صفحه 1:
د ا) رز
تحلیل مضمون
استاد: دکتر نادی
تهیه کننده: الهام ایران نژاد
پاییز ۱۴۰۰
صفحه 2:
هدف هر تحلیل تجربی. خواه یک تحلیل کمی یا کیفی باشد. یافتن الگوهای معنادار در داده ها است. معناداری به لین واقعیت
آشاره دارد که هر تحلیل باید به (بخشی از) یک سوال تحقیق همانطور که در تحلیل مسئله تعریف شده است. پاسخ دهد. الگوهایی
که این کار را انجام نمی دهند کنار گذاشته می شوند. علاوه بر این» یک الگو ممکن است به عنوان نظمی در (بخشی از) داده ها در
نظر گرفته شود. یعنی: توزیع داده ها تصادفی نباشد.
هنگام انجام تحقیقات کیفی, متون شفاهی یا کتبی را پردازش می کنیم تا الگوهای معنادار را پر اساس دسته بندی ها پیدا
کنیم. کلمات و جملاتی را در اختیارداریم که ممکن است آنها را مرتب. طبقه بتدی و تفسیر کنیم. رای مثال. می:
کنیم که آیا پاسخهای متفاوت برای یک پرسش به یک معنا هستند. و مىتوان آنها را به يك طبقه, نگرش: ارزیبی یا بور نسبت
داد یا نه. تحلیل همان تفسیر است که در اولی شاخصها را (که الگوهای معنادار هستند). که از داده های آماری به دست میآیند.
تفسیر مىشوندء در مورد دوم؛ الگوهای حاصل از دادههای کیفی تفسیر میشوند. در نتیجه. اصول لساسی تحلیل برای هر دو نوع
تحلیل برقرار است.
صفحه 3:
فرآیند طبقهبندی اولین قدم در تحلیل است. در یک زمینه وسیع تره ممکن است روشی کلی یا عمومی که فرد به اشیاء فرآیندها
و رقارافراد در دنبای بترون معنایی نهد در فظر کرفته شود هد نهایی فرومحیل بافتن عارصمیم گیری در مورد اصولی انت:
که الگوی معناداری را بر اساس طبقه بندی های انجام شده در داده ها ایجاد می کند.
تحلیل مضمون از رلیج ترین اشکال تحلیل در تحقیقات کیفی است که بر شناسایی تحلیل و تفسیر للگوهای معنا لیا مضامین) در
دادههای کیفی تأکید دارد. تحلیل مضمون (ت.م.» به اشتباه یک رویکرد تحلیلی کیفی منفرد تصور می شود. اما لین اصطلاح چتری
برای رویکردهای کاملاً متفاوت با هدف شناسایی الگوها (مضامین) در مجموعه داده های کیفی است.
تحلیلگر تعیین می کند که پاسخ دهندگان چه می گویند (توصیف می کنند). منظور پاسخ دهندگان از آن (ارزیلبی) چیست و
تیجه گیری می کند (اين برای هدف تحقیق و فرمول های سولل به چه معناست؟). در تحقیقات کیفی, فرآیند تحلیل فرآیندی
نسبتاً پیوسته است که از ابتدا تا انتهای مطالعه پیگیری می شود. علاوه بر این فرآیند تحلیل ممکن است به عنوان ترکیبی از
فرآیندهای فکری خودآگاه و ناخودآگاه در نظر گرفته شود که باید توسط تحلیلگر انجام شود که شامل فرآیندهای تجزیه و تحلیل
شناختی است که با ایجاد نظم و ساختار در داده های خام به طور صريح به سمت حل مسئله سوق داده می شود.
صفحه 4:
تاربخچسه
1
پرفسور جرارد هولتون. ت.م. را در دهه ۰۱۹۷۰ در نوشته ای با عنوان مضامین در اندیشه علمی معرفی کرد. اما اين اصطلاح خیلی
قبل از آن مورد لستفاده قرار می گرفت:
ریچارد بویاتزیس از صاحبنظران برجسته تحلیل مضمون در کتاب خود (1۹۹۸) از دیوید مک کله لند به عنوان نخستین فرد پایه
گذار این روش در روانشناسی (بررسی شخصیت و انگیزش) یاد کرده است.
مفهوم سازی تحلیل مضمون به عنوان رویکردی برای تحلیل الگوهای معنلیی می تولند بازتلبی از تحول روش شناختی تحلیل محتوا
(کمی) باشد.
و alacant مكديك ريه كار من رونم و اسنطلاح تركيى إتحليل ميحتولئ توشومى) تيز راع 1
نشأ اإيجاد آنء ت.م. و تجزيه و تحليل محتوا
اريخجه اى مشترك داند.
صفحه 5:
در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ حدود زمانی که انفجاری عمومی در علاقه به تحقیقات کیفی به وجود آمد. ت.م. به عنوان رویکردی
خاص برای تجربه و تحلیل کاده های کیفی در علوم بهناشتی و اجتماعی ظاهر شد. اما مقالات بیشمار منتشرزشد. که در برخی [ر
آنها موضوعهای برآمده از دادهها (مضمون) بدون ارجاع به رویکرد روششناختی تثبیتشده ای برای ت.م. توصیف می شد؛ باعث شد
ت.م. به عنوان روش تحلیل کیفی با مرزیندی ضعیف و به ندرت تأیید شده و در عین حال پرکاربرد شناخته شود. در سال ۲۰۰۶,
فقط بیش از یک دهه بعد ت.م..به طور فزاینده ای به عنولن رویکردی مستقل برای تجزیه و تحلیل شناخته شد (هنوز بحث هلیی در
مورد این موضوع وجود دارد)؛ و رویکردهای مختلفی برای آن وجود آمد.
براون و کلارک (۲۰۰۶) ت.م.ب. را یک روش تحلیلی انعطاف پذیرپارادایماتیک مناسب برای استفاده در طیف وسیعی از ملاحظات هستی شناختی
و معرقت شتاعدي: تقوو ری برد هی ره ی و ین و رت رویز كاماد سس رف
میکنند که استفاده از آن را در پارادایم های کیفی (مانند ساخت گرایی) منحصر می کند (براون و کلارک ۰۲۰۱۹ ۲۰۲۰). برخلاف دیگر شکل های
تجزیه و تحلیل کیفی مانند تحلیل محتوا و حتی سایر اشکال ت.م. مانند رویکرد بویاتزیس (۱۹۹۸). تحلیل مضمون بازتبی از هرگونه تصور مثبت
گرا در مورد تفسیر داده ها دوری می کند. براون و کلارک (۲۰۱۹) پژوهشگران را تشویق می کنند قا بازتاب. ذهنیت و خلاقیت رابه عنوان دارلبی
در تولید دانش بپذیرند. جابی که آنها استدلال می کنند که برمی از پئوهشگران مانند بوباتزیس (۱۹۹۸)» ممکن است این خلاقیت ها را تهدید:
تعییر کنند.
مقایسه روش تحلیل مضمون با سایر روش ها
روش هایی که عمدتاً از جایگاه نظری پا معرفت شناسی خاصی نشثت می گیرند مانند؛ تحلیل
روش های تحلیل كيفى +-* كفتمان و تحليل پدیدارشناسی تفسیری که به کارگیری Gl ها تنوع نسبتاً محدودی دارد؛ برخی از
اين روش ها نيزء مانند نظريه داده بنياد از جارجوب نظرى كلانى بهره مى برد.
7 و هت سل از ده هرت يا ee pe ire هس ی کر ت۱7
های نظری و معرفت شناسی می توان از آنها استفاده کرد. مانند تحلیل مضمون
صفحه 6:
تفاوت تحلیل مضمون با دیگر روش ها
روش تحلیل پدیدارشناسی تفسیری و به دنبال شناخت الگوهایی در داده هاست که در چارچوبی نظری قرار می گيرند. در معرفت
شناسى اين روش به تجربه اهمیت داده می شود. این روش به دنبال شناخت پدیده از راه درک تجربه واقعی افراد در زندگی روزمره
در نظریه داده بنیاد نیز از مجموعه روش هلیی مشابه تحلیل مضمون برای کدگذاری داده ها استفاده می شود؛ اما تحلیل مضمون به
اصول نظریه داده بنیاد (که مستلزم تحلیل برای رسیدن به نظریه است) پایبند نیست.به عقیده براون و کلارک در تحلیل مضمون, در
صورتی که پژوهشگر نخواهد به نظریه کامل برسد نیازی ندارد به اصول نظریه داده بنیاد پایبند باشد.
تحلیل گفتمان نیز به طیف وسیعی از تحلیل های مبتنی بر الگو گفته می شود که در معرفت شناسي ساخت گرایی مطرح می شود و
بر اسان ان الگوهی جامعته شناعتد مي شود اما بر خلاف تحلیل مضمون به روش هایقظری و فرى حاط تيار هاري
تحلیل محتواء یکی دیگر لز روش هلیی است که می تولند برای شناخت الگوهای داده های کیفی به کار رود و تا حدودی شبیه تحلیل
مضمون لست. با لین حال, تحلیل محتوا بیشتر بر سطوح خردتر تمرکز دارد و غالا فراولنی داده ها را نشان می دهد و امکان تحلیل
کمی حاده هی کیفی را فراهم می کند و در آن معمولا به بافت داده ها توجه نمی شود با بسیار گم توخه میشود:
تحلیل محتوای مضمونی, بر خلاف تحلیل مضمون, از تفسیر در کمترین حد ممکن. استفاده و صرفالز آن برای نامگذاری و گروه بندی
مضامین استفاده می شود. به لحساسات و افکار پژوهشگر درباره مضامین, اعتنایی نمی شود. به همین دلیل, پژوهشگر از هر گونه
تفسیر و توضیح معانی مضامین» پرهیز می کند و صرفا در بحث نتیجه گیری به طور خیلی مختصر. مضامین را توضیح می دهد. به
کلی, تحلیل محتوای مضمونی, بیشتره تحلیل توصیفی است در حالی که تحلیل مضمون, تخلیل تفسیری است.
صفحه 7:
مفروضات نظری اساسی
معرفتشناسیهای ذاتگرا در مقابل ساختگرایان 77
جهت گیری تجربی در مقابل جهت گیری انتقادی
ذات گرایی: محقق درکی یک طرفه از رلبطه بین زبان و تجربه ارتباطی
قارد. به اين سورت که فرص مى شود كه زبان بازعابى متلا از معادى و
تجربيات بيان شده ما است. معانى و سيستم هاى ذاتى در ساخت اين
معائى عَمَدتا موود بووسى US stale
+
/ در ساختگرایایی درک دوسویای از رابطه زبان اتجربه دارد و زبان را در
توليد اجتماعى و بازتوليد معنا و تجربه. ضمنى در نظر مى كيرند.
در جهت كيرى تجربى؛ جكونكى تجربه شدن يك بديده توسط
شركت کت در لوا راز درد لت كامل بررضى معني كار بودن بديدم
ارال وات دهنده :تابي ایست كه ,الع مصيه به بديااء ست سي
دهد.
یک جهت گیری انتقادی. گفتمان های فردی را ترکیب می کند. به اين
ترس یک دیدگاه geal ancy Lag) ety, (Il as az coolant منیا درک
نظری است که زبان می تواند به جای اینکه صرفاً منعکس کننده یک
واقعیت اجتماعی باشد. ایجاد کننده آن هم باشد: تفسير از معتا را نيث
را بي
az} به صراحت توسط شرکتکنندگان بیان میشوند.
صفحه 8:
محعی که رویک قیاسی با تنوری مجور دارده ممکن ات بجواهد کنهایی راق بت به
٠, 6 يك چارچوب منهومی یا کدهای ساختاریفته از پیش تعیین شده توليد كند.
پوزیتیویستی اذات گرایانه
محققی که رویکرد استقرایی یا داده محور دارد. ممکن است بخواهد کدهایی تولید کند که
تنها منعکس کننده محتوای داده ها باشد» فارغ از هر گونه نظریه یا چارچوب مفهومی از
پیش ساخته شده باشد. ساختگرا
/_کدگذاری و تجزیه و تحلیل به ندرت در یکی از این رویکردها قرار می گیرند و اغلب از
/ ترکیبی از هر دو استفاده می کنند. زیرا بای شناسایی مشترکات تکراری با توجه به یک
7۷ نظریه یا چارچوب مفهومی از پیش تعیین شده: تشخیص رابطه بین موارد مختلف اطلاعات
در مجموعه داده ضروری است. همچنین به برخی از معیارها نیاز است تا تشخیص دهد که
آیا بخشی از اطلاعات ممکن است برای پرداختن به سوال(های تحقیق) مفید باشد یا نه
کهای هی از طریف فعانى شرح يا مطحي جاده ها ناساس وی سوت ون
رمزگذاری معنایی در مقابل کدگذاری نهفته 4 2
7 کدگذلری پنهان فرلتر از سطح توصیفی داده ها است و تلاش می کند معلنی پنهان یا
مفروضات. ایده ها یا ایدئولوژی های نهفته را شناسایی کند.
به دنبال پاسخ دادن به سوّالات اکتشافی و ی ۳ ۰
ش ها می توا کلان (اکتشافی) یا با
اي 1 پرسش هاامی تواند خیلی کلان (اکتشاقی) یا خیلی محدود (توصیفی) باشند
صفحه 9:
+ رویکردهای پایایی کدگذاری (مثلاً شامل رویکردهای ریچارد بویاتزیس و گرگ گست و همکاران و چوفه)
|
از فدیمی ترین انواع ت.م. هستند و اغلب تفاوت کمی با تحلیل محتوای کیفی دارند. همانطور که از نام آن پیداست. آنها
به اندازه گیریهای پایلیی کدگذاری که با بکارگیری کدهای ساختار یافته و ثلبت وبه کمک چندین کدگذار مستقل بر
دادهها اعمال می شود و اندازهگیری پایایی بین ارزيابها یا توافق بین کدگذاران (معمولاً با استفاده از کاپا کوهن) و
تعیین میزان اجماع يا توفق پین کدگذاران.اولویت می دهند. لین رویکردها نوعی پوزیتیویسم کیفی یا تحقیقات کیفی
]) کوچک هستند.آنها استفاده از روش های کیفی ریا ارزش ها و مقروضات پژوهشی (کمی) پوزیتیویسم ترکیب می
تاه هت اک ری ورن رف هت و ون تهديد بالقوه
برای پایایی کدگذاری که باید مهار و کنترل شود).
بویاتزیس رویکرد خود را به عنوان رويكردى كه مىتوائد بين بارادايمهاى كمى (اثبات كرايانه) و كيفى (تفسيرى كرا بلى
بزند. معرفى ميكند.
| 2
؛ٍ رویکردهای کدهای ساختاريافته (شامل رویکردهایی مانند تجزیه و تحلیل چارچوب. تجزیه و تحلیل 195
تجزیه و تحلیل ماتریس و شبکه مضامین)
لین رویکردهای بر استفاده از کدهای ساختاریافنته متمرکز هستند. اما -برخلاف رویکردهای پایلیی کدگذاری- تا حد
زیادی بر ارزشهای تحقیقات كيقى تأكيد دارند. هم بايليى كدكذارى و هم رويكرد كدهاى ساختاريافته معمولاً شامل
توسعه مضمون اولیه میشیند که پس از آشنایی با داده هاء مضامین شناسایی و برای هر کدام کدی در نظر گرفته می
شود و کدهای ساختاریافته شکل می گیرند.
صفحه 10:
\
\
رویکردهای مختلف [
تحلیل مضمون
رویکردهای کدهای ساختاريافته (شامل رویکردهایی مانند تجزیه و تحلیل چارچوب. تجزیه و تحلیل الگو و
et تعليل ماتريسن)
شامل تجزيه و تحليل اوليه بخشى يا تمام داده ها باشد. سيس داده ها كدكذارى مى شوند. كدكذارى شامل تخصيص
داده هاجه مضامين از بيش تعيين شده با استفاده از كدهاى ساختاريافته به عنوان راهنما است. كدهاى ساختاريافته
همجنين مى تواند براى ترسيم و نمايش وقوع كدها و مضامين در هر آيتم داده استفاده شود.
ی
رویکردهای بزتبی بر فرآیندهای کدگذاری ارگانیک و انعطاف پذیر متمرکز می شوند -هیج ساختار کدی وجود ندارد.
کدگذاری می ترلند توسط یک محقق انجام شود. آفر چندین محقق در کدگذاری مشارکت داشته باشنده به عنوان یک
فرآیند مشارکتی تصور می شود ونه فرآیندی که بلید بهاجماع منجر شود. کدهای فردی ثلبت نیستند- آنها مى توانند
در طول فرآيند كدكذارى تكامل يابند. مرزهاى كد را مى توان دوباره ترسيم كرد. كدها را مى توان به دو يا جند كد
تقسیم کرد.یا کدهای دیگر جمع کرد و حتی به مضامین ارتقا داد. مضامین باید معنای مشترک سازماندهی شده حول
یک مفهوم یا ایده مرکزی را دربرگیرد.
رویکردهای بازتلبی ت.م. شامل نسخه محبوب ت.م. است. در اینها. ت.م. به عنوان يك رويكرد كاملاً كيفى - با
تکنیکهای جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها که زیربنای یک فلسفه یا پارادایم کیفی است - یک رويكرد "0 بزرى'
مفهومسازی میشود. اگرچه هیچ تعریف مورد توافق کسترده ای از يك بارادليم كيفى وجود ندارد. يك جهت كير:
كيفى معمولاً بر معنا به عنوان زمينه يا موة یا واقعیت های چندگلنه. و ذهنیت محقق به عنوان یک منبع
مى كند و به عنوان ت.م. بازتابى نوصيف مى شود تا بر نقش فعال محقق در فرآيند توليد دانش تأکید شود.
صفحه 11:
مضمون چیست؟
براون و کلارک: مضامین الگوهای معنای مشترک در میان داده ها اند. که بر پایه یک مفهوم مرکزی شکل می گیرند و برای درک یک
پدیده مهم و مرتبط با سوال تحقیق ایجاد می شوند.
برای دیگران (از جمله اکثر طرفداران پایلیی کدگذاری و کدهای ساختاریافته»؛ مضامین تنها خلاصه لی از اطلاعات مربوط به یک
موضوع یا دامنه داده خاص هستند. هیچ الزامی برای معنای مشترک سازماندهی شده حول یک مفهوم مرکزی, و موضوع مشترک
وجود ندارد. اغلب دارای ashe مه ای (مثلا جنسیت: حملیت) یا عناوینی مانند مزآیای مولتع پرای- هستند که
خلاصه ای از کل داده ها یا نکات اصلی مطرح شده. در رابطه با مضمون یا دامنه خاصی از داده ها است. معموا
داده ها ایجاد می شهند و پرسش های گرداورنده داده ها را منعکس می کنند. معمولً
as
رویکرد خلاضه دامنه. مفهوم سازی ت.م. را با خطر کاهش داده به عنوان یک فعالیت روبرو می cS در حالی که هدف تجزیه و تحلیل
خلاصه کردن تنوع پاسخ ها در تمام چشم انداز یک پرویه است و بنابرلين توصيه مى كنيم براى جلوكيرى از لين امر از نام هاى تم
تک کلمه ای خودداری شود
رارض
بران و کلارک: کد یک آجر یا کاشی مجزا است و مضامین دیوارها یا پلئل های سقف هستند که هر کدام از کدهای متعددی تشکیل
شده است.
دیگر رویکردهای ت.م. چنین تمایز واضحی بین کدها و مضامین قلثل نمی شوند -در رویکردهایی که تمایز واضحی بین کدها و
مضامین قلثل میشوند. کد برچسبی است که به بخشهای خاصی از دادههلیی که به یک مضمون کمک میکنند داده میشود. به
عنوان مثال. امنیت می تواند یک کد باشد. اما یک حس نادرست امنیت می تواند یک مضمون باشد.
صفحه 12:
۳ .سح ابتدایی در مراحل ابتدایی شناخته می شود
ما
et aa 30 اراند می شود
توصيفى همانكونه كه در متن آمده توصيف مى شود.
ee es
"7 رابطه ای رابطه آنها با متن و مضامین دیگر بیان می شود.
.اصلی در سطوح بالای سلسله مراتب قرار می گیرد
"* فرعی در سطوح پایین سلسله مراتب قرا مى كيرد
فراگیر در کنون شبکه مضامین قرار داد
جایگاه مضمون در شبکه مضامین 2 * سازمان دهنده واسط مضامین فراگیر و پیه ان.
پایهبیانگر نکته ای مهم است و با ترکیب آنها مضمون سازماندهنده ایجاد می شود.
سلسله مراتب در قالب مضامین
انواع مضامین --
> أشكار به صورت میم در عتن دیده می شون
قابلیت مشاا حححد
پلیت مشادهدر متن سح ۱ Ta ای رس
پنهان از متن برداشت می شوند
> داده راساس داده ها شناسا؛ شود.
3 محور براساس ابى مى شو
منشا شناسایی مضمون oo
-* نظریه محو بر اساس نظریه های پژوهش شناسایی می شود.
> كلان بخش بزركى از کدهای ساخته شده را در خود جای می دهد.
صفحه 13:
برخی ملاحظات طراحی برای تحلیل مضمون
اندازه نمونه
پاسخ بستگی به دامنه مطالعه, سوال و موضوع تحقیق. روش یا روشهای جمعآوری دادهه. غنای داده های موارد. رویکرد تحلیلی
دارد. متداولترين معیار مورد استفاده برای تعیین حجم نمونه در تمم. آشباع باشد به لین معنی که عا زمانی که مصاحبه یا متن
مورد بررسی اطلاعات تازه ای به دست ندهد.
برخی از محققان ت.م. پیشنهاد کردهلند اشباع میتولند با کمتر از ۶ا ۱۲ مصاحبه يا ۵ گروه متمرکز رخ دهد. یکی از مشكلات
مفهوم سازی افزونگی اطلاعات این است که به درک معنای شفاف و واضح پیش از تجزیه و تحلیل متکی است. از آتجایی که ت.م.
اغلب شامل شناسایی الگوهای معتایی جدید پس از جمعآوری دادهها است. تجزیه و تحلیل برای قضاوت در مورد اینکه آیا
اطلاعات تولید شده توسط شرکتکنندگان چیز جدیدی ارائه میدهد یا خیر. به برداشتهای سطحی از دادههای در حال
جمعآورى تكيه دارد. لين رويكرد با روش های پایابی کدگذاری سازگارتر است که تحلیلها.اغلب مبتتی بر معنای سطحی و
مفهومسازی اولیه هستند. به راحتی اشباع در چند مصاحبه به دست میآید. اگر کدگذاری فرلتر از سطح انجام شود به نمونه های
بزرگتری برای دستیابی به اشباع نیاز است.
مشکل دیگر بای استفاده از اشباع به عنوان منطقی برای حجم نمونه, به فلسنه زیربنایی تحقیق مربوط می شود. در رویکردهای
کیفی که بر ماهیت جزئی. چندگانه و زمينه اى معنا تأكيد می کنند و دانش را حاصل تلاش های فعالانه و تفسیری یک پژوهشگر
می دانند. مفهوم اشباع معنا پیدا نمی کند. برای بسیاری از ت.م. های 64 روش اشباع مفید نیست.
صفحه 14:
گام های اجرای تحلیل مضمون
فرآیند چرخه ای شش مرحله ای شامل رفت و برگشت بین فازهای تجزیه و تحلیل داده ها در صورت نیاز است تا زمانی که از مضامین
نهابی راضی کننده باشد. انجام می گیرد محققلنی که تجزیه و تحلیل موضوعی را انجام می دهند بلید تلاش کنند تا فراتر از معانی
سطحی داده ها بروند تا داده ها را معنا کنند و داستانی غنی و قانع کننده در مورد معنای داده ها بیان کنند
گام ۱: آشنایی با داده ها
مرحله اولیه در تحلیل مضمون در بیشتر رویکردها مشترک است. اینجاست که محققان با محتوای دادهها از جزئیات هر مورد داده و هم تصویربزرگتر
آشنا می شون ممکن, است old ad کدهای باقوه باشد. توسفه کدها قل از آشتای را ها در رونکردهای قناسی توصبه می شوه
در رویکرد ماتريسى مایلز و هوبرمن, کدهای ابتداییباید در یک یادداشت بازتابى همراه شرحی از بازنمايى هر كد و محل ايجاد آنها نوشته شوند.
در روش بران و کلارک کد پیش از آشنایی با داده ها وجود ندارد.
رونویسی
پس از تکمیل مرحله جمعآوری دادهها. محقق ممکن است
مانند مصاحبه) رونویسی کند.
از داشته باشد که دادههای خود رابه صورت کتبی (مانند دادههای ضبط شده صوتی
پس از این مرحله. محقق باید با محتوای دادهها آشنا باشد و بتواند الگوهای آشکار یا تکرار مسائل در دادهها را شناسایی کند. این الگوها بايد يادداشت.
شوند که در هنگام کدگذاری داده ها از آنها استفاده شود.
صفحه 15:
گام ۲: کدگذاری
فرآیند کدگذاری به ندرت با جابجایی در داده ها تکمیل می شود. توصیه شده که هر بار که پژوهشگران روی مجموعه دادهها کار میکنند. تلاش
کنند تا کدها را با افزودن. تفریق, ترکیب یا نقسیم کدهای بالقوه اصلاح کنند. برای طرفداران تحلیل مضمون که تملیل بیشتری به پوزیتیویستی
دارند. زمانی که سفق از کدهای معخصی اننتفاده می کند که مبتتی بر گفت و گو هستند و ماهیت توصیفی دارنده پایابی افزایش امی یابد. این کذها
توانلیی محقق برای مکان یلبی قطعات داده در مراحل بعدی و شناسایی دلیل گنجاندن آنها را آسان می کند. با این حال براون و کلارک از محقفان
میخواهند که فرلتر از تمرکز انحصاری بر توصیف و خلاصه کردن داده ها رقته و به صورت تفسیری با دادهها درگیر شوند و-هر دو معنای آشکار
(معنى) و ضمنى (مخفى) را بررسى كنند. در طول فرآيند كدكذارى. توجه كامل و يرابر بليد به هر مورد داده شود زیرا به شناسایی الگوهای تکراری
کمک می کند. کدگذاری بلید فراگیر باشد. جنبههای فردی دادهها که ممکن است نامربوط به نظر برسند میتولند در فرآیند تحلیل بعدی بسیار مهم
باشند.
کاهش داده ها
کاهش کدها با اختصاص تگ ها یا برچسب ها به مجموعه داده ها بر اساس سوال(های) تحقیق آغاز می شود. در این مرحله متراکم کردن مجموعه
دادههای بزرگ به واحدهای کوچکتر. امکان تحلیل بیشتر دادهها راجا ایجاد دستههای مفید فراهم میکند. برای برخی از طرفداران ت.م» کدگذاری؛
وسیله ای برای کاهش یا ساده سازی داده ها در نظر گرفته می شود. براون و کلارک کدگذاری را هم کاهش داده و هم تفسیر می دانند.
توجه به پدیده های مرتبط
سه راه برای کمک یه فرآیند کاهش داده
ها و کدگذاری پیشنهاد شده است: جمع آوری نمونه هایی از پدیده ها
تجزیه و تحلیل پدیده ها برای یافتن شباهت هاء تفاوت هاء الگوها و ساختارها
صفحه 16:
پیچیدگی داده ها
پیچیدگی داده. فرآیند مفهوم سازی
دوباره داده ها است که زمینه های
جدیدی را برای بخش هایی از داده در
می گیرد و وسیله ای برای ارائه
بنه های جدید مشاهده و تجزیه و
تحلیل داده ها ایجاد می
نمونه کدگذاری
گنه اد قضای داننگاهی
جامعه ی ابران را چگونه نتوصیف مي کنید؟
در هر چای دی آگه نگا کیم بهبهانه ای کسانی که قری نر مستن دوست داون به لين
تشورها بون مصيلء فوصت سطائعائى و ...من شخخصا مى ديدم أبرائى ها حيلى عاشون
دوست دالتن شرابطى باشهانه دقيقا مثل اون كشور اكه بتونن هر ججند وفتء ب كردت
رن متظورنون از راب tae مينونيد به مواردى الشاره كتيد؟ تلا كا بروزء على
إتبجام ميشه كه در زمان بيادء سازي تكتوثوزي هاي ييشرظه نباز مارت كه امكائش مر
ارات وود نار اما كر ايران ارنباطش ب كشررهاي دنيا قوى تر بشه امكائش عست
تم هاى تحقيفاتى لونجا با إيران مسكاري كثن و ابن ثوعى د رآمد زاى واسه برا هم
هست. ولی متسفنه در دو سه سال اير چرن خرابط سياسي مل تحریم بیش we
تش ها و مشکلاتی رو هم ایجاه رده که مکان جتين إرئباطى رو از بين عى بره بسن
رکسایی که درس می خولنه نمی تونن دنه جای حودشون رو يده مازی F
أت رت ایب از در جد فرص خرکت که من
شخصا مد تحصیلانم بر گشتم. ون احساس مبکردم انجا رضایت درو ام بيشتره.
ele eI eS A
اند اردهای تعصادیه و Das enya g نازهای ها برد -
اون ها شرایطی رو برای قرد نحبه فانل مبشن که مستبره. و هر چه جلوتر Ride
کاري برد بر مه بخصوصس انگلیس که جوش يصورتيه > الحترام و عزت در لون
وجوه دارم مطورتون از جر صمون فضای اجنناميبطور ند له فضای حامم: بر
اسان عاو نهلدها. > لجنراع و عزت به میت فرد در سازمان ah Sn کسی که
sea
اتصادی
جرسازمانی
شرابط کاری
صفحه 17:
گام ۳:
اد مضامین ابتدایی
مصامین با کدها تفارت دارقد زیرا مصاسسن
عبارت ها یا جمله هلیی هستند که معنی داده ها
را مشخص می کنند. آنها نتیجه کدگذاری
هستند مضامین شامل آیده ها و توصيفات درون
یک فرهنگ است که می تواند برای توضیح
رویدادهای عّی. اظهارات و اخلاقیات ناشی از
روایت های شرکت کنندگان مورد استفاده قرار
گیرد. در مراحل san محدود کردن مضامین
تقوم برای زد سک فوعوع اراک ما ات
ت.م. اجازه می دهد تا مضامین از داده ها و با
توجه به: تکرار ایده ها. اصطلاحات. استعاره ها و
بومى؛ تغيير در موضوع؛ و شباهت ها و
تفاوت های بیان شرکت کنندگان به دست آید.
در لین مرحله نه تنها آنچه در دادهها وجود دارد.
پلکه آنچه در ددهها وجود ندارد نیز مورد توجه
شنهادی
حاصل از جمع آوری داده و کدگذاری آنهاست.
pe نی اکر یی اهیت به
نظ يليد كنار كتلشيته نعونهاً
أسلت. نتيجه این مره مضامین
cal
ود شبکه من موز ولدین ری فهم شترک از A ph
نیازبه طلاعات مکمل برای فهم یشتر تصاوبر PS
فرآهمنبردن یک مجموعه مجازی بای مفاهیم دور از دسترس
ضعق دانشآموزان در مهارت پرسشگوی
عم تون درمهارت خوبگونی دا
ضعل دان Tenaga OS Ap Sips
as GID BB SPOS Can a ae a
FE PRE
جيدمان امطلوب كلاس براى تملیت مره
ی دانشرأموزان به تمرين مشاهده تام
ae gl) بو يوسش هاى حافظ عدار
ارزش تنهادن به نجام وظايف على
بیتوجهی به سفح شناختی پوسشهای دانشآموزن
ترفیب آشدن دنت مانب پرسشگری»
oa به تجام رتشيلى بصورت ايستقاض
a نشحن ايج اوزشيابى بد دق شاموزان بصورت بلافرنق
TMB Sha ne oi!
ia ai al i A hi)
=
3
نبو شيكه بعلو دانشراموز-والدين
ثيازمعلمان به ناه پشتر از ماع یدگیری»
چدرساای
شعن EE SES he Sieh aa
| کملوجهی به عاملات یار
کمنوجه بهپورش بادگیری نجوبی
das دانشآموزان درمهارت پرسشگری
شعف معلمان در ارزشبابی کون
BED Re eI
صفحه 18:
بررسی
لین مرحله بررسی مضامین ایجاد شده برای اطمینان از اينکه تجزیه و تحلیل خیلی از داده ها فاصله نگرفته و گزارش قانع کننده ای از داده های
مرتبط با سوال تحقیق ارلئه می دهد. است. روند بررسی ن امکان گسترش بیشتر و تجدید نظر در مضامین را فراهم می كند. در لين مرحله.
محققان بلید مجموعهای از مضامین بالقوه داشته باشند. برخی از مضامین موجود ممکن است در یکدیگر ادغام یا در واحدهای کوچکتر فشرده شده و
با کتار گذاشته ۵
سطح ۱ (بازبینی مضامین با توجه به داده های کدگذاری شده)
بررسی خلاصه داده های کدگذاری شده امکان تشخیص این که آیا مضامین الگوهای منسجمی را تشکیل می دهند را می دهد. اگر مضامین
معکل نار (مضامین موتر بت با مقدار قلبل توجهی همپوشلنی بن تقامین وجود دارم هستند: پلید دوباره روی آنها کار شوداو نكن الت
مضامین جدیدی ایجاد شود.
سطح ۲ (بازبینی مضامین با توجه به کل داده ها)
یک بار دیگره در این مرحله خواندن و بازخوانی داده ها برای تعیین اینکه آیا مضامین قعلی به مجموعه داده مربوط می شوند یا خیره مهم است. تا
زملنی که پژوهشگر از نقشه ایجاد شده راضی شود لين روند تکرار می شود. در پایان لین مرحله. مشخص می شود مضامین چیست و چگونه با هم
تطبیق داده میشوند تا روایتی را درباره مجموعه دادهها منتقل کنن.
صفحه 19:
گام ۵: تعریف و نامگذاری مضامین
تجزیه و تحلیل در لین مرحله یا شناسایی جنبه هلیی از داده ها و آنچه در مورد مضامين جللب است و اينكه جكونه مضامين در كنار هم قرار مى
گيرند تا روایتی منسجم و قانع کننده در مورد داده ها بیان کنند مشخص می شود.
عزبايان
ن مرحله محققان می توانند (۱) تعریف کنند که چه مضامینی دارند و (۲) هر مضمون را در جند جمله توضيح دهند.
در این مرحله باید برای مضامین نام هایی در نظر گرفته شود که درک درستی از موضوع و اهمیت ن به خواننده بدهد. محققانی که ت.م. را انجام
می دهند باید تلاش کنند تا فراتر از معانی سطحی داده ها بروند تا داده ها را معنا کنند و داستان دفیقی از معنای داده ها بیان کنند.
گام ۶: تهیه گزارش
جس از بررشى امظلفين نهلبى» قرايند نوشتن كزارش نها
را آغاز مى كنند. هدف اين مرحله نوشتن تحليل مضمون است تا
روایتی پیچیده از داده ها رابه گونه ای منتقل کند که خواننده را به
اعتبار و شایستگی تحلیل شما متقاعد کند. توضیح منطقی واضح.
مختصر و سرراست از روایت کلی مضامین برای درک گزارش نهایی
مهم است. نوشتن گزارش بلید حاوی شواهد کافی باشد مبتی بر اينكه
مضامین موجود در داده ها با مجموعه داده مرتبط هستند. خلاصه ها
باید در روایت گنجانده شوند تا معنای کامل نکات در تجزیه و تحلیل به
دست آید. استدلال باید در حمایت از سوال تحقیق باشد.
ae موی
‘eta aman
سرت
سه 5
صفحه 20:
روش های شناخت مضمون شعور متعارف. ارزش های محقق. جهت گیری ها و پرسش های پژوهش و تجربه
پژوهشگر درباره موضوع. در شیوه شناخت مضامین» تأتیر می گذارد:
a ee
برش و مرتبسازی پس از علامتگذاری ابتدایی متن انجام می شود و شامل شناسایی
نقل قولها یا عبالتی که بنوعی مهم به نظر میرسند و مرتب کردن آنها در دسته بندی
het ole
تکنیک های شناسایی مضمون
* هر نقل قول را برش دهید (مطمئن شوید که مقداری مطالب زمینه ای همرله دارد) و روی یک کارت کوچک بچسبانيد.
۰ هر کارت مرجع نقل قول را یادداشت کنید (چه کسی آن را گفته و کجای متن آمده است).
*_ سپس نقلقولها را بهطور تصادفی روی یک میز بزرگ قرار دهید و آنها را در انبوهی از نقلقولهای مشابه مرتب کنید.
۷ هر ستون (دارای مطالب مشابه) را نامگذاری کنید. این نام ها همان مضامین
جداساز ها (فاصله اندازها). كه تفاوتهاى بين قسمتها را به حداکثر میرسانند. احتمالاً مضامین دقیقتری تولید میکنند.
هم افزا ها که تفاوت ها را به حداقل می رسانند. احتمالاً فرامضمون ها با فراگیری بیشتر را شناسایی می کنند.
به عنوان اولین مرحله اکتشافی در تجزیه و تحلیل داده هاه محققین بیشتر به شناسایی طیف وسیعی از مضامین ممکن توجه
دارند. در مراحل بعدىء آنها بايد به اين موضوع بيردازند كه كدام مضامین مهم تر و شایسته تحلیل بیشتر هستند.
صفحه 21:
فهرست کلمات و کلمات کلیدی در زمینه
۰ ابتدا تمام کلمات منحصر به فزد را در یک متن شتاسایی می کنند
كنك ها (alist منوت سپس تعداد دفعاتی را که هر کدام رخ می دهند را می شمارند.
تراکم داده پا تقطیر داده ایجاد می کند. که به محفقان کمک میکند تا بر هسته
دادههای گیچکننده. تمرکز کنند. اما داده های متمرکز مانند فهرست و شمارش کلمات»
ay را از بافت اصلی خود خارج می کند.
هم رخدادی کلمه
ماتریس های هم رخدادی کلمه را اجاد کرد و از تحلیل عاملی و ترسیم ابعادی برای توصیف رابطه موضوعات اصلی با یکدیگر استفاده کرد.
جلنگ و بارنت (۱۹۹۴) نامه های سال ۱۹۹۲ به سهامداران را مطالعه کردند نود و چهار کلمه را جدا کردند که دست کم ۸ بار در سراسر
مجموعه سی و پنج نامه تکرار شده بودند. لین یک ماتریس ٩۴ (کلمه) * ۳۵ (شرکت) تولید کرد. که در آن سلولها دارای لعدادی از ۰ تا
۵ بودند. که ۲۵ بیشترین تعداد دفعاتی است که هر کلمه در یکی از نامه ها رخ داده است.
آنها یک ماتریس شباهت ۳۵ (شرکتی) ۳۵ (شرکتی) را بر اساس همزملنی کلمات در نامه ها ایجاد کردند. در این مورد از ضریب
همبستگی برای اندلزه گیری شباهت بین شرکت ها استفاده کردند.
سپس پرسیدند: "کدام کلمات در تشخیص گروه ها مهم ند و جه رابطه ای با این دو گروه دارند؟
بیست و سه کلمه تأثیر معنیداری بر تمایز بین گروهها داشتند.
شش کلمه به شرکت های ژاینی نزدیک بود: درآمد. تلاش. اقتصاد. جدید. توسعه و کیفیت.
صفحه 22:
فرا کدگذاری
فراکدگنلری رابطه بین مضامین Gate را برای کشف مضامین جدید بالقوه و
ی هام سای 32 فرامضمون های فراگیر بررسی می کند. لین به مجموعه ای ثابت از واحدهای
داده (پاراگراف هاء متن های کامل. تصاویر و غیره) و مجموعه ای ثلبت از مضامین
پیشین نیاز دارد. برای هر واحد داده. محقق می پرسد که کدام مضامین وجود دارد و
احتمالاً جهت و ظرفيت هر مضمون چیست. داده ها در یک ماتریس واحد-مضمون ثبت
مى شوند. سپس می توان این ماتریس را به صورت آماری تحلیل کرد.
جان و داست (۱۹۹۷) از فراکدگذاری در تحلیل تعارضات درون فرهنگی و بین فرهنگی استفاده کردند.
ابتداء دو كدكذار ١87 سناريو تعارض (۷۶ سناریو درون فرهنگی و ۷۶ بین فرهنگی) را مطالعه کردند و ن سناریوها رل (در
مقیاس پنج درجه ای) برای بیست و هفت موضوع مختلف که در پيشینه پژوهش شناسایی کرده بودند. ارزیلبی کردند. به
لین ترتیب ۲ ماتریس ۲۷۷۶ نمايه اى سناريو-مضمونء یکی برای تعارضات درون فرهنگی و دیگری برای تعارضات بین
فرهنگی به دست آمد.
سه عامل اول ماتریس بین فرهنگی منعکس کننده (۱) خصومت و ستیز بین فردی؛ (۲) تشدید. و (۲) ماهیت ناپایدار
تعارض بود.
دو عامل اول ماتریس درون فرهنگی منعکس کننده (۱) نفرت و خصومت با ماهیت ناپایدار و (۲) درگیری هلیی است که با
آرامش و با شدت کلامی کم انجام می شود.
صفحه 23:
نوع داده انواع مختلفی از داده ها وجود دارد: متنی و غیر متنی. کلمه به کلمهء طولائی و کوتاه
فراکدگذاری برای داده های روایتی غنی مناسب نیست. یا جستجوی مطللب مرتبط
با تثورى در پاسخهای کوتاه ناکارآمد است
تجربه و تخصص 2 فهرستهلى وازدها و هم رخدادى. و فراکدگناری به مهارت زبانی کمتری نیازدرند
کار مورد نیاز رتناد همرمان مات وفراط ری ارب کر ری هرد رصن سرت
انتخاب از میان تکنیک ها تولید می کند. اما برای کشف مضامین بزرگ پتهان در جزئیات و تفاوت های ظریف
با توجه به معیارهای متون عالی هستند
از بین تمام تكنيكهاء جستجوی مطللب مرتبط با نظریه یا دادههای گمشده احتمالاً
کمترین تعداد مضامین جدید. برش و مرتبسازی و فهرستهای کلمات. Sis
متوسطی از مضامین. رخدادهمزمان و فراکدگذاری تنها چند فرامضمون را ایجاد
es
تعداد و انواع مضامین
شناسایی مضمون نیازمند قضاوتهایی از سوی پژوهشگر است. روایی وابسته به توافق
| روایی و پایایی oa کدگذارن, روش پژوهش و پژوهشگر است.
۰ بايابى بين رمزكذاران به ميزان توافق كدكذاران با یکدیگر در مورد شیوه اعمال
مضامین برای داده های کیفی آشاره دارد. بايايى از اين نظر اهميت دارد كه نشان
گیری میکنند. توافق قوی بین رمزگذاران
Aas ot oe اين تقهوع فقط طاسل عخيل مجقق نيس و اين اتب
مىافزايد كه يك مضمون. معتبر باشد.
مىدهد رمزكذارها يك جيز را اندا:
صفحه 24:
روش تحلیل مضمون شبکه مضامین آتراید استیرلینگ(۲۰۰۱)
شناسایی مضامین را بصورت قیاسی و پراساس مضامین فراگین سازمان دهنده و پلیه که مبتنی بر جایگاه مضامین در شبکه
مضامین می باشد. انجام می دهد. شبکه مضامین, بر اساس روندی مشخص, پایین ترین سطح قضایای پدیده را از متن بیرون می
شد (مضامين بايه). سپس با دسته بندى لين مضامي ای و تلخیص آنها به اصول لنتزاعی تر دست پیدا می کند (مضامین
سازمان دهنده)؛ در قدم سوم لین مضامین عللی درقللب استعاره های اساسی گنجانده شده وبه صورت مضامين حاكم بر كل متن
در می آیند (مضامین فراگیر», سپس لین مضامین به صورت نقشه های شبکه تارنماه رسم و مضامین برجسته ی هر یک لز این سه
سطح همرله با رولبط میان آن ها نشان داده می شود. لین روش باعث شناوری مضامین مى شود و بر وابستگی و ارتباط متقابل
ميان شبكه تاكيد صى کند. تعداد مضامين فراكير از تعدلد مضامین پایه و سازمان دهنده کمتر خواهد بود. هر مضمون فراگین
هسته و کانون شبکه ای مضمونی را.تشکیل می دهد بنابراین: همکن است تحلیل به چندین شبکه مضامین منجرشود.
کد گذاری های اولیه متن. به نوعی شناسایی و تشریح بخش های مورد نظر متن و
| برجسته نمودن آنها و در واقع ایجاد یک چارچوب کدگذاری است.
تریف معامین نامل خلاصه و محدود تمود مضامین در قلب اه گروه فراگیره
کاهش یا تفکیک متن سازمان دهنده و پایه که براساس جایگاه شان در شبکه مضامین, مشخص شده اند.
ساختن شبکه مضامین بصورت نمایش مصور براساس سه گروه مضامین بیان
فرایند گام به گام
eae توصیف و کف شکه مضامب
تحلیل شبکه مضامين: : oO Nees
كشف من <---» خلاصه سازی شبکه مضامین
1 , ارائه الكوهاى تفسيرى كه يافته هاى مفهومى كليدى در شبکه مضامین نهایی
ادغام اکتشافات و بررسی ۳ ی
شده فيكت
صفحه 25:
در پژوهش شناسایی مولفه های انگیزشی-دلبستگی به مدرسه در دانش آموزان پایه دهم انجام شده توسط رجایی, نادی و منشتی: (۰۰
جدول ۲: مراحل کدگذاری و شناسایی مضمون فراگیره مضامین سازماندهنده و
اليلق رظرى
به تحصيل و
ah
مقاين باه
رک تکص از ندیود د ری لک رزشندی تلف ۳
اتفسير و أدراك فرد از عل موتقيث و شکست
١ جكونكى ب ركيرى رلهرحعاى طناتى ؟ كإرود باك كيرى فايتهاق
yf,» int استقله مؤثر ( زعلن حين انام تكاليف
BAT SS Gap FAIS SBN و بفكيختكى توق
eae Soil Spal تحريك i da اجام ليق
۲ ماه تحمیی خی با دیگران دلیلتلش اف در رسيدن به هدف ؟
ارزیایی فرد از تویهای درونی خود ۴ تلاش و کوشش فرد در نجام تیف چانش-
ریز heh By UF SD رسينن به اهداق * زش فده فد از
pl fal Ya قوعد وفواي نظ در مفرسه
TER Sipe BB Tey SS igh gh Sh 4 OF)
جدول ۱: مضامین سازماندهنده و پایه مربوط به مضامین هشترک و غیرهشترک مضمون فراگیر
مقامین
زد
2
عوامل فردى
باورهای
ott
؟- أيجاد
sts >
یلاگیری
>
اتكيزش
انكيزشى دلبستكى به مدرسه
ol بايه الكيزقى و طيستكى به | مضامين افكيزش به
gol) dou 3 شساره میا
NTA | aap gly fat lal
ياذكيرى ۳
SIS ارزشسندى تكليف ا
wr
MAPS | clip Je Jap Sldy par
erreur es,
-١ چگونگی بهکرگیی رلهردهای | ۰۰ ۲۸۸۶۷۹
ts
۲- کاربرد بهکارگیری Sacked ۵ ۳ ۳
برنمهریزی در یدگیری we
۳- اقادة مور از زان Pel oe ۵
تكايف
-١ شايستكى ادراكشده ۱۳۷۹۱
1- خوسمخطرى اتراكشلة SERA
ar
مقامين دلیستگی
به ملرمه () درج شماره
5
ea
Th
صفحه 26:
شکل ۱: شبکه مضامین انگیزش_دلبستگی به مدرسه
صفحه 27:
نمونه روش از رویکرد بازتابی
تحلیل مضمون بازتابی به روش براون و کلارک
تحلیل مضمون بازتلبی (ت.م.ب.) رویکردی تفسیری ودر دسترس و از لحاظ نظری انعطاف پذیر است که شناسایی و تجزیه و تحلیل
الگوها یا مضامین را در یک مجموعه داده معین آسان می کند.
رویکرد بازتابی نقش فعال محقق را در تولید دانش برچسته می کند. کدها به گونهای درک میشوتد که تفسیرهای محقق را از
الگوهای معنا در سرلسر مجموعه داده نشان میدهند. ت.مب» بازتابی از تحلیل تفسیری محقق با توجه به (۱) مجموعه داده؛ (۲)
مفروضات نظری تحلیل, و (۳) مهارت ها | منابع تحلیلی محقق حاصل می شود. جتی انتظار هی رود هیچ دو پژوهشگری این
معیارهای سه گلنه راجه یک شکل انجام ندهند. جه لین ترتیب. نبلید انتظار داشت که کدها یا مضامین تفسیر شده توسط یک محقق
به وسیله دیگران بازتولید شود گرچه ممکن است). طرفداران ت.م.ب. از تلاش برای ارائه کدگذاری دقیق: پایابی؛لجماع بین
چندین کدگنار یا استفاده از مقادیر کلپا کوهن, منع میشوند. در عوض, درگیری اندیشمندانه و متفکرلنه پژوهشگر با داده های خود
و تعامل بازتابی و متفکرانه آنها با فرآیند تحلیلی مورد نظر است. کدگذارهای چندگانه ممکن است به شیوه ای بازتابی سودمند باشند
(مثلاً براى بررسی آیده هاء یا کشف مفروضات یا تفسیرهای متعدد از داده ها). اگر تجزیه و تحلیل شامل بیش از یک محقق باشد. به
جاى تلاش برای دستیابی به اجماع معنا با رويكردى مشاركتى و باتلبی برای دستیابی به تفاسیر غنی تر از معناء عمل می شود. در
واقع. تحلیل کیفی نمیتواند یک پاسخ واحد یا «درست» ارلئه کند.
براون و کلارک (۲۰۰۶) ابتدا ابن روش تحلیلی را به صورت انعطاف پذیر و مناسب برای استفاده در طیف وسیعی از ملاحظات
هستی شناختی و معرقت شناختی, مفهوم سازی کردند: و به تازگی ازلین دیدگاه دور شدهند و ت.م.ب. را یک رویکرد کاملاً کیفی
تعریف میکنند که استفاده از آن را در پارادايم های کیفی (مانند ساخت گرایی) منحصر می کند.
صفحه 28:
گام ۱: آشنایی با داده ها
گام های انجام گام ۲: تولید کدهای اولیه
تحلیل مضمون بازتابی
ت.م.ب. یک فرآیند بازگشتی است و به ندرت پیش میآید
که یک محقق یک مسیر خطی را در شش مرحله دنبال کند.
بسیار متداول است که محقق هنگام کدنویسی یک رشته
فكرى خاض را LS كيد لماجايى بدت مواجه عي نشوم كه
در آسن جندين تفسير مختلف از داده ها آشكار مى شود.
مكو ols gy eal مويك ازاين كزينة ای را درس
کند تا مناسب ترین مسیر را برای دتبال کردن شناسانی.
کند.
خواندن و بازخوانی کل مجموعه داده به منظور آشنایی نزدیک با داده ها
رونویسی دستی داده ها
غوطه ور شدن عمیق در داده ها
کدها بلوک های ساختمانی اساسی هستند که بعداً به موضوع تبدیل خواهند شد.
فرآیند کدگذاری ایجاد برچسب های مختصره توصیقی یا تفسیری برای قطعات
اطلاعاتی که ممکن است با سّال(های) تحقیق مرتبط باشد. انجام می شود.
Think anvitng that you don schoo ats on paper
Cae relat to student And i the grat! Tho wet curl =
thing about the new junior cele, there's a lt more of
the hands on approach in most aeademc subjects بيع Apractl approach 1
| think, that needs to be brought into areas like ی nee
SPHEicx Theory sine don't know d you wantme
{0 ak about the wellbeing indicators [merviewer — sca wetnang gomoton shou
‘gestures to connue}. have them there on my a
this maybe my third year to have them on the we موس وه و مت ce
cu. To be honest, Yee! that thats just way too
fAbsiract! I means nothing to a 13 oF 14 year ol, The welling gine re
absolutely nothing x, 50, at's what mean by و
if jst say, you know, we might do a {cate wellbeing guidelines can 0ك
topic and i say, “now does that make you feet?" Can nemade relatable or tert
you imagine ~ i you da’ feel connected, what would rile
that he tke. You know, tying to get them 1 relate to
those mteriewee gestures towards the wellbeing
Ingicators on the wala Butt be quite nonest,
dont use those inieatrs inthe classroom. | dowvt use sen Posty eperdng ne
that vocabulary. | think ts way too vague a. The وم guetnes
Ideas behind them are fantastic and you had al
those you'd be feeling very wel, bULIS.. ust hk {£2 The welbeing gue
بوسح ماه لمسع دس كك ما ام
سام
صفحه 29:
گام ۱: آشنایی با داده ها
مرحله زملنی شروع می شود که تمام داده مربوطه کدگذاری شوند.
گام ۲: تولید کدهای اولیه تمرکز از تفسیر اقلام داده فردی در مجموعه داده. به تفسیر معنی انبوه
و معنی دار بودن در سراسر مجموعه داده تغییر می کند. داده های
tlt تولید مضامين کدگذاری شده بررسی و تجزیه و تحلیل می شوند که چگونه کدهای
گام های انجام مختلف ممکن است با توجه به معانی مشترک ترکیب شوند تا بتوانند
se Sea ee ee ce رگا sania (claw
2 یا ویژگی مشایهی از داده ها را نشان میدهند در یک کد خلاصه می
شوند: به همین ترتیب. یک کد خاص ممکن است نمایانگر یک رولیت
فراگیر در داده ها باشد وبه عنوان یک مضمون فرعی یا اصلی مشخص
شود. مهم است پژوهشگر به طور فعال رابطه بین کدهای مختلف را
تفسير کند و بررسی کند که چگونه لین رابطه ممکن است رولیت یک
مضمون مفین را بیان کند. درک اهمیت یا برجستگی یک مضمون به
تعداد کدها یا اقلام داده ای که به تن اختصاص ياقته بستگی ندارد.
آنچه مهم است این است که الگوی کدها و اقلام داده چیزی معنادار را
که به پاسخ به سال(های) تحقیق کمک می کند نشان دهند.
ماه
پایان لین مرحله, محقق بلید بتولند یک نقشه موضوعی (به عنوان مثال
یک نقشه ذهنی) یا جدولی تولید کند که کدها و اقلام داده را نسبت به
مضامین مربوطه آنها نشان دهد.
صفحه 30:
ع رض ی ار سای
\ گام ۱: آشنایی با داده ها
*_ براون و کلارک یک سری سوالات کلیدی را پيشنهاد کردند که محقق
گام ۲: تولید کدهای اولیه باید هنگام بررسی موضوعات احتمالی به آنها بپردازد:
آیا اين یک مضمون است (می تواند فقط یک کد باشد)؟
اگر مضمون است. کیفیت آن چگونه است (آیا چیز مفیدی در مورد
گام ۲: تولید مضامین
گام های انجا مجموعه داده ها و سوال تحقیق من به من می گوید)؟
* ice gue مرزهای این مضمون چیست (چه مواردی را شامل می شود یا نمی
تحليل مضمون بازتابى گام۴: بررسى مضامين احتمالى ١ شودم؟
آیا داده های کافی (معنی دار) برای پشتیبانی از این مضمون وجود دارد؟
*_آیا داده ها بسیار متنوع و گسترده هستند (آیا مضمون انسجام ندارد)؟
سطح۱. بررسی روابط بین اقلام داده و کدهایی است که هر مضمون و
زیرمضمون را مشخص می کند
Nel مضاميان بيشتهادى در رابطة ب) مجنوعه داده ها بررن ی عی شود
مضامین از این نظر ارزیلیی میشوند که تا چه اندازه مناسبترین تفسیر را از
دادهها در رابطه با سوال(های) تحقیق ارائه مید
]
ee ean
نتیجه این بررسی این است که برخی از موضوعات فرعی یا مضامین ممکن
سح است با افزودن یا حذف کدهاء یا در واقع افزودن يا حذف
امم فد مضامین ازیرمضا
بازسازى داشته باشند.
صفحه 31:
ها
گام ۲: تولید کدهای اولیه
كام وت مش
گام cle انجام ie ی
تحلیل مضمون بازتابی گام۴: بررسی مضامین احتمالی
| ۲
/ * گام ۵: تعریف و نامگذاری موضوع
* گام ۶ تهیه گزارش
جداسازى بين فازهاى بنج و شش اغلب مبهم است. مرحلهنهایی به ندرت فقط در پایان تجزیه و تحلیل رخ می دهد. برخلاف رویههای معمول
کمی که محقق انجام میدهد و سپس تحلیل را مینویسد. نگارش
کدها و مضامین در طول تجزیه و تحلیل تغيير می کنند و تكامل مى يابند. نوشتن
+ و در یادداشت های رسمی و
ررسمی بازتاب شود. مضامين بايد به شيوه الى منطقی و معتادار به هم متصل شهند و رواتی متقن از داذة
ها بسازند. احتمال نبود تطابق بین قراردادهای سنتی برای گزارش نویسی و سبک مناسب برای گزارش تم.ب. است. به ويز
پایان نامه ها گزارش نتایج تجزیه و تحلیل ها در بخش نتایج و سپس ترکیب و تحلیل ها در بخش بحث می آيند.
در لين مرحله. محقق بليد تحليلى دقيق از چارچوب مضمون ارائه دهد
هر مضمون و زيرمضمون جداكانه بايد در رابطه با مجموعه داده و
سؤال(هاى) تحقيق بيان شود. هر موضوع بايد كزارشى منسجم درونى از
دادههايى ارلئه دهد كه توسط مضامين ديكر قلبل بيان نيست. با اين
حال, همه مضامین بلید کنار هم قرار گیرند تا یک روایت شفاف ایجاد
کنند که با محتوای مجموعه داده سازگار باشد و در رابطه با سوال(های)
تحقیق باشد.
تام مضامین نیز درلین مرحله مورد برسی تهلبی (در صورت لزوم) فرار
می گیرد. نام مضامین اولین نشلنه برای خواننده است. نامها باید کوتام.
آموزنده و به یاد ماندنی باشند. گرایش اصلی ممکن است ایجاد نام هایی
باشد که توصیف کننده موضوع هستند.
کیفی در کل فرآیند تحلیل تنیده شده است. همانطور که
ز انجام می شود. تغییرات باید در اين گام به خوبی مستند
eas که در
صفحه 32: