تاناکا TANAKA
اسلاید 1: دکتر سید حبیب الله میرغفوریدانشیاردانشگاه یزدسید محمد عربشیرین عزیزیخانم کاشفی نیاکارشناس ارشدمدیریت صنعتی یزد TANAKA
اسلاید 2: مقدمهاز آنجائیکه مسئله مهم حداقل سازی هزینه تولید کالای طراحی شده به بازار مصرف، دارای مشکلات و پیچیدگی های خاص خود می باشد ، فرآیند ارائه محصولات جدید ، به یک چالش چند جانبه تبدیل شده . بیش از نیمی از کل هزینه های یک محصول ، به هماهنگ سازی فعالیت های تعیین نیازمندیها و طراحی مربوط می شود.افزایش زمان مورد نیاز برای طراحی محصول و تغییرات مهندسی باعث افزایش هزینه های طراحی محصول می شود . هرچه این تغییرات در دوره طراحی محصول دیرتر اتفاق بیفتد ، هزینه بیشتری به همراه خواهد داشت . هر چه از مرحله ایده سازی بیشتر به زمان عرضه ی محصول به بازار نزدیک شویم ، هزینه انجام تغییرات مهندسی افزایش می یابد و انعطاف پذیری طراحی کمتر خواهد بود .از اینرو تولید کنندگان نیز بر استفاده از ابزار هایی تمرکز کرده اند که هزینه طراحی مربوط به محصولات جدید را کاهش می دهد
اسلاید 3: طراحی محصول جدید با صرف دقت و هزینه زیاد همراه است و می توان از روش های مختلفی برای مدیریت زمان و هزینه طراحی محصول جدید ، استفاده کرد . لکن وجود روشی که بتواند قبل از تولید محصول ، سقف هزینه های مجاز آن را تخمین زده و به سازمان مربوطه در جهت ادامه یا پایان بخشیدن به پروژه مورد نظر دید دهد ، بسیار مثمر ثمر خواهد بود.تعریف ارائه شده ، دقیقا منطبق بر روش های هزینه یابی بر مبنای هدف بوده و ما را به سوی استفاده از این نوع رویکرد ، سوق می دهد. تاناکا
اسلاید 4: تاناکایکی از روش های مطرح در این نوع از تقسیم بندی برای مدیریت هزینه طراحی محصول جدید ، روش پیشنهادی تاناکاست
اسلاید 5: تاناکاتکنیک تاناکا یکی از روش های مرسوم در مدیریت هزینه طراحی محصول جدید بوده و مبدع آن تاناکا ،دارای درجه دکتری در مدیریت هزینه طراحی محصول جدیداستاد درس مدیریت هزینه در دانشکده مدیریت صنعتی دانشگاه «Scienca واقع در توکیو و عضو انجمن ژاپنی حسابداری مدیریت ، انجمن مدیریت صنعتی ژاپن و انجمن مهندسی ارزش ژاپن SJVEمی باشد . لذاجزء سر شناس ترین افراد در زمینه مدیریت هزینه طراحی محصول جدید به شمار می آید .
اسلاید 6: تاناکاتاناکا در سال 1889، ادعا کرد که 80 تا 90 درصد از هزینه دوره عمر محصول در فاز طراحی آن تعیین می شود و به دنبال آن روش خود را که بر اساس سیستم ارزیابی عملکردی بوده و از عناصر مهم QFD به شمار می رود را ارائه داد .
اسلاید 7: این روش به منظور تعیین قیمت هدف محصول جدید ،آن را به صورت مجموعه ای از عملکرد ها تعریف کرده است و به هر عملکرد بخشی از هزینه هدف را تخصیص می دهد. در نهایت طراحان میتوانند به کمک نتایج به دست آمده از این روش، به اهمیت هر یک ازعناصر تشکیل دهنده محصول پی برده و با مقایسهی این اهمیت باهزینهی تمام شده آن عنصر در واقعیت، از صحت یا نادرستی طراحی خوب آگاه گردند و به بازبینی و رفع اشکالات و بعضا متوقف کردن روند نادرست پروژه بپردازند. تاناکا
اسلاید 8: سیستم کنترل هزینه ارائه شده بر فاز طراحی متمرکز می باشد و به طور متمرکز به 5 مرحله تقسیم می شود : تاناکا
اسلاید 9: تاناکابرنامه ریزی طراحی مهندسیطراحی بنیادیطراحی تفصیلی و تهیه و تدارک تولید کارخانه ای
اسلاید 10: قدم اول - برنامه ریزی: تهیه محصول جدید با خلاصهای از نیازمندیهای طراحی شامل: 1) طراحی و توضیح مختصری از طراحی محصول 2)خلق مشخصات اولیه برای طراحی و کارایی محصول 3) زمان بندی کارایی ، تولید و بازار یابی و فروش محصول 4) تعریف هزینه هدف محصول , قیمت فروش و تعداد آن
اسلاید 11: فرمول بندی یا تنظیم کلیت (مفهوم) محصول جدید بر اساس نیازمندیهای آمده در قدم اول شامل:فرمول بندی کردن ناحیه های عملیاتی اصلی 2) تخصیص هزینه هدف به نواحی عملیاتی محصول جدید 3) طراحی مفهوم محصول اولیه تحت هزینه هدف 4) به کار بردن تخمین هزینه ای با دقت بالا به منظور تعیین مناسب بودن مفهوم محصول اولیه با هزینه هدف در نظر گرفته شده قدم دوم – طراحی مهندسی :
اسلاید 12: ایجاد یک طرح ترسیمی از محصول بر مبنای انچه در دو قدم قبل شرح داده شد به شرح زیر:1)تخصیص هزینه هدف به عملکرد های بالائی و میانه از هر فضای عملیاتی و یا قطعه اصلی در محصول جدید 2)ایجاد یک چارچوب ترسیمی تحت هزینه هدف3)به کار بردن تخمین هزینه ای با دقت بالا به منظور تعیین متناسب طرح ترسیمی با هزینه هدف .قدم سوم-طراحی بنیادی (اولیه )
اسلاید 13: نوشتن خصوصیات تولید صنعتی محصول بر پایه دو اصل زیر :1)خصوصیات تفصیلی تولید صنعتی تحت هزینه هدف 2)یک تخمین تفصیلی به منظور تعیین متناسب خصوصیات تولید صنعتی محصولی که طراحی شده با هزینه هدف. قدم چهارم – طراحی تفصیلی:
اسلاید 14: نتیجه اینکه اولین قدم در سیستم ارزیابی عملکردی تاناکا , تعیین قیمت هدف محصول است . سپس محصول به صورت مجموعه ای عملکرد تعیین می شود و به هر عملکرد بخشی از هزینه هدف محصول اختصاص می یابد . هر چه اهمیت عملکرد مربوطه برای مشتری بیشتر باشد , هزینه بیشتری به آن تخصیص داده می شود .در نهایت طراحان یک یا چند آلترناتیو طراحی محصول را بسط داده و برای هر یک اقدامات زیر را انجام می دهند .
اسلاید 15: تهیه لیست قطعات پیشنهادی – تعیین اهمیت نسبی هر قطعه به ازای هر عملکرد محصول(بخشی از هزینه هدف عملکرد هر محصول بسته به اهمیت قطعه مربوطه ) به آن قطعه اختصاص می یابد – بر آورد هزینه هر قطعه – مقایسه هزینه برآورد شده هر قطعه باهزینه هدف برآورد شده به آن قطعه
اسلاید 16: گام های انجام تکنیک تاناکا:
اسلاید 17: گام 1: هزینه هدف محصول را تعیین کنید.گام 2 : محصول را به صورت مجموعه ای از عملکرد های سخت hard) ) و نرم(soft) تعریف کنید .گام 3: بخشی از هزینه های هدف را به عملکرد های سخت و بخشی را به هزینه های نرم تخصیص دهید .گام 4 : به هر عملکرد سخت –بر اساس اهمیت نسبی سایر عملکرد های سخت ،یک ارزش اهمیت عملکرد – FIV)) تخصیص دهید و همین عمل را برای عملکرد های نرم تکرار کنید . 2. Function Important Value
اسلاید 18: گام 5 : اهمیت نسبی هر قطعه را برای هر عملکرد تعیین کنید .قدم 6 : برای هر قطعه مجموع JIVها را به ازاء تمامی عملکرد های سخت محاسبه کنید و JIVها را در هزینه هدف تخصیص داده شده به عملکردهای سخت ضرب نمایید.این عمل را برای عملکردهای نرم تکرار کنید .قدم 7:هزینه هدف و شاخص ارزش هر قطعه را محاسبه کنید .کل هزینه هدف هر قطعه، شامل مجموع هزینههای اختصاص داده شده به عملکردهای سخت و نرم میباشد هزینه واقعی قطعه باید تا جاییکه امکان دارد، بسیار نزدیک به هزینه هدف باشد . شاخص ارزش از تقسیم هزینه هدف بر هزینه واقعی بدست می آید.آرمان نزدیک ساختن شاخص ارزش تا جای ممکن، به یک میباشد 3. Joint Importance Value 4. Value Index
اسلاید 19: تحقیقات انجام گرفته در رابطه با اجرای تکنیک تاناکا در شرکت های خودروسازی به صورت کاملاکاربردی و اجرایی بوده است و پژوهشهای منتشر شده به صورت مکتوب در زمینه مدیریت هزینه با استفاده از تکنیک تاناکا بسیار کمیاب میباشد.لذا محقق در بررسیهای خود پیرامون یافتن سوابق گزارش شده در زمینه مدیریت هزینه با استفاده از تکنیک تاناکا، توفیقی نداشته و به غیر از مورد اشاره شده در ذیل، سوابقی دال بر این موضوع یافت ننموده است . بنابراین نتایج جستجوی محقق تنها به پژوهشی با عنوان توسعه تکنیک تاناکا و فاز کردن آن در مدیریت هزینه طراحی محصول دست یافت. دراین پژوهش که توسط ماکوئی و پور خوشبخت در سال1385 انجام شده ، به منظور اجرای مدیریت هزینه ،از روش تاناکا به همراه تکنیک DEMATEL و همزمان با بهره گیری از منطق فازی استفده شده است.نتایج پژوهش که بر روی محصول سماور انجام گرفته ،حاکی از آن بود که که دو قطعه دارای هزینه ای بیش از ارزش خود می باشند و بالعکس به کیفیت چندین قطعه ، به اندازه ارزششان پرداخته نشده است.در نتیجه می بایست در طراحی محصول تجدید نظر صورت گیرد
اسلاید 20: Thanks...
اسلاید 21: موفق و موید باشید
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.