تامین مالی و روند اعتبارات بخش بهداشت و درمان
اسلاید 1: تامين مالي و روند اعتبارات بخش بهداشت و درمان
اسلاید 2:
اسلاید 3:
اسلاید 4:
اسلاید 5:
اسلاید 6:
اسلاید 7:
اسلاید 8:
اسلاید 9:
اسلاید 10:
اسلاید 11:
اسلاید 12:
اسلاید 13: ميانگين درصد رشد اعتبارات بودجه عمومي طي ده سال گذشته برابر با 39% مي باشدفاصله گرفتن بيش از پيش منحني بخش بهداشت و درمان از منحني بودجه عمومي دولت و منحني GNPميانگين درصد رشداعتبارات بودجه بخش بهداشت و درمان طي ده سال گذشته برابر با 34% مي باشد
اسلاید 14: اعتبارات عمومي فصل بهداشت و درمان و تغذيه طي دهه 70 - 80 9برابر گرديده استتركيب عمومي ، خصوصي (Public private mix in MOHME) افزايش اعتبارات بسيار غير عادلانه درآمد اختصاصي فصل بهداشت و درمان و تغذيه طي دهه 70 - 80 37 برابر گرديده است
اسلاید 15:
اسلاید 16:
اسلاید 17:
اسلاید 18:
اسلاید 19:
اسلاید 20:
اسلاید 21:
اسلاید 22:
اسلاید 23: مقايسه سرانه هزينه هاي سلامت ايران با متوسط گروه كشورهاي طبقه بندي شدهسرانه هزينه هاي سلامت درايران درمقايسه با متوسط گروه كشورها، نشانه ضعف توجه به امر مهم بهداشت مي باشد و همچنين سرانه هزينه هاي عمومي سلامت نيز گوياي ضعف حمايتهاي بخش دولتي از بخش بهداشت دركشور ما نسبت به متوسط گروه كشورهاي طبقه بندي مي باشد.
اسلاید 24: مقايسه نسبت هزينه به بودجه عمومي و GDP در سه گروه كشورهاي طبقه بندي شده و ايران
اسلاید 25: مقايسه سهم دولت وخانوار در تامين هزينه سلامت در سه گروه كشورطبقه بندي شده و ايران
اسلاید 26: تفكيك سهم مشاركت دولت و خانوار در تامين هزينه هاي بهداشتي و درماني
اسلاید 27: بودجه عمومي دولت:اعتبارات از محل درآمد عمومي + اعتبارات از محل درآمد اختصاصيفصل بهداشت و درمان و تغذيه:اعتبارات فصل سوم اموراجتماعي قانون سال 1381 كه شامل اعتبارات از محل درآمد عمومي دولت + اعتبارات از محل درآمد اختصاصي مي باشدبخش بهداشت ودرمان:شامل اعتبارات فصل بهداشت ودرمان وتغذيه+ بخشي از اعتبارات فصل تامين اجتماعي و بهزيستي (اعتبارات بيمه هاي درمان + برخي از برنامه هاي مربوط به پيشگيري ودرمان ) كه در برگيرنده اعتبارات از محل درآمد عمومي + اعتباراتاز محل درآمد اختصاصي مي باشد.كل هزينه سلامت:هزينه هاي دولتي سلامت + هزينه هاي خصوصي سلامت
اسلاید 28: اعتبارات فصل ، بخش بهداشت ودرمان وبودجه عمومي دولت و سرانه به ريال و دلارسال1381
اسلاید 29: تفكيك اعتبارات عمومي بخش بهداشت و درمان برحسب دستگاهها سال 1381
اسلاید 30: نحوه محاسبه هزينه خانوارهزينه بهداشت درمان خانوار شهري5755952= 4/2 : 24175000385649 = 6.7% × 5755952ميلياردريال 16195.368 = 42000000 × 385649هزينه بهداشت ودرمان خانوار روستايي3265208=4/8 : 15673000199178 = 6/1% 3265208ميلياردريال 4581/086824 = 23000000 × 199178هزينه بهداشت و درمان خانوارميلياردريال 20776/46 = 4581/087 + 16195/3684/2 : بعد خانوار شهري4/8: بعد خانوار روستاييدرصد هزينه هاي بهداشت و درمان خانوار شهري از كل هزينه 6/7 : درصد هزينه هاي بهداشت و درمان خانوار روستايي از كل هزينه 6/1 :
اسلاید 31: سهم هزينه هاي بهداشت و درمان از GDP و GNP و بودجه عمومي دولت
اسلاید 32:
اسلاید 33: كسريهاي اجتناب ناپذير سال 1381 كه مي بايست توسط مراكز بهداشتي درماني وزارت متبوع در سراسر كشور پرداخت گردد
اسلاید 34: توجيهات و مبناي محاسبه كسري سال 1381
اسلاید 35: توجيهات و مبناي محاسبه كسري سال 1381
اسلاید 36: توجيهات و مبناي محاسبه كسري سال 1381
اسلاید 37: محاسبه بودجه سال 1382 بخش بهداشت و درمان برنامه هاي توسعه اي + كسريهاي سال 1381 + (درصد رشد *عملكرد سال 1381 ) = بودجه
اسلاید 38: عملكرد سال 1381 هزينه اي بخش بهداشت و درمان و درصد رشد آن
اسلاید 39:
اسلاید 40:
اسلاید 41: -توجه به اورژانس كشور كه متاسفانه درسال 1381 براي آن اعتباري مصوب نگرديد. گسترش پايگاههاي اورژانس جاده اي و شهري برمبناي طرح فراگير اورژانس كشور و در راستاي هدف ، سياستها وراهكارهاي اجرايي مصوب برنامه سوم توسعه لذا ايجاد و راه اندازي پايگاههاي جديد, تچهيز پايگاههاي جديد ، تامين كمبودهاي مراكز موجود، استخدام نيروي انساني موردنياز يا از طريق خريد خدمت ، خريد آمبولانس وتجهيزات مرتبط اعتبار پيشنهادي 140 ميلياردريال مي باشد.-توجه جدي به بهينه نمودن وضعيت اورژانسهاي بيمارستاني كه خط مقدم برخورد بيماران با مراكز درماني ميباشد براساس طرح تدوين شده در وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشكي كه درسال 1381 بصورت پايلوت در 30 اورژانس كشور اجرا گرديده ونتايج طرح بررسي والگوي بهينه براي اورژانسها انتخاب ودركليه اورژانسهاي بيمارستاني دولتي سراسر كشور اجرا ميگردد فعاليتهاي پيش بيني شده در جهت افزايش تجهيزات امكانات اورژانس ،گسترش فضاهاي فيزيكي براساس الگوهاي صحيح و افزايش رضايتمندي كاركنان و پزشكان اورژانس به منظور ارائه بهتر خدمات اورژانس به بيمارستان اعتبار مورد نياز 700 ميلياردريال پيش بيني ميگردد.-به منظور اجراي ماده 193 قانون برنامه سوم درجهت ايجاد تروماسنتر در بيمارستانها و پذيرش كليه بيماران اورژانسي بدون دريافت وجه اين برنامه در سالجاري با 55 ميلياردريال انجام پذيرفته وبراي سال آتي 85 ميلياردريال پيشنهاد ميگردد.-به منظور افزايش رضايتمندي بيماران وكمك به بيماران بي بضاعت ونيازمندي كه حتي درصورت بيمه شدن در بيمارستان قادر به پرداخت فرانشيز خود نيز نمي باشد براساس عملكرد سالجاري اعتباري معادل 135 ميليارد ريال موردنياز ميباشد.-جهت پرداخت 75% از هزينه هاي درماني كليه افرداد جامعه كه دربيمارستانهاي دولتي بستري مي شوند فاقد بيمه درماني مي باشند اعتباري معادل 680 ميلياردريال مورد نياز مي باشد.-با توجه به ماده 197 برنامه سوم توسعه مبني بر تدوين سبد غذايي مناسب براي كليه افراد جامعه به منظور اجراي برنامه امنيت غذا و تغذيه دركليه مراكز بهداشتي درماني شامل فعاليتهايي از قبيل تامين ريز مغذيها براي كودكان زير 5 سال ،تامين نيازهاي غذايي و ويتامينها ومواد معدني براي گروههاي در خطر از قبيل مادران باردار، مادران شيرده، دختران سن بلوغ . … غني سازي آرد با آهن، آموزش نحوه نگهداري و مصرف مواد غذايي ، اجراي طرح آهن ياري به دختران دبيرستاني …. اعتباري معادل 50 ميليارد ريال مورد نياز مي باشد.- توجه به مسائل و مشكلات كاركنان بخش بهداشت و درمان كه درمعرض خطرات ناشي كار ، فشارهاي عصبي و رواني منتقله درمحيط كار و بيماران به منظور افزايش رضايتمندي كاركنان ودر نهايت ارائه بهتر خدمات بهداشتي درماني و ارتقاء سطح سلامت جامعه و رضايتمندي بيماران اعتباري معادل 200 ميلياردريال پيش بيني ميگردد.
اسلاید 42:
اسلاید 43: تبصره هاي پيشنهادي در لايحه بودجه سال 1382 تبصره جديدعنوان دستگاه اجرائي پيشنهاد دهنده: وزارت بهد اشت، درمان و آموزش پزشكي كددستگاه: 129000متن تبصره پيشنهادي:به ميزان 15% به هر يك از برگهاي جريمه جرايم رانندگي اضافه ميگردد. مبلغ فوق پس از واريز به درآمد عمومي كشور نزد خزانه داريكل به ميزان 100% از محل رديف 503116 قسمت چهارم اين قانون به منظور تامين بخشي از هزينه هاي بيماران اورژانس در اختيار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي قرار ميگيرد.
اسلاید 44: تبصره هاي پيشنهادي در لايحه بودجه سال 1382 تبصره جديدعنوان دستگاه اجرائي پيشنهاد دهنده: وزارت بهد اشت، درمان و آموزش پزشكي كددستگاه: 129000متن تبصره پيشنهادي:شهرداريهاي سراسر كشور موظفند در محاسبه عوارض صدور پروانه هاي ساختماني به ازاء هر مترمربع دو هزار ريال به عوارض متعلقه اضافه و مبلغ ناشي از آن را جهت تعيين ضوابط و مقررات بهداشتي ساختمان سازي و مجتمع هاي مسكوني و ارتقاء شاخصهاي بهد اشت محيط شهري و روستايي و ارتقاء آگاهيهاي بهداشت محيطي عموم به حساب درآمد اختصاصي نزد خزانه داري كل واريز نمايند و 100% وجوه واريزي تا سقف 10000000000 ريال از محل برنامه 30306 رديف 129000 در اختيار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي قرار دهند .توجيه بخش ساختمان از بخشهاي پر رونق اقتصادي در سالهاي اخير بوده است بنظر ميرسد وضع اين عوارض از منابعي باشد كه توانايي ايجاد درآمد كافي را براي ارتقاي آگاهي بهد اشت محيطي داشته باشد.
اسلاید 45: تبصره هاي پيشنهادي در لايحه بودجه سال 1382 تبصره جديدعنوان دستگاه اجرائي پيشنهاد دهنده: وزارت بهد اشت، درمان و آموزش پزشكي كددستگاه: 129000 متن تبصره پيشنهادي: 1% عوارض بزرگراههاي كشور به حساب درآمد اختصاصي كشور نزد خزانه داري كل، موضوع رديفهاي …. قسمت سوم اين قانون واريز گردد و معادل 100% وجوه واريزي تا سقف 50 ميلياردريال از محل برنامه 30314 رديف 129000 در اختيار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي قرار گيرد تا صرف توسعه و گسترش پايگاههاي اورژانس بين راهي و توسعه و تقويت نظام ارتباطي اورژانس شود.توجيهبزرگراهها از منابع قابل توجه ايجاد درآمد هستند كه از كارايي اداري بالايي برخوردارند تخصيص مبلغ وصولي به گسترش اورژانس بين راهي و توسعه و تقويت نظام اورژانس كه وظيفه درمان مصدومين تصادفات رانندگي را بر عهده دارند، انجام هزينه را با علتهاي پديد آورنده آن مرتبط ميسازد.
اسلاید 46: تبصره هاي پيشنهادي در لايحه بودجه سال 1382 تبصره جديدعنوان دستگاه اجرائي پيشنهاد دهنده: وزارت بهد اشت، درمان و آموزش پزشكي كددستگاه: 129000متن تبصره پيشنهادي:1% از درآمد آگهي هاي تبليغاتي صدا و سيما با نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در جهت ارائه برنامه هاي آموزشي ارتقاء بهد اشت و درمان، تعميم بيمه همگاني و كاهش مصرف دارو در خود همان سازمان مصرف شود.توجيهسازمان صدا و سيما بعنوان يك رسانه عمومي و با رسالت آگاهي دادن و ارتقاء سطح فرهنگ جامعه ضروريست كه در كليه فعاليتهاي اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و سياسي دولت همگام با ساير سازمانها فعاليت داشته باشد تا بتوان در خصوص بسياري از موارد بسترسازي لازم را در اجتماع بوجود آورد و يكي از موارد بسيار مهم ارتقاء آگاهي بهداشت و درمان ، بيمه همگاني و كاهش مصرف دارو ميباشد.
اسلاید 47: تبصره هاي پيشنهادي در لايحه بودجه سال 1382 تبصره جديدعنوان دستگاه اجرائي پيشنهاد دهنده: وزارت بهد اشت، درمان و آموزش پزشكي كددستگاه: 129000متن تبصره پيشنهادي:به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اجازه داده مي شود جهت تكميل طرحهاي تملك دارائي هاي سرمايه اي يا نيمه تمام از وامهاي خارجي استفاد نمايد.توجيهبهره گيري از منــــابع مالي خارجي در راستاي تحقق اهداف توسعه اي امري متداول و كارساز است . بخش بهداشت، درمان به دليل كثرت طرحهاي در دست اجرا و نيمه تمام و ضرورت انجام طرحهاي جديد ساخت بيمارستان از جمله بخشهاي اقتصادي و اجتماعي كشور است كه با محوريت منابع مالي مواجه مي باشد. بهره گيري از منابع سرمايه اي خارجي در قالب اخذ وام ميتواند علاوه بر اتمام پروژه هاي در دست اجرا و نيمه تمام در تحقق اهداف توسعه اي تاثيرگذار باشد.
اسلاید 48: تبصره هاي پيشنهادي در لايحه بودجه سال 1382 تبصره جديدعنوان دستگاه اجرائي پيشنهاد دهنده: وزارت بهد اشت، درمان و آموزش پزشكي كددستگاه: 129000متن تبصره پيشنهادي:كل درآمد عمومي سازمان انتقال خون ايران حاصله از خدمات آزمايشگاهي به درآمد اختصاصي تبديل و در اختيار آن قرار گيرد تا طبق مقررات جهت برنامه ريزي امور زيربنائي مربوط به تامين خون سالم هزينه گردد.
اسلاید 49: تبصره اصلاحي سال 1381اصلاح جزء دو بند «الف» تبصره 4حداكثر معادل صددرصد (100%) وجوه حاصل از اجازه اموال غيرمنقول و فروش يا اجاره اموال منقول موضوع بند «الف» ماده (89) قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت مصوب 27/11/1380 كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي از محل رديف 503412 قسمت چهارم پيوست اين قانون جهت تكميل طرحهاي تملك دارائيهاي سرمايه اي نيمه تمام و بهينه نمودن ناوگان ترابري و بر اساس موافقتنامه متبادله با سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در اختيار دستگاههاي اجرائي ذيربط قرار ميگيرد.
اسلاید 50: مواردي از تبصره هاي پيشنهادي بودجـــه سال 1382 – ابقاء – اصلاح – حذف تبصره هاي سال 1381 متن پيشنهادي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور كه ميبايست اصلاح گردد بند (د) تبصره 10 پيشنهادي سال 1382 (اصلاح(عوارض اتومبيل از آزادراه تهران – كرج و بالعكس از يكصد و پنجاه (150) ريال به دويست (200) ريال و آزادراه تهران – قم و بالعكس از پانصد (500) ريال به ششصد (600) ريال افزايش مي يابد 20% از اين درآمد در اختيار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي قرار ميگيرد تا جهت تامين بخشي از هزينه هاي اورژانسهاي بين راهي، جاده اي و پايگاههاي شهري به مصرف برسد.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.