تاریخ تعلیم و تربیت مسیحی غرب
اسلاید 1: به نام آفریدگار هستی
اسلاید 2: سال 1392 بر شما همکارن گرامی و استاد ارجمند تبریک عرض می نمایمسال 1392 بر شما همکاران گرامی و استاد ارجمند تبریک عرض می نمایم .سال حماسه ی اقتصادی و حماسه ی سیاسی
اسلاید 3: سال 1392 خورشيدى برابر با سالِ : 7035 ميترايى آريايى و 3751 زرتشتى و 2572 شاهنشاهى را شاد باش ميگويم هرچند از هجرت 1392 سال ميگذرد ولى سرزمين آريايىِ من : 5643 سال قبل از آن نوروز را جشن ميگرفت آرى پيشينهِ سرزمين من بسى بيشتر از 1392 سال است.
اسلاید 4: تاریخ تعلیم و تربیت مسیحی غرب
اسلاید 5:
اسلاید 6: در بررسی تاریخ آموزش و پرورش مسیح چهار دوره متمایز را می توان تشخیص داد : دوره ی اول با ظهور حضرت مسیح اغاز می شود وتا اواسط صده ی چارم بعد از میلاد ادامه میابد ! دوره دوم از اول قرن چهارم با فعالیت های تئولوژیک سنت اکوسین و رواج صومعه ها شروع شده و تا قرن دوازدهم به طول می انجامددوره سوم از قرن دوازدهم با پیدایش سنت توماس و رواج فلسفه اسکولاستیک اغاز میشود و تا قرن شانزدهم ادامه دارد .دوره چهارم از اوایل قرن شانزدهم با نهضت اصلاح مذهبی تا اواسط قرن هجدهم ادامه دارد . نکته : پس ازاین دوره نقش کلیسا و مسیحیت در تعلیم و تربیت محدودتر می شود!!!!!
اسلاید 7: مساله تعلیم و تربیت بزرگترین مساله جوامع بشری است. به طوری که ممالک مترقی، ترقی و تعالی خود را مرهون داشتن آموزش و پرورش پیشرفته میدانند و ممالک عقب مانده نیز به این دلیل عقب افتادهاند که فعالیت دستگاه تربیتی آنان ضعیف و هماهنگ با دیگر دستگاهها نبوده است. درباره مساله تعلیم و تربیت، دانشمندان و فلاسفه بزرگ نظریههای مهمی ارائه کردهاند. یکی از این فلاسفه ایمانوئل کانت، اندیشمند سده ۱۸ است. کانت متدین به دین مسیح بود و از کودکی با تعلیمات اخلاقی این دین پرورده شد و به وجوب حسن عمل اعتقاد راسخ داشت.
اسلاید 8: در جهان دو کار مهم در پیش روی بشر قرار دارد که یکی از آنها تعلیم و تربیت است و دومی حکومت .به نظر وی :
اسلاید 9: او توضیح میدهد، دومی هم که حکومت باشد در حقیقت نوعی آموزش و تعلیم و تربیت مردم است.حاکم از مردم کارهایی را میخواهد که انجام دهند و بعکس از کارهایی ایشان را نهی میکند، پس تعلیم و تربیت اساسیترین کار در زیر آسمان است. او برای این دو موضوع (سیاست مداری و تربیت فرزند) راههایی را پیشنهاد کرده که اگر اعمال شوند، موفقیتآمیز خواهند بود. در این نوشتار تلاش شده برخی نکات مهم درباره تعلیم و تربیت از دیدگاه کانت مورد بررسی قرار گیرد.
اسلاید 10: کانت مانند دیگر فلاسفه،تعلیم و تربیت را مختص به حیوانات ذی شعور میداند و از آنجا که انسان به لحاظ داشتن عقل و وجدان در مرتبه بالاتر نسبت به دیگر حیوانات قرار دارد، بنابراین تنها موجودی است که میتواند مورد تعلیم قرار گیرد، دانشهای مختلف را بیاموزد و آنها را به دیگران تعلیم دهد و نیز میتواند مستقیم یا غیرمستقیم تحت تربیت قرار گیرد. اما نکته مهم این است که تعلیم و تربیت انسان باید همواره در مسیر کمالی که در نهایت باید طی کند، قرار گیرد .
اسلاید 11: از نظر کانت :انسان موجودی است دارای استعدادها و توانمندی هایی که امکان رشد آنها کاملاً فراهم است .
اسلاید 12: از آنجا که انسان دارای جسم، ذهن، اخلاق و حیطه عمل است، پس باید در این ابعاد اقدام به تربیت وی کرد و چون نمود آشکار این امور از ابتدای کودکی در وجود او تحقق دارد پس پرداختن به تربیت آن کاری منطقی و بلکه لازم و ضروری است.
اسلاید 13: مراحل تعلیم و تربیت:آموزشپرستاریپرورش
اسلاید 14: کانت از میان این مراحل، مرحله پرورش را از ۲ مرحله دیگر مهمتر میداند و قائل است که تعلیم و تربیت اصلی انسان در مرحله پرورش صورت میگیرد .حال به شرح برخی از ویژ گیهای این ۳ مرحله میپردازیم:
اسلاید 15: این مرحله که چند سال اولیه زندگی هر فردی را در بر میگیرد، بر خصیصه ماندن و زنده بودن انسان تأکید ویژه دارد. به نظر کانت شکی نیست که «در وهله اول انسان باید بماند و حیات داشته باشد تا بتواند مورد پرورش و آموزش قرار گیرد». در این مرحله انسان مانند بچهای است که باید تحت پرستاری ویژه قرار گیرد، یعنی بتواند تحت تعلیم و تربیت صحیح به حیات خویش ادامه دهد.مرحله پرستاری
اسلاید 16: مرحله پرورش1 تا 8 سالگی8 تا 16 سالگی
اسلاید 17: در مرحله اول (1 تا 8 سالگی) باید امر و نهی کرد و اطاعت از این امر و نهی را از اطفال خواست. منظور کانت از امر و نهی در اینجا، امر و نهی ماشینی است، به این معنا که طفل باید تابع باشد و مانند ماشینی که وقتی به دکمه آن فشار میآوریم، فلان کار را انجام میدهد و چون و چرا نکند . کانت بارها بر این نکته تأکید دارد که به تناسب رشد ذهنی و عقلانی و گسترش توانایی کودک در درک مفاهیم، امکان توسعه و تعمیق اخلاق از مظاهر محسوس آن به فرازهای متعالی تر وجود دارد. به همین دلیل، مراحل رشد اخلاقی را کاملاً منوط به رشد موازی درک عقلانی و شناختی کودک کرده است. کانت در این باره میگوید: «اگر تعلیم و تربیت کودکان نسبتبه دین مورد بررسی قرار گیرد، نخستین پرسشی که پیش میآید این است که آیا میتوان مفاهیم دینی را با خردسالان در میان گذاشت.»
اسلاید 18: در این رویکرد گویی تأثیر همهجانبه مفاهیمی که به عنوان واسطه در روند تربیت تلقی شدهاند، منحصر به تأثیر شناختی است. هرچند این رویکرد در مورد بسیاری از مقولههای تربیتی غیرقابل اجتناب است، اما افراط در آن دامنگیر بسیاری از مفاهیم تربیتیای میشود که کارکرد عاطفی آنها به مراتب بیشتر از تأثیر شناختی آنهاست.کانت هرگز توجهی به کارکرد عاطفی بسیاری از مفاهیم دینی از جمله خدا در حوزه روان و عواطف کودک نداشت. او به صرف اینکه کودک قادر به فهم و درک مفهوم خدا و اساسا مفاهیم متعالی و الهیاتی نیست، تجویز هر گونه استفاده از این مفاهیم را در مقوله تربیت برنمیتافت. از این رو، میتوان مخالفت وی با تربیت دینی در دوران کودکی را سرچشمه گرفته از تکیه صرف بر دیدگاه شناختی محض به انسان قلمداد کرد. اما از ۸ سالگی به بعد،کاملا برعکس قبل، باید رفتار و همواره با استدلال امر و نهی کرد. منظور از امر و نهی در این سنین، امر و نهی اخلاقی است، یعنی دستورها باید همراه با استدلال باشد. در این صورت یا طفل توان رد استدلال شما را دارد که به تبع آن عصیان میورزد، ولی اگر قادر به رد استدلال شما نبود، حق عصیان ندارد و در صورت عصیان کردن باید او را تأدیب بدنی کرد.
اسلاید 19: کانت میگویدمشکل بسیاری از ما این است که فکر میکنیم در درجه اول باید الفبا را به بچهها آموزش داد. اگر از یک معلم کلاس اولی بپرسند که چرا بچهها را به مدرسه آورده اید،می گوید چون میخواهم به آنها حروف الفبا را یاد دهم، در صورتی که قبل از تعلیم حروف الفبا،مرتب نشستن،سکوت و آزادی را باید به آنها آموخت.
اسلاید 20: هدف پرورش، محدود کردن آزادی و هدایت آن استکانت آزادی انسان را مهمتر از دیگر ابعاد وجودی او میداند و معتقد است آزادی امری لذت بخش بوده و اگر در سالهای اولیه زندگی، فرد بتواند مزه آزادی را بچشد، هیچ گاه دست از آزادی بر نخواهد داشت. هدف پرورش آن است که آزادی را محدود و سپس آن را در مسیر درست هدایت کند. بدین معنا که باید به طفل آموخت آزادی حد و مرز دارد .
اسلاید 21: مرحله آموزش
اسلاید 22: آموزش باید هرمی شکل باشد تا اگر طفل در هر سنی از آموزشهای بیشتر محروم شد، حداقل در آن مقدار که تعلیم دیده کارایی داشته باشدتا پیش از ورود به مدرسه، هیاهو کردن و آزادی بیحد و حصر است، اما با ورود به مدرسه جلوی هر گونه آزادی افراطی گرفته میشود و وظیفه معلمان این است که نگذارند این آزادی، لجام گسیخته شود. از نظر کانت محدود کردن آزادی به ۳ حد است: یکی اینکه به انسانها یاد دهیم آزادیشان محدود به این است که به آزادی دیگران لطمهای وارد نکنند. دوم اینکه آزادی تو نباید آینده شخصی تو را از حال تو بدتر کند؛ یعنی اگر به آزادیای عمل کنی که فردایت را از امروزت بدتر کند، این آزادی را اگر نداشته باشی بهتر است.
اسلاید 23: سوم این که آزادی هر کس نباید با استکمال معنویش در تقابل افتد. منظور این است که باید هدف از آزادی، رساندن فرد به کمال باشد و آزادی هر کس باید در مسیر کمال او هدایت شود. هدف تربیت بهبود بخشیدن به وضع موجود است شاید به همین علت است که پدر و مادر به فرزندشان میگویند که تا وقتی تکالیف مدرسهات را انجام ندهی نمیگذاریم بخوابی یا بازی کنی!!!!!!!!
اسلاید 24: از دید کانت در بیشتر جوامع سازگاری با وضع موجود هدف تربیت قرار میگیرد، در حالی که هدف از تربیت باید بهبود بخشیدن به وضع موجود باشد. به عبارت روشنتر، انسان را از آن نظر که میخواهد انسان باشد، پرورش دهیم. آدمی باید بهگونهای باشد که هر گاه بزرگ شد بتواند وضع جامعه را بهتر کند نه اینکه خودش را با وضع جامعه سازگار نماید. از نظر کانت پدر و مادری موفقترند که بخواهند فرزندانشان بهتر از خودشان شوند نه اینکه مثل خودشان شوند. کانت میگوید: «پرورش مناسب، پرورشی است که عطف توجه به حال ندارد، بلکه به آینده توجه دارد.»آموزش هر فردی متناسب با خواست شغلی اوستدیدگاه کانت پیرامون آموزش این است که انسان را آموزش دهید نه از آن جهت که میخواهد انسان باشد، بلکه از آن نظر که میخواهد مهندس شود، پزشک شود، معلم شود و….
اسلاید 25: بررسی تعلیم و تربیت مسیحیت از دید روزنامه کیهان
اسلاید 26:
اسلاید 27:
اسلاید 28:
اسلاید 29:
اسلاید 30:
اسلاید 31: تهیه کنندگان :صادق ظهوریان محسن عابدی پوراستاد مجتبویدانشگاه فرهنگیان مشهدفرورین92
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.