع سازمانهایی که عملکرد ضعیف تري دارند ، نسبت به سازمانهاي که عملکرد بهتري دارند ، سعی می کنند استراتژي خود را بر مبناي پذیرش فناوري اطلاعات بنا کنند . بنابراین سازمان هاي موفق انگیزه کمتري براي پذیرش فناوریهاي زنجیره تامین دارند.

اسلاید 38: 3- تاثير شرکاي موجود در زنجيره : فشار وارده از طرف شرکاي موجود در زنجیره تامین می تواند بر پذیرش فناوري اطلاعات موثر باشد. به عنوان مثال زمانی که می نماید و در اتخاذ این تکنولوژي پیش قدم می شود ، باعث اعمال فشار بر شرکتهاي دیگر شده و نظر EDI یک شرکت شروع به اجراي آنها را در این مورد جلب می نماید. بنابراین شرکتهاي دیگر براي اینکه بتوانند داده هاي خود را با فرمت داده هاي استاندارد شده تطبیق دهند و همچنین به منظور توسعه هماهنگی در داخل سازمان و بین سازمانها در زنجیره تامین مجبور هستند که تکنولوژي جدید را بپذیرند. شرکتهاي دیگر براي اینکه بتوانند داده هاي خود را با فرمت داده هاي استاندارد شده تطبیق دهند و همچنین به منظور توسعه و هماهنگی در داخل و بین سازمان ها درزنجیره تامین مجبور هستند که تکنولوژي جدید را بپذیرند.4- عدم اطمينان :همانطور که قبلا هم ذکر شد عدم اطمینان در مدیریت زنجیره تامین از مهمترین موضوعات است که عامل اصلی بوجود آورنده آن ، عدم وجود اطلاعات درست و کاملی براي تصمیم گیري است. فناوري هاي اطلاعاتی پیشرقته که در داخل سازمان ها یا بین اعضاي زنجیره تامین بصورت یکپارچه در آمده اند ، امکان به اشتراك گذاشتن سریع تر و صحیح تر اطلاعات را فراهم ساخته اند بنابراین احتمال اتخاذ و پذیرش فناوري اطلاعات در سازمان هایی که با عدم اطمینان بیشتري مواجه اند ، بیشتر است و عکس این قضیه در سازمانهایی است که از شرایط عملیاتی و محیطی نسبتا پایدار و با ثباتی برخوردارند.

اسلاید 39: 5- حمايت مديريت ارشد : نقش مدیریت ارشد سازمان در اجرا و بکار گیري فناوري اطلاعات در سازمانها بسیار حائز اهمیت است. حمایت مدیریت ارشد سازمان می تواند تاثیر مثبتی بر پذیرش فناوري اطلاعات در سازمانها در یک زنجیره تامین داشته باشد.

اسلاید 40: چابكي زنجيره تامين :مفهوم چابکی از دو عامل اصلی تشکیل شده است؛ پاسخگویی به تغییرات (پیش بینی شده یا غیرمنتظره) به صورتی مناسب و در زمان مناسب، بهره برداري از این تغییرات وتبدیل نمودن آنها به فرصت . به این ترتیب، چابکی، پاسخی در سطح کل بنگاه به محیط متغیر و بسیار رقابتی است که از چهار اصل اساسی پیروي می نماید: اغناي مشتري، کنترل تغییر و عدم قطعیت، بالا بردن توانایی منابع انسانی و مشارکت براي رقا بتاز نظر لو و دیگران توانایی پاسخگویی سریع به تغییرات بازار چابکی خوانده م ی شود، که بعنوان جزء کلیدي درموفقیت و بقاي بنگاه ها در بازار تعریف شده است 4. سوافورد و دیگران چابکی زنجیره تأمین را قابلیت زنجیره تأمین در انطباق یا پاسخگویی سریع به محیط متغیر بازار تعریف نموده اند. چارچوب در نظر گرفته شده توسط سوافورد و دیگران، رویکردي فرآیند محور، نسبت به زنجیره تأمین سازمان دارد که از سه فرآیند کلیدي منبع یابی/تدارکات، ساخت وتوزیع/ لجستیک تشکیل شده است. کریستوفر معتقد است که یک زنجیره تأمین چابک باید ویژگی هاي متمای ز کننده اي را دارا باشد، این ویژگ ی ها را م ی توان در شکل ( 1(مشاهده نمود . لین و دیگران با بررسی ادبیات زنجیره تأمین چابک مدل مفهومی ارائه شده در شکل ( 2) را پیشنهاد نموده اند.

اسلاید 41:

اسلاید 42:

اسلاید 43: به این ترتیب چابکی را می توان مفهومی مدیریتی در رابطه با پاسخگویی به بازارهاي متلاطم و پویا و تقاضاهاي مشتریان توصیف نمود. در واقع، چابکی نه تنها در رابطه با پاسخگویی به مشتري است که با بهر ه برداري و کسب مزیت از تغییرات، نیز مرتبط می باشد. براي پاسخگویی شرکت ها باید در چندین حوزه مثل، توسعه محصول، ساخت و لجستیک داراي قابلیت هاي منعطف باشند. زنجیره تأمین چابک شامل شرکت هایی می شود که از نظر قانونی از یکدیگر جداهستند ولی از نظر عملیاتی به یکدیگر وابسته اند. از جمله این شرکت ها، تأمین کنندگان،طراحان، تولیدکنندگان و مراکز توزیع را می توان نام برد. این شرکتها توسط جریان رو به جلوي مواد و جریان بازخوردي اطلاعات به یکدیگر پیوند می یابند؛ زنجیره تأمین چابک بر ارتقاي انطباق پذیري وانعطاف پذیري تأکید دارد و داراي قابلیت پاسخگویی وعکس العمل سریع و موثر به بازارهاي متغیر است . زنجیره تأمین چابک ساختار سازمانی خطی سنتی را کنار می گذارد و با استفاده از تکنولوژي شبکه اي، گروهی از بنگا ه ها را شکل میدهد. با این کار فاصله زمانی تحویل به بازار کاهش می یابد. چا بکی زنجیره تأمین سازمان امکان ایجاد موقعیتی رقابتی تر براي بنگاه را بوجود می آورد و از همین روآن را قادر می سازد با سرعت بیشتر و اثربخش تر به تغییرات بازار و سایر عدم قطعیت ها واکنش نشان دهد. بعلاوه، بنگاه هایی که داراي فرآیندهاي زنجیره تأمین چابک هستند نسبت به بازار حساس تر بوده، قابلیت بیشتري براي همساز کردن عرضه با تقاضا دارند وقادر به رسیدن به چرخه هاي زمانی کوتا هتري نیز می باشند. با در نظر داشتن این امر که چابکی در زنجیره تأمین سازمان مستقیماً بر تولید محصولاتی نوآورانه و تحویل آنها به مشتریان اثر می گذارد، می توان به این نتیجه رسید که چابکی زنجیره تأمین عاملی حیاتی است که بر رقابت پذیري کل مؤثر می باشد .

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید