تحلیل مشخصه ها و نیازمندی های برنامه درسی نخبه پرور برای پرورش بومی نخبگان و تعدیل مهاجرت نخبگان در پدیده جهانی شدن
اسلاید 1: 1تحليل مشخصه ها و نيازمنديهاي برنامه درسي نخبه پرور براي پرورش بومي نخبگان و تعديل مهاجرت نخبگان در پديده جهاني شدنسعيد يغموريموسسه مطالعات راهبردي فنآوري اطلاعات Yaghmoori@irit.irاردوان مجيديموسسه مطالعات راهبردي فن آوري اطلاعاتmajidi@irit.irwww.irit.ir1387هشتمين همايش انجمن مطالعات برنامه درسي ايرانهمايش جهاني شدن و بومي ماندن برنامه درسي: چالش ها و فرصت ها
اسلاید 2: 2يك تعريف از جهاني شدنگسترش روابط اجتماعي بين افراد بشر در سطح جهاني (آنتوني گيدنز، 1999)جهاني شدن
اسلاید 3: 3جهاني شدن و مهاجرت نخبگانبازاركار جهانيشكل گيريافزايشعرضه و تقاضاي ارزان و سريع نيروي كارافزايشجهاني شدن اقتصادمهاجرت نخبگان
اسلاید 4: 4ديدگاهها در مهاجرت نخبگان آثار مثبت جهاني شدن سهم كشورها در توليد علم و تكنولوژي سودمندي انتقال نيروي متخصص پيشرفت دانش و رفاه مردم سرايت تكنولوژي به كشورهاي مهاجران نقش نيروي انساني در توسعه وابستگي به تكنولوژي فيلترينگ شده نياز به نخبگان براي جبران عقب ماندگيديدگاه جهانگراديدگاه ملي گرادر عين حقيقتي كه در ديدگاه جهانگرا وجود دارد، ديدگاه مليگرا نيز داراي حقيقتي غير قابل چشم پوشي است. توجيه مي كندموجبتبيين مي كندكشورهاي توسعه يافتهكشورهاي در حال توسعهحقيقتي كه در كشورهاي در حال توسعه بيشتر ظهور پيدا ميكند تا كشورهاي توسعه يافته
اسلاید 5: 5كشورهاي توسعه يافتهكشورهاي در حال توسعهمهاجرت به عنوان يك مسئلهزيان كشورهاي در حال توسعه و تداوم عقب ماندگي آنهاتربيت متخصص با سرمايه گذاري در نظام آموزشينقش كليدي منابع انساني در توسعه جوامعمهاجرت نخبگان پرورش يافته كشورهاي در حال توسعهايران از اين موضوع مستثني نيست: رتبه نخست مهاجرت در بين 61 كشور در حال توسعه اشتغال 20 درصد از پزشكان ايراني در آمريكاتريبت 1050 نفر دكتري در رشته هاي علوم پايه و فني و مهندسي در طول 10 سال و مهاجرت 840 نفر فقط در يك سال
اسلاید 6: 6صورتبندي علل مهاجرت نخبگان ايرانيرفاهيفرهنگيشغلي و حرفه ايعلل مهاجرترانشي و درون مرزيكششي و برون مرزي حقوق و دستمزد آينده خود و خانواده فاصله طبقاتي عدم تعادل درآمد و هزينه تبعيض و نابرابري عدم توجه اجتماعي به ارزش فعاليتهاي علمي محدوديت آزادي فرهنگ ناكارا بي عدالتي و پارتي بازي نبود تسهيلات لازم براي پژوهش دسترسي محدود به منابع علمي نبود امكانات ادامه تحصيل عدم استفاده از متخصصان فرصت هاي شغلي محدود و تبعيض در استخدام بيكاري امكانات بهتر براي زندگي حقوق و دستمزد بيشتر تعادل هزينه و درآمد رفاه اقتصادي آسايش رواني و اجتماعي زندگي در جامعه بدون تبعيض رفاه اجتماعي آزادي سياسي و فرهنگي مهاجرت و تشويق اقوام و دوستان رشد علمي و حرفهاي ارتباط بهتر تخصص با نيازهاي جامعه خارجي ادامه تحصيل توجه به مهارت و شايستگي سيستم آموزشي كارا وجود فرصت هاي شغلي و عدم تبعيض در استخدام
اسلاید 7: 7تاثير برنامه درسي در مهاجرت نخبگانبرنامه درسيآيا برنامه درسي سهمي در مهاجرت نخبگان دارد؟ آيا ما نخبگان را به صورتي تربيت ميكنيم كه گرايش شديدي در آنها براي مهاجرت وجود داشته باشد؟ ابعاد تاثير چيست؟شغلي و حرفه ايآيا آموزش و پرورش ما گرايش به نخبه پروري دارد؟ فرهنگيرفاهيتمركز ما در اين مقاله بر اين بعد مسئله است!مهاجرت نخبگان
اسلاید 8: 8محيطهاي متفاوتي براي كاركشورهاي توسعه يافتهچه تفاوتهايي بين محيط هاي كار در اين كشورها، و كشورهاي توسعه يافته موجب تمايل نخبگان براي مهاجرت ميشود؟آيا نخبگان در كشورهاي در حال توسعه، شرايط بروز تواناييهاي خود را دارند؟!نقش برنامه درسي در اين ميان چيست؟بعد دومنقش در شكل توانمندي خود نخبگانتمركز ما در اين مقاله بر اين بعد مسئله است!چه توانمنديهائي در نخبگان، امكان فعاليت آنها را در كشورهاي خود فراهم ميكند؟بعد اولنقش در شكل گيري فضاي كاركشورهاي در حال توسعهبرنامه درسي
اسلاید 9: 9تمايزهاي محيط و شرايط كار از منظر كاربست تخصص در سطح تخصصي يك نخبه-1كشورهاي در حال توسعهكشورهاي توسعه يافته استفاده از تخصص ها در خارج از جايگاه تخصصي خود عدم بلوغ ساز و كار مديريت پروژه نبود ثبات در فعاليت هاي تخصصيعدم دريافت پشتوانه هاي تخصصي در حوزههاي مرتبط جايگاه هاي تخصصي تعريف شده، مشخص و نهادينه بلوغ يافتگي ساز و كار مديريت پروژه ثبات نسبي در فعاليتهاي تخصصي دريافت خدمات و تعاملات لازم ساير حوزههاي تخصصي مرتبط
اسلاید 10: 10تمايزهاي محيط و شرايط كار از منظر كاربست تخصص در سطح تخصصي يك نخبه-2كشورهاي در حال توسعهكشورهاي توسعه يافته عدم درك صحيح مديريت عمومي و درگيري متخصص در حوزههاي عمومي نبود ساز و كار مشخص شناسايي، جذب و پشتيباني مالي و رفاهي از متخصصان ضعف در همكاري و تعاملات درون گروهي و برون گروهي و فعاليت انفرادي ساز و كار تجربه شده فعاليتهاي تخصصي در مديريت عمومي به كار گيري متخصصين در پروژهها متناسب با جايگاه نياز همكاري و تعاملات درون گروهي و برون گروهي در انجام كارهاي تخصصي
اسلاید 11: 11مسئلهبرخي نخبگان حتي در شرايط بي ثبات، تعريف نشده، بدون ساز و كار و نامتجانس كشورهاي خود قادر به كاربست تواناييهاي خود هستند.اما بسياري ديگر نميتوانند تواناييهاي خود را به كار بگيرند و به مهاجرت روي ميآورند.چرا برخي از نخبگان حتي در شرايط نامناسب كشورهاي خود ميتوانند تواناييهاي خود را به كار بگيرند؟چه تفاوت هايي بين مهارتهاي اين دو دسته وجود دارد؟
اسلاید 12: 12تمايزهاي موجود ميان خصوصيات نخبگاننخبه تركيب گرانخبه تجزيه گرا متخصص در يك حوزه فعاليت در زمينه تخصصي فعاليت در شرايط باثبات نيازمند محيط كار از قبل آماده شده پرورش يافته در نظام آموزشي تجزيهگرا توان پايين مديريتي حتي در حوزه تخصصي خود متخصص در چند حوزه و سرآمد در يكي فعاليت در حوزههاي چند زمينهاي فعاليت در شرايط متغير و بدون ثبات توانمند در ايجاد شرايط كاري مناسب پرورش يافته در نظام آموزشي تركيبگرا توانمند در مديريت فعاليتهاي چند زمينهاي و پيچيده
اسلاید 13: 13برنامه درسي نخبه پرورنخبگان تجزيهگرا توانايي فعاليت در شرايط از پيش آماده شده كشورهاي توسعه يافته را دارند.با اين وجود، كشورهاي در حال توسعه همچنان درصدد پرورش نخبگان تجزيهگرا ميباشند. كشورهاي در حال توسعه نيازمند پرورش نخبگاني هستند كه بتوانند در شرايط نامناسب اين كشورها فعاليت كنند.در اين صورت، پرورش نخبگان براي چنين شرايطي بايد داراي چه خصوصياتي باشد؟به وسيله چه نوع برنامه درسي ميتوان نخبه بومي تربيت كرد؟
اسلاید 14: 14رويكردهاي برنامه درسي در تربيت نخبگان-1رويكرد برنامه درسي تجزيهگرارويكرد برنامه درسي تركيبگرا مفاد درسي مستقل و مجزاموضوعات سلسله مراتبي و متمايزتقدم موضوعات پيش نيازتاكيد بر دروس پايهانتقال دانش و يادگيري محتواتاكيد بر حفظ جزئيات مفاد درسي تركيبيموضوعات چند لايهاي و درهم تنيده موضوعات توأم و بدون تقدم الزاميتاكيد بر مهارتهاي زندگي انتقال فرادانش و چگونه يادگرفتنتاكيد بر انتقال روح موضوع
اسلاید 15: 15رويكردهاي برنامه درسي در تربيت نخبگان-2رويكرد برنامه درسيتجزيه گرارويكرد برنامه درسيتركيبگراارزيابي از جنس سنجشامتحانات مكررسنجش خرده اهداف آموزشي آموزش موضوع محور آموزش در محيط خشك و انتزاعي كلاسفراگير منفعل و گيرنده فارغ التحصيلان توانمند در مونتاژارزيابي بصيرتي و توصيفي تجارب اكتشافي مستمر تاكيد بر اهداف كلان آموزشي آموزش مسئله محور آموزش در محيطي نزديك به محيط واقعيفراگير فعال و داراي نقش فارغ التحصيلان توانمند در طراحي
اسلاید 16: 16نتيجه گيريجهاني شدنشرايط كاركشورهاي در حال توسعهافزايش رويكرد برنامه درسي تجزيهگراتداومرويكرد برنامه درسي تركيبگراامكانمهاجرت نخبگانكشورهاي توسعه يافتهنظام آموزشمعماري نظام آموزشيبايد اين سازوكار را پوشش دهدپيشبيني ساز و كار ارتقاي منابع انساني متناسب با نيازمنديها و شرايط بومي كشور
اسلاید 17: 17والسلامالحمد لله رب العالمين
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.