تاریخ تحلیلی اسلام، دکتر نصیری بخش دوم
اسلاید 1: بنام خداتاریخ تحلیلی صدر اسلام
اسلاید 2: مدرسمحمد سرگل زائیتخصص: دکترای الهیات ادیان و عرفانسوابق تدریس: دانشگاه های آزاد،علمی کاربردی و مراکز آموزش عقیدتی وزارت دفاع از سال 1381 @mana_marefat091220381792
اسلاید 3: منبع درسیتاریخ تحلیلی صدر اسلام، ویراست دوممحمد نصیرینشر معارفچاپ 59قم13973
اسلاید 4: فصل سومتاریخ پیامبر( ولادت ، بعثت و دعوت )
اسلاید 5: 5کودکی ونوجوانی: تولد : هفدهمین روز ربیع الاول سال 570 میلادی (عام الفیل)سؤال : زندگی پیامبر را از کودکی تا بعثت را برر سی کنید ؟سؤال : محمد f را ، معرفی یا نسب شناسی کنید ؟
اسلاید 6: کودکی و نوجوانیَ محمد صَ1-تولد در سال 570 میلادی از آمنه و عبدالله.2-رحلت پدر قبل از تولد و ارتحال مادر در حدود شش سالگی3-سپرده شدن به دایگی حلیمه سعدیه.4-رحلت عبدالمطلب در هشت سالگی و سرپرستی عمویش ابوطالب و فاطمه بنت اسد.5-شبانی و تجارت در دوران نوجوانی و جوانی.
اسلاید 7: دوران جوانی پیامبر ص1- اشتهار به امانت داری :امین به فردی امانتدار ، راستگو ،با وقار، خوش خلق ، کریم و شرافتمند گفته می شود؛ حوادث سالهای نوجوانی و جوانی پیامب ص سبب شد او را لقب امین دهند .مانند عدم حضور در آداب و رسوم جاهلی مثل قمار ، شراب ، مجالس خوشگذرانی و ...7
اسلاید 8: 2- شرکت در پیمان جوانمردی و نیکوکاری(حلف الفضول ):در گذشته میان جرهمی ها(بر وزن قلزم) پیمانی وجود داشت و اساس آن دفاع از حقوق افتادگان بود ،بنیان گذاران پیمان کسانی بودند که نام های همه از ماده ی فضل مشتق بوده است . فضل ابن فضاله ، فضل ابن حارث ، فضل ابن وداعه ، به این جهت این پیمان را پیمان فضول گویند . محمد ص 20 سال پیش از بعثت وارد این پیمان شد .
اسلاید 9: 3 -نصب حجر الاسود :در 25 سالگی در رویداد تعمیر کعبه در میان مردمی متعصب با خردمندی داوری کرد و ضمن احترام به همه ی قبایل حجر الاسود را به جای خود بازگرداند. 9
اسلاید 10: 4- خلوت گزینی یا تحنّث : یعنی گرایش به خلوت و انزوا در پیامبر فزونی یافت ، هر روز که می گذشت ناسازگاری محیط و فاصله ی روحی شان با مردم بیشتر می شد و خلوت و اندیشه به شکلی اسرار آمیز زندگی اش را فرا گرفت ، لذا در طول سال بارها به کوههای اطراف مکه و غار حرا می شتافت .
اسلاید 11: این امر در ماه رمضان به اوج می رسید ، کسی چه می داند که پیامبرص در این دوران به چه می اندیشید ، در هر صورت نجات جامعه از اسارت شرک ، آرمان آن جناب در ایام تحنّث بود .
اسلاید 12: ازدواج با خدیجه سدر 25 سالگی با حضرت خدیجه س دختر خویلد که از زنان ممتاز جزیره العرب و بانوئی فهیم و ثروتمند بود با پیشنهاد خود خدیجه ازدواج کرد.حسن خلق، امانت داری ،پاکدامنی،شرافت خانوادگی و نجابت محمد ص و..انگیزه ازداواج او با پیمبر ص بود.
اسلاید 13: زندگی با حضرت خدیجه صپیامبر اسلام بیش از 25 سال از عمر خود را با خدیجه که ملکه ی قریش بود سپری کرد ، خدیجه خود را کنیز محمد می خواند، رفتار آن حضرت در جلب رضایت خدیجه و بخشیدن اموالش به تهی دستان ، بی توجهی به ثروت اندوزی ، آزاد کردن زید ابن حارثه از قید بردگی و ارج نهادن به او مشعلی بود که به زودی خدیجه را از دهلیز وجود محمد عبور داد . و به روشنایی خیره کننده قلبش رساند ٰ13
اسلاید 14: از این پس خدیجه دیگر تنها بانوی خانه ی محمد ص نبود بلکه همراز ، همدم ، همدل و رفیق راهش به شمار می آمد . با او خدایش را می یافت و با رنج ، صداقت و پاکدلی اش را و در قالب این رنج ها بود که مقامی بالاتر از مریم س و زنان برجسته ی تاریخ یافت .
اسلاید 15: آغاز رسالت27 رجب در حالی که محمد عالی ترین مراحل کمال انسانی و عقلانی را در 40 سالگی پشت سر می گذاشت ، در نیمه شبی که آرامشی روحانی وجودش را فرا گرفته بود و جهان طبیعت نیز همراه او دست نیاز به سوی خالق یکتا گشوده بود ، صحیفه ای نورانی در مقابل روح پاک و چشمان او گشوده شد . محتوای آن فرمان رسالت بود و با امر به خواندن ، بدو ابلاغ می شد . 15
اسلاید 16: امین وحی او را ندا می داد : بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ . اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ (1) خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ (2) اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ (3) الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ(4) پس از آنکه صدای جبرئیل در جانش طنین انداخت و به او گفت: که چگونه انسان به امر خداوند از کوچکترین ذرّات ،پا به عالم وجود گذاشته و با دانشی که خداوند به واسطه ی قلم به او کرامت فرموده به منزلتی والا رسیده است .
اسلاید 17: در چگونگی نزول وحی برای پیامر اسلام ( افسانه اولین وحی) چرا این افسانه در ست نمی باشد :1- تولد روایت کننده (عایشه) در سال چهارم بعثت می باشد ، به نظر نمی آید که خود از پیامبر شنیده باشد. 2- خدا و فرشته وحی می دانستند که پیامبر قدرت خواندن نداشته است.3- تکان پیامبر از سوی فرشته وحی برای یاد گیری امری غیر قبول است چون تعلیم امر ذهنی است ... و از طرف دیگر اراده خدا کافی بود.4- باتوجه به آمادگی پیامبر در دریافت وحی غافلگیر شدن او معنی ندارد .17
اسلاید 18: 5- چگونه ممکن است اطلاعات بانو خدیجه بیشتر از پیامبر باشد وبا مشاهده ترس و لرز حضرت اورا دلداری دهد .6- چگونه ممکن است پیامبر برای هدایت مردم مبعوث شده باشد و خود نداند ... و پیک الهی را نشناسد ونیازمند تأیید پیر مردی نابینای مسیحی (ورقه بن نوفل) باشد .
اسلاید 19: 7- این تردید ها با آیات قرآن نمی سازد : مَا كَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَى(نجم 53 آیه 11) 8- در کیفیت نزول آیات قرآن فرشته وحی با کسی درگیر نمی شود . 9- این گزارش با گزارشات نظیر جابر بن عبدلله ، عبدالله بن عباس ،عمروبن شرحبیل و ... ساز گاری ندارد
اسلاید 20: نخستین ایمان آورندگان1: علی (ع)2 : خدیجه (ع)3 : زید ابن حارثه 4 : زینب ، رقیه و امّ کلثوم ( دختران پیامبر )5 : ابوبکر ، بلال ، یاسر ، سمیّه ، مقداد ، ابوذر ، زبیر ابن عوام ، عثمان ، طلحه ، عبدالرحمن ابن عوف ، مصعب ابن عمیر و سعد ابن وقّاص
اسلاید 21: مراحل دعوت اسلامی توسط پیامبر صالف : مرحله ی پنهانی و علت آن نبودن زمینه برای دعوت در میان مردم ، تربیت هسته ی اصلی تبلیغ ، ایجاد زمینه برای اعلام آشکار ؛ در این مدت قریش از ادعای پیامبر خبر داشت و وقتی او را در معابر می دیدند ، می گفتند جوان عبد المطلب از آسمان سخن می گوید . ولی از محتوای دعوت پیامبر خبر چندانی نداشتندوبه همین دلیل واکنشی نسبت به آن حضرت نشان نمی دادند21
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.