تاریخچه ای از تجارت الکترونیک
اسلاید 1: به نام خدا ر.علیچیون.میررحیمی
اسلاید 2: تجارت الکترونیک تجارت الکترونیک ( به انگلیسی : Electronic commerce ) فرایند خرید، فروش یا تبادل محصولات، خدمات و اطلاعات از طریق شبکههای کامپیوتری و اینترنت است
اسلاید 3: محتویاتتاریخچهچکیدهجایگاه تجارت الکترونیک در کشورهای جهانانواع تجارت الکترونیک ابزارها جستارهای وابسته
اسلاید 4: تاریخچهتجارت الکترونیکی ازسال ۱۹۷۰ هنگامیکه شرکتهای بزرگ اقدام به تهیه شبکههای خصوصی کامپیوتری بین خود جهت تبادل اطلاعات تجاری بین شرکا وتولید کنندگان خود کردند پدید آمد. این عمل به نام EDI تبادل اطلاعات الکترونیک معروف شد.این انتقال اطلاعات که بصورت ساده شده وتحت استانداردهای لازم EDI ما بین شرکتهای تجاری صورت میگرفت مسایل اداری سنتی بر کاغذ ووجود نیروها ی انسانی در این بخشها را بطور چشم گیری کاهش داد
اسلاید 5: درحال حاضر نیز در حدود ۹۵٪ از هزار شرکت بدلیل کاهش هزینه هاوبالا بردن راندمان کار از EDI استفاده میکنند. در واقع پایه واساس تجارت الکترونیک EDI بوده وهست ! امروزه تماسهای تجاری بر روی اینترنت که بواسطه تجارت الکترونیکی است رو به افزایش گذاشتهاست.بطور مثال با آمدن EDI بر روی اینترنت این امکان را برای شرکتها بوجود آوردهاست
اسلاید 6: تا سیستمهای قدیمی مربوط به شبکههای خصوصی خود را جمع نموده وپول آنها را پس انداز نمایند وبا سرمایه گذاری وگسترش برروی زنجیرهای جدید تجاری به دادوستدهای بیشتری در این زمینه نایل آیند.سایر شرکتها نیز به سادگی معاملات خود را، از آنجاییکه نیازی به رعایت کردن استانداردهای لازم برای EDI در محیط وب نیست، بر روی وب منتقل کردهاند
اسلاید 7: چکیدهتجارت الکترونیکی را میتوان انجام هرگونه امور تجاری بصورت آنلاین و ازطریق اینترنت بیان کرد . این تکنیک در سالهای اخیر رشد بسیاری داشتهاست و پیشبینی میشود بیش از این نیز رشد کند . تجارت الکترونیکی به هرگونه معاملهای گفته میشود که در آن خرید و فروش کالا و یا خدمات از طریق اینترنت صورت پذیرد و به واردات و یا صادرات کالا ویا خدمات منتهی میشود .
اسلاید 8: تجارت الکترونیکی معمولاً کاربرد وسیع تری دارد، یعنی نه تنها شامل خرید و فروش از طریق اینترنت است بلکه سایر جنبههای فعالیت تجاری، مانند خریداری، صورت بردار ی از کالاها، مدیریت تولید و تهیه و توزیع و جابهجایی کالاها و همچنین خدمات پس از فروش را در بر میگیرد . البته مفهوم گستردهتر تجارت الکترونیک کسب و کار الکترونیک میباشد .
اسلاید 9: جایگاه تجارت الکترونیک در کشورهای جهان در مدت کوتاهی که از آغاز عمر تجارت الکترونیک در جهان معاصر میگذرد، این فعالیت رشد بی سابقهای را در کشورهای پیشرفته داشتهاست و پیش بینی میشود در آینده نزدیک با سرعت شگفت انگیزی در سطح جهان توسعه یابد.
اسلاید 10: بر اساس آمار محاسبه شده موسسات معتبر اقتصادی نیز پیش بینی شدهاست که گستره این فعالیت تا سال ۲۰۱۰ به طور متوسط ۵۴ الی ۷۱ درصد رشد خواهد کرد که نشان دهنده شتاب دار بودن حرکت آن است
اسلاید 11: در آمریکادر آلماندر فرانسهدر انگلستاندر ایران
اسلاید 12: تجارت الکترونیک در ایران بسیار نوپا و در مراحل اولیه است . اما اهمیت فناوری اطلاعات باعث شده تا تدوین و اجرای قوانین و لوایح مورد نیاز در این عرصه همواره مد نظر مسئولان ایران باشد . اما بهنظر میرسد با وجود برگزاری دورهها و
اسلاید 13: کارگاههای آموزشی متعدد هنوز میزان آگاهی افراد و تجار کشور از نحوه استفاده از امکانات موجود برای تجارت الکترونیک کم است . از سوی دیگر نبود شناخت از میزان امنیت موجود در شبکه داخلی و جهانی باعث شده است که اطمینان لازم وجود نداشته باشد
اسلاید 14: انواع تجارت الکترونیک تجارت الکترونیک را میتوان از حیث تراکنشها(Transactions) به انواع مختلفی تقسیم نمود که بعضی از آنها عبارتند از :
اسلاید 15: ارتباط بنگاه و بنگاه (B2B) : به الگویی از تجارت الکترونیکی گویند، که طرفین معامله بنگاهها هستند .ارتباط بنگاه و مصرف کننده (B2C) : به الگویی از تجارت الکترونیک گویند که بسیار رایج بوده و ارتباط تجاری مستقیم بین شرکتها و مشتریان میباشد .ارتباط مصرف کنندهها و شرکتها (C2B) : در این حالت اشخاص حقیقی به کمک اینترنت فراوردهها یا خدمات خود را به شرکتها میفروشند .ارتباط مصرفکننده با مصرفکننده (C2C) : در این حالت ارتباط خرید و فروش بین مصرفکنندگان است
اسلاید 16: ارتباط بین بنگاهها و سازمانهای دولتی (B2A) : که شامل تمام تعاملات تجاری بین شرکتها و سازمانهای دولتی میباشد . پرداخت مالیاتها و عوارض از این قبیل تعاملات محسوب میشوند .ارتباط بین دولت و شهروندان (G2C) : الگویی بین دولت و توده مردم میباشد که شامل بنگاههای اقتصادی، موسسات دولتی و کلیه شهروندان میباشد . این الگو یکی از مولفههای دولت الکترونیک میباشد .ارتباط بین دولتها (G2G) : این الگو شامل ارتباط تجاری بین دولتها در زمینههایی شبیه واردات و صادرات میباشد
اسلاید 17: ابزارهاایمیلفروشگاه اینترنتیابزار پیام سریع
اسلاید 18: جستارهای وابسته دولت الکترونیک
اسلاید 19: چرخه ژنريک تجارت (Trade Cycleدر تمامى فعاليتهاى تجارى همواره مجموعهاى از مراحل و تبادلات استاندارد وجود دارد، بگونهاى که روش اجرايى هريک از مراحل و درجه اهميت آنها بستگى به نوع کالا، نوع خدمات و نيز طرفين معامله خواهد داشت.
اسلاید 20: اين مراحل بهعنوان چرخه و يا سيکلهاى ژنريک تجارت ناميده مىشوند و عبارتند از: فعاليتهاى قبل از خريد (pre-sale) قبل از انجام هر تعامل تجارى (transaction) خريدار اقدام به جستجوى (search) و انتخاب عرضهکننده کالا مىنمايد و سپس طرفين مىبايد بهمنظور دستيابى به توافق مذاکراتى (negotiate) درخصوص شرايط معامله با يکديگر انجام دهند. فرآيند انجام معامله (execution) پس از تصميم به انجام معامله خريدار نياز خود را به فروشنده سفارش (order) مىدهد و درمقابل فروشنده خدمات و يا کالاى موردمعامله را تحويل مىدهد. تسويه حساب (settlement) درهنگام مناسب فروشنده با ارسال صورتحساب (invoice) درخواست پرداخت وجه توسط خريدار را مىنمايد و متعاقباً خريدار وجه کالا يا خدمات را پرداخت (payment) خواهد نمود. خدمات پس از فروش (after sale) اتمام فرآيند خريد، پايان چرخه تجارت محسوب نمىگردد بلکه برحسب نوع معامله ممکن است نياز به ارائه خدمات پس از فروش نيز وجود داشته باشد.
اسلاید 21: قوانين حقوقى حاکم بر کسبوکار الکترونيکى (e-law) استراتژىهاى اينترنت بهطور غيرقابل وصف چه بهلحاظ پيادهسازى و چه بهخاطر تغييرات سريع قوانين و قاعدههاى مربوط به خود در جهان، همواره نياز به تغيير و تحول سريع در قوانين تجارت را طلب مىنمايد. درحالى که هماکنون در دوران رشد و بلوغ اينترنت و کسبوکار الکترونيکى قرار داريم، هنوز بسيارى از سازمانها از تأثيراتى که بهلحاظ بکارگيرى اينترنت در زمينههاى حقوقى ايجاد شده مطلع نمىباشند. بهمنظور تبيين اهميت موضوع فوقالذکر بسيارى از دانشکدههاى مديريت و علوم انفورماتيک براى آندسته از افرادى که سابقه رسمى در زمينه قوانين حقوقى ندارند اقدام به برگزارى دورههاى آموزشى و کارگاههاى مختلفى نمودهاند و.
اسلاید 22: افراد مختلفى را تحت آموزش قرار مىدهند ازجمله مديران اجرايى که شناخت کافى درمورد قوانين حقوقى نداشته اما در فرآيندهاى تجارى سازمان خود نقش استراتژيکى دارند. هرچند روشهايى جهت محافظت از دارايىهاى معنوى ازطريق قوانين copyright و حقوق مربوط به ثبت اختراع و حق امتياز ارائه گرديده است ليکن در بررسى قوانين حاکم به اينترنت همواره ريسک را بهعنوان يک ضريب مهم در کسبوکار تجارى مىبايد مدنظر قرار داد. برنامهريزىها نشان مىدهد که در آينده تصوير بهترى از قوانين حاکم بر سازمانهاى الکترونيکى درپيشرو خواهيم داشت
اسلاید 23: مزيتهاى تجارت الکترونيکى - افزايش رشد تجارت - افزايش فروش - افزايش درآمد - افزايش سرمايهگذاري - افزايش سطح رفاه زندگى مردم
اسلاید 24: - ايجاد فرصتهاى تجارى جديد براى صنايع و بنگاههاى بازرگانى (ناشى از رفع تبعيضات و تحصيل امتيازات تجارى حاصل از مذاکرات بين دولتها) - افزايش فرصتهاى جديد شغلى (کارآفرينى نسل جوان در درازمدت) - افزايش قابل ملاحظه امنيت دسترسى به بازارهاى صادراتى ناشى از تثبيت تعرفهها - افزايش تضمين بازارها و ثبات دسترسى به آنها ناشى از بکارگيرى قواعد متحدالشکل در تمامى کشورهاى عضو سازمانهاى جهاني - امکان ارائه خدمات و محصولات در سطح جهاني
اسلاید 25: - جلوگيرى از اتلاف وقت و کاهش ترددهاى بىمورد - کمک به منابع انرژى و محيط زيست - کاهش هزينههاى سربار و ايجاد رقابت در سطح بينالمللي - دسترسى سريع به اطلاعات - عدم حضور واسطه - کاهش هزينههاى تبليغات کالا بويژه در سطح بينالمللي - ورود به بازارهاى فرامنطقهاى درجهت بازاريابى جهاني
اسلاید 26: پایان
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.