علوم پایه ریاضی

تربیع دایره و تثلیث زاویه

tarbie_dayere

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تربیع دایره و تثلیث زاویه”

تربیع دایره و تثلیث زاویه

اسلاید 1: گردآورندگان:ژاله صادقی8710053 نسرین نعمتی 8716763تحت نظر :استاد آقاییبا تشکر از خانم سمانه رحمانی

اسلاید 2: فصل هفتمتربیع دایره و تثلیث زاویه

اسلاید 3: پیش از آنکه اصول کامل شده باشدیونانیان بامسائل درجه بالاترهندسه دست وپنجه نرم میکردند؛سه تا ازاین گونه مسائل،تربیع دایره،تثلیت هرزاویه،وتضعیف مکعب،ازنکته های نیروبخش ریاضی دانان لااقل در مدت سه قرن بود. وتمامی جریان هندسه یونانی سخت تحت تاثیر این واقعیت قرارگرفته بود، كه هندسه دانان در تلاشهای خود برای به دست آوردن راه حل مسائل به صورت مقاومت ناپذیر ناگزیر متوجه منحنیها و ساختهایی شده بودند که بتوانند به آنان مدد برسانند.مثلا تحقیقات در قطعهای مخروطی چنان می نمود که آغازی برای به کار بردن دو تا از آنها برای حل مسائل مربوط به دو واسطه ي هندسی بوده است.

اسلاید 4: یونانیان مسائل و مکانهای هندسی (خطوط راست و منحنیها)را که برای حل آنها بر طبق آنچه که می توانیم آن را «درجه» بخوانیم رده بندی می کردند.مسائل واقعی درصفحه آنهایی بودند که حل آنها به کمک خط مستقیم ودایره امکان داشت (و تنها مکانهای واقع در صفحه اینها بودند ) و مسائل فضایی آنهایی بودند که برای حل آنها لازم بود از یک یه چند قطع مخروطی (که آنها را مکانهای فضایی می نامیدند) استفاده شود وبالاخره مسائل خطی آنهایی بودند که حل آنها به گفته پاپوس به مکانهای «خطی» نیاز داشتند که همه ی آنها منحنی های مرتبه ی بالاتر از قطعهای مخروطی

اسلاید 5: نظیر مارپیچ ها ،مربع سازها، حلزونیها (صدفیها) وپیچکیها را شامل می شد.یا باز منحنیهای مختلف مندرج در رده ئ «مکانهای رویه ها» بوده است که منظور پاپوس ظاهرا مکانهای ترسیم شده بر سطوح همچون مارپیچ استوانه ای بوده است.

اسلاید 6: این مسئله شاید بیش از هر مسئله ی دیگر قرن ها برای جویندگان، خواه برای ریاضی دانان خواه غیر ریاضی دانان جذابیت داشته است. در مصر چنان که دیدیم دست کم در حدود سال 1800 ق .م مساحت دایره را 64/81 d میگرفتند که در ان dنماینده ی قطر دایره است و این بدون شک اندازه ی استاندارد بوده که در نتیجه ی اندازه گیری های پیاپی به ان دست یافته بودند و تقریب آن (با در نظر گرفتن این که 3.16 به اندازه ی∏ بسیار نزدیک است) به هیچ وجه تقریب بدی نبوده است. چنانچه گفته اند نخستین کسانی که در یونان با این مسئله سر و کار داشته اند انا کساگوراس است. گفته اند زمانی که در زندان به سر میبرده در این باره کار میکرده است.بقراط خیوسی بعضی از ماهک ها را تربیع میکرده است بدان امید که (لا اقل در نخستین نمونه)این تحقیقات بتواند راهگشای حل مسئله ی اصلی باشد.

اسلاید 7: از مساحت های دیگر در حل مسئله از آنتیفون سوفسطایی از معاصران سقراط بوده است که روش محاط کردن متوالی چند ضلعی های منتظم را در دایره برای این منظور پایه گذاری کرده است . به گفته ی بعضی از نویسندگان وی کار خود را با یک مربع و به گفته ی بعضی دیگر با یک مثلث متساوی الاضلاع محاط در دایره آغاز کرده است.وی سپس بر هر ضلع شکل محاط شده مثلثی متساوی الاساقین می ساخته که راس آن بر کوچکترین قطعه ی دایره حاصل از همان ضلع قرارداشته است .

اسلاید 8: بدین ترتیب یک چند ضلعی محاط در دایره به دست می آمده که شماره ی ضلع ها ی آن دو برابر چند ضلعی پیش از آن(مربع یا مثلث)بوده است .با پیوسته دو برابر کردن شماره ی اضلاع چند ضلعی محاط در دایره عمل خود را ادامه می داده و(گفته اند)که«از این راه سطح دایره رفته رفته هر چه بیشتر با سطح چند ضلعی پوشیده می شده تا موقعی که چند ضلعی محاط در دایره به علت کوچک شدن تدریجی اضلاعش تقریبا بر محیط دایره منطبق ومساحت آن برابربا مساحت دایره می شده است پس می توانیم مربعی مساوی با یک دایره به دست آوریم.

اسلاید 9: اندیشه ی آنتیفون در آغاز مورد استهزا قرار گرفته بود. ارسطو می گفت که خطاي آن به گونه اي بود که حتی از آنان خواسته نمی شد که به رد کردن برهان آنتیفون بپردازند بدان جهت که بر اصول پذیرفته شده ي هندسه قرار نداشت. به گفته ی ائودموس اصلی را که برهان آنتیفون نقص می کرد این بود که کمیتها به طور نامحدود تقسیم پذیر ند اگر چه آن درست باشد. روند ده برابر کردن اضلاع چند ضلعی آنتیفون هرگزتمامی مساحت دايره را نمی پوشاند ومحیط چند ضلعی با محیط دایره بر هم قرار نمی گیرند.ت

اسلاید 10: ولی بیان جسورانه آنتیفون از اهمیت ومعنای بزرگی برخوردار بود بدان جهت که نطفه یروش افناء وسرانجام حساب انتگرال در آن نهفته بود نقص بیان وی بیش از آن بود که تنها لفظی باشد چه می بایست آن را به شکلی محتاطانه تر عرضه کند و به همان عملی بپردازد که اقلیدس در بیان قضیه ی2ХІІانجام داده وگفته بود که :اگر این روند به اندازه ی کافی ادامه یابد وسعت قطعه های دایره بر جای مانده روی هم رفته کمتر از هر مقدار در نظر گرفته شده خواهدشد. سودمندی عمل آنتیفون توسط ارشمیدس در اندازه گیری یک دایره نشان داده شده است که وی آن را با ساختن یک 96ضلعی محاطی بنابر روش آنتیفون اندازه گرفته واز این راه توانسته است

اسلاید 11: الی غیرالنهایهبرای پایین ترین حد ∏ عدد(3×15/71) استفاده كند واز راه محاط کردن چند ضلعی مشابهی ثابت کند که ∏کوچکتر از (3×1/7)است همین ساختمان که از این مربع آغاز شده بود پایه ی تقریب ویتا برای∏∕∕/2∕بوده است.2/Π=cosΠ/4.cosΠ/8.cosΠ/6=√1/2.√1/2(1+√1/2).√1/2{1+√1/2(1+√1/2)}….

اسلاید 12: بروسون یکی از شاگردان سقراط یا از شاگردان اقلیدس مگارایی تلاشی برای انجام یک تربیع کرده که ارسطو آن را«سفسطه آمیز»و«جدلی»خوانده است بدان جهت که بر مبنای مقدمات بیش از اندازه کلی قرار داشته است.شارحان نیز از برهان بروسون با همین الفاظ سخن گفته اند ولی روایت صحیحی از اینکه آن برهان چگونه بوده است در دست نیست .همه در این باره یک سخن گفته اند که وی چند ضلعیها (یا مربع هایی) را در دایره محاط وبر آن محیط می کرده ویک چند ضلعی (یا مربع ) را میان چند ضلعی های محاطی ومحیطی در نظر می گرفته است .

اسلاید 13: سپس در ارتباط برقرار کردن میان مساحت دایره با این چندضلعی میانجی می اندیشیده واین را در نظر داشته است که مساحت دایره بزرگتر از همه ی چند ضلعی های محاطی و کوچکتر از همه چند ضلعی های محیطی است وبه همین جهت می توانیم چنین فرض کنیم که او در صدد افزایش اضلاع چند ضلعی های محاطی ومحیطی بنابر روش آنتیفون در مورد چند ضلعی های محاطی بر می آمده وبه آن اندازه ازتقریب حقیقی می رسیده که می توانسته است بگوید :اگر یک چند ضلعی میانجی بتواند میان آخرین چند ضلعی های محاطی ومحیطی ترسیم شود می توانیم بگوییم که مساحت دایره برابر با این چند ضلعی خواهد بود.

اسلاید 14: اندیشه ی بروسون زمانی مفید واقعه می شده است که فشردگی چند ضلعی های درونی وبیرونی به هم به طوری که سرانجام با دایره یکی شوند سبب رسیدن به نتیجه می شده وهمین امراز خصوصیات روش افنا ء است که ارشمیدس بعدها مورد استفاده قرارداده است .حال به دانشمندانی از هندسه میرسیم که از طریق منحنیهای درجه ی بالا تر به تربیع یا محاسبه ی طول قوس دایره پرداخته بودند .

اسلاید 15: نخستین آنان هیپیاس است که مخترع یک منحنی بوده که بعدا بنابر خصوصیتش مربع ساز نامیده شده است. روایت ها در این باره متفاوت است ؛پاپوس می گوید که دینوستراتوس(یکی از برادران منایخموس ) ،نیکومدس ،وهندسه دانان دیگر بعدی این منحنی را برای تربیع دایره به کار می برده اند ؛به گفته ی پروکلوس ،دیگران مربع سازها ی هیپیاس ونیکومدس را برای تثلیث زاویه مستقیم الخط مورد استفاده قرار می دادند. بنابراین، امکان آن هست که هیپیاس در ابتدا منحنی خود را برای تثلیث زاویه یا تقسیم آن به هر نسبت به کار می برده است.

اسلاید 16: مربع ساز به صورت نظری چنین ساخته می شده است : ABCD یک مربع و BEDیک ربع دایره به مرکزAاست. فرض می کنیم که : (1) شعاع دایره گردشی یکنواخت برگرد مرکز Aاز وضع ABبه وضع ADداشته باشد و (2) خطی که همواره موازی با AD است حرکتی یکنواخت دارد وهمزمان با رسیدن شعاع دایره به وضع AD،آن نیز که از وضع نخستین BC حرکت خود راآغاز کرده بر ADمنطبق شود.

اسلاید 17: BaCC`C``ELMGDAFB`B``F`H

اسلاید 18: در اوضاع نهایی خود ، خط راست متحرک و شعاع در حال دوران هر دو همراه با یکدیگر بر AD قرار خواهند گرفت؛ودر هر زمان در ضمن حرکت ،از تقاطع خط وشعاع در حال دوران نقطه ای همچون Lیا Fپدید می آید.مکان هندسی این نقاط همان چیزی است که مربع ساز خوانده می شود .خوصوصیات این منحنی این است که :)=AB:FHقوسED):(قوسBAD=<EAD=<(BED

اسلاید 19: به عبارت دیگر ،اگر Øزاویه FAD یعنی زاویه بردار شعاعی AFباAD وρطول Afو a ضلع مربع باشد، چنین داریم :این منحنی ، پس از ساخته شدن ، آشکارا نه تنها این امکان را به می دهد که هر زاویه را به سه قسمت مساوی تقسیم کنیم،بلکه مارا به تقسیم کردن آن به هر چند قسمت مساوی که بخواهیم نیز قادر می سازد.

اسلاید 20: چه فرض می کنیم که EADزاویه داده شده باشد ،وFHدر Fبر نسبت داده شده تقسیم شده باشد .از F خطBCرا به موازات BC رسم می کنیم تا منحنی را در نقطه Lقطع کند . Aرابه Lوصل می کنیم و چندان امتداد می دهیم تا در Nبه ربع دایره برسد .<NAD:<EAD=LM:FH =F’H:FHنسبت داده شده<EAN:<NAD=FF’:F’H=

اسلاید 21: به کار بردن مربع ساز برای تعیین طول قوس دایره از آن جهت دشواری بیشتر دارد که می بایستی از وضع G،یعنی نقطه ای که در آن منحنی با خط AD تلاقی می کند ،آگاه باشیم . یونانیان نیز از این دشواری ها آگاهی داشتند ؛ این دشواریها نخست توسط اسپوروس وسپس پاپوس به صورتی تحسین آمیز بیان شده است . حتی اگر بتوانیم در عمل دو حرکت یکنواخت را چنان تنظیم کنیم که هر دو در یک زمان انجام پذیر باشد ، Gرا نمی توان عملآ پیدا کرد .

اسلاید 22: بدان گونه كه اسپوروس گفته است ،اگر در شکل، خطهای راست CBو BAچنان ساخته شده باشند که حرکت خود را با هم به پایان برسانند ، در آن صورت با خود ADبر هم منطبق می شوند و یکدیگر را قطع نخواهند کرد ؛ولی تقاطع این منحنی با خطها متحرک بوده که به فرض همه ی نقاط منحنی را به وجود آورد. واقعیت این است که ما تنها این توانایی را داریم که وضع تقریبی Gرا ،هر چه نزدیکتر به محل حقیقی آن به دست آوریم .

اسلاید 23: اگر فرض کنیم که Gرا به دست آوریم ،پس بایستی قضیه ی را به اثبات برسانیم که در ازای قوس ربع دایره خود دایره را به دست می دهد.این قضیه می گوید که ::AB=AB:AG(قوس ربع دایره (BED

اسلاید 24: و این تساوی را پاپوس از طریق برهان خلف به اثبات رسانیده است . صحت آن به آسانی از این راه معلوم می شود که حد بگیریم و Øرادر معادله ی بالا (صفحه ی قبل ) مساوی صفر قرار دهیم ،و بنابراین :ودر نتیجه:AG=a/(1/2)ΠΠa)=a²/AG)1/2=(قوس ربع دایره)

اسلاید 25: گفته اند که ارشمیدس مارپیچ خود را برای تربیع دایره به کار می برده است ؛و او واقعا این مطلب را ثابت کرده است که چگونه می توان طول قوس یک دایره رابه وسیله ی «زیر مماس قطبی » به مارپیچ تبدیل کرد.مارپیچ بدین گونه ساخته می شود : فرض می کنیم که خط راست OBدر صفحه ای با سرعت یکنواخت برگردد نقطه ی Oحرکت کند ودر وضع نخستین آن (خط اولیه ) OAباشد؛و در عین حال نقطه ی Pواقع بر OB، باز با سرعت یکنواخت در امتدادOB،از همان زمانی که OBابتدا ازOA شروع به حرکت کرده ، حرکت خود را آغاز کند .

اسلاید 26: معادله ی قطبی منحنی مکان نقطه ی Pآشکارا خواهد بود :اگر خط مماس بر یک نقطه ی دلخواه Pاز مارپیچ خط عمود بر شعاع حامل Op درنقطه ی را در Tقطع کند ،در این صورت «زیر مماس قطبی » خواهد بود.ρ=aθ

اسلاید 27: ارشمیدس در کتاب خود، درباره ی مارپیچ ها ، هم ارز این واقعیت را به اثبات رسانیده است که ، اگر P نقطه ای به نخستین پیچ مارپیچ باشد ، وOT «زیر مماس قطبی » متناظر با آن ،وpوθمختصات قطبی p، آنگاه OTبرابر با قوسی از دایره به مرکز oو شعاعOP (ρ=) است که در خور زاویه θدر oاست و به عبارتی دیگر :و (چونρ=aθ):

اسلاید 28:

اسلاید 29: یا مبلیخوس ، در شرح بر مقولات ارسطو ، گفته است که آپولونیوس دایره را به گونه ای از منحنی تربیع کرده است که وی خود آن را «خواهرحلزون وار » می خوانده ،ولی در واقع همان است که منحنی نیکومدس نامیده می شود . منحنی نیکومدس که در اینجا ذکر آن آمده است محتملاً همان حلزون وار است که پس از آن به نام صدف وار نامیده شده است وپاپوس آن را توصیف کرده است .

اسلاید 30: ولی ما هیچ اطلا عی از منحنی اختراعی آپولونیوس نداریم که حلزون وار شباهت داشته باشد .ولی آپولو نیوس رساله ای در مورد یک منحنی نوشته که خود آن را کوکلیاس نامیده است ؛و این همان مارپیچ استوانه ای است ،وبه همان گونه که ممکن است این منحنی را برای تربیع دایره به کار برد ،آپولونیوس نیز محتملاً آن را برای تربیع دایره به کار برده است .در همین فقره از یامبلیخوس آمده است که : کارپوس دایره را به وسیله ی منحنی «با حرکت مضاعف» تربیع کرده است . ولی هیچ اشاره ای به ماهیت منحنی نشده است.

اسلاید 31: ارشمیدس ، در کتاب خودش اندازه گیری یک دایره،در دایره ای یک 96 ضلعی منتظم در محاط و یک 96 منتظم بر آن محیط کرده است ؛ سپس با محاسبه ی مستقیم محیطهای این چند ضلعی ها این مطلب را به اثبات رسانیده است که اين تقريب 3 10/71 است ولی هرون در کتابش متریکا آورده است که ارشمیدس در کتاب دیگری از خود به محاسبه ای پرداخته است که محتملاً دقیقتر بوده است. متاسفانه ارقامی که در متن یونانیان آمده نادرست است .

اسلاید 32: پايين ترين و بالاترين حد پي به صورت زير است: 75/67444<∏<195888/62351

اسلاید 33: جالب توجه است که متوسط این ارقام به 3/141596 بسیار نزدیک است . بطلمیوس تقریبی برای ∏از طریق کسرهای شصتگانی (یعنی بر حسب واحدها ویک شصتم واحدها یا دقیقه ها و یک شصتم دوم یا ثانیه ها )به صورت (0 38‘3) به دست داده که بين ( 3×1/7)و ( (3×1/17است. بطلمیوس بدون شک این اندازه ها را از جدول نزدیک وتر ها ی خود به دست آورده است . در این جدول طول وترها ی دایره مقابل به زاویه ها ی مرکزی ( …,1×½,1,½ )با افزایش نیم درجه آمده است .اندازه ی وتر بر حسب یک صد و بیستم طول قطر دایره بیان شده است .اگر ⁿ1یکی از این اجزا باشد ،در آن جدول (1 2 )به عنوان وتر زاویه ̊1آمده است.محیط 360ضلعی محاطی 360 برابر این رقم است،وچون آن را بر 120 (یعنی تعداد اجزا ی قطر )تقسیم کنیم اندازه ی Πراخواهیم داشت که مساوی است با سه برابر ˝50ʹ12 یعنی ˝30ʹ38که همان رقم بطلیموس و معادل با 3,1416 است.

اسلاید 34: آریبهطه ریاضی دان هندی برای به دست دادن اندازه ی Πمی گوید :«بر 100عدد 4را بیافزایيم ؛حاصل را در 8 ضرب کنیم ؛بر آن عدد 62000رااضافه کنیم و بدین ترتیب برای طول قطری برابربا 2 آیوتاس «=میریاد» طول تقریبی محیط دایره به دست می آید.» یعنی 3/1416یا 62832:20000=Π. چنین استدلال شده است که استفاده از میریاد حکایت از آن می کند که منبع اطلاع هندیان یونانی بوده است ؛ولی چنان می نماید که تاییدی بر این نظر وجود ندارد و دانشمندان و صاحب نظران هندی در آن اختلاف نظر دارند.ائوتوکیوس در شرحش بر رساله ی اندازه گیری دایره ی ارشمیدس می گوید که :آپولونیوس در رساله اش بیان اعداد دیگری را به کار برده و به تقریبی نزدیکتر از تقریب ارشمیدس دست یافته است.

اسلاید 35: در این شک نیست که در ضمن تلاش برای محاط کردن چند ضلعی های منتطمی در دایره که ستاره ی اضلاع آنان نه یا هر مضربی از نه باشد ، یونانیان با مسئله ی تقسیم یک زاویه ، غیر از زاویه ی قائمه ،به سه جزءمساوی روبه رو بوده اند. بنابه گفته ی پاپوس پیشینیان نخست روشهای «متداول در صفحه »(یعنی روشهای که تنها با خط مستقیم و دایره سروکار دارند) را به کار می بردند ، ولی از آن جهت به نتیجه نمی رسیدند که این مسئله، مسئله ي «مربوط به صفحه »نبوده بلکه «فضایی» (وبنابراین مستلزم به کار گرفتن قطوع مخروطی و بعضی از هم ارزهای آنان )بوده است . ولی چون در آن زمان با چنین مقاطعی آشنا نبوده اند ،نخست مسائل رابه گونه ای از نوع شناخته شده همچون نئوسئیس (گرایش ها یا میلها )تبدیل می کردند ،وپس از آن راه حل این مسئله ی اخیر را به میانجگری قطوع به دست می آوردند.

اسلاید 36: در اين حالت تنها به ان نیازمندیم که حالت یک زاویه حاده غیر مشخص را مورد مطالعه قرار دهیم. ( زاویه قائمه را می توان با ترسیم یک مثلث متساوی الاضلاع به سه قسمت مساوی تقسیم کرد.)تحویل به یک گرایش از طریق تجزیه وتحلیل صورت می گیرد. اگر ABCزاویه حاده داده شد باشد ،خط Acرا عمود بر BCرسم می کنیم .

اسلاید 37: اگر متوازی الاضلاع ACBFرا کامل می کنیم .آنگاهFA چندان امتداد می دهیم که تا نقطه ی Eواقع بر روی آن چنان باشد که ، اگر EB وصل شود ، ومحل تقاطع آن با Ac نقطه ی Dباشد ،قطعه ی DEواقع میان ACوAE برابر با AE2 شود ؛ ولی به بیان گرایشی نقطه ی Eواقع بر آن چنان باشد که یک خط راست DEمیان Acو AE به طولی مساوی با AB2به سمت Bبگراید. DE را در Gنصف و خط AG را رسم می کنیم.FEAGDBC

اسلاید 38: در این صورت:و بنابر این :پس:<ABG=<AGB=<2<EG=2<DBC<DBC=1/2<ABCAG=DG=GE=AB

اسلاید 39: بدین گونه مسئله تبدیل می شود به ترسیم خط BEازB که خطهای Acو AEرا قطع کند به طوری که DEمساوی AB2 باشد. پاپوس نشان داده است که چگونه این مسئله را می توان از راه قطوع مخروطی به صورتی کلی تر حل کرد.

اسلاید 40: ACFEGHDفرض می کنیم ABCDیک متوازی الاضلاع باشد (چنانکه پاپوس عمل کرده ضرورتی ندارد که مستطیل باشد ) مطلوب ترسیم خط AEFاست از Aتا CD و امتدادBC را به ترتیب در نقاط EوFقطع کند به طوری که EF طولی معین داشته باشد .LB

اسلاید 41: فرض می کنیم که مسئله حل شده باشد وEFطول مطلوب با شد. سپس، چون طول EFداده شده ،لازم است که DGهمان طول معین را داشته باشد ، بنابراین Gبر محیط دایره ای به مرکز Dوبه شعاعی برابر با طول داده شده قرار دارد.و نیز اگر متوازی الاضلاع ABFHرا کامل و خط KEL را به موازات AHرسم کنید و خواهیم دید که متوازی الاضلاع های متمم برابر با یکدیگرند،و در نتیجه (BD)=(KH)BC.CD=KL.LH=BF.ED=BF.FG

اسلاید 42: بنابراین Gبر یک هذلولی که از Dمی گذرد قرار گرفته است که BFوBAمجانبهای آن هستند. پس، برای حل گرایشی ، تنها می بایستی (1)هذلولی یاد شده و (2)دایره به مرکز Dو شعاع برابر با طول داده شده را رسم کنیم. محل تقاطع این دو منحنی نقطه ی Gخواهد بود . سپسEوFرا تعیین می کنیم و خط GF را به موازات DCمی کشیم تا امتداد BC را در Fقطع کند، و سپس AFرا رسم می کنیم تا CDرا در Eقطع کند.

اسلاید 43: در اینجا باید بخصوص از نیکومدس یادکنیم،بدان جهت که وی یک منحنی را برای هدف خاص حل گرایشی بدان صورت که در بالا آمده ابداع کرده است.وی از لحاظ تاریخ زندگی در فاصله ی زمانی میانی اراتستن و آپولونیوس می زیسته ؛بنابراین باید در حدود 275ق.م تولد یافته باشد .منحنی مورد بحث را پاپوس حلزون وار نامیده ، ولی بعد ها ،مثلا در زمان ائوتوکیوس، از ان به نام صدف وار یاد شده است.

اسلاید 44: پاپوس به چهار منحنی صدف وار اشاره کرده است ؛ نخستین ان که ما در اینجا سروکار داریم ،برای تثلیث یک زاویه غیر مشخص و تضعیف مکعب به کار می رفته است.ان را به وسیله یک افزار مکانیکی بدین گونه می ساختند: AB خط کشی است با شکافی موازی با طول آن، و FEخط کشی دیگر است که به صورت عمود بر ABنصب شده باشد و یک میخ چوبی Cبر آن قرار دارد خط کش سوم PCبانوک تیز Pنیز شکافی بر روی خود به موازات طول خود دارد که میخ C از میان آن بیرون آمده است .Dیک میخ چوبی ثابت شده بر روی DCدر امتداد شکاف آن از طرف داخل قرار گرفته واین میخ Dآزادانه در میان شکاف AB جابه جا می شود.

اسلاید 45: بنابراین اگر خط کش PC چنان حرکت کند که میخ Dتمام طول ABرا در دو طرف F بپیماید ،نوک Pاز این خط کش یک منحنی ترسیم می کند که آن را حلزونی یا صدف وار می نامیده اند.نیکومدس خط راست ABرا خط کش ، نقطه ی ثابت Cرا قطب ،و طول ثابت PDرا فاصله نامیده است.اگر rشعاع حامل CP باشدوDP=a و CP=b، معادله ی قطبی این منحنی چنین خواهد بود :وABیکی از مجانبهای آن است.r=a+b secѳ

اسلاید 46: هنگام استفاده از یک حلزون وار مناسب برای حالت خاص فمی بایستی قطب Cرادر نقطه ای قرار دهیم که خط مندرج به طرف ان متمایل باشد، وخط کش می بایستی بر یکی از خطهایی منطبق باشد که خط مندرج باید بین انها قرار گیرد .مثلا برای حل گرایشی صفحه ی 141و142 می بایستی حلزون واري داشته باشیم که در آن فاصله ی ثابت DP برابر با AP2، قطب در B، وخط کش منطبق بر AC باشد.PBEAFCD

اسلاید 47: از این رو در حالت کلی باید برای هر حالت یک ابزار تازه ای ساخته شود. جای شگفتی نیست که پاپوس می گوید:حلزون وار هیچ وقت عملا رسم نشده است، بلکه مقداری از آن رسم می شده است برای سهولت بیشتر خط کش را به گرد نقطه ای ثابت حرکت می دادند تا قطعه مجزا شده، با تجسس مساوی طول مفروض شود.

اسلاید 48: مجموعه لمهايي که از طریق ترجمه ی عربی آنها به نام ارشمیدس به ما رسیده است، مشتمل بر قضیه ی جالبی است که ما را به تحویل دیگری به یک گرایش از مسئله ی تثلیث زاویه هدایت می کند .

اسلاید 49: AEBDFO

اسلاید 50: اگر ABوتر یک دایره به مرکز Oباشد وآن وتر را تا نقطه ای مانند Cچنان امتداد دهیم که BCبرابر با شعاع دایره شود واگر محیط CD دایره را در دو نقطه ی Dو Eقطع کند در این صورت قوس AE سه برابر قوس BDخواهد شد.چه اگر وترEFرا به موازات ABونیز خطهای OBوOFرا رسم کنیم،به سبب تساوی BOوBCچنین خواهیم داشت: ولی<BOC=<BCO<COF=<OFE+<OEF=2<OEF

اسلاید 51: (متبادله)بنابراین:ودر نتیجه: =2<BCO=2<BOC<BOF=3<BOC(قوس BD)3=(قوسAE)=(قوسBF)

اسلاید 52: از اینجا معلوم می شود که برای یافتن قوسی به اندازه ی یک سوم AE تنها باید از A، خط راست ABCرا چنان رسم کنیم که دایره را بار دیگر در BوامتدادOB را در C قطع کند و چنان شود که BC مساوی شعاع دایره باشد.

اسلاید 53: پاپوس دو راه حل مستقیم مسئله تثلیث زاویه را از طریق قطوع مخروطی به ما می دهد بدون این که به تحول گرایشی مقدماتی آن ضرورت پیدا کند:دومی مخصوصا بدان جهت جالب است که تنها یکی از سه فقره ی معلوم از آثار ریاضی یونانیان است که ویژگی هادی –کانون قطوع مخروطی را آشکار سازد.تحلیل آن از این قرار است : فرض می کنیم BPSقوسی از دایره باشد که مقصود تثلیث آن است .فرض میکنیم که مسئله حل شده وکمان SPیک سوم کمان SPRباشد.

اسلاید 54: خطوط SPوPRرا وصل می کنیم.در این زاویه RSPدو برابر زاویه SRPخواهد بود.خط SE نیمساز زاویه RSPرارسم می کنیم و خطهایEXوPNراعمود بر RSمی کشیم.PREXSN

اسلاید 55: پس ولذاوبنابراین ومعلوم می شود.وبنابراین<ERS=<ESRRE=ESRX=XSRS:SP=RE:EP=RX:XNRS:RX=SP:NX

اسلاید 56: ولیپسSP=2NXRS=2RX

اسلاید 57: نتیجه آن می شود که Pبر یک هذلولی قرار گرفته است که کانون آن Sوخط هادی آن XE وخروج از مرکز برابر با 2دارد. بنابراین برای تثلیث کمان RPS تنها لازم است که RS را در X به دو نیمه تقسیم وآنرا بر RSعمود کنیم. سپس یک هذلولی به کانون S وهادی XE وخروج از مرکزی برابر با 2ترسیم کنیم. در اینجا باید یاداور شویم که پاپوس ویژگی هادی-کانون 3قطع مخروطی را در بخشی با عنوان «لمهایی درباره ی مکانهای هندسی رویه های اقلیدسی » آورده ،و آن را به اثبات رسانیده که طرز بیان او از این قرار است :اگر نسبت فاصله نقطه ای از یک نقطه ی ثابت به فاصله ی آن از یک خط راست ثابت

اسلاید 58: برابرمقدار ثابتی باشد مکان هندسی آن نقطه که یک قطع مخروطی است یا بیضی است یا سهمی یا هذلولی،بنابر آنکه قسمت داده شده کمتر از واحد، برابر،یا بزرگتر از واحد باشد. چون این لم برای فهم رساله اقلیدس ضرورت داشته،این یک نتیجه گیری درستی است که اقلیدس در مکانهای هندسی رویه های خود این قضیه را بدون اثبات به عنوان حکم کاملا معلومی پذیرفته است . بنابر این محتملا این اثبات در رساله ای که در زمان اقلیدس در اختیار ریاضی دانان بوده ،شاید در اثری از آریستایئوس درباره ی مکانهای هندسی در فضا بوده است.

اسلاید 59: ائو توکیوس در شرح خود برکتاب کره واستوانه ی ارشمیدس،مجموعه بسیار ارزشمندی از راه حلهای این مسئله معروف رابرای ما محفوظ دانسته است.یکی از انان اراتستن است وبه صورتی معرفی شده که در واقعه نامه ای است از او برای بطلمیوس.این کاغذ فرضی روایت مربوط به پیدایش این مسئله وتاریخ حل آن تا زمان اراتستن را به دست می دهد.

اسلاید 60: از میان همه راه حلها ،راه حل آرخوتاس جالب توجه تر است، مخصوصاً از لحاظ تاریخ آن (نیمه اول قرن چهارم ق م) ، پیدا کردن نقطه ای در فضای سه بعدی از تقاطع سه سطح(1) یک مخروط قائم ،(2)یک استوانه ،(3) یک چنبره یا لنگر با قطر دایره درونی صفر،عملی جسورانه بوده است. مقطع دو سطح اخیر (به گفته آرخوتاس)یک منحنی (در واقع یک منحنی با انحنای مضاعف) است، و نقطه مطلوب نقطه ای است که در آن مخروط این منحنی را قطع می کند.آرخوتاس

اسلاید 61: فرض کنید که مقصود یافتن دو واسطه هندسی میان AC,ABباشد که اولی به صورت قطر یکَ دایره داده شده است و دومی به صورت وتری از آن دایره.AECDDPQCBNM

اسلاید 62: نیم دایره ای به قطر AC ولی در صفحه عمود بر صفحه دایره ABCبر آن عمود است به اندازه یک زاویه قائمه دوران می دهیم ،بنابراین نیمی از یک چنبره با قطر درونی صفر ساخته ایم.سپس یک نیم استوانه قائم به قائده نیم دایره ABC می سازیم .این نیم استوانه نیم چنبره را در یک منحنی قطع می کندو بالاخره ،CDمماس بر دایره ABC در نقطه Cرا امتداد می دهیم تا در Dبا امتداد ABتلاقی کند؛ و فرض می کنیم که مثلث ADCبر گرد محورACدوران کند. بدین گونه سطح یک مخروط قائم مستدیر به وجود می آید.

اسلاید 63: نقطهBدر ضمن این دوران، نیم دایره BQEرا در صفحه ای عمود بر Acو عمود بر صفحه ABCترسیم خواهیم کرد ؛و قطر BE بر ACعمود خواهد بود. سطح مخروط در نقطه ای همچون Pمنحنی فصل مشترک نیم استوانه ونیم چنبره را قطع می کند . فرض می کنیم که APC´وضع متناظر با نیم دایره در حال دوران باشد،وAC´محیط دایره ABCرا درMقطع کند،

اسلاید 64: ائو توکیوس در شرح خود برکتاب کره واستوانه ی ارشمیدس،مجموعه بسیار ارزشمندی از راه حلهای این مسئله معروف رابرای ما محفوظ دانسته است.یکی از انان اراتستن است وبه صورتی معرفی شده که در واقعه نامه ای است از او برای بطلمیوس است .این کاغذ فرضی روایت مربوط به پیدایش این مسئله وتاریخ حل آن تا زمان اراتستن به دست می دهد.

اسلاید 65: ااگر PM عمود بر صفحه دایرهABCرسم شده باشد،می بایست محیط آن دایره را قطع کند،بدان جهت که Pبر نیم استوانه قائم به قائدهABCقرار دارد. فرض کنیم که APنیم دایره BQEرا در Qقطع کرده باشد،وAC´قطر BEرا درN. اما هر دو نیم دایره بر صفحه دایره ABCعمودند؛بنابراین فصل مشترک آنها،یعنی QNنیز بر صفحه دایره عمود خواهد شد. بنا براین QNهم بر AMعمود است. چون QN برBEعمود است. بنا براین زاویه AQMقائمه است. ولی زاویه APC´نیز قائمه است؛بنا براین QMموازی باPC´ خواهد بود.BN.NC=AN.NM=² QN

اسلاید 66: بنا بر تشابه مثلثها چنین داریم:AMوAPدو واسطه هندسی میان AB,AC خواهند بود. از ترکیب نسبتها چنین به دست می آید: بنا بر این نسبت مکعبی به یال Amبه مکعبی به یال ABهمچون نسبت ACبهABخواهد بود. در حالت خاص AC=2ABخواهیم داشت،AM³=2AB³ و مسئله حل شده است.C´A:AP=AP:AM=AM:AQیعنیAC:AP=AP:AM=AM:AB AC:AB=(AM:AB)³

اسلاید 67: راه حل ائودوکسوس متاسفانه مفقود شده است. درمضمونی از اراتستن آمده است که ائووکسوس گونه خاصی از منحنی را به کار بره است. ائوتوکیوس ظاهرا صورتی از این راه حل را که نادرست بوده ،دیده بوده است.چه میگوید درعین آنکه ائودوکسوس در مقدمه گفتار خودمدعی کشف راه حلی از طریق {خطهای منحنی}شده بوده،ائودوکسوس

اسلاید 68: ولی نه تنها چنین خطهایی را دراثبات خود به کار خودنبرده،بلکه عملا از یک نسبت گسسته به صورتی که گویی پیوسته است استفاده کرده است قسمت اخیر این گفته مارا ناگزیر به این فرض میکند که منبع اطلاعات ائوتوکیوس به نحوی ناقص بوده است,چه این مطلب قابل تصور نیست که ریاضیدانی با توانایی ائودوکسوس مرتکب چنین اشتباهی شده باشد.

اسلاید 69: منایخموس ،یکی ازبرادران دینوستراتوس که مربع ساز را برای تربیع دایره به کار برده،یکی از شاگردان ائودکسوس بوده است.گفته اندکه اسکندر از او خواسته بوده که راه میانبری برای فراگرفتن هندسه به او بنماید واو در جواب وی گفته بود:اعلی حضرتا،برای عبور از این سرزمین راههایی برای عبور شاه وجود دارد وراههای دیگر برای عموم شهروندان،ولی در هندسه تنها یک راه در اختیار همگان است.منایخموس

اسلاید 70: به همین گونه در روایات آمده است که اقلیدس نیزبه بطلمیوس گفته بود که برای فرا گرفتن هندسه راه شاهانه وجود ندارد.[ منایخموس از طریق پروکلوس با آموکلاس هراکلیایی ودینستراتوس ارتباط پیدا میکند که(تمامی هندسه را تکمیل تر کنند).

اسلاید 71: وی درباره فن آوری ریاضیات چیزهایی نوشته است; درباره معنی واژه اصل بحث کرده و از تمایز میان قضیه ها ومسئله ها وانعکاس پذیری قضیه ها ونظایز اینهاسخن گفته است. ولی اهمیت او برای ما دراین واقعیت است که نخستین بحث درباره قطوع مخروطی خواص آنها درراه حلهای وی از مسئله دو واسطه هندسی در نوشته های اودیده می شود; بنابز این تا آنجا که می دانیم وی نخستین کسی بوده است که آنها را کشف کرده است.

اسلاید 72: خواصی که وی عملا به کار برده است,خصوصیت عرضی یک سهمی وخصوصیت مجانبی یک هذلولی قائم الزاویه است.اگرxوyدو واسطه هندسی میان دو خط راستaوbباشند, یعنی: آنگاه روشن است که خواهیم داشت: x=x:y=y:b:ax^2=ay , y^2=bx , xy=ab

اسلاید 73: خواص سهمی و هذلولی که منایخموس به کار برده است،دقیقا همانهایی هستند که از این روابط به دست می آیند وقتی کهxوyمختصات دکارتی مربوط به محورهای مختصات متعامد باشند.در نخستین راه حل مسئله منایخموس از دومین وسومین نسبت ازاین نسبتها استفاده کرده است،ودر دومین راه حل مسئله از اولین ودومین.

اسلاید 74: فرض می کنیم دو خط OAوOB که با یکدیگر زاویه قائم میسازند،معرف دو خط که راست باشند OAبزرگتر ازOBاختیار شده است. فرض می کنیم مسئله حل شده واز دو واسطه هندسی یکی OMباشد در امتدادO اندازه گیری شده ودیگری ONکه در امتدادOA اندازه گیری شده است.مستطیل OMPNرا کامل میکنیم.نخستین راه حل:

اسلاید 75: چون پس چنین خواهیم داشت: لذا بر یک سهمی به راسOومحورOMوضلع قائمOBقرار دارد. AO:OM=OM:ON=ON:OBOB.OM=ON^2=PM^2 AO.OB=OM.ON=PN.PM

اسلاید 76: لذاPبر یک هذلولی به مرکز OومجانبهایOMوONقرار گرفته وبه گونه ای است که مستطیل حاصل از دو خطPMوPN که از یک نقطه P ازمنحنی به موازات یک مجانب کشیده میشود وبه ترتیب مجانب دیگر را قطع میکند،برابر با مستطیل داده شده یBO.OAاست. پس اگر این منحنی را بنا براین داده ها ترسیم کنیم ،نقطه Pاز تلاقی آنها به دست می آید و داریم: AO:PN=PN:PM=PM:OB

اسلاید 77: دراین حالت دو سهمی رسم میکنیم یعنی (1)یک سهمی به راس ومحور ONوضلع قائم .OA (2)سهمی دیگر به راس OومحورOMوضلع قائمOB.راه حل دوم:

اسلاید 78: از تقاطع این سهمیها نقطه Pبه دست می اید که: چون PN=OMوPM=ON ازآن چنین نتیجه میشودکه:OMوONواسطه های هندسی مطلوب میان OAوOBخواهند بود. (1) OA.ON=PN^2(2) OB.OM=PM^2OA:OM=OM:ON=ON:OB

اسلاید 79: این راه حل که تنها ائوتوکیوس آن را به دست آورده یا به آن اشاره کرده،مشکل بتواند منسوب به افلاطون باشداگر چه سبب این تصور ما تنها آن باشد که افلاطون اصولا با به کار بردن وسایل مکانیکی در حل مسائل هندسه مخالف بوده ومی گفته است که این کار بر حسن ونیکی هندسه لطمه میزند. ممکن است حل آن در آکادمی به دست یکی از معاصران منایخموس یا جوان تر از او صورت گرفته باشد.راه حل منسوب به افلاطون:

اسلاید 80: تنظیم شکل با دو خط داده شده ودر واسطه میان آنها درست همان است که در شکل منایخموس آمده است; آن دو خط به شکل خطهای راستی تنظیم شده اند که بر یکدیگر عمودند و چون در جهت حرکت عقربه ساعت اختیار شوند کمیت آنها جنبه نزولی دارد.اختلاف در آن است که آنچه منایخموس به وسیله قطوع مخروطی انجام داده،دراینجا به وسیله اسبابی مکانیکی صورت گرفته که شبیه به ابزاری است که کفاشان برای اندازه گرفتن طول پا به کار میبردند.

اسلاید 81: FGHزاویه قائمه صلب (مثلا) ساخته شده از چوب است; KL (بستنی)است که می تواند در امتداد GFحرکت کند, ولی همیشه باGH موازی یعنی عمود بر GF باقی میماند.می بایستی دستگاه را چنان قرار دهیم که لبه درونی GHهمیشه از Bبگذرد. ولبه درونی((بشت)) (متوجه به G) همیشه از A بگذرد.و سپس( در این شرایط )دستگاه و بشت همراه آن را چنان حرکت دهیم تا (1) زاویه درونی درGبر امتداد OAقرار گیرد و(2) زاویه درونی (به طرفG) وkبر امتداد OB.(واین کار بدون شک نیازمند مقداری دستکاری است.) سپس چهار خط OAوOMوONوOBهمان وضعی را پیدا خواهند کرد که در شکلهای منایخموس وجود داشت.زاویه های MوN قائمه اند . OA.ON=OM^2وNO^2=MO.OB بنابراین: AO:MO=MO:ON=ON:NB

اسلاید 82: این نیز یک ساختمان مکانیکی است. وآن عبارت از یک چارچوب مستطیل شکلی است که بر آن سه متوازی الاضلاع (یا سه مثلث که نیمه ای از آنهاست) با ارتفاعی برابر با عرض چارچوب می لغزند. متوازی الاضلاعها یا مثلثها همیشه چنان حرکت میکنند که قاعده های آنها یک خط راست ترسیم می کنند (یک یال ،مثلا یال بالایی،چارچوب)ومی توانند بر روی یکدیگر بلغزند.اوراتوستنس

اسلاید 83: وضع اولیه متوازی الاضلاعها ومثلثها در شکل 1نشان داده شده است.AXوEYاضلاع چارچوب اند; AMFوMNGوNQH(نیمه های متوازی الاضلاعهای MEوNFوQG)مثلثهایی هستند که در امتداد چارچوب میلغزند. شکل(1)

اسلاید 84: درشکل 2نتیجه لغزیدن همه مثلثها جز نخستین آنها (که ثابت بر جای خود قرار گرفته)از اوضاع اولیه تا اوضاعی که پس از لغزیدن بر روی یکدیگر اختیار کرده اند به صورت M’NG,AMFنشان داده شده اند .فرض می کنیم که AE وDH(عمود بر EY) در شکل 2 دو خط مستقیم داده شده اند . فرض می کنیم که QH΄N وضع مثلث NQHدرآن حالتی باشد که QHازDمی گذرد ،و NGM΄چنین وضعی از مثلث NGM΄،به صورتی باشد که نقطه های BوCکه در آنها MF وGM΄وNGوH΄Nبه ترتیب یکدیگر را قطع می کنند ،با دو نقطه AوDهمه بر یک خط راست قرار گرفته باشند. ADرا امتداد می دهیم تاEYرا در نقطه Kقطع کند در این صورت FK:KG=CG:BF= AE:BF=EK:FK=AK:KB

اسلاید 85: و به همین گونه BF:CG=CG:DH بنا براین AE,CG,BF,DHبا یکدیگر نسبتهای متوالی دارند وBF،,CGهمان واسطه های هندسی خواسته شده اند.طنز اراتستن از خواننده می خواهد که به کار دشوار استوانه های آرخوتاس یا بریدن مخروط به سه صورت منایخموس یا به ساختن اشکالی از خطوط منحنی از گونه ای که ائودوکسوس آنها را شرح کرده است نپردازد. این را نیز می افزاید که همان چارچوبی که در بالا برای راه حل اراتستن به کار برده شده ،به ما امکان می دهد به همان گونه،هر عده ای از واسطه ها را در نسبت متوالی وارد عمل کنیم.

اسلاید 86: از ائو توکیوس این گونه کسب اطلاع کرده ایم که نیکومدس درست به همان اندازه از راه حل خود راضی بوده و به آن می بالیده وراه دیگران را تحقیر می کرده که اراتستن پیش از وی چنین می کرده است. راه حل نیکو مدس بستگی به نوعی گرایش دارد که او در صدف وار خودش به کار برده استنیکومدس

اسلاید 87: اگر AB,BCبه وضع عمود بر یکدیگر گرفته شده باشند،متوازی الاضلاع ABCLرا کامل می کنیم. دو خط AB,BCرا در دو نقطه D,Eنصف می کنیم;خط واصل میان L,Dرا چندان امتداد می دهیم تا BCرا در نقطه G قطع کند.خط EFراعمودبر BCچنان رسم می کنیم که CF=AD.خط GFرا می کشیم وCHرا به موازات آن رسم می کنیم . حال از نقطه Fخط FHK را رسم می کنیم تاCHرادرHوBCرادرKچنان قطع کند که HK=CF=AD.(واین کار توسط یک منحنی صدف وار صورت پذیر می شود که در آن Fقطب است وCH((خط کش)) ((فاصله)) برابر باADیاCF،در این صورت ،بنا بر خاصیت صدف وار ،KH=(فاصله)

اسلاید 88: Kرا به Lوصل می کنیم و خط KLرا چندان امتداد می دهیم تا در MخطABرا قطع کند.در این حال CK,MAواسطه های هندسی مطلوب خواهند بود. زیرا چون BC در نقطه Eنصف شده وتا Kامتدادیافته استBK.KC+CE^2=EK^2 با افزودن EF^2به هر دو طرف این معادله چنین خواهیم داشت BK.KC+CF^2=KF^2 حال با توجه به خطوط متوازیMA:AB=ML:LK=BC:CK ولی BC=1⁄2CGوAB=2AD پسMA:AD=CG:CK=FH:HK و در نتیجه MD;DA=FK:HK

اسلاید 89: ولی بنا بر ساختمان ،HK=AD ; پس MA=FKو MD^2=FK^2اما MD^2=BM.MA+DA^2 و با توجه به روابط بالا FK^2=BK.KC+CF^2بنابراینMB.MA+DA^2=BK.KC+CF^2ولی AD=CF پس BM.MA=BK.KCبنابراینCK:MA=BM:BK=LC:CKدرصورتی که داریم BM:BK=MA:ALبنابراینLC:CK=CK:MA=MA:AL یاAB:CK=CK:MA=MA:BC

اسلاید 90: آپولو نیوس،هرون،فیلون بیزانسی دراین راه حلهایی را با هم می آوریم که واقعاً هم ارز یکدیگرند. فرض کنید کهAB,ACعمود بر یکدیگردو خط راست داده شده باشند. مستطیلACDBرا کامل میکنیم .نقطه Eمحل تقاطع دو قطر آن است.لذا دایره ای به مرکز Eو با شعاع EB بر مربع مستطیل ABDCمحیط خواهد بود . حال(آپولونیوس)فرض می کنیم که دایره ای به مرکز Eچنان رسم شود که امتدادهای BA,ACرادر F,Gقطع کند،و نقاط F,D,Gبر یک خط راست قرار گیرند. یا (هرون)خط کشی را چنان قرار می دهد که لبه آن از Dبگذرد وآن را چندان برگرد D می چرخاند که لبه آن امتدادهای AB,ACرا در دو نقطه F,Gقطع کند،چنان که به فاصله های برابر از نقطه Eقرار گیرند.

اسلاید 91: یا (فیلون)خط کش را برگرد Dچندان می چرخاند که امتدادهای AB,ACودایره محیط بر مستطیل ABCDرا به ترتیب درF,G,Hچنان قطع کندکه FD,HGبا یکدیگر برابر شوند.(هر سه این ساختمان ها ،نقاط واحد F,Gرا به دست می دهند.)حال باید ،نخست ،ثابت کنیم که AF.FB=AG.GC (1)با توجه به ساختمانهای آپولونیوس وهرون،اگر نقطهKوسط ABباشد، چنین خواهیم داشتAF.FB+BK^2=FK^2 که چون KE^2را به هر دو طرف معادله بیفزاییم،چنین به دست می آید، AF .FB+BE^2=EF^2 وبه همین گونهAG.GC+CE^2=EG^2 ولی EF=EG و BE=CE پس AF.FB=AG.GC

اسلاید 92: (ب)با توجه به ساختمان فیلون ،چونGH=FDHF.FD=DG.GH ولی ،چون دایره BDHCازAمی گذرد، HF.FD=AF.FBو DG.GH=AG.GC بنابراین همچون پیشترAF.FB=AG.GC ودر نتیجه FA:AG=CG:FB ولی بنا بر تشابه مثلثها ،FA:AG=DC:CG=FB:BDیاAB:CG=CG:FB=FB:AC

اسلاید 93: دیوکلس و پیچک وار دیوکلس از لحاظ تاریخ بعد از آپولونیوس و قبل از گمینوس (شکوفایی70ق م) بوده است، چه گمینوس منحنی خود را پیچک وار(سیسوئید) ،((شبیه برگ پیچک)) توصیف کرده است. ائوتوکیوس دو فقره از کتاب دیوکلس،درباره آیینه های سوزان،را نقل کرده است؛یکی از آن دو مشتمل بر حل مسئله تقسیم کره به وسیله قطوع مخروطی با یک صفحه به صورتی که حجمهای دو قطعه به دست آمده از آن نسبت معینی با یکدیگر داشته باشندو دیگری راه حل مسئله دو واسطه هندسی از طریق یک منحنی پیچکی (یا پیچک وار)است..

اسلاید 94: منحنی پیچک وار بدین گونه ساخته می شود،AB,DCدو قطر عمود بر یکدیگر از یک دایره هستند وE,Fبه ترتیب دو نقطه از محیط آن که در ربعهای BD,BCاز دایره به صورتی جای دارند که قوسهای BF,BEمساوی با یکدیگرند. دو خط EG,FHرابرDGعمود می کنیم. CE را می کشیم تا FHرادر نقطه Pقطع کند. پیچک وار مکان هندسی نقطه pاست وقتی که eبر ربع دایره BDوFبر ربع دایره BCحرکت کند به قسمی کههمواره قوسهای BE,BF مساوی باشندCADBLFREPQTab

اسلاید 95: اگر Pنقطه ای باشد که از طریق ساختمان بالا به دست آمده است،مطلوب اثبات این مطلب است که FH,HCدو واسطه هندسی میان HP,DHهستند، یعنی DH:HF=HF:HC=HC:HPاز روی این ساختمان به وضوح دیده می شود که DG=HCو EG=FH پس CG:GE=DH:HF اما FH یک واسطه هندسی میان DH, HCاست، بنا بر این : DH:HF=HF:HCوبنا بر تشابه مثلثها ،CG:GE=CH:HP پسDH:HF=HF:CH=CH:HP چونDH.HP=HF.CH ،اگر شعاع دایره را باaنشان دهیم واگرOH=x، HP=y،یا به عبارت دیگر اگر OB,OCرا دو محور مختصات فرض کنیم ،چنین خواهیم داشت:a−x)).(x²−a²)y=√((a+x یا y²(a+x)=(a−x)³ که معادله منحنی پیچک وار است.

اسلاید 96: این منحنی درCیک نقطه بازگشت دارد ،و خط مماس بر دایره در Dیک خط مجانب آن است. فرض می کنیم که این پیچک وار ذر شکل با یک منحنی نقطه چین نمایش داده شده باشد. دیوکلس بدین گونه نشان داد که چگونه دو واسطه هندسی میان دو راست a,bرا می توانیم پیدا کنیم :kرابرOBچنان اختیار می کنیم که DO:OK=a:b DKرا رسم می کنیم وآن را امتداد می دهیم تا پیچک وار را درQقطع کند. از QعرضLM وMCدو واسطه هندسیمیانDM,MQخواهند بود . وDM: MQ=DO:OK=a:b برای یافتن دو واسطه هندسی میان a,bخطهای راست x,yراکه به ترتیب همان نسبتی را با MCو ML دارند که aباDMوbباMQ دارد ، به دست می آوریم ؛در این صورت xوyواسطه هندسی مطلوب میان a,bخواهند بود.

اسلاید 97: این راه حلها که جداگانه توسط ائوتوکپوس داده شده ،واقعاً یکی هستند ، ونیز در واقع همان راه حل دیوکلس است. تفاوت در آن است که اسپوروس و پاپوس از پیچک وار استفاده نکرده اند،بلکه خط کشی را به کار برده اند که آن را بر گردcچندان می چرخانند تا امتداد خطDKرادرQو امتدادOB را در Tو دایره را در ق قططع کند وقطعات QT,TRبرابر با یکدیگر شوند. پاپوس اسپروس را می شناخته ،و احتمال دارد که استاد یا شاگردان او بوده است . از گزارش خود پاپوس چنین استنباط می شود که امتیاز حل مسئله از آن خود او بوده است.اسپوروس و پاپوس

اسلاید 98: با سپاس فراوان از شما

32,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید