صفحه 1:
ر.علیچی ن.میررحیمی

صفحه 2:
تجارت الكترونيى 002 ‏ا ا ا اي ل‎ PEC ener AN ree Tere Pere Pore ant HFeg pee reypes Perens Rese rely

صفحه 3:
تاریخچه جكيده جایگاه تجارت الكترونيك در كشورهاى جهان انواع تجارت الکترونیک ابزارها جستارهای وابسته

صفحه 4:
cet Tp *" تجارت الكترونيكى ازسال ‎1917١‏ هنكاميكه شركتهاى بزرك اقدام به تهيه شبكدهاى خصوصى كامريوترى بين خود جهت تبادل اطلاعات ‎ontior les‏ 0 ‎eel eee ۱۱ al]‏ ۱ اک 1۱ بصورت نناده شدی وتحت استاندارد‌های )29 ‎lps st Gu EDI‏ ا 1 اسای درراين بحشها (ا لور جسه گبری کاهش راد

صفحه 5:
رال ار رت ار ی ‎FD peony ley ope TIS‏ ‎A Spal Meaty are aol, cso soba‏ ‎RCL CO Co‏ ا ات ل ل ا کر را امکان را برای شرکتها بوجود آورده‌است

صفحه 6:
تا سیستمهای قدیمی مربوط به شبکه‌های خصوصی خود را جمع را ‎ule sua lo)‏ كذارى ‎ne‏ ‏برروى رتخيرقاى جديد تجارى به دادوستدهاف بشترى ی ‎e MP enn vals women eri‏ ا تنازى به رعانت كردن استانداردهانا لازم نراق 81 در محيط وت تست ,بر روی وت 0

صفحه 7:
چکیده ال ال ا 0 ا آنلاین و ازطریق اینترنت بیان کرد . این تکنیک در سالهای اخیر رشد بسیاری داشته است و پیش‌بینی می‌شود بیش از اين نیز رشد کند . تجارت الكترونيكى به هركونه معاملهاى كفته مىشود كه در آن خريد و فروش کالا و یا خدمات از طریق اینترنت صورت يذيرد و به واردات ‎Coe els aides‏

صفحه 8:
* تجارت الكترونيكى معمولاً كاربرد وسيع ترى داردء يعنى نه تنها شامل ‎HES clipes jl lores allele ease‏ نا و ار و توزیع و جابه‌جایی کالاها و همچنین خدمات پس از فروش را در بر ع ی ‎IS g Und‏ 1

صفحه 9:
جایگاه 2006 الکترونیک در كشورهاى جهان در مدت کوتاهی که از آغاز عمر تجارت الکترونیک در جهان معاصر ‎reece‏ اين فعاليت 7 7 داشته‌انت وپیش بیفی می شود در آینده نزدیک با شرع #شگفت انكترى در سطع جهان توسفة اند

صفحه 10:
* بر اساس آماز محاسيه شذه موسسات معتير اقتصادق نيز بيش بيتى شده‌است که گستره این فعالیت تا سال ۲۰۱۰ به طور متوسط ۵۴ اا ‎RSE rere Ene rarer ence trCme‏ cul ol

صفحه 11:
در آمریکا در آلمان 0 ۱ ۱۹ در ایران

صفحه 12:
و 1۱۳ اهميت فتاورى اطلاعات باع شده تا تدوين و اجراى قوانين و لوايخ ‎lb ree ellos ps‏ را ۱۳ به‌نظر می‌رسد با وجود برگزاری دوره‌ها و

صفحه 13:
|۱9 i eee are enee Sem IC gn Fo Ware trpec] fe ents ne erate Com ples Fem Je ‏سوی دیگر نبود شناخت از میزان امنبت موجود در شبکه داخلی و‎ ‏جهانى باعك شده است كه اطمينان لازم وجود نداشته باشد‎

صفحه 14:
انواع تجارت الکترونیک * تجارت الكترونيك را ميتوان از حيث و ۳ که بعضی از آنها عبارتند از :

صفحه 15:
FP Sore) RO ray Perce -71) enn oo [anes (plien ALES gpl as ‎let |‏ یر ی ی ار گویند که بسیار رایج بوده و ارتباط ‎oe‏ 00 انا ‏رد ی ار ری ان تن ‎lS vee loll pac Sena) eon are‏ ‏ميفروشند - ‏ا يق ان کات ۳ 0

صفحه 16:
ارتباط بین بنگاه‌ها و سازمان‌های دولتی (82۸) : که شامل تمام ا ا ا ل ا ليت ار ا ال ۱ ارتباط بین دولت و شهروندان (26)) : الگویی بین دولت و توده ‎delays Kile as‏ ی کر ‎wibery reo‏ ار ی ار ۱ ۲ ماد ارتباط بین دولت‌ها (626) : اين الگو شامل ارتباط تجاری بین دولتها دز ینه‌هایی شب واردات اصاذرات می باشد

صفحه 17:

صفحه 18:
جستارهای وابسته ۳

صفحه 19:
چرخه ژنریک تجارت (1۳۵06 ‎Cycle‏ Vols 9 Jolyo jl slatsars oylgad sylas sloculled oles 42 * ‎Pepe tear nee acme Pe cme Feeney |‏ درجه اهميت أنها يستكى به نوع كالاء نوع خدمات و نر طرفين معاملة ‎veubl> amle>‏

صفحه 20:
By et CREE Cee ES oD CRC ON OP e se eleva Cpe age| فعالیت‌های قبل از خرید (6اهکت۲ع) قبل از انجام هر تعامل تجارى (5805366190]) خريدار اقدام به جستجوى ] و انتخاب عرضه‌کننده کالا می‌نماید و سپس طرفین می‌باید به منظور دستیابی به توافق مذاكراتى (:0©90813) درخصوص شرايط معامله با يكديكر انجام دهند. (Corte) ev evar eH evr be) پس از تصمیم به انجام معامله خریدار نیاز خود را به فروشنده سفارش (0۲۵6۲) 1 enor eats cal ares Peearate CIN PT SONS (Celta inle pe ere ae veerey Pere oes ‏ا لا‎ ED) oe Sed pre ese alr greys Sipe ovary ee in Nese Pvt ‎star)‏ خواهد نمود. ‎Chica eee eee ene ere ‎Pl Een Pee ere SEES HBS ‏ال‎ eEepe ete Pere ‏ممكن است نياز به ارائه خدمات بس از فروش نيز وجود داشته باشد.

صفحه 21:
قوانين حقوقى حاكم بر كسبوكار الكترونيكى ‎(e- Law)‏ و از ‎PEP peor Sep‏ ۰ را ‎re leon Ghee sda‏ جهانء همواره نياز به تغيير و تحول سريع در قوانين تجارت را طلب ۳ 9 الكترونيكى قرار داريم, هنوز بسيارى از سازمانها از تأثيراتى كه ‎MC TS em oe srt‏ 00 ‎Die lee SiNiSsiieeees coekl Gut slag tlw‏ «اتشكددهاء. مديريت و علوم انقورماتى براى آندسته ازرافرارى كه ‎Clan AIO AES eo paws ces‏ ‎ee Ta rece ee ne‏

صفحه 22:
ار ای را را ‎SIGS pcan kere GALS yey nto‏ ‎te ei io Se‏ ۱ Gls) esto Gb fre ‏رآ ی‎ ees eRe Rabe kone Lene ‏ا‎ ‎EN Ob Sen ileg He ‏كرديده است ليكن دن برسي قوانين‎ ‏به‌عنوان یک ضریب مهم در کسب‌وکار تجاری می‌باید مدنظر قرار‎ 2 ‏داد.‎ برنامهريزىها نشان مىدهد كه در آينده تصوير بهترى از قوانين حاكم ‎OE coders een RON Ain oe‏ ار

صفحه 23:
مزيتهاى تجارت الكترونيكى - افزايش رشد تجارت ‎roe ie‏ ل ‏- افزايش درآمد ‏- افزایش سرمایه‌گذاري ‏- افزايش سطح رفاه زندگی مردم

صفحه 24:
- ايجاد فرصتهاى تجارى جديد براى صنايع و بنكاههاى بازركانى (ناشى از رفع تبعيضات و تحصيل امتيازات تجارى خاصل از مذاكرات بين دولتها) 00 ‏ا ا ا‎ toe-SC MEY bC i ‏درازمدت)‎ م م5200 از تثبیت تعرفه‌ها > افرایش مین بازارها و تبات دسترسی ب آنها ناشی از بکارگیری 25155 ا 39 ‎ilar slayle jbw gine slaygitS poled‏ ‎Fle Peat cl ern Pee ear res Pearcy ire] Cor es‏

صفحه 25:
ا ا ا ا 00 - کمک به منایع انرژی و محیط زیست - كاهش هزينههاى سربار و ايجاد رقابت در سطح بينالمللي سترسی سر به اطعا - عدم حضور واسطه را ات ا - ورود به بازارهای فرامنطقه‌ای درجهت بازاریایی جهاني

صفحه 26:
Po]

به نام خدا ر.علیچی و ن.میررحیمی تجارت الکترونیک ( به انگلیسی ) Electronic commerce :فرایند خرید ،فروش یا تبادل محصوالت ،خدمات و اطالعات از طریق شبکه‌های کامپیوتری و اینترنت است محتویات ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ تاریخچه چکیده جایگاه تجارت الکترونیک در کشورهای جهان انواع تجارت الکترونیک ابزارها جستارهای وابسته تاریخچه تجارت الکترونیکی ازسال ۱۹۷۰هنگامیکه شرکSتهای بزرگ اقدام به تهیه شبکه‌های خصوصی کامپیوتری بین خود جهت تبادل اطالعات تجاری بین شرکSا وتولید کنندگان خود کSردند پدید آمد .این عSمل به نام EDIتبادل اطالعات الکترونیک معروف شد.این انتقال اطالعات که بصورت ساده شده وتحت استانداردهای الزم EDIما بین شرکتهای تجاری صورت می‌گرفت مسایل اداری سنتی بر کاغذ ووجود نیروها ی انسانی در این بخشها را بطور چشم گیری کاهش داد درحال حاضر نیز در حدود ٪۹۵از هزار شرکت بدلیل کاهش هزینه هاوباال بردن راندمان کار از EDIاستفاده می‌کنند .در واقع پایه واساس تجارت الکترونیک EDIبوده وهست ! امروزه تماسهای تجاری بر روی اینترنت که بواسطه تجارت الکترونیکی است رو به افزایش گذاشته‌است.بطور مثال با آمدن EDIبر روی اینترنت این امکان را برای شرکSتها بوجود آورده‌است تا سیستمهای قدیمی مربوط به شبکه‌های خصوصی خود را جمع نموده وپول آنها را پس انداز نمایند وبا سرمایه گذاری وگسترش برروی زنجیرهای جدید تجاری به دادوستدهای بیشتری در این زمینه نایل آیند.سایر شرکتها نیز به سادگی معSامالت خود را ،از آنجاییکه نیازی به رعایت کردن استانداردهای الزم برای EDIدر محیط وب نیست ،بر روی وب منتقل کرده‌اند چکیده تجارت الکترونیکی را می‌توان انجام هرگSونه امور تجاری بصورت آنالین و ازطریق اینترنت بیان کرد .این تکنیک در سالهای اخیر رشد بسیاری داشته‌است و پیش‌بینی می‌شود بیش از این نیز رشد کند . تجارت الکترونیکی به هرگونه معSامله‌ای گفته می‌شود که در آن خرید و فروش کاال و یا خدمات از طریق اینترنت صورت پذیرد و به واردات و یا صادرات کاال ویا خدمات منتهی می‌شود . تجارت الکترونیکی معموال ً کSاربرد وسیع تری دارد ،یعنی نه تنها شامل خرید و فروش از طریق اینترنت است بلکه سایر جنبه‌های فعالیت تجاری ،مانند خریداری ،صورت بردار ی از کاالها ،مدیریت تولید و تهیه و توزیع و جابه‌جایی کاالها و همچنین خدمات پس از فروش را در بر می‌گیرد .البته مفهوم گسترده‌تر تجارت الکترونیک کسب و کار الکترونیک می‌باشد . جایگاه تجارت الکترونیک در کشورهای جهان در مدت کوتاهی که از آغاز عمر تجارت الکترونیک در جهان معاصر میگذرد ،این فعالیت رشد بی سابقه‌ای را در کشورهای پیشرفته داشته‌است و پیش بینی می‌شود در آینده نزدیک با سرعت شگفت انگیزی در سطح جهان توسعSه یابد. بر اساس آمار محاسبه شده موسسات معتبر اقتصادی نیز پیش بینی شده‌است که گستره این فعالیت تا سال ۲۰۱۰به طور متوسط ۵۴ الی ۷۱درصد رشد خواهد کرد که نشان دهنده شتاب دار بودن حرکت آن است  ‏ ‏ ‏ ‏ در در در در در آمریکا آلمان فرانسه انگلستان ایران تجارت الکترونیک در ایران بسیار نوپا و در مراحل اولیه است .اما اهمیت فناوری اطالعات باعث شده تا تدوین و اجرای قوانین و لوایح مورد نیاز در این عرصه همواره مد نظر مسئوالن ایران باشد .اما به‌نظر می‌رسد با وجود برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی متعدد هنوز میزان آگاهی افراد و تجار کشور از نحوه استفاده از امکانات موجود برای تجارت الکترونیک کم است .از سوی دیگر نبود شناخت از میزان امنیت موجود در شبکه داخلی و جهانی باعث شده است که اطمینان الزم وجود نداشته باشد انواع تجارت الکترونیک تجارت الکترونیک را میتوان از حیث تراکنش‌ها( )Transactionsبه انواع مختلفی تقسیم نمود که بعضی از آنها عبارتند از : ارتباط بنگاه و بنگاه ( : )B2Bبه الگویی از تجارت الکترونیکی گویند، که طرفین معامله بنگاه‌ها هستند . ارتباط بنگاه و مصSرف کننده ( : )B2Cبه الگویی از تجارت الکترونیک گویند که بسیار رایج بوده و ارتباط تجاری مستقیم بین شرکتها و مشتریان می‌باشد . ارتباط مصرف کننده‌ها و شرکتها ( : )C2Bدر این حالت اشخاص حقیقی به کمک اینترنت فراورده‌ها یا خدمات خود را به شرکتها میفروشند . ارتباط مصSرف‌کننده با مصرف‌کننده ( : )C2Cدر این حالت ارتباط خرید و فروش بین مصرف‌کنندگان است ارتباط بین بنگاه‌ها و سازمان‌های دولتی ( : )B2Aکه شامل تمام تعامالت تجاری بین شرکSتها و سازمانهای دولتی می‌باشد .پرداخت مالیاتها و عوارض از این قبیل تعامالت محسوب می‌شوند . ارتباط بین دولت و شهروندان ( : )G2Cالگویی بین دولت و توده مردم می‌باشد که شامل بنگاه‌های اقتصSادی ،موسسات دولتی و کلیه شهروندان می‌باشد .این الگو یکی از مولفه‌های دولت الکترونیک می‌باشد . ارتباط بین دولت‌ها ( : )G2Gاین الگو شامل ارتباط تجاری بین دولتها در زمینه‌هایی شبیه واردات و صادرات می‌باشد ابزارها ایمیل فروشگاه ایSنترنتی ابزار پSیام سریع جستارهای وابسته دولت الکترونیک چرخه ژنريک تجارت (Trade ‏Cycle در تمامى فعاليت‌هاى تجارى همواره مجموعه‌اى از مراحل و تبادالت استاندارد وجود دارد ،بگونه‌اى که روش اجرايى هريک از مراحل و درجه اهميت آنها بستگى به نوع کاال ،نوع خدمات و نيز طرفين معSامله خواهد داشت.  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ مىشوند و عبارتند از: بهعنوان چرخه و يا سيکل‌هاى ژنريک تجارت ناميده ‌ اين مراحل ‌ فعاليتهاى قبل از خريد ()pre-sale ‌ قبل از انجام هر تعامل تجارى ( )transactionخريدار اقدام به جستجوى ()search مىبايد به‌منظور دستيابى به مىنمايد و سپس طرفين ‌ عرضهکننده کاال ‌ ‌ و انتخاب توافق مذاکراتى ( )negotiateدرخصوص شرايط معامله با يکديگر انجام دهند. فرآيند انجام معامله ()execution پس از تصميم به انجام معامله خريدار نياز خود را به فروشنده سفارش ()order مىدهد. مىدهد و درمقابل فروشنده خدمات و يا کاالى موردمعامله را تحويل ‌ ‌ تسويه حساب ()settlement درهنگام مناسب فروشنده با ارسال صورتحساب ( )invoiceدرخواست پرداخت وجه مىنمايد و متعاقبا ً خريدار وجه کاال يا خدمات را پرداخت توسط خريدار را ‌ ( )paymentخواهد نمود. خدمات پس از فروش ()after sale نمىگردد بلکه برحسب نوع معامله ‌ اتمام فرآيند خريد ،پايان چرخه تجارت محسوب ممکن است نياز به ارائه خدمات پس از فروش نيز وجود داشته باشد. قوانين حقوقى حاکم بر کسب‌وکار الکترونيکى ()e-law پيادهسازى و ‌ استراتژى‌هاى اينترنت به‌طور غيرقابل وصف چه به‌لحاظ قاعدههاى مربوط به خود در ‌ چه به‌خاطر تغييرات سريع قوانين و جهان ،همواره نياز به تغيير و تحول سريع در قوانين تجارت را طلب مىنمايد. ‌ درحالى که هم‌اکنون در دوران رشد و بلوغ اينترنت و کسب‌وکار الکترونيکى قرار داريم ،هنوز بسيارى از سازمان‌ها از تأثيراتى که به‌لحاظ بکارگيرى اينترنت در زمينه‌هاى حقوقى ايجاد شده مطلع نمىباشند .به‌منظور تبيين اهميت موضوع فوق‌الذکر بسيارى از ‌ دانشکدههاى مديريت و علوم انفورماتيک براى آن‌دسته از افرادى که ‌ سابقه رسمى در زمينه قوانين حقوقى ندارند اقدام به برگزارى نمودهاند و. ‌ ‏Sاههاى مختلفى دورههاى آموزشى و کارگ ‌ ‌ افراد مختلفى را تحت آموزش قرار مى‌دهند ازجمله مديران اجرايى که شناخت کSافى درمورد قوانين حقوقى نداشته اما در فرآيندهاى تجارى سازمان خود نقش استراتژيکى دارند. هرچند روش‌هايى جهت محافظت از دارايى‌هاى معنوى ازطريق قوانين copyrightو حقوق مربوط به ثبت اختراع و حق امتياز ارائه گSرديده است ليکن در بررسى قوانين حاکم به اينترنت همواره ريسک مىبايد مدنظر قرار را به‌عنوان يک ضريب مهم در کسب‌وکار تجارى ‌ داد. برنامه‌ريزى‌ها نشان مى‌دهد که در آينده تصوير بهترى از قوانين حاکم بر سازمان‌هاى الکترونيکى درپيش‌رو خواهيم داشت مزيتهاى تجارت الکترونيکى ‌ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ - افزايش افزايSش افزايش افزايش افزايش رشد تجارت فروش درآمد سرمايه‌گذاري سطح رفاه زندگى مردم - ايجاد فرصت‌هاى تجارى جديد براى صنايع و بنگاه‌هاى بازرگانى (ناشى از رفع تبعيضات و تحصيل امتيازات تجارى حاصل از مذاکرات بين دولت‌ها) - افزايش فرصت‌هاى جديد شغSلى (کارآفرينى نسل جوان در درازمدت) - افزايش قابل مالحظه امنيت دسترسى به بازارهاى صادراتى ناشى از تثبيت تعرفه‌ها - افزايش تضمين‌ بازارها و ثبات دسترسى به آنها ناشى از بکارگيرى قواعد متحدالشکل در تمامى کشورهاى عضو سازمان‌هاى جهاني - امکان ارائه خدمات و محصوالت در سطح جهاني - جلوگيرى از اتالف وقت و کاهش ترددهاى بى‌مورد - کمک به منابع انرژى و محيط زيست - کاهش هزينه‌هاى سربار و ايجاد رقابت در سطح بين‌المللي - دسترسى سريع به اطالعات - عدم حضور واسطه - کاهش هزينه‌هاى تبليغات کاال بويژه در سطح بين‌المللي - ورود به بازارهاى فرامنطقه‌اى درجهت بازاريابى جهاني پایان

62,000 تومان