معماری و عمران

تحلیل روستا آبنیک

roostaye_abnik

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تحلیل روستا آبنیک”

تحلیل روستا آبنیک

اسلاید 1: روستای آبنیکبه نام خدا

اسلاید 2: فصل اولکلیات روستاموقعیت روستا در تقسیمات کشوریراه های ارتباطیهمسایه های روستا

اسلاید 3: آبنیک از دهستان رودبار قصران ، شهرستان شمیرانات استان تهران کشور ایران است. این روستا یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان شمیران است. در دوازده کیلومتری شمال شرقی فشم قرار دارد و با روستاهای زایگان، لالان و گرمابدر همجوار است. ارتفاع روستای آبنیک ۲۴۰۰ متر از سطح دریا است. فاصله روستا تا مرکز دهستان (رودبار قصران) ۱۲ کیلومتر و تا مرکز بخش هم ۱۲ کیلومتر و تا مرکز شهرستان ۴۲ کیلومتر می باشد. این روستا فاقد تاریخچه مدون می باشد گفته می‌شود این روستا قبل از حمله مغول ها شکل گرفته که مستندات تاریخی آن موجود نمی باشد بنا بر نقل اهالی قدیمی و مسن روستا قدمت این روستا به بیش از ۴۰۰ سال پیش باز می گردد از قدمت برخی خانه های قدیمی و یا مخروبه و بررسی و تجزیه و تحلیل مصالح به کار رفته در آن ها می توان به قدمت و تاریخ آن پی برد بدین لحاظ این نتیجه به دست می‌آید که روستای آبنیک که در ابتدا آونیک می‌گفتند قدمت تقریبی بیش از ۴۰۰ سال دارد در آن سالها گویای ایلی از سمت لرستان به این منطقه کوچ کرده و در آن سکنی گزیده است فاصله این روستا از جاده اصلی ۲۵۰ متر تا مرکز دهستان ۱۲ کیلومتر تا مرکز بخش ۱۲ کیلومتر و تا مرکز شهرستان ۴۲ کیلومتر میباشد کلیات و تاریخچه روستاوجه تسمیه آبنیک به علت زلالی و شیرینی آب رودخانه ای که در این روستا جریان دارد، می باشد که آن را آبنیک نام گذاری کرده اند.آبنیک به سه محله بالا محل(جور سره) پایین محل (جیر سره) و ملا محله تقسیم می شود.

اسلاید 4: شهرستان شمیرانات که مشتمل از چهار شهر تجریش،لواسان،شمشک و فشم است در حال حاضر منطقه ی یک شهر تهران را تشکیل میدهد که روستای آبنیک در بخش فشم آن واقع شده است.موقعیت روستاروستای آبنیک در محدوده ای با طول جغرافیایی ۵۱۳۰و عرض جغرافیایی ۳۶۵۰ در ارتفاع ۱۹۰۰ متر از سطح دریا در حوزه استحفاظی شهر فشم از بخش و دهستان رودبار قصران از شهرستان شمیرانات واقع گردیده است. این روستا از طرف شمال و شمال باختری به دامنه ارتفاعات البرز مرکزی و لالان و از جهت باختر به میگون و از جهت جنوب به روستای زایگان وضعیت خاور به روستای گرمابدر محدود شده است. فاصله روستا تا مرکز دهستان ۱۲ کیلومتر و تا مرکز بخش هم ۱۲ کیلومتر و تا مرکز شهرستان ۴۲ کیلومتر می باشد.

اسلاید 5: راه های ارتباطی به علت کوهستانی و نبودن نظم خاص در بافت روستا شبکه های ارتباطی روستا فاقد شکل و فرم ویژه ای می باشند می توان گفت که عوامل طبیعی نظیر توپوگرافی شیب نوع خاک و غیره و همچنین کمبود زمین های مناسب از عوامل موثر در نحوه شکل گیری و فشردگی بافت روستا و معابر آن محسوب می‌شود.راه منتهی به روستا و راه اصلی داخل روستا دارای پوشش آسفالت با کیفیت نامناسب است و مابقی راه های داخل روستا خاکی و دارای کیفیت نامناسب است.

اسلاید 6: محور اصلی درجه یک:این محور دارای جهت شمالی جنوبی بوده که به شکل تقریبا نامنظمی(نزدیک به مارپیچی شکل)از جنوب روستا آغاز و از میان بافت تا قسمت های بالای روستا کشیده شده است. این محور دارای نقش جمع کننده است و کارکرد سواره دارداین معبر نقش اصلی و مهمی در تغذیه بافت روستا را بر عهده دارد. عرض این معبر از ۸ تا ۱۲ متر متغیر است که در بیشتر جاها عرض آن به ۱۲ متر می رسد.محور اصلی درجه دو:این محور تقریباً به شکل آنتن در عمق بافت به سمت جهات چهارگانه کشیده شده و مهمترین محور تغذیه کننده داخل بافت روستا است عرض این معابر بین ۶ تا ۸ متر می باشد بیشترین بار ترافیکی پیاده روستا را بر عهده دارد به ویژه محور مرکزی این معابر نقش جمع کننده در عمق بافت روستا را بر عهده دارد این مهابر نقش زیادی در ساماندهی ترافیک پیاده روستا دارد و و همچنین در نحوه دفع آبهای سطحی روستا نیز موثر است.

اسلاید 7: فصل دوماقلیمآب و هوابارندگیپوشش گیاهیبادهای غالبرشته کوه هارود های اطرافسوانح طبیعی

اسلاید 8: اقلیمیکی از دلایل اصلی رونق تجریش و به طور کلی منطقه شمیرانات و ویژگی آب و هوایی مطلوب و موقعیت طبیعی و کوهستانی آن می باشدکه همواره به عنوان یک ییلاق اهالی شهر تهران محسوب می گردیده است. .بدین لحاظ همواره مورد نظر اقشار مرفه جامعه برای سکونت بوده استدمابا توجه به آمار ۲۲ ساله ایستگاه هواشناسی لتیان میانگین درجه حرارت سالانه ۱۳/۵ درجه سانتی‌گراد است و گرمترین روز در ماههای تیر و مرداد بوده که درجه حرارت به ۳۹/۵ درجه سانتیگراد رسیدهو سردترین روز مربوط به یکی از روزهای دی و بهمن با۲۱- درجه سانتی گراد می باشد.معدل حداکثر دما طبق آمار مذکور در ماههای تیر و مرداد برابر ۳۳/۹ درجه سانتی‌گراد استمعدل حداقل دما در ماه های دی و بهمن برابر ۴/۷- درجه سانتیگراد می‌باشد دور گرمایی تابستان با درجه حرارت متوسط روزانه ۳۰ درجه سانتیگراد است

اسلاید 9: رطوبتبر اساس آمار هواشناسی رطوبت نسبی لتیان حداکثر ۴۷ درصد حداقل ۱۷ درصد است که در مقایسه با سایر مناطق اطراف تهران از رطوبت بیشتری برخوردار است.باد های غالبجهت باد منطقه غالب غربی است و پس از آن باد های جنوب و جنوب شرقی و نهایتاً شمالی به ترتیب از میزان وزش بیشتری برخوردارند.بارندگی:میزان بارندگی در محدوده مورد مطالعه حداکثر ۴۵۰ میلیمتر می باشد. بارندگی در این محدوده از مهرماه آغاز شده و تا اردیبهشت ماه ادامه می یابد. حداکثر بارندگی در ماه های آذر و اسفند به ترتیب ۸۷/۸ و ۷۶/۸میلی متر و حداقل آن در مرداد و شهریوربه میزان ۲/۳ و ۳ میلی متر می باشد. بیش از ۸۰ درصد بارش های دی و بهمن به صورت برف است.

اسلاید 10: پوشش گیاهیپوشش گیاهی این منطقه را بیشتر بوته ها و گیاهان خاردار تشکیل می دهد. در کل می توان گفت که به علت حاکم بودن شرایط آب و هوای کوهستانی در منطقه و بارش کم، تنوع گیاهی در این منطقه زیاد نیست و مراتع منطقه نیز متاثر از شرایط آب و هوایی بسیار فقیر می باشد.عمده پوشش گیاهی منطقه مورد مطالعه از گونه های زیر می باشد:- جارو - گون - ورک - جو میش- علف بزی - کنگر- گل گاوزبانرشته کوه هاشهرستان شمیرانات در منطقه کوهستانی شامل رشته کوه البرز مرکزی واقع شده که معروف ترین و مرتفع ترین کوه قله توچال به ارتفاع ۳۹۵۷ متر می باشد. این کوه در فاصله ۷ کیلومتری دربند قرار دارد. این قله به دلیل ارتفاع زیاد در بیشتر اوقات سال پوشیده از برف بوده و به خاطر داشتن هوای معتدل و خنک تفرجگاه خوبی برای شهروندان تهران و شمیرانی به شمار می‌رود.

اسلاید 11: دیگر کوه های معروف این شهرستان عبارتند از:کوه سیاه به ارتفاع ۳۹۱۲ متر کوه لار ارتفاع ۳۷۳۰ متر از بخش لواسانات که به ترتیب در فاصله های۱۰ و ۸ کیلومتری شمال گلدونک قرار دارد.کوه همهن به ارتفاع ۳۶۰۸ متر و کوه پی استخر به ارتفاع ۳۴۸۸از بخش رودبار قصران به ترتیب در پنج کیلومتری شمال خاوری محدودهمرکز شهرستان و مشرف به گلدونک است.رودهارودخانه جاجرود که از کوههای صندوق،جانستون و دریوگرشته کوه های البرز مرکزی سرچشمه گرفته پیش از عبور از میان فشم (مرکز رودبار تهران) با پیوستن شعبات متعدد به آن ازقبیل گرمابدر،لالان،شمشک و آهار در جنوب شهر لواسان به آبریزگاه ریخته می شوند.

اسلاید 12: شهرستان شمیرانات به علت موقعیت کوهستانی از آب و هوای سرد و خشک برخوردار می باشد.قابل ذکر است که شهر تجریش و دو بخش لواسانات و رودبار قصران علت نزدیک بودن به شهر تهران و داشتن هوای دلپذیر و معتدل کوهستانی در تابستان ها پذیرای تعداد زیادی از پایتخت‌نشینان می باشد. لذا جمعیت متحرک آن ها در فصل گرما به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.آب و هوا

اسلاید 13: سوانح طبیعیزلزلهبا توجه به اطلاعات موجود در نقشه های سازمان زمین شناسی کشور این منطقه از نواحی لرزه خیز به شمار می آید و در طول تاریخ بارها زمین لرزه های مهیب منطقه را تحت تاثیر قرار داده است.به ویژه در رشته کوه های البرز و تجمع نیروهای لرزه و احتمال جابجایی گسل ها را به وجود آورده است بر همین اساس زلزله های متعددی از دیرباز در منطقه تهران و شمال آن رخ داده است با توجه به زلزله خیز بودن منطقه و وجود گسل های متعدد در منطقه لزوم ساخت و سازهای ضد زلزله و رعایت نکات فنی مهندسی ضرورت غیر قابل اجتناب می باشد.

اسلاید 14: سیلدر این منطقه با توجه به وجود رودهای دائمی از جریان های سیلابی همه‌ ساله خبری نیست. با وجود این در برخی سالها ممکن است بنا به عللی از جمله بارش های رگباری و سیل آسا و سالهای پر باران آب رودخانه های خانرود و برگ جهان کمی طغیان کنند اما موجب سیل و ایجاد خرابی نمی شود.خاکاصولاً خاک و کیفیت و کمیت آن در برنامه ریزی روستای دارای اهمیت بسیاری می باشد زیرا معیشت روستایی و کشاورزی در روستاها ارتباط تنگاتنگی با زمین و خاکی کشاورزی دارد.اگر محدوده یک روستا دارای خاک های کشاورزی خوب و غنی باشد از نظر اقتصادی و اجتماعی روستا نقش بارزتری در منطقه ایفا خواهد کرد در غیر این صورت روستا از نظر اقتصادی و تعداد جمعیت نمی تواند نقش مهمی در منطقه ایفا کند و اقتصاد مردم ساکن را توسعه داده و بر جمعیت خود بیفزاید و همواره جمعیت خود را از دست داده و مهاجرت از آنجا به شهرها و روستاهای دیگر همواره ارائه خواهد داشت.خاک های منطقه مورد مطالعه دارای عمق کم تا عمیق سنگریزه دار با بافت متوسط تا سنگین همراه با مقدار زیادی آهک می باشد.که به دلیل کمبود خاکهای رسی و منابع آب غنی تحت الارضی و صنعتی برای زراعت مناسب نبوده غالباً این اراضی به باغداری اختصاص یافته اند.

اسلاید 15: فصل سومبررسی مسایل جمعیتی از نظر:تعداد جمعیتتعداد خانوارساختار جنسی و سنیمهاجرنرخ بیکارینرخ اشتغال

اسلاید 16: میزان جمعیت بر اساس آمار موجود در دوره‌های مختلف سرشماری کل جمعیت روستای آبنیک در سالهای ۱۳۴۵، ۱۳۵۵ ،۱۳۶۵، ۱۳۷۵ به ترتیب ۶۲۲ ،۴۸۲ ،۳۵۴ و ۱۶۲ نفر بوده است.با توجه به آمار ذکر شده کاهش جمعیت از سالی به سال دیگر مشاهده می شود چنانچه در سال ۱۳۴۵ میزان جمعیت ۶۲۲ و در سال ۱۳۷۵، ۱۶۲ نفر که بیانگر سیر نزولی جمعیت روستا تا سال ۱۳۷۵ بوده است.در ضمن میزان جمعیت غیر ساکن روستا بیش از ۳ هزار نفر است که در سه ماه تابستان به روستا می آیند و در مابقی ماه ها هم آن جمعیت همیشه ساکن که در سال ۱۳۸۲ به ۲۰۲ نفر رسیده است سکونت دارند.نمودار تعداد جمعیت

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان